abonnement Unibet Coolblue
pi_144714561
Hallo,

Ik ben het helemaal zat om veel te veel overgewicht te hebben. Ik ben 33, weeg bijna 120 kg, en heb geen conditie. Te beroerd voor woorden dus, op een veel te jonge leeftijd... Het is niet vanzelf gekomen, al jaaaaren gewoon bijna niet bewogen, en veel te veel en te slecht gegeten. Heb net een zoontje, en wil dat hij wel een gezonde vader heeft waar mee gesport, gespeeld, etc kan worden.

Dus het is tijd om te knallen, niet een tijdelijk dieet, maar echt een andere levensstijl.

Nu is het zo dat ik over precies een half jaar, 12,5 getrouwd ben. En ik wil mijn vrouw een kado geven waar ze heel blij van zal worden.... een fitte, slankere maar vooral gezondere man.

Zoals ik zei denk ik dus niet dat een dieet zoals atkins, of Sonja bakker een goed plan is, omdat dat allemaal tijdelijk is. Maar ik denk er wel aan om wat meer te gaan doen met sap. Dus met een sapcentrifuge sap maken van fruit en groente. Is dat een aanrader?

En wat zijn de grote veranderingen die ik kan gaan aanbrengen, want ik kan echt niet 6 dagen per week naar de sportschool.

Waar ik zelf aan denk is:

Veel water drinken per dag (sowieso 2 glazen water voor elke maaltijd, zodat ik niet zo achtelijk veel naar binnen stamp
Kleinere porties als avondeten (omdat de avonden naar mening niet de dagdelen zijn waar ik nou al die energie voorn nodig heb).
Meer bewegen (ik ben ict-er en zit echt de hele dag) Dus vaker een stuk gaan lopen, of andere manieren om te bewegen.
Veel meer groente en fruit (deels door sap dus). Ik eet nu bijna helemaal geen groente (als ik 'm vlees maar heb type)
Maar ik heb het idee dat ik er hiermee niet ben. Mis ik iets?

Wat voor een resultaten kan ik halen in 6 maanden tijd? Voor de duidelijkheid, niet dat ik stop na 6 maanden, maar omdat dan mijn 12,5 huwelijk is. Ik zet de lijn daarna natuurlijk gewoon door.

Alvast super bedankt!!

[ Bericht 3% gewijzigd door turbofokker op 20-09-2014 02:46:45 ]
  zaterdag 20 september 2014 @ 02:42:40 #2
381517 Zapata
held op sokken
pi_144714666
jaa.... knallen. 6 maanden...

Sorry maar ik zie zoveel van jouw soort types in de sportschool met hun schemaatje in de hand als een mongool zweten op de machines. En dan na 2 week zie je ze nooit weer.

nouja je vraag.
water is interessant als vervanger als wat je normaal drinkt. Dus ipv cola, water.
1 of ander vaag gelul met energie vorm. je bent ict-er. je kan de hele dag doen met een handvol pindas want je beweegt geen fuk. (wel gewoon avondeten aub)

groente goed. want gezond. groente als vervanger van iets anders val je af. dus niet net zoals normaal eten PLUS groente want dan val je niet af.

edit.
ok een beetje constructiever.

Kijk wat je nu op een dag gemiddeld naar binnen stouwt.
trek de koekjes, de worst en alle andere troep er van af.
Vervang eventuele onzin drankjes zoals cola door water.
Probeer met je avond eten meer groente te eten.

Hou dit zes maand vol en je bent tussen de 6 en 30 kilogram kwijt.
pi_144714710
Is er een speciale reden dat je altijd slecht gegeten hebt en weinig bewogen of voelde je er gewoon de behoefte niet toe? In geval van het laatste, begin eens met 3x per week naar de sportschool te gaan. Daarnaast moet je even uitrekenen wat je caloriebehoefte is http://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm en zorg dat je daar iedere dag met zo'n 500-1000 kcal onder gaat zitten, afhankelijk van hoe makkelijk je dat volhoudt. Zorg er inderdaad voor dat je genoeg water drinkt, maar ook dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Denk dus aan voldoende proteine, vezels en vitamines enzo. Probeer zo weinig mogelijk bewerkte suiker binnen te krijgen, dus ipv een koekje eet je een appel of een kiwi. En probeer echt meer groenten te eten, ga experimenteren met koken, zo kom je er al snel achter dat groenten vaak lekkerder zijn dan je verwacht had en dat stukje vlees nog lekkerder kunnen maken.

Andere mensen kunnen je vast nog veel beter uitleggen hoe en wat je moet doen maar blijf vooral logisch nadenken en ga niet met allemaal specifieke dieetjes werken. Waarom zou je je volgooien met sapjes als je ook gewoon een werkend set tanden en functionerende maag hebt?
pi_144714761
Begin met elke dag een half uur op hoog tempo wandelen. Dit is makkelijk vol te houden omdat je je lijf niet overbelast en met een iPod is het ook best leuk. Je bouwt er een beetje conditie mee op en je valt er wel degelijk heel effectief door af. De bedoeling is dat je hartslag omhoog gaat, maar dat je niet buiten adem raakt (zoals bij elke sport). De gedachte erachter is dat vrijwel alle andere sporten je waarschijnlijk te snel uit zullen putten. Dit is langer dan 2 weken vol te houden en je hoeft je in principe niet eens om te kleden.

Zodra je lijf klaar is voor meer inspanning, stagneert het afvallen en dat is het moment waarop je hardlopen en krachttraining kunt overwegen.

Dieet: niet te dramatisch omgooien dat roer. Begin met water, koffie, thee en van dat smaakwater. Beperk snacks tot het weekend. Paar biertjes per week en chips op zaterdagavond moet wel kunnen, anders hou je het niet vol.Denk eraan, het gaat om je levensstijl en zo'n verandering moet vol te houden zijn, anders weeg je over 2 jaar 150 kilo.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 september 2014 @ 02:55:33 #5
381517 Zapata
held op sokken
pi_144714797
laatste tip voordat ik weg zak in mijn dronkemans roes. (ben van 108 kilo naar 76 gegaan, toen weer naar 93, nu 86.)

zie het niet als een tijdelijk dieet. Je moet je levensstijl veranderen. anders val je af misschien door een dieet MAAR daarna komt het EXTRA weer aan.

Daarnaast kun je natuurlijk wel extra proberen af te vallen naast de veranderende levensstijl. Maar in godsnaam zie dit dieet als een langdurig project (naast de levensstijl verandering wat een levenslang traject is)
Zes maand is redelijk langdurig dus wat dat betreft zit je wel goed. 1 kilo per week is gezond, niet meer.

Maak een realistische planning. Dus eerst weg met de koekjes en de chips. Dit doe je 2-3 week. Is fucking moeilijk om 10 uur savonds.
Als dit eenmaal gelukt is, eet wat minder lunch en dergelijke. Daarna wat minder avondeten of nog beter wat gezonder avond eten.

En dan vol houden! En ja, soms gaat het mis. dan stamp je je weer vol. Geeft niks, niet opgeven, kan de beste overkomen, gewoon je doel voor ogen houden en gaan met die banaan.
pi_144714871
Fietsen kan ook, maar dan moet je veel tijd hebben. Ik ken een meid die ging in de zomervakantie zowat 4/5 keer per week 30 kilometer fietsen. Ze was behoorlijk stevig en is in een paar maanden zoveel afgevallen dat ze nu wat licht mollig is.
  zaterdag 20 september 2014 @ 03:16:19 #7
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_144714940
Wat je allemaal opnoemt in je OP zijn dingen die je sowieso moet doen om gezond(er) te leven, dat is nou niet specifiek om af te vallen.

Je zal er dagelijks hard voor moeten werken. Net zoals je er dagelijks aan hebt gewerkt om 120 kg te gaan wegen, alleen dit is een minder leuke bezigheid.
Met 1 of 2x per een week loopband aaien in de sportschool kom je er niet.

Het lijkt me ook niet verstandig om 6 maanden aan een doel vast te plakken. Je kan beter denken, ik wil 40/50 kg kwijt en ik ga door zolang daarvoor nodig is.
  zaterdag 20 september 2014 @ 03:20:56 #8
381517 Zapata
held op sokken
pi_144714965
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 03:16 schreef SugeLucky het volgende:
Wat je allemaal opnoemt in je OP zijn dingen die je sowieso moet doen om gezond(er) te leven, dat is nou niet specifiek om af te vallen.

Je zal er dagelijks hard voor moeten werken. Net zoals je er dagelijks aan hebt gewerkt om 120 kg te gaan wegen, alleen dit is een minder leuke bezigheid.
Met 1 of 2x per een week loopband aaien in de sportschool kom je er niet.

Het lijkt me ook niet verstandig om 6 maanden aan een doel vast te plakken. Je kan beter denken, ik wil 40/50 kg kwijt en ik ga door zolang daarvoor nodig is.
Je bent sowieso levenslang bezig om op het juiste gewicht te blijven. dus zelfs NA het dieet zal er drastische verandering nodig zijn om op gewicht te blijven.
Het is heel simpel. TS eet als een 17jarige maar is een 30 plus ICT-er. Je wilt heel dag achter de computer zitten? Prima, maar eet dan niet als een puber.
pi_144715619
Ben van 85 naar 57 kg gegaan door te low carben (vrouw, 1 meter 73). Geen fris, snoep, chips, koek en deeg dingen. Geen potjes. Wel veel bbq en gourmet, zuivel, roomboter, vis, noten, groentes, mayo, wijn etc.
Dat doe ik nu 4 jaar, heb met het lijnen nooit honger gehad. Als ik uit eten ga eet ik gewoon, het zondigen bij de mac is het broodje en de friet, niet de saus.
Mijn cholesorol is gehalveerd, erg goed hdl en ldl.

Maar je moet er je levensstijl van maken en erg goed etiketten lezen, overal zit suiker in, ook in kant en klaar sauzen, ketchup etc.
  zaterdag 20 september 2014 @ 09:29:15 #10
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_144716032
Het beste wat je kunt doen is zelf informatie opzoeken over caloriën. Eiwitten/vetten/koolhydraten, weten wat het precies inhoud, wanneer je wat als brandstof verbruikt of wanneer je lichaam het opslaat.

Geen snoep, koek of frisdrank meer en zorg dat je zowel thuis als op je werk flesjes water hebt die je geregeld weer vult.

Schrijf daarbij voor jezelf op wat je allemaal naar binnen gooit op een dag en bereken hoeveel kcal je binnen krijgt (dus educate yourself, maak desnoods een excellijstje), vraag daarbij ook je vrouw om hulp want als jij iedere avond relatief ongezonde dingen voorgeschoteld krijgt verandert het niet. Eet daarbij ook wat minder dan je normaal zou doen.

Gooi 's avonds ook een bak kwark naar binnen, desnoods wat light siroop er doorheen voor de smaak, zorgt ervoor dat je niet met een hongergevoel naar bed gaat.

Dus, lees je in over macro's (macronutriënten), wat meer achter je bureau weg, neem bammetjes mee naar werk zodat je in de lunchtijd kan wandelen buiten, begin met een Couch-2-5-K programma
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je eenmaal een half uurtje kan hardlopen/joggen achter elkaar verbrand je alweer gauw 300/350 kcal.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 20 september 2014 @ 10:56:21 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144717395
Elke dag op de fiets naar je werk. :)
Joggen lijkt me minder met dat gewicht want dan gaan je knieën eraan als je dat elke dag wilt volhouden.

quote:
Dus met een sapcentrifuge sap maken van fruit en groente.
Dat lijkt me een slecht idee. Fruit zit barstensvol suiker. Volgens mij kun je beter gewoon heel veel groente eten (en ook wel wat fruit) maar geen vruchtensap. Ongezoete Jus d'Orange bijvoorbeeld zit evenveel suiker in als in cola.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144717637
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:56 schreef SeLang het volgende:
Elke dag op de fiets naar je werk. :)
Joggen lijkt me minder met dat gewicht want dan gaan je knieën eraan als je dat elke dag wilt volhouden.

[..]

Dat lijkt me een slecht idee. Fruit zit barstensvol suiker. Volgens mij kun je beter gewoon heel veel groente eten (en ook wel wat fruit) maar geen vruchtensap. Ongezoete Jus d'Orange bijvoorbeeld zit evenveel suiker in als in cola.
Ik werk op 5 minuten fietsen van mijn werk. Lopend doe ik er 20 minuten over.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 20 september 2014 @ 11:15:45 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144717803
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:07 schreef turbofokker het volgende:

[..]

Ik werk op 5 minuten fietsen van mijn werk. Lopend doe ik er 20 minuten over.
Perfect! Dan zou ik elke dag lopend gaan. Dat is dan toch mooi 40 minuten die je elke dag (nou ja, 5 dagen per week) loopt, bovenop wat je verder nog gaat doen. De grootste winst zit (zoals al gezegd) in lifestyle verandering, dus dingen die je altijd doet, hoe klein ze ook zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144718073
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:07 schreef turbofokker het volgende:

[..]

Ik werk op 5 minuten fietsen van mijn werk. Lopend doe ik er 20 minuten over.
Lopend gaan en zorg dat je het in 15 minuten doet in plaats van 20. Dat alleen al is 10 kilo kwijt en je hoeft er niet eens voor te zweten. Dit is op de lange termijn goed vol te houden, je zult snel resultaat boeken. Ikzelf ben op deze manier van 85 naar 65 gegaan in 6 maanden en ik heb er mijn eetgewoonten totaal niet op aangepast. Inmiddels weer 75 trouwens omdat ik niet meer wandel maar in de auto stap.
Resistance is futile.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 20 september 2014 @ 11:35:06 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144718166
Ik heb zelf geen gewichtsproblemen maar toch post ik even onderstaande grafiek van mijn gewicht omdat het twee dingen die hier door een aantal users zijn genoemd mooi demonstreert.



1) Begin 2009 realiseerde ik me dat ik, hoewel niet echt heel zwaar toch aan de ongezonde kant van de range zat. Toen heb ik een weegschaal gekocht en ben geleidelijk aan gezonder gaan eten. Je ziet met ups en downs geleidelijk mijn gewicht dalen naar het midden van de gezonde range. Dit is puur het gevolg van gezonder eten. Ik ben niet anders gaan leven of meer gaan bewegen (ik beweeg trouwens sowieso best veel en eet ook meer dan een gemiddeld mens.

2) Je ziet twee scherpe dips in de grafiek. Die zijn het gevolg van reizen met veel fysieke activiteit. Daarna zie je geleidelijk aan weer een toename van gewicht naar normale niveaus. (ook bijna alle kleine dips zijn het gevolg van vakanties). Dit is een mooie illustratie van wat er gebeurt als je fanatiek gaat fasten / sporten oid maar dat niet volhoudt. In mijn geval was er geen doel om af te vallen maar het effect van lange reizen/ vakanties is hetzelfde. Het effect is tijdelijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144719232
Als je zoveel moet afvallen is een diëtist(e) misschien een goed idee. Bij mij hielp het om bij te houden hoeveel er in ging en hoeveel ik verbrandde, dat deed ik met de app fatsecret. En bewegen! Wandelen, fietsen, zwemmen, traplopen, alle beetjes helpen.
pi_144719944
Je voeding is het belangrijkste. Tel je KCAL inname dus. Probeer een beetje te letten op verhoudingen tussen de macro's. (koolhydraten, eiwitten, vetten)

Ga vooral niet te weinig eten. Met dat gewicht zal je zeker in het begin vrij gemakkelijk gewicht verliezen zonder jezelf uit te hongeren. Mik op een gewichtsverlies van circa 1 kilogram per week. Dat beantwoord gelijk je begin vraag. Na een half jaar kan ongeveer 25 kilogram lichter zijn. Meer kan ook, maar dat is niet aan te raden.

Je hoeft niet als een gek te gaan sporten. Ik zou er zeker wel krachttraining bij gaan doen.
  zaterdag 20 september 2014 @ 13:22:45 #18
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_144720916
Je kan ook gewoon een hometrainer kopen en voor de televisie zetten, al je favoriete series kijken terwijl je 400-600 kcal per uur er af fietst
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_144722704
Beste tip is dat je geen overkill moet doen. Veel mensen met overgewicht die denken even in een keer hun eetpatroon en bewegingspatroon over te gooien om er vervolgens na een of twee weken mee te kappen. Het is gewoon een kwestie van gezonder eten, dus geen frituur/niet snoepen en niet teveel calorieën binnen krijgen dan je lichaam verbrandt. Verder is de beste manier om af te vallen cardio, cardio en nog meer cardio. Als je last van je gewrichten krijg kan je ook kiezen om te zwemmen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_144723027
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 14:34 schreef Roces18 het volgende:
Verder is de beste manier om af te vallen cardio, cardio en nog meer cardio.
Oneens, je kan prima afvallen zonder cardio. Je kan niet afvallen wanneer je meer KCAL eet dan dat je verbrand. Voeding is dus veel belangrijker dan cardio. Cardio is alleen interessant om een KCAL tekort te vergroten/creëren. Wanneer je zo zwaar bent, lijkt krachttraining mij belangrijker.
pi_144723978
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 14:50 schreef Ludd het volgende:

[..]

Oneens, je kan prima afvallen zonder cardio. Je kan niet afvallen wanneer je meer KCAL eet dan dat je verbrand. Voeding is dus veel belangrijker dan cardio. Cardio is alleen interessant om een KCAL tekort te vergroten/creëren. Wanneer je zo zwaar bent, lijkt krachttraining mij belangrijker.
Klopt, maar veel mensen zijn het niet gewend om van (bijv. 5000 KCAL) naar 2000 KCAL te gaan, en ik vind dat bij afvallen jezelf niet moet gaan uithongeren, dat is slecht voor je lichaam en zeker voor je spieren. Met HIIT-training , knal je het er zo vanaf. (Hier komt natuurlijk wel een beter eetpatroon bij kijken dan 5000 KCAL, maar om nou zoals veel mensen over te gaan op water en brood..

En tenzij TS 2 meter is , krijgt die als hij succesvol afvalt toch last van overtollig huid (denk ik) , maar dat is het gevolg van 33 jaar met overgewicht leven.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_144724236
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 15:26 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Klopt, maar veel mensen zijn het niet gewend om van (bijv. 5000 KCAL) naar 2000 KCAL te gaan, en ik vind dat bij afvallen jezelf niet moet gaan uithongeren, dat is slecht voor je lichaam en zeker voor je spieren. Met HIIT-training , knal je het er zo vanaf. (Hier komt natuurlijk wel een beter eetpatroon bij kijken dan 5000 KCAL, maar om nou zoals veel mensen over te gaan op water en brood..

En tenzij TS 2 meter is , krijgt die als hij succesvol afvalt toch last van overtollig huid (denk ik) , maar dat is het gevolg van 33 jaar met overgewicht leven.
Als je eerst 5000kcal eet en daarna 4000kcal val je af. Je hoeft niet 3000kcal weg te schrappen.
pi_144724411
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 02:29 schreef turbofokker het volgende:
Dus het is tijd om te knallen, niet een tijdelijk dieet, maar echt een andere levensstijl.
Knallen houd je niet de rest van je leven vol. Gewoon geleidelijk.

quote:
Zoals ik zei denk ik dus niet dat een dieet zoals atkins, of Sonja bakker een goed plan is
Check De Voedselzandloper van Kris Verburgh eens :Y

quote:
Maar ik denk er wel aan om wat meer te gaan doen met sap. Dus met een sapcentrifuge sap maken van fruit en groente. Is dat een aanrader?
Beter groente en fruit (vooral groente) eten. Dan krijg je ook alle vezels binnen + eten = kauwen en kauwen kost tijd, dus eet je minder want ondertussen krijg je al een verzadigingsgevoel.

quote:
En wat zijn de grote veranderingen die ik kan gaan aanbrengen, want ik kan echt niet 6 dagen per week naar de sportschool.
Lopend naar je werk! Iedere dag 30min extra beweging met minimale tijdsinvestering :Y
In je lunchpauze wandelen (niet naar de snackbar natuurlijk }:| )

quote:
Veel water drinken per dag (sowieso 2 glazen water voor elke maaltijd, zodat ik niet zo achtelijk veel naar binnen stamp
Gewoon genoeg water drinken, niet extreem idioot veel.
Inderdaad wel alle frisdrank (en ook vruchtensap!!!) vervangen door water of groene thee of zwarte koffie. Gewoon niks drinken dat calorieën bevat.

quote:
Kleinere porties als avondeten (omdat de avonden naar mening niet de dagdelen zijn waar ik nou al die energie voorn nodig heb).
Aardappelen/pasta/rijst ditchen of iig zeer fors verminderen. Als je echt veel vlees eet kan dat vast ook wel wat minder. Véél meer groente eten :Y Geeft een vol gevoel want vezels en bevat nauwelijks caloriën.

Succes :7
pi_144724528
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 15:37 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Als je eerst 5000kcal eet en daarna 4000kcal val je af.
Hoe kom je daar nou weer bij? :') Als je onderhoud 3500 is, en je eet 5000kcal dan kom je aan. Met 4000 kcal kom je nog steeds aan. Minder, maar je valt dan zeker niet af.
pi_144724982
Al het redelijk geleidelijk gaat, (1 kg pw), is overtollige huid dan ook een zekerheid?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')