abonnement Unibet Coolblue
pi_144803942
Wij hebben een grote raampartij, (140 cm hoog x 327 cm breed, 3 draaikiepramen) aan de voorkant van ons huis, die we willen voorzien van nieuwe kunstoffen kozijnen.

Ons huis ligt aan een redelijk drukke weg ( 50km/h, normaal asfalt), hebben wel nog een 1.80 hoge heg en ca 4 meter voortuin als buffer richting de straat.

Toch horen wij met onze houten kozijnen en dubbel glas die er nu inzitten redelijk veel lawaai van voorbij rijdende auto's.

Onze overweging: driedubbel glas (triple) of dubbel glas, maar dan speciaal geluidsisolerend.

Zijn er mensen die met beide glassoorten in combinatie met verkeerslawaai ervaring en/of tips hebben ?
  maandag 22 september 2014 @ 21:35:15 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_144804100
Ons hele huis is triple glas....heerlijk. Isolatiewaarde van mijn glas is hoger dan baksteen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_144804298
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 21:35 schreef trigt013 het volgende:
Ons hele huis is triple glas....heerlijk. Isolatiewaarde van mijn glas is hoger dan baksteen.
Dat het beter isoleert is mooi meegenomen, het gaat mij puur om de ervaring m.b.t. verkeershinder en dan vergeleken met speciaal geluidswerend glas.
  maandag 22 september 2014 @ 21:40:14 #4
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_144804339
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 21:39 schreef dutchman79 het volgende:

[..]

Dat het beter isoleert is mooi meegenomen, het gaat mij puur om de ervaring m.b.t. verkeershinder en dan vergeleken met speciaal geluidswerend glas.
Tja, niemand zal allebei hebben. Je kiest voor het 1 of het ander. Maar ik denk dat triple glas je het beste geeft van 2 werelden.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_144805124
Wat zijn de specifieke technische eigenschappen van geluidwerend glas?

Sowieso is het goed om verschillende dikten glas te nemen, zodat je minder geluid doorlaat. Maar verder?

Ik heb zelf 4-15-4 glas maar had liever 5-15-4 gedaan achteraf.

Triple heeft 2 luchtkamers en meer massa dan dubbel glas, lijkt mij per definitie meer dempend.
Laat die handjes wapperen!
pi_144805719
Bv Stratophone geluidsisolerend glas:

6 - 16 - 44.2ST: 6 mm glas, een spouw van 16 mm en dan 2 platen van 4 mm met een speciale geluidsdempende folie ertussen. 105 euro excl BTW per vierkante meter.

Slik
pi_144806188
Oké duidelijk... wat dan die "geluiddempende folie" is, dat blijft wazig.

Hoe kan, technisch gezien, een folie beter geluid isoleren dan stilstaande lucht/gas in een spouw?

¤105 ex valt me mee maar is wel prijzig. High tech glas.

Wat zijn de dempingswaarden dan vergeleken met bijvoorbeeld 5-15-4-15-4 argon?

quote:
Het grootste voordeel van driedubbelglas is dat het heel goed geluid dempt, dit is een van de redenen naast de vergrote energiebesparing. dus naast de energie besparing is er een geluidsreductie zeker nuttig als je langs een drukke weg woont.
http://www.leerwiki.nl/Dubbelglas_of_driedubbelglas

[ Bericht 21% gewijzigd door Gieliovd op 22-09-2014 22:24:25 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_144808340
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
Oké duidelijk... wat dan die "geluiddempende folie" is, dat blijft wazig.

Hoe kan, technisch gezien, een folie beter geluid isoleren dan stilstaande lucht/gas in een spouw?
De luchtspouw is t.b.v warmteisolatie. Geluidsisolatie = massa toevoegen. Triple glas zal dus zeker helpen. Waarbij je niet blind moet staren op het glas, want de constructie van het kozijn is minstens zo belangrijk (misschien zelf wel belangrijker). Ga voor Schuco of Kommerling.
pi_144815665
De RW (dB) waarde wordt als indicatie voor de geluidsdemping genomen. Hoger is meer demping. ( let op, de dB schaal is logarithmisch !)

Isolatieglas HR++ Geluidswerend 6mm - sp 16 - 4mm* RW = 35

Isolatieglas HR++ Geluidswerend Gelaagd 44.1 SI - sp 16 - 8mm* RW = 42
pi_144821409
De 3 glas ramen die ik ga bestellen hadden volgens mij een RW van 48.

Volgens mij Is 3 glas dus sowieso beter. In geluid en isolatie (u waarde 0.7)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_144822466
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:51 schreef Virus3000 het volgende:
De 3 glas ramen die ik ga bestellen hadden volgens mij een RW van 48.

Volgens mij Is 3 glas dus sowieso beter. In geluid en isolatie (u waarde 0.7)
Welke glas- en spouw opbouw heeft jouw bestelde triple glas ?
pi_144846029
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:24 schreef dutchman79 het volgende:

[..]

Welke glas- en spouw opbouw heeft jouw bestelde triple glas ?
Zal het opzoeken.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_144870858
Triple glas 4-14-4-14 heeft een Rw waarde van 32.

Dit zal t.o.v. vergelijkbaar HR++ dubbel glas haast geen hoorbaar verschil opleveren inzake geluidsdemping

Voor een halvering van het geluid moet je Rw waarde 10 punten hoger zijn.

Duidelijk een verkeerd advies van mijn kozijnenboer dus.
pi_144949732
Ik heb ook driedubbel glas, weet niet de geluidswaarde aangezien het standaard in mijn woning zat. Iemand enig idee hoe ik dat kan opzoeken?

Maar weet wel dat het veel beter geluid weert dan dubbelglas HR++. Mijn ouders hebben dat en daar hoor je aanzienlijk meer als je de ramen dicht hebt. Bij mij is het pure stilte :) Maar goed dit is maar een gebruikerservaring zonder harde cijfers.
pi_145049509
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 10:25 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Ik heb ook driedubbel glas, weet niet de geluidswaarde aangezien het standaard in mijn woning zat. Iemand enig idee hoe ik dat kan opzoeken?

Maar weet wel dat het veel beter geluid weert dan dubbelglas HR++. Mijn ouders hebben dat en daar hoor je aanzienlijk meer als je de ramen dicht hebt. Bij mij is het pure stilte :) Maar goed dit is maar een gebruikerservaring zonder harde cijfers.
Hoe is de omgevingssituatie bij jou en je ouders, om een idee van het soort geluid te krijgen ?
Beide kunstoffen kozijnen ?
pi_146958875
Update:

Na menig uurtje research en bellen met producenten van geluidswerend glas:

Kozijnenboeren draaien niet wetende consumenten graag triple glas aan, met het argument dat het ook beter geluid weert.
Dit scheelt echter haast niets, omdat de meeste winst echt door een asymetrische glasopbouw in combinatie met gelaagd glas en dit nog eens in combinatie met een speciale folie behaald wordt.

Triple glas is in eerste instantie voor een nog betere energiewaarde ontwikkelt, verder niets.

Dit ter info voor degene die ooit voor dezelfde keuze komen te staan.

Onze nieuwe beglazing wordt 4.4.2-20-10.
2 platen glas van 4 mm dik met een folie ertussen, 20 mm spouw en een plaat van 10 mm dik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')