abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 december 2014 @ 19:52:22 #276
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_147431413
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 18:18 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het nadeel. Hoe minder zwart het vinyl, hoe waardelozer het geluid. Het is ook een hele andere plasticsoort volgens mij, ik geloof dat vinyl zelfs zonder toevoegingen niet transparant genoeg is.
Sorry maar waar haal je deze wijsheid vandaan? Vinyl is van zichzelf transparant, wanneer je dus zwart vinyl hebt is daar ten opzichte van clear vinyl iets toegevoegd.

Voor zover mijn kennis gaat is wordt dit gedaan omdat er een bepaalde verhouding in de zwartmaker zit die zorgt voor minder tikken en soepeler afspelen van het vinyl. Gekleurd vinyl kan daarom minder klinken. Al is mijn ervaring dat transparant vinyl het beste klinkt.
pi_147431544
De discussie over gekleurd vs. zwart is inderdaad een beetje overbodig.

Japanners zweren bijvoorbeeld bij transparant rood vinyl voor de beste kwaliteit. En wat Bassen al zegt, zwart vinyl heeft ook een toevoeging.
Kwaliteit van vinyl ligt vooral aan: virgin vinyl vs. recycled :r en de kwaliteit van de mastering van de opnames.
Dit account is niet meer in gebruik.
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 20:25:09 #278
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147432507
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 19:52 schreef Bassen het volgende:

[..]

Sorry maar waar haal je deze wijsheid vandaan? Vinyl is van zichzelf transparant,
Nope. PVC is een wit transparante stof. Je kan het echter bewerken om het transparanter te maken, maar zelfs "transparant" vinyl is niet glasachtig transparant. PE daarentegen...

Ik bedoel, je ziet die witte waas zelf toch ook wel?


quote:
Voor zover mijn kennis gaat is wordt dit gedaan omdat er een bepaalde verhouding in de zwartmaker zit die zorgt voor minder tikken en soepeler afspelen van het vinyl. Gekleurd vinyl kan daarom minder klinken. Al is mijn ervaring dat transparant vinyl het beste klinkt.
Dat over dat zwart klopt. Of transparant vinyl beter klinkt zou ik niet weten, de enige transparante LP die ik heb is een live opname en dat is niet een geweldige.

[ Bericht 3% gewijzigd door DeZwabber op 09-12-2014 20:46:15 ]
🐙
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 20:27:03 #279
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147432579
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 december 2014 19:56 schreef Spezza19 het volgende:
Kwaliteit van vinyl ligt vooral aan: virgin vinyl vs. recycled :r en de kwaliteit van de mastering van de opnames.
Denk dat de mastering en of het een picture disc is het meeste uitmaken inderdaad. Heb geen ervaring met recycled vinyl, geen idee hoeveel dat tegenwoordig nog gebeurt. Grappig is natuurlijk wel dat zwart dan weer de enige kleur is waarmee je gerecycled vinyl kan verbloemen. Tenzij je voor de gemarmerde snippers gaat.
🐙
pi_147434377
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:27 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Denk dat de mastering en of het een picture disc is het meeste uitmaken inderdaad. Heb geen ervaring met recycled vinyl, geen idee hoeveel dat tegenwoordig nog gebeurt. Grappig is natuurlijk wel dat zwart dan weer de enige kleur is waarmee je gerecycled vinyl kan verbloemen. Tenzij je voor de gemarmerde snippers gaat.
Picture discs zijn geen vergelijking waard. De techniek is totaal anders dan normaal vinyl en picture discs kunnen en zullen nooit hoge kwaliteit zijn. ;)

En gekleurd vinyl kan je ook prima recyclen. Maar zowel bij gekleurd en zwart vinyl komt er papier in te zitten.
Dus altijd slecht.
En ja, het gebeurt nog.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_147434444
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:25 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Nope. PVC is een wit transparante stof. Je kan het echter bewerken om het transparanter te maken, maar zelfs "transparant" vinyl is niet glasachtig transparant. PE daarentegen...

Ik bedoel, je ziet die witte waas zelf toch ook wel?

[ afbeelding ]

[..]

