abonnement Unibet Coolblue
pi_145488152
Dus dan kan ik beter geen proefles nemen en meteen een pakket nemen voor het schakelen? Als ik dan toch weet wat ik nu wil, dan bespaar ik me die ¤70 aan proefles..
Ik heb al 16 lessen [schakel] gehad, dus misschien he ik zelfs niet zo gek veel lessen mer nodig. Dan begin ik tenminste niet weer helemaal opnieuw en les ik eigenlijk verder, maar dan met een compleet andere methode en andere instructrice.

In zon pakket zitten wel veel dingen inbegrepen zoals een ttt, 2 proefexamens en een RIS boekje, waardoor je door thuis ook kunt leren
pi_145498167
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:40 schreef TheSatanSlayer het volgende:
Dus dan kan ik beter geen proefles nemen en meteen een pakket nemen voor het schakelen?
Vraag of je gewoon een uurtje kunt lessen tegen uurloon, als de rijschool en instructeur of instructrice bevalt een pakketje nemen. Voordeel van een grote rijschool lijkt mij dat er meerdere instructeurs zijn en als hij/zij niet bevalt kan je wisselen. Rij zelf bij een zelfstandige die ik via via heb gevonden. Werkt prima voor mij, maar je moet wel uitkijken bij een zelfstandige of deze kundig is en hoe het is geregeld als de auto kapot is of de instructeur ziek is.
Ik ben ook geen natuurtalent, duurde bij mij ook even voordat ik de auto helemaal onder controle had. Heb nu 29 lessen gehad en gaat vrij goed nu, nog een aantal lessen en ik kan ttt doen en afrijden. Komt goed dus.
Denk dat het bij jou ook niet zo zeer het schakelen is maar meer de timing en dit komt door een gebrek aan ervaring en niet (goed genoeg en ver) kijken. Was voor mij ook een probleem, maar probeer goed te kijken, zo vroeg mogelijk inzicht te krijgen in de verkeerssituatie waarop je vervolgens kan handelen. Neem de tijd, eventueel een beetje snelheid minderen als de verkeerssituatie onoverzichtelijk is.
pi_145499862
Laten jullie je voet altijd naast het koppelingspedaal als je hem niet gebruikt? M'n instructeur zegt dat als ik in versnelling 1,2 of 3 rijd, dat ik m'n voet dan gewoon op het koppelingspedaal kan houden, omdat je in de bebouwde kom vaak moet schakelen en remmen. Je maak het jezelf alleen maar lastig door je voet steeds ernaast en dan weer erop te zetten.

In versnelling 4 en 5 kan je je voet wel ernaast houden, omdat je buiten de bebouwde kom en op de snelweg amper hoeft te schakelen.

Ik dacht altijd dat het slecht was om je voet erop te houden, omdat de koppeling dan 'contact' maakt en de druklagers dan kunnen doorbranden. Of maakt hij alleen 'contact' als je hem (al dan niet onbewust) indrukt?
pi_145500033
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:16 schreef Sander166 het volgende:
Laten jullie je voet altijd naast het koppelingspedaal als je hem niet gebruikt? M'n instructeur zegt dat als ik in versnelling 1,2 of 3 rijd, dat ik m'n voet dan gewoon op het koppelingspedaal kan houden, omdat je in de bebouwde kom vaak moet schakelen en remmen. Je maak het jezelf alleen maar lastig door je voet steeds ernaast en dan weer erop te zetten.
In versnelling 4 en 5 kan je je voet wel ernaast houden, omdat je buiten de bebouwde kom en op de snelweg amper hoeft te schakelen.
Ik dacht altijd dat het slecht was om je voet erop te houden, omdat de koppeling dan 'contact' maakt en de druklagers dan kunnen doorbranden. Of maakt hij alleen 'contact' als je hem (al dan niet onbewust) indrukt?
Mij is geleerd dat het absoluut niet mag, je voet er op houden. Sowieso is het argument wat hij zegt onzin, want als je moet koppelen om op te schakelen kan die halve seconde er echt wel bij, en als je moet koppelen om te remmen, dan rem je eerst met rechts, dus ook dan heb je alle tijd om je voet naar de koppeling te brengen.
Dus ik zou dat idee van hem lekker negeren en hem altijd er naast leggen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 13 oktober 2014 @ 18:27:15 #255
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_145500268
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:16 schreef Sander166 het volgende:
Laten jullie je voet altijd naast het koppelingspedaal als je hem niet gebruikt? M'n instructeur zegt dat als ik in versnelling 1,2 of 3 rijd, dat ik m'n voet dan gewoon op het koppelingspedaal kan houden, omdat je in de bebouwde kom vaak moet schakelen en remmen. Je maak het jezelf alleen maar lastig door je voet steeds ernaast en dan weer erop te zetten.
In versnelling 4 en 5 kan je je voet wel ernaast houden, omdat je buiten de bebouwde kom en op de snelweg amper hoeft te schakelen.
Ik dacht altijd dat het slecht was om je voet erop te houden, omdat de koppeling dan 'contact' maakt en de druklagers dan kunnen doorbranden. Of maakt hij alleen 'contact' als je hem (al dan niet onbewust) indrukt?
Voet gaat er altijd naast, slijt je koppeling ook minder snel.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_145500770
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:27 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Voet gaat er altijd naast, slijt je koppeling ook minder snel.
Dat niet alleen, als jouw examinator ziet dat jij hem er constant op hebt zak je sowieso.
  maandag 13 oktober 2014 @ 20:40:44 #257
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_145506201
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:40 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Dat niet alleen, als jouw examinator ziet dat jij hem er constant op hebt zak je sowieso.
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij ?). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten. Dat gezegd hebbende:

Vind het verhaal van de instructeur wel kloppen, alleen zou ik dus kijken naar de situatie en niet naar de versnelling. (In praktijk komt het wel overeen, maar gaat meer om de situatie in kunnen schatten..) Zijn er veel zijstraten (verkeer van rechts), veel voetgangers die evt kunnen oversteken, rij je in een woonwijk etc. Daar wil je snel kunnen handelen. Als je gewoon op een rustige weg rechtdoor kan rijden zou ik je voet ernaast houden.
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_145506430
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:40 schreef kaassouffle het volgende:
[..]
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten. Dat gezegd hebbende:
Vind het verhaal van de instructeur wel goed, alleen zou ik kijken naar de situatie en niet de naar de versnelling. (In praktijk komt het wel overeen, maar gaat meer om de situatie..) Zijn er veel zijstraten (verkeer van rechts), veel voetgangers die evt kunnen oversteken, rij je in een woonwijk etc. Daar wil je snel kunnen handelen. Als je gewoon op een rustige weg rechtdoor kan rijden zou ik je voet ernaast houden.
Ik vind het wel onzin hoor, van het plateautje naar het pedaal die beweging kost je echt niet veel tijd, en het maakt ook nog eens niks uit, want bij afremmen moet je toch eerst een stuk alleen remmen en bij opschakelen heb je ook over het algemeen geen haast.

Wat natuurlijk wel volkomen logisch is is dat je je voet er boven houd als je steeds verder achter elkaar door opschakelt voor bijvoorbeeld de snelweg. Maar in de bebouwde kom rij ik gewoon lekker 2 of 3 hoor met mijn voet naast het pedaal.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  FOK!fotograaf maandag 13 oktober 2014 @ 20:53:04 #259
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_145506822
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:40 schreef kaassouffle het volgende:
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij ?). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten.
Vooruit denken toont dat nog veel meer. Je hebt toch ook niet constant je voet boven de rem? Terwijl je die, ook bij een noodstop, eerder nodig hebt dan je koppeling. Overigens, erboven houden ga je niet redden, na enige tijd ga je leunen en gaat je koppeling dus minder druk krijgen. Als je vlot optrekt bij een stoplicht van 1 naar 2 naar 3 kan je hem er even boven houden ja, maar verder? Ik weet eigenlijk niet eens wat ik doe, denk er totaal niet bij na.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_145512522
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:40 schreef kaassouffle het volgende:
[..]
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij ?). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten. Dat gezegd hebbende:
Vind het verhaal van de instructeur wel kloppen, alleen zou ik dus kijken naar de situatie en niet naar de versnelling. (In praktijk komt het wel overeen, maar gaat meer om de situatie in kunnen schatten..) Zijn er veel zijstraten (verkeer van rechts), veel voetgangers die evt kunnen oversteken, rij je in een woonwijk etc. Daar wil je snel kunnen handelen. Als je gewoon op een rustige weg rechtdoor kan rijden zou ik je voet ernaast houden.
Ja dat je je voet gewoon erop houdt, maar de koppeling niet indrukt. Ik woon in een grote stad en binnen de bebouwde kom moet je wel vaak stoppen voor kruispunten, zebrapaden of opstoppingen in het verkeer. In het begin werd ik er echt gek van om continu te schakelen, remmen en optrekken.

