abonnement Unibet Coolblue
pi_144240948

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

Laatste post uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 19:02 schreef JimmyJames het volgende:
Is het trouwens niet beter te kijken naar de aankopen van zo'n holding?

Want als ze de keuze maken om 'externe' ipv eigen aandelen te kopen, dan betekent dat toch dat eerstgenoemden beter gewaardeerd zijn?
PS: ik heb de grafieken even uit de FP gehaald, of zijn ze alleen voor mij kapot?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_144416192
"KLM: winstgroei tot 8-10% per jaar"

KLM wil dit voor elkaar krijgen door Transavia vanaf meerdere Europese landen te laten vliegen. Maar ondertussen verkleinen ze de Full Freighter-vloot.

Is dit doel haalbaar of is het een illusie?
pi_144430101
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 11:42 schreef floris_b het volgende:
"KLM: winstgroei tot 8-10% per jaar"

KLM wil dit voor elkaar krijgen door Transavia vanaf meerdere Europese landen te laten vliegen. Maar ondertussen verkleinen ze de Full Freighter-vloot.

Is dit doel haalbaar of is het een illusie?
Misschien als ze van air france kunnen afkomen wel :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 15 september 2014 @ 01:39:20 #4
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_144540575
http://www.yardeni.com/pub/peacockfeval.pdf

Operating earnings van de S&P 400/500/600, bijgewerkt tot 4 september.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_144542914
Altijd leuk dat soort graphs te zien :)
Laat dan ook nog maar eens een rondje doen.

S&P 500 Earnings


S&P 500 Price to Book Value


S&P 500 Price to Sales Ratio


S&P 500 PE Ratio


Shiller PE (CAPE) Ratio


S&P 500 Dividend


S&P 500 Dividend Yield


S&P 500 Dividend Growth


10 Year Treasury Rate


US GDP


US GDP Growth Rate


US Inflation Rate


Met dank aan www.multpl.com voor de graphs.
En voor de data van een aantal longterm graphs, ook met dank aan professor robert shiller voor het oorspronkelijk verifiëren van de historische data oa bijv die longterm dividend info van af 1870.
  maandag 15 september 2014 @ 15:43:57 #6
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_144552231
Had het al geplaatst in docutopic maar allicht ook leuk voor mensen hier: vanavond 22 uur op BBC 2 een docu over traders.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
  maandag 15 september 2014 @ 23:00:21 #7
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_144570843
Vrij matig moet ik zeggen. Vooral mensen die voor eigen rekening handelen en speculeren die ze laten zien. Niks mis om die ook te laten zien maar wat eenzijdig beeld.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_144668872
RTL Z wordt een Nederlandse Bloomberg tv?
pi_144672874
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:02 schreef floris_b het volgende:
RTL Z wordt een Nederlandse Bloomberg tv?
Soort van geloof ik.
Maar vraag me echt af of het ook maar een beetje in de buurt komt van zenders als CNBC.
pi_144694211
Ook alibaba kopers hier?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_144695581
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:01 schreef phpmystyle het volgende:
Ook alibaba kopers hier?
Nee hoor, babah :r

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyaenidae op 19-09-2014 16:01:23 ]
pindazakje
pi_144704608
Hier waren meer mensen met die 10% Perp obligatie van ASR toch? Nu wil ASR ze terugkopen voor 132% (?) Wat doen jullie ermee?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 19 september 2014 @ 21:43:50 #13
256829 Sokz
Livin' the life
pi_144708395
Wijlen Dinosaur_senior geloof ik.
pi_144717547
weet iemand waar de koerssprong van ING zo vlak voor sluiting vandaan komt? Vind hem nogal opvallend.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 22 september 2014 @ 16:52:15 #15
256829 Sokz
Livin' the life
pi_144793339
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:04 schreef merry77 het volgende:
weet iemand waar de koerssprong van ING zo vlak voor sluiting vandaan komt? Vind hem nogal opvallend.
Given today, wat lui met verkeerde voorkennis. :7
pi_144794670
Donkerrode cijfers vandaag..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_144857486
Vraag me af wanneer de gold price gaat bodemen. GDXJ ziet er interessant uit, zit ook bijna op laat-Mei support.

Verhoging van rente echter, zal wel een negatief effect hebben op de goud prijs. Ik zie ook meerdere analisten, die $1000 voorspellen. Wat we eigenlijk nodig hebben, is een goede crisis. Ik zie echter geen catalist voor een crisis op kort termijn.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:56:31 #18
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_144857704
Iemand die iets ziet in Tesco? 50% omlaag in de laatste 12 maanden.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_144857800
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:56 schreef monkyyy het volgende:
Iemand die iets ziet in Tesco? 50% omlaag in de laatste 12 maanden.
http://www.bbc.com/news/business-29306444

die zijn aardig de weg kwijt, doet me een beetje aan de Ahold wel of niet consolideren perikelen denken. En dan weet bij Tesco echt niemand wat er offbalance staat (zij zelf ws. ook niet meer)

kijk eens naar RDC (Rowan Companies), dat vind ik veel meer een aandeel voor je, als je toch aan het bodemvissen bent :)
so long and thanks for all the fish
  woensdag 24 september 2014 @ 16:13:02 #20
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_144858470
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:58 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

http://www.bbc.com/news/business-29306444

die zijn aardig de weg kwijt, doet me een beetje aan de Ahold wel of niet consolideren perikelen denken. En dan weet bij Tesco echt niemand wat er offbalance staat (zij zelf ws. ook niet meer)

kijk eens naar RDC (Rowan Companies), dat vind ik veel meer een aandeel voor je, als je toch aan het bodemvissen bent :)
Bedankt, ik zal er zeker eens naar kijken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_144864452
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:56 schreef monkyyy het volgende:
Iemand die iets ziet in Tesco? 50% omlaag in de laatste 12 maanden.
Ik zou er niet aan beginnen. Tesco wordt momenteel, samen met Morrisons, compleet afgemaakt door Aldi en Lidl. De dividend is ook met 75% gecut. En dan hebben we dus dat accounting schandaal van deze week.

Als je een Britse supermarkt wil, kan je Sainsbury proberen. Die opereert in een iets beter markt segment (iets meer luxe), en heeft dus minder last van Aldi en Lidl. Price/book en return on capital zijn ook beter bij Sainsbury. Als je Tesco wilt, lijkt het mij verstandig te wachten tot de eerste signalen van een turn around.
  woensdag 24 september 2014 @ 18:57:30 #22
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_144864948
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 18:46 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Ik zou er niet aan beginnen. Tesco wordt momenteel, samen met Morrisons, compleet afgemaakt door Aldi en Lidl. De dividend is ook met 75% gecut. En dan hebben we dus dat accounting schandaal van deze week.

Als je een Britse supermarkt wil, kan je Sainsbury proberen. Die opereert in een iets beter markt segment (iets meer luxe), en heeft dus minder last van Aldi en Lidl. Price/book en return on capital zijn ook beter bij Sainsbury. Als je Tesco wilt, lijkt het mij verstandig te wachten tot de eerste signalen van een turn around.
nee daar gaat het niet om. Hij denkt: het kan alleen nog maar omhoog nu. Net als Imtech zeg maar
  woensdag 24 september 2014 @ 19:03:15 #23
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_144865190
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 18:57 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

nee daar gaat het niet om. Hij denkt: het kan alleen nog maar omhoog nu. Net als Imtech zeg maar
Heb ik dat gezegd van Imtech?
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 21:38 schreef monkyyy het volgende:
De fixatie op dagelijkse koersfluctuaties is irrationeel.

Het is veel interessanter om te bedenken hoe Imtech zich hieruit vecht. Wat is er mis, hoe kan het gefixt worden, wat is de plan van het management, hoe zien de bedrijfswinsten eruit over 3-5-10 jaar. Dat is een veel interessantere vraag dan "waarom gaat de koers vandaag 5% omhoog?"
De enige post in dat imtech topic van mij. Ik ben veel geïnteresseerden in toekomst perspectieven van bedrijven op langetermijn ipv "het omhoog gaan".

Ik heb geen positie in Imtech en Tesco (Enkel indirect, Ik heb BRK.B en die heeft een 4% aandeel in Tesco) en was benieuwd hoe FOF!kers tegen deze bedrijven aankijken, misschien dat ik er iets van kan leren.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_144865468
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 19:03 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Heb ik dat gezegd van Imtech?

[..]

De enige post in dat imtech topic van mij. Ik ben veel geïnteresseerden in toekomst perspectieven van bedrijven op langetermijn ipv "het omhoog gaan".

Ik heb geen positie in Imtech en Tesco (Enkel indirect, Ik heb BRK.B en die heeft een 4% aandeel in Tesco) en was benieuwd hoe FOF!kers tegen deze bedrijven aankijken, misschien dat ik er iets van kan leren.
Buffet vond Tesco op 300+ inderdaad wel een geheide koop geloof ik ;)

Wie het begrip sale and lease back begrijpt niet.
so long and thanks for all the fish
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:05:51 #25
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_145241573
Eind deze maand stopt de FED met QE. Is dat een event of een non-event volgens jullie?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  † In Memoriam † maandag 6 oktober 2014 @ 08:10:32 #26
230491 Zith
pls tip
pi_145244677
Al ingecalculeerd.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_145261996
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:05 schreef monkyyy het volgende:
Eind deze maand stopt de FED met QE. Is dat een event of een non-event volgens jullie?
Vind ik echt heel erg moeilijke om te beoordelen.
Zal even hard op denken, denk dat dat het meest zinvolle is wat ik er over kan zeggen.
Simpel gezegd kan ik het gewoon niet goed beoordelen wat voor effecten dit precies zal gaan hebben.

De rentes staan natuurlijk zo'n beetje overal ter wereld echt histories laag.
Er zouden dus evt zeker aparte en misschien ook felle bewegingen kunnen ontstaan, met name in de bond markets. Wanneer de rente om wat voor rede dan ook, toch sneller verhoogd zou moeten worden. Zeg dus niet dat dat ook gebeurt maar als het gebeurt kan de impact denk ik best aanzienlijk zijn.
Daar aan gelieerd natuurlijk ook feit dat weinig mensen op dit moment weinig rekening houden met inflatie. Misschien terecht of niet, maar ook wat dat betreft geld dat een stijgende inflatie ook daar de potentie heeft het een en ander aan beweging te kunnen veroorzaken. Zijn vaak ook zaken die natuurlijk ook met elkaar verband staan.

Een ander punt wat ik zelf ook in mijn achter hoofd houd,is dat het grote verwijt dat Alan Greenspan
Destijds verweten werd, namelijk het fijt dat hij de rente zo lang laag heeft gehouden, er is ook wel gezegd dat dat oa een van de oorzaak was voor het ontstaan van de financiële crisis.
Sins dien zijn de rentes natuurlijk nog veel verder omlaag gegaan, ook de periode dat de rentes zo extreme laag zijn is natuurlijk ook veel langer dan voorheen.
Vorige keer werd het daar vooral een probleem toen de rentes werden verhoogd, zie ook onderstaande chart.




Voor de rest zien we natuurlijk het op zich opmerkelijke fenomeen dat de ECB sinds kort begonnen is met extra stimuleringsmaatregelen. Iets dat ze eerder eigenlijk nooit hebben willen doen.
Maar blijkbaar is de tijd daar nu wel rijp voor. Zegt misschien ook iets over het herstel in Europa.
Als je meer als 5 jaar na het uitbreken van de crisis als nog met dit soort maatregelen begint.

Wat betreft de aandelen markten zien we natuurlijk dat de waarderingen van aandelen op dit moment natuurlijk redelijk hoog zijn, Iets dat in principe natuurlijk altijd zorgt voor een groter risico.
Vond het daar op zich ook wel een opmerkelijk dat bijv de cash positie van Berkshire Hathaway, afgelopen tijd (redelijk) is opgelopen. Iets dat op zich wel opmerkelijk is zeker ook gezien het feit dat Berkshire oa behoorlijk veel free cash float heeft.
Mijn gevoel doet me af en toe een beetje vermoeden dat je volgens mij niet heel raar zou moeten op kijken, als we in de komende tijd een keer met redelijk forse paniek en daling te maken zouden krijgen zeg -20 a -30% in een redelijk korte periode.
Voorspellingen over hoe en wat wanneer waag ik me voor de rest niet aan. Voor het zelfde geld duurt het ook nog een hele tijd voor het een keer gebeurt.
Maar er evt misschien wel wat rekening mee houden door te zorgen dat je in ieder geval wat cash achter de hand hebt mocht de situatie zich een keer voor doen je er dan in ieder geval van kan profiteren.
Voor de rest zou ik in ieder geval aandelen mijden met een hele hoge waarderingen en vooral ook zorgen dat je ook bij de zo genoemde bandwagons ver weg probeert te blijven.
Rule no 1 never lose money
Rule no 2 never forget rule 1
Aldus een van de wijze uitspraken van Warren Buffett.

Wat betreft de Forex (valuta markten) zien we natuurlijk afgelopen tijd dat de EUR/USD redelijk aan het weg zakken is. Dit is waarschijnlijk een van de gevolgen van het afbouwen en binnenkort stoppen met QE in de VS en een mogelijke rente verhoging die daardoor meer in zicht komt.
Aan de ander kant natuurlijk ook de ECB die juist begonnen is met extra stimuleren.
Voor de rest is daar misschien ook een punt dat een mogelijk (structureel ?) duurdere dollar ook zeker niet mee zal helpen voor de Amerikaanse export.

Wat betreft grondstoffen denk ik dat vooral oli er op dit moment uit springt.
Natuurlijk een redelijke daling afgelopen tijd. Iets dat me op zich wel verbaast. Zeker ook gezien alle onrust in de wereld. Is het op zich redelijk opmerkelijk dat de oli prijs daarbij daalt.
Heeft misschien natuurlijk ook te maken met het feit dat de dollar in die periode ook redelijk wat aan waarde heeft gewonnen en misschien ook de langere termijn effecten van de schaliegas revolutie.
En dan was er natuurlijk nog het bericht van de Rockefeller foundation die melde dat ze de beleggingen in oli en kolen willen gaan afbouwen.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)7d-00144feabdc0.html

Al met al vind ik het maat een moeilijk plaatje om te beoordelen, zeker als je ook gaat kijken wat een verdere robotisering en automatisering hier in dit plaatje nog voor effecten en gevolgen zou kunnen gaan hebben.
pi_145280563
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:05 schreef monkyyy het volgende:
Eind deze maand stopt de FED met QE. Is dat een event of een non-event volgens jullie?
Stoppen met QE is een non-event en iedere marktparticipant gaat daar al maanden van uit.

Het FED verhaal over de eerste renteverhogingen is echter wel belangrijk en ik verwacht dat ze betere indicaties daarover gaan geven. Dat zou je tenminste mogen verwachten. Die indicaties zijn er overigens al na elke FED meeting middels de bekende interest dots, die de laatste tijd aangeven dat de eerste rentestap gaat plaatsvinden rond Q2 2015. Er word echter weinig verteld over de grootte van de balancesheet en hoe deze zich verhoud tegen een hogere rente.

Waar mijn belangstelling dus naar uit gaat is de verhouding van de balancesheet in combinatie met de eerste rentestappen. Selang heeft met een mooi grafiekje al vaker aangegeven wat een hogere rente betekent en waarom de FED de rente niet teveel kan laten oplopen met een dergelijke balancesheet.



Zou dus letten op de bewoordingen over een exit-strategie, zolang de economische cijfers blijven wat ze nu zijn. Maar het zou mij niets verbazen als we na de volgende FED meeting niets wijzer zijn geworden.
pi_145280666
En voor de individuele bedrijven wat de dollar stijging betekent voor de winstgroei aankomend cijferseizoen. Ik denk dat de woorden 'valutaire tegenwind' de komende weken meermaals zullen vallen. ;)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:37:18 #30
862 Arcee
Look closer
pi_145313928
Morgen AEX weer onder de 400?
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 23:08:22 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145315594
Edit: oeps verkeerde topic
  woensdag 8 oktober 2014 @ 11:16:14 #32
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_145323848
Bam +1,15% op dit moment :)

Nou heb ik slechte ervaringen met aandelen de afgelopen 5 jaar, maar ik neem aan dat als ik weer een nieuwsbericht in de ochtend hoor over ontslagen bij bedrijven, dat de koers omhoog gaat en ik een kleine winst kan pakken?

:)
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2014 @ 22:29:57 #33
862 Arcee
Look closer
pi_145348787
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 22:37 schreef Arcee het volgende:
Morgen AEX weer onder de 400?
Nope, en morgen waarschijnlijk weer omhoog, want eindspurt op Wall Street vanavond.
pi_145380125
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:29 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nope, en morgen waarschijnlijk weer omhoog, want eindspurt op Wall Street vanavond.
Gebeurd niet vaak dat het omhoog gaat na zo'n dag op Wall Street(als je op de slotkoers baseert).
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:16:50 #35
67174 Dos37
Come on Twente
pi_145386475
Hij gaat de verkeerde kant op
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_145387485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:16 schreef Dos37 het volgende:
Hij gaat de verkeerde kant op
ach.. wel ff gezond zo'n correctie op dit moment lijkt me....
pi_145387490
Wat vinden jullie een terechte koerswaarde voor de Imtech claim’s? En ja, ik weet het, het is een beetje wat de gek er voor geeft……
pi_145393082
Shell ;(
pi_145393152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 13:17 schreef Yreal het volgende:
Shell ;(
Fijna kan ik eindelijk bijkopen mijn BP en VNR zijn ook al hard omlaag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_145393520
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 13:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Fijna kan ik eindelijk bijkopen mijn BP en VNR zijn ook al hard omlaag.
Gedoe ook met die olieprijs altijd :P

Maar goed, ik had ze gekocht op 26 ;(
pi_145394093
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 13:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
Gedoe ook met die olieprijs altijd :P
Maar goed, ik had ze gekocht op 26 ;(
24 hier.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_145394249
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
24 hier.
Doet pijn om je theoretische winst zo te zien verdampen
pi_145395834
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 13:47 schreef Yreal het volgende:
[..]
Doet pijn om je theoretische winst zo te zien verdampen
Of je sprinters de stoploss zien naderen :'(

Het gaat echt zwaar beroerd.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_145397427
hmm shell is inderdaad wel goed moment om wat bij te kopen... dividend rendement met deze koers is ineens wel weer aantrekkelijk :)
pi_145399709
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 13:47 schreef Yreal het volgende:
[..]
Doet pijn om je theoretische winst zo te zien verdampen
Mwah zit er in voor de hele lange termijn.
Dit doet meer pijn:
http://quotes.morningstar.com/stock/vz/s?t=VNR
Gekocht op $31
-32%. Het is mij volkomen onduidelijk door wat ze opeens zo hard geraakt worden.
Twee weken terug stond het nog op een zachte min van 2%.

Tijdstip om bij te kopen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_145400025
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mwah zit er in voor de hele lange termijn.
Dit doet meer pijn:
http://quotes.morningstar.com/stock/vz/s?t=VNR
Gekocht op $31
-32%. Het is mij volkomen onduidelijk door wat ze opeens zo hard geraakt worden.
Twee weken terug stond het nog op een zachte min van 2%.
Tijdstip om bij te kopen?
Directe correlatie met olieprijs lijkt me?
pi_145400054
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:38 schreef nikao het volgende:
[..]
Directe correlatie met olieprijs lijkt me?
Misschien maar ze zitten in Gas en ze staan -30%, ze lijken veel harder geraakt dan de anderen.
Shell, BP, etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_145400139
Altijd fin die tegengestelde analisten:
http://seekingalpha.com/symbol/VNR
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 12 oktober 2014 @ 16:20:36 #49
308998 Fenomeno
Wearing sunglasses at night
pi_145458225
Misschien niet helemaal het juiste topic voor deze vraag, en als het ergens anders hoort moeten jullie mij maar vermanend toespreken, maar ik zou even niet weten waar ik hem anders zou moeten stellen:

Zijn er brokers die e-wallets als Neteller of Skrill als betaalmethoden accepteren? Ik gebruik deze wallets normaal gesproken om te storten/withdrawen bij bookmakers en wil nu met een deel van dit geld gaan beleggen.
  zondag 12 oktober 2014 @ 16:48:36 #50
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_145459362
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Altijd fin die tegengestelde analisten:
http://seekingalpha.com/symbol/VNR
Vreemd koersverloop afgelopen vrijdag, op een moment was het ruimt 16% in de min en het eindigde 2,4% in de min. Heb je al enig idee waarom dat was?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_145462078
"Bij beleggingen in landen met een lage belasting, dat wil zeggen minder dan 10%, heft de Nederlandse fiscus 25% inkomstenbelasting, ook al is geen sprake van een daadwerkelijke dividenduitkering. De Belastingdienst gaat daarbij uit van een forfaitair dividendrendement van 4%.

De fiscus mag dit niet meer doen, zo valt te concluderen uit een arrest dat het Europese Hof afgelopen week heeft gewezen in een zaak van de Duitse belegger Van Caster. Het heeft gevolgen voor Nederlandse beleggers met een aanmerkelijke belang in buitenlandse beleggingsinstellingen.

Het staat Nederlandse beleggers dus vrij om belastingvrij te beleggen in beleggingsfondsen in Europese landen met een laag belastingtarief, die langere tijd geen dividend uitkeren. Er moet wel sprake zijn van een aanmerkelijk belang van 5% in het fonds.'"

http://fd.nl/beurs/897891(...)rrest-in-duitse-zaak
pi_145473319
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:48 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Vreemd koersverloop afgelopen vrijdag, op een moment was het ruimt 16% in de min en het eindigde 2,4% in de min. Heb je al enig idee waarom dat was?
Ik heb werkelijk waar geen idee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 12 oktober 2014 @ 22:09:06 #53
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_145473659
De hele tent stort in. Als er iemand nog licht aan het einde van de tunnel ziet is het waarschijnlijk van een aanstormende trein. :|W

Morgen maar eens even kijken wat er gaat gebeuren, maar de 'test' is al doorbroken.

Wat zijn we aan het doen ???
  zondag 12 oktober 2014 @ 22:18:00 #54
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_145474207
AEX trouwens net op de steun gesloten. Randgevalletje..... Bij doorbraak vrije val 335-330 :o
Wat zijn we aan het doen ???
pi_145474971
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:18 schreef Oom_Agent het volgende:
AEX trouwens net op de steun gesloten. Randgevalletje..... Bij doorbraak vrije val 335-330 :o
TA is bullshit. Waarom zou een bepaald punt een 'steun' zijn? De AEX is geen bedrijf waar je makkelijk bepaalde waarden aan kunt hangen. En al zou dat wel kunnen, stel dat shell een probleem krijgt zoals BP in de golf van Mexico, dan betekent een steun helemaal niks. Dus totaal onvoorspelbaar op TA basis.
  zondag 12 oktober 2014 @ 22:53:47 #56
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_145476574
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:29 schreef the85mc het volgende:
[..]
TA is bullshit. Waarom zou een bepaald punt een 'steun' zijn? De AEX is geen bedrijf waar je makkelijk bepaalde waarden aan kunt hangen. En al zou dat wel kunnen, stel dat shell een probleem krijgt zoals BP in de golf van Mexico, dan betekent een steun helemaal niks. Dus totaal onvoorspelbaar op TA basis.
Ben ik met je eens! Zegt ook geen klap, maar de trend is er. Na lange tijd weer ff roering in het veld. Mis gewoon een 6 mei 2010 feestje. en hoop dat m'n puts naar 100k gaan
Wat zijn we aan het doen ???
pi_145510230
shit, kwartier voor het einde, S&P -1.39%, Dow -1.10%, Nasdaq 100 -1.27%. Het lijkt nog niet voorbij...
pi_145510288
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 21:46 schreef meth1745 het volgende:
shit, kwartier voor het einde, S&P -1.39%, Dow -1.10%, Nasdaq 100 -1.27%. Het lijkt nog niet voorbij...
Wordt morgen weer donkerrood starten.

Het boeit mij niks meer, heb alles terug gehaald op Alibaba na, en voor de rest zit ik short ^O^
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_145510504
had ik beter ook gedaan.
verlies begint op te lopen...
pi_145513014
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 21:50 schreef meth1745 het volgende:
had ik beter ook gedaan.
verlies begint op te lopen...
Ik sta nu ook op -1000 :r :r :r :r :r :r :r

Maar door mij drastische wijzingen van vandaag begin ik weer een beetje terug te komen :')
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_145513124
Wtf, de AEX zakt nu echt door haar grondvesten _O_
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_145513397
Ben ook short gegaan vanochtend. Baalde vandaag een beetje maar na het laatste uur vs denk ik dat ik toch de goede move heb gemaakt. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. De kwartaalcijfers kunnen nooit zo slecht zijn als nu verwacht. Dus is een ommekeer nog mogelijk of gaan we toch stevig corrigeren. Ben blij dat er weer wat gebeurt op de beurs.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_145514032
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 22:33 schreef ssebass het volgende:
Ben ook short gegaan vanochtend. Baalde vandaag een beetje maar na het laatste uur vs denk ik dat ik toch de goede move heb gemaakt. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. De kwartaalcijfers kunnen nooit zo slecht zijn als nu verwacht. Dus is een ommekeer nog mogelijk of gaan we toch stevig corrigeren. Ben blij dat er weer wat gebeurt op de beurs.
Zit na te denken wat ik morgen ga doen, dit is namelijk al een behoorlijke correctie. Maar het sentiment is gewoon zwaar bagger.

Lastig.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_145515878
Het is weer SALE op de markt *O*
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_145522119
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2014 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zit na te denken wat ik morgen ga doen, dit is namelijk al een behoorlijke correctie. Maar het sentiment is gewoon zwaar bagger.
Lastig.
AEX 10% correctie ligt bij 382,5 en van de SP 1809.9 dus op zich is er nog wel wat ruimte naar beneden naar mijn idee. AEX is nu tot 8,7% gegaan. We zullen zien wat de kwartaalcijfers gaan doen. Ben eigenlijk verbaasd dat VS niet meer invloed heeft gehad op de Europese beurzen. Laatste uur zag daar toch paniekerig uit. Zullen nog wel wat koopjesjagers zijn en buying the dip. Zal eens kijken of ik bodemsignalen zie en dan eventueel weer instappen. Nu nog maar even short houden.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:10:49 #66
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_145570865
Alweer stevig in de min op dit moment.
Bedankt Hans.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:01:43 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145572737
Markten zijn behoorlijk volatiel vandaag :P
pi_145576155
Ik vraag me af of we deze week weer een aantal topics gaan zien met de vraag wat te doen met het spaargeld omdat de rente zo laag staat. There is no alternative. Heb zo'n vermoeden van niet. :P

Een aantal maanden geleden was alles nog hozanna en nu komen de bears uit hun winterslaap kruipen als je de media volgt. Correctie of een aanstaande bearmarket, wie zal het zeggen. Een ding is wel zeker, de waan van de dag is nooit weggeweest.

Ik ging dit jaar uit van een uittop scenario. Lijkt tot nog toe uit te komen.
pi_145577113
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:34 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik vraag me af of we deze week weer een aantal topics gaan zien met de vraag wat te doen met het spaargeld omdat de rente zo laag staat. There is no alternative. Heb zo'n vermoeden van niet. :P

Een aantal maanden geleden was alles nog hozanna en nu komen de bears uit hun winterslaap kruipen als je de media volgt. Correctie of een aanstaande bearmarket, wie zal het zeggen. Een ding is wel zeker, de waan van de dag is nooit weggeweest.

Ik ging dit jaar uit van een uittop scenario. Lijkt tot nog toe uit te komen.
Was een van de vorige topictitels niet buy the fucking dip?
pi_145578382
quote:
6s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:00 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Was een van de vorige topictitels niet buy the fucking dip?
Nog even wachten dus, dit is nog maar het randje van de dip.
pindazakje
pi_145591200
Aah... wat ik vorige week nog plus stond, sta ik nu in de min. Alle ollie zooi van 15% in de plus naar 5% in de min.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 08:54:58 #72
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145594327
Schitterend om te zien dit! Burn baby burn! :P Ga het vandaag maar eens even een beetje volgen.
Feyenoord!
pi_145595118
Shorts er maar weer uitgedaan. Heb geen idee welke kant het vanaf nu opgaat. Blijf nu maar een beetje aan de zijlijn. Overigens wel even een gokje op netflix gedaan (turbo long), die is namelijk in de after hours 26,5% gedaald. Lijkt mij wat overtrokken aangezien de analisten het koersdoel op 500 hadden staan (nu van 448 naar 330 gegaan). We shall see. Ik vind het nog steeds een overgewaardeerd aandeel maar als ik er wat mee kan verdienen, dan is het prima.

Ik wacht nog steeds op de echte bear market, zodat ik weer voor lange termijn kan inkopen. Dat gespeel met derivaten is ook maar bezigheidstherapie. Al moet ik zeggen dat Shell wel weer aardig in de buurt komt van een mooie betaalbare koers.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_145597386
Dividend percentage wordt voor shell wel weer interessant inderdaad. Toch maar vast wat geld voorsorteren om wat bij te kopen wellicht..
pi_145598358
-10% vandaag denk ik :O crash like it's 2008.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:51:24 #76
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145598457
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:49 schreef Taciho het volgende:
-10% vandaag denk ik :O crash like it's 2008.
Dat zou interessant zijn maar dat verwacht ik toch niet.
Feyenoord!
pi_145598503
De dwaze dagen op het Damrak (en andere beurzen) zijn volop aan de gang, maar der mag nog wel flink wat meer af :)
pi_145598698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:51 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat zou interessant zijn maar dat verwacht ik toch niet.
Expect the unexpected ;)
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:59:21 #79
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145598749
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:57 schreef Taciho het volgende:

[..]

Expect the unexpected ;)
Das waar en ik lees net dit bericht:

Schoenmaker: paniek op de beurzen

Dat geeft de burger moed. ;)
Feyenoord!
pi_145598858
De volatiliteit is fors, ook op FX.

De Dax staat al op -16% van ATH. Dat is al bijna een bearmarket.
pi_145598875
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:59 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Das waar en ik lees net dit bericht:

Schoenmaker: paniek op de beurzen

Dat geeft de burger moed. ;)
Dat moet dan wel een frustrerende tijd zijn geweest voor je de afgelopen vijf jaar :)
so long and thanks for all the fish
pi_145598954
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:20 schreef nikao het volgende:
Dividend percentage wordt voor shell wel weer interessant inderdaad. Toch maar vast wat geld voorsorteren om wat bij te kopen wellicht..
Denk je echt dat dat dividend houdbaar is bij een lagere olie/gasprijs en allerlei waarderingen die min of meer verborgen blijven?
pi_145599027
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:04 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Denk je echt dat dat dividend houdbaar is bij een lagere olie/gasprijs en allerlei waarderingen die min of meer verborgen blijven?
Van de andere kant, denk jij dat het lange termijn perspectief van al de bedrijven opeens in twee weken volstrekt veranderd is?

Grappige is trouwens wel dat de aandelenprijs van RDS in A'dam in euro's luidt, terwijl het resultaat in USD gaat. Reken de olie en gasprijs eens om naar EUR.
so long and thanks for all the fish
pi_145599149
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:07 schreef crashbangboom het volgende:
Van de andere kant, denk jij dat het lange termijn perspectief van al de bedrijven opeens in twee weken volstrekt veranderd is?

Grappige is trouwens wel dat de aandelenprijs van RDS in A'dam in euro's luidt, terwijl het resultaat in USD gaat. Reken de olie en gasprijs eens om naar EUR.
Eens dat de waan van de dag heerst. Paar maanden geleden was alles nog hozanna.

Wil alleen aangeven dat een dividend van nu niet automatisch is door te trekken naar de toekomst. Nu is Shell geen KPN, maar ook daar kun je enkele vraagtekens zetten bij de hoogte en houdbaarheid van het dividend.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:12:49 #85
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_145599219
Opnieuw een pittig dagje tot op heden.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_145599490
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:11 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Eens dat de waan van de dag heerst. Paar maanden geleden was alles nog hozanna.

Wil alleen aangeven dat een dividend van nu niet automatisch is door te trekken naar de toekomst. Nu is Shell geen KPN, maar ook daar kun je enkele vraagtekens zetten bij de hoogte en houdbaarheid van het dividend.
Dat is in theorie juist, en geldt voor elk bedrijf. In het geval Shell kun je ervanuit gaan dat de CEO nog liever voor de tram loopt dan het dividend te verlagen, en dat ze dat ellendig lang kunnen volhouden.

Of dat altijd verstandig is, is een tweede. :)
so long and thanks for all the fish
pi_145599769
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:21 schreef crashbangboom het volgende:
Dat is in theorie juist, en geldt voor elk bedrijf. In het geval Shell kun je ervanuit gaan dat de CEO nog liever voor de tram loopt dan het dividend te verlagen, en dat ze dat ellendig lang kunnen volhouden.

Of dat altijd verstandig is, is een tweede. :)
Klopt en ik denk ook dat dat nog even gaat duren. Maar hoe de markt dingen in gaat prijzen in de toekomst (mede door algemeen sentiment) weet je nooit zeker.
pi_145599816
De Spaanse en Italiaanse yields beginnen ook te reageren, al gaat het nog nergens om als je het grote plaatje bekijkt.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:33:03 #89
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_145599863
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:31 schreef piepeloi55 het volgende:
De Spaanse en Italiaanse yields beginnen ook te reageren, al gaat het nog nergens om als je het grote plaatje bekijkt.
Betalen ze al meer rente dan de VS? :D

De speculant in mij denkt eraan weer een beetje long te gaan op één of meerdere olie-aandelen. COP is best behoorlijk gedaald. Nadeel is wel dat opties flink duurder zijn geworden.

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 16-10-2014 12:39:06 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_145599942
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:33 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Betalen ze al meer rente dan de VS? :D
Italie 10y: 2,63
Spanje 10y: 2,30
VS 10y: 2,01

In de bonds is de laatste dagen een bijzondere hoge volatiliteit. Maar een stijging van 2 naar 2,6 zegt bijvoorbeeld niets als de yield van >7% afkomt. Relativeren is belangrijk.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:41:44 #91
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_145600108
Het stelt idd nog weinig voor. Het probleem voor Italië en Spanje is wel dat hun schuldenniveau hoger ligt dan tijdens het vorige eurocrisismoment. Hierdoor komen ze eerder in de problemen als de rente (veel) verder stijgt.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_145600234
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:41 schreef JimmyJames het volgende:
Het stelt idd nog weinig voor. Het probleem voor Italië en Spanje is wel dat hun schuldenniveau hoger ligt dan tijdens het vorige eurocrisismoment. Hierdoor komen ze eerder in de problemen als de rente (veel) verder stijgt.
Gelukkig gaat dat niet gebeuren, want Draghi heeft zijn whatever it takes bazooka nog. :P

De schulden liggen nu wel meer intern en bij partijen buiten de Eurozone (Jappen), dat is wel een voordeel.
pi_145600682
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:33 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Betalen ze al meer rente dan de VS? :D

De speculant in mij denkt eraan weer een beetje long te gaan op één of meerdere olie-aandelen. COP is best behoorlijk gedaald. Nadeel is wel dat opties flink duurder zijn geworden.
Goed voor de tijdswaarde in geschreven puts ;)

Ieder nadeel hep ze voordeel, of was het nou omgekeerd? :D
so long and thanks for all the fish
  donderdag 16 oktober 2014 @ 13:15:00 #94
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_145601151
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:07 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Van de andere kant, denk jij dat het lange termijn perspectief van al de bedrijven opeens in twee weken volstrekt veranderd is?
Zeker niet en daarom moet je een crash ook toejuichen.
Bedankt Hans.
pi_145602688
Blijft altijd erg moeilijk dit soort dingen.

Maar je zou je misschien ergens wel af kunnen kunnen vragen of het lange termijn risico van olie gerelateerde bedrijven niet groter aan het worden is.
Vooral omdat de kans dat we in de toekomst ooit misschien een alternatief vinden voor olie mogelijk groter aan het worden is. Hoe wat en wanneer durf ik echt geen uitspraak over te doen. Maar mogelijk dat het wel een toenemend (Fat) tail risico zou kunnen zijn.

Zie bijv ook het bericht van de rockefeller foundation een tijdje geleden.
http://www.bloomberg.com/(...)to-talk-climate.html

Maar voor de rest natuurlijk ook zeker niet gezegd dat olie gerelateerde bedrijven daar niet van kunnen profiteren. Zeker bedrijven als bijv shell, BP, Exxon Mobil, zijn natuurlijk echt gigantisch grote en kapitaal krachtige bedrijven.
Die daardoor in de toekomst evt natuurlijk altijd de mogelijkheid hebben het een en ander te hervormen, of bijv een aantal tactische overnames te doen.

Zie bijv ook de grote positie die Berkshire Hathaway in Exxon Mobil heeft.
pi_145602905
Zie bijv ook dit bericht van Lockheed Martin.

Nuclear fusion energy in a decade? Lockheed Martin is betting on it.
http://www.washingtonpost(...)in-is-betting-on-it/
pi_145603025
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:21 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat is in theorie juist, en geldt voor elk bedrijf. In het geval Shell kun je ervanuit gaan dat de CEO nog liever voor de tram loopt dan het dividend te verlagen, en dat ze dat ellendig lang kunnen volhouden.

Of dat altijd verstandig is, is een tweede. :)
dit :)
pi_145603713
Om even aan te geven hoe redelijk extreem de daling is :

Op 19 september kon je https://www.ingsprinters.nl/markten/indices/aex/NL0010818332 voor 0,67 kopen (en gedurende dag waarschijnlijk nog wel een cent of 10 lager). Doet op dit moment ¤ 6,18

Oftewel van een maandloon had je een jaarloon kunnen maken in nog geen 30 dagen.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:23:26 #99
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_145605207
Er is vast ook wel een OTM put op netflix die vandaag vijfhonderd keer zoveel waard gaat worden (het aandeel doet pre-market -26%).

Had je daar maar 2000 euro in geïnvesteerd, denk je dan :D
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:23:52 #100
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145605218
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:02 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat moet dan wel een frustrerende tijd zijn geweest voor je de afgelopen vijf jaar :)
Klopt, en ik ben ook nog eens supporter van Feyenoord..... -O- ;)
Feyenoord!
pi_145605476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:39 schreef Wijnbo het volgende:
Om even aan te geven hoe redelijk extreem de daling is :

Op 19 september kon je https://www.ingsprinters.nl/markten/indices/aex/NL0010818332 voor 0,67 kopen (en gedurende dag waarschijnlijk nog wel een cent of 10 lager). Doet op dit moment ¤ 6,18

Oftewel van een maandloon had je een jaarloon kunnen maken in nog geen 30 dagen.
Achja zo kun je wel meer dingen vinden. Had je een maandloon ingezet op aandelen Imtech vorige week dan had je 2 jaarlonen binnen op een halve dag
pi_145605635
Ik wilde net zeggen. :D

Als je nu een maand terug in de tijd kon had je met een maandloon nooit meer hoeven werken :P
  † In Memoriam † donderdag 16 oktober 2014 @ 15:40:48 #103
230491 Zith
pls tip
pi_145605833
Acht dagen achter elkaar verlies. Valt mij op dat het mij helemaal niets doet. Als het salaris binnenkomt gaat er gewoon weer 20% automatisch naar DeGiro.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_145605926
Om even aan te geven hoe redelijk extreem het winnen van de lotto is :

Als ik met de kennis van nu vorige week één duizendste maandloon op de lotto had ingezet, had ik nu alle jaarlonen gehad voor dit leven en alle reïncarnaties die daarna volgen.
pi_145606571
Hoe fijn moet het wel niet zijn nooit mee te spelen, kun je voor altijd ervan dromen ;)
so long and thanks for all the fish
  donderdag 16 oktober 2014 @ 18:24:53 #106
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_145610384
Ik ben vandaag toch maar begonnen met mijn "buy the dip" voornemen.