Dat over dat zwart klopt. Of transparant vinyl beter klinkt zou ik niet weten, de enige transparante LP die ik heb is een live opname en dat is niet een geweldige.
Heb er hier een liggen die echt glas transparant is.
Zal morgen even een foto maken. :)
Dit account is niet meer in gebruik.
  dinsdag 9 december 2014 @ 21:14:15 #282
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_147434536
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:25 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Nope. PVC is een wit transparante stof. Je kan het echter bewerken om het transparanter te maken, maar zelfs "transparant" vinyl is niet glasachtig transparant. PE daarentegen...

Ik bedoel, je ziet die witte waas zelf toch ook wel?

[ afbeelding ]

[..]

Dat over dat zwart klopt. Of transparant vinyl beter klinkt zou ik niet weten, de enige transparante LP die ik heb is een live opname en dat is niet een geweldige.
Ja dat noem ik transparant, ok het is niet helder als glas maar goed dit is wat ik met transparant bedoel.
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 21:15:31 #283
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147434601
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:10 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Picture discs zijn geen vergelijking waard. De techniek is totaal anders dan normaal vinyl en picture discs kunnen en zullen nooit hoge kwaliteit zijn. ;)

En gekleurd vinyl kan je ook prima recyclen.
Jup, maar het resultaat is altijd zwart, tenzij je gemarmerd vinyl wilt. Gebeurt bij een hoop gerecycled plastic, de zwarte kleurstof is de enige die alle andere kleuren overstemt. Dus als je een uniform resultaat wilt hebben moet dat wel. Makkelijkste voorbeeld zijn de zwart kunststof paaltjes in openbare ruimtes, gerecycled en dus zwart gekleurd om de kleuren van het recyclaat te overstemmen.

Geen idee wat ze doen met de afgesneden stukken vinyl die ze "in huis" recyclen, maar ik zie geen reden waarom dat niet gewoon voor dezelfde kleur gebruikt kan worden. Maar ik neem aan dat we het beiden over volledige geperste platen hebben die de shredder weer in gaan.
quote:
Dus altijd slecht.
En ja, het gebeurt nog.
Grappig. Vraag me af of dat een algemene praktijk is, en of dat bijvoorbeeld een bedrijf als Tonefloat dat ook doet.
🐙
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 21:15:53 #284
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147434612
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:11 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Heb er hier een liggen die echt glas transparant is.
Zal morgen even een foto maken. :)
Echt nog nooit gezien, ik ben nieuwsgierig.
🐙
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 21:17:27 #285
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147434674
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:14 schreef Bassen het volgende:

ok het is niet helder als glas
Dan vraag ik me af wat nou in godsnaam je punt was, want ik zei dat ik begrepen had dat het niet transparant genoeg was voor picture discs omdat je dan een waas over de foto krijgt. Niet dat het absoluut opaak was.
🐙
  dinsdag 9 december 2014 @ 21:18:36 #286
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_147434738
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:17 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dan vraag ik me af wat nou in godsnaam je punt was, want ik zei dat ik begrepen had dat het niet transparant genoeg was voor picture discs omdat je dan een waas over de foto krijgt. Niet dat het absoluut opaak was.
Nou dat jij zegt hoe minder zwart hoe minder het vinyl, dat is gewoon niet waar. Dat was waar ik over viel.
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 21:35:24 #287
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147435477
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:18 schreef Bassen het volgende:

[..]

Nou dat jij zegt hoe minder zwart hoe minder het vinyl, dat is gewoon niet waar. Dat was waar ik over viel.
En ik heb later ook gezegd dat dat een beetje cru gezegd was, omdat het niet zoveel met de kleur zelf te maken had. 20 minuten voordat je reageerde. Daarna heb ik je ook gelijk gegeven betreft de zwarte kleur.
🐙
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 9 december 2014 @ 22:07:31 #288
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_147436670
En zelfs dan is het altijd nog maar afwachten wat voor kwaliteit je krijgt volgens mij. We zitten volgens mij wel op één lijn met onze ervaringen.

Ach, het heeft ook wel weer wat :)

Alleen een beetje jammer dat juist Lateralus zo'n crappy pressing is, want er zijn toch aardig wat rustige stukjes waar je niet van kan "genieten" als je constant kraakjes hoort. Een keer schoonmaken heeft al aardig geholpen, maar rest van de kraakjes zitten er toch echt netjes ingebakken.
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 22:10:09 #289
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147436764
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:07 schreef Kyran het volgende:
En zelfs dan is het altijd nog maar afwachten wat voor kwaliteit je krijgt volgens mij. We zitten volgens mij wel op één lijn met onze ervaringen.

