abonnement Unibet Coolblue
pi_144577748
Beste FOK!kers,

Enkele jaren geleden heb ik met mijn toenmalige partner een woning gehuurd. Van deze woning waren wij beide medehuurder omdat er een inkomenseis aan verbonden was. (vrije sector huurwoning)

Een paar maanden na het tekenen van de huurovereenkomst is hij een drank probleem gaan ontwikkelen. Hierdoor werd hij vaak agressief naar mij toe en uiteindelijk ben ik hierdoor weggegaan uit dit huis. Hij is bij verslavingszorg terecht gekomen en dat heeft hem geholpen. We hebben gezamenlijk een nieuwe huisgenoot gezocht zodat hij daar kon blijven wonen want volgens verslavingszorg was een verandering op dat moment niet goed voor hem.

Deze nieuwe huisgenoot (onderhuur) had geen vast contract maar zou een werkgeversverklaring opvragen. Terwijl wij dit allemaal rond aan het maken waren kreeg de huisgenoot te horen dat zijn contract niet verlengd werd. Hij werkt nu al die tijd al op uitzendbasis en betaald aan mij de helft van de huur, die ik dan weer aan mijn ex betaal, want de woningbouw gaat niet akkoord met het inkomen van de huisgenoot.

Mijn ex weigert tot op de dag van vandaag om een andere huisgenoot te nemen. Hij dreigt dan zijn deel van de huur niet meer te betalen. De woningbouw ziet dat natuurlijk niet als 'zijn' deel en houdt mij ook verantwoordelijk als de huur niet volledig betaald wordt. Ook gezamenlijk het huis opzeggen weigert hij. Ik dacht dat die wrok na zoveel jaar wel zou afnemen maar kennelijk niet.

We zijn nu bijna 3 jaar verder en ik zelf wil graag verder en een huis kopen. Ik heb begrepen dat ik dit via de rechter kan laten beslissen, maar ik vraag me af of ik mezelf daarmee niet in de vingers snij aangezien het nu onderverhuurt is.

Ik maak er trouwens geen winst op, de huisgenoot staat netjes ingeschreven. De woningbouw weet dat ik weggegaan ben omdat de situatie niet meer veilig was en er is ook een aantekening van gemaakt bij de politie maar daar heeft de woningbouw maling aan.

Hoe kom ik uit deze situatie? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast heel erg bedankt!
  dinsdag 16 september 2014 @ 09:28:05 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144577873
quote:
Wanneer de medehuurder vrijwillig uit de woning wil vertrekken, moet hij, teneinde van zijn aansprakelijkheid ontheven te worden, niet alleen met de andere huurder, maar tevens met de verhuurder in overleg treden over het beëindigen van de huur. Die mogen weigeren hun instemming te geven aan de opzegging / beëindiging van de huur door de contractuele medehuurder. Zij kunnen daarvan immers een nadeel ondervinden, nu de verhuurder aan verhaalsmogelijkheden inboet en de andere huurder zich alleen voor de woonlasten geplaatst ziet. Of de verhuurder en andere huurder hun instemming kunnen weigeren, hangt af van de inhoud van de huurovereenkomst en de overige omstandigheden van het geval. Het is in zulke situaties verstandig hier van tevoren reeds in de huurovereenkomst afspraken te maken. Is dat niet gebeurd en kan ook nadien hierover geen overeenstemming (met de verhuurder) worden bereikt, dan kan de medehuurder aan de kantonrechter vragen een beslissing te geven of de huurovereenkomst alleen met de ene medeverhuurder moet worden voortgezet, wanneer de andere medehuurder tot opzegging of ontbinding is overgegaan.
http://www.advocatengoossens.nl/huurrecht/huur_medehuur.htm

Heb je hier iets aan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_144577921
Gewoon lief blijven en dan contract niet ontbinden. Je ex is toch zo'n vriendelijke gast? Je zult wel rake klappen hebben gehad of was het alleen verbale agressie?

Omdat het je ex is, zou ik nog de helft af staan van mijn loon zodat hij toch in dat huis kan blijven. In het weekend bij hem langs om wat stof te zuigen en wat eten te koken. Misschien nog wat bier in huis halen voor hem?

Kortom, wat denk jezelf? Fuck je ex, ontbind dat huurcontract en laat hem het uitzoeken.

Godver, zelfs de fokking politie is erbij geweest en nog heb je medelijden.
pi_144578115
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:30 schreef Eyip het volgende:
Gewoon lief blijven en dan contract niet ontbinden. Je ex is toch zo'n vriendelijke gast? Je zult wel rake klappen hebben gehad of was het alleen verbale agressie?

Omdat het je ex is, zou ik nog de helft af staan van mijn loon zodat hij toch in dat huis kan blijven. In het weekend bij hem langs om wat stof te zuigen en wat eten te koken. Misschien nog wat bier in huis halen voor hem?

Kortom, wat denk jezelf? Fuck je ex, ontbind dat huurcontract en laat hem het uitzoeken.

Godver, zelfs de fokking politie is erbij geweest en nog heb je medelijden.
Ik heb geen medelijden met hem. Maar ik begrijp dat een huurcontract laten ontbinden bij de rechter een fluitje van een cent is?
  dinsdag 16 september 2014 @ 09:42:39 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144578166
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:40 schreef annephileine het volgende:

[..]

Ik heb geen medelijden met hem. Maar ik begrijp dat een huurcontract laten ontbinden bij de rechter een fluitje van een cent is?
Nou, of het een fluitje van een cent is, weet ik niet. Ik zou van tevoren misschien wel even wat juridisch advies inwinnen, zodat je met een keer kantonrechter klaar kunt zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_144578177
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:40 schreef annephileine het volgende:

[..]

Ik heb geen medelijden met hem. Maar ik begrijp dat een huurcontract laten ontbinden bij de rechter een fluitje van een cent is?
Je ex maakt het jou probleem. Typisch iets van verslaafden.

Mochten er schulden worden gemaakt op dat adres door hem of medebewoner, ben jij er heel goed mogelijk deels aansprakelijk voor.

Plus je hebt de afgelopen drie jaar ik neem aan alleen gewoond. De belastingdienst heeft hoogst waarschijnlijk je inschrijfadres. Kost je alleen maar meer geld.

Naar mijn idee kun jij het contract ontbinden. Immers woon je er niet meer.
pi_144578197
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, of het een fluitje van een cent is, weet ik niet. Ik zou van tevoren misschien wel even wat juridisch advies inwinnen, zodat je met een keer kantonrechter klaar kunt zijn.
Gewoon de woningbouw opbellen. Die hebben vast wel eerder met hetzelfde bijltje gehakt.
  dinsdag 16 september 2014 @ 09:47:27 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144578283
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:43 schreef Eyip het volgende:

[..]

Gewoon de woningbouw opbellen. Die hebben vast wel eerder met hetzelfde bijltje gehakt.
Ik maak uit de OP op dat de woningbouw er geen boodschap aan heeft.
The love you take is equal to the love you make.
pi_144578297
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik maak uit de OP op dat de woningbouw er geen boodschap aan heeft.
dat lees ik ook ongeveer.
pi_144578380
Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Kan ik daarmee een afspraak maken bij zo'n juridisch loket?
De woningbouw doet inderdaad weinig met mijn verhaal. Bel zeker 1x in de maand met ze in de hoop dat ik iemand tref die wel een nuttig tip voor mij heeft.

Enkel dat ik opnieuw de inkomensgegeven van de nieuwe huisgenoot kan toesturen, zodat ze die, nogmaals, kunnen afkeuren.

Mijn ex heeft in zijn hoofd zitten dat dit de perfecte situatie is totdat hij een keer van plan is te gaan verhuizen. Heb al aangeboden om het via zo'n bemiddelaar proberen op te lossen maar daar wil hij niets van weten.

Als ik uiteindelijk naar de kantonrechter stap, wordt hij dan daar automatisch voor uitgenodigd? Want ik ben bang dat ik hem uit mezelf daar niet mee naar toe gesleurd krijg.
pi_144578415
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:43 schreef Eyip het volgende:

[..]

Je ex maakt het jou probleem. Typisch iets van verslaafden.

Mochten er schulden worden gemaakt op dat adres door hem of medebewoner, ben jij er heel goed mogelijk deels aansprakelijk voor.

Plus je hebt de afgelopen drie jaar ik neem aan alleen gewoond. De belastingdienst heeft hoogst waarschijnlijk je inschrijfadres. Kost je alleen maar meer geld.

Naar mijn idee kun jij het contract ontbinden. Immers woon je er niet meer.
Inderdaad, het is best een gevaarlijke situatie want hij zou mij nog veel meer het leven zuur kunnen maken. Ik woon al die tijd alleen in een particuliere huurwoning waar ik ingeschreven sta.
  dinsdag 16 september 2014 @ 09:54:20 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144578423
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:52 schreef annephileine het volgende:
Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Kan ik daarmee een afspraak maken bij zo'n juridisch loket?
De woningbouw doet inderdaad weinig met mijn verhaal. Bel zeker 1x in de maand met ze in de hoop dat ik iemand tref die wel een nuttig tip voor mij heeft.

Enkel dat ik opnieuw de inkomensgegeven van de nieuwe huisgenoot kan toesturen, zodat ze die, nogmaals, kunnen afkeuren.

Mijn ex heeft in zijn hoofd zitten dat dit de perfecte situatie is totdat hij een keer van plan is te gaan verhuizen. Heb al aangeboden om het via zo'n bemiddelaar proberen op te lossen maar daar wil hij niets van weten.

Als ik uiteindelijk naar de kantonrechter stap, wordt hij dan daar automatisch voor uitgenodigd? Want ik ben bang dat ik hem uit mezelf daar niet mee naar toe gesleurd krijg.
Nee, je neemt rechtstreeks contact op met je rechtsbijstandsverzekering. Het juridisch loket is wat anders.

Volgens mij hoeft hij bij de kantonrechter niet per se te verschijnen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_144578475
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:54 schreef annephileine het volgende:

[..]

Inderdaad, het is best een gevaarlijke situatie want hij zou mij nog veel meer het leven zuur kunnen maken. Ik woon al die tijd alleen in een particuliere huurwoning waar ik ingeschreven sta.
Nee, de politie is op de hoogte. Anders licht je zijn verslavingszorgconsulent hierover in.

Je cijfert jezelf weer een beetje weg met deze reactie. Geen medelijden hebben, kost je uiteindelijk alleen maar geld.

Zo snel mogelijk dat contract laten ontbinden. Je zou een brief kunnen sturen naar de woningbouwvereniging dat je het contract wilt laten ontbinden. Geef je bij je ex aan dat hij een nieuw contract moet opstellen. Dat hij financieel niet rond kan komen en shit, zijn zorg. Niet de jouwe.

Je bent veel te goed. Kan wel hoor, voor een jaar. Drie jaar is wel lang.
pi_144578511
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, je neemt rechtstreeks contact op met je rechtsbijstandsverzekering. Het juridisch loket is wat anders.

Volgens mij hoeft hij bij de kantonrechter niet per se te verschijnen.
Rechtsbijstand verzekering is geen verzekering. Jij kan daar ook gaan werken, hoef je geen rechterlijke titel of advocaat te zijn. Daarnaast is het een verzekering, zij willen verdienen dus een objectief antwoord kun je wel vergeten.

Juridische loket is een goede optie. Wat staat er verder in het contract over het ontbinden ervan?
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:00:14 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144578539
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:58 schreef Eyip het volgende:

[..]

Rechtsbijstand verzekering is geen verzekering. Jij kan daar ook gaan werken, hoef je geen rechterlijke titel of advocaat te zijn. Daarnaast is het een verzekering, zij willen verdienen dus een objectief antwoord kun je wel vergeten.