Misschien ben ik te vroeg. Dat zou dan jammer voor me zijn, de tijd zal het leren. Als het echt oerend hard verder daalt, dan zien we dan wel weer.
pi_145629576
Ik denk dat de plus van vandaag (en het herstel van gisteren halverwege de dag) een bull trap is, maar we zullen het inderdaad wel zien. Ik blijf nog lekker aan de zijlijn :)
pi_145629767
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:40 schreef Zith het volgende:
Acht dagen achter elkaar verlies. Valt mij op dat het mij helemaal niets doet. Als het salaris binnenkomt gaat er gewoon weer 20% automatisch naar DeGiro.
hoe kun je daar nou niet van balen?
  † In Memoriam † vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:57:18 #109
230491 Zith
pls tip
pi_145631275
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 09:57 schreef Yreal het volgende:

[..]

hoe kun je daar nou niet van balen?
Omdat ik de komende jaren er nog niets mee ga doen, wat maakt een weekje dan uit.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:51:28 #110
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_145632846
Ja, ik ben ook wel enigszins bang voor de bulltrap, vooral omdat vandaag optie-dag is, en dan worden koersen wel vaker naar bijzondere punten geforceerd om dan een dag later weer heel ergens anders heen te gaan...
pi_145634989
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 10:57 schreef Zith het volgende:

[..]

Omdat ik de komende jaren er nog niets mee ga doen, wat maakt een weekje dan uit.
Same here... vooral fijn om te merken dat het psychologisch dus goed werkt (voor mij) om het zo te doen.
Als ik zelf actief zou beleggen dan zou ik er wel degelijk hard van balen en onrustig worden van een mogelijk instapmoment etc. etc.
pi_145654672
Ik merk niks van de beurs dipjes dit of dipjes dat.

Ik zie elke dag nog genoeg leukigheden links en rechts voor bij schieten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:34:35 #113
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_145661269
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 23:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik merk niks van de beurs dipjes dit of dipjes dat.

Ik zie elke dag nog genoeg leukigheden links en rechts voor bij schieten.
zou ik ook wel willen, maar gewoon veel te weining verstand van (of te weinig tijd hebben om er verstand van te krijgen).

Sprak gisteren een klant van me. -/- 165K in 3 dagen,..
pi_145661492
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 09:34 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

zou ik ook wel willen, maar gewoon veel te weining verstand van (of te weinig tijd hebben om er verstand van te krijgen).

Sprak gisteren een klant van me. -/- 165K in 3 dagen,..
Absolute bedragen zeggen natuurlijk niets over de impact op je gemoedsrust. Voor de 1 is 1000 euro al veel, voor de ander 165k ;) .
Dat is dan wel 165K op zo'n 2 a 3 miljoen ofzo... (ff aannemend dat ie gewoon de index volgt ;) ) ..
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:03:47 #115
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_145662383
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 09:54 schreef nikao het volgende:

[..]

Absolute bedragen zeggen natuurlijk niets over de impact op je gemoedsrust. Voor de 1 is 1000 euro al veel, voor de ander 165k ;) .
Dat is dan wel 165K op zo'n 2 a 3 miljoen ofzo... (ff aannemend dat ie gewoon de index volgt ;) ) ..
no shit...
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:43:25 #116
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_145671396
Zijn hier mensen met Rabobank ledencertificaten? Ben van plan om die ook wat te gaan kopen de komende week ofzo.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_145674612
Vraagje: gaat het financieringsniveau van sprinters/boosters/turbo's op lange termijn omhoog? Ik weet dat het stijgt (dagelijks of maandelijks) doordat er interest aangerekend wordt, anderzijds ontvangt de uitgevende instelling de dividenden van de onderliggende aandelen, waardoor het financieringsniveau zou moeten dalen. Probleem is dat ik nergens de "historiek" van sprinters terugvindt, maw de financieringswaarde die ze maanden geleden hadden.
pi_145675845
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:25 schreef meth1745 het volgende:
Vraagje: gaat het financieringsniveau van sprinters/boosters/turbo's op lange termijn omhoog?
Ja, dagelijks bij sprinters en boosters. maandelijks bij turbo's. Alleen gaat het niet constant omhoog bij traders en boosters(bij turbo's dacht ik wel). Soort liggende trap functie.

Kijk bijvorbeeld hier: http://www.abnamromarkets.nl/nl/turbo/ en klik op interactieve grafiek bij een zekere turb0

Overigens denk ik niet dat die producten interessant zijn om te hebben langer dan een week of twee. Zeker speeders/boosters. Ook bij snelle handel(minuten handel) moet je erg uitkijken vermits ze nog al eens willen kloten met de verkoop mogelijkheden op bepaalde momenten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speculant. op 18-10-2014 21:01:35 ]
pi_145696376
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 09:34 schreef BeamofLight het volgende:

zou ik ook wel willen, maar gewoon veel te weining verstand van (of te weinig tijd hebben om er verstand van te krijgen).

Sprak gisteren een klant van me. -/- 165K in 3 dagen,..
Ja,verhandeld,verloren of wat? Want ik geloof na 25+ jaren al die hosana verhalen van lieden die het zo geweldig op de Beurs nog maar zelden. Vaak zijn het eendagsvliegen en pure momentopnames en zijn ze op de langere termijn geen schim van hun ooit zo geweldige verhalen en beweringen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2014 13:06:29 ]
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:35:48 #120
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_145697463


[ Bericht 68% gewijzigd door monkyyy op 19-10-2014 13:45:07 (foutje) ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:41:19 #121
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145697650
quote:
15s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:04 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ja,verhandeld,verloren of wat? Want ik geloof na 25+ jaren al die hosana verhalen van lieden die het zo geweldig op de Beurs nog maar zelden. Vaak zijn het eendagsvliegen en pure momentopnames en zijn ze op de langere termijn geen schim van hun ooit zo geweldige verhalen en beweringen.
De beurs is natuurlijk ook behoorlijk veranderd afgelopen jaren, HFT neemt een behoorlijke hap uit de koek en de huiskamerhobby trader is opgekomen. Die huiskamertrader daar moet je het nu van hebben, die krijgt het nieuws relatief veel later binnen.

Ik ben nu sinds Mei bezig en pak zo'n 2% per maand met een uurtje werk om alles op te zetten in het begin.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:44:56 #122
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_145697771
Op 6 oktober is GT Advanced Technologies failliet gegaan. Vrijwel niemand zag het aankomen. Sommige mensen hadden hun hele vermogen in het aandeel zitten, is op fora te lezen.

http://www.joshuakennon.com/gt-advanced-technologies-bankruptcy/

Hier een blogpost erover, ik raad iedereen aan het aan te lezen:
quote:
Every imaginable portfolio error can be found in its pages. People taking speculative positions in tax-sheltered accounts; buying stock on margin; risking more than they can afford to lose in the event of a total-wipeout; not keeping certain types of capital piles in investment operations only, such as college savings.

....you see all five stages of loss and grief – denial, anger, bargaining, depression, and acceptance.
Dit doet me denken aan een nieuwsartikel een tijdje terug, toen op Cyprus spaartegoeden werden geconfisqueerd en sommige gepensioneerden in een klap grote sommen kwijt waren. Pijnlijk. :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_145698582
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:44 schreef monkyyy het volgende:
Vrijwel niemand zag het aankomen. Sommige mensen hadden hun hele vermogen in het aandeel zitten, is op fora te lezen.
Zoiets snap ik niet echt. Begin dit jaar ook weer verbaasd over hoeveel mensen 'de dood of de gladiolen' strategie hanteren bij zoiets als Pharming.
pi_145698704
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:07 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Zoiets snap ik niet echt. Begin dit jaar ook weer verbaasd over hoeveel mensen 'de dood of de gladiolen' strategie hanteren bij zoiets als Pharming.
Wel mooi gladiolen geworden bij pharming
pi_145698769
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:11 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wel mooi gladiolen geworden bij pharming
Dat dacht ik niet voor velen. Instappen bij 50-60cent. Of er al inzitten voor jaar en dag. Maar vast wel mensen die de gladiolen voor het raam kunnen zetten nu :P
pi_145698929
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:13 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Dat dacht ik niet voor velen. Instappen bij 50-60cent. Of er al inzitten voor jaar en dag. Maar vast wel mensen die de gladiolen voor het raam kunnen zetten nu :P
van 10 naar 50 hier :@
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:20:49 #127
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_145699001
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:07 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Zoiets snap ik niet echt.
Tsja, het aandeel in 2 jaar van $3 naar $13 zien gaan, hebzucht, hopen dat je mee kan liften en vervroegd met pensioen kan gaan. :{

Ik herinner me nog wel dat ik het faillissement van GTAT even voorbij zag komen op seekingalhpa, maar dacht er verder niet veel bij na. Nu je al die persoonlijke verhalen leest zet je het wel aan de denken dat aandelen in sommige gevallen levens, families, kunnen ruïneren.

Hopelijk maakt zichzelf niemand van kant, het is maar geld.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_145699055
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:20 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Tsja, het aandeel in 2 jaar van $3 naar $13 zien gaan, hebzucht, hopen dat je mee kan liften en vervroegd met pensioen kan gaan. :{

Ik herinner me nog wel dat ik het faillissement van GTAT even voorbij zag komen op seekingalhpa, maar dacht er verder niet veel bij na. Nu je al die persoonlijke verhalen leest zet je het wel aan de denken dat aandelen in sommige gevallen levens, families, kunnen ruïneren.

Hopelijk maakt zichzelf niemand van kant, het is maar geld.
Hebzucht he
pi_145699203
Echte bikkels gaan gewoon short of long(of beide) en een paar maanden op vakantie. Als je dan toch met geld wil smijten waarom jaren wachten tot het definitieve resultaat denk ik dan.
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:33:06 #130
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145699318
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:20 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Tsja, het aandeel in 2 jaar van $3 naar $13 zien gaan, hebzucht, hopen dat je mee kan liften en vervroegd met pensioen kan gaan. :{

Ik herinner me nog wel dat ik het faillissement van GTAT even voorbij zag komen op seekingalhpa, maar dacht er verder niet veel bij na. Nu je al die persoonlijke verhalen leest zet je het wel aan de denken dat aandelen in sommige gevallen levens, families, kunnen ruïneren.

Hopelijk maakt zichzelf niemand van kant, het is maar geld.
Regel 1 van beleggen, gebruik alleen geld dat je kan missen.
pi_145699586
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:33 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Regel 1 van beleggen, gebruik alleen geld dat je kan missen.
En niet al je geld op 1 aandeel inzetten.

Ik bedoel, je loopt ook niet met het collegegeld van je kinderen naar het casino en zet alles op rood 16.
pi_145699695
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:42 schreef Yreal het volgende:

[..]

En niet al je geld op 1 aandeel inzetten.

Ik bedoel, je loopt ook niet met het collegegeld van je kinderen naar het casino en zet alles op rood 16.
Maar bij dat ene aandeel is dat anders. Ze maken een technologie die de halve wereld nodig zal hebben. Over een half jaar zijn de eerste resultaten. Het casino dat is natuurlijk gewoon gokken.
pi_145699780
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:46 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Maar bij dat ene aandeel is dat anders. Ze maken een technologie die de halve wereld nodig zal hebben. Over een half jaar zijn de eerste resultaten. Het casino dat is natuurlijk gewoon gokken.
linkje? Geen idee waar we het over hebben namelijk.
pi_145699797
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

linkje? Geen idee waar we het over hebben namelijk.
haha, ik bedoel gewoon dat mensen veelal zo denken die 1 aandeel kopen :P
pi_145699860
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:50 schreef Speculant. het volgende:

[..]

haha, ik bedoel gewoon dat mensen veelal zo denken die 1 aandeel kopen :P
ooooh :P

Want laten we wel wezen, het is net zo hard gokken. :s)
pi_145700108
Overigens denk ik dat de belangrijkste regel toch eerder moet zijn "hou een stop-loss aan en wijk er niet zomaar vanaf". Trek er je conclusies uit als ze worden aangetikt . Als je geld gebruikt dat je niet zo erg kunt missen dan is het alsnog beperkt.
  zondag 19 oktober 2014 @ 15:04:03 #137
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_145700175
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:01 schreef Speculant. het volgende:
Overigens denk ik dat de belangrijkste regel toch eerder moet zijn "hou een stop-loss aan en wijk er niet zomaar vanaf". Trek er je conclusies uit als ze worden aangetikt . Als je geld gebruikt dat je niet zo erg kunt missen dan is het alsnog beperkt.
Een stoploss is in dit geval zinloos als traden gehalt wordt @ $11 en het een uur later weer opent @ $1.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_145700322
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:04 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Een stoploss is in dit geval zinloos als traden gehalt wordt @ $11 en het een uur later weer opent @ $1.
Dan baal je...
  zondag 19 oktober 2014 @ 15:11:12 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145700412
Een stoploss is in principe ook onzin. Als je een aandeel op 12 euro koopwaardig vind, dan moet je het op 9 euro toch zeker willen hebben!
Of je moet zoveel leverage hebben dat je een daling onder de 9 niet kunt trekken, en dan trek je de stekker er net iets eerder uit dan de bank. Ik zou mijn porto niet zo inrichten dat ik bij een relatief kleine daling van één aandeel tegen mijn margin aanhik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_145700614
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:11 schreef LXIV het volgende:
Een stoploss is in principe ook onzin. Als je een aandeel op 12 euro koopwaardig vind, dan moet je het op 9 euro toch zeker willen hebben!
Of je moet zoveel leverage hebben dat je een daling onder de 9 niet kunt trekken, en dan trek je de stekker er net iets eerder uit dan de bank. Ik zou mijn porto niet zo inrichten dat ik bij een relatief kleine daling van één aandeel tegen mijn margin aanhik.
Maar aan leverage gedoe zou ik sowieso al niet beginnen :@
  zondag 19 oktober 2014 @ 15:19:57 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145700629
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

Maar aan leverage gedoe zou ik sowieso al niet beginnen :@
Heel verstandig. Maar dan heb je in principe ook geen stop-loss nodig. Alleen maar voldoende spreiding.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_145700677
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heel verstandig. Maar dan heb je in principe ook geen stop-loss nodig. Alleen maar voldoende spreiding.
Gewoon hier en daar een plukje aandelen wat een leuk dividend uitkeert als alternatief voor sparen.

En om te kunnen zeggen dat ik eigenaar ben van ben en jerrys :')
pi_145700817
tjah voor aandelen is het minder zinvol idd.

quote:
He later breaks down his losses, which amount to $750,000 in stock and $140,000 in options. Because he used borrowed money to fund part of the transactions, he not only lost everything, wiping out 15 years’ worth of savings, he owes his brokerage firm $107,000, which they are going to demand or else they’ll throw him into bankruptcy court
.

Alles kwijt+schuld 8)7

Dan volg je toch op z'n minst wel het nieuws zou je zeggen want als ik het zo lees kwam het nu ook niet direct uit de lucht vallen. Vergeet gegokt waarschijnlijk
pi_145700911
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:26 schreef Speculant. het volgende:
tjah voor aandelen is het minder zinvol idd.

[..]

.

Alles kwijt+schuld 8)7

Dan volg je toch op z'n minst wel het nieuws zou je zeggen want als ik het zo lees kwam het nu ook niet direct uit de lucht vallen. Vergeet gegokt waarschijnlijk
jezus.

Sowieso, 7 ton spaargeld op de beurs rammen. WHY?!?!
pi_145701202
Het is eigenlijk gewoonweg ongeloofwaardig. Ik herinner me nog een verhaal van iemand die miljoenen(wilde zijn gewonnen loterij geld vermeerderen) had verloren aan opties Fortis. Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk maar dat was ook niet bijster slim.
pi_145701385
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:41 schreef Speculant. het volgende:
Het is eigenlijk gewoonweg ongeloofwaardig. Ik herinner me nog een verhaal van iemand die miljoenen(wilde zijn gewonnen loterij geld vermeerderen) had verloren aan opties Fortis. Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk maar dat was ook niet bijster slim.
Als ik zoveel poen had knalde ik het op een vrij opneembare spaarrekening en ging ik lekker op een zonnig strand wonen.
pi_145701498
Ja idd, maar met 750k kun je ook al met 2050 p/m (geindexeerd + uitgaande van interest van 3% p/j) leven voor 40 jaar. Lijkt me niet slecht voor een pensioen?
pi_145701534
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:54 schreef Speculant. het volgende:
Ja idd, maar met 750k kun je ook al met 2050 p/m (geindexeerd) leven voor 40 jaar. Lijkt me niet slecht voor een pensioen?
precies. Zou het helemaal prima vinden. Verkassen naar een goedkoop land en je bent klaar.
pi_145729244
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:44 schreef monkyyy het volgende:
Op 6 oktober is GT Advanced Technologies failliet gegaan. Vrijwel niemand zag het aankomen. Sommige mensen hadden hun hele vermogen in het aandeel zitten, is op fora te lezen.

http://www.joshuakennon.com/gt-advanced-technologies-bankruptcy/

Hier een blogpost erover, ik raad iedereen aan het aan te lezen:

[..]

Dit doet me denken aan een nieuwsartikel een tijdje terug, toen op Cyprus spaartegoeden werden geconfisqueerd en sommige gepensioneerden in een klap grote sommen kwijt waren. Pijnlijk. :{
Dit is echt een heftig artikel, Het gaat bij economie en bij beurs gerelateerde dingen zo vaak over cijfers, modellen en risico's die vaak een weerspiegeling geven van een groter geheel.
Maar moet eerlijk zeggen als je dan zo de persoonlijke verhalen leest van mensen die door foute keuzes soms echt werkelijk alles kwijt zijn, is dat toch echt wel aangrijpend om te lezen.

In ieder geval echt mijn medeleven, met deze mensen, hoop echt dat vele zich er toch overheen kunnen zetten en er toch maar het beste van maken. Ook al zal dat voor sommige waarschijnlijk echt moeilijk zijn, als je zo leest wat ze allemaal verloren hebben.
Maar wil er eigenlijk ook nog wel wat over zeggen, vooral niet om mensen hun fouten extra in te wrijven. Maar misschien zo dat we er met zijn alle nog wat van kunnen leren.

Alles eerst moet ik in ieder geval hier bij heel erg denken aan Murphy's law.
"Anything that can go wrong, will go wrong"
Edward Aloysius Murphy jr was een Amerikaanse ruimtevaartingenieur. die de wet van zijn vader verder heeft uitgewerkt.
Maar misschien wel het belangrijkste wat je van zijn theorie kan leren is dat je er altijd rekening mee moet houden dat er dingen verkeerd kunnen gaan en dat dit meestal ook op het meest ongelukkige moment zal gebeuren.

