abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 17 september 2014 @ 20:56:47 #1
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144637033
Haai zijn er mensen die een leraren studie Engels hebben afgerond? ik zou graag geholpen willen worden over een opdracht, het is in nl. vak heeet: studie en werk ik heb er namelijk moeite mee. ik heb het aan me leraar gevraagd die heeft gezegd dat ik de opdracht goed moet lezen en dat het te doen is maar ik snap er niks van tis best pittig. kan iemand mij helpen?

graag verneem ik iets mvg
  woensdag 17 september 2014 @ 21:00:30 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_144637228
Is het niet handiger om gewoon de opdracht te posten?
  woensdag 17 september 2014 @ 21:06:06 #3
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144637480
opdracht 1

Stap 1: Beschrijving model Didactische Analyse als lesvoorbereiding
Samen met een medestudent ga je een les voorbereiden en uitvoeren. Het onderwerp van de les mogen jullie zelf bepalen. De les duurt maximaal 20 minuten (in overleg met de docent). Om een les goed voor te bereiden doorloop je de volgende stappen en je verwerkt deze in het format van het model Didactische Analyse:
- Je geeft een duidelijke beschrijving van de beginsituatie van de groep waaraan je de les gaat geven.
- Je beschrijft expliciet het lesdoel dat tijdens de les centraal staat.
- Je beschrijft de betreffende leerinhoud.
- Je beschrijft de werkvormen en leermiddelen.
- Het directe instructie model is toegelicht in het lesplan.
- Je beschrijft zowel het docent- als leerlinggedrag.
- Je verantwoordt alle gemaakte keuzes, aan de hand van de verplichte literatuur.
- APA-normen zijn volledig en adequaat toegepast

Stap 2: Uitvoering van de les
Nadat de les is voorbereid,voeren jullie deze uit tijdens één van de werkcolleges in lesweek 6 of lesweek 7. Laat de les filmen; de filmopnames heb je nodig voor stap 3 ‘Onderzoekend vermogen’. De theorie van deze module:
1) Het directe instructie model,
2) de vijf rollen van de leraar en
3) effectief klassenmanagement is te herkennen in de uitvoering van de les.

Stap 3: Onderzoekend vermogen
Bij het uitvoeren van een onderzoek doorloop je altijd de onderstaande onderzoekscyclus. In rood zijn die onderdelen aangegeven waar het in beroep 1 om gaat.

Na de uitvoering van de les ga je, aan de hand van de filmopnames, de les observeren en analyseren. Dit doe je samen met je medestudent met behulp van het observatie instrument PEDAC (zie instructie PEDAC op HUbl Beroep 1). Dit is een instrument waarmee je kunt ob-serveren in hoeverre er een veilig en stimulerend leerklimaat was, je lesorganisatie efficiënt was en je een duidelijke en gestructureerde instructie hebt gegeven. Je schrijft hiervan een onderzoeksverslag volgens het gegeven format. Het onderzoeksverslag is een bijlage bij het uiteindelijke evaluatierapport!

Stap 4: Reflectie op de les
Mede op basis van het onderzoeksverslag van de observatie met PEDAC vindt de reflectie plaats. Deze reflectie bevat:
1) Wat ging er goed t.a.v. de uitvoering van het toepassen van de vijf rollen en effectief klas-senmanagement: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte en duidelijke en gestructu-reerde instructie (Pedac).
2) Wat kan er beter t.a.v. het toepassen van de vijf rollen en effectief klassenmanagement: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte en duidelijke en gestructureerde instructie (Pedac)?
Het geheel is logisch en consistent in een evaluatierapport opgesteld.

opdracht 2

Deze deeltoets omvat een literatuuronderzoek naar kenmerken van het Nederlandse onder-wijssysteem: het Voorgezet Onderwijs (AVO) en het Beroepsonderwijs. Dit onderzoek is ver-bonden met de huidige of toekomstige werkplek. De schrijfopdracht wordt uitgevoerd door het leerteam. De samenwerking aan deze opdracht vindt zelfstandig plaats via HUbl, waarbij je (op afstand) begeleid wordt door de docent.
Deze deeltoets bestaat uit twee onderdelen:
1) Onderzoek naar de voorkennis.
2) Het verzamelen van informatie over de gevraagde onderwerpen (zie rubric).
Beide onderdelen worden tevens beoordeeld op informatievaardigheden. De onderstaande opdrachten verduidelijken deze schrijfopdracht. De vormgeving van de opdracht vindt plaats op een Wiki-site:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Help:Nieuwe_pagina_aanmaken
De rubric (zie bijlage 6.5) vermeldt zowel de criteria als de indicatoren.
Opdrachten: Voorkennis
Het leerteam gaat onderzoek doen naar de aanwezige voorkennis t.a.v. het Nederlandse on-derwijssysteem. De mindmaps op de wiki-site en de beschreven vergelijking, toelichting en onderzoeksvragen zijn hiervan het resultaat.
De volgende sub onderwerpen moeten in de mindmap verwerkt zijn:
- schoolorganisatie AVO en Beroepsonderwijs,
- doelgroep AVO en Beroepsonderwijs,
- examinering AVO en Beroepsonderwijs,
- professionele rollen docent AVO en docent Beroepsonderwijs,
- actuele ontwikkeling AVO en Beroepsonderwijs.
1. Elke student maakt eerst individueel een persoonlijke mindmap.
2. De verschillende mindmaps worden met elkaar vergeleken, toegelicht en op basis daarvan worden onderzoeksvragen geëxpliciteerd.
Opdrachten: Nederlandse onderwijssysteem
Het leerteam ontwerpt een informatieve wiki-site over het Nederlandse onderwijssysteem. Het leerteam krijgt daarbij een verplicht zoekplan (zie HUbl Beroep 1) om de informatie te kunnen vinden die nodig is om deze wiki-site te maken. Bij het schrijven maak je gebruik van de ge-vonden internetsites en artikelen en verwijs je met behulp van de APA-richtlijnen naar de ge-bruikte bronnen. De volgende onderwerpen moeten in de wiki aan de orde komen :
- de organisatie van het AVO en het Beroepsonderwijs,
15
- de doelgroep van het AVO en de doelgroep van het Beroepsonderwijs,
- de wijze van examinering binnen het AVO en de wijze van examinering binnen het Be-roepsonderwijs,
- de professionele rollen van een docent in het AVO en de professionele rollen van een docent in het Beroepsonderwijs,
- een actuele ontwikkeling in het AVO en een actuele ontwikkeling in het Beroepson-derwijs.

:/
pi_144637544
Jij studeert voor leraar, en toch is je Nederlands zo gebrekkig? :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_144637772
Wat is er niet duidelijk aan de opdracht dan?
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
  woensdag 17 september 2014 @ 21:19:01 #6
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144638114
Hoezo gebrekkig?
Ik weet wel wat er staat maar de opdrachten zijn vaag, onduidelijk etc
Vorige week heb ik een mini-les gedaan alleen is mij niet duidelijk of ik dat in mn dossier moet opnemen

Ik heb mijn leraar gemaild tevergeefs nog geen reactie ontvangen
pi_144638116
Dus TS; wat heb je tot nu toe staan?

Als je leraar wil worden zou je moeten begrijpen dat mensen niets ervan leren als we gewoon het antwoord geven. Helpen kunnen we altijd, maar de "wij-maken-je-huiswerk"-service kost gewoon ¤50 per uur.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_144638258
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:19 schreef sweetsugar het volgende:
Hoezo gebrekkig?
(...)
1) Interpunctie
2) Hoofdletters
3) Zinsopbouw
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  woensdag 17 september 2014 @ 21:22:21 #9
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144638294
Ik zit in mijn eerste jaar

vergeef me :/
pi_144638399
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:22 schreef sweetsugar het volgende:
Ik zit in mijn eerste jaar

vergeef me :/
Je hebt toch een havo-opleiding afgerond?
Of laten ze je na groep 6 van de basisschool al naar de lerarenopleiding?
Maargoed, je spelling zijn we hier niet voor. Je had een vraag begreep ik?
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  woensdag 17 september 2014 @ 21:24:25 #11
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_144638403
Wat vind je pittig dan?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  woensdag 17 september 2014 @ 21:29:08 #12
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144638610
@ destrovel hoe oud ben je 16?

laat maar

topic kan gesloten worden
pi_144638730
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:29 schreef sweetsugar het volgende:
@ destrovel hoe oud ben je 16?

laat maar

topic kan gesloten worden
*zucht*

We zijn hier allemaal best bereid om te helpen, maar we gaan niet je huiswerk voor je maken. That's all.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_144638858
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:19 schreef sweetsugar het volgende:
Hoezo gebrekkig?
Ik weet wel wat er staat maar de opdrachten zijn vaag, onduidelijk etc
Vorige week heb ik een mini-les gedaan alleen is mij niet duidelijk of ik dat in mn dossier moet opnemen

Ik heb mijn leraar gemaild tevergeefs nog geen reactie ontvangen
Ik heb het over je schrijfvaardigheid joh.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_144638890
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:22 schreef sweetsugar het volgende:
Ik zit in mijn eerste jaar

vergeef me :/
Lol, nee. Dat is geen excuus voor je gebrekkige Nederlands.

[ Bericht 12% gewijzigd door Rezania op 17-09-2014 21:43:31 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 17 september 2014 @ 21:38:34 #16
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144639082
@ destrovel ik heb je niet gevraagd mijn huiswerk voor te kauwen of wel soms?
@ rezania ik heb nooit excuses, ei
  woensdag 17 september 2014 @ 21:42:17 #17
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_144639256
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:38 schreef sweetsugar het volgende:
@ destrovel ik heb je niet gevraagd mijn huiswerk voor te kauwen of wel soms?
@ rezania ik heb nooit excuses, ei
Hoe oud ben je?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_144639356
Zo moeilijk is het toch niet? Je zet een les van 20 minuten in elkaar waar al de genoemde punten in voor komen. De les voer je uit in een college en film je. Vervolgens analyseer je de les en ga je erop reflecteren.
Als je dit al niet snapt wens ik je veel succes bij de rest van de lerarenopleiding. Dit soort opdrachten worden wel vaker gegeven.
  woensdag 17 september 2014 @ 21:50:06 #19
434422 sweetsugar
ikhebgeenondertitel
pi_144639628
@ cap...volwassen genoeg
@ dragon... lees : Ik weet wel wat er staat maar de opdrachten zijn vaag, onduidelijk etc
Vorige week heb ik een mini-les gedaan alleen is mij niet duidelijk of ik dat in mn dossier moet opnemen

It is not about The Dutch Language
met mijn 3 jaar woon-werk ervaring in Engeland heb ik er alle vertrouwen in
BEDANKT
pi_144642529
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:38 schreef sweetsugar het volgende:
@ destrovel ik heb je niet gevraagd mijn huiswerk voor te kauwen of wel soms?
@ rezania ik heb nooit excuses, ei
Niet letterlijk, maar het enige wat je doet is de opdracht posten met de woorden "ik snap het niet".

Als je nu eens laat zien wat je tot nu toe wel hebt? Het lijkt me een vrij duidelijke opdracht.
Zet een lesprogramma van 20 minuten in elkaar. Baseer het op het formaat wat je hebt geleerd als "didactische analyse". Dat bevat dus:
- Je geeft een duidelijke beschrijving van de beginsituatie van de groep waaraan je de les gaat geven.
De les is gericht op 13/14-jarige leerlingen in de brugklas van de havo. Zij hebben gemiddeld al 2 jaar Engelse les gehad op de basisschool.

- Je beschrijft expliciet het lesdoel dat tijdens de les centraal staat.
In dit lesprogramma leer ik de jongeren een zakelijke brief schrijven/een liefdesbrief schrijven/scheldwoorden/zichzelf voorstellen

- Je beschrijft de betreffende leerinhoud.
Om de leerlingen een brief te leren schrijven dienen zij 3 elementen te leren; (1) de aanhef, (2) de inhoud en (3) de afsluiting. Deze elementen zal ik alle drie kort toelichten.

- Je beschrijft de werkvormen en leermiddelen.
Voor deze les gebruik ik de lesbrief "Zakelijke brief schrijven" model Delta-09 versie 2 en de leermethode "Babbling with Babette - a burdensome basic

- Het directe instructie model is toegelicht in het lesplan.
Jij weet beter wat dit is dan wij.

- Je beschrijft zowel het docent- als leerlinggedrag.
Leerlingen zijn grafetters, maar als rechtgeaarde docent haal ik er streng doch rechtvaardig de zweep over. Lichtere vergrijpen straf ik met den liniaal. Want: "Pats, zei Vader Cats. Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze!"

- Je verantwoordt alle gemaakte keuzes, aan de hand van de verplichte literatuur.
"Babbling with Babette" is een van de toonaangevende standaardmethodes, en de gebruikte lesbrief is uitgegeven door de Oxford Linguistic School.

- APA-normen zijn volledig en adequaat toegepast
Dat is dus fatsoenlijke bronvermelding.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_144642738
Je kan er meestal beter teveel dan te weinig in zetten :P
Als het goed is heb je een uitgebreide lesvoorbereiding gemaakt, aangezien al die punten erin verwerkt moesten worden. Dit moet je laten zien, dus moet je het toevoegen in je dossier.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')