abonnement Unibet Coolblue
pi_144543913
Ik heb een stuk vlonderplanken in mijn tuin. Nu ga ik mijn tuin verbouwen en twijfel of ik deze vlonderplanken er in laat of weggooi. Indien ik ze nog in redelijke staat kan krijgen behoud ik ze en ga ik ze reinigen/schoonmaken. Anders gooi ik ze weg. Dus ik ben benieuwd naar jullie reactie. Reinigen of valt er niets meer te reinigen?

pi_144544083
Onmogelijk om hier wat van te zeggen.... Foto is van Funda ofzo? Je hebt close-up foto(s) nodig om te kunnen bepalen wat de staat is.
  Spellchecker maandag 15 september 2014 @ 10:55:19 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_144544147
Klein stukje schoonmaken met hogedrukreiniger en kijken wat het resultaat is?
pi_144544420
Met schoonmaak azijn en een harde bezem.

http://plazilla.com/page/(...)en-snel-en-effectief
  maandag 15 september 2014 @ 11:20:14 #5
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_144544682
Bankirai is gewoon te reinigen. Vuren kun je weggooien.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_144544696
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:55 schreef maily het volgende:
Klein stukje schoonmaken met hogedrukreiniger en kijken wat het resultaat is?
Geen hogedrukspuit op je hout zetten. Gaat het vaak van 'haren'. Behalve misschien als het erg hard hout is
Walter Sobchak: When we make the handoff, I double back, grab one of 'em and beat it out of him! Huh?
The Dude: That's a great plan, Walter. That's fuckin' ingenious, if I understand it correctly. It's a Swiss fuckin' watch.
  maandag 15 september 2014 @ 12:47:40 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_144546823
Geen idee, niet over te zeggen met zo'n foto.

Zelf heb ik begin dit jaar besloten mijn gewolmaniseerde vlonderdelen toch nog even te laten liggen. Schoongespoten met de hogedruk reiniger, goed laten drogen en twee keer in de blanke olie gezet. Geen idee welke, was die van de hornbach.
Het ziet er weer top uit en kan weer even een paar jaartjes mee. Dan zien we wel weer wat we doen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_144547789
Schoonmaken met algenverwijderingsmiddel. Daarna dik insmeren met ontweringswater (oxaalzuur, kun je beter als poeder kopen, is goedkoper). Na een aantal uren schoonmaken met schoon water. Kan allemaal het beste met een harde borstel, maar een hogedrukreiniger op grote afstand werkt ook, maar is minder goed voor je hout.
Daarna goed laten drogen. Nadat alles goed droog is en de zon een paar dagen heeft geschenen, 2 keer in de olie zetten. Klaar.

Elk jaar even afboeken en nieuwe laag olie aanbrengen.
  maandag 15 september 2014 @ 14:17:52 #9
147457 Devil010
Dance with the Devil
pi_144549225
quote:
14s.gif Op maandag 15 september 2014 12:47 schreef goed_volk het volgende:
Geen idee, niet over te zeggen met zo'n foto.

Zelf heb ik begin dit jaar besloten mijn gewolmaniseerde vlonderdelen toch nog even te laten liggen. Schoongespoten met de hogedruk reiniger, goed laten drogen en twee keer in de blanke olie gezet. Geen idee welke, was die van de hornbach.
Het ziet er weer top uit en kan weer even een paar jaartjes mee. Dan zien we wel weer wat we doen.
Worden de planken daar niet spekglad van? Of hoe hou je ze schoon en stroef zodat je niet meer uitglijdt?
Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord.
pi_144550039
Spekglad worden ze van algen+water. Als ze niet goed op afschot liggen blijft er water op staan, daar gaan algen in groeien, en dan wordt het een glibberbende.

Olie trekt er gewoon in, zo lang de planken een beetje droog blijven worden ze niet glad.
pi_144550254
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:20 schreef Pikkebaas het volgende:
Bankirai is gewoon te reinigen. Vuren kun je weggooien.
Ja hoe herken ik of het Bankirai is en geen vuren?
pi_144550933
Als ze halfrot uit elkaar vallen moet je ze weggooien. De houtsoort heeft daar niet zoveel mee te maken. Vuren voor vlonders is niet zo gebruikelijk, want dat spul geeft gemene splinters. Geimpregneerd grenen kan wel, en gaat ook jaren mee. Ongeimpregneerd zachthout zal het niet zijn, en anders merk je het snel genoeg, want dan is het overal rot.

Als het stevig is, je niet de planken eenvoudig lostrekt van de schroeven, er geen zachte delen in zitten, dan kun je het beste eerst proberen schoon te maken en te ontweren. Ziet het er dan goed uit: in de olie en lekker laten liggen.
  maandag 15 september 2014 @ 16:50:13 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_144554378
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:49 schreef khalidelmeknesi het volgende:

[..]

Ja hoe herken ik of het Bankirai is en geen vuren?
Gat in boren, komt er wittig/heel licht geel hout uit = geimpregneerde rommel.
Is het rozig = Larix/Douglas
Is het rood/bruin = Hardhout :P .

En voor de rest, wat hierboven staat.
Wil je het mooi krijgen, kan je aan de gang met ontgrijzer en vervolgens olie.
Al wordt het ook al een stuk beter als je met een borstel en groene zeep aan de gang gaat.
Blijft het wel grijs.
En als het rot is, dan ist sowieso niets meer waard.
pi_144558994
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:44 schreef Pfooh het volgende:
Spekglad worden ze van algen+water. Als ze niet goed op afschot liggen blijft er water op staan, daar gaan algen in groeien, en dan wordt het een glibberbende.

Olie trekt er gewoon in, zo lang de planken een beetje droog blijven worden ze niet glad.
Ik heb vlonderplanken ook wel met speciale anti-slip beits bewerkt. Gaat - als antislip - prima, maar na 2 jaren is de beits wel verdwenen/afgesleten en kanje opnieuw afborstelen + beitsen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 18 september 2014 @ 12:47:17 #15
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_144655528
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:17 schreef Devil010 het volgende:

[..]

Worden de planken daar niet spekglad van? Of hoe hou je ze schoon en stroef zodat je niet meer uitglijdt?
Nope, het zijn (natuurlijk) geprofileerde planken, daarbij trekt de olie trekt erin en hard deze uit.
Juist voor de behandeling gleden we nogal eens onderuit, daarna nooit meer.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_144705870
Persoonlijk vind ik de grijze kleur juist mooi. Anders borstelen met een harde borstel en azijn zoals hierboven gezegt is, daarna behandelen met beits of olie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')