Voor de rest kun je hier omtrent in de context van behavioral finance natuurlijk nog de nodige dingen op merken en misschien van leren.
zij daar ook bijv de uitleg op wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_economics

Tot slot misschien nog wat over nieuwe technieken, sectors en bedrijven.
Soms kunnen nieuwe technieken of uitvindingen echt geweldig lijken. Maar bedenk hier altijd ook dat er ook een groot risico in schuil kan gaan.
Het kan soms namelijk zo zijn dat de technieken die een bepaald bedrijf ontwikkeld soms echt goed kunnen zijn. Maar daarbij is het zeker niet gezegd dat het uiteindelijk ook dat bedrijf is dat er van zal gaan profiteren.
De historie leert ons dat er soms echt meer voor nodig is dan alleen een ontzettend goede uitvinding of techniek om uiteindelijk ook de markt er mee te veroveren.
Soms zie je ook dat in begin bij een nieuwe technieken vooral startups zich er mee bezig houden.
Maar bedenk daar ook altijd, als het echt een veel belovende technieken zijn, de kans groot is dat het uiteindelijk ook word opgepikt door de titans of industry. Iets dat soms echt kan zorgen voor een totaal andere markt.
pi_145732797
Ja voorbeeld is bijvoorbeeld Apple. Oude technieken in een nieuw jasje en goede marketing. Waar het origineel faalde zijn zij succesvol gebleken.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_145734374
Bijna alle grote bedrijven zijn zo groot geworden ;) Zelden de uitvinder zelf
pi_145736968
IBM, volgens mij zag echt niemand dat aankomen hier. Oww wacht...

Die lage koers is natuurlijk geweldig, de price/gepimpte e is nu nog voordeliger. Met dezelfde schuld kunnen ze nu nog meer aandelen inkopen! :')
pi_145738635
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 15:59 schreef piepeloi55 het volgende:
IBM, volgens mij zag echt niemand dat aankomen hier. Oww wacht...

Die lage koers is natuurlijk geweldig, de price/gepimpte e is nu nog voordeliger. Met dezelfde schuld kunnen ze nu nog meer aandelen inkopen! :')
Hoe raad je het? ;)

*IBM SEES SEEKING ADDED SHARE BUYBACK AT OCT. BOARD MEETING
so long and thanks for all the fish
pi_145754666
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 16:38 schreef crashbangboom het volgende:
Hoe raad je het? ;)

*IBM SEES SEEKING ADDED SHARE BUYBACK AT OCT. BOARD MEETING
Daar had je geen glazen bol voor nodig, wel?

De gevolgen van de keuzes in het verleden weerspiegelen zich nu in de koers, maar als ze écht doorgaan op dit pad is een toekomstige balance sheet repairment een serieuze mogelijkheid. Wellicht dat er binnenkort wat koppen gaan rollen en er niet weer een absurd vijf jarenplan uit de kast word getrokken, daar heb je ook geen glazen bol voor nodig. Toch? :P

Blijf me afvragen wat Buffet in dat aandeel ziet, zijn leermeester moet hem anders geleerd hebben. Pijnlijk voor al zijn religieuze volgers die IBM vrijwel enkel en alleen om die reden al jaren de lucht inprijzen.
pi_145766458
Ja de cijfers van IBM waren niet echt om over naar huis te schrijven.
http://finance.yahoo.com/(...)arter-110400241.html

Maar aan de andere kant moet je het hele verhaal denk ik ook weer niet te veel overdrijven.
De cijfers vielen tegen en IBM maakt wat minder winst.
Wat voor de rest oa op viel is dat ze hun global commercial semiconductor business zullen gaan afstoten.

Zie anders voor meer info ook de hele text en uitleg over de Q3 cijfers van IBM, CEO Ginni Rometty
http://seekingalpha.com/a(...)ings-call-transcript
pi_145769721
Hoezo overdrijven?

Het hoofdstuk van financial enginering om de EPS van IBM omhoog te jagen is voorbij. Althans dat mag je hopen om grotere toekomstige problemen te voorkomen. Nu moet IBM het gaan hebben van omzet en winstgroei en daar knelt de schoen.

De omzet daalt al bijna 3 jaar, winstmarges lijken nu te dalen en de schulden zijn fors opgelopen door buybacks. De puinhoop van het geroemde vijfjarenplan word de komende tijd duidelijk/opgeruimd óf ze gaan op een nog grotere voet door en betalen daar een grotere prijs voor in de toekomst.

Het is niet zo dat niemand dit zag aankomen, het was een kwestie van tijd tot dit groeibriljantje tegen de lamp liep.
pi_145770604
Zeker ook niet gezegd, dat er helemaal niks aan de hand is bij IBM. Denk alleen als je sommige berichten leest dat er mensen zijn die IBM al hebben afgeschreven als een soort van nieuw kodak.
Iets waarvan ik persoonlijk echt denk dat het gewoon niet terecht is.

IBM zit oa gewoon in een veranderingsproces richting meer cloud georiënteerde dienste.
Daarnaast wil IBM vooral focuse op markten waar ze wel instaat zijn een goede marge te behalen en markten waar dit niet het geval is en niet tot de core business behoren, af te stoten.
Dat dat een proces is dat soms misschien voor de korte termijn misschien niet altijd even interessant lijkt, kan een feit zijn. Maar ze proberen ook vooral te focussen op de lange termijn groei en in sectors en dienste waar ze de marges wel kunnen behalen.

Een proces dat IBM door de jaren heen al menig keer heeft moeten ondergaan, tot noch toe in ieder geval altijd met succes.
Het bedrijf bestaat ook al sinds 1911, naar fusies met andere bedrijven heten ze sinds 1924 IBM.
Ze hebben ook al in heel veel verschillende markt omstandigheden hun meerwaarde bewezen.
Ook bijv tijdens de crash van 1929 en de daaropvolgende ellende.
Dus heb op zich wel vertrouwen dat het management daar nu ook gewoon weer toe in staat zal zijn.
En tuurlijk iedere verandering brengen natuurlijk risico's met zich mee, maar denk persoonlijk dat IBM gewoon een goed en integer management heeft die hier volgens mij prima toe instaat zijn.
pi_145771204
Op die voet, IBM zal zeker blijven bestaan denk ik. Daar gaat het ook niet over lijkt me.

Of het management zo goed is? Ik heb geen verstand van de ontwikkelingen in de sector zelf, daarvoor moet ik de analisten op hun blauwe ogen geloven. Er zijn wel een aantal hoofd regels geschonden volgens de bijbel van value investing en laat het vooral ''value investeerders'' zijn die IBM de afgelopen jaren hebben gekocht. Uiteraard omdat hun god Warren er ook in zit.

Dat weerspiegeld zich nu in de koers en waarschijnlijk ook in de bedrijfsvoering als geheel.
pi_145772331
Er zijn idd wel een aantal punten uit value oogpunt waar je misschien wel enige opmerking over zou kunnen maken.
oa bijv de oplopende schuld mede door de stock buy backs, maar het is natuurlijk ook zo dat IBM nu aan een redelijk voordelige rente kan lenen, en ze betalen nu zo'n 2,4% dividend over hun aandelen. Dus ook daardoor dat het nu in deze markt omstandigheden interessant kan zijn om aandelen terug te kopen.
Omdat het waarschijnlijk een goedkopere financiering is via bonds dan via aandelen. Zeker als je dat op een wat lagere termijn bekijkt.
Blijft natuurlijk wel een feit dat je hier, zeker als de schuld daardoor blijft oplopen ook niet eeuwig mee kunt doorgaan en een hogere schuld natuurlijk ook risico's met zich mee brengt.

Voor de rest denk ik dat Warren Buffett zeker een erg goede investeerder is, waar je ontzettend veel van kan leren, persoonlijk denk ik echter niet dat dit de hoofdzakelijke rede zou moeten zijn bij je analyse.
pi_145773004
Niet alleen de schulden die ze aangaan voor een aandeleninkoop, maar ook de koers waarop ze dat doen. Daar is de value investing bijbel toch vrij duidelijk over.

En ja op dit moment is het voordelig, dat snapt een gemiddelde boekhouder nog wel (REV is groter dan de RVV). Maar als je credit rating vroeg af laat getroffen word of de algehele rente stijgt loop je snel tegen een muur. Dan heb ik het niet eens over een verkeerde strategie die de groeiprojecties raakt. Het is voorbij met het pimpen van de EPS en IBM lijkt daar nu te zijn beland en dan kun je rekenen op een jarenlange stagnatie van de winst of erger.

Winstmarges zijn namelijk al vrij hoog in historisch perspectief (die zullen eerdere dalen lijkt het) en eventuele langdurig groei van de EPS moet dus uit de omzet komen. Dat lukt al ruim 3 jaar niet (ook de reden van financial enginering) en ik heb nog geen onderbouwd verhaal gelezen waarom een langdurige groei nu wel tot de mogelijkheden behoord.

Trouwens, 2,4% dividend is slechts 1% meer dan een spaarrekening en minder dan een aantal aandelen die wel voldoen aan de value investing standaard. Nadeel is dat vrijwel niets echt goedkoop meer is natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 21-10-2014 13:38:14 ]
pi_145777518
Coca cola ook al down, het is wel een pijnlijke week voor de Buffet aanbidders. Gaat die 2 triljoen marketcap in 2034 misschien toch niet gehaald worden?
pi_145777729
Als je gewoon Berkshire Hathaway inc. aandelen hebt niet. Als je een aanbidder bent heb je die aandelen lijkt me.
pi_145777892
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:36 schreef Speculant. het volgende:
Als je gewoon Berkshire Hathaway inc. aandelen hebt niet. Als je een aanbidder bent heb je die aandelen lijkt me.
Ik ben ook maar een beetje aan het trollen naar de waanbeelden van enkele followers. Het is wel duidelijk dat niet alle bezittingen van Berkshire Hathaway tegenwoordig voldoen aan de bekende standaarden.

Cijfers McDonald's op het eerste gezicht ook niet goed, straks even induiken.
pi_145778276
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:40 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik ben ook maar een beetje aan het trollen naar de waanbeelden van enkele followers. Het is wel duidelijk dat niet alle bezittingen van Berkshire Hathaway tegenwoordig voldoen aan de bekende standaarden.