Juridische loket is een goede optie. Wat staat er verder in het contract over het ontbinden ervan?
Jemig, wat lul jij nou, man.
The love you take is equal to the love you make.
pi_144578627
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:57 schreef Eyip het volgende:

[..]

Nee, de politie is op de hoogte. Anders licht je zijn verslavingszorgconsulent hierover in.

Je cijfert jezelf weer een beetje weg met deze reactie. Geen medelijden hebben, kost je uiteindelijk alleen maar geld.

Zo snel mogelijk dat contract laten ontbinden. Je zou een brief kunnen sturen naar de woningbouwvereniging dat je het contract wilt laten ontbinden. Geef je bij je ex aan dat hij een nieuw contract moet opstellen. Dat hij financieel niet rond kan komen en shit, zijn zorg. Niet de jouwe.

Je bent veel te goed. Kan wel hoor, voor een jaar. Drie jaar is wel lang.
Heb toen der tijd al geprobeerd contact op te nemen met diegene die hem behandelde. Maar Jellinek laat mij met niemand praten tenzij hij daar zelf toestemming voor geeft. Inmiddels is hij trouwens uitbehandeld.

Heb de woningbouw al een keer zo'n verzoek gestuurd maar omdat het een vrije sector huurwoning is staat er ook in mijn contract dat zij niet akkoord hoeven te gaan met ontbinding indien het inkomen van de achterblijvende medehuurder(s) niet toereikend genoeg is. Hetgeen dus het geval is.

Achteraf gezien had ik toen meteen naar een rechter moeten stappen. Maar ik 'snapte' wel dat verslavingszorg adviseerde dat hij geen veranderingen te verduren zou krijgen en toen ik via via te horen kreeg dat iemand woonruimte zocht heb ik gedacht: oke, dan draai ik in ieder geval niet voor de helft van de huur op en als hij dan uitbehandeld is kijken we verder (in de zin van: verhuist hij uit zichzelf) of neemt de nieuwe huisgenoot mijn medehuurderschap over. Daar ben ik dus heel erg de fout in gegaan.
pi_144578720
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:58 schreef Eyip het volgende:

[..]

Rechtsbijstand verzekering is geen verzekering. Jij kan daar ook gaan werken, hoef je geen rechterlijke titel of advocaat te zijn. Daarnaast is het een verzekering, zij willen verdienen dus een objectief antwoord kun je wel vergeten.

Juridische loket is een goede optie. Wat staat er verder in het contract over het ontbinden ervan?
Rechtsbijstand is dus gewoon iets wat loopt via een advocaten bureau, ingehuurd door je verzekering.
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:09:02 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144578722
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:04 schreef annephileine het volgende:

[..]

Heb toen der tijd al geprobeerd contact op te nemen met diegene die hem behandelde. Maar Jellinek laat mij met niemand praten tenzij hij daar zelf toestemming voor geeft. Inmiddels is hij trouwens uitbehandeld.

Heb de woningbouw al een keer zo'n verzoek gestuurd maar omdat het een vrije sector huurwoning is staat er ook in mijn contract dat zij niet akkoord hoeven te gaan met ontbinding indien het inkomen van de achterblijvende medehuurder(s) niet toereikend genoeg is. Hetgeen dus het geval is.

Achteraf gezien had ik toen meteen naar een rechter moeten stappen. Maar ik 'snapte' wel dat verslavingszorg adviseerde dat hij geen veranderingen te verduren zou krijgen en toen ik via via te horen kreeg dat iemand woonruimte zocht heb ik gedacht: oke, dan draai ik in ieder geval niet voor de helft van de huur op en als hij dan uitbehandeld is kijken we verder (in de zin van: verhuist hij uit zichzelf) of neemt de nieuwe huisgenoot mijn medehuurderschap over. Daar ben ik dus heel erg de fout in gegaan.
Dan is het nu zaak om uit te vissen hoe je dit via de kantonrechter kunt gaan regelen. Hetzij via je rechtsbijstandverzekering, hetzij via een juridisch loket.
The love you take is equal to the love you make.
pi_144578734
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jemig, wat lul jij nou, man.
denk je nu echt dat je echte juridische hulpverlening krijgt voor die paar euro in de maand? Genoeg ervaringen hiermee voor en achter de schermen. Ik word niet gelukkig van rechtsbijstand.
pi_144578781
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:04 schreef annephileine het volgende:

[..]

Heb toen der tijd al geprobeerd contact op te nemen met diegene die hem behandelde. Maar Jellinek laat mij met niemand praten tenzij hij daar zelf toestemming voor geeft. Inmiddels is hij trouwens uitbehandeld.

Heb de woningbouw al een keer zo'n verzoek gestuurd maar omdat het een vrije sector huurwoning is staat er ook in mijn contract dat zij niet akkoord hoeven te gaan met ontbinding indien het inkomen van de achterblijvende medehuurder(s) niet toereikend genoeg is. Hetgeen dus het geval is.

Achteraf gezien had ik toen meteen naar een rechter moeten stappen. Maar ik 'snapte' wel dat verslavingszorg adviseerde dat hij geen veranderingen te verduren zou krijgen en toen ik via via te horen kreeg dat iemand woonruimte zocht heb ik gedacht: oke, dan draai ik in ieder geval niet voor de helft van de huur op en als hij dan uitbehandeld is kijken we verder (in de zin van: verhuist hij uit zichzelf) of neemt de nieuwe huisgenoot mijn medehuurderschap over. Daar ben ik dus heel erg de fout in gegaan.
Je bent de fout in gegaan en het had veel erger af kunnen lopen. Goede leer voor volgende keer.

Als mens zijnde siert het je.
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:25:50 #21
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_144579110
Iemand binnen 3 maanden aan de drank krijgen :')
pi_144579136
Je rechtsbijstandverzekering doet hier niets mee, je bent tenslotte helemaal zelf akkoord gegaan met deze gekke constructie.

Je kunt toch gewoon verhuizen wanneer je wil? Je blijft toch niet voor altijd verantwoordelijk voor de betaling van de huur? Het is een zaak tussen je ex en de woningbouw, maar de woningbouw doet onnodig moeilijk. Je moet nog eens langs gaan bij de woningbouw en vragen of je de juiste persoon kunt spreken, wellicht tref je iemand die de situatie wel snapt en er voor wil zorgen dat jij van dat contract af komt.
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:35:57 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144579374
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:26 schreef JoPiDo het volgende:
Je rechtsbijstandverzekering doet hier niets mee, je bent tenslotte helemaal zelf akkoord gegaan met deze gekke constructie.

Je kunt toch gewoon verhuizen wanneer je wil? Je blijft toch niet voor altijd verantwoordelijk voor de betaling van de huur? Het is een zaak tussen je ex en de woningbouw, maar de woningbouw doet onnodig moeilijk. Je moet nog eens langs gaan bij de woningbouw en vragen of je de juiste persoon kunt spreken, wellicht tref je iemand die de situatie wel snapt en er voor wil zorgen dat jij van dat contract af komt.
Misschien moet je nog even kijken naar wat ik in mijn eerste post heb geciteerd.

Kennelijk is het niet altijd zo eenvoudig om jezelf van zo'n contract af te laten halen. En uit TS haar posts is wel op te maken dat de woningbouw daar ook niet echt aan mee wil werken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_144579464
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien moet je nog even kijken naar wat ik in mijn eerste post heb geciteerd.

Kennelijk is het niet altijd zo eenvoudig om jezelf van zo'n contract af te laten halen. En uit TS haar posts is wel op te maken dat de woningbouw daar ook niet echt aan mee wil werken.
Ik heb het gevoel dat TS alleen nog maar heeft gebeld, ze moet iemand spreken die wat te vertellen heeft.

Het is logisch dat ze naar de rechter kan, dat kan iedereen namelijk.
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:41:55 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_144579525
En ergens is het ook wel logisch dat een woningbouwvereniging hier niet zo makkelijk aan meewerkt. Blijft de ex van TS namelijk over als enige verantwoordelijke en daar hebben ze geen beste huurder aan.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')