Ideaal in combinatie met een automaat. Zelden dat ik zonder ACC rijquote:Op zondag 18 maart 2018 10:46 schreef Hugo__Boss het volgende:
Vorig jaar een Fiat Tipo (zie je nauwelijk in NL) gehad als huurauto gehad in Frankrijk, die had ACC. Dit vond ik een top systeem, zoiets zou ik ook wel willen in mijn volgende auto.
Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomtquote:Op woensdag 24 september 2014 15:01 schreef datismijnmening het volgende:
Daarom adaptive cruise control
Jij rijd zeker altijd voorop in de file?quote:Op zondag 18 maart 2018 10:55 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomt
Ja om mensen met ACC te irriterenquote:Op zondag 18 maart 2018 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij rijd zeker altijd voorop in de file?
Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.quote:
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben Bij een automaat wordt dat lastig.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 23:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.
Klein tikje op de koppeling en de CC is ook uit.
Kut, oud topic
En een auto waar de CC uit gaat als je de koppeling in drukt. Bij Volvo blijft hij dan gewoon aan.quote:Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben Bij een automaat wordt dat lastig.
Dat herken ik dan totaal niet, maar dat ligt natuurlijk aan waar je wanneer rijdt. Ik kan altijd 80-90% van m'n woonwerk verkeer op de CC rijden.quote:Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.quote:Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben Bij een automaat wordt dat lastig.
Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Nee hoor, daar hebben ze de vluchtstrook toch voor uitgevonden?quote:Op zondag 18 maart 2018 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.
Ditquote:Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Ik woon in Limburg, je zou zeggen niet de drukste regio van het land, maar ik herken dit helemaal niet. Het is eigenlijk altijd wel vrij druk op de wegen en natuurlijk rijdt er altijd iemand voor je die 20km/h onder de max. snelheid rijdt en dan ook nog niet eens constant...quote:Op zondag 18 maart 2018 12:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.
Bij veel auto's kan dat niet. De auto's die ik gehad heb met CC (diverse merken en klassen door elkaar ) deden het allemaal pas net boven de 40 km/h.quote:Op zondag 18 maart 2018 16:38 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs in een 30-zone gebruik ik cc. Als ik maar ergens het idee heb dat ik constant dezelfde snelheid kan rijden zet ik 'm aan.
Met de vrachtauto idem, maar omdat het een automaat is kan ik 'm bij 20 al aanzetten en trekt 'ie gewoon in alle versnellingen door tot 80 (of wat je ook hebt ingesteld)
Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?quote:Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control.
Als het te druk is, niet. Soms corrigeren met + en -. Gebruik rempedaal ipv uitknop.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:
Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
En niet buiten de randstad..quote:Op zondag 18 maart 2018 17:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?
Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?quote:Op zondag 18 maart 2018 02:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstof
Ik let wel op wat er achter me zit natuurlijk; bij een bumperklever doe ik gewoon naar 4
het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.quote:Op maandag 19 maart 2018 17:30 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?
Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.
En tevens levert afremmen op de motor geen enkele 'schade' of belasting op aan een motorblok.. Vrachtwagens doen niet anders (retarder), en die lopen doorgaans een miljoen+ km.
Sterker nog; afremmen op de motor is de enige manier waarop een motor 0,0 brandstof verbruikt omdat dan de gasklep dicht is. Is gewoon gratis remmen.
Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. Vrachtauto's (in ieder geval de automaten) doen dat ook.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:59 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.
Wellicht dat het niet 'matchen' van de toeren bij het terugschakelen voor de meeste slijtage zorgt, wat mensen ervan weerhoudt af te remmen op de motor. Jammer genoeg heb ik nog het een en ander te leren over de onderdelen van een auto, dus geen idee waarop die 'angst' gebaseerd is.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.quote:Op maandag 19 maart 2018 19:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. maar ik rem ook vaak op de motor af. Vroeg uitrollen en een beetje tussengas bij het terugschakelen en je kunt prima afremmen zonder het linker of middelste pedaal aan te raken.
Overigens, één van de eerste dingen die ik mijn vrouw heb afgeleerd: op een provinciale weg alvast terugschakelen naar 2 als je nog 60+ rijdt en de koppeling de hele tijd ingetrapt houdt tot je bij de afslag bent.
Die synchro's maken onderdeel uit van de versnellingsbak, daarvoor moet deze uit elkaar als er iets op doet. De onderdelen zijn het probleem niet, de manuren des te meer. Bij normaal gebruik gaan ze vaak wel een autoleven mee.quote:Op maandag 19 maart 2018 19:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.
Ja, de intenties waren goed, het gebeurt trouwens vaker dan je denkt. Het is het gemak van je handelingen uitspreiden over een langere periode, vaak het gevolg van gebrek van technisch inzicht.quote:Overigens wel opmerkelijk dat mevrouw bij die snelheid terugschakelt naar de tweede versnelling om vervolgens het koppelingspedaal ingetrapt te houden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of ze het wellicht met goede intenties deed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |