(2x)x = 2x·xx is niet hetzelfde als 2xx = 2·xxquote:
Ik kom inzicht tekort om het punt waar ik de fout beging te herleiden.quote:Op zaterdag 27 september 2014 18:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
(2x)x = 2x·xx is niet hetzelfde als 2xx = 2·xx
Oefening: bepaal de afgeleide van je functie op twee verschillende manieren, namelijk (1) via logaritmisch differentiëren en (2) door het functievoorschrift eerst te herschrijven als een e-macht. En gebruik WolframAlpha om je uitkomsten te controleren, dan hoef je hier niet steeds te zeuren of je uitkomst nu wel of niet correct is.
-7* e^x (e^x als afgeleide van e^x) + 0* e^x (0 als afgeleide van -7) = -7* e^xquote:Op zaterdag 27 september 2014 20:09 schreef BroodjeKebab het volgende:
Kan iemand kort zeggen waarom -7ex als afgeleide dezelfde functie heeft en niet gewoon ex is?
Als ik het anders ga benaderen kom ik op het volgende uit (productregel):
ex - 7ex
Heel kort dan: Als f(x) van de vorm c·g(x) is, met c een constante, dan geldt f'(x) = c·g'(x).quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:09 schreef BroodjeKebab het volgende:
Kan iemand kort zeggen waarom -7ex als afgeleide dezelfde functie heeft en niet gewoon ex is?
Als ik het anders ga benaderen kom ik op het volgende uit (productregel):
ex - 7ex
Stom stom stom..quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heel kort dan: Als f(x) van de vorm c·g(x) is, met c een constante, dan geldt f'(x) = c·g'(x).
Je substitueert x = u (waarom uberhaupt) en de formule verandert?quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:28 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Stom stom stom..
y = (ln x)² - 4
u = x
y = ln u² - 4
Heb het al. Excuus..quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Je substitueert x = u (waarom uberhaupt) en de formule verandert?
Hoe is jouw methode dan?quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Je substitueert x = u (waarom uberhaupt) en de formule verandert?
quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:39 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Hetzelfde (Kettingregel), en ja hij is goed.
Ze krijgen dat door aan beide kanten te vermenigvuldigen met e^x. En hoe kan de noemer hier ooit negatief worden?quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:42 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik snap hier de bevinding van dit niet:
[ afbeelding ]
Ik snap wel dat [ afbeelding ] positief moet zijn en daarom de linkerkant > rechterkant moet zijn in de teller, maar waarom wordt er niet naar de noemer gekeken? Er moet daar immers >0 uitkomen (evenals de teller) en daarnaast...
Hoe komen ze dan op: [ afbeelding ]
En moet het niet >0 zijn ipv groter of gelijk aan 1?
Want bijv .. e^0,5 kan ook...
Dat heeft geen nut...quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:28 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Stom stom stom..
y = (ln x)² - 4
u = x
Hier maak je van (ln x)^2 opeens ln x^2...quote:y = ln u² - 4
quote:y = 2 ln u - 4
y' = 2 * 1/x
y' = 2/x
Wat doe ik fout? Het antwoord is y' = (2/x) * ln x...
I dont understand shit!quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:46 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ze krijgen dat door aan beide kanten te vermenigvuldigen met e^x. En hoe kan de noemer hier ooit negatief worden?
ex > 0 voor alle xquote:Op zaterdag 27 september 2014 20:55 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
I dont understand shit!
Ik heb ook geen idee.
Je moet in deze topicreeks natuurlijk niet alleen antwoorden lezen op vragen die je zelf hebt gesteld, maar ook antwoorden op vragen die je studiegenoten hier stellen, want die vragen gaan over dezelfde stof en stemmen grotendeels overeen met het soort vragen dat je zelf hebt. Kijk hier voor mijn uitleg.quote:Op zaterdag 27 september 2014 21:22 schreef Super-B het volgende:
[ afbeelding ]
Qua links en rechts verschuiven met de letters en getallen weet ik dat er
(y + c) uit moet komen, maar ik snap niet de gedachtegang erachter..
