abonnement Unibet Coolblue
pi_177901580
Ik gebruik het eigenlijk altijd, welke weg dan ook.

Stel altijd maximum snelheid + 8 in, behalve bij 100 en 120 als maximum snelheid, dan + 10. Teller wijst namelijk iets teveel aan, zo zit je precies onder de grens vanaf waar je een bekeuring krijgt. Uitschakelen nooit met een of koppeling, maar op de 0 drukken (clio). Weer inschakelen met R, dan gaat hij naar de laatste snelheid.

Vorig jaar een Fiat Tipo (zie je nauwelijk in NL) gehad als huurauto gehad in Frankrijk, die had ACC. Dit vond ik een top systeem, zoiets zou ik ook wel willen in mijn volgende auto.
  zondag 18 maart 2018 @ 10:50:26 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177901696
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:46 schreef Hugo__Boss het volgende:


Vorig jaar een Fiat Tipo (zie je nauwelijk in NL) gehad als huurauto gehad in Frankrijk, die had ACC. Dit vond ik een top systeem, zoiets zou ik ook wel willen in mijn volgende auto.
Ideaal in combinatie met een automaat. Zelden dat ik zonder ACC rij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177901827
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:01 schreef datismijnmening het volgende:
Daarom adaptive cruise control _O_
Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 18 maart 2018 @ 10:56:05 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177901841
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:55 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomt
Jij rijd zeker altijd voorop in de file? :W
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177901897
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij rijd zeker altijd voorop in de file? :W
Ja om mensen met ACC te irriteren
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:03:39 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177902009
Ik rijdt voornamelijk automaat en dan moet je toch remmen als je langzamer wilt. "Gas terugnemen" met de cc duurt in de meeste gevallen veel te lang.

Ik gebruik hem wel heel veel, omdat je dan niet op je snelheid hoeft te letten en dat is heel relaxed. Maar niet als je van te voren al ziet dat ie er na een seconde al weer af moet wegens rotonde, drempel, scherpe bocht, verkeerslicht, etc.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:07:55 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177902121
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ja om mensen met ACC te irriteren
Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:08:58 #83
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_177902140
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.
Klein tikje op de koppeling en de CC is ook uit.

Kut, oud topic :(
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben ;) Bij een automaat wordt dat lastig.

Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Don't let my username fool you...
pi_177903990
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben ;) Bij een automaat wordt dat lastig.
En een auto waar de CC uit gaat als je de koppeling in drukt. Bij Volvo blijft hij dan gewoon aan.
quote:
Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Dat herken ik dan totaal niet, maar dat ligt natuurlijk aan waar je wanneer rijdt. Ik kan altijd 80-90% van m'n woonwerk verkeer op de CC rijden.
  zondag 18 maart 2018 @ 12:39:46 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177904157
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben ;) Bij een automaat wordt dat lastig.

Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.
pi_177904868
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.
Nee hoor, daar hebben ze de vluchtstrook toch voor uitgevonden?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_177904911
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]


Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Dit

Ik gebruik meestal de begrenzer. Kan ik nuet te hard maar heb volledige controle over de auto zoals normaal. Rijdt het door kan ik gewoon relaxed mijn voet op het gaspedaal laten rusten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 18 maart 2018 @ 13:30:29 #88
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_177905143
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 12:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.
Ik woon in Limburg, je zou zeggen niet de drukste regio van het land, maar ik herken dit helemaal niet. Het is eigenlijk altijd wel vrij druk op de wegen en natuurlijk rijdt er altijd iemand voor je die 20km/h onder de max. snelheid rijdt en dan ook nog niet eens constant...
Don't let my username fool you...
pi_177909810
Zelfs in een 30-zone gebruik ik cc. Als ik maar ergens het idee heb dat ik constant dezelfde snelheid kan rijden zet ik 'm aan.
Met de vrachtauto idem, maar omdat het een automaat is kan ik 'm bij 20 al aanzetten en trekt 'ie gewoon in alle versnellingen door tot 80 (of wat je ook hebt ingesteld)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177910837
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 16:38 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs in een 30-zone gebruik ik cc. Als ik maar ergens het idee heb dat ik constant dezelfde snelheid kan rijden zet ik 'm aan.
Met de vrachtauto idem, maar omdat het een automaat is kan ik 'm bij 20 al aanzetten en trekt 'ie gewoon in alle versnellingen door tot 80 (of wat je ook hebt ingesteld)
Bij veel auto's kan dat niet. De auto's die ik gehad heb met CC (diverse merken en klassen door elkaar :') ) deden het allemaal pas net boven de 40 km/h.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 18 maart 2018 @ 17:53:39 #91
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177911780
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control.
Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 18 maart 2018 @ 17:55:31 #92
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177911850
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:

Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
Als het te druk is, niet. Soms corrigeren met + en -. Gebruik rempedaal ipv uitknop.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator zondag 18 maart 2018 @ 18:35:54 #93
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177912904
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?
En niet buiten de randstad..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177915014
Precies, ik heb sinds drie jaar een auto met CC en hier in 't hoge Noorden gebruik ik hem eigenlijk continu. Om niet te hard te rijden in de bebouwde kom (hij werkt op mijn Ford vanaf 30 km./h) en op de snelweg is het hier rustig genoeg. Zeker als ik 's avonds terugkom uit het werk is het op 150 km/h vastzetten en gaan. Ik wil niet meer zonder :P

En om de auto uit te laten rollen bij even op Can/Res. En daarna, hup er weer op.
pi_177936665
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 02:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstof w/
Ik let wel op wat er achter me zit natuurlijk; bij een bumperklever doe ik gewoon naar 4 O-)
Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?
  maandag 19 maart 2018 @ 18:47:44 #96
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177938311
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 17:30 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?
het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.
En tevens levert afremmen op de motor geen enkele 'schade' of belasting op aan een motorblok.. Vrachtwagens doen niet anders (retarder), en die lopen doorgaans een miljoen+ km.
Sterker nog; afremmen op de motor is de enige manier waarop een motor 0,0 brandstof verbruikt omdat dan de gasklep dicht is. Is gewoon gratis remmen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177938605
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.
En tevens levert afremmen op de motor geen enkele 'schade' of belasting op aan een motorblok.. Vrachtwagens doen niet anders (retarder), en die lopen doorgaans een miljoen+ km.
Sterker nog; afremmen op de motor is de enige manier waarop een motor 0,0 brandstof verbruikt omdat dan de gasklep dicht is. Is gewoon gratis remmen.
Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.

Wellicht dat het niet 'matchen' van de toeren bij het terugschakelen voor de meeste slijtage zorgt, wat mensen ervan weerhoudt af te remmen op de motor. Jammer genoeg heb ik nog het een en ander te leren over de onderdelen van een auto, dus geen idee waarop die 'angst' gebaseerd is.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
pi_177939193
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:59 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.

Wellicht dat het niet 'matchen' van de toeren bij het terugschakelen voor de meeste slijtage zorgt, wat mensen ervan weerhoudt af te remmen op de motor. Jammer genoeg heb ik nog het een en ander te leren over de onderdelen van een auto, dus geen idee waarop die 'angst' gebaseerd is.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. Vrachtauto's (in ieder geval de automaten) doen dat ook.

Ik rem in de luxe wagen ook vaak op de motor af. Vroeg uitrollen en een beetje tussengas bij het terugschakelen en je kunt prima afremmen zonder het linker of middelste pedaal aan te raken.

Overigens, één van de eerste dingen die ik mijn vrouw heb afgeleerd: op een provinciale weg alvast terugschakelen naar 2 als je nog 60+ rijdt en de koppeling de hele tijd ingetrapt houdt tot je bij de afslag bent.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 19-03-2018 19:24:41 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177939694
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. maar ik rem ook vaak op de motor af. Vroeg uitrollen en een beetje tussengas bij het terugschakelen en je kunt prima afremmen zonder het linker of middelste pedaal aan te raken.

Overigens, één van de eerste dingen die ik mijn vrouw heb afgeleerd: op een provinciale weg alvast terugschakelen naar 2 als je nog 60+ rijdt en de koppeling de hele tijd ingetrapt houdt tot je bij de afslag bent.
Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.

Overigens wel opmerkelijk dat mevrouw bij die snelheid terugschakelt naar de tweede versnelling om vervolgens het koppelingspedaal ingetrapt te houden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of ze het wellicht met goede intenties deed.
pi_177940619
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.
Die synchro's maken onderdeel uit van de versnellingsbak, daarvoor moet deze uit elkaar als er iets op doet. De onderdelen zijn het probleem niet, de manuren des te meer. Bij normaal gebruik gaan ze vaak wel een autoleven mee.
quote:
Overigens wel opmerkelijk dat mevrouw bij die snelheid terugschakelt naar de tweede versnelling om vervolgens het koppelingspedaal ingetrapt te houden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of ze het wellicht met goede intenties deed.
Ja, de intenties waren goed, het gebeurt trouwens vaker dan je denkt. Het is het gemak van je handelingen uitspreiden over een langere periode, vaak het gevolg van gebrek van technisch inzicht.
Ik stel me voor dat de koppelingsplaten onderling een groot verschil in rotatiesnelheid hebben en dat het schakelen een enorme belasting heeft op de synchroringen. Die moeten immers de huidige snelheid in de tweede versnelling overnemen, en als dat bij 70 in 5 naar 70 in 2 gaat kun je je voorstellen dat dit niet gezond is voor je versnellingsbak, laat staan als je voet (theoretisch gezien) van de koppeling glijdt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')