Het lijkt me de opgave van elk individu om daar zelf een antwoord op te vinden.quote:Op donderdag 25 september 2014 00:49 schreef PeteSampras het volgende:
Wat is het verschil tussen stil verzet plegen en een gedweeë sukkel zijn?
Ik ben ervan overtuigd dat inspireren, interesseren en uitdagen beter werkt dan dwingen of eisen. In de praktijk wijst onderzoek dat ook uit. In theorie is vrijwel iedereen het ermee eens, maar weinig onderwijsinstellingen/docenten doen het. Uiteindelijk is het makkelijker om cijfers te geven, presentieplicht in te stellen, opdrachten verplicht te stellen, diploma's uit te reiken.quote:Op donderdag 25 september 2014 21:19 schreef Gellius het volgende:
Het lijkt me juist heel zinvol om een kind geregeld te dwingen iets af te maken of te doen op een manier waarop het kind uit zichzelf geen zin in heeft, of waarde aan hecht, al was het maar omdat je het anders veroordeelt altijd slechts de maat van zijn eigen ambitie te zijn, terwijl er misschien wel veel meer mogelijk is. Dat is toch juist de waarde van leren en opvoeding? Daar schep je geen makke schapen mee, maar onafhankelijke individuen.
Met wat ik voor ogen heb, blijft er nog steeds een noodzaak tot regels, worden kinderen verantwoordelijk gehouden voor hun gedrag, is niet alles wat ze doen geweldig en doet de mening van anderen er wel degelijk toe. Je schetst een tegenstelling die in pedagogische termen wordt gekenmerkt als een tegenstelling tussen autoritair en permissief opvoedgedrag, tussen 'omdat ik het zeg' en 'wat jij wil'. Er is een derde weg mogelijk, wat 'authoratief' opvoeden wordt genoemd. Dat is het soort docentschap dat ik voor ogen heb. (En ook het soort ouder dat ik wil zijn.)quote:Op donderdag 25 september 2014 21:49 schreef Franny_G het volgende:
En overigens vrees ik dat hier ook een opvoedprobleem om de hoek komt kijken. Ik loop er ook regelmatig tegenaan dat er kinderen in de klas zitten die van huis uit gewend zijn alleen te horen dat wat zij doen en te vertellen hebben interessant, goed, en fantastisch is. De kinderen hebben geen doorzettingsvermogen geleerd, omdat ze dus nooit echt tegengas hebben gekregen. Krijgen ze dat een keer wel (van mij bijvoorbeeld) dan weten ze direct zeker dat het niet aan henzelf kan liggen, maar dan moet het wel aan de leraar liggen. Zij worden daarin dan ook meestal gesteund door de ouders. De ouders vinden mij dan bijvoorbeeld heel streng, vinden dat hun kind een toets wel moet kunnen overdoen, of dat ik voor hun kind een uitzondering moet maken.
Bij zulke kinderen zie je het dan al van ver aankomen dat dit een lange strijd gaat worden. Niet alleen lopen ze daar bij ons op school tegenaan, ook bij een studie wordt dit problematisch. Als je niet kritisch naar jezelf kunt kijken, geen doorzettingsvermogen hebt hoeven ontwikkelen en ouders hebt die je alleen maar bevestigen in alles, dan zul je in geen enkel systeem een succes worden.
Dus ja, ik ben ook van mening dat ons onderwijssysteem anders moet, maar het is ook eenzijdig om alle problemen die zich in het onderwijs voordoen op 'het systeem' af te schuiven.
Dat klinkt aardig, maar het is een contradictie. Zie je nu wel of niet een belangrijke rol voor opvoeding?quote:Op vrijdag 26 september 2014 00:35 schreef Ringo het volgende:
De wereld gaat aan opvoedproblemen ten onder. Ik geloof er niet zo in. Je bent net zo wie je bent ondanks je opvoeding als dankzij.
Ja, die weg ken ik en daar ben ik ook voor. Ik ben geen autoritaire docent al hecht ik wel erg aan in sommige ogen wellicht conservatieve fatsoens- en omgangsnormen, maar je komt soms in zo'n soort tegenstelling terecht omdat de leerling je heel erg op het autoritaire punt uitdaagt. Dat zijn vaak kinderen die een overgevoeligheid hebben voor autoritair gedrag. Dus die gaan er al vanuit dat ik, omdat ik docent ben, wel autoritair zal zijn, en gaan dat dan testen en/of er tegen ageren. En dan ontkom ik er soms niet aan om van mijn autoriteit inderdaad een punt te maken. Als docent heb je voor veel verschillende leerlingen een rol te vervullen en ik ben voor iedere leerling daarin weer iets anders.. In die zin ben ik voor de leerling een spiegel. Juist het soms op de spits drijven van dergelijke botsingen leidt tot gesprekken waardoor er iets kan veranderen. Dat is een manier van werken die bij mij past.quote:Op vrijdag 26 september 2014 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met wat ik voor ogen heb, blijft er nog steeds een noodzaak tot regels, worden kinderen verantwoordelijk gehouden voor hun gedrag, is niet alles wat ze doen geweldig en doet de mening van anderen er wel degelijk toe. Je schetst een tegenstelling die in pedagogische termen wordt gekenmerkt als een tegenstelling tussen autoritair en permissief opvoedgedrag, tussen 'omdat ik het zeg' en 'wat jij wil'. Er is een derde weg mogelijk, wat 'authoratief' opvoeden wordt genoemd. Dat is het soort docentschap dat ik voor ogen heb. (En ook het soort ouder dat ik wil zijn.)
