abonnement Unibet Coolblue
pi_144368712
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
Kwak
pi_144368754
Waar ik als laatste WupWup bedankte voor info die een noob als ik echt nodig heeft.

Check, geen smeerspul!
Kwak
pi_144369861
Vandaag had ik een vergadering op het werk. Om 15 u voor het laatst gevoed en uiteindelijk was ik tegen 21.00u weer thuis, zonder te kolven. Het ging net aan :X Kind ligt nu ook knock out naast me :D
  dinsdag 9 september 2014 @ 22:40:58 #4
417037 MarokkaanseHeld
Come here mijn litte macaron.
pi_144372794
Sorry vrouwen, ik heb geen verstand van vrouwen, maar hierbij dus een vraagje aan de vrouwen, het is toch beter als een vrouw bortstvoeding geeft uit haar eigen borst dan van een melkpakje bij de AH?

Of maakt dat niet uit?
pi_144376622
M'n baby is geen baby meer, al 11 minuten een dreumes :o :o

Het eerste jaar voeden is gelukt *O*
Soms zou hij van mij 's nachts best mogen overslaan maar goed, meneer denkt daar duidelijk anders over. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Spewey op 10-09-2014 07:40:01 ]
pi_144377041
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:40 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Sorry vrouwen, ik heb geen verstand van vrouwen, maar hierbij dus een vraagje aan de vrouwen, het is toch beter als een vrouw bortstvoeding geeft uit haar eigen borst dan van een melkpakje bij de AH?

Of maakt dat niet uit?
Je kunt het beste direct chocolademelk voeden :9 8-)



[ Bericht 7% gewijzigd door Amsel op 10-09-2014 00:35:07 ]
pi_144377229
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:11 schreef Spewey het volgende:
M'n baby is geen baby meer, al 6 minuten een dreumes :o :o

Van harte!
  woensdag 10 september 2014 @ 01:00:06 #8
417037 MarokkaanseHeld
Come here mijn litte macaron.
pi_144377706
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:26 schreef Amsel het volgende:

[..]

Je kunt het beste direct chocolademelk voeden :9 8-)

[ afbeelding ]
Ben ik allergisch voor helaas!
pi_144379408
Spewey wat goed 1 jaar bv *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_144379979
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:40 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Sorry vrouwen, ik heb geen verstand van vrouwen, maar hierbij dus een vraagje aan de vrouwen, het is toch beter als een vrouw bortstvoeding geeft uit haar eigen borst dan van een melkpakje bij de AH?

Of maakt dat niet uit?
Ja _O-

Spewey *O*
Home is where the O+ is...
pi_144380421
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 01:00 schreef MarokkaanseHeld het volgende:

[..]

Ben ik allergisch voor helaas!
Als het gaat om baby's, ja, dan is borstvoeding beter afgestemd op de behoefte van een kind dan poedermelk of gewone melk (want dat heeft altijd dezelfde samenstelling). De natuurlijk speenleeftijd ben jij waarschijnlijk al ruim voorbij (ligt tussen de 2,5 en 7 jaar), daarna zijn melkproducten niet noodzakelijk meer. De mens is het enige zoogdier dat na de speenleeftijd nog melkproducten drinkt / eet :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144380437
En even apart jompelen voor Spewey! *O* *O* *O* Ik vond dat eerste jaar zo'n mijlpaal!
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 10 september 2014 @ 09:12:47 #13
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144380494
Spew van harte met je dreumes *O*
KuikenGuppy
pi_144380583
Spewey! Gefeliciteeerd *O*
♥ J & S
pi_144380877
Gefeliciteerd spewey!
pi_144382518
Spewey, gefeliciteerd! *O*
Trotse mama van 2 :)
pi_144382537
Spewey, gefeliciteerd!
pi_144384460
Spewey, van harte!! Feestje vandaag? *O*
pi_144389115
Spewey, gefeliciteerd!
pi_144389594
Dank allemaal!
Zaterdag feest, vandaag als een incontinente emomuts terugblikken. :D
pi_144390132
Ik wilde nog reageren op wat BlueEyes in het vorige topic zei over de eyeopener om kunstvoeding achter de hand te hebben. Dat had ik me dus ook nooit gerealiseerd! Ik dacht heel zwart-wit dat het alles of niets was: je geeft bv óf kv en er is geen middenweg. Alsof je na het eerste flesje kv gedoemd bent om à la minute te stoppen met bv Gelukkig klopt dat niet helemaal ;)

Ik vind echt dat er enorm weinig info te vinden is over het combineren van bv en kv, of het incidenteel kv geven. Ik snap dat er geen reclame gemaakt mag worden voor kv voor pasgeborenen, maar vind het gebrek aan informatie wel irritant. Ook over het afbouwen van bv en het overstappen naar kv kon ik maar weinig vinden. Wat ik wel vond over afbouwen was a) informatie die vooral bedoeld is om je over te halen om toch maar niet met bv te stoppen; b) gewauwel over hoe emotioneel het wel niet voor je moet zijn om te stoppen met bv en hoe zielig het ook voor je kind is; c) info over hoe je de bv moet afbouwen maar totaal niets over hoe je de kv dan tegelijkertijd moet opbouwen en welke hoeveelheden je in die fase moet geven.

Uiteindelijk wil ik helemaal niet stoppen met bv maar gewoon vol doorgaan, maar toen ik zo twijfelde maakte het gebrek aan info het er niet beter op. Ik zou echt heel blij geweest zijn met wat eerlijke informatie over de mogelijkheden van kv, juist zodat ik een beter afgewogen beslissing kon maken over het dóórgaan met bv.

En dat moest ik even kwijt 8-)
pi_144390973
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:25 schreef Amsel het volgende:
Ik wilde nog reageren op wat BlueEyes in het vorige topic zei over de eyeopener om kunstvoeding achter de hand te hebben. Dat had ik me dus ook nooit gerealiseerd! Ik dacht heel zwart-wit dat het alles of niets was: je geeft bv óf kv en er is geen middenweg. Alsof je na het eerste flesje kv gedoemd bent om à la minute te stoppen met bv Gelukkig klopt dat niet helemaal ;)

Ik vind echt dat er enorm weinig info te vinden is over het combineren van bv en kv, of het incidenteel kv geven. Ik snap dat er geen reclame gemaakt mag worden voor kv voor pasgeborenen, maar vind het gebrek aan informatie wel irritant. Ook over het afbouwen van bv en het overstappen naar kv kon ik maar weinig vinden. Wat ik wel vond over afbouwen was a) informatie die vooral bedoeld is om je over te halen om toch maar niet met bv te stoppen; b) gewauwel over hoe emotioneel het wel niet voor je moet zijn om te stoppen met bv en hoe zielig het ook voor je kind is; c) info over hoe je de bv moet afbouwen maar totaal niets over hoe je de kv dan tegelijkertijd moet opbouwen en welke hoeveelheden je in die fase moet geven.

Uiteindelijk wil ik helemaal niet stoppen met bv maar gewoon vol doorgaan, maar toen ik zo twijfelde maakte het gebrek aan info het er niet beter op. Ik zou echt heel blij geweest zijn met wat eerlijke informatie over de mogelijkheden van kv, juist zodat ik een beter afgewogen beslissing kon maken over het dóórgaan met bv.

En dat moest ik even kwijt 8-)
Dat is wel herkenbaar inderdaad. Ik vond het ook maar ingewikkeld. Mini dronk bijvoorbeeld veel vaker dan op die standaard schema's (en dat wisselde ook per dag), dus hoe moest ik dan 1 bepaalde voeding laten vallen? En kon ik hem nog troosten met de borst, of was dat clustergedrag en juist niet wenselijk? Ik heb overwogen om alles te gaan kolven en dan af te bouwen, puur om meer inzicht / invloed te hebben. Maar op het laatste moment overwon toch het gevoeld dat ik zó graag borstvoeding wilde geven en dat het vast morgen weer beter ging (wat meestal ook zo was).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144393257
Helemaal met je eens, Amsel. :) . Ik heb ook het gevoel gekregen dat het of het een of het ander was. Ook was ik heel bang dat ik bij het minste of geringste mijn productie in gevaar zou brengen. Ik zat daar zo mee, dat ik voordat ik weer ging werken bij een lactatiekundige op het spreekuur van mijn cb ben langsgegaan en daar al mijn zorgen/angsten daaromtrent heb uitgesproken. Met name over wat ik zoal gelezen had. Zij heeft dat behoorlijk gerelativeerd voor me en ook veel tips gegeven. Ik vond dat heel fijn. En de opluchting nu dat als het niet lukt om veel te kolven dat geen probleem is, omdat I op het kdv ook gewoon een fles kv kan krijgen, is groot.

Ik vond/vind het soms best lastig om uit mezelf een beetje nuchter en luchtig hierin te staan. Het is allemaal zo Groots en ik voel me zo Verantwoordelijk, want wil I het beste geven etc. etc. Die moedergevoelens zijn zo overweldigend. En ik vind het soms ook lastig om het uit te spreken naar anderen toe, omdat het onderwerp vaak ook gevoelig kan liggen (kijk maar naar de verhalen die hier nu loskomen) en mensen er vaak ook uitgesproken ideeën over hebben, mede gebaseerd op eigen ervaring. Daarom top dat jij dit zo opschrijft.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144416571
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:25 schreef Amsel het volgende:
Ik wilde nog reageren op wat BlueEyes in het vorige topic zei over de eyeopener om kunstvoeding achter de hand te hebben. Dat had ik me dus ook nooit gerealiseerd! Ik dacht heel zwart-wit dat het alles of niets was: je geeft bv óf kv en er is geen middenweg. Alsof je na het eerste flesje kv gedoemd bent om à la minute te stoppen met bv Gelukkig klopt dat niet helemaal ;)

Ik vind echt dat er enorm weinig info te vinden is over het combineren van bv en kv, of het incidenteel kv geven. Ik snap dat er geen reclame gemaakt mag worden voor kv voor pasgeborenen, maar vind het gebrek aan informatie wel irritant. Ook over het afbouwen van bv en het overstappen naar kv kon ik maar weinig vinden. Wat ik wel vond over afbouwen was a) informatie die vooral bedoeld is om je over te halen om toch maar niet met bv te stoppen; b) gewauwel over hoe emotioneel het wel niet voor je moet zijn om te stoppen met bv en hoe zielig het ook voor je kind is; c) info over hoe je de bv moet afbouwen maar totaal niets over hoe je de kv dan tegelijkertijd moet opbouwen en welke hoeveelheden je in die fase moet geven.

Uiteindelijk wil ik helemaal niet stoppen met bv maar gewoon vol doorgaan, maar toen ik zo twijfelde maakte het gebrek aan info het er niet beter op. Ik zou echt heel blij geweest zijn met wat eerlijke informatie over de mogelijkheden van kv, juist zodat ik een beter afgewogen beslissing kon maken over het dóórgaan met bv.

En dat moest ik even kwijt 8-)
Ik geef nu een jaar borstvoeding en ik weet nog niet hoe ik moet afbouwen. Juist nu is het nog lastiger. Ze hoeft geen fles meer en toch wil ik voedingen laten vallen, maar ik heb geen idee hoe. Ze drinkt daarbij ook nog eens geen koe- of gekolfde melk (weigert ze), dus vervangen voor een fles was eigenlijk al geen optie...

Ik sprak laatst iemand van Eurolac die zei dat het nu meer een opvoedvraagstuk is, hoe kan ze zonder borst ook haar mamatijd krijgen. Het lastige is wel dat ze dus niet zoveel eet (omdat ze weet dat ze nog wel kan drinken?) en gewoon haar weg naar mijn borst vrijmaakt. Als ik er niet ben, gaat het voor beperkte tijd best goed, 's avonds naar bed brengen duurt wel wat langer.

Als iemand nog tips heeft?
pi_144416623
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 11:59 schreef Sull het volgende:

[..]

Ik geef nu een jaar borstvoeding en ik weet nog niet hoe ik moet afbouwen. Juist nu is het nog lastiger. Ze hoeft geen fles meer en toch wil ik voedingen laten vallen, maar ik heb geen idee hoe. Ze drinkt daarbij ook nog eens geen koe- of gekolfde melk (weigert ze), dus vervangen voor een fles was eigenlijk al geen optie...

Ik sprak laatst iemand van Eurolac die zei dat het nu meer een opvoedvraagstuk is, hoe kan ze zonder borst ook haar mamatijd krijgen. Het lastige is wel dat ze dus niet zoveel eet (omdat ze weet dat ze nog wel kan drinken?) en gewoon haar weg naar mijn borst vrijmaakt. Als ik er niet ben, gaat het voor beperkte tijd best goed, 's avonds naar bed brengen duurt wel wat langer.

Als iemand nog tips heeft?
Hier hebben we de afspraak dat hij alleen nog boven drinkt (in zijn slaapkamer, of die van ons) en niet meer beneden of op openbare plekken. Hij kan immers bij dorst uit een fles water drinken. Dat houdt dus in dat ik vaak nee zeg, maar na even zijn mening daarover verkondigen accepteert hij het wel. Is dat een idee? Minder uit de borst drinken leidt er vanzelf toe dat er meer gegeten wordt, gok ik.

Hoe we van de nachtvoedingen af komen, geen idee.
pi_144416675
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 12:01 schreef L-E het volgende:

[..]

Hier hebben we de afspraak dat hij alleen nog boven drinkt (in zijn slaapkamer, of die van ons) Dat houdt dus in dat ik vaak nee zeg, maar na even zijn mening daarover verkondigen accepteert hij het wel. Is dat een idee?

Hoe we van de nachtvoedingen af komen, geen idee.
Dan zijn de voedingen altijd gekoppeld aan een slaapje (vooraf of erna)? Dat is hier namelijk al wel zo en eigenlijk ook meestal wel boven.
pi_144416696
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 12:02 schreef Sull het volgende:

[..]

Dan zijn de voedingen altijd gekoppeld aan een slaapje (vooraf of erna)? Dat is hier namelijk al wel zo en eigenlijk ook meestal wel boven.
Ja. Hem laten slapen zonder voeding lukt ons niet, dus geen tips daaromtrent, sorry ;)
pi_144417717
Ik denk dat voedingen nu inderdaad vooral nog een rustmoment zijn. Hier althans; E zoekt er echt troost, rust uit aan het eind van de middag en gaat er echt lekker voor liggen om in slaap te vallen 's avonds.

Dus misschien moet je het ook niet meer als voedingen zien? En -overdag- alternatieven zoals boekje lezen proberen? Ook lekker rustig, op schoot...

's Nachts wordt hier ook niks anders geaccepteerd hoor, dus dat zou een kwestie van oordopjes worden en veeeeel tranen. En dat lijkt me voor niemand leuk, dus lag ik vannacht ook weer met kind in het logeerbed...
pi_144418092
+1, hier net zo.

Hoewel, papa kan hem best naar bed brengen, en 's nachts kan hij best zonder voeding, maar als ik er ben, dan accepteert hij van mij niets anders. Maar de mijne is dan ook al bijna 2. ( :X , echt he, bijna TWEE, waar is mijn baby :P ) En hoewel ik dat af en toe nog best frustrerend vind, 3/4 keer per nacht, wil ik hem dat ook nog niet afnemen.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144418583
Ik doe ook een +1 op de rest, geen idee verder. Drinken is echt een rustmomentje. Ze heeft een beker water die ze leegdrinkt over de dag heen en drinkt rondom haar slaapjes, 's avonds extra en 's nachts natuurlijk.

Nu wil ik niet minderen, dat scheelt. Ik wil het echt aan haar laten. Maar ik zou haar soms best graag een hele dág naar opa en oma willen brengen, alleen dan lopen we dus vast op de slaapjes. Ze kan toch in principe een dagje zonder, hè?
Home is where the O+ is...
pi_144419076
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:16 schreef Cwen het volgende:
Ik doe ook een +1 op de rest, geen idee verder. Drinken is echt een rustmomentje. Ze heeft een beker water die ze leegdrinkt over de dag heen en drinkt rondom haar slaapjes, 's avonds extra en 's nachts natuurlijk.

Nu wil ik niet minderen, dat scheelt. Ik wil het echt aan haar laten. Maar ik zou haar soms best graag een hele dág naar opa en oma willen brengen, alleen dan lopen we dus vast op de slaapjes. Ze kan toch in principe een dagje zonder, hè?
Na een jaar kunnen ze best een dagje zonder melk, toch? Zou ik wel denken inderdaad. Misschien kunnen opa en oma een heel ander bedritueel verzinnen? Doet mijn man wel enigszins, en nu kan oma hem ook gewoon naar bed brengen.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144432494
Als ik er niet ben, is het wel standaard een soort gevecht om E naar bed te brengen. Ze wil dat gewoon echt niet. Maar.... ervaring leert ook dat als ze wel moe is (duh, anders hoeft ze ook niet naar bed), dat ze na eventjes (max 5 minuten) huilen toch wel in slaapt valt. Vind ik niet leuk, maar wel overkomelijk als ik af en toe 's avonds iets heb.
pi_144436272
Wij hebben met ons 9 weken oude ventje al een uitdaging in de avond met slapen. Aan de borst is hij binnen 5 minuten na het drinken in slaap. Met de fles doet mijn vriend er een uur over hem in slaap te krijgen.
We proberen nu wel meer hem wakker weg te leggen ipv met borst omdat ik straks ook weer werken moet en late diensten draai soms. Dit gaat nog wisselend, maar we blijven proberen.
Al is het maar voor de 'gewenning' voor hem maar ook voor onszelf.
pi_144439651
Drinkt hij zich met de fles niet in slaap dan? Mijn zusje doet dat met haar kleintje, of nou ja zin niet maar vaders en creche. Krijgt ze voor het slapen gaan, in bed, nog een kleine fles.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 12 september 2014 @ 08:20:06 #35
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144445817
Ik heb de nachtvoedingen rond een jaar of 1 afgebouwd.
Hij had ze fysiek niet meer nodig.
Ik heb het ongeveer als volgt gedaan:
Ik besloot voor mezelf wat de maximale tijd was voor de laatste voeding en dan weer de eerste. (bijv 23 uur en 6 uur). Daar heb ik heel strak aan vastgehouden, dus om 5 voor 6 kreeg hij niks.
Dat was vooral voor mezelf want anders worden mijn grenzen weer vaag en voordat ik het wist zat ik weer om half 6 of 5 uur.
Als hij begon te huilen/mamahonger had, dan ging ik er naar toe. Had ik wel een tshirt aan (ik slaap normaal bloot).
In begin heb ik hem getroost in ons eigen bed want hij was wel ontroostabaar en heel erg boos, maar na 3 dagen werd dat minder. Daarna ben ik hem gaan troosten op zijn eigen kamer (even uit bed, knuffel en weer terugleggen) en daarna gewoon in zijn eigen bed.

Avondvoeding en ochtendvoeding bleven (blijven) als laatste over uiteindelijk, tenminste hier. En die heb ik bij nummer 1 afgebouwd door de rituelen te veranderen.
Bij nummer 2 ben ik dit ook op korte termijn van plan. Hij wordt heel dwingend en ook erg boos als ik vind dat hij genoeg gedronken heeft. Dus ik ben er klaar mee. Zal wel even slikken worden voor beide partijen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 08:22:51 #36
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144445840
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 12:59 schreef Morretje het volgende:
+1, hier net zo.

Hoewel, papa kan hem best naar bed brengen, en 's nachts kan hij best zonder voeding, maar als ik er ben, dan accepteert hij van mij niets anders. Maar de mijne is dan ook al bijna 2. ( :X , echt he, bijna TWEE, waar is mijn baby :P ) En hoewel ik dat af en toe nog best frustrerend vind, 3/4 keer per nacht, wil ik hem dat ook nog niet afnemen.
3/4 keer per nacht?
Pfff petje af hoor.
Waarom wil je hem dat niet 'afnemen'? Als hij zou brullen om chips/boterham 3/4x per nacht, zou je dat ook toestaan?

Echt ik ben pro-bv, maar er zijn ook grenzen voor moeders (en vaders).
pi_144446115
Hier komen ze ook nog een keer of 3 per nacht. Soms zelfs om de 2 uur, de hele nacht door. Maar iets anders als borst accepteren ze hier gewoonweg niet dus dan is voeden ook de weg van de minste weerstand (en uiteindelijk de meeste slaap ;) ).
  vrijdag 12 september 2014 @ 09:23:47 #38
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144446634
Nouja, na 3 nachten kan dat dus al heel anders gaan. Dat vind ik fijn om te lezen Asyniur!
pi_144446813
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 08:22 schreef Asyniur het volgende:

[..]

3/4 keer per nacht?
Pfff petje af hoor.
Waarom wil je hem dat niet 'afnemen'? Als hij zou brullen om chips/boterham 3/4x per nacht, zou je dat ook toestaan?

Echt ik ben pro-bv, maar er zijn ook grenzen voor moeders (en vaders).
Maar hiermee ga je voorbij aan de troost die de borst biedt.
  vrijdag 12 september 2014 @ 09:47:30 #40
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_144447045
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 12:59 schreef Morretje het volgende:
+1, hier net zo.

Hoewel, papa kan hem best naar bed brengen, en 's nachts kan hij best zonder voeding, maar als ik er ben, dan accepteert hij van mij niets anders. Maar de mijne is dan ook al bijna 2. ( :X , echt he, bijna TWEE, waar is mijn baby :P ) En hoewel ik dat af en toe nog best frustrerend vind, 3/4 keer per nacht, wil ik hem dat ook nog niet afnemen.
Pfffff ik word weer moe als ik het lees :P
Hier kwam die voor die twee werd om een uur of half tien , dan half één en dan om 6 uur.
Nu is hij over 2 maanden 3 jaar. En nog word die wakker om een uur of 1, en dan weer rond een uur of 6.
Diverse malen geprobeerd om de nachtvoedingen te stoppen, maar het is nogal een volhoudertje, dus 3 krijsende uren verder heb ik maar de weg van de minste weerstand gekozen :@ :+
Hij zal het op een bepaalde manier wel nodig hebben.
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 12 september 2014 @ 09:53:49 #41
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144447161
Dat is denk ik precies het verschil; het kind waar het om gaat.

Als je kind in paniek wakker wordt en echt troost nodig heeft, is iets anders dan als het gewoon wat wakker is geworden en niet zo lekker meer zelf in slaap kan vallen (zo is E vaak). En als Harry/Huubke het langer vol hadden gehouden was het stoppen met de nachtvoedingen misschien ook nog wel wat uitgesteld :D
pi_144447189
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:53 schreef LadyBlack het volgende:
Dat is denk ik precies het verschil; het kind waar het om gaat.

Als je kind in paniek wakker wordt en echt troost nodig heeft, is iets anders dan als het gewoon wat wakker is geworden en niet zo lekker meer zelf in slaap kan vallen (zo is E vaak). En als Harry/Huubke het langer vol hadden gehouden was het stoppen met de nachtvoedingen misschien ook nog wel wat uitgesteld :D
Klopt helemaal. Mijn oudste was ook geen doorslaper, maar kreeg voor het laatst een nachtvoeding toen hij 5 maanden was. Daarna was een knuffel en bij mama in bed komen genoeg.

Deze is een ander verhaal :')
pi_144447208
Ik denk ook echt dat het ene kind er gewoon meer behoefte aan heeft dan het andere. Omdat het hier ook wel eens nachten goed gaat, denk ik niet dat het een gewoonte is, maar meer dat het soms even vaker nodig is dan anders. En hier natuurlijk x2 dus het kan ook zo zijn dat D het om 2 uur nodig heeft (en J wordt dan ook wakker en wil dan ook) en J heeft het om 4 uur nodig en dan wordt D ook weer wakker.
pi_144448625
Als meelezende aanstaande moeder vraag ik me dan af: ik weet dat je babies niet kunt verwennen, maar een kind van 1+ is toch wel op te voeden?

Ik bedoel, ik heb 9 maanden bv (op verzoek) gehad en ben altijd een slechte slaper geweest. Als dreumes en peuter was t ook gillen s nachts en niet zelf in slaap vallen etc... Maar ik kreeg dan ook niet iets troostends anders dan een aai over mijn hoofd en steeds weer instoppen. Mij lijkt daar persoonlijk niks mis mee? Dat de borst troost biedt betekent toch niet dat je m altijd moet geven? :@
Kwak
pi_144448765
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 10:58 schreef kwakz0r het volgende:
Als meelezende aanstaande moeder vraag ik me dan af: ik weet dat je babies niet kunt verwennen, maar een kind van 1+ is toch wel op te voeden?

Ik bedoel, ik heb 9 maanden bv (op verzoek) gehad en ben altijd een slechte slaper geweest. Als dreumes en peuter was t ook gillen s nachts en niet zelf in slaap vallen etc... Maar ik kreeg dan ook niet iets troostends anders dan een aai over mijn hoofd en steeds weer instoppen. Mij lijkt daar persoonlijk niks mis mee? Dat de borst troost biedt betekent toch niet dat je m altijd moet geven? :@
Als er andere middelen zijn waarmee een kind zich laat troosten, heeft dat de voorkeur, ja.

Maar als een borst de enige troost is, dan ontneem ik dat mijn kind niet. Staat verder voor mij los van de vraag in hoeverre je een kind kan 'opvoeden' (want 1 is ook nog gewoon heeeeel jong) maar heeft alles te maken met keuzes. Wat vind je belangrijk, waar leg je je prioriteiten. Veiligheid en geborgenheid bieden staat echt bovenaan onze lijst, en zo lang we de borst daarvoor nodig hebben is dat prima :)
pi_144449298
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 11:03 schreef L-E het volgende:

[..]

Als er andere middelen zijn waarmee een kind zich laat troosten, heeft dat de voorkeur, ja.

Maar als een borst de enige troost is, dan ontneem ik dat mijn kind niet. Staat verder voor mij los van de vraag in hoeverre je een kind kan 'opvoeden' (want 1 is ook nog gewoon heeeeel jong) maar heeft alles te maken met keuzes. Wat vind je belangrijk, waar leg je je prioriteiten. Veiligheid en geborgenheid bieden staat echt bovenaan onze lijst, en zo lang we de borst daarvoor nodig hebben is dat prima :)
+1
pi_144450002
's Nachts is/was mini ook zo anders dan overdag. Overdag kan ik hem prima troosten met een knuffel en een kus, maar 's nachts wordt hij altijd huilend wakker en is hij vaak moeilijk te troosten. Alsof hij gewoon niet weet waar hij is, gedesoriënteerd of zo. Ik vind dat heel naar voor hem en bied hem dan graag troost die wel werkt (borst). Al moet ik zeggen dat het nu nauwelijks meer voorkomt. Hij is er echt redelijk uit zichzelf overheen gegroeid. Slaapt nu voor zijn doen vrij goed (tenzij ziek) en als hij wakker wordt slaapt hij vaak alweer door na een slokje water, speen en een aai over zijn koppie. Ik ben heel blij dat we hem die tijd gegeven hebben.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144450360
Pfoe ja, die nachtvoedingen. Hier met 17 maanden ook nog zo'n 2-3 keer. Ik heb er eigenlijk geen problemen mee, ik wil haar idd graag die geborgenheid geven die ze nodig heeft en ik voel me er ook niet echt vermoeid door (meestal).

Maarrrrr aan de andere kant heb ik nog steeds geen cyclus terug na de bevalling en wordt de kinderwens wel steeds sterker. Inmiddels is een andere oorzaak voor het uitblijven van mijn cyclus uitgesloten door de gynaecoloog dus het zal toch echt liggen aan de borstvoeding. Nu wil ik echt echt nog niet stoppen met de borstvoeding maar wellicht dat het stoppen van de nachtvoedingen er al wel voor zorgt dat de boel weer op gang komt bij mij..

We hebben al eens geprobeerd haar 's nachts op een andere manier te troosten maar dan wordt ze echt helemaal hysterisch, zo sneu ;(. Ik heb elke maand nachtdiensten en dan laat ze zich wél door papa troosten. Zo lang ik er niet ben gaat dat hartstikke goed.

Het is echt een enorm dilemma voor me, want het voelt hier idd ook als haar iets ontnemen. Vind het al fijn om hier veel herkenning te lezen.
Ik ga vannacht weer voor 3 nachten de nachtdienst in en we gaan proberen om daarna de lijn van geen nachtvoedingen door te zetten. Vind het wel geruststellend om te lezen dat het bij jullie maar een paar dagen duurde Asyniur :).
  vrijdag 12 september 2014 @ 12:07:39 #49
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144450523
Jeetje L0t, nog altijd geen cyclus! Aan de ene kant heerlijk natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat het nu wel echt een tweestrijd wordt tussen de wens voor een tweede en je wens om J te troosten 's nachts.

Als je vriend er heen gaat 's nachts en in haar kamer blijft, lukt het dan ook niet?
NB, hier niet namelijk :') hoewel we dat nooit lang volhouden overigens
pi_144450728
Hier helpt het wel als papa naar peuter gaat en soms slaapt papa dan ook verder naast hem op een campingmatje. Soort compromis omdat mijn vriend liever niet elke keer peuter bij ons in bed neemt (incidenteel geen probleem, maar zeker na een paar nachten ziek zijn, heeft hij wat moeite om weer in zijn eigen bed te slapen). Dat werkt verbazingwekkend goed, meestal is het na 1 nacht weer klaar en slaapt hij weer makkelijk in zijn eigen bed.

Lastige situatie L0t. Ik snap dat je graag je cyclus terug zou willen :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144451362
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:07 schreef LadyBlack het volgende:
Jeetje L0t, nog altijd geen cyclus! Aan de ene kant heerlijk natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat het nu wel echt een tweestrijd wordt tussen de wens voor een tweede en je wens om J te troosten 's nachts.

Als je vriend er heen gaat 's nachts en in haar kamer blijft, lukt het dan ook niet?
NB, hier niet namelijk :') hoewel we dat nooit lang volhouden overigens
Nou, ze slaapt bij ons in bed dusja :P Misschien ook wel een van de redenen dat ze zo vaak wil drinken, doordat ik constant zo dichtbij ben. Ze heeft wel een poosje op haar eigen kamer geslapen (al eindigde ze dan 8/10 keer alsnog bij ons in bed) maar dat is na de vakantie weer compleet van de baan.
Aan mijn kant van het bed staat een ledikantje zodat ze er aan die kant niet uit kan rollen dus ze ligt of tussen ledikantje en mij of tussen mij en vriend. We willen nu van plek gaan wisselen en dan proberen om haar tussen ledikantje en vriend te laten slapen, in de hoop dat dat heel misschien al wat verschil maakt maar ik verwacht er weinig van.

Ik vind het zo lastig want als die wens voor een tweede er niet was zou ik helemaal niet nadenken over stoppen met de nachtvoedingen of een andere manier van slapen en het gewoon van haar af laten hangen. En dan voel ik me weer egoïstisch en een zeur en waarom word ik niet gewoon ongesteld... *zucht*
  vrijdag 12 september 2014 @ 12:41:38 #52
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144451531
:*

Tja, mij lijkt dan toch de handigste stap om haar weer op haar eigen kamer te leggen. Ze kan natuurlijk wat wakker worden van een van jullie en dan ook maar even willen drinken...

Misschien goed om dat de komende nachten dan weer te doen?

Bij vrienden van mij werkte het heel goed om hun zoontje even te laten 'resetten' bij opa en oma (hij dronk toen niet meer, maar werd wel elke nacht wakker en moest en zou dan in het grote bed), en thuis heel consequent alleen maar op zijn kamer te troosten.
pi_144451976
Lastig inderdaad, met de nachtvoedingen en hoe je daarmee omgaat.
Kwak, zoals al werd gezegd: daar moet je zelf dus je keuzes in maken en je weg in vinden.

Ik ben het ook wel met je eens: ik zou het ook niet goed trekken als I meerdere nachtvoedingen nodig zou hebben. Zo vond ik het ook heel zwaar dat ze 's avonds vaak twee uur of langer aan de borst lag, voordat ze echt in slaap viel. Als ik haar eerder probeerde weg te leggen, was het echt brullen.

En ja, het is echt moeilijk om een kind dan te laten brullen. Je hoort heel duidelijk verschil tussen een gewoon huiltje of echte paniek/groot verdriet. In dat laatste geval doe je er alles aan om troost te bieden. En zeker zo'n klein hummeltje die zich verder nog niet uiten kan en die zo van jou afhankelijk is.

Nu was het hier ook heel apart dat I van de een op de andere dag ineens bij het drinken 's avonds op eigen initiatief de borst losliet en in een diepe slaap viel. En ik kan haar nu dus ook zonder problemen in haar bed leggen en dan slaapt ze ook door. Geen idee wat dat is, waarom ze dat echt zo *poef* ineens wel kan.

Kinderen kun je deels wel sturen en bijsturen, maar het is soms ook gewoon meegaan en meeveren met je kind. En daar moet je als moeder een beetje in leren navigeren. Er is niet maar een antwoord. (Ik ben er nog niet over uit in hoeverre dat goed en fijn is of juist jammer :') ).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144452740
Wat lastig L0t, dat is dan ook weer een heel andere situatie. Je wil toch je cyclus weer terug ivm een kinderwens. Maar ja, de hele nacht door toeging tot bv is dan natuurlijk wel iets om te doorbreken idd.

Kan me wel voorstellen dat het minder vermoeiend is als je gewoon kan blijven liggen, hier is dus continu heen en weer geloop (en we moeten allebei, want 2 kinderen).
  vrijdag 12 september 2014 @ 13:30:10 #55
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144453006
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:34 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar hiermee ga je voorbij aan de troost die de borst biedt.
Dat vind ik echt een cul redenering: jíj biedt troost, niet die borst.
pi_144453070
Maar is het geven van nachtvoedingen dan echt zo gekoppeld aan het nog niet opgang zijn van de menstruatiecyclus? Ik geef dus al een tijd amper nachtvoedingen, maar een cyclus heb ik ook nog niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144453105
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:30 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Dat vind ik echt een cul redenering: jíj biedt troost, niet die borst.
Voor een kind zit daar geen onderscheid tussen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 12 september 2014 @ 13:35:33 #58
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144453195
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:53 schreef LadyBlack het volgende:
Dat is denk ik precies het verschil; het kind waar het om gaat.

Als je kind in paniek wakker wordt en echt troost nodig heeft, is iets anders dan als het gewoon wat wakker is geworden en niet zo lekker meer zelf in slaap kan vallen (zo is E vaak). En als Harry/Huubke het langer vol hadden gehouden was het stoppen met de nachtvoedingen misschien ook nog wel wat uitgesteld :D
Was ook op mijn tandvlees hoor. En dat mijn man tegen mij snauwde dat ik hem maar gewoon aan de tiet moest leggen want dan was het gekrijs voorbij.
Maar dan krijg je intervalbelonen en dat versterkt het gedrag alleen maar.
Het was niet dat het na 3 nachten super ging, maar toen zag je wel verbetering komen. En dat was dat ik het gevoel had op de goede weg te zijn.

Eigenlijk net als dat je kind zich krijsend in de supermarkt neersmijt: als je steeds toegeeft (soms meteen of soms na 10 min gekrijs) dan blijft het krijsen. Als je consequent bent en volhoudt, zie je dat het krijsen steeds korter wordt.

Huubke gooit bijv nu nog de kont in de krib als ik van hem eis dat hij mijn borst loslaat. Dan heeft hij dus al 3 borsten gedronken, het is gewoon op, maar hij wil meer. Nou hij zal toch echt los moeten laten. Inmiddels moppert hij nog maar eventjes maar er zijn momenten geweest dat het ontaardde in een grote driftbui incl smijten, gillen, slaan en krabben.
  vrijdag 12 september 2014 @ 13:41:25 #59
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144453410
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:32 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Voor een kind zit daar geen onderscheid tussen.
Tuurlijk wel.
Na 3 nachten gekrijs, liet hij zich nacht 4 makkelijker troosten. Het is gewoon een kwestie van een gewoonte doorbreken.

En vergeet niet dat mijn initiële reactie was op iemand met een bijna-peuter (zonder deze overigens aan te vallen) en niet op iemand met een 6-maanden oude baby.
pi_144453585
Asyniur, ik denk ook dat je zo'n patroon wel kunt doorbreken. Maar ik ging inderdaad uit van een baby, want geen ervaring met oudere bijna-peuters.

Ik kan me voorstellen dat ik het ook zo zou doen, zoals jij het hebt aangepakt, maar ik snap ook weer dat er moeders zijn die het niet voor elkaar krijgen hun kind te laten krijsen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144454011
Lot, lastig zeg! Ik zou haar idd toch op de eigen kamer leggen. Merkte dat dat hier ook wel iets hielp.

Asy, ik kan me er toch niet in vinden. Ik denk dat een voeding 's nachts meer is dan een gewoonte, dat die voorkomt uit een primitievere behoefte. En hoe goed het ook zou zijn voor mij, ik in elk geval wil niet aan die behoefte voorbij gaan.

Kwak, bovenstaande geeft dus ook antwoord op jouw vraag en sluit aan bij wat LE ook al zei. Het geven van bv is heel primitief en 'eigen' en daarom denk ik dat het ook 's nachts door blijft werken tot het niet meer nodig is.
En opvoeden van een 1-jarige? Zeker bij net 1 is dat erg lastig hoor, en heel erg afhankelijk van het karakter van je kindje.
Home is where the O+ is...
pi_144455441
Even een praktische vraag tussendoor: Ik weet dat je gekolfde bv die je in de koelkast bewaart van verschillende dagen niet mag mengen. Binnen 24 uur mag je het bij elkaar gooien, maar van langer niet, toch? Maar nu heb ik twee halfvolle potjes van verschillende dagen bij elkaar staan en die wil ik samen als één voeding geven. Hoe doe je dat dan? Eerst apart opwarmen en dan bij elkaar gooien? Of mag je het best bij elkaar doen en dan samen opwarmen? En wat als je het koud of op kamertemperatuur geeft?

Oh en: Kijk mij dan, ik heb dus gekolfd en ik vond het niet eens zo afschuwelijk *)

Verder bewondering voor jullie dat jullie allemaal 's nachts nog zo lang voeden. Ben benieuwd hoe dat hier zal gaan. Ikzelf trek het namelijk wel, maar mijn man krijgt echt last van zijn gezondheid bij slaaptekort (of nou ja, bestaande klachten worden erdoor verergerd) en hij trekt die gebroken nachten nu dus al niet, hoezeer ik ook m'n best doe om hem niet wakker te laten worden. Ben dus ook bang dat onze dochter al vrij snel naar haar eigen kamertje zal verhuizen, ook al zou ik haar het liefste voor altijd bij me houden als het aan mij lag ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Amsel op 12-09-2014 15:05:18 ]
  vrijdag 12 september 2014 @ 15:18:31 #63
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144456204
Ik zou mijn kind nooit laten huilen 's nachts. Ook niet om de voedingen af te bouwen. Dan toch blijven troosten (met sport bh aan :P ) Laten huilen leert je kind alleen dat hij niet getroost zal worden. (Is mijn bescheiden mening.)

amsel, je kan voedingen bij elkaar gooien als ze dezelfde temperatuur zijn. Dus twee koude flesjes bij elkaar en dan opwarmen is prima. :)
Fijn dat het kolven je mee viel (denk ik ;) )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144458989
Nou ja, misschien verander ik nog van mening als de baby er is, eant wil graag in elk geval een jaar bv geven, maar nachtvoedingen aan peuters/dreumesen geven zie ik mezelf echt niet doen.

Ben het in deze denk ik eens met asyniur, op een gegeven moment wil ik gewoon dat mijn kind in t eigen kamertje in het eigen bed zelf slaapt zonder dat ik met tiet moet troosten 's nachts... Wakker worden van een huilend kind OK. Eruit om te troosten OK. Maar ik ga t niet steeds bij me terug in bed pakken of bv geven, dan blijft dat gedrag volgens mij alleen naar in stand. Hoe ouder hoe meer dat geldt denk ik...

Ik denk dat attachment parenting ook te ver kan gaan - voor mij persoonlijk althans ( heb er ook wel interessante artikelen over gelezen, over wat origineel de bedoeling was van a.p. en wat mensen er van gemaakt hebben).

Mezelf zo opzij zetten ga ik gewoon niet volhouden jarenlang. Misschien pas ik dan niet echt in deze 'groep', dat kan, maar ik lees hier zoveel handige tips enzo...
Kwak
pi_144458995
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 14:48 schreef Amsel het volgende:
Even een praktische vraag tussendoor: Ik weet dat je gekolfde bv die je in de koelkast bewaart van verschillende dagen niet mag mengen. Binnen 24 uur mag je het bij elkaar gooien, maar van langer niet, toch? Maar nu heb ik twee halfvolle potjes van verschillende dagen bij elkaar staan en die wil ik samen als één voeding geven. Hoe doe je dat dan? Eerst apart opwarmen en dan bij elkaar gooien? Of mag je het best bij elkaar doen en dan samen opwarmen? En wat als je het koud of op kamertemperatuur geeft?

Oh en: Kijk mij dan, ik heb dus gekolfd en ik vond het niet eens zo afschuwelijk *)

Verder bewondering voor jullie dat jullie allemaal 's nachts nog zo lang voeden. Ben benieuwd hoe dat hier zal gaan. Ikzelf trek het namelijk wel, maar mijn man krijgt echt last van zijn gezondheid bij slaaptekort (of nou ja, bestaande klachten worden erdoor verergerd) en hij trekt die gebroken nachten nu dus al niet, hoezeer ik ook m'n best doe om hem niet wakker te laten worden. Ben dus ook bang dat onze dochter al vrij snel naar haar eigen kamertje zal verhuizen, ook al zou ik haar het liefste voor altijd bij me houden als het aan mij lag ;)
Niet te moeilijk doen joh. Gewoon bij elkaar gooien en dan opwarmen. En als je het koud wilt geven, dan niet opwarmen :D
pi_144459086
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 16:46 schreef kwakz0r het volgende:
Nou ja, misschien verander ik nog van mening als de baby er is, eant wil graag in elk geval een jaar bv geven, maar nachtvoedingen aan peuters/dreumesen geven zie ik mezelf echt niet doen.

Ben het in deze denk ik eens met asyniur, op een gegeven moment wil ik gewoon dat mijn kind in t eigen kamertje in het eigen bed zelf slaapt zonder dat ik met tiet moet troosten 's nachts... Wakker worden van een huilend kind OK. Eruit om te troosten OK. Maar ik ga t niet steeds bij me terug in bed pakken of bv geven, dan blijft dat gedrag volgens mij alleen naar in stand. Hoe ouder hoe meer dat geldt denk ik...

Ik denk dat attachment parenting ook te ver kan gaan - voor mij persoonlijk althans ( heb er ook wel interessante artikelen over gelezen, over wat origineel de bedoeling was van a.p. en wat mensen er van gemaakt hebben).

Mezelf zo opzij zetten ga ik gewoon niet volhouden jarenlang. Misschien pas ik dan niet echt in deze 'groep', dat kan, maar ik lees hier zoveel handige tips enzo...
Bram slaapt vanaf 2 weken oud gewoon in een eigen bedje en gelukkig sinds we zijn verhuist ook op een eigen kamer. Toch wordt hij nog wel wakker in de nacht. En het is heel simpel om het even een slokje te laten drinken en dan gaat hij toch gewoon weer terug zn bed in.
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt gewoon een lekkere makkelijke stoel op de kinderkamer neerzetten, dan hoef je ook niet aan de sleep in de nacht met kind. ;)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_144459098
Ik 'doe maar wat' Kwakz0r ;).
Je weet dat je graag borstvoeding wilt geven, je bereidt je voor, leest je in en weet dat zeker het begin pittig/moeilijk kan zijn. En daarna zie je wel. Is denk ik voor jezelf prettiger dan nu al allerlei scenario's uitdenken en voor jezelf een jaar als doel stellen.
(En dat zegt een control freak :+ )
pi_144459245
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 16:51 schreef Kursor het volgende:
Ik 'doe maar wat' Kwakz0r ;).
Je weet dat je graag borstvoeding wilt geven, je bereidt je voor, leest je in en weet dat zeker het begin pittig/moeilijk kan zijn. En daarna zie je wel. Is denk ik voor jezelf prettiger dan nu al allerlei scenario's uitdenken en voor jezelf een jaar als doel stellen.
(En dat zegt een control freak :+ )
Oh zeker. Ik ben ook een control freak en weet dat de komende jaren alles anders zal gaan dan ik me voorstel :P

Ik hou gewoon ook wel van Vooruitdenken zonder me vastgelegd te voelen hoor! Ik verbaasde me vooral dat ik blijkbaar afwijkend denk ;)
Kwak
  vrijdag 12 september 2014 @ 16:57:04 #69
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144459258
Wup :D Als je koud wil, niet opwarmen :D ;)

Kwak, ik sluit me aan bij kursor. Bak eerst maar je kind af en kom goed door de kraamperiode (6 weken). Daarna kun je misschien gaan denken over de langere termijn.
Niet betuttelend bedoeld, maar het heeft nu zo weinig zin om al hele scenario's te bedenken. Het eerste jaar is zo turbulent!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144459332
ook niet bedoelt als een "wacht maar" maar ik dacht er eerst ook zo over Kwak. Maar je verlegt wel steeds je grenzen en soms is de weg van de minste weerstand ook gewoon het gemakkelijkste. En het ene kind is het andere niet natuurlijk. Er zijn er ook genoeg die met 1 jaar überhaupt geen borst meer willen of na een paar maanden doorslapen.
pi_144460706
Ik vind het wel grappig dat jullie me waarschuwen voor teveel Vooruitdenken. Ik heb helemaal geen vast plan maar wel een mening, en iets wat ik 'zou willen' :D ik zag het echt niet als een scenario waar ik me druk om maak oid.

Natuurlijk zie ik wel hoe het loopt, maar dat maakt toch niet dat ik dan geen mening heb over de aanpak die sommigen hier hebben :?

Brm me er ook wel van bewust dat ik die mening later misschien wel bijstel, precies zoals kyara zegt.
Kwak
pi_144460812
Ha ja, dat viel me ook al op. Het is juist heerlijk om er al over na te denken en te bekijken hoe je het zelf van plan bent om aan te pakken. Ik rammel alleen nog maar en ik heb al plannen in drievoud klaarliggen 8-) Als je je genoeg inleest weet je heus wel dat er een grote kans bestaat dat je je mening bij moet stellen.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_144461292
Het is goed bedoeld. Je zal de 1e niet zijn waarbij het compleet anders loopt dan op voorhand bedacht. En het is goed om te weten dat het dus ook anders kan.

Zolang je dat voor ogen hebt is het prima toch? Van mij mag je best een mening hebben hoor ;)
pi_144461536
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 16:50 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bram slaapt vanaf 2 weken oud gewoon in een eigen bedje en gelukkig sinds we zijn verhuist ook op een eigen kamer. Toch wordt hij nog wel wakker in de nacht. En het is heel simpel om het even een slokje te laten drinken en dan gaat hij toch gewoon weer terug zn bed in.
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt gewoon een lekkere makkelijke stoel op de kinderkamer neerzetten, dan hoef je ook niet aan de sleep in de nacht met kind. ;)
+1! Alleen dan na 7 mnd ipv 2 wk.

Kijk, of je nou 10 min wiegt, streelt, knuffelt en een slokje water geeft of 10 min aan de borst laat drinken - eindresultaat is dat baby/dreumes etc. weer verder slaapt. En dan vind ik optie 2 beduidend minder moeite kosten dan optie 1.
En dat had ik van te voren niet verwacht.
Home is where the O+ is...
pi_144462253
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 16:46 schreef kwakz0r het volgende:

Team Kursor hier, ik deed ook maar wat maar ook dat kan blijkbaar maandenlang naar tevredenheid van zowel mij als zoon :+

Ik sta er op sommige punten heel anders in dan wat ik hier lees en herken heel veel (gelukkig!) ook niet. Maar met de informatie en tips hier kon ik wél wat. Op dat front vind ik hier zeker aansluiting. Maar werkt het niet zo voor iedereen? Je pakt mee waar je wat aan denkt te hebben en de rest laat je :) eoiaou en zo.
  vrijdag 12 september 2014 @ 19:43:24 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144463933
Hier ook 'ik doe maar wat' ivm gezond verstand en wat goed voelt. Ik denk qua nachtvoeden... er zijn genoeg kinderen die geen borst krijgen en die kunnen ook getroost worden 's nachts. Maar hoe ik het zelf ga doen, ik laat het maar gewoon gebeuren en lopen zoals het loopt. Ik heb nooit wat gehad met peuters aan de tiet, maar kan me ook totaal niet voorstellen dat ik ooit zou stoppen met voeden. Die dingen veranderen kennelijk al doende, dus we zien het wel gewoon.
Inmiddels zijn we de zes maanden bv voorbij. Zonder plan, zonder doel in tijd. Ik zou het nu eigenlijk wel tof vinden om een jaar te halen, maar zie wel hoe het gaat. Of het gaat. En ik ben heel blij met bv en kan het me niet anders voorstellen, maar heb ook vaak twijfels. Want ik vind het soms fysiek retezwaar. Ben nu ook heel blij met bijvoeding... dat maakt voor mij dat het 'te doen' blijft.
KuikenGuppy
pi_144465402
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:41 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Tuurlijk wel.
Na 3 nachten gekrijs, liet hij zich nacht 4 makkelijker troosten. Het is gewoon een kwestie van een gewoonte doorbreken.

En vergeet niet dat mijn initiële reactie was op iemand met een bijna-peuter (zonder deze overigens aan te vallen) en niet op iemand met een 6-maanden oude baby.
Prima dat jij dat zo hebt aangepakt hoor, maar in mijn boekje is het geen nare gewoonte die doorbroken moet worden :) Mijn zoon haalt troost uit de borst, dat is onze realiteit. Ik vind het vervelend dat je dat een kulredenering noemt.

Ik geloof overigens meteen dat het een ander verhaal wordt als een kind iets ouder is, in die zin vind ook ik een bijna-peuter een ander verhaal dan een net-dreumesje. Maar ik schaar me achter de mensen die menen dat een kind zelf mag bepalen wanneer het klaar is met de nachtvoedingen.
pi_144467310
Ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen wat nog niet gezegd is :+

Ik wil het hem graag zelf laten bepalen, in elk geval zolang hij nog niet duidelijk kan aangeven wat er aan de hand is. Bij mijn dochter heb ik dat anders gedaan, en achteraf gezien heb ik daar spijt van. Ook al deed ik dat omdat ik het zelf op dat moment niet trok, ze is nu 4 en nog steeds wordt ze meerdere keren per week wakker 's nachts. Ergens heb ik het idee dat ze niet zelf opnieuw kan inslapen, omdat we haar te snel uit onze kamer en 's nachts van de borst gehaald hebben.
Bovendien, net als LE vind ik het ook geen nare gewoonte. Al is hij dan bijna twee, in doen en laten is hij af en toe nog heel klein hoor. En om eerlijk te zijn, ik heb geen zin in 3 nachten drama, want dat betekent hier wel dat het hele huis wakker is.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144472002
Ik stel geen grenzen aan de bv.
Zoveel hij wil, zo vaak hij wil, zo lang hij wil.
De enige reden dat mijn lichaam überhaupt melk produceert, is om te voldoen aan de behoeften van mijn kind. Zo mooi en goed geregeld door de natuur, zo goed op elkaar afgestemd... Waarom daar een rem op zetten door kunstmatige ingrepen zoals de timer er op?
Okay, hij is inmiddels 26,5 maand oud. Hij eet volwaardig, krijgt ook tussendoortjes en drinkt water (met bubbels :') ), soms limonade, smoothies, bekertje koemelk op de opvang en bij oma.
Maar toch heeft hij het nog zo nodig om bij me te drinken O+
3 dagen in de week ben ik aan het werk en moet hij me missen (en ik hem). Het eerste dat hij doet na een lange werkdag is bovenop me duiken, me naar de bank dirigeren en drinken maar :Y)
Niet per se vanwege de dorst, maar het biedt zoveel meer dan dat!

Maar goed, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Zelf had ik voordat ik kinderen had ook nooit verwacht een langvoedster te worden. Die haar kind te pas en te onpas voedt, volledig op verzoek. Die elke nacht minstens 4x aan het voeden is met een klein frummeltje in bed....
Maar ik zou echt niet anders willen.
Deze (relatief superkorte) bv-periode is zo dierbaar O+
.... met gevoel voor drama....
pi_144472400
Je zegt het wel mooi Kersjes!

Ik ben nu dus wel overdag grenzen gaan stellen. Van om de haverklap een slokje zijn we nu naar 3 momenten per dag gegaan (en natuurlijk wel uitzonderingen als het nodig is zoals bij vallen, erg moe of wat dan ook). Ik voelde me er zelf niet prettig meer bij. Ook omdat het dan altijd 2 tegelijk is en in het openbaar discreet voeden dan eigenlijk niet mogelijk is. En dat in combinatie met het drammerige. Dat hebben ze trouwens snel opgepakt. Maar s nachts vind ik het toch anders. Huilend wakker worden vind ik ook weer anders als overdag een slokje willen drinken (en daardoor ook ander drinken vertikken).
  zaterdag 13 september 2014 @ 00:59:17 #81
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144476331
Ik vind dat er mooie dingen gezegd zijn O+

Ik voed ook op verzoek. Het ligt in madame haar handen en dat houdt voor ons in dat er met 6,5 mnd nog zin 10 keer per 24 uur gevoed wordt. Voor veel mensen een afschuwelijke opgave, zo blijkt als ik dat vertel, maar voor mij niks geen moeite. Natuurlijk slaap ik ook liever de nachten door, maar als F. mij nodig heeft sta ik in een tel naast haar bed. Soms voldoet een aai, soms een speen en soms het kalmeren van fladderende armpjes, maar soms (1 a 2x per nacht) is ze echt wakker en op zoek naar de borst. Prima. Natuurlijk zucht ik ook weleens diep als ze voor de 10e keer ligt te mopperen (in haar slaap overigens, zelf wordt ze zelden wakker van dat gekakel :P), maar ik ben evengoed snachts haar mama en veilige haven.

En over grenzen verleggen: ik vond het echt een heel naar idee dat er iemand aan m'n shirt zou zitten hannesen op zoek naar -nu- een borst. Inmiddels betrap ik mezelf op een lach van oor tot oor als ze begint te giechelen bij het geluid van een losklikkende voedingsbeha of het blije snoetje als ze dat Zélf voor elkaar heeft weten te krijgen. O+. De wereld ziet er zo anders uit op het moment dat je het leeft, in het hier en nu. En weet je, het is mooier nog dan ik van te voren had bedacht. De interactie en het zien wat onze voedingsmomenten haar brengen (blijheid, voldoening, troost, rust etc) doen me misschien nog wel meer dan die onhandige verse baby die me na een voeding met vette kloven, bloedblaren en tranen in mijn ogen liet na'genieten' :@
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144477854
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:32 schreef Franny_G het volgende:
Maar is het geven van nachtvoedingen dan echt zo gekoppeld aan het nog niet opgang zijn van de menstruatiecyclus? Ik geef dus al een tijd amper nachtvoedingen, maar een cyclus heb ik ook nog niet.
Geen idee, maar dat is wel de periode dat er hier het meest gedronken wordt dus mij lijkt het dat dat het meeste verschil zal maken qua cyclus weer op gang helpen, als het al helpt.
Overdag valt er ook nog wel wat te winnen qua drinkmomenten minderen hoor. Ik ben heel makkelijk met de borst aanbieden en J. heeft er in principe altijd wel zin in. Maar zonder veel drama zou ik het overdag wel kunnen beperken tot 2 drinkmomenten denk ik, bij het opstaan en 's avonds bij het inslapen.

Nouja, we moeten er nog maar eens goed over nadenken waar onze prioriteit nu ligt. Eigenlijk gaat dat hele afbouwen zo tegen mijn gevoel in ;(. Misschien dat we kinderwens maar gewoon even in de koelkast moeten zetten..
  zaterdag 13 september 2014 @ 09:47:52 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144479054
Mooie persoonlijke verhalen hier :) maar ik onderschrijf ook niet alles. Een kind die zich op je stort en je naar de bank dirigeert, dat vind ik voor mijzelf te ver gaan. Dat klinkt "dwingend" en niet als een manier waarop ik wil dat mijn kind omgaat met mij of mijn lichaam.
Maargoed, ik vind het ook al vervelend dat kuiken soms heel 'verlekkerd' naar mijn boezem kan kijken.
Een wie weet verandert mijn mening wel als mijn kuiken ouder is, maar vooralsnog heb ik daar wel moeite mee. Vooral omdat het mijn lichaam is, niet alleen een instrument in dienst van mijn baby.
(En ik kan bijvoorbeeld ook lastig relateren aan het wegcijferende karakter van 'als mijn kind het nodig heeft, moet het maar' houding. Voor kleine baby's overigens wel, maar ik ben meer dan mama en mijn lichaam is meer dan functioneel.)
KuikenGuppy
pi_144479645
Ik herken altijd veel in wat jij schrijft, Burdie. Ook in dit geval. Zeker wat je schrijft over de omgang met jouw lichaam. Ik denk dat ik veel waarde hecht aan autonomie, zowel voor mijzelf als voor mijn kind. De periode dat I echt alleen in slaap kon vallen aan de borst, vond ik daarom ook mentaal zwaar omdat het idee dat I echt mij daarvoor nodig heeft, me geen goed gevoel gaf. Ik vind het echt heel belangrijk dat ze ook zonder mij in slaap kan komen, als ze bij haar papa is, of als ik er even niet ben. Dat geeft ons allebei meer ruimte en kracht. En ook wel precies om wat Burdie schrijft: ik ben meer dan mama.

Het borstvoeding geven, vind ik heel mooi en bijzonder en dat mijn lichaam dit kan ook. Ik geniet er vaak van, maar er zijn ook veel momenten geweest dat ik dat 'in dienst zijn van' heel zwaar vond. Bovendien is het fysiek ook echt zwaar, want ik weeg op dit moment nog maar 50 kilo terwijl ik echt heel erg mijn best doe met eten. Maar het lijkt wel alsof er niet tegenop te eten valt. En ook daarin zie ik het als mijn taak om grenzen te bewaken, voor mijn eigen welzijn. Als ik onder de 50 kilo kom, moet ik gewoon stoppen of in ieder geval flink afbouwen. Het scheelt al dat we op de dagen dat I naar het kdv gaat de bv combineren met kv, zodat ik niet voortdurend hoef te kolven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144479821
Gewoon uit interesse :), vonden jullie de zwangerschap in zo verre ook zwaar? Ook dan staat je lichaam in dienst van. Ik heb helemaal geen moeite met constant voeden van J. We doen het hier net als bij KP. En herken jullie gevoel helemaal niet :@, het mama zijn is gewoon een heel groot deel van mijn leven en ik ben ook gewoon klaproos, en die momenten zijn er nog best veel voor een 'thuisblijfmoeder :')' .

Vinden jullie het dan niet steeds vaker een opgave dan een ding wat je doet zonder na te denken of van geniet? Sorry voor al de vragen hoor :) ik wil herken het niet dus ben nieuwsgierig :@.

Wat betreft de toekomst, ik wil het jaar halen. 2 jaar zou ik heel mooi vinden maar ik merk dat ik dat nu nog spannend vind, hoe zou dat gaan en ik zou het persoonlijk niet prettig vinden om een dreumes/peuter te hebben die shirt's omhoog gaat trekken. Maar wie weet kijk ik er dan anders tegenaan. Tot nu toe geniet ik van de momenten dus stoppen is nog lang geen optie hier O+
♥ J & S
pi_144479968
De zwangerschap vond ik op zich niet zwaar, klaprooss, want ik had een goede zwangerschap en ik bleef tot het laatst toe heel fit.

Ik heb een goede zwangerschap gehad, een goede bevalling, borstvoeding gaat ook goed. En toch, en ik begrijp dat niet iedereen dat snapt, zou ik dit afgelopen jaar niet graag overdoen. Het was een voor mij waarschijnlijk 'once-in-a-lifetime' ervaring, die ik geweldig en fantastisch vond. Maar ik vind ook dat het veel van een vrouw vraagt. Ook merk ik dat ik het met I, naarmate ze nu ouder wordt, steeds leuker ga vinden. De fase van het kwetsbare en afhankelijke baby-tje, hoe gelukkig ik ook toen met haar was, is denk ik niet de fase die het beste bij mij past.

Borstvoeding is 8 van de 10 keer geen opgave, maar die andere twee keer dus wel. Dan heb ik er eigenlijk even niet het geduld voor of de zin er in en dan zit ik de tijd echt een beetje uit.

Het heeft er bij mij vast ook mee te maken dat ik zo laat moeder ben geworden en ook heel lang geen kinderverlangen had. Ik heb altijd een heel vrij en heel autonoom leven geleid. Ook in mijn relaties. Dus ik ben echt gewend aan die autonomie en vrijheid en vind het moeilijk om concessies daarin te doen.

En als ik het zo opschrijf, ga ik mezelf bijna ontaard voelen, maar ik denk dat ik jullie echt niet hoef te vertellen hoe ongelooflijk veel ik van I houd en dat ik zielsgelukkig ben met haar en met het feit dat het moederschap mij toch 'gegeven' is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 13 september 2014 @ 11:03:19 #87
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144479996
Een zwangerschap vind ik anders. Daar is geen alternatief voor, en er zijn geen mensen die dat anders doen. Bovendien werd dat langzamerhand zwaarder, terwijl bv meteen vanaf de geboorte *patsboemnooitmeerpauze* is. En ja, ik was tijdens de zwangerschap ook niet de meest leuke versie van mezelf zegmaar.
Maar ik vind het allemaal heel dubbel hoor. Ik kan er echt heel erg van genieten en doe dat meestal ook wel. Maar soms vind ik het ook een benauwende valstrik zonder uitgang. (En dat botst regelmatig, inclusief huilbuien)
KuikenGuppy
  zaterdag 13 september 2014 @ 11:05:31 #88
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144480027
Ben het helemaal met je eens Franny... Hier is nog wel een wens voor een tweede (en derde) maar niet voor de bijbehorende '2 van de 10 keer' bv (en een alternatief is er voor mij niet).
KuikenGuppy
pi_144480066
Heel helder franny! Vervelend dat je die gevoelens hebt :* . Je niet ontaard noemen, borstvoeding geven of niet heeft niets met de liefde voor je kind te maken!

En straks eet ze alleen nog maar prakjes :Y) . Och en ze worden echt elke keer leuker hè! O+
♥ J & S
pi_144480116
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 03:37 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Geen idee, maar dat is wel de periode dat er hier het meest gedronken wordt dus mij lijkt het dat dat het meeste verschil zal maken qua cyclus weer op gang helpen, als het al helpt.
Overdag valt er ook nog wel wat te winnen qua drinkmomenten minderen hoor. Ik ben heel makkelijk met de borst aanbieden en J. heeft er in principe altijd wel zin in. Maar zonder veel drama zou ik het overdag wel kunnen beperken tot 2 drinkmomenten denk ik, bij het opstaan en 's avonds bij het inslapen.

Nouja, we moeten er nog maar eens goed over nadenken waar onze prioriteit nu ligt. Eigenlijk gaat dat hele afbouwen zo tegen mijn gevoel in ;(. Misschien dat we kinderwens maar gewoon even in de koelkast moeten zetten..
Ik denk dat een beetje pech danwel geluk ook een aandeel heeft hierin? Want hier ook nog flinke nachtvoedingen, maar ook wel weer een redelijke cyclus.
pi_144480152
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 september 2014 10:34 schreef Franny_G het volgende:
Ik herken altijd veel in wat jij schrijft, Burdie. Ook in dit geval. Zeker wat je schrijft over de omgang met jouw lichaam. Ik denk dat ik veel waarde hecht aan autonomie, zowel voor mijzelf als voor mijn kind. De periode dat I echt alleen in slaap kon vallen aan de borst, vond ik daarom ook mentaal zwaar omdat het idee dat I echt mij daarvoor nodig heeft, me geen goed gevoel gaf. Ik vind het echt heel belangrijk dat ze ook zonder mij in slaap kan komen, als ze bij haar papa is, of als ik er even niet ben. Dat geeft ons allebei meer ruimte en kracht. En ook wel precies om wat Burdie schrijft: ik ben meer dan mama.

Het borstvoeding geven, vind ik heel mooi en bijzonder en dat mijn lichaam dit kan ook. Ik geniet er vaak van, maar er zijn ook veel momenten geweest dat ik dat 'in dienst zijn van' heel zwaar vond. Bovendien is het fysiek ook echt zwaar, want ik weeg op dit moment nog maar 50 kilo terwijl ik echt heel erg mijn best doe met eten. Maar het lijkt wel alsof er niet tegenop te eten valt. En ook daarin zie ik het als mijn taak om grenzen te bewaken, voor mijn eigen welzijn. Als ik onder de 50 kilo kom, moet ik gewoon stoppen of in ieder geval flink afbouwen. Het scheelt al dat we op de dagen dat I naar het kdv gaat de bv combineren met kv, zodat ik niet voortdurend hoef te kolven.
Ja, herkenbaar. Sinds ik het voeden overdag een halt heb toegeroepen (want ook ik vind dat dwingende niet prettig, het werd heel dwangmatig hier, dat ging voor mij een persoonlijke grens over) ben ik wel weer iets aangekomen. Nog niet helemaal op gewicht, maar het afvallen is gelukkig wel gestopt. Hopelijk vergaat het jou hetzelfde, wellicht ook als I wat meer bijvoeding en dus minder bv zal krijgen? :)
pi_144480879
Dit is lastig idd... Ik had een ongemakkelijke zwangerschap waar ik nu nog niet van hersteld ben, een fijne bevalling maar wel een trauma, en een baby die 4 mnd heel veel gehuild heeft en nu nog 8-10 x per dag drinkt.
Toch heb ik geen moeite met dat afhankelijke. Soms wel, als ik zelf oververmoeid ben en overprikkelt, maar ik ben er, mijn lijf is er, om dit kind groot te brengen. En die gedachte gaat voor mij zo terug naar de basis van het moeder zijn dat de rest daardoor toch wat naar de achtergrond verdwijnt.

Tegelijkertijd ben ik nog steeds ook Cwen en doe ik nu ze ouder wordt en ik fitter, weer steeds neer voor mezelf. En ik vind dat dwingende niet erg - ze trekt soms aan m'n shirt, ja, maar hoe erg is dat nou? Het is ook wel een deze-tijds-ding, voor mijn gevoel. Allemaal ons eigen eiland - geeft niet, heb ik zelf ook echt nodig, maar Ellie mag er altijd bij, zeg maar.
Home is where the O+ is...
  zaterdag 13 september 2014 @ 19:47:08 #93
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144492966
Ben te moe om alles (kritisch) terug te lezen ivm lange autorit (net terug van vakantie).

Even ter aanvulling voor het geval anders gedacht wordt: ik heb hem dus niet 3 nachten in zijn eigen bed laten krijsen.
Ik heb hem bij mij gelegd, geaaid, gezongen, gepraat, gesust, gewiegd, samen met hem in slaap gevallen in mijn bed etc. Het enige wat ik hem onthouden heb, is die borst (althans dus voor de nacht).

En ik blijf het een cul-redenering vinden als je werkelijk denkt dat het alléén die borst is die troost biedt. Stel je raakt je borsten kwijt of moet acuut aan medicatie die niet kan met bv. Kun je dan opeens je kind niet meer troosten?

Maar goed, het ging mij er niet om om een discussie aan te wakkeren. Het was gewoon een opmerking naar aanleiding van iemand die zei af en toe gefrustreerd te raken van de nachtvoedingen.
Aangezien daarvoor gezegd werd dat alles soms zo zwart-wit werd gepresenteerd (fv-bv), dacht ik ik gooi hier ook een nuance erin. Je kunt best een gewoonte doorbreken als je het wil, maar je hoeft het niet van mij. Dat is ieder zijn eigen keuze.

Lactatiekundige zei ooit tegen mij: bv op verzoek is óók op verzoek van de moeder.
pi_144493035
Bram mag mijn shirt niet zomaar omlaag trekken. Hij komt altijd vragen of hij mag drinken. Maar datzelfde geldt voor als er iets op tafel staat, dat mag hij ook niet zomaar zonder vragen pakken. Het is gewoon een stukje opvoeding.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_144497952
Volgens mij is er niemand die stelt dat alleen de borst troost biedt. Wel dat het troost biedt, wereld van verschil.
pi_144498764
Wat betreft voeden op verzoek en toegeven als je kindje wil drinken, dat doe ik in 98% van alle gevallen. Er zijn enkele keren geweest, dat ik hem zeg, dat hij moet wachten, als het voor mijn gevoel niet fijn voelt bijv. In het openbaar waar ik me niet prettig voel om te voeden.

Ik snap goed dat het in Kyara's geval anders is. En in "zien drinken maakt zin om te drinken" geloof ik ook. Onlangs ergens geweest met 2 moeders met baby's van 3 en 9 maanden en zodra die bv kregen wilde hij ook.

Zwangerschap Nr. 1 was heel goed, zwangerschap nr. 2 was een stuk minder leuk en goed.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_144506517
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 11:12 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik denk dat een beetje pech danwel geluk ook een aandeel heeft hierin? Want hier ook nog flinke nachtvoedingen, maar ook wel weer een redelijke cyclus.
Ja absoluut hoor, ik heb gewoon pech dat mijn lichaam blijkbaar zo reageert op die hormonen.
pi_144507959
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 19:49 schreef Ticootje het volgende:
Bram mag mijn shirt niet zomaar omlaag trekken. Hij komt altijd vragen of hij mag drinken. Maar datzelfde geldt voor als er iets op tafel staat, dat mag hij ook niet zomaar zonder vragen pakken. Het is gewoon een stukje opvoeding.
Hier is de regel altijd geweest:
Als het in kindvriendelijke "houders" gepresenteerd wordt op tafel (bijv. plastic schaaltjes, monkey platter ook altijd op kinderservies) dan staat het er voor hun, mogen de kinderen dat gewoon vrij pakken. Doe ik met verjaardegn en visite ook altijd en de kinderen weten dat inmiddels allemaal.
En de bv is natuurlijk zo kindvriendelijk verpakt als maar kan :D

Overigens is mijn peuter de enige die daarvan neemt hoor. De baby van vrienden hier 2 weken geleden was en dwars door mijn shirt probeerde aan te happen tel ik even niet mee _O-

Iedereen heeft zijn eigen manier met omgaan met en het aanbieden van bv. Niets mis mee toch?
Zolang je kind EN jijzelf er vooral van genieten.

De zwangerschap van S. was echt de hel op aarde. Het enige dat me een beetje troost kon bieden was het veelvuldige (dag)dromen, het intense verlangen naar later: als mijn kleintje er eindelijk zou zijn en ik weer beter zou worden.
Mijn kind kunnen knuffelen, dragen, voeden... Dat verlangen was zo sterk! En afgezien van de (vele }:| ) nachtvoedingen staat het me echt nooit tegen.
Bij de middelste had ik op een geven moment wel dat ik opzag tegen het voeden. Ik was (pril) zwanger, dreigde uit de drogen en kon dat gehang en gefrunnik aan me heel slecht verdragen. Met pijn in m'n hart en tranen in de ogen wees ik hem steeds vaker af en binnen een paar dagen was het afgelopen. Ook omdat ik inmiddels uitgedroogd was opgenomen in het ziekenhuis. Middelste heeft dus het kortst bv gehad: 19 maanden.
.... met gevoel voor drama....
pi_144621951
Ennn ik heb wéér een vraag...

Ons meisje is nu 5,5 week oud. Vanaf dag 3 heeft ze veel last van krampjes gehad. Dat is nu gelukkig wel wat minder, maar nog niet helemaal over. Ze is echter steeds minder gaan poepen en ik vraag me af of de pijn soms komt doordat het poepen niet lukt. Het is overigens wel telkens zachte typische bv-poep, dus volgens mij is er geen sprake van verstopping. Maar het is nu opeens al 48 uur geleden dat ze voor het laatst heeft gepoept. Moet ik me zorgen maken? Ik heb wel gelezen dat het ontlastingspatroon op een gegeven moment verandert en dat er bij bv-kindjes dan soms best een flinke tijd tussen kan zitten, maar is 5 weken daarvoor niet wat vroeg?

Mocht ze morgenochtend nog steeds niet gepoept hebben dan bel ik sowieso de huisarts even voor advies. Maar jullie hebben er in de tussentijd vast ook iets slims over te zeggen 8-)
pi_144622282
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:46 schreef Amsel het volgende:
Ennn ik heb wéér een vraag...

Ons meisje is nu 5,5 week oud. Vanaf dag 3 heeft ze veel last van krampjes gehad. Dat is nu gelukkig wel wat minder, maar nog niet helemaal over. Ze is echter steeds minder gaan poepen en ik vraag me af of de pijn soms komt doordat het poepen niet lukt. Het is overigens wel telkens zachte typische bv-poep, dus volgens mij is er geen sprake van verstopping. Maar het is nu opeens al 48 uur geleden dat ze voor het laatst heeft gepoept. Moet ik me zorgen maken? Ik heb wel gelezen dat het ontlastingspatroon op een gegeven moment verandert en dat er bij bv-kindjes dan soms best een flinke tijd tussen kan zitten, maar is 5 weken daarvoor niet wat vroeg?

Mocht ze morgenochtend nog steeds niet gepoept hebben dan bel ik sowieso de huisarts even voor advies. Maar jullie hebben er in de tussentijd vast ook iets slims over te zeggen 8-)
Volgens mij veranderde bij ons het ontlastingspatroon rond de 6 weken. Van meerdere keren per dag naar 1x per 3/4 dagen. Hij had toen ook nog krampjes, maar ontlasting kwam er altijd zonder problemen uit.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144622422
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 13:59 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Volgens mij veranderde bij ons het ontlastingspatroon rond de 6 weken. Van meerdere keren per dag naar 1x per 3/4 dagen. Hij had toen ook nog krampjes, maar ontlasting kwam er altijd zonder problemen uit.
Ah kijk, dat vind ik fijn om te lezen, dan ben ik al wat minder bang dat m'n baby straks ontploft :D
pi_144622465
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:03 schreef Amsel het volgende:

[..]

Ah kijk, dat vind ik fijn om te lezen, dan ben ik al wat minder bang dat m'n baby straks ontploft :D
Nou... Die poepluiers waren wel episch hoor O-).
Regelmatig vanaf nek tot langs de benen :Y)
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144624595
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:04 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Nou... Die poepluiers waren wel episch hoor O-).
Regelmatig vanaf nek tot langs de benen :Y)
Ontplofte luiers heb ik ook al regelmatig gezien ja! Dat je de poep uit de oren kan vegen :D
pi_144624748
Bij ons veranderde het patroon ook al rond de 5 weken, Amsel. Ik vond dat toen ook wat vroeg, had ook 6 weken gelezen ;) , maar is helemaal goedgekomen! Hier nu met 5 weken nog geen tekenen van ander poeppatroon, ben benieuwd...
pi_144625527
Vanaf 4 weken kan dat patroon gaan veranderen inderdaad. Tot twee weken geen poep is normaal, alhoewel mijn oudste het eens 22 dagen heeft volgehouden :')
pi_144628286
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 29% gewijzigd door L-E op 17-09-2014 17:20:39 ]
pi_144628306
Ik zit mobiel, ik maak er straks wel een directe link van ;)
pi_144628411
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:45 schreef L-E het volgende:

Werkt dit?
Ja O+ O+ O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144628968
LE, gewoon [img] ervoor en [/img] aan het einde van je link zetten. Lief O+
Home is where the O+ is...
pi_144629163
Tnx Cwen. Ik zie nog steeds niet of het gelukt is nu :')
pi_144629345
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 15:30 schreef WupWup het volgende:
Vanaf 4 weken kan dat patroon gaan veranderen inderdaad.
Oh dan al! Nou dan hoef ik me niet echt zorgen te maken.

Waarom staan die weinige poepluiers nooit in de lijstjes met voordelen van bv? 8-)

Wat een lieve foto L-E :)
  woensdag 17 september 2014 @ 18:11:50 #112
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144631203
Jaaaaa LE, wat een mooie foto! O+!
pi_144632099
Oh L-E, zijn liefde voor jou spat van die foto af
pi_144632294
Ooh L-E O+

Prachtige foto! O+ O+
  woensdag 17 september 2014 @ 20:07:52 #115
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_144634935
Och L-E, wat een mooierd is het toch! O+

Ik heb hier eens even terug zitten lezen, over het voeden op verzoek en nachtvoedingen.
Ons schema is momenteel ongeveer als volgt... 06.00-09.30-16.00-18.30-23.00 en dan in de nacht 1 keer drinken, geen idee hoe laat, volgens mij slaapt ie ook wel eens door en drinkt ie ook wel eens twee keer. :)

Lientje begint de nacht op haar eigen kamer, zij komt veelal rond middernacht bij ons liggen en ligt dan in een peuterbedje tegen de kant van mijn man aan.
Ons ventje slaapt 's avonds in zijn eigen bedje op onze kamer en die leg ik na de voeding van 23.00 uur ook weer in zijn bedje bij ons. Na de nachtvoeding slaapt ie verder tussen ons in.
Soms kruipt dochterlief ook tussen ons in en liggen de kindjes naast elkaar in het midden, zoooo cute.

We willen zodra zoonlief doorslaapt ze samen op de kamer van Lientje laten slapen, maar dat pushen we niet, zij sliep met 11 maanden spontaan door en hij doet dat niet, het zij zo.
Zeker omdat het mijn laatste is ben ik er vrij makkelijk in, die tijd komt niet meer terug, dus voor nu geniet ik van dat knusse, het is ook nog zo'n kleine pruts. O+
pi_144635012
Juud, hoe oud is jouw jongste nou? Hij is toch al bijna dreumes?
pi_144635018
Klinkt gezellig Juud!
Home is where the O+ is...
  woensdag 17 september 2014 @ 20:17:06 #118
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_144635302
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 20:09 schreef Omentielvo het volgende:
Juud, hoe oud is jouw jongste nou? Hij is toch al bijna dreumes?
Hij is 15 maanden.

(en weg foto's)

[ Bericht 34% gewijzigd door Juud79 op 17-09-2014 21:14:07 ]
pi_144635395
Oh hij is echt O+
pi_144635418
Lief O+
Home is where the O+ is...
pi_144635774
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:49 schreef Omentielvo het volgende:
Oh L-E, zijn liefde voor jou spat van die foto af
Nah, mijn hormonen, wat doe je! O+
pi_144637650
Aaha, lieve foto's Juud O+
pi_144642461
Lieve foto LE.

Die van Juud gemist.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_144650178
Oh LE, die blik! <3
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144650219
LE O+ Wat een mooie grote ogen die jou zo liefdevol aankijken!
pi_144650319
Aww LE <3
pi_144656766
Met trots kan ik u mededelen dat mijn dochter na 3 dagen weer heeft gepoept 8-) :')
pi_144657042
En was dat

- tot de rand van de luier
- tot halverwege de rug
- tot in de nek
?

:9
pi_144657892
Ik zal volgende keer een fotoverslag maken *)
pi_144658784
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:09 schreef Amsel het volgende:
Ik zal volgende keer een fotoverslag maken *)
Don't wanna know ;) , maar fijn dat ze weer gepoept heeft!

Mooie foto's, L-E en Juud, van de dreumesen aan de borst.

Ik ben voor het eerst bij het CB geweest, en over groei hoef ik me geen zorgen te maken, van 4025 naar 5650 in vijf weken :) . Plaatje erbij:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Groot verschil is er op deze leeftijd tussen de CB curves en de WHO curves, trouwens. Op het CB zat ie op de bovenste gewichtslijn en de +1 lengtelijn (dikker dan lang dus) terwijl hij op deze curves hoger zit met z'n lengte (langer dan dik dus). Nou ja, m'n eerste volgde ongeveer dezelfde lijn en is nog steeds lang en wat stevig (obees volgens het CB :X ) dus dat deze weer zo'n beertje zou worden had ik wel verwacht.
pi_144660201
Even voor de noob: de eerste groei is bij de who curve/bv curve sneller toch, en dan vlakt t af bij 4-6 maanden waarna het bij een jaar elkaar ongeveer ontmoet?
Kwak
pi_144686687
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 15:31 schreef kwakz0r het volgende:
Even voor de noob: de eerste groei is bij de who curve/bv curve sneller toch, en dan vlakt t af bij 4-6 maanden waarna het bij een jaar elkaar ongeveer ontmoet?
Ik ben een curvenoob, ik heb echt geen idee! Anderen vast wel ;)

marel, dat groeit lekker! :)

Dank allen voor de lieve reacties. Hij geniet er echt enorm van, zo fijn om te zien O+
pi_144688058
Troostborst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eentje drinken en een op schoot tv kijken O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 19 september 2014 @ 11:57:15 #134
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144688443
Och dat traantje Kyara...
KuikenGuppy
pi_144688632
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 15:31 schreef kwakz0r het volgende:
Even voor de noob: de eerste groei is bij de who curve/bv curve sneller toch, en dan vlakt t af bij 4-6 maanden waarna het bij een jaar elkaar ongeveer ontmoet?
Ja, dat is geloof ik zo.

Nouja, curves smurves. :P .

Lief, Kyara. Je hebt echt zulke mooie dochters!

Ik kolf overigens nauwelijks meer, op mijn werk. Mijn productie heeft zich supersnel aangepast. I drinkt nu 's ochtends echt veel. Vaak om een uur of 4/5/6 en dan weer om 7/8. Die ene vroege voeding is erbij gekomen, want voordat ze naar het kdv ging, sliep ze meestal helemaal door. Maar, ik vind het prima zo. Ze haalt het zo een beetje in. Mijn borsten zitten 's ochtends nu dus echt heel vol, dan ga ik naar mijn werk en dan drinkt I pas om 16.30/17.00 weer bij me en ook dat gaat prima. Op de dagen dat ik vrij ben, drinkt ze gewoon de hele dag bij me en op het kdv krijgt ze kv. Ik ben heel blij met hoe het nu gaat!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:00:48 #136
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_144690170
Hoi :W

Ik heb weer een baby aan de borst O+! Het loopt als een trein, echt ongelooflijk! Ze werd al schreeuwend geboren, ik heb haar zelf aangepakt en ze begon meteen te drinken :D O+.

Ze is nu 48 uur oud en heeft al nette bv poep met stukjes :9.

Wel een vraag. Mijn tepels moeten nog even wennen aan al dit geweld :') en zijn nogal gevoelig. Ze hapt goed en ik heb geen kloof maar als je er naar kijkt doen ze al pijn :P. Ik smeer nu Purelan, laat ze zoveel mogelijk bloot en aan de lucht drogen, was niet met zeep... zijn er nog andere tips?
pi_144690328
Soesa, wat tof dat het meteen zo goed gaat. Kind met pit. O+ .

Ik herken het verder volledig, van de pijn. Smeren was hier echt het enige. En vergeet niet je tepels af te schermen onder de douche. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:10:39 #138
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144690456
Drupje melk er op misschien nog, Soesa? En bidden dat het snel went :+.
Gefeliciteerd trouwens *O* O+.
KuikenGuppy
pi_144692077
Hoi Soesa! Fijn dat het goed loopt. Je tepels worden mettertijd weer minder gevoelig, ik had het ook weer deze kraamweek. Je verzorgt ze prima. Let goed op dat baby goed aanhapt en in twijfel loshalen.
  vrijdag 19 september 2014 @ 14:44:24 #140
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144693599
Ohhh die foto's O+ O+ O+

En soesa wat fijn dat het zo goed gaat al *O* Geen tips. Zijn precies de dingen die ik ook heb gedaan.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  vrijdag 19 september 2014 @ 15:58:29 #141
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_144695901
Goed om te horen, thanks! Ik merk dat het nu, na een dagje goed smeren, al beter gaat ^O^
pi_144698050
Gefeliciteerd tante Soesa! Fijn, dat het zo goed gaat met de bv.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_144698939
Soesa! Gefeliciteerd en wat fijn dat de bv al zo goed loopt!

Kyara! Dat traantje.. O+

Marrel dat ziet er goed uit! Fijn!!

LE en juud O+..
Ik kan me nog niets voorstellen van een dreumes aan de borst ik vind Jibs soms al zo groot :') en moet ik echt even zoeken naar een goede houding :+
♥ J & S
pi_144699188
Ik wil ook! O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
♥ J & S
pi_144699224
Aaah lieve foto Klap O+ O+

Dreumes aan de borst went van zelf. En ze kiezen tegenwoordig zelf hun houding uit, dat scheelt (staan, liggen, hangen, op de knietjes....kan allemaal).

Soesa, gefeliciteerd en wat fijn dat het goed loopt! O+
  vrijdag 19 september 2014 @ 19:34:06 #146
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144702570
* Oeps *

[ Bericht 98% gewijzigd door DaviniaHR op 19-09-2014 21:50:29 ]
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 19 september 2014 @ 19:34:36 #147
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144702596
Mooie foto's weer! Zo liefdevol! O+

Soesa, gefeliciteerd met je dochter!

Qua houdingen, Aviva heeft groeispurtjes en dan was het idd steeds weer even zoeken wat prettig is. Met een weekje is dat ook steeds weer geregeld :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144706758
<3 Foto's <3 Zo mooi om te zien hoe jullie kindjes zo 1 met hun mama zijn <3

Hier heeft ze vanmorgen 2x gebeten in mijn tepel. Vanmiddag heb ik gekolfd en nu ben ik verdrietig. Hopelijk was het tweemalig en gaat het vanaf nu weer goed, als ik weer durf dan tenminste.
pi_144706933
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:14 schreef elamanilo het volgende:
<3 Foto's <3 Zo mooi om te zien hoe jullie kindjes zo 1 met hun mama zijn <3

Hier heeft ze vanmorgen 2x gebeten in mijn tepel. Vanmiddag heb ik gekolfd en nu ben ik verdrietig. Hopelijk was het tweemalig en gaat het vanaf nu weer goed, als ik weer durf dan tenminste.
:* bijten is ook niet leuk! Jibs bijt alleen vaak op het eind of als hij pijn heeft in zn mond. Komen er weer tandjes aan?
♥ J & S
pi_144708049
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:14 schreef elamanilo het volgende:
<3 Foto's <3 Zo mooi om te zien hoe jullie kindjes zo 1 met hun mama zijn <3

Hier heeft ze vanmorgen 2x gebeten in mijn tepel. Vanmiddag heb ik gekolfd en nu ben ik verdrietig. Hopelijk was het tweemalig en gaat het vanaf nu weer goed, als ik weer durf dan tenminste.
Waarom zou je niet meer durven? Het doet verrekt zeer, maar ze doet het niet om je pijn te doen. Wanneer beet ze?
Hier bijt ze als ze huilend aanhapt, slordig is of ineens in slaap 'valt'. Vooral dat laatste is naar, maar daar kan ze ook 't minste aan doen.
Home is where the O+ is...
pi_144709152
Wat naar ela. Hier hebben ze ook even zo'n fase gehad. Uiteindelijk maar een paar keer gebeurd maar je legt niet heel ontspannen meer je kindje aan inderdaad. Maar het bleef uiteindelijk wel bij een paar keer. Nu haken ze alleen nog af en toe hun boventandjes erin als ze niet lekker meer liggen en een beetje wegzakken of zo. Hopelijk kun je snel weer ontspannen voeden zonder pijn. Wel blijven aanleggen hoor, hoe eng ook. :*

Iemand met ervaring met Hotmilk voedingsbh's? Hoe valt dat?
pi_144715492
Vraagje: Mijn meisje is nu 4 dagen oud, en ik voed op verzoek. Moet van kraam haar wel wakker maken als er meer dan 3 uur tussen voedingen zit want ze is nog zo klein. Dat wakker maken vind ik lastig! Ze is echt een slaapkopje en uberchagrijnig als ze dan wakker wordt gemaakt. Resultaat als ik haar dan aanleg: maaiende armpjes, wegdraaien en overstuur waardoor aanleggen lang duurt. Was net 20 minuten bezig voordat ze goed was aangehapt. Ze wordt dan wel rustig en houdt het dan prima vol, het echte voeden is een heerlijk moment samen O+ .

Hoort dit er bij in het begin? Of hebben jullie nog tips? Ik probeer voor nu maar gewoon de mantra kalm-geduld-wijkunnendit er in te houden ;) .

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2014 07:45:56 ]
pi_144715506
Plaatje bij het praatje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_144715652
Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring vertellen, maar ik hoefde van de kraamhulp na een paar dagen mijn wekker niet meer te zetten omdat ze goed groeide. En toen bedacht madam dat ze dat ritme van elke drie uur wel prima vond en werd ze opeens zelf elke drie uur wakker.

Volgens mij was het verhaal van het wekken dat je je productie in het begin op gang moet houden, én dat zulke kleine babietjes soms nog niet wakker worden van de honger dus dat je ze nog even daarbij moet helpen. Maar daar hebben anderen hier vast meer verstand van / info over.
pi_144715764
Och die foto O+

Wakker maken is belangrijk om de bloedsuikerspiegel van het kindje op orde te houden. Niet elk kindje wordt zelf al wakker van de honger.

Denk dat het vanzelf wel beter zal gaan, zij moet dit ook leren O+
pi_144716397
Een hele knullige vraag hier :@


Ik zat vanmorgen te kolven en richting het einde had ik pas door dat het best wel wat schuimen ging als ik de vacuum iets heftiger zette.
Het schuimde dan zeg maar bij het punt in de schelp zelf boven het witte rubber tuutje
(Ben ik nog te volgen :') )

Ik spoel altijd alles heel goed uit nadat ik jet schoon heb gemaakt met een sopje en erna gaat het in de magnetronsterilisator.
En toch twijfel ik nu of het goed is dat het zo schuimde.
Schuimbelletjes trekken wel snel weg overigens.

Heb de melk geproefd :9 en ik proef er niks van of er iets zeepsoppigs in zit.
Het was 260ml en dat is ook nogal een hoeveelheid om zo maar even weg te gooien.

What to do? Kan het kloppen dat het schuimt?
pi_144716590
Razz, is het misschien een idee om haar na het wakker maken niet meteen aan te leggen, maar gewoon een beetje met haar kroelen? Zodat ze even over dat 'chagrijnige' dipje heen kan komen, beetje bewegen, en dan aanleggen?

Blue, ik heb geen idee! Heb het zelf nooit gezien.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144717741
Wij kregen O met geen mogelijkheid wakker voor een voeding. Bij het verschonen soms even, dus dat gebruikten we als wekker. Maar viordat ze aan de borst lag of we het glaasje aan haar mond hadden (de eerste week lokfde ik) sliep ze al weer. Dus ik in de stress of ze wel genief dronk. Maar toen ik die 3 uur minder "spastisch" aan hield, reguleerde ze het zelf veel beter tot zo'n 3 à 4 uur tussen elke voeding. Bij ons hielp het dus om het een beetje los te laten.
Wat een plaatje is het! En wat ligt ze daar fijn bij jou ❤️
  zaterdag 20 september 2014 @ 12:33:36 #159
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144719612
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:57 schreef Kyara het volgende:
Wat naar ela. Hier hebben ze ook even zo'n fase gehad. Uiteindelijk maar een paar keer gebeurd maar je legt niet heel ontspannen meer je kindje aan inderdaad. Maar het bleef uiteindelijk wel bij een paar keer. Nu haken ze alleen nog af en toe hun boventandjes erin als ze niet lekker meer liggen en een beetje wegzakken of zo. Hopelijk kun je snel weer ontspannen voeden zonder pijn. Wel blijven aanleggen hoor, hoe eng ook. :*

Iemand met ervaring met Hotmilk voedingsbh's? Hoe valt dat?
Superfijne bh's. Wou dat ik ze indertijd eerder had gekocht, ook bij nummer 1.
Hoe ze vallen weet ik niet meer precies, maar bij de webwinkel waar ik ze gekocht had, hebben ze toen heel goed advies gegeven waardoor ze precies goed pasten.
(als je wil weten welke webwinkel: al sla je me dood :X )
pi_144719908
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 september 2014 12:33 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Superfijne bh's. Wou dat ik ze indertijd eerder had gekocht, ook bij nummer 1.
Hoe ze vallen weet ik niet meer precies, maar bij de webwinkel waar ik ze gekocht had, hebben ze toen heel goed advies gegeven waardoor ze precies goed pasten.
(als je wil weten welke webwinkel: al sla je me dood :X )
Ah thanx!
Iemand anders die weet hoe ze vallen?
  zaterdag 20 september 2014 @ 14:43:41 #161
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144722906
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 07:39 schreef Razztwizzle het volgende:
Vraagje: Mijn meisje is nu 4 dagen oud, en ik voed op verzoek. Moet van kraam haar wel wakker maken als er meer dan 3 uur tussen voedingen zit want ze is nog zo klein. Dat wakker maken vind ik lastig! Ze is echt een slaapkopje en uberchagrijnig als ze dan wakker wordt gemaakt. Resultaat als ik haar dan aanleg: maaiende armpjes, wegdraaien en overstuur waardoor aanleggen lang duurt. Was net 20 minuten bezig voordat ze goed was aangehapt. Ze wordt dan wel rustig en houdt het dan prima vol, het echte voeden is een heerlijk moment samen O+ .

Hoort dit er bij in het begin? Of hebben jullie nog tips? Ik probeer voor nu maar gewoon de mantra kalm-geduld-wijkunnendit er in te houden ;) .
Razz, gefeliciteerd!!!! Wat een prachtige foto O+

Zoals Kyara ook al zei, in het begin is het wel belangrijk om je kindje regelmatig te voeden. Maar als ze goed groeit, temperatuur goed vasthoudt en plast en poept, kun je het vanzelf een beetje los gaan laten. En dan wordt ze misschien na 3,5 uur wel vrolijk wakker ;) Is ook een beetje een gevoel hoor, overleg dat met je kraam. Als jij het gevoel hebt dat ze het goed doet en dat ze iets later uit zichzelf wakker zal worden, kun je het misschien 1 keertje op zn beloop laten.
pi_144722928
Dank voor de tips! Het rustig kroelen deden we al, dat sloeg alleen dan heel ineens om in het gerfustreerde 'MELK. NU.' gedrag :') .

De kraam kwam ook al met iets minder op de klok en iets meer zelf laten regelen. Ze is ook alweer aangekomen en houdt haar temperatuur goed vast, dus dat kon al wel. Ook voor de laatste voeding wat druk afgekolfd (stuwing :X ) en dat hielp heel goed, ze hapte heel rustig aan.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt!
  zaterdag 20 september 2014 @ 14:47:06 #163
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144722968
Fijn! O+
  zaterdag 20 september 2014 @ 16:38:30 #164
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144725827
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 september 2014 12:44 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ah thanx!
Iemand anders die weet hoe ze vallen?
http://www.lingerievoortwee.nl/
pi_144731922
Ohhhh Razz wat een foto O+ O+ O+ zoooo lief!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144732278
Ff vraagje: ik heb een punt schwarzwalderkers-taart. Nu zie ik op internet dat daar alcohol in zit. Gewoon eten? Of laten staan?
  zaterdag 20 september 2014 @ 21:03:33 #167
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144733418
Ik zou het gewoon eten, zoveel zal er niet in zitten toch? Wanneer verwacht je mini weer voor een voeding?
KuikenGuppy
pi_144734726
Ik had ook nog mokkataart :') Ik hou van multivlaai!

Da's wel een goed punt, wanneer een voeding. Eet m wel morgen vlak na een voeding :)
pi_144783109
Wat een lieve foto Razz!

Hier even een dip mbt het voeden -O- Dit is m'n 4e werkweek en F. heeft (bijna) geen nacht meer doorgeslapen sinds ik weer werk. Afgelopen week zowel van het kdv als de oppas (oma) gehoord dat hij heel boos werd als het flesje op was. Het kdv vroeg dus of ik m'n flesjes voortaan wat voller wilde doen. Ik heb tnt 130/140 meegegeven (gelijk aan wat ik op werk kolf). Vandaag 3x 150cc meegegeven, kijken of dat beter gaat.

Na werk wil hij continu drinken; om half 6, 7 uur, 8 uur. Hij is daarna echt moe maar blijft huilen als hij in bed ligt. Aanleggen resulteert weer in drinken en dan snel boos worden (omdat z'n honger niet gestild wordt?) Gisteren geprobeerd of bijvoeden hielp en hij heeft 180 cc extra gedronken :X

Moet ik me zorgen gaan maken over m'n productie of is dit een 'regel' periode? Herkennen andere moeders dit nadat ze weer zijn gaan werken?

Ik voel me er echt rot bij, de gedachte dat ik niet genoeg voeding voor hem heb. Het voelt een beetje als falen :@
  maandag 22 september 2014 @ 11:31:08 #170
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_144783216
Misschien is er wel helemaal niets mis met je voeding maar mist hij je gewoon enorm. O+
Bij mij was het dat en een nieuw ritme vinden en als je zijn honger wil stillen om half 6,7 en 8 uur dan zou ik niet gaan bijvoeden. Dan zou ik gewoon aanleggen je productie zal vanzelf toenemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Moppert op 22-09-2014 11:32:00 (verkeerde smiley :() ]
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_144783222
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over je productie. Ik denk dat hij je gewoon mist en dat in moet halen door lekker veel bij mama te drinken. Kan uiteraard icm regeldagen zijn.
pi_144783272
Na een werkdag zit ik standaard met een plakbaby voor de rest van de avond en de nacht erop. Ze drinkt alleen het hoognodige als ik weg ben. Gisteren een record: 150ml tussen 7 en 16 :') Wat mij betreft part of the deal. Deze periode duurt maar zo kort, kan me er niet druk om maken. Kijk maar of meer voeding wat uitmaakt, misschien is 3x150 nog niet voldoende. Maar realiseer je ook dat je kleine baby gewoon heel veel mamabehoefte heeft.
pi_144783325
Wat vervelend, Fazz! Het is ook geen leuk idee dat hij niet genoeg krijgt. Maar: heel herkenbaar, echt. Precies zoals het bij ons ging bij m'n eerste. Je lijf moet weer energie aan werken besteden, dan kan je productie teruglopen. Bovendien mist je kindje je overdag, en wil lekker bij je zijn als je er wel bent.

Probeer er gewoon in mee te gaan (is lastig, weet ik), knuffel veel en leg hem gewoon veel aan als je thuis komt. Dan regelt je productie zich weer zodat hij genoeg heeft. Installeer je op de bank en leer avondeten met een hand als je dat nog niet kon 😉.

Om het voor mezelf nog een beetje relaxed te houden heb ik op een gegeven moment geaccepteerd dat mijn kindje op het kdv af en toe kunstvoeding kreeg om tevreden te zijn. Ik kreeg kolfstress en daar werd m'n opbrengst alleen maar minder van. Maar je moet zelf beslissen of je dat aandurft, het kan je productie wat aantasten en het vraag/aanbod principe verstoren.

Succes, het wordt beter!

Edit: ik was spuit elf door mobiel, maar dus herkenbaar voor velen 😉
pi_144783456
Fazz, merk je het in de kolfopbrengst ook? Zo ja, dan zou je eventueel een extra kolfmoment kunnen inlassen, of 1 keer per dag clusterkolven.
Zo nee, dan is er niks aan de hand met je productie en heeft je kleintje gewoon mamahonger, hoe vermoeiend en lastig dat ook is. Zou het kunnen zijn dat hij de fles snel leeg heeft en zijn zuigbehoefte niet gestild wordt?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144783526
Ik knuffel hem ook veel hoor als ik er weer ben, en blijf hem inderdaad steeds aanleggen. Maar dit duurt nu al 3 weken en in combinatie met werken kost het me gewoon zo veel energie. -O- Het is niet echt bevoorderlijk voor m'n nachtrust, m'n concentratie op werk en humeur :@

Moppert, het bijvoeden was uiteraard na al het voeden. Ik was gewoon zo moe dat vriendlief het zat was en ingreep :@
Marel, eten met 1 hand doe ik al 4 maanden ;) Wat is dat toch; zien eten, doet eten :P
Morretje, ik heb vandaag pas 1x gekolft, wel goede opbrengst: 170cc. Maar ik zie dat het gedurende de dag vaak afneemt dus dan level ik m'n flesjes :)
Ik gebruik alleen maar de calma speen, qua drinktechniek ligt dat toch het dichtsbij de borst?
pi_144783908
Ik zou uitgaan van iets meer voeding dan 150 per keer Fazz.
Ik ga straks uit van 3x 180 voeding als hij naar het KDV gaat plus extra 100 voor het geval dat, gaat mee. En ga dan wel zien of het genoeg is of teveel uiteindelijk.
En wat Marel zegt, en wat ik hier de afgelopen weken geleerd heb in te zien, desnoods een keer kv tussendoor, scheelt ook druk denk ik.
Hoop dat het regelen gaat en je je rust terugvindt :*
pi_144783958
Ooh en eten met 1 hand, internet op de telefoon met 1 hand, lezen met 1 hand en alles in bereik leggen van die ene vrije hand...
Gosh wat wordt een mens creatief in een paar weken tijd :D
  maandag 22 september 2014 @ 12:01:16 #178
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144784014
180 :o onze muppet drinkt nu met een half jaar 120 soms, maar heeft maanden tussen de 60 en 90 per voeding gedronken!

Fazz, hier ook standaard plakken na werkdagen. Mama is gemist, borst is gemist, knuffelen is gemist; wat is er dan heerlijker dan lekker drinken? Geen zorgen maken, zeker niet als je 170 kunt kolven, dat is echt veel!
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144784055
Ooh als ik minder dan 150 in de fles doe dan weet ik zeker dat meneer protesteert :@
En als ik kolf heb ik zo 200+ per borst dus denk ook wel dat hij het prima aankan.
  maandag 22 september 2014 @ 12:05:01 #180
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_144784095
ik gaf een ongeveer een liter mee per opvang dag en dat ging vaak op.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  maandag 22 september 2014 @ 12:05:09 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144784102
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 11:59 schreef BlueEyes het volgende:
Ooh en eten met 1 hand, internet op de telefoon met 1 hand, lezen met 1 hand en alles in bereik leggen van die ene vrije hand...
Gosh wat wordt een mens creatief in een paar weken tijd :D
Baby op voedingskussen laten liggen: beide handen vrij :Y).
KuikenGuppy
pi_144784184
Ik ben nog niet echt vriendjes met mijn voedingskussen en met mister Spartel heb ik meestal wel 1 hand nodig hem te laten liggen. Anders draait hij rustig terug op zijn rug met tepel nog in z'n mond :X
  maandag 22 september 2014 @ 12:11:21 #183
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144784289
Mental image :X. Ik had deze trouwens altijd bij de bank staan tijdens het voeden, daar zette ik dan drinken etc. op (telefoon, lekkers, afstandsbediening van de tv).

KuikenGuppy
pi_144784708
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 11:57 schreef BlueEyes het volgende:
Ik zou uitgaan van iets meer voeding dan 150 per keer Fazz.

Dit kun je gewoon niet zonder meer stellen. Dat is gewoon heel verschillend per baby.
pi_144784793
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 11:59 schreef BlueEyes het volgende:
Ooh en eten met 1 hand, internet op de telefoon met 1 hand, lezen met 1 hand en alles in bereik leggen van die ene vrije hand...
Gosh wat wordt een mens creatief in een paar weken tijd :D
Ja! En dat er dan iets net buiten bereik ligt/staat wat je echt nodig hebt (glas water bij aanval van kriebelhoest bijv.) en je baby net in slaap is gevallen aan de borst en dat je dat dan heeeeeel voorzichtig gaat pakken (of doe ik zo moeilijk ;) )
  maandag 22 september 2014 @ 12:27:50 #186
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144784819
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 12:27 schreef marel88 het volgende:

[..]

Ja! En dat er dan iets net buiten bereik ligt/staat wat je echt nodig hebt (glas water bij aanval van kriebelhoest bijv.) en je baby net in slaap is gevallen aan de borst en dat je dat dan heeeeeel voorzichtig gaat pakken (of doe ik zo moeilijk ;) )
Je bent in elk geval niet de enige die moeilijk doet/deed oO<
pi_144784855
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 12:05 schreef Burdie het volgende:

[..]

Baby op voedingskussen laten liggen: beide handen vrij :Y).
:o Kan dat? Of: kunnen jij en kuiken dat? Ik heb ook een spartel, maar ik ga het toch eens proberen!
pi_144784858
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 11:43 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik knuffel hem ook veel hoor als ik er weer ben, en blijf hem inderdaad steeds aanleggen. Maar dit duurt nu al 3 weken en in combinatie met werken kost het me gewoon zo veel energie. -O- Het is niet echt bevoorderlijk voor m'n nachtrust, m'n concentratie op werk en humeur :@

Moppert, het bijvoeden was uiteraard na al het voeden. Ik was gewoon zo moe dat vriendlief het zat was en ingreep :@
Marel, eten met 1 hand doe ik al 4 maanden ;) Wat is dat toch; zien eten, doet eten :P
Morretje, ik heb vandaag pas 1x gekolft, wel goede opbrengst: 170cc. Maar ik zie dat het gedurende de dag vaak afneemt dus dan level ik m'n flesjes :)
Ik gebruik alleen maar de calma speen, qua drinktechniek ligt dat toch het dichtsbij de borst?
Qua kolven, dat het gedurende de dag afneemt is wel logisch hoor, dat is aan de borst ook zo. 's Nachts is je prolactinegehaltre het hoogst, en heb je dus ook de meeste melk, gedurende de dag neemt dat af. Vandaar ook dat veel kindjes 's avonds clusteren.

Misschien valt er qua flesgeven nog wat te winnen om dat "therapeutisch" te doen? De techniek is dan iets anders volgens mij. Spenen heb ik geen verstand van ;)

Hoe vaak kolf je, en hoe lang ben je dan zonder baby, en hoe vaak drinkt hij op een dag?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144784859
Blue, wat kolf je dan veel! Geen wonder dat F. zo goed groeit ;)

Wup, dat denk ik ook. Daarom dacht ik deze week dan te proberen of 150 genoeg is, zo niet dat weer ophogen.

Ik las dat Amsel hier ook al postte over de combinatie bv/fv. Ik vind het ook lastig dat er maar weinig over te vinden is. :{

Marel & Burd, herkenbaar. Ik nestel me ook met alles binnen handbereik :+ En wat ik mis of waar ik niet bij kom daar schakel ik dan :7 voor in ;)
pi_144784875
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 12:27 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Je bent in elk geval niet de enige die moeilijk doet/deed oO<
Pfieuw...
pi_144784918
Morretje, ik kolf 3x op werk (rond 10:00 - 13:00 - 16:00). Voor ik weg ga voed ik hem om 6:30 en rond 17:15 ben ik weer thuis en ligt hij eigenlijk meteen aan de borst. Ongeacht hoe laat hij op de opvang gedronken heeft :)
pi_144785012
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 11:43 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik knuffel hem ook veel hoor als ik er weer ben, en blijf hem inderdaad steeds aanleggen. Maar dit duurt nu al 3 weken en in combinatie met werken kost het me gewoon zo veel energie. -O- Het is niet echt bevoorderlijk voor m'n nachtrust, m'n concentratie op werk en humeur :@

Het is ook pittig! Ik was ook niet op m'n leukst in die periode zeg maar...
Klinkt alsof je al veel doet om het zo makkelijk mogelijk te maken. Slaap je al samen (co-sleeper oid) om de nachtvoedingen zo min mogelijk belastend te laten zijn?
  maandag 22 september 2014 @ 12:36:28 #193
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144785068
Fazz, nog even mijn duit in het zakje: het is ook vermoeiend!! Maarrrrr er is ook geen goed of fout he!

Ik gaf op het kdv zoveel melk mee als ik had (weinig dus), met de boodschap dat ze dat naar vraag aan mochten vullen met kv. Dus geen gereken, geen geregel... als mn kind honger had kreeg ze eten, Ondertussen kolfde ik gewoon zoveel als ik kon, en op mijn vrije dagen dronk ze lekker alleen bij mij :)

Het moge duidelijk zijn dat het daarmee gewoon goed is gekomen O+
pi_144785435
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 12:36 schreef LadyBlack het volgende:
Fazz, nog even mijn duit in het zakje: het is ook vermoeiend!! Maarrrrr er is ook geen goed of fout he!

Ik gaf op het kdv zoveel melk mee als ik had (weinig dus), met de boodschap dat ze dat naar vraag aan mochten vullen met kv. Dus geen gereken, geen geregel... als mn kind honger had kreeg ze eten, Ondertussen kolfde ik gewoon zoveel als ik kon, en op mijn vrije dagen dronk ze lekker alleen bij mij :)

Het moge duidelijk zijn dat het daarmee gewoon goed is gekomen O+
+1. Zo heb ik het ook altijd gedaan. Ik kon gewoon niet genoeg bij elkaar kolven en heb daar ook nooit wakker van gelegen. Meer kolven tijdens werktijd was gewoon geen optie en kv dronk ze bij de gastouder ook prima.
  maandag 22 september 2014 @ 13:18:06 #195
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144786243
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 12:29 schreef marel88 het volgende:

[..]

:o Kan dat? Of: kunnen jij en kuiken dat? Ik heb ook een spartel, maar ik ga het toch eens proberen!
We hebben het al heel snel zo gedaan ja. Ik klem dan het puntje van het voedingskussen tussen mijn schouder en de bank, zodat die lekker hoog zit en dan kan kuiken er prima op liggen. Enige nadeel is dat kuiken nu gewend is om zijn hoofd neer te leggen tijdens het drinken. Hij hapt nu wel eens aan terwijl hij rechtop bij me zit, en wil dan na het aanhappen meteen zijn hoofdje opzij neerleggen :'). Even wennen voor hem :+.

LB, zo zou ik het denk ik ook doen. Respect voor kolvende, werkende moeders. Ik vraag me af of ik het zou volhouden.
KuikenGuppy
pi_144786778
LadyBlack & L0t, wat houden/hielden jullie dan aan qua hoeveelheid kv? Hou je dan de hoeveelheid aan zoals voorgeschreven voor kv? (is toch 150-180cc x kg lichaamsgewicht / hoeveelheid voedingen :? )

Burdy, liggend op het voedingskussen werkt hier ook meestal goed :) Maar dan moet ik wel op de bank zitten.
pi_144786801
Ik vond het ook heel rot dat ik in de eerste week I een keertje om 16.30 ging ophalen van het kdv en toen haar lichtelijk overstuur en hongerig aantrof. Ik had toen al wel met de leidsters daar afgesproken dat ze de bv mochten aanvullen met kv, maar ze dachten dat ik toch liever had dat ze het zouden rekken tot ik kwam. Dat vond ik echt niet leuk, vooral omdat ik toen net die week op het cb had gezien dat ze maar weinig was aangekomen. Dus vanaf die dag geven de leidsters haar gewoon kv tot ze genoeg heeft. En dan wil ze als we thuiskomen ook nog wel aan de borst, maar dat is dan meer vanwege de behoefte om te knuffelen. Dus dan zitten we meestal ook wel een uurtje. En van 19.00 - 20.00 is ook vaste prik.

Maar wat ik het allerfijnste vind is dat ik nu steeds een heel blij en energiek meisje aantref als ik haar ophaal. O+ . Dat vind ik echt veel belangrijker dan dat ze bv krijgt. Het heeft me wel geleerd hoe ik tegenover de bv nu sta. Ik vind het heel fijn dat ik het nog kan geven en het liefst hou ik vol tot ze 1 jaar is, maar ik kan er ook mee leven als dat niet gaat lukken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144786884
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:39 schreef Fazzoletti het volgende:
LadyBlack & L0t, wat houden/hielden jullie dan aan qua hoeveelheid kv? Hou je dan de hoeveelheid aan zoals voorgeschreven voor kv? (is toch 150-180cc x kg lichaamsgewicht / hoeveelheid voedingen :? )

Zoiets kun je doen, maar het verschilt ook per kind. Het is ook een beetje uitproberen, denk ik. I krijgt nu rond 12.00 op het kdv een fles van 180 cc. En dan later nog een klein flesje van 110 cc. De leidsters zijn daartoe gekomen omdat ze gewoon hebben gekeken hoeveel I wilde en wanneer ze verzadigd was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144788056
quote:
2s.gif Op maandag 22 september 2014 13:43 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Zoiets kun je doen, maar het verschilt ook per kind. Het is ook een beetje uitproberen, denk ik. I krijgt nu rond 12.00 op het kdv een fles van 180 cc. En dan later nog een klein flesje van 110 cc. De leidsters zijn daartoe gekomen omdat ze gewoon hebben gekeken hoeveel I wilde en wanneer ze verzadigd was.
Oke, goede tip :) Ik had eigenlijk nog helemaal niet bedacht dat het kdv hierbij ook kan helpen en dacht vooral dat ik het zelf maar moest bedenken. Tot nu toe haal ik wel altijd een vrolijk jongetje op, gelukkig. Ik ben benieuwd hoe hij het vandaag gedaan heeft :)
pi_144788539
Ik zou inderdaad zeggen, s ochtends volledig bv, 150 en dan steeds beetje bij doen tot hij gelukkig is.
En in de loop van de dag raakt de bv dan op.
Als hij dan nog honger heeft, dan kv geven.
Ik zou het iig niet gaan mengen. Stel, hij wil dan niet meer, dan kan je ook die bv weggooien...
Mijn idee zou zijn, eerst de bv helemaal op en dan aan het eind van de dag kv doen.
Maar volg vooral je gevoel hierin. :)
Trotse mama van 2 :)
  maandag 22 september 2014 @ 17:53:34 #201
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144795268
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:39 schreef Fazzoletti het volgende:
LadyBlack & L0t, wat houden/hielden jullie dan aan qua hoeveelheid kv? Hou je dan de hoeveelheid aan zoals voorgeschreven voor kv? (is toch 150-180cc x kg lichaamsgewicht / hoeveelheid voedingen :? )
Ehm daar heb ik eigenlijk nooit op gelet, aangezien het toch altijd maar een deel van de voedingen was.

Ze gaven soms 30cc na een fles bv, soms 100cc.
pi_144805794
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 17:53 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Ehm daar heb ik eigenlijk nooit op gelet, aangezien het toch altijd maar een deel van de voedingen was.

Ze gaven soms 30cc na een fles bv, soms 100cc.
Hier kregen ze ook iets van 50 cc kv na een fles bv. Soms ging het op, soms niet. Sowieso grappig aan baby's: hongeeeer! Eteeeeen! Nu!!! En dan na 2 slokken genoeg hebben :') O+
pi_144813370
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 17:53 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Ehm daar heb ik eigenlijk nooit op gelet, aangezien het toch altijd maar een deel van de voedingen was.

Ze gaven soms 30cc na een fles bv, soms 100cc.
Dat dat dan zo verschilt zeg :)
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 22:07 schreef Kyara het volgende:

[..]

Hier kregen ze ook iets van 50 cc kv na een fles bv. Soms ging het op, soms niet. Sowieso grappig aan baby's: hongeeeer! Eteeeeen! Nu!!! En dan na 2 slokken genoeg hebben :') O+
:D ja he O+
En FokWet :+ Gisteren ging het best aardig en zonder bijvoeding :) Ik heb hem slapend nog laten drinken toen ik naar bed ging. Vanochtend om 1 uur was hij even wakker en om 6 uur weer gevoed :)
pi_144815367
Fijn, Fazz! Beetje gerustgesteld ook?
  dinsdag 23 september 2014 @ 10:50:16 #205
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144816122
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 08:19 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Dat dat dan zo verschilt zeg :)

Maar dat is echt hoor, op het moment dat je denkt: "Ok, ik moet dus zoveel melk meegeven ^O^ ", dan drinkt je kindje ineens maar de helft, of het dubbele :')

Daarom gaf ik het ook mee in ijsblokzakjes. Konden ze per 20cc ontdooien om nog wat na te geven.
pi_144819501
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:17 schreef marel88 het volgende:
Fijn, Fazz! Beetje gerustgesteld ook?
Ja best wel. Daar is dit ook gewoon een heel fijn topic voor, met veel lieve ervaringsdeskundigen O+
Ik blijf me gewoon steeds een groentje voelen op bv gebied, misschien juist wel omdat het de afgelopen maanden zo goed ging :)
pi_144828206
Heeft er hier iemand ervaring met bv na borstverkleining?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_144828215
Fazz, beetje spuit11...die van ons zijn bijna even oud en zie hier... Ook ineens meer drinken op de opvang :+. Beide dagen hebben ze een reservefles uit de vriezer gehaald. Ene dag een flesmoment meer en de andere dag fles aangevuld.