Het ligt idd aan de situatie van het verkeer. Als ik niks verwacht, dan gaat m'n voet automatisch al ernaast.
  maandag 13 oktober 2014 @ 22:24:12 #261
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_145512676
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Vooruit denken toont dat nog veel meer. Je hebt toch ook niet constant je voet boven de rem? Terwijl je die, ook bij een noodstop, eerder nodig hebt dan je koppeling. Overigens, erboven houden ga je niet redden, na enige tijd ga je leunen en gaat je koppeling dus minder druk krijgen. Als je vlot optrekt bij een stoplicht van 1 naar 2 naar 3 kan je hem er even boven houden ja, maar verder? Ik weet eigenlijk niet eens wat ik doe, denk er totaal niet bij na.
Ik zeg toch niet 'constant'. Je hoeft ook geen uur met je voet erboven te gaan rijden. Bedoelde echt in drukke straat of iets. Situatie inschatten is voor mij juist ook vooruit denken.

Had les in Naarden binnenstad. Veel kleine straatjes met zijstraatjes waar je niet in kan kijken. Dan werd mij wel geleerd om voor elke zijstraat gas los te laten en voet bij de rem te houden. Dat soort situaties heb ik in gedachten. Uiteindelijk wordt je er ook sneller in en dan denk je niet eens meer na waar je je voet laat inderdaad ;) Maar bij het lessen kan het best helpen om het voor jezelf aan te houden.
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
  FOK!fotograaf maandag 13 oktober 2014 @ 23:04:48 #262
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_145515128
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 22:24 schreef kaassouffle het volgende:
Ik zeg toch niet 'constant'. Je hoeft ook geen uur met je voet erboven te gaan rijden. Bedoelde echt in drukke straat of iets. Situatie inschatten is voor mij juist ook vooruit denken.
Dan nog... Wat wil je met je koppeling doen? Gas los is eigenlijk altijd wel terugzakken in toeren (of je rijdt te laag in toeren) en harder remmen dan direct je koppeling intrappen. Daarbij, als jij toch je voet van gas naar rem moet zetten, kan je ook je andere voet van zijkant naar koppeling zetten. De toegevoegde waarde van een voet boven de koppeling is 0.
Je hebt het de hele tijd over snel handelen, maar geef eens een concreet voorbeeld waarbij je de koppeling sneller nodig hebt dan de rem? Overstekende voetgangers? Rem. Slingerende fietsers? Rem.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 13 oktober 2014 @ 23:32:46 #263
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_145516176
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan nog... Wat wil je met je koppeling doen? Gas los is eigenlijk altijd wel terugzakken in toeren (of je rijdt te laag in toeren) en harder remmen dan direct je koppeling intrappen. Daarbij, als jij toch je voet van gas naar rem moet zetten, kan je ook je andere voet van zijkant naar koppeling zetten. De toegevoegde waarde van een voet boven de koppeling is 0.
Je hebt het de hele tijd over snel handelen, maar geef eens een concreet voorbeeld waarbij je de koppeling sneller nodig hebt dan de rem? Overstekende voetgangers? Rem. Slingerende fietsers? Rem.
Vraag ging over koppeling. Ik antwoord over koppeling. Als je aan het lessen bent en nog niet zo snel bent in schakelen is dat heel niet zo'n slecht advies om je voet er bij te houden (wordt vanzelf makkelijker en dan doe je het minder). Gaat vooral om het terugschakelen en niet laten afslaan in situaties die ik eerder noemde.