Wat ik aangaf was dat ik geen ambitieloze kinderen voor me zie, maar wel kinderen die het moeilijk vinden met eisen om te gaan. Ik zie veel kinderen met veel ambitie die vervolgens achterover willen leunen omdat ze denken dat die ambitie zichzelf wel of via een makkelijke weg zal verwezenlijken. Kinderen die succesvol willen worden, goed in van alles willen zijn, wel een interesse in iets hebben en daar iets mee willen doen, veel geld verdienen, goed willen scoren. Maar er niet echt voor willen werken. Dat zit volgens mij ook in een mens: kritisch naar jezelf kijken om jezelf te verbeteren is maar weinig mensen van nature gegeven. Het is vaak een pijnlijk proces, waarbij je feedback en kritiek moet leren incasseren, onder ogen zien dat jij niet alles meteen goed kunt en dat er ook voor jou nog veel valt te leren. Daarin hebben opvoeders in mijn ogen een heel belangrijke rol.quote:De discrepantie tussen school- en thuisomgeving is weer een andere kwestie, zij het een interessante. Waar ik me in ieder geval fel tegen verzet is het idee dat mensen ambitieloos zijn en externe prikkels en maatregelen nodig hebben om tot zinvolle activiteiten te komen. Achter ons onderwijssysteem schuilt een mensbeeld dat eenvoudigweg niet het mijne is. Leerlingen en studenten lijken vaak ambitieloos omdat ze zich gaandeweg aan het systeem hebben geconformeerd.
Waar baseer je dat op? In onderwijsland lopen zoveel mensen rond. Er zitten ook veel mensen bij, die net als leerlingen dus, niet echt kritisch naar hun eigen functioneren kijken of nadenken over waarom ze de dingen doen zoals ze doen. Maar ik ken ook veel docenten die dat wel doen, of proberen. Dus ja, het is de kunst om mensen op te zoeken en je te laten inspireren die wel in jouw straatje passen wat dat betreft.quote:Het aardige is dat ik me nu op twee niveaus met deze kwesties bezig kan houden: ik doe onderzoek en formuleer aanbevelingen voor het onderwijs, maar in mijn eigen onderwijs kan ik tegelijkertijd die aanbevelingen uitproberen. Ik heb vaak het idee dat ik een van de weinigen ben die dat probeert te doen, dus de eigen onderwijspraktijk aanpassen aan de theoretische veronderstellingen en evalueren of de theorie zinvol is.
Zou leuk zijn! Succes! .quote:En binnenkort wordt er waarschijnlijk een onderzoek van me gefinancierd waarin we niet binnen bestaande onderwijskaders hoeven te denken maar een visie op een alternatieve manier van onderwijzen in de 21e eeuw kunnen ontwikkelen. Ik vind het heel leuk om daarmee bezig te zijn. Des te groter is wel mijn frustratie dat ik mijn eigen kind op dit gebied klaarblijkelijk weinig alternatiefs kan bieden.
En dat gaat allemaal prima samen met hetgeen ik voor ogen heb. Sterker nog, ik zie een nog belangrijkere rol van de docent voor me, die meer tijd voor elke leerling/student zou moeten hebben. En ook een belangrijkere rol voor de ouder.quote:Op vrijdag 26 september 2014 09:45 schreef Franny_G het volgende:
Wat ik aangaf was dat ik geen ambitieloze kinderen voor me zie, maar wel kinderen die het moeilijk vinden met eisen om te gaan. Ik zie veel kinderen met veel ambitie die vervolgens achterover willen leunen omdat ze denken dat die ambitie zichzelf wel of via een makkelijke weg zal verwezenlijken. Kinderen die succesvol willen worden, goed in van alles willen zijn, wel een interesse in iets hebben en daar iets mee willen doen, veel geld verdienen, goed willen scoren. Maar er niet echt voor willen werken. Dat zit volgens mij ook in een mens: kritisch naar jezelf kijken om jezelf te verbeteren is maar weinig mensen van nature gegeven. Het is vaak een pijnlijk proces, waarbij je feedback en kritiek moet leren incasseren, onder ogen zien dat jij niet alles meteen goed kunt en dat er ook voor jou nog veel valt te leren. Daarin hebben opvoeders in mijn ogen een heel belangrijke rol.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |