abonnement Unibet Coolblue
pi_146725888
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:49 schreef -Mellow- het volgende:
basterdsuiker zit iets bij? :o

rietsuiker is overigens cane sugar
Basterdsuiker, ook wel bastaardsuiker of bruine suiker (indien het de bruin gekleurde variant betreft) genoemd, wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Daarbij kan ook melasse en karamel worden toegevoegd. De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur.

Oh en:

Vroeger was basterdsuiker minder ver geraffineerde rietsuiker.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdsuiker
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 16 november 2014 @ 21:52:27 #277
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146725890
dit zegt wiki:

"Basterdsuiker, ook wel bastaardsuiker of bruine suiker (indien het de bruin gekleurde variant betreft) genoemd, wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Daarbij kan ook melasse en karamel worden toegevoegd. De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur.

Vroeger was basterdsuiker minder ver geraffineerde rietsuiker.

Basterdsuiker bevat meer water dan kristalsuiker. Hoe donkerder de kleur, des te hoger het vochtgehalte. Door het hogere vochtgehalte klontert dit type suiker vrij snel."
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 16 november 2014 @ 21:52:51 #278
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146725908
rare naam eigenlijk, bastaardsuiker...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146725940
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:52 schreef -Mellow- het volgende:
rare naam eigenlijk, bastaardsuiker...
nee eigenlijk niet :D Geen pure suiker maar invertsuiker erbij. Buitenechtelijke suiker dus :9
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  Moderator zondag 16 november 2014 @ 22:17:15 #280
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146727119
Veel lekkerder om zelf te maken:

Ongeraffineerde rietsuiker + honing of ahornsiroop (lichte) of + bietsuikerstroop (donkere).
Scheelt 100 op schaal van smaak :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 16 november 2014 @ 22:43:41 #281
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146728429
Nou ik heb dus net een zandkoekjesdeeg gemaakt met een kaneel "swirl" d'r in, (zoals bij kaneelbroodjes). Het opgerolde deeg 2 uur in de koelkast en vervolgens plakjes koekjes gesneden van ongeveer 0,5 cm dik. Hup de oven in, 12 min op 180 graden. En verdorie ze liepen heel erg uit :{ normaal gebeurt me dat nauwelijks met zo'n deeg.
Misschien kwam het door de kaneelboter in het midden?
Of omdat de zeer matige oven hier meteen heel erg in temperatuur daalde toen ik de koekjes erin schoof...

Ze zijn wel heel mooi trouwens en smaken een beetje naar bastognekoeken. Doordat ze zo uitliepen bakten ze natuurlijk heel krokant en is de gebrande suikersmaak de kaneel helaas gaan overheersen.

Gelukkig ben ik wel wijs geweest en heb de helft van de deegrol bewaart om morgenochtend nog een poging te wagen. Misschien de plakken wat dikker snijden...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 17 november 2014 @ 10:33:47 #282
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146736303
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 22:43 schreef -Mellow- het volgende:
Nou ik heb dus net een zandkoekjesdeeg gemaakt met een kaneel "swirl" d'r in, (zoals bij kaneelbroodjes). Het opgerolde deeg 2 uur in de koelkast en vervolgens plakjes koekjes gesneden van ongeveer 0,5 cm dik. Hup de oven in, 12 min op 180 graden. En verdorie ze liepen heel erg uit :{ normaal gebeurt me dat nauwelijks met zo'n deeg.
Misschien kwam het door de kaneelboter in het midden?
Of omdat de zeer matige oven hier meteen heel erg in temperatuur daalde toen ik de koekjes erin schoof...

Ze zijn wel heel mooi trouwens en smaken een beetje naar bastognekoeken. Doordat ze zo uitliepen bakten ze natuurlijk heel krokant en is de gebrande suikersmaak de kaneel helaas gaan overheersen.

Gelukkig ben ik wel wijs geweest en heb de helft van de deegrol bewaart om morgenochtend nog een poging te wagen. Misschien de plakken wat dikker snijden...
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 22:43 schreef -Mellow- het volgende:
Nou ik heb dus net een zandkoekjesdeeg gemaakt met een kaneel "swirl" d'r in, (zoals bij kaneelbroodjes). Het opgerolde deeg 2 uur in de koelkast en vervolgens plakjes koekjes gesneden van ongeveer 0,5 cm dik. Hup de oven in, 12 min op 180 graden. En verdorie ze liepen heel erg uit :{ normaal gebeurt me dat nauwelijks met zo'n deeg.
Misschien kwam het door de kaneelboter in het midden?
Of omdat de zeer matige oven hier meteen heel erg in temperatuur daalde toen ik de koekjes erin schoof...

Ze zijn wel heel mooi trouwens en smaken een beetje naar bastognekoeken. Doordat ze zo uitliepen bakten ze natuurlijk heel krokant en is de gebrande suikersmaak de kaneel helaas gaan overheersen.

Gelukkig ben ik wel wijs geweest en heb de helft van de deegrol bewaart om morgenochtend nog een poging te wagen. Misschien de plakken wat dikker snijden...
Heb ze iets dikker gesneden en op een koude bakplaat 10 min de oven ingezet. Stuk beter nu :) wel nog te veel uitgelopen maar ik denk dat ik misschien te veel boter in het deeg heb gedaan
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_146736518
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 10:10 schreef Myraela het volgende:
Stroopwafel cheesecake. :D Ik vond hem erg lekker, de bodem was wel wat plakkerig.

[ link | afbeelding ]
Super mooi _O_ .
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 10:14 schreef djkoelkast het volgende:
Ingredients
10 stroopwafels

Ja, die moet je dan natuurlijk ook zelf maken, anders is het nog steeds nep.
Dunne hond.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  Moderator maandag 17 november 2014 @ 10:50:03 #284
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146736557
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 10:47 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Super mooi _O_ .

[..]

Dunne hond.
Ouwe koe :')
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146736573
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 10:50 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ouwe koe :')
moooooeeeeee ):O
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  maandag 17 november 2014 @ 13:47:48 #286
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146740915


dit kwam eruit na de tweede bakpoging. Volgende keer nog eens proberen met een ei in het deeg...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator maandag 17 november 2014 @ 14:00:55 #287
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146741265
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:47 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]

dit kwam eruit na de tweede bakpoging. Volgende keer nog eens proberen met een ei in het deeg...
Wat heb je nu voor ingrediënten in je basisdeeg gebruikt, en ook verhoudingswijs?
En heb je roomboter gebruikt en geen margarine? Margarine bestaat voor een groot deel uit water namelijk.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146743462
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:00 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Wat heb je nu voor ingrediënten in je basisdeeg gebruikt, en ook verhoudingswijs?
En heb je roomboter gebruikt en geen margarine? Margarine bestaat voor een groot deel uit water namelijk.
Ik vind margarine altijd wel lekker eigenlijk.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  maandag 17 november 2014 @ 15:31:22 #289
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146743691
Lekker? :D

Het is in elk geval niet bakgeschikt. :N
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator maandag 17 november 2014 @ 15:53:49 #290
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146744433
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 15:31 schreef Isegrim het volgende:
Lekker? :D

Het is in elk geval niet bakgeschikt. :N
Don't feed the troll ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146760350
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 15:53 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Don't feed the troll ;)
Ja jeetje man, wat maak je je druk wat een ander door z'n baksels mietert. Gebruik jij lekker roomboter gemaakt van de melk van de gelukkigste koeien van je buurman en laat een ander gelukkig zijn met zo'n wanproduct als margarine.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  maandag 17 november 2014 @ 23:00:30 #292
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_146760558
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 15:31 schreef Isegrim het volgende:
Lekker? :D

Het is in elk geval niet bakgeschikt. :N
Bona wel :7
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  Moderator maandag 17 november 2014 @ 23:28:42 #293
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146761600
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Ja jeetje man, wat maak je je druk wat een ander door z'n baksels mietert. Gebruik jij lekker roomboter gemaakt van de melk van de gelukkigste koeien van je buurman en laat een ander gelukkig zijn met zo'n wanproduct als margarine.
Margarine bestaat voor een groot deel uit water en is daarom niet geschikt.
Als je geen boter wil kun je ontgeurde kokosolie of palmolie als alternatief gebruiken, geen margarine, dat fuckt je hele verhoudingen door elkaar. Bakken is pure wetenschap. Als je koekjes uitlopen dan is er iets mis, bijvoorbeeld te veel vocht, te lang gekneed (te veel gluten), verkeerde bloem etc. etc.

Dat een ander liever plastic eet dan boter moet 'ie zelf weten, alleen als je er mee probeert te bakken en het mislukt komt dat doordat er ook veel water in zit.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 november 2014 @ 00:04:52 #294
414785 sirdanilot
pi_146762687
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 22:17 schreef djkoelkast het volgende:
Veel lekkerder om zelf te maken:

Ongeraffineerde rietsuiker + honing of ahornsiroop (lichte)
Nee. Suiker plus honing of ahornsiroop is écht geen basterdsuiker hoor. Misschien is het wel lekker in sommige recepten, maar het is geen basterdsuiker, totaal andere smaak. De honing of ahornbijsmaak is niet in alle recepten gewenst.
De variant met bietsuikerstroop kan wél (of je gebruikt gewone huis tuin en keukenstroop, wat normale mensen tenminste gewoon in de supermarkt kunnen kopen).

quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 23:28 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Margarine bestaat voor een groot deel uit water en is daarom niet geschikt.
Als je geen boter wil kun je ontgeurde kokosolie of palmolie als alternatief gebruiken, geen margarine, dat fuckt je hele verhoudingen door elkaar. Bakken is pure wetenschap. Als je koekjes uitlopen dan is er iets mis, bijvoorbeeld te veel vocht, te lang gekneed (te veel gluten), verkeerde bloem etc. etc.
Margarine als in het harde blok bakmargarine is gehard plantaardig vet, zit weinig water in. Margarine die je op brood smeert is wel grotendeels water. Veel recepten die heel vroeger reuzel gebruikten, gebruiken tegenwoordig margarine (want reuzel wordt ongezond gevonden enzo), dan kun je dus juist geen boter gebruiken wat meer water bevat dan harde margarine (20 procent water ofzo). Margarine is dus meer vergelijkbaar met geklaarde roomboter dan met 'water'.

quote:
Dat een ander liever plastic eet dan boter moet 'ie zelf weten, alleen als je er mee probeert te bakken en het mislukt komt dat doordat er ook veel water in zit.
Weet je wat jij bent? Een culi-snob. Zo een die alleen biologische dingen eet van koeien die dagelijks een massage van top tot teen krijgen of alleen dingen met een bepaald keurmerk omdat het dan 'beter' is. Door dit soort posts bederf je het plezier van anderen in koken/bakken, die gewoon wat dingen uit de super halen om iets lekkers te maken. Ik vind het walgelijk. Dat jij alleen hoogwaardige culi dingen wil eten moet je zelf weten, maar laat anderen in hun waarde.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 00:06:54 #295
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146762741
Gehard vet, ook zo goed voor je bloedvaten ^O^
Ik ben absoluut geen snob, ik probeer dingen zelf te maken, minder industriële zooi te eten want ze kloten met ons eten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 november 2014 @ 00:11:32 #296
414785 sirdanilot
pi_146762845
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:06 schreef djkoelkast het volgende:
Gehard vet, ook zo goed voor je bloedvaten ^O^
Ik ben absoluut geen snob, ik probeer dingen zelf te maken, minder industriële zooi te eten want ze kloten met ons eten.
Gefeliciteerd. Maar laat anderen die dat niet doen in hun waarde. Sommige mensen willen gewoon een appeltaart bakken, en niet hun eigen koeien met de hand melken om hun eigen boter handmatig te karnen omdat het dan pas vrij van geur kleur en smaakstoffen is.

Zelf gebruik ik ook geen margarine meer, maar ik ga niet lopen mekkeren als anderen dat wel doen, en ook niet als ik het voorgeschoteld krijg want ik ben er net zoals bijna iedereen van onze generatie mee opgegroeid.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 00:12:56 #297
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146762872
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:11 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Gefeliciteerd. Maar laat anderen die dat niet doen in hun waarde. Sommige mensen willen gewoon een appeltaart bakken, en niet hun eigen koeien met de hand melken om hun eigen boter handmatig te karnen omdat het dan pas vrij van geur kleur en smaakstoffen is.

Zelf gebruik ik ook geen margarine meer, maar ik ga niet lopen mekkeren als anderen dat wel doen, en ook niet als ik het voorgeschoteld krijg want ik ben er net zoals bijna iedereen van onze generatie mee opgegroeid.
Het ging om iemand bij wie zijn koekjes uitliepen, dat kan als je verkeerd vet gebruikt. Ik heb inhoudelijk verder niets over margarine gezegd, expres niet, om dit soort gezeur te voorkomen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 00:13:10 #298
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146762874
/einde discussie.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 18 november 2014 @ 01:03:56 #299
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_146763736
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:00 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Wat heb je nu voor ingrediënten in je basisdeeg gebruikt, en ook verhoudingswijs?
En heb je roomboter gebruikt en geen margarine? Margarine bestaat voor een groot deel uit water namelijk.
ik doe niet aan margarine.

Heel precies weet ik t niet, want ik doe meestal een beetje op t oog en gevoel. ( ik zou er misschien eens gewoonte van moeten maken wat preciezer te bakken) Maar het was iets van 1 kopje bloem, 3/4 kopje suiker en 100 g boter. Ik heb denk ik echt gewoon wat te veel boter gebruikt, en eigenlijk ook iets te veel suiker want ik vond ze veel te zoet.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 01:10:01 #300
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146763805
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:03 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik doe niet aan margarine.

Heel precies weet ik t niet, want ik doe meestal een beetje op t oog en gevoel. ( ik zou er misschien eens gewoonte van moeten maken wat preciezer te bakken) Maar het was iets van 1 kopje bloem, 3/4 kopje suiker en 100 g boter. Ik heb denk ik echt gewoon wat te veel boter gebruikt, en eigenlijk ook iets te veel suiker want ik vond ze veel te zoet.
Probeer eens met een zanddeeg te werken, makkelijk te onthouden: 3, 2, 1

300g bloem
200g boter
100g suiker
snufje zout (optioneel, ik vind het zelf lekkerder)

En dan je smaakmakers er doorheen, of door een deel van het deeg om van die spiralen te maken.

Gebruik geen zelfrijzend bakmeel of bakpoeder. Kneed zo kort mogelijk en begin met harde, koude boter in klontjes. Kneed zo kort mogelijk, maar wel tot alles goed gemixt is. Kneed met de hand, want met een mixer gaat het veel te hard.
Je kunt een normale patisseriebloem (/kristalboem/patentbloem) gebruiken, liever geen broodbloem.

Minimaal een uur laten opstijven, liefst langer. Hoe langer hoe lekkerder.

Dat zou eigenlijk niet mogen uitlopen. Bakken op 150 graden hetelucht of 160 graden conventioneel. +/- 20 minuten bij een gemiddeld koekje (die zijn volgens mij rond de 5mm dik).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')