Dat heb ik je minder dan twee weken geleden nog uitgelegd, maar ja, als je alles binnen een paar dagen weer vergeet ...quote:
Ja ik lees inderdaad alleen de antwoorden op mijn eigen vragen, omdat het topic best snel gaat..quote:Op zaterdag 27 september 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet in deze topicreeks natuurlijk niet alleen antwoorden lezen op vragen die je zelf hebt gesteld, maar ook antwoorden op vragen die je studiegenoten hier stellen, want die vragen gaan over dezelfde stof en stemmen grotendeels overeen met het soort vragen dat je zelf hebt. Kijk hier voor mijn uitleg.
[..]
Dat heb ik je minder dan twee weken geleden nog uitgelegd, maar ja, als je alles binnen een paar dagen weer vergeet ...
Die ene post m.b.t. de spiegeling van de grafiek is echt zeer helder en duidelijk. Ik dank je zeer!quote:Op zaterdag 27 september 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet in deze topicreeks natuurlijk niet alleen antwoorden lezen op vragen die je zelf hebt gesteld, maar ook antwoorden op vragen die je studiegenoten hier stellen, want die vragen gaan over dezelfde stof en stemmen grotendeels overeen met het soort vragen dat je zelf hebt. Kijk hier voor mijn uitleg.
[..]
Dat heb ik je minder dan twee weken geleden nog uitgelegd, maar ja, als je alles binnen een paar dagen weer vergeet ...
Ik snap dat ik de 'central limit theorem' moet gebruiken, dus:quote:A factory produces links for heavy metal chains. The research lab of the factory models the length (in cm) of a link by the random variable X, with expected value E[X]=5 and variance Var(X)=0,04. The length of a link is defined in such a way that the length of a chain is equal to the sum of the lengths of its links. The factory sells chains of 50 meters; to be on the safe side 1002 links are used for such chains. The factory guarantees that the chain is not shorter than 50 meters. If by chance a chain is too short, the customer is reimbursed, and a new chain is given for free.
Give an estimate of the probability that for a chain of at least 50 meters more than 1002 links are needed. For what percentage of the chains does the factory have to reimburse clients and provide free chains?
Nog bedankt .quote:Op donderdag 25 september 2014 22:04 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het blijft een beetje warrig. Het idee is wel goed, maar ik zou het zo zeggen:
Je neemt dus aan dat het element in de set links van het -teken zit, en laat zien dat het dan in de rechter zit. Je opmerking dat het dan in beide zit is niet nodig.
Je zult toch echt wat meer moeite moeten doen om uit te leggen wat je precies niet begrijpt. Alleen een paar foto's posten met rode kringen om een heel stuk tekst en dan zeggen dat je daar vastloopt helpt niet echt, en al helemaal niet als je twee niet opeenvolgende bladzijden post terwijl daar wordt verwezen naar bijvoorbeeld formules op de tussenliggende bladzijden. De afkorting w.r.t. staat voor with regard to of with respect to 'met betrekking tot'. In het Nederlands spreken we over differentiëren naar een variabele. Maar goed, ik vrees het ergste voor je, want als je al niet begrijpt datquote:Op zondag 28 september 2014 17:43 schreef Brainstorm245 het volgende:
Hallo
Aankomende dinsdag heb ik een tentamen voor het vak wiskunde 1. Ik ben niet een meester in het vak, maar ik moet het halen om door te kunnen gaan met mijn opleiding...
Ik loop vast bij een aantal zaken binnen de kaders van het theorie van het boek, in plaats van alles over te tikken heb ik netjes foto's gemaakt van de betreffende bladzijden en met paint onderstreept/omcirkeld met een rode kwast om aan te duiden wat ik niet begrijp (waar ik vast loop).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |