abonnement Unibet Coolblue
pi_144793978



De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen.

Alle beschikbare besturingssystemen zijn gebaseerd op Linux. Omdat de Raspberry Pi gebruik maakt van een ARM-processor moeten bestaande Linux-distributies geport worden naar ARM-architectuur. De beschikbare distributies zijn:

• Debian
• Arch Linux
• QtonPi
• Fedora

De eerste concepten ontstonden in 2006 en waren gebaseerd op de Atmel Atmega644-microcontroller. De stichter van de Raspberry Pi Foundation, Eben Upton, wist een groep academici en anderen bijeen te krijgen en enthousiast te krijgen voor het project. Doel was kinderen kennis te laten maken met programmeren op eenvoudige wijze, zonder dat enorme kosten zouden moeten worden gemaakt.
Bron: Wikipedia

Specificaties:



Distributies beschikbaar: http://elinux.org/RPi_Distributions
Enkele mogelijkheden:

• Mediaplayer (XBMC -> Xbian / OpenELEC / Raspbmc)
• Server / NAS
• Retro game-systeem d.m.v. emulators
• Pirate Box
• Fileserver
• Mailserver

Officiële verkoopadressen (houd rekening met lange wacht- en verzendtijden):

Farnell
RS Components

Let op! De Raspberry Pi is alleen het circuitboard, je moet zelf zorgen voor behuizing en accessoires in indien gewenst.

Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_144794013
Laatste posts :)

quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 22:22 schreef Sinister-D- het volgende:
Eventjes hier vragen omdat er nergens anders een topic loopt met gedegen kennis van XBMC (draaiend op een RasPi).
Ik probeer op mijn homescreen een knop bij te maken, een zoals "series" "speelfims" enzo...
Deze how-to beschrijft onderaan de pagina netjes hoe dat moet. http://wiki.xbmc.org/inde(...)me_screen_skin_files Ipv een knop "kids" heet het bij mij "kinderfilms". De knop verschijnt in mijn home scherm, alles goed tot nu.
De verwijzing (special://blablabla/playlist.xsp) welke ik heb gegeven bij <onclick> is die van een smart playlist, gemaakt zoals hier beschreven: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Smart_Playlist.
Onder de knop "kinderfilms" staan nu inderdaad films die aan de playlist gekoppeld staan. Maar: enkel de films die de IMDB scraper herkend. Er staan een aantal Studio 100 films tussen die niet op IMDB staan, en die verschijnen dus ook niet in die lijst. Aangezien ik het de vrouw graag makkelijk wil maken als de kleine Bumba wilt kijken zoek ik dus naar een oplossing :P
Ik heb o.a. al andere scrapers geprobeerd, maar tevergeefs. Enkele google-searches leverde mij enkel resultaten op waarbij er telkens gerefereerd wordt naar die smart playlist. Zelf heb ik al wat lopen prutsen aan source.xml en home.xml waarbij ik geprobeerd heb om rechtstreekse koppelingen te maken, maar dat eindigde ook op niets. Xbmc forum heb ik reeds ook al afgestruind inde Confluence sectie, maar dat leverde enkel Costum Mod skins op....
Iemand nog suggesties of zelf al zoiets gelijkaardig geprobeerd? :)
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 22:36 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

XBMC kan dus geen informatie vinden van bepaalde films en daardoor worden deze ook niet getoond?
Dan zelf .nfo bestanden maken.
Hoeft niet zo heel uitgebreid, op zich kan <title></title> en <plot></plot> al genoeg zijn.
Prima ^O^ Ik ga dat eens testen :)
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_144807026
Niet alle plaatjes in de OP laden meer. Misschien tijd voor een kleine update?
pi_144814258
Kan je zoiets aansturen met een raspberry?

http://www.nikoi.nl/elec.(...)58cda8c3f4b5de16f5e3
pi_144814882
JavaScript Robotics, By Your Command
Next generation robotics framework with support for 26 different platforms
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_144818699
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 17:11 schreef Sinister-D- het volgende:
Laatste posts :)

[..]


[..]

Prima ^O^ Ik ga dat eens testen :)
niet dus ;(
De films komen nu wel in de lijst van speelfilms bij te staan, waar ze voorheen ook niet instonden, maar nog steeds niet in de smart-playlist....
Misschien een sub-button proberen te wijzigen in het speelfilm menu, dan maar geen aparte knop ;(
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_144818907
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:19 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

niet dus ;(
De films komen nu wel in de lijst van speelfilms bij te staan, waar ze voorheen ook niet instonden, maar nog steeds niet in de smart-playlist....
Misschien een sub-button proberen te wijzigen in het speelfilm menu, dan maar geen aparte knop ;(
Ik heb op m'n NAS o.a. 3D-films, Diversen (documentaires etc.) en Home Movies staan.
Allemaal in aparte map, naast een aparte map voor Movies en TV Shows.