Dus een nieuwe vriezervoorraad mee voor op de crèche en vollere flessen. Zit te denken aan 180ml ipv 140-150ml.
  dinsdag 23 september 2014 @ 18:39:06 #209
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144830002
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:29 schreef pinquit het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met bv na borstverkleining?
Tessie heeft deels bv gegeven nadat ze een borstverkleining had gehad.
Maar ik weet niet of ze nog actief is op Fok.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144831724
Hier loopt het een beetje op z'n einde. Denk ik. Ik voedde alleen nog maar 's ochtends en 's avonds voor het slapen gaan. Daarnet hoefde ze niet en was in slaap knuffelen voldoende. O+ Moet ik hier nog wat mee? Moet zij nog kv nu of kan ze nu alles uit vast voedsel halen?
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:08:08 #211
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144833152
Tot 1 jaar hebben ze eigenlijk nog wel wat uit de bv of kv nodig geloof ik. Alhoewel ik niet weet hoe hard die grens precies is als ze goed eet. Maar ik zou het wel doen :)
pi_144833189
De grens ligt wel echt op 1 jaar. Vaker aanleggen dan? Of geloof je 't zelf wel?
Home is where the O+ is...
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:13:41 #213
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144833306
Geen idee Limone... M is 10 maanden toch? Krijgt ze nog andere zuivel op een dag?

Hier is het klooien met de pet op. Sinds we 'los' zijn met bijvoeding en kuiken meer gaat bewegen (en daarmee meer slapen overdag) komen we niet meer uit qua ritme en kan ik zijn behoeftes heel lastig 'lezen'. Met als gevolg Heel Veel korte slokjes op een dag.
Hij wil ook alleen nog maar slapen als in hem in slaap voed, en daar wil ik eigenlijk vanaf, maar hoe? :{

Iemand tips? Hoe ziet/zag jullie ritme er uit met ca 6/7 maanden?
KuikenGuppy
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:23:02 #214
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_144833620
Burd, ik voed elke 2, max. 3 uur overdag. Voeding lijkt daar vooralsnog geen invloed op te hebben.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_144833690
Burd, hier ook tot 11 maanden elke 2 uur overdag, nu elke 3 uur. Ik voed haar ook nog steeds in slaap en vind dat prima, dus ook hier geen tips.

Waarom wil je van het in slaap voeden af?
Home is where the O+ is...
pi_144834962
Het werkt bij ieder kind waarschijnlijk weer anders, Burdie, maar kan je wel vertellen hoe het bij ons gaat/is gegaan. Ik wilde ook graag van het slaap voeden af, omdat het me heel veel tijd en energie per dag kostte. Bij I was de 'magische' grens zeven maanden. Toen liet ze uit zichzelf ineens veel sneller los en viel dan ook in een diepe slaap.

Maar verder merk ik dat het kdv ook een goede invloed heeft. Daar is ze nu gewend dat ze op een gegeven moment moe is en gaat slapen, zonder dat daarbij een borst aan te pas komt en dat werkt. Ik heb nu op de dagen dat ik de hele dag bij haar ben ook ingebouwd dat ik voor het slapen gaan, als ik weet dat ze echt geen honger meer heeft maar alleen wil drinken omdat het fijn is om bij mij te liggen, met mezelf en haar afspreek dat ze 5 minuten aan de borst mag. Daarna haal ik haar van de borst en leg haar in bed. Daar is het dan een minuut of wat een beetje huilen en dan slaapt ze. Soms slaapt ze ook zonder even te jammeren meteen in. Het was bij ons een beetje combi van oefenen en een kind dat er zelf naar toe groeit.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 23 september 2014 @ 21:29:45 #217
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144835156
In slaap voeden was eerder nooit nodig, en nu ineens wel. 's Avonds vind ik het geen probleem, maar overdag wel, ik wil dat iemand anders hem ook gewoon op bed kan leggen.
Maar aan de andere kant, eerder sliep hij overdag natuurlijk ook minder. Misschien moeten we beiden even onze nieuwe draai vinden :).
KuikenGuppy
pi_144835559
Lukt het slapen niet, als iemand anders hem op bed legt? Kan best zijn dat hij dat verschil al prima maken kan hoor. Ik weet niet meer precies wanneer dat hier werkte, maar het werkt nog steeds :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_144835845
Ik heb het idee dat ik hier alleen maar kom met vragen en nauwelijks zinnig op anderen reageer, maar met een eerste kindje van 6 weken heb ik nog niet genoeg ervaring om iets zinnigs te kunnen zeggen :+

Maar weer een vraag dus: Steken in je borst, het gevoel alsof er een mes of een naald in gestoken wordt... Is dat een ontstoken melkkanaaltje? Verder namelijk geen rode of harde plekken, maar alleen AUW! Vooral tijdens het voeden.

En net moest m'n dochtertje tijdens de voeding ook heel hard huilen, dus ik was al bang dat er meer aan de hand was. Maar daarna volgde een flinke poepluier dus ik denk dat dat de oorzaak van het gehuil was 8-)
  dinsdag 23 september 2014 @ 21:44:31 #220
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144835850
Ik zal het eens uitproberen als mijn man thuis is (overdag).
KuikenGuppy
  dinsdag 23 september 2014 @ 21:51:31 #221
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144836175
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 21:44 schreef Amsel het volgende:
Ik heb het idee dat ik hier alleen maar kom met vragen en nauwelijks zinnig op anderen reageer, maar met een eerste kindje van 6 weken heb ik nog niet genoeg ervaring om iets zinnigs te kunnen zeggen :+

Maar weer een vraag dus: Steken in je borst, het gevoel alsof er een mes of een naald in gestoken wordt... Is dat een ontstoken melkkanaaltje? Verder namelijk geen rode of harde plekken, maar alleen AUW! Vooral tijdens het voeden.

En net moest m'n dochtertje tijdens de voeding ook heel hard huilen, dus ik was al bang dat er meer aan de hand was. Maar daarna volgde een flinke poepluier dus ik denk dat dat de oorzaak van het gehuil was 8-)
Haha Amsel, dat kan ook niet anders toch! Je zou terug kunnen zoeken naar de laatste twee weken van april 2013, daar vind je ook een miljoen vragen (en wanhoopsposts) van mij oO<

Maar je vraag: dat kan stuwing zijn :Y maarrrrr ook spruw. Hou dus even goed je tepels en ook het mondje van je kind in de gaten. Als daar geen parelmoerglans of witte puntjes zichtbaar zijn, en het stekende gevoel is vooral tijdens het voeden, dan denk ik dat het aanmaak van nieuwe melk is.
pi_144836330
Amsel, klinkt mij eerder als spruw in de oren... Je kan bij eurolanden gentiaan violet bestellen of morgen contact opnemen met de huisarts. Wel belangrijk om jullie beiden te behandelen als het spruw is, en vaker wasjes draaien (hydrofielen, spuugdoekjes, zoogcompressen (of vaak vervangen bij wegwerp), bh's, etc). Sterkte!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144836388
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 21:51 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Haha Amsel, dat kan ook niet anders toch! Je zou terug kunnen zoeken naar de laatste twee weken van april 2013, daar vind je ook een miljoen vragen (en wanhoopsposts) van mij oO<

Maar je vraag: dat kan stuwing zijn :Y maarrrrr ook spruw. Hou dus even goed je tepels en ook het mondje van je kind in de gaten. Als daar geen parelmoerglans of witte puntjes zichtbaar zijn, en het stekende gevoel is vooral tijdens het voeden, dan denk ik dat het aanmaak van nieuwe melk is.
ach ja, stuwing + toeschietreflex kan ook best zo voelen! :Y
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_144836725
Dank voor de antwoorden! Ik dacht haar gewoon in haar behoeften te volgen, maar ik wil haar ook niet tekort doen. Ik zal er wat vaker aan denken. Ik was het vandaag gewoon een beetje vergeten. :@ Ze taalt er ook niet zo naar...
pi_144837764
En ik ben ook weer blij met de antwoorden. Had al gekeken of ik tekenen van spruw kon ontdekken - en vond mezelf ook al bijzonder slim dat ik daaraan dacht - maar kon niets ontdekken. Ik houd het wel in de gaten!
pi_144838804
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 21:44 schreef Amsel het volgende:
Ik heb het idee dat ik hier alleen maar kom met vragen en nauwelijks zinnig op anderen reageer, maar met een eerste kindje van 6 weken heb ik nog niet genoeg ervaring om iets zinnigs te kunnen zeggen :+
Deze doe ik even +1 :) maar wil wel even kwijt dat ik dit een fijn topic vind om mee te lezen. Zo veel tips, heel fijn ^O^ !

Ons meisje is nu een week oud en de BV loopt als een tiet! (Padam-psssh :') ). We kunnen nu ons kunstje zittend, liggend en langs de zijkant. Wat een fijne momentjes O+ !

Ik moet wel even trainen op goed voor mezelf zorgen. Vandaag had ik honger en wilde lunch gaan maken, maar toen meldde ze zich. Dus aangelegd, maar halverwege gierende honger :') . Voortaan dus toch maar even snel wat boterhammen smeren of een banaan pakken en dán pas aanleggen.

/beginnendemamma-perikelen
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:48:58 #227
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144839078
Langs de zijkant :D

En ja, je gaat vanaf nu alles met 1 hand leren doen ook :Y Verder smeerde mijn vriend vaak boterhammetjes voor me als hij wegging ^O^

Grote thermoskan gekookt water naast de bank, voor thee of flesjes opwarmen. Maakt t allemaal zoveel makkelijker!
pi_144839811
Ohja handig! *noteert*

En deze houding bedoel ik:



En vandaag hadden we de eerste mijlpaal: ze zit voor het eerst boven haar geboortegewicht. Op mijn melk :7 .
  dinsdag 23 september 2014 @ 23:07:53 #229
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144839994
Goeie mijlpaal! *O* In minder dan een week toch? ^O^

Oh mèn.... die foto O+ Lijkt zo vreselijk lang geleden alweer!
pi_144844439
Razztwizzle nog gefeliciteerd! En prachtige foto heb je daar.

Amsel hopelijk gaat het gauw over.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_144844486
Die foto hierboven, dat ben ik niet hè :D Ik zou willen dat ik zo sereen in zo'n mooi opgemaakt bed zat. Zonder lekkende andere tiet en bezweet waar-is-mijn-elastiekje-haar :') .
  woensdag 24 september 2014 @ 09:52:51 #232
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144846125
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 21:54 schreef Phaidra het volgende:
Amsel, klinkt mij eerder als spruw in de oren... Je kan bij eurolanden gentiaan violet bestellen of morgen contact opnemen met de huisarts. Wel belangrijk om jullie beiden te behandelen als het spruw is, en vaker wasjes draaien (hydrofielen, spuugdoekjes, zoogcompressen (of vaak vervangen bij wegwerp), bh's, etc). Sterkte!
Eurolac, niet eurolanden ;)

En de van opzij heet rugbyhouding. :)

Fijn dat het zo goed loopt bij de nieuwe mama's!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144846482
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 09:52 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Eurolac, niet eurolanden ;)

En de van opzij heet rugbyhouding. :)

Fijn dat het zo goed loopt bij de nieuwe mama's!
_O- tnx! De meeste autocorrects haal ik er op tijd uit, maar deze is er tussendoor geglipt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 24 september 2014 @ 13:00:28 #234
171422 LadyBlack
paint it black
pi_144851347
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 07:03 schreef Razztwizzle het volgende:
Die foto hierboven, dat ben ik niet hè :D Ik zou willen dat ik zo sereen in zo'n mooi opgemaakt bed zat. Zonder lekkende andere tiet en bezweet waar-is-mijn-elastiekje-haar :') .
:D

Ah joh, dat is ook geen baby'tje van een week oud geloof ik.

Hier is het in slaap voeden weer eens niet meer voldoende. Zodra ik haar in bed leg is het wakker -> huilen :'(
Gisteren heb ik haar er dan maar uitgehaald, en heeft ze alleen op t kdv 3 kwartier geslapen, maar dat gaan we vandaag niet doen... zeker niet met de koppijn die ik heb :X

Dit zijn de momenten dat mensen gaan roepen: daarom moet je niet in slaap voeden! Maar toch weegt zo'n enkele keer drama voor mij niet op tegen hoe heerlijk rustig ze normaal gesproken in slaap valt O+
  woensdag 24 september 2014 @ 14:45:51 #235
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144854848
Keigoed filmpje voor beginners :)

De basics bij borstvoeding - Echtemoeders:
KuikenGuppy
pi_144856385
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:26 schreef Amsel het volgende:
En ik ben ook weer blij met de antwoorden. Had al gekeken of ik tekenen van spruw kon ontdekken - en vond mezelf ook al bijzonder slim dat ik daaraan dacht - maar kon niets ontdekken. Ik houd het wel in de gaten!
Is het niet gewoon je toeschietreflex? Ik voel hem tot in m'n oksels :')
pi_144883035
Lekker toegankelijk filmpje idd van echtemoeders, Burdie!

En lastig, LB, als wat eerst werkte niet meer werkt... Gaat dat bij jullie in vlagen? Mijn eerste heb in ook lange tijd in slaap gevoed, en ik kan me de frustratie als dat niet lukte nog goed voor de geest halen.

Ons ventje drinkt altijd 1 borst per keer, en gisteravond wilde hij daarna niet slapen. Meestal helpt een speentje en maaiende handjes vasthouden goed (hij ligt in de co-sleeper) als hij onrustig is, maar dat hielp ook niet. Na een uur mini-dutjes zonder echt in slaap te komen toch de andere borst maar aangeboden (resulteert meestal in spugen). En daar viel hij op aan! En dan in een keer valt het kwartje: hij is vandaag 6 weken :D
pi_144884668
Amsel, heb je nog steeds van die steken?
Ik had ze ook, en dat was spruw. Geen wit vlekje te zien, maar na 3 dagen smeren was de pijn weg.

Even wennen he Razz, dat al je fokus op die kleine is. Hoe vaak mijn man mij niet jammerend en gierend van de honger thuis aantrof :D Nu maken we vaak wat extra eten 's avonds, zodat ik een snelle én voedzame lunch heb voor als ik alleen ben. Want ik viel iets te snel af, zei de dokter op het post-partum praatje.

Hier is de bv trouwens echte en feestje. Niet normaal hoe snel die kleine groeit. Geen pijn meer, en heb al zo vaak buiten de deur gevoed! In de bergen, in cafés en restaurantjes en zelfs in de metro :D En laatst was manlief de sleutel vergeten dus heb ik al voedend de deur open gedaan. :D
pi_144885279
Roomsnoes wat goed! En voedend de deur opendoen, hahaha ja dat heb ik ook wel eens gedaan als ik wist dat er een goede vriendin ofzo aanbelde.

Marel, een regeldag te pakken dus? :9

En de frustratie als in slaap voeden niet lukt is hier nog steeds belachelijk groot ja :? ik ken mezelf haast niet dan. Maar deze keer kon ik mezelf redelijk goed voorhouden dat het meestal een fase / sprong is, en dat het daarna dan weer als vanouds gaat. Dus zolang ik nog borstvoeding geef blijf ik haar lekker in slaap voeden. Slapen zonder borst komt vanzelf en hoef ik niet nu door te drukken als ze het toch al moeilijk genoeg heeft.
pi_144886148
Room wat fijn joh!! O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 25 september 2014 @ 11:35:53 #241
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144886690
Rugbyhouding O+ Die vond ik de eerste 8 weken echt heerlijk omdat het geen druk gaf op mijn wond. Nu doe ik hem niet meer omdat ik toch altijd met die benen zit te rommelen :+

En voedend de deur open doen _O- Hier een paar keer gehad dat de pakketbezorger voor de deur stond. Dan plop ik Lucas altijd snel van mijn borst af, trui omlaag en snel ik met Lucas over mijn schouder naar de deur; die is dan helemaal ontdaan zo van: wtf just happened :?

Even een vraagje. Lucas slaapt nu sinds drie nachten op zijn eigen kamer en dat gaat prima. Babyfoon staat op zijn meest gevoelige standje en zo hard mogelijk zodat ik elk zuchtje hoor alsof hij nog naast me ligt, want ik wil nog steeds kunnen reageren op de eerste hongersignalen nog voordat meneer dus echt wakker is en boos ligt te huilen. Maar mijn man stoort zich eraan dat de babyfoon elk geluidje doorspeelt. Hoe doen anderen dat waarbij de kleine niet meer op de kamer slaapt? Reageren jullie gewoon wel pas later (hoe erg is dat?)?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144886758
Ik heb nooit een babyfoon gebruikt 's nachts :N Ik hoor alles van E, als ze een zucht slaakt, of als ze snikt.... De rest van de wereld kan vergaan en ik slaap er doorheen, maar E hoor ik :Y

Mijn vriend ook trouwens :)
  donderdag 25 september 2014 @ 11:57:26 #243
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144887361
Hier staat de babyfoon niet zo heel gevoelig, maar bij kuiken is honger sowieso van niks tot luchtalarm in 2 seconden, dus daarvoor hoef ik 'm niet gevoelig te zetten :+. Hij wordt overigens meestal gezellig spelend wakker, dan hoor ik hem giebelen en lachen, en lig ik al genietend naar hem te luisteren O+.
KuikenGuppy
  donderdag 25 september 2014 @ 11:58:54 #244
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144887406
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:38 schreef LadyBlack het volgende:
Ik heb nooit een babyfoon gebruikt 's nachts :N Ik hoor alles van E, als ze een zucht slaakt, of als ze snikt.... De rest van de wereld kan vergaan en ik slaap er doorheen, maar E hoor ik :Y

Mijn vriend ook trouwens :)
Wij slapen op zolder en Lucas op de eerste verdieping. Het huis is nog relatief nieuw dus enorm goed geïsoleerd. Zonder babyfoon hoor je helaas niks :') Ik kan niet eens beneden in huis bellen zo goed geïsoleerd is het hier… moet ik naar boven voor beter ontvangst.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144889149
Babyfoon op standje gevoelig en bij me in bed naast het kussen :')
Vriend hoort niks, die is soms ook verbaasd als hij hoort dat ik er 's nachts uit ben geweest of zelfs heb liggen voeden naast hem.
Ik registeer alleen de hongersignalen, ben dan vaak al wakker voor hij zelf echt wakker is.
pi_144889190
Pijn is weg, lief dat jullie er nog naar vroegen! Heb die borst wat vaker aangeboden en goed gemasseerd tijdens het voeden en ik denk dat dat geholpen heeft.

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met babyfoon. De nachten verlopen hier nu heel lekker en ik denk dat we er binnenkort aan toe zijn om haar op haar eigen kamertje te leggen, ook al is ze nog klein. Ook zodat mijn man eens een volle nacht naast me slaapt en niet naar de bank hoeft te verhuizen omdat hij niet kan slapen van alle babygeluiden (gewoon slaapgeluidjes bedoel ik). Maarja, dan moeten we die babyfoon wel goed afstellen, want ík wil de hongergeluidjes wél kunnen horen. En zonder babyfoon hoor ik die door twee dichte deuren heen (want katten) echt niet.
pi_144895485
I ligt een verdieping hoger, ik laat de deuren op een kier, en bij het minste geringste geluid van haar ben ik gewoon wakker. Nu is ze ook niet meer van die subtiele geluidjes. Dan was toch vooral de eerste drie maanden. Nu gaat ze bij honger gewoon heel hard liggen kreunen. :D .

Je hebt dichte deuren vanwege de katten, Amsel? Bij ons het andersom: mijn kat wordt heel zenuwachtig en opstandig van dichte deuren. Maar die kunnen dus echt niet open?

En ja, het is wel echt vervelend als 'de man des huizes' dan minder goed slaapt, maar het horen van die geluidjes is nu eenmaal belangrijk. Als baby ouder wordt, wordt dat vanzelf wel minder (of omdat de baby hardere geluiden kan gaan maken bij honger, of omdat er minder voedingen nodig zijn 's nachts..?). Dat hoort er ook gewoon een beetje bij, toch?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 25 september 2014 @ 16:57:00 #248
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144896697
Hier ook deuren dicht ivm katten. Ga niet het risico nemen dat ze bij Lucas in bed gaan liggen. Sowieso kun je slapen vergeten als je de slaapkamerdeur open laat :')

Mijn man stoort zich niet zozeer aan de babygeluiden maar meer aan dat dat ding ook reageert als Lucas zich omdraait of de kat op de bak gaat. Dan gaat ie meteen ruisen en daar wordt hij wakker van. Babygeluiden slaapt ie doorheen. Maar zet ik m minder gevoelig dan hoor ik hem te laat naar mijn zin.

Denk dat hij er wel aan went. Zei al dat ie anders de ledikant op onze kamer moet zetten :p
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 25 september 2014 @ 17:55:37 #249
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_144898289
Kan je het niet eens proberen, minder gevoelig zetten? Ik vind het juist wel prettig dat onze babyfoon alleen aanslaat als er misschien iets is. Anders zou ik bij elk kuchje rechtop zitten, tot de babyfoon uiteindelijk in mijn 'dat hoort nu eenmaal als achtergrondgeluid op onze kamer'-filter weg valt.
KuikenGuppy
pi_144899590
quote:
2s.gif Op donderdag 25 september 2014 16:18 schreef Franny_G het volgende:

En ja, het is wel echt vervelend als 'de man des huizes' dan minder goed slaapt, maar het horen van die geluidjes is nu eenmaal belangrijk. Als baby ouder wordt, wordt dat vanzelf wel minder (of omdat de baby hardere geluiden kan gaan maken bij honger, of omdat er minder voedingen nodig zijn 's nachts..?). Dat hoort er ook gewoon een beetje bij, toch?
De man des huizes heeft wat gezondheids-issues die erger worden door slaapgebrek. Wisten we ook van tevoren hoor, dus ik wist dat ik de nacht-shifts zou moeten doen terwijl hij zo veel mogelijk slaap pakt. Maar het is bij ons dus niet iets waar hij zich maar even overheen moet/kan zetten, want slaaptekort veroorzaakt lichamelijke klachten. Dus als ik een manier kan vinden waarbij wij goed slapen en de baby er geen last van heeft, zou dat fijn zijn. En zo niet, dan passen we ons gewoon aan hoor. Dochtertje is het belangrijkst :)

En net als Chanty wil ik de poezebeesten niet op de babykamer hebben - althans niet als ik er niet bij ben. Bij ons in de kamer mag alleen soms als ze er heel lief om vragen ;)
pi_144901753
*O* ben zo blij dat m'n kleine meisje zo lekker groeit O+! Nu bij 4 maanden 6560g en 64,5 cm. Zo fijn en soepel als het gaat.
Oudste dochter was zo lang bij 7 maanden en zo zwaar bij 9 maanden; ook borstvoeding trouwens.
pi_144902169
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 18:47 schreef Amsel het volgende:

[..]

De man des huizes heeft wat gezondheids-issues die erger worden door slaapgebrek. Wisten we ook van tevoren hoor, dus ik wist dat ik de nacht-shifts zou moeten doen terwijl hij zo veel mogelijk slaap pakt. Maar het is bij ons dus niet iets waar hij zich maar even overheen moet/kan zetten, want slaaptekort veroorzaakt lichamelijke klachten. Dus als ik een manier kan vinden waarbij wij goed slapen en de baby er geen last van heeft, zou dat fijn zijn. En zo niet, dan passen we ons gewoon aan hoor. Dochtertje is het belangrijkst :)
Oh, dat is vervelend voor hem.

Mijn vriend heeft het geluk dat hij zich 9 van de 10 keer gewoon omdraait en verder slaapt. Gebruikt hij oordopjes?

Het is verder ook een beetje kwestie van uitproberen, denk ik. Kijken wat voor jullie werkt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 25 september 2014 @ 21:52:42 #253
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144906728
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:55 schreef Burdie het volgende:
Kan je het niet eens proberen, minder gevoelig zetten? Ik vind het juist wel prettig dat onze babyfoon alleen aanslaat als er misschien iets is. Anders zou ik bij elk kuchje rechtop zitten, tot de babyfoon uiteindelijk in mijn 'dat hoort nu eenmaal als achtergrondgeluid op onze kamer'-filter weg valt.
De eerste twee nachten stond hij minder gevoelig maar werd ik dus te laat wakker naar mijn zin.

Oordopjes ^O^ Die ga ik even voorstellen aan mijn man
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144906961
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:51 schreef Kursor het volgende:
*O* ben zo blij dat m'n kleine meisje zo lekker groeit O+! Nu bij 4 maanden 6560g en 64,5 cm. Zo fijn en soepel als het gaat.
Oudste dochter was zo lang bij 7 maanden en zo zwaar bij 9 maanden; ook borstvoeding trouwens.
*O* :*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144907137
Wauw Kursor! :)
pi_144907210
Wat goed, Kursor, dat ze zo lekker groeit!
pi_144907945
Chanty, Ik legde de babyfoon onder mijn kussen. Dan klonk hij behoorlijk hard door in mijn oor, zonder dat ML er last van had!
  donderdag 25 september 2014 @ 23:38:43 #258
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_144911550
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:19 schreef Sull het volgende:
Chanty, Ik legde de babyfoon onder mijn kussen. Dan klonk hij behoorlijk hard door in mijn oor, zonder dat ML er last van had!
Dat kan ik ook eens proberen Ja!
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_144911867
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:19 schreef Sull het volgende:
Chanty, Ik legde de babyfoon onder mijn kussen. Dan klonk hij behoorlijk hard door in mijn oor, zonder dat ML er last van had!
Dat doe ik dus ook, maar niet voor vriend die toch niks hoort maar voor mezelf om op tijd te reageren.
pi_144915025
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 23:47 schreef BlueEyes het volgende:

[..]

Dat doe ik dus ook, maar niet voor vriend die toch niks hoort maar voor mezelf om op tijd te reageren.
Eerlijk gezegd leg ik hem ook wel eens onder zijn kussen en dat werkt ook! :@
pi_144916359
Kursor, fijn! *O*
Home is where the O+ is...
pi_144927928
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 06:58 schreef Sull het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd leg ik hem ook wel eens onder zijn kussen en dat werkt ook! :@
:D

Kursor wat goed!! *O*

Hier 10 maanden borstvoeding! O+ O+ O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_144954313
Super!!! *O* en mooie foto O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144954576
Wat een mooi foto Mabawa O+ En *G* voor 10 maanden borstvoeding!
pi_144954679
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 06:58 schreef Sull het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd leg ik hem ook wel eens onder zijn kussen en dat werkt ook! :@
:D

Mabawa O+
pi_144959619
En hier acht maanden!

Mooie foto, Mabawa! Doet me eraan denken ook weer eens een foto te maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_144960373
Wat goed!

Egopost:

Ik ben gisteren naar een bruiloft twee uur rijden hiervandaan geweest. Zonder man, alleen baby en ik. Het kwam qua voedingstijden net niet lekker uit, dus zowel op de heen- als op de terugweg op een parkeerplaats langs de snelweg gevoed. En dat ging goed!

En vandaag voor het eerst écht in het openbaar gevoed. Dit keer met man erbij. Die een preutse Engelsman is, maar helemaal onder de indruk was van hoe soepel en zedelijk het ging ;) Terwijl ik toch echt het idee had dat ik zat te prutsen.

Al met al ben ik dus eigenlijk heel trots op mezelf :D Voelt echt als een soort overwinning :@
pi_144960452
Mabawa *O* voor de tien maanden

Franny Voorde 8 maanden *O*

Amsel. Ik snap dat je trots bent. Klinkt super O+
pi_144961139
Wat goed dat je het toch gedaan hebt Amsel! Is toch wel een drempeltje he, zo'n eerste keer. En inderdaad, voor je eigen gevoel zit je er half ontbloot bij terwijl willekeurige passanten echt geen idee hebben wat je aan het doen bent :D

En Franny 8 maanden *O*
pi_144961563
Ja en niet eens zozeer uit eigen preutsheid. Het boeit me eerlijk gezegd niet eens zoveel als mensen m'n borst of tepel zien. Het is meer dat ik het idee heb dat anderen zich eraan kunnen storen en dat ik het daarom zo verborgen mogelijk moet doen.
pi_144962023
Wat goed, Amsel! Dat geeft vrijheid, en het wordt alleen maar makkelijker!

Mijn ventje heeft door dat ik "aan zijn eten vastzit". Waar hij eerder nog heel primitief gefocust was op de borst, kijkt hij nu af en toe naar mij tijdens het drinken. Zo leuk, dan krijg ik een vette lach, incl stroompjes melk die z'n mond uit lopen, zo gezellig!
pi_144966957
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:12 schreef Amsel het volgende:
Ja en niet eens zozeer uit eigen preutsheid. Het boeit me eerlijk gezegd niet eens zoveel als mensen m'n borst of tepel zien. Het is meer dat ik het idee heb dat anderen zich eraan kunnen storen en dat ik het daarom zo verborgen mogelijk moet doen.
Ja herkenbaar. Na twee bevallingen ken ik nog maar weinig gene :') maar het feit dat mensen het mogelijk aanstootgevend vinden doet me dan wel iets. Jompel voor je overwinning! *O*

Mabawa, 10 maanden jeej! Mooie foto O+
pi_144967114
Ja, hier ook herkenbaar hoor :Y

Ik ben gestopt met overdag voeden. Ik bood het zelf altijd aan voor het middagslaapje maar ze weigerden ook wel eens dus gestopt met aanbieden. Nu dus alleen s avonds voor het slapen en de hele nacht door tot 's ochtends vroeg.

Misschien heb ik dus al eens voor de allerlaatste keer in het openbaar gevoed. En ik weet niet eens meer waar en wanneer :o
pi_144967252
Ik voed nog volop overdag :o geen middag dutje zonder borst hier hoor O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144967680
Ik vroeg voor de middagdut altijd of ze bij mama wilden drinken. En steeds vaker wat het antwoord: neej! Nou dan niet :+

maar ze gaan s avonds echt niet slapen zonder eerst te drinken. Behalve als ik niet thuis ben. Dan wel.
pi_144967821
:D grappig dat ze ook allebei niet willen! dat niet eentje zegt "ikke wel" :D

Ze had hier ook een periode dat ze niet wou drinken voor het slapen! zo gek vond ik het...gelukkig is het terug..ik vind het geen probleem om 3-4 keer te voeden maar soms wil ze dan om de paar minuten een beetje en moet ik op de bank blijven zitten terwijl ik graag wat wil doen in huis of samen met haar naar buiten...dan is het drama als ik zeg dat ik het genoeg vind. Gelukkig is het niet heel vaak, alleen als ze zich moe voelt of niet 100%
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144967977
Hier was dat ook zo. Alleen ik vond dat dus wel vervelend. Het is met 2 tegelijk gewoon niet zo discreet voeden en dat voelt niet altijd prettig. Als het echt nodig is, dan geen probleem maar anders neem maar een maisboogie en een slok water of zo :D
pi_144968071
Met een dreumes is het voeden al gauw niet discreet, denk ik. Hier ook overdag afgebouwd, ben er dolblij mee. Dat dwangmatige/dwingende heb ik als heel vervelend ervaren. En overdag kun je andere dingen drinken, dus ik zie geen noodzaak.
pi_144968334
Ik voed mijn peuter ook buitenshuis maar ik heb niet het gevoel dat het niet discreet is...op vakantie nog op een volle terras gevoed maar heb niet het gevoel dat iemand het in de gaten had. Kan ook omdat ik kleinere cup maat heb. Kan me voorstellen dat het moeilijker wordt met een cup F :P

Ik heb zelf niet actief afgebouwd overdag. Ze heeft het zelf gedaan met uitzonderingen dus...ik kan me totaal niet voorstellen hoe het zou zijn om actief af te bouwen toen ze nog een dreumes was. Denk dat het haar veel te veel verdriet zou doen.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144968680
Hier kwam het nog best wel vaak op mijn initiatief. En de rest ging eigenlijk zo vloeiend en soepel dat ik denk dat ze het zelf ook wel prima vonden. Als er ook maar 1 traan gevloeid zou hebben dan had ik ook niet afgebouwd :N

Denk dat ik 1 kind ook nog wel redelijk discreet zou kunnen voeden. Je hebt dan in elk geval nog een arm over om wat te "sturen" en snel weer alles te bedekken als ze loslaten.
pi_144968783
Hier zijn wel wat traantjes gelaten hoor :@ Maar goed, hij huilt ook als ik het afwasmiddel dat hij aan zijn mond zet af pak, ik kan niet mee gaan in al het verdriet :P
pi_144968800
Kyara fijn is dat dat ze zo meegaand zijn en het prima vinden!! geeft je ook een goed gevoel! O+
Ik vond het dwingend en getrek ook moeilijk maar ze werd (en wordt) zo ontzettend verdrietig als ik weiger...echt hartverscheurend ;(
Gelukkig is ze vaak te druk met spelen en vindt ook een glaasje melk erg lekker.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144968894
Weiger je überhaupt wel eens bitterend? Of je probeer je eerst iets anders aan te bieden?
pi_144969041
Ik zeg soms nee niet nu, of alweer? je hebt net gedronken..wil je misschien iets anders?
Bijvoorbeeld...meestal vindt ze het prima..als er tranen komen geef ik meestal toe :@ O+

Ik vind tranen om een ijsje iets anders dan om de borst. Ijsje geef ik niet toe.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144969384
Ja snap ik. Fijn dat ze het soms wel accepteert, is in elk geval iets ;)
pi_144969531
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:10 schreef L-E het volgende:
Hier zijn wel wat traantjes gelaten hoor :@ Maar goed, hij huilt ook als ik het afwasmiddel dat hij aan zijn mond zet af pak, ik kan niet mee gaan in al het verdriet :P
Wat gemeen dat je het afwasmiddel afpakt. Ontaarde mama hoor :P

Nee hoor. Ik vind welke keus je ook maakt met bv (en opvoeden in het algemeen) dat er geen foute keus bestaat, zolang je maar kijkt naar de behoeften van zowel je kind als die van jezelf
pi_144969544
Stomme quote
pi_144969620
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:26 schreef Kyara het volgende:
Ja snap ik. Fijn dat ze het soms wel accepteert, is in elk geval iets ;)
Hoe komt het dat ze snachts zo vaak komen, tandjes? doen ze het om en om of tegelijk (maken ze elkaar wakker?)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_144974117
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:10 schreef L-E het volgende:
Maar goed, hij huilt ook als ik het afwasmiddel dat hij aan zijn mond zet af pak, ik kan niet mee gaan in al het verdriet :P
:D
pi_145016278
Kabel geraakt tijdens werkzaamheden, nu zit de hele wijk al een tijdje zonder stroom. En ik heb een vriezer vol melk :X :X :X
pi_145016395
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:08 schreef WupWup het volgende:
Kabel geraakt tijdens werkzaamheden, nu zit de hele wijk al een tijdje zonder stroom. En ik heb een vriezer vol melk :X :X :X
Balen! :X Als je de vriezer dicht laat, dan duurt het echt een flinke tijd voor de temperatuur. Kan best een aantal uren zonder stroom zonder gevolgen en dan nog gaat opwarmen heel erg langzaam. Enig idee wat ze verwachten qua herstel? Vast alternatief zoeken is wel verstandig.
pi_145016664
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 13:12 schreef Kursor het volgende:

[..]

Balen! :X Als je de vriezer dicht laat, dan duurt het echt een flinke tijd voor de temperatuur. Kan best een aantal uren zonder stroom zonder gevolgen en dan nog gaat opwarmen heel erg langzaam. Enig idee wat ze verwachten qua herstel? Vast alternatief zoeken is wel verstandig.
Ik blijf er inderdaad van af, het brood moet maar even wachten :P Een paar uurtjes zei de man van het netbeheer zojuist, hopelijk krijgt hij gelijk!
pi_145016691
WupWup, ik duim voor je hoor. Want dat is wel ontzettend balen :*
pi_145017135
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 13:21 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik blijf er inderdaad van af, het brood moet maar even wachten :P Een paar uurtjes zei de man van het netbeheer zojuist, hopelijk krijgt hij gelijk!
Hopelijk krijgt hij inderdaad gelijk. En als ze dan precies over de 3 of 4 uur (weet even niet meer wat de grens was) heen gaan, dan vang je ook nog een vergoeding voor de stress. Maar liever gewoon de melk veilig.
pi_145017283
Wup wat balen!! Ik heb ook eens een stroomstoring gehad met een volle vriezer. Toen kon ik wel de zakjes weggooien, maar de potjes waren nog goed bevroren. Hoop dat het gauw is opgelost!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_145017448
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:32 schreef bitterend het volgende:

[..]

Hoe komt het dat ze snachts zo vaak komen, tandjes? doen ze het om en om of tegelijk (maken ze elkaar wakker?)
Ik verdenk de maan eerlijk gezegd. Nu het geen nieuwe maan meer is slapen ze het klokje rond :o O+

Oh nee Wup :X Hopelijk is het snel opgelost en valt de schade mee.
pi_145032626
Hoe erg was de schade WupWup?

Volgens mij hebben we hier een regeldag in combinatie met kramp. Al blijft het lastig inschatten of ze nou zoveel wil drinken als pijnverlichting tegen de kramp of dat het echt regelen is. Hoe dan ook, vermoeiend voor mij en voor haar.
pi_145033584
Na een paar uur hadden we weer stroom gelukkig! Ik ga er maar vanuit dat alles bevroren is gebleven.
Sterkte Amsel, zulke dagen zijn nooit fijn!
pi_145042486
De nachten ook niet :')

En toen waren de zoogcompressen op en heb ik aan beide kanten maar een kotex in m'n beha gepropt. Echt een topnacht dit :')
  dinsdag 30 september 2014 @ 08:32:28 #300
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_145043551
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 04:40 schreef Amsel het volgende:
De nachten ook niet :')

En toen waren de zoogcompressen op en heb ik aan beide kanten maar een kotex in m'n beha gepropt. Echt een topnacht dit :')
:D

Bleh, ik was vergeten dat mensen meteen een flesje adviseren als je als borstvoedende moeder eens zegt dat je een slechte nacht hebt gehad :{
Oude (on)bekende.
pi_145044940
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 04:40 schreef Amsel het volgende:
De nachten ook niet :')

En toen waren de zoogcompressen op en heb ik aan beide kanten maar een kotex in m'n beha gepropt. Echt een topnacht dit :')
Hoe glamorous kan het leven zijn O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')