Ach, het heeft ook wel weer wat :)

Alleen een beetje jammer dat juist Lateralus zo'n crappy pressing is, want er zijn toch aardig wat rustige stukjes waar je niet van kan "genieten" als je constant kraakjes hoort. Een keer schoonmaken heeft al aardig geholpen, maar rest van de kraakjes zitten er toch echt netjes ingebakken.
Yes. Ik vind het ook eeuwig zonde dat er niet "normale" persingen zijn van Tool materiaal.

Misschien ooit als ze weer eens een nieuw album uit gaan brengen.
🐙
  dinsdag 9 december 2014 @ 22:43:55 #290
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147438266
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:15 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Echt nog nooit gezien, ik ben nieuwsgierig.
Ik kwam een keer in Antwerpen in een platenzaak zo'n glasachtig doorzichtige tegen, je zag amper dat je hem vast had :D Was een punk album volgens mij.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147438509
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:15 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Echt nog nooit gezien, ik ben nieuwsgierig.
Bij de perserij in Haarlem maken ze verschil tussen "clear" vinyl en "transparant"… Zal van beide een foto posten :)
Dit account is niet meer in gebruik.
  Designer dinsdag 9 december 2014 @ 23:50:18 #292
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_147440823
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:49 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Bij de perserij in Haarlem maken ze verschil tussen "clear" vinyl en "transparant"… Zal van beide een foto posten :)
Perserij in Haarlem, dat doet me er aan denken...

http://tonefloatrecords.blogspot.nl/search/label/tf134

Ik vraag me nog steeds af wat dan de issues met geluidskwaliteit waren. Maar ze moesten dus uitwijken naar een niet-transparante kleur.
🐙
  woensdag 10 december 2014 @ 10:48:13 #293
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_147446718
Sparen jullie ook vainail? Althans ik had er pas eentje voor mij staan die vinyl maar bleef uitspreken als vainails. Zeg gewoon plaat man. :')
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_147447137
the plural of vinyl is vinyl.

Overigens zijn mijn Black Friday aankopen binnen.





De onderste is een van de beste platen ooit, de bovenste is een leuk hebbedingetje,
Was lastig aan te komen voor een redelijke prijs.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 10 december 2014 @ 11:22:59 #295
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_147447529
Vainaiyl haha prachtig :D

Wat is die onderste trouwens Nikey?

Gisteren Rock or Bust aangeschaft van AC/DC en Rodrigo y Gabriela (gelijknamige album) besteld bij Kroese. Nu maar .... wachten :(
pi_147447630
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:22 schreef Kyran het volgende:

Wat is die onderste trouwens Nikey?

Hüsker Dü - Warehouse: Songs and Stories
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 09:59:56 #297
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_147507563
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 december 2014 19:56 schreef Spezza19 het volgende:

Lokpost, weet jij of die fantômas wunderkammer box set met zijn nieuwe release datum wel gewoon in "de boeken" staat, ik heb die bestelling nog lopen bij velvetmusic maar er komt naar het schijnt een mail-order van ipecac zelf te komen en ik wil niet weer met een dubbel album zitten (zeker niet van deze prijs)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_147508238
Ik onlangs wat tweedehands platen gekocht, op het oog waren ze krasvrij, pikzwart en zonder vingers. Maar enkele daarvan knetteren nogal. Dat is eigenlijk nieuw voor mij, is dat statische elektriciteit of onzichtbaar vuil of krassen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 10:46:41 #299
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_147508345
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik onlangs wat tweedehands platen gekocht, op het oog waren ze krasvrij, pikzwart en zonder vingers. Maar enkele daarvan knetteren nogal. Dat is eigenlijk nieuw voor mij, is dat statische elektriciteit of onzichtbaar vuil of krassen?
Ik gok inderdaad vuil, gewoon in de groeven gedrukt door de jaren heen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_147547202
Dit vergeten topic moet ik als ex vinyl liefhebber toch maar eens blijven volgen. :)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')