Deze 3 aparte mappen (3D, Diversen, Home Movies) heb ik vervolgens als aparte source toegevoegd aan XBMC, deze mappen toegevoegd aan favorieten en deze favorieten weer toevoegd aan het main screen. Let wel; dit is met de Amber skin; met de Concluence skin lukte mij dat niet.
Met dit als resultaat:



Zoiets kun jij dus ook doen voor kinderfilms.
Zet deze kinderfilms in een aparte map en voeg deze op bovenstaande manier toe aan XBMC.
pi_144819646
Ik ga de mijne denk ik binnekort weer eens verkopen.

Pi is leuk apparaatje, maar er zouden alleen specifieke HTPC kastjes voor moeten zijn. Was weer van alles van plan; casemodje in oude dvd-speler en dan USB-HDD er in bouwen, powered USB hubje, wifi en IR-module voor AB, maar natuurlijk nooit wat van gekomen :')
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_144822679
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:54 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik ga de mijne denk ik binnekort weer eens verkopen.

Pi is leuk apparaatje, maar er zouden alleen specifieke HTPC kastjes voor moeten zijn. Was weer van alles van plan; casemodje in oude dvd-speler en dan USB-HDD er in bouwen, powered USB hubje, wifi en IR-module voor AB, maar natuurlijk nooit wat van gekomen :')
Quadcopter-project? ;)

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:26:32 #10
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_144826292
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:28 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Let wel; dit is met de Amber skin; met de Concluence skin lukte mij dat niet.
ahah, daar zal de aap in de mouw zitten
quote:
Met dit als resultaat:

afbeelding ]

Zoiets kun jij dus ook doen voor kinderfilms.
Zet deze kinderfilms in een aparte map en voeg deze op bovenstaande manier toe aan XBMC.
aparte map is al allemaal aangemaakt sinds ik begon met zoeken om dit voor elkaar te krijgen ;) Maar dat is dus wat ik moet hebben ^O^ straks maar die skin eens zoeken....

Edit: hmmz, wacht 's. Kun je bij die skin nog snelkoppelingen onder diverse buttons zetten?
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_144827457
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:54 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik ga de mijne denk ik binnekort weer eens verkopen.

Pi is leuk apparaatje, maar er zouden alleen specifieke HTPC kastjes voor moeten zijn. Was weer van alles van plan; casemodje in oude dvd-speler en dan USB-HDD er in bouwen, powered USB hubje, wifi en IR-module voor AB, maar natuurlijk nooit wat van gekomen :')
Zoiets? https://www.indiegogo.com(...)ning-on-raspberry-pi
pi_144828874
quote:
Datsoort dingen schiet een beetje het doel van de RPi voorbij. Voor 50 dollar + 35 euro voor een raspberry pi kun je een veel mooiere, krachtiger mediabox kopen die wél gewoon android draait enzo.
pi_144830465
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:27 schreef xaban06 het volgende:
Kan je zoiets aansturen met een raspberry?

http://www.nikoi.nl/elec.(...)58cda8c3f4b5de16f5e3
Ja, maar niet direct. Het ziet eruit als een standaard Solenoid Valve (volgens wikipedia is de nederlandse vertaling elektroventiel) en die vragen a) hogere spanning dan de pi kan leveren b) veel meer stroom dan de pi kan leveren. Ik denk dat je die het beste met een (n-channel) MOSFET oid kunt aansturen (met 3.8 watt is een NPN/PNP waarschijnlijk te 'klein'). Aangezien de GPIO pins op een rPi 3.3V geven, zul je even moeten zoeken naar een TTL MOSFET omdat de FETs vaak een redelijk hoge treshold voltage (gate) hebben en die misschien hoger is dan 3.3V.

Ik heb geen ervaring met MOSFETS met de Pi, wel met Arduinos en dat werkt prima met een FET. Zorg wel dat je een diode als bescherming plaats (aka flyback diode).
pi_144882819
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:55 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Datsoort dingen schiet een beetje het doel van de RPi voorbij. Voor 50 dollar + 35 euro voor een raspberry pi kun je een veel mooiere, krachtiger mediabox kopen die wél gewoon android draait enzo.
Je bedoelt zo'n minix?
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_144884569
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:55 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Datsoort dingen schiet een beetje het doel van de RPi voorbij. Voor 50 dollar + 35 euro voor een raspberry pi kun je een veel mooiere, krachtiger mediabox kopen die wél gewoon android draait enzo.
Dit is inderdaad net een stapje te ver. Maar wel leuk gedaan met die daughter boardjes enzo.

Techniek gaat laatste tijd zo hard, dat alle multimedia / htpc vormen binnen de kortste tijd gierend links en rechts worden ingehaald. Zoals bijvoorbeeld de Google Chrome stick. Of mensen die een jaar geleden nog grif 200 euro voor een apple tv 2 betaalden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_144885896
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2014 18:54 schreef devzero het volgende:

[..]

Ja, maar niet direct. Het ziet eruit als een standaard Solenoid Valve (volgens wikipedia is de nederlandse vertaling elektroventiel) en die vragen a) hogere spanning dan de pi kan leveren b) veel meer stroom dan de pi kan leveren. Ik denk dat je die het beste met een (n-channel) MOSFET oid kunt aansturen (met 3.8 watt is een NPN/PNP waarschijnlijk te 'klein'). Aangezien de GPIO pins op een rPi 3.3V geven, zul je even moeten zoeken naar een TTL MOSFET omdat de FETs vaak een redelijk hoge treshold voltage (gate) hebben en die misschien hoger is dan 3.3V.

Ik heb geen ervaring met MOSFETS met de Pi, wel met Arduinos en dat werkt prima met een FET. Zorg wel dat je een diode als bescherming plaats (aka flyback diode).
Nou ja, ik heb ook 230V. Dus voeden hoeft niet perse via de rPi, enkel het aansturen ervan.
pi_144886150
Even een vraagje want ik weet even niet goed hoe ik dit het beste kan googlen. :')
Ik heb ATM 2 raspberry PI's. Eentje staat beneden met een harde schijf eraan die tevens als een NAS dient via SAMBA. Nu heb ik er boven ook eentje staan alleen kan ik zo snel niet vinden hoe ik bij die bestanden kom dat ik alles van die harde schijf kan streamen naar mn raspberry die boven staat
pi_144887143
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:05 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Nou ja, ik heb ook 230V. Dus voeden hoeft niet perse via de rPi, enkel het aansturen ervan.
Als je het makkelijk wilt doen bestel je gewoon zo'n kant en klare relais print, heb je gelijk galvanische scheiding.
http://www.ebay.com/sch/i(...)odule&rt=nc&LH_BIN=1

quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:14 schreef MineraalWater het volgende:
Even een vraagje want ik weet even niet goed hoe ik dit het beste kan googlen. :')
Ik heb ATM 2 raspberry PI's. Eentje staat beneden met een harde schijf eraan die tevens als een NAS dient via SAMBA. Nu heb ik er boven ook eentje staan alleen kan ik zo snel niet vinden hoe ik bij die bestanden kom dat ik alles van die harde schijf kan streamen naar mn raspberry die boven staat
Hoe wil je erbij dan? Mounten kan met mount.cifs, via de filemanager kun je gewoon naar smb://hostame bladeren.
pi_144897506
quote:
14s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:51 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je het makkelijk wilt doen bestel je gewoon zo'n kant en klare relais print, heb je gelijk galvanische scheiding.
http://www.ebay.com/sch/i(...)odule&rt=nc&LH_BIN=1
Eerder een 3v module ipv een 5v. Tenzij je alsnog met een transistor wil gaan werken.
pi_144901281
quote:
14s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:24 schreef devzero het volgende:

[..]

Eerder een 3v module ipv een 5v. Tenzij je alsnog met een transistor wil gaan werken.
Dat hoeft niet, alleen de relais hebben 5V nodig. De input pins kun je prima op 3v3 driven. En de relais wil je sowieso niet vanaf de 3V3 regelaar van de RPi voeden, daarvoor trekken ze véél te veel stroom.

Eventueel kun je alleen de JD-VCC pin 5V met 5V voeden (jumper verwijderen), en de VCC pin 3v3. Weet je ook 100% zeker dat je geen 5V op je GPIO's zet (maar dat zal sowieso niet gebeuren ivm de voltage drop over de LED's).

edit: Heb mijn relais module er even bijgepakt en ik meet 2,9V op de inputs met VCC op 5V. Da's veilig te gebruiken dus.

[ Bericht 6% gewijzigd door KomtTijd... op 26-09-2014 03:40:55 ]
pi_145804245
Beste,

Onlangs heb ik een wireless wifi adapater aangesloten op mijn raspberry pi, hiermee heb ik een verbinding weten te maken met het draadloze netwerk. Echter is het probleem dat als er een tijdje geen activiteit via het netwerk plaats vind, de verbinding verbroken wordt.
Dit gebeurt al na ongeveer een halve minuut, als ik de raspberry op de achtergrond blijf pingen komt de netwerkverbinding niet te vervallen.

Ook wanneer ik raspbian opnieuw opstart moet ik eerst via een lan kabel een ssh tunnel openen en een aantal keer het commando "/etc/init.d/networking restart" uitvoeren tot de draadloze netwerkverbinding werkt.

Heeft iemand hier misschien een idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, of een oplossing?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_145804372
Geen idee. Ik zou zeggen, google de chipset + raspberry pi.

De chipset kun je achterhalen met commando lsusb
pi_145804846
Klinkt als een power management issue. Je chipset achterhalen en even zoeken op google zal waarschijnlijk wel een antwoord geven.
pi_145807901
Klinkt irritant. Ik zou het "oplossen" met een ping (naar je defaultgw ofzo) in je crontab? Gaat 'ie stuk bij gebrek aan binnenkomend of uitgaand verkeer?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_145810041
Kan idd een te kort aan 'stroom' zijn, zorg iig voor een goede adapter (minimaal 2watt).

Zelf heb ik de opzet nu zo, powered usb hub (3w) -> rpi -> terug naar de USB hun voor rand apparaten, werkt perfect! :)
Just say hi!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')