CC is heerlijk als je niet te hard wil rijden. .quote:Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
inderdaad ook prima om snelheidsboetes te voorkomen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:00 schreef zarGon het volgende:
[..]
CC is heerlijk als je niet te hard wil rijden. .
Van 110 naar 80 dalen (stukje op de A13) en met max. 80 blijven rijden lukt mij niet goed, met CC gaat dat prima.
Buiten de spitsuren is CC prima te gebruiken in Nederland toch?quote:Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef datismijnmening het volgende:
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken
quote:Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef datismijnmening het volgende:
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken
Of je zit er dan al voor de tijd er te dicht op of het is te druk.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:
Aan de andere kant ben ik bang dat, als in druk verkeer mijn voorganger plotseling sterk vertraagt, ik niet op tijd de CC aanpas en deze dan vrolijk mijn voorganger aanrijdt.
Nu schakelt de CC wel uit als ik rem maar volgens mij is het ook niet altijd wenselijk om de mensen achter me te laten schrikken met mijn remlichten.
Anticiperen, goed vooruit kijken, goed achter je kijken, op tijd beginnen met je inhaal actie. verzet de snelheid van mn CC eigenlijk nooit als ik hem gebruik, geef hoogstens wat gas bijquote:Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
Mwa vaak is er toch nog iets dat de doorstoom belemmerd, van die eikels die met 110 op de linker rijbaan rijden ofzoquote:Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Buiten de spitsuren is CC prima te gebruiken in Nederland toch?
Ik zie het probleem niet zo.
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:49 schreef zarGon het volgende:
Zelfs bij druk verkeer houd je genoeg afstand zodat je de mensen achter je niet laat schrikken wanneer op je de rem trapt?
VW Polo uit 2002.quote:
Er zit meestal gewoon een pauze knop op je CC. Hoef je niet eens te remmen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
[..]
VW Polo uit 2002.
Limiter instellen dan, dat is echt een koningsfunctie voor druk verkeerquote:Op woensdag 24 september 2014 14:49 schreef zarGon het volgende:
CC gaat bij mij aan als ik een lange tijd niet hoef in te grijpen. Als ik om de halve minuut moet ingrijpen (want druk verkeer) gebruik ik 'm niet.
Ik vind het zelf ook storend al mensen steeds remmen om hun CC uit te zetten, daarom gebruik ik het zelf niet in de drukte want dan heb je nou eenmaal niet altijd de tijd om rustig uit te laten rollen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
[..]
VW Polo uit 2002.
Je gaat dus niet zomaar remmen, maar controleer eerst of je kunt remmen (anders zorg je eerst voor meer ruimte door gas te geven, zodat je veilig kan remmen). Behalve als je echt echt moet remmen, maar dan rijdt de auto achter jou te dicht op jou en kun je inderdaad weinig doen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Wanneer ik in het verkeer ben, probeer ik te lettten op de auto voor de auto voor mij. Vaak/meestal zie je de remlichten van de auto voor de auto van jouw auto, en kun je dus alvast anticiperen.quote:Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .quote:Op woensdag 24 september 2014 15:24 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Limiter instellen dan, dat is echt een koningsfunctie voor druk verkeer
Dattum. Kan soms ook geen kwaad ff de rem aantikkenquote:Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Ik ken een auto uit 2005 die beide functies al heeft...quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
Volgens mij werkt de koppeling intrappen ook gewoon.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:24 schreef Deetch het volgende:
[..]
Er zit meestal gewoon een pauze knop op je CC. Hoef je niet eens te remmen.
Ik vind dat remmen om de CC uit te zetten idd irritant en heb er al meer dan eens een rare zwieper door veroorzaakt gezien.
Die rijden echt kutquote:Op woensdag 24 september 2014 16:27 schreef JDx het volgende:
Alleen hoef ik sinds kort helemaal geen gas meer te geven, heb zo'n hele lange gele auto zonder stuur
Niet bij alle auto's, in ieder geval bij Volvo hervat hij weer automatisch als je dan de koppeling los laat (natuurlijk niet als hij in neutraal staat)quote:Op woensdag 24 september 2014 16:25 schreef JDx het volgende:
[..]
Volgens mij werkt de koppeling intrappen ook gewoon.
Anyway, elke dag van Den Haag - Leiden en terug over de A4, hele snelweg op de cruise, linkerbaan pakken bij de trajectcontrole en instellen op 105.
jij remt met links?!quote:Op woensdag 24 september 2014 16:22 schreef JDx het volgende:
Ik rij van huis tot bestemming met die plusjes en minnetjes. Kan je rechtervoet gewoon op het dashboard. Lekker cruisen toch.
Dit, tenzij het echt te druk is inderaad.quote:Op woensdag 24 september 2014 18:07 schreef announcement het volgende:
Ik gebruik cc ook veel binnen de bebouwde kom. Als ik langer dan 10 seconden dezelfde snelheid kan houden schakel ik m in. Hoef je ook niet steeds je teller in de gaten te houden en voorkomt flitsboetes (stille en vlotte auto waarmee je ongemerkt al snel te hard rijd). Heb vaak mn linkerhand aan het stuur en daar zit ook de bediening van de cc. Kan m dus gemakkelijk in- en uitschakelen.
2005:quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
[ afbeelding ]
Natuurlijk werkt het wel, ligt er helemaal aan waar en hoe je rijdt. Als je elke dag in de spits rijdt tussen de files is het misschien lastig. Ik heb elke dag naar en van m'n werk cc bijna de hele rit aan staan. Ja, ik rijd in het westen/randstad, niet op een rustig weggetje ergens tussen de landerijen. Ik zou niet meer zonder cc willenquote:Op woensdag 24 september 2014 23:10 schreef devlinmr het volgende:
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Ken je dat stukje grond boven, onder en rechts van de Randstad? Dat is ook Nederlandquote:Op woensdag 24 september 2014 23:10 schreef devlinmr het volgende:
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Ik woon in de randstad en als ik hem kan gebruiken, gebruik ik hem (moet ik natuurlijk wel de wagen met CC mee hebben ). Ja, hij zit erg handig en alles zit in 1 pookje, omhoog is harder, omlaag is langzamer, pookje vooruit duwen is eraf en indrukken is limiter, die gebruik ik eigenlijk niet. Als je 10 voor 2 ofzo rijdt, dan kan je erbij zonder moeite te doen.quote:Op donderdag 25 september 2014 00:00 schreef Mano_ het volgende:
Ken je dat stukje grond boven, onder en rechts van de Randstad? Dat is ook Nederland
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
[ afbeelding ]
Dat dusquote:Op donderdag 25 september 2014 07:12 schreef JDude het volgende:
[..]
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel .
Hendel richting off bewegen maar niet helemaal doorduwen...quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
[ afbeelding ]
Limiteer of pauzeer ik daarmee?quote:Op donderdag 25 september 2014 09:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Hendel richting off bewegen maar niet helemaal doorduwen...
Yep, een Polo. Hier kwam ik een tijdje toevallig achter. Wel lekker makkelijk, ja. .quote:Op donderdag 25 september 2014 07:12 schreef JDude het volgende:
[..]
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel .
Pauzeren.quote:Op donderdag 25 september 2014 09:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Limiteer of pauzeer ik daarmee?
quote:[..]
Yep, een Polo. Hier kwam ik een tijdje toevallig achter. Wel lekker makkelijk, ja. .
Waarom zou Nederland daarvoor niet geschikt zijn? Bij mij staat de CC altijd aan, ook in de binnenstad.quote:Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
Dit dusquote:
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans hebquote:Op zaterdag 17 maart 2018 22:10 schreef Sounddragon het volgende:
Goein kick.
Ik rijd bijna altijd op de cc, iig als ik verwacht langere tijd een constante snelheid te kunnen rijden.. Op de oprit van de snelweg tik ik hem op 140 (ofzo) en daar blijft ie op staan. Ik houd redelijk afstand en tik hem eraf (met de hand) als ik voor me een verandering van snelheid zie of er iemand in mijn remafstand naar links komt. Als dat tijdelijk is (inhalert) tik ik daarna op resume, duurt het langer kopieer ik de snelheid van mijn voorganger. Versnellen doe ik niet op de cc, dan trap ik even tot de gewenste snelheid en dan reset ik hem.
Ik schrik niet van mensen die hem disengagen met de rem, maar ik vind het wel dom en lui overkomen en doe het zelf nooit eigenlijk.. Moet ik remmen dan moet ik remmen, maar de gewoonte om met het hendeltje te werken zit er gewoon ingebakken.
Klinkt als een goed plan. Onlangs proefgereden met o.a. deze bazenuitvinding. Nu nog wachten op de leverdatum.quote:
nou ja dat dus. Mensen die opeens vertragen vind ik zo nodig nog gevaarlijkerquote:Op zaterdag 17 maart 2018 22:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb
Maar dan zit je achter iemand op de middenstrook en je ACC houdt in. Ik heb geen ACC en ga jou inhalen. Vervolgens gaat de voorligger netjes naar rechts en je auto versnelt weer vanzelf, terwijl ik er nog naast zit. Dat is wel irritant.quote:
Heb je weer zo een lul. Goddomme de hele tijd rijdt ie niet door; gaat ie naar rechts geeft die zak gas bij !!!!!quote:Op zaterdag 17 maart 2018 23:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar dan zit je achter iemand op de middenstrook en je ACC houdt in. Ik heb geen ACC en ga jou inhalen. Vervolgens gaat de voorligger netjes naar rechts en je auto versnelt weer vanzelf, terwijl ik er nog naast zit. Dat is wel irritant.
Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Fiat niet.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 23:38 schreef JDude het volgende:
Zo ongeveer iedere cc waar ik ooit mee heb gereden had ook gewoon een cancel functie zonder een pedaal te hoeven raken.
Wat een onzin. Hopelijk weet je ondertussen beter.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstofquote:Op zaterdag 17 maart 2018 22:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |