abonnement Unibet Coolblue
pi_144620616
maatje van me wilde laatst extra aflossen op z'n hypotheek.
z'n adviseur zei hem dat hem dat 400 euro boeterente zou kosten.

waarom is dit eigenlijk?

ik zou juist denken dat de hypotheekverstrekker maar wat blij zou zijn als hij z'n geld sneller terugkrijgt.

nu wacht ie simpelweg tot het nieuwe (belastings)jaar en hoeft hij geen boete te betalen.
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
  PR/Manusje van alles woensdag 17 september 2014 @ 13:04:09 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_144620644
Banken willen niet dat je af gaat lossen. Die willen dat je zo lang mogelijk rente blijft betalen over een zo hoog mogelijk bedrag.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_144620766
De rente die jij betaalt is inkomsten voor de bank.
Vroeg aflossen = minder inkomsten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_144620919
Daarom bij hypotheekgesprekken altijd vragen naar de mogelijkheid om tussentijds boetevrij af te lossen.
Bij een rabobank mag je bijvoorbeeld 20% van de hoofdsom boetevrij aflossen per jaar.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144621118
Stel je voor, je sluit voor 20 jaar de hypotheek af bij een bank.
De bank is dan 20 jaar lang elk jaar verzekerd van een minimaal inkomen van wat jij betaalt per jaar.

Nu stel je voor dat jij opeens na 5 jaar zegt dat je de rest afbetaalt. Dan kan die bank z'n complete financiële planning omgooien voor de komende 15 jaar.
pi_144621188
Prepayment risico, de bank moet het eerder terugbetaalde geld ergens investeren, en de kans is groot dat dat minder rendement oplevert dan de hypotheek.
pi_144621287
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:03 schreef r0binhood het volgende:
ik zou juist denken dat de hypotheekverstrekker maar wat blij zou zijn als hij z'n geld sneller terugkrijgt.
Dat had-ie kunnen bereiken door jou het geld helemaal niet uit te lenen. Doel direct bereikt!

In werkelijkheid wil de bank gewoon geld verdienen: haal 200.000 euro uit de hoge hoed, en maak 30 jaar lang 2% per jaar winst. Dat is zo 120.000 euro echt geld, door niet-bestaand geld uit te lenen.
censuur :O
pi_144621296
banken en verzeringsmaatschappijen, het kankergezwel van de samenleving..
Nothing to see here, carry on
pi_144621564
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:25 schreef RijstNatie het volgende:
banken en verzeringsmaatschappijen, het kankergezwel van de samenleving..
Want we zouden allemaal veel beter af zijn als we pas een huis kunnen kopen nadat we 30 jaar gespaard hebben om het direct te kunnen afrekenen :) .
pi_144621786
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:34 schreef 8008135 het volgende:

[..]

Want we zouden allemaal veel beter af zijn als we pas een huis kunnen kopen nadat we 30 jaar gespaard hebben om het direct te kunnen afrekenen :) .
ja want dat insinueer ik met mijn zin?
Nothing to see here, carry on
pi_144621835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:34 schreef 8008135 het volgende:

[..]

Want we zouden allemaal veel beter af zijn als we pas een huis kunnen kopen nadat we 30 jaar gespaard hebben om het direct te kunnen afrekenen :) .
alsof dat de 2 enige opties zijn |:(
..///
pi_144621853
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:34 schreef 8008135 het volgende:

[..]

Want we zouden allemaal veel beter af zijn als we pas een huis kunnen kopen nadat we 30 jaar gespaard hebben om het direct te kunnen afrekenen :) .
Het zou betekenen dat onze economie elke paar decennia instort maar of dat beter is dan het wonen in een eenvoudig huurhuis ipv koophuis is persoonlijk.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_144621978
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:34 schreef 8008135 het volgende:

[..]

Want we zouden allemaal veel beter af zijn als we pas een huis kunnen kopen nadat we 30 jaar gespaard hebben om het direct te kunnen afrekenen :) .
En is dat eigenlijk zo vreselijk?

Alsof je op je 20 tot 30ste al weet waar je voor altijd (in praktische zin de enige mogelijkheid really tenzij je restschuld lekker vind) wilt wonen.

Veel maken die fout immers, en daar komen die enorme schulden in Nederland dan ook (deels) vandaan.
pi_144622059
Lol, wees blij dat er banken zijn. Dan krijgen jullie plebs toch nog de kans om een beetje geld te maken.
pi_144622237
quote:
3s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:12 schreef Deetch het volgende:
Daarom bij hypotheekgesprekken altijd vragen naar de mogelijkheid om tussentijds boetevrij af te lossen.
Bij een rabobank mag je bijvoorbeeld 20% van de hoofdsom boetevrij aflossen per jaar.
25% is het zelfs bij rabo.
Dus in theorie kun je in 4 jaar je hele hypotheek aflossen.
Kan zijn dat dat nu weer anders is, hypotheek loopt al aantal jaartjes.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 17 september 2014 @ 14:03:54 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_144622435
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:57 schreef bambino het volgende:

[..]

25% is het zelfs bij rabo.
Dus in theorie kun je in 4 jaar je hele hypotheek aflossen.
Kan zijn dat dat nu weer anders is, hypotheek loopt al aantal jaartjes.
Vaak staat ook in die clausule dat boeterente alleen geldt als de actuele hypotheekrente lager is dan de rente die je betaalt voor je eigen hypotheek.
pi_144626965
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:03 schreef freako het volgende:

[..]

Vaak staat ook in die clausule dat boeterente alleen geldt als de actuele hypotheekrente lager is dan de rente die je betaalt voor je eigen hypotheek.
Dat geldt dan vaak weer voor als je helemaal wilt oversluiten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144630393
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:25 schreef RijstNatie het volgende:
banken en verzeringsmaatschappijen, het kankergezwel van de samenleving..
RijstNatie, het kankergezwel van FOK!
pi_144630507
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:03 schreef r0binhood het volgende:
maatje van me wilde laatst extra aflossen op z'n hypotheek.
z'n adviseur zei hem dat hem dat 400 euro boeterente zou kosten.

waarom is dit eigenlijk?

ik zou juist denken dat de hypotheekverstrekker maar wat blij zou zijn als hij z'n geld sneller terugkrijgt.

nu wacht ie simpelweg tot het nieuwe (belastings)jaar en hoeft hij geen boete te betalen.
Ondanks de boeterente (~5000 Euro) was het voor mij goedkoper om in één keer af te lossen dan spreiden over 5 jaar.

Waarom?
- boeterente is aftrekbaar
- je begint direct minder te betalen aan hypotheek
pi_144636138
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:25 schreef RijstNatie het volgende:
banken en verzeringsmaatschappijen, het kankergezwel van de samenleving..
Het tegenovergestelde is eerder waar. Al doen ze ook wel wat dingen fout idd.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_144636246
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ondanks de boeterente (~5000 Euro) was het voor mij goedkoper om in één keer af te lossen dan spreiden over 5 jaar.

Waarom?
- boeterente is aftrekbaar
- je begint direct minder te betalen aan hypotheek
- Mogelijk val je na aflossing in een lagere "risicocategorie" en kan je vervolgens een lagere rente bedingen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_144636271
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 20:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Het tegenovergestelde is eerder waar. Al doen ze ook wel wat dingen fout idd.
De samenleving is het kankergezwel van de banken en verzekeraars?
Onterechte automatische incasso
pi_144641842
Je sluit een overeenkomst om een bepaalde periode rente te betalen, je kunt het vergelijken met een abonnement op de sportschool.

Lekker voor hun dat je na 2 maanden niet meer komt opdagen, scheelt je zweet en geur schoonmaken. Maar aangezien je een jaarabonnement hebt afgesloten, gaan ze niet opeens je abonnementsgeld terugstorten.

Je koopt een sixpack Heineken bij de supermarkt en besluit na 1 biertje de 5 volle flesjes weer terug te brengen, mooi niet dat je je geld terugkrijgt.

Waarom worden alle huizen eigenlijk niet beheerd door corporaties en verhuurd. Eigenhuis bezit heeft de babyboomers en de banken wat opgeleverd.
.
pi_144645149
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 20:39 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

- Mogelijk val je na aflossing in een lagere "risicocategorie" en kan je vervolgens een lagere rente bedingen.
Zijn er wel eens mensen die dit gedaan hebben bij een lopende hypotheek? Hoe gaat dat in zijn werk?
pi_144685488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 23:38 schreef TwinkleStar001 het volgende:

[..]

Zijn er wel eens mensen die dit gedaan hebben bij een lopende hypotheek? Hoe gaat dat in zijn werk?
Dat verschilt per geldverstrekker. Bij ING is het een kwestie van even uitrekenen hoeveel je moet aflossen op basis van de marktwaarde die je ooit aan hen hebt doorgegeven, dat vervolgens doen en dan vragen of ze je risico-opslagen willen aanpassen. Of, als je WOZwaarde veel hoger is dan toen je passeerde, kan je ook gewoon die opsturen zonder af te lossen.

Let wel even op wanneer je rentecontract is ingegaan. Voor 1 mei hadden ze maar 3 prijstranches, nu iets van 10. Helaas kan je alleen van die 10 tranches gebruik maken als je je rente na 1 mei openbreekt.. anders zit je nog even vast aan de 3.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')