Verder ben ik het helemaal niet met je oneens over het remmen hoor :)
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_145539052
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 00:50 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Tuurlijk, hij gaat brommen en moeilijk doen, maar als je gas blijft geven zou hij er ooit toch wel moeten komen :P ik doe wel eens zo lui als ik geen zin heb terug te schakelen, hij komt er uiteindelijk wel een keer :D
als je de kleppen naar de klote wil hebben moet je daar vooral mee doorgaan :')
pi_145569411
Vraag over het BE praktijkexamen:
Wat moet ik tijdens het examen doen?
Hoe moeilijk is het?
Wat is het slagingspercentage?
Liefhebber van oldtimers en LPG
pi_145583061
Morgen TTT, vind mezelf nog niet helemaal klaar. Heb nog wel 15 uur staan tot mijn examen (31e). Het gaat dan met name de bijzondere verrichtingen en dan het kijkgedrag. Ik ben zo bezig met de handeling en het niets raken dat ik vergeet rond te kijken.

Gek genoeg gaat fileparkeren en achteruit/vooruit parkeren tussen auto's het best, maar in een leeg vak zit ik er vaak naast.

Vandaag ook paar keer hellingsproef gedaan op een stijle hellibg en dat ging goed. Maar dat kan ook bijna niet fout gaan als je het aangrijpingspunt voelt.
pi_145589707
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 21:16 schreef Foxiee het volgende:
Morgen TTT, vind mezelf nog niet helemaal klaar. Heb nog wel 15 uur staan tot mijn examen (31e). Het gaat dan met name de bijzondere verrichtingen en dan het kijkgedrag. Ik ben zo bezig met de handeling en het niets raken dat ik vergeet rond te kijken.
Gek genoeg gaat fileparkeren en achteruit/vooruit parkeren tussen auto's het best, maar in een leeg vak zit ik er vaak naast.
Vandaag ook paar keer hellingsproef gedaan op een stijle hellibg en dat ging goed. Maar dat kan ook bijna niet fout gaan als je het aangrijpingspunt voelt.
Komt goed, succes! ^O^
pi_145600971
TTT gehad en eenmaal begonnen werd ik toch wel wat zenuwachtig :+. Ging op zich wel goed en als opmerking kreeg ik mee dat ik meet op de doorstroming moet letten. Ik reed te langzaam in woonwijken, uitvoegen (snelheid vasthouden en dan uitvoegen) en een aantal keer met kruispunten. Voor de rest niets gehoord en de vrijstellingen gehaald.

Nu dus veel oefenen met het wat meer durven, maar overall wel tevreden. Nu over twee weken examen met nog zo'n 12-15 uur rijles.
pi_145601352
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:09 schreef Foxiee het volgende:
TTT gehad en eenmaal begonnen werd ik toch wel wat zenuwachtig :+. Ging op zich wel goed en als opmerking kreeg ik mee dat ik meet op de doorstroming moet letten. Ik reed te langzaam in woonwijken, uitvoegen (snelheid vasthouden en dan uitvoegen) en een aantal keer met kruispunten. Voor de rest niets gehoord en de vrijstellingen gehaald.

Nu dus veel oefenen met het wat meer durven, maar overall wel tevreden. Nu over twee weken examen met nog zo'n 12-15 uur rijles.
Netjes ^O^. Nu inderdaad gewoon doorgaan en wat extra letten op de situaties waarover je opmerkingen hebt gehad. Dan komt 't helemaal goed.
Get stoned
pi_145611901
quote:
14s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:22 schreef Hinder het volgende:

[..]

Netjes ^O^. Nu inderdaad gewoon doorgaan en wat extra letten op de situaties waarover je opmerkingen hebt gehad. Dan komt 't helemaal goed.
Inderdaad. Was van te voren bang om een hele waslijst aan verbeter punten te krijgen. Doorstroming is natuurlijk een heel belangrijk punt, maar voor de rest geen aanmerkingen en het kijk gedrag was goed werd er gezegd. Nu dus de komende twee weken daarmee oefenen en hopelijk slaag ik dan. Zou wel mooi zijn, rijbewijs in +- 6 weken tijd terwijl ik het een tijd heb uitgesteld (ben nu 23) :+

Moet wel zeggen dat ik zelf de TTT onzin vond. Ik kon kiezen om hem niet te doen en zou ik 150 euro goedkoper uit zijn, maar ik kreeg samen voor die meerprijs ook nog 4 lesuren erbij (actie). Als ik die er niet bij had dan had ik het ook niet gedaan. Want eigenlijk gaat het nergens over.
pi_145613236
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:17 schreef Foxiee het volgende:
Moet wel zeggen dat ik zelf de TTT onzin vond.
Ik heb voor de lol eens gekeken bij de tarieven van het CBR en daar kost een TTT evenveel als een examen: ¤94,25 (BNOR ¤115,00)
Je betaalt dus evenveel, doet hetzelfde examen en wordt op dezelfde onderdelen beoordeeld maar je weet bij de TTT zeker dat je nog geen rijbewijs zult krijgen en dus nog een keer op moet. :D
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_145613415
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:17 schreef Foxiee het volgende:

[..]

Inderdaad. Was van te voren bang om een hele waslijst aan verbeter punten te krijgen. Doorstroming is natuurlijk een heel belangrijk punt, maar voor de rest geen aanmerkingen en het kijk gedrag was goed werd er gezegd. Nu dus de komende twee weken daarmee oefenen en hopelijk slaag ik dan. Zou wel mooi zijn, rijbewijs in +- 6 weken tijd terwijl ik het een tijd heb uitgesteld (ben nu 23) :+

Moet wel zeggen dat ik zelf de TTT onzin vond. Ik kon kiezen om hem niet te doen en zou ik 150 euro goedkoper uit zijn, maar ik kreeg samen voor die meerprijs ook nog 4 lesuren erbij (actie). Als ik die er niet bij had dan had ik het ook niet gedaan. Want eigenlijk gaat het nergens over.
Gewoon vragen of je examenroutes mag oefenen, als dat al niet gedaan wordt. Dan leer je de situaties vanzelf kennen. Verder is die TTT ook onzin, behalve als 't geld bespaart als 't in een pakket zit. Als ik 't er zelf extra bij gehad zou hebben, was ik hierdoor echt niet ineens in één keer geslaagd.
Get stoned
pi_145613436
quote:
10s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:47 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik heb voor de lol eens gekeken bij de tarieven van het CBR en daar kost een TTT evenveel als een examen: ¤94,25 (BNOR ¤115,00)
Je betaalt dus evenveel, doet hetzelfde examen en wordt op dezelfde onderdelen beoordeeld maar je weet bij de TTT zeker dat je nog geen rijbewijs zult krijgen en dus nog een keer op moet. :D
Vergeet de enorme marge niet die sommige rijscholen overhouden aan TTT's.
Get stoned
pi_145614058
quote:
14s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:51 schreef Hinder het volgende:

[..]

Gewoon vragen of je examenroutes mag oefenen, als dat al niet gedaan wordt. Dan leer je de situaties vanzelf kennen. Verder is die TTT ook onzin, behalve als 't geld bespaart als 't in een pakket zit. Als ik 't er zelf extra bij gehad zou hebben, was ik hierdoor echt niet ineens in één keer geslaagd.
Ja, ik heb al regelmatig gereden rondom mijn examen gebied. Laatste paar lessen ook veel aandacht voor die verrichtingen dus ik ben ook wel blij dat ik nu gewoon lekker kan rijden en niet dat gezeik meer heb.

Denk het ook niet hoor. Het is natuurlijk wel fijn, maar je betaalt wel grof geld voor iets wat eigenlijk ook wel gedaan worden door de rijschool zelf. Zeker bij grotere rijscholen kan je ook gewoon een keer vragen of een andere instructeur naast je kan zitten en feedback geven.

Maar goed, ik kreeg er dus ook 4 lessen bij + TTT voor 150 euro meer dus dan vond ik het nog wel acceptabel.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 20:48:50 #275
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_145615604
quote:
14s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 19:51 schreef Hinder het volgende:

[..]

Vergeet de enorme marge niet die sommige rijscholen overhouden aan TTT's.
De lesauto wordt wel een dik uur gebruikt (inclusief babbeltje voor- en achteraf). Dat moet wel betaald worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')