Cijfers McDonald's op het eerste gezicht ook niet goed, straks even induiken.
Ze spelen ook gewoon met derivaten, maar dat is niet zo bekend ofzo? Nu je het over volgelingen hebt... ik zie dat je ook Berkshirewear kunt kopen. Misschien ga je dan beter beleggen ;)
pi_145779330
Welke sites gebruiken jullie fokkers voor nieuws en analyses? Ik check nu technische analyses op 1 of 2 websites, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar welke websites jullie kijken voor beursnieuws en technische analyses?
pi_145779486
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:15 schreef stripe het volgende:
Welke sites gebruiken jullie fokkers voor nieuws en analyses? Ik check nu technische analyses op 1 of 2 websites, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar welke websites jullie kijken voor beursnieuws en technische analyses?
Voor TA kijk ik meestal naar mijn eigen ontlasting. Daar heb ik andermans bullshit niet voor nodig.
so long and thanks for all the fish
pi_145779533
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:19 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Voor TA kijk ik meestal naar mijn eigen ontlasting. Daar heb ik andermans bullshit niet voor nodig.
:Y ok
pi_145780080
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:15 schreef stripe het volgende:
Welke sites gebruiken jullie fokkers voor nieuws en analyses? Ik check nu technische analyses op 1 of 2 websites, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar welke websites jullie kijken voor beursnieuws en technische analyses?
FOK! natuurlijk.
pi_145781261
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:50 schreef Speculant. het volgende:
Ze spelen ook gewoon met derivaten, maar dat is niet zo bekend ofzo? Nu je het over volgelingen hebt... ik zie dat je ook Berkshirewear kunt kopen. Misschien ga je dan beter beleggen ;)
Dat is voor de wannabee. Doe dan mee aan de enige loterij met een hoofdprijs van 1 miljard, daarvoor moet je wel alle winnaars van de 63 wedstrijden uit het NCAA men’s college basketball tournament goed hebben. March madness bracket voor de liefhebbers.

De kans is slechts 1:9,223,372,036,854,775,808.
pi_145781753
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:11 schreef piepeloi55 het volgende:
De kans is slechts 1:9,223,372,036,854,775,808.
Die kans is kennis afhankelijk :P Hoe dan ook was het gratis om mee te doen. Doe je er aan mee?
pi_145783905
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:31 schreef piepeloi55 het volgende:
Niet alleen de schulden die ze aangaan voor een aandeleninkoop, maar ook de koers waarop ze dat doen. Daar is de value investing bijbel toch vrij duidelijk over.

En ja op dit moment is het voordelig, dat snapt een gemiddelde boekhouder nog wel (REV is groter dan de RVV). Maar als je credit rating vroeg af laat getroffen word of de algehele rente stijgt loop je snel tegen een muur. Dan heb ik het niet eens over een verkeerde strategie die de groeiprojecties raakt. Het is voorbij met het pimpen van de EPS en IBM lijkt daar nu te zijn beland en dan kun je rekenen op een jarenlange stagnatie van de winst of erger.

Winstmarges zijn namelijk al vrij hoog in historisch perspectief (die zullen eerdere dalen lijkt het) en eventuele langdurig groei van de EPS moet dus uit de omzet komen. Dat lukt al ruim 3 jaar niet (ook de reden van financial enginering) en ik heb nog geen onderbouwd verhaal gelezen waarom een langdurige groei nu wel tot de mogelijkheden behoord.

Trouwens, 2,4% dividend is slechts 1% meer dan een spaarrekening en minder dan een aantal aandelen die wel voldoen aan de value investing standaard. Nadeel is dat vrijwel niets echt goedkoop meer is natuurlijk.
Denk op zich niet dat de koers waar tegen ze terug kopen echt belachelijk hoog is.
Misschien niet extreme laag, maar denk zeker wel redelijk. Zeker ook als je daar gaat kijken wat ze afgelopen jaren al hebben terug gekocht en tegen welke rente ze op dit moment kunnen lenen.
Ook heeft het terug kopen van eigen aandeel volgens mij zeker een positieve invloed gehad op de winst per aandeel nu en waarschijnlijk ook voor de winst per aandeel in de toekomst.
Maar goed ik ben het wel met je eens dat er ook wel nadelen aan kunnen zitten zeker als de bijv de rente heel veel zou stijgen.

Maar veel is daar denk ik ook afhankelijk hoe de toekomstige groei er uit gaat zien voor IBM.
Iets dat waarschijnlijk ook veel te maken heeft met hoe goed IBM in staat is zijn cloud en data analytics infra structuur overal te implanteren
Maar ik geloof echt dat dit soort technieken en infra structuur in de toekomst echt waardevol kunnen gaan zijn. Maar dat is dus ook de transformatie waar IBM op dit moment heel hard aan werkt. zie bijv oa een aantal berichten van afgelopen tijd, over een aantal samen werkingen die ze zijn aangegaan.

First-products from apple ibm deal to come next month
http://www.computerworld.(...)come-next-month.html

IBM en SAP sluiten gigantisch cloudpact
http://www.computable.nl/(...)tisch-cloudpact.html

KPN koppelt cloudaanbod aan IBM Softlayer
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)achten-clouddiensten

Ook zit er op dit moment en in de toekomst waarschijnlijk veel groei in dit soort dienste, dus dat is zeker positief te noemen. Er is echter ook wel een maar, op dit moment maken dit soort diensten nog niet super veel aan de omzet van IBM.
Dus dat wat dat betreft zijn de Q3 cijfers gewoon niet echt gunstig, want die laten een redelijke daling zien op eigenlijk best wel veel vlakken wat betreft de traditionele business en dat gaat op dit moment dus sneller dan kan worden goed gemaakt met oa de groei in cloud diensten.Iets dat natuurlijk gewoon nadelig is.

Maar aan de andere kant ze maken natuurlijk nog steeds behoorlijk veel winst.
Ook is het gewoon een erg oud, bekend en betrouwbaar bedrijf, punten die denk ik ook echt van meerwaarde kunnen zijn bij bijv de ontwikkeling van medische applicaties. Een sector waar oa natuurlijk punten als betrouwbaarheid uiterst belangrijk kunnen zijn, dus wat dat betreft denk ik dat ze het zeker slim spelen.
Maar het een en ander zal dus ook van af hangen hoe snel IBM die transities zou kunnen maken.
pi_145784373
Parels voor de zwijnen, piepeloi.

Maar tegen die parels kun je dan wel weer lenen, dan deel je een paar parels uit, waardoor het net lijkt alsof je veel rendement op die parels maakt, dan leen je tegen toekomstige parels, die deel je dan weer deels uit voordat de parels gedolven zijn etc, etc etc. Pass the monkey (nee, niet monkyyyy).

Een beetje zoals Tesco met haar sale and lease backs.

Buffett is verslaafd geraakt aan gratis geld in de jaren 70 en 80, toen werkte leverage nog heel goed (je had elke aap een aantal aandelen kunnen laten aanwijzen). Maar Toto woonde in Kansas, niet in Nebraska.
so long and thanks for all the fish
pi_145785180
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:25 schreef Speculant. het volgende:
Die kans is kennis afhankelijk :P Hoe dan ook was het gratis om mee te doen. Doe je er aan mee?
Ik wilde ooit eens mee doen voor de lol, maar de cap was al bereikt. Daarna nooit meer na omgekeken. Die cap ligt bij 15 miljoen dacht ik, anders zou een bot (of miljoenen mensen samen) alle voorspellingen kunnen invullen.
pi_145785774
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:34 schreef Nimtex het volgende:
Ook zit er op dit moment en in de toekomst waarschijnlijk veel groei in dit soort dienste, dus dat is zeker positief te noemen. Er is echter ook wel een maar, op dit moment maken dit soort diensten nog niet super veel aan de omzet van IBM.
Ik laat de rest even voor wat het is, maar wil nog ingaan op dit punt.

Zelf heb ik niet echt verstand van de IT wereld, maar weet wel dat je totaal geen idee kunt hebben hoe die wereld er over 5 jaar uitziet. Laat staan dat een bedrijf dan een waardevolle en unieke waarde heeft in die ontwikkeling. Tot nog toe zijn ze daar niet toe in staat geweest (tenminste wezenlijk onderdeel van het resultaat), sterker nog weleens de boot volledig gemist of het schip laten zinken.

Eerst zien, dan geloven (dus hogere risk premie imo). Andersom doe je maar in de kerk, moskee of andere gebedstempel.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 21-10-2014 19:26:12 ]
pi_145807603
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 19:18 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik laat de rest even voor wat het is, maar wil nog ingaan op dit punt.

Zelf heb ik niet echt verstand van de IT wereld, maar weet wel dat je totaal geen idee kunt hebben hoe die wereld er over 5 jaar uitziet. Laat staan dat een bedrijf dan een waardevolle en unieke waarde heeft in die ontwikkeling. Tot nog toe zijn ze daar niet toe in staat geweest (tenminste wezenlijk onderdeel van het resultaat), sterker nog weleens de boot volledig gemist of het schip laten zinken.

Eerst zien, dan geloven (dus hogere risk premie imo). Andersom doe je maar in de kerk, moskee of andere gebedstempel.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Maar laat ik eerst dit zeggen aandelen hebben natuurlijk altijd een zeker risico en kunnen natuurlijk altijd hevig in waarde fluctueren. Dus in dat opzicht kun je daardoor idd zeggen dat het risico van ieder willekeurig aandeel in principe per definitie hoog tot zeer hoog is. Zeker als je het bekijkt van uit bijv het oog punt van de financiële bijsluiter. Dus laat daar vooral geen misverstand over bestaan.

Maar als je op dit moment naar bijv de credit rating van IBM kijkt is die volgens Moody's en S&P, Aa3, AA-.
Natuurlijk kunnen deze rating in de toekomst altijd worden aangepast, maar op dit moment is de credit rating die Moody's, en S&P er aan mee geven in ieder geval zeker niet bijzonder laag.
Dus op dit moment gaan de krediet beoordelaars er dus in ieder geval van uit dat het bedrijf op lange termijn gewoon aan al zijn betalingsverplichtingen zal kunnen voldoen.

Ook ben ik het met je eens dat je zeker niet in luchtkastelen moet geloven, uit eindelijk gaat het ook gewoon over de resultaten die het bedrijf laat zien.
Dus kijk evt voor de volledige financieele resultaten voor Q3 hier.
http://www.ibm.com/investor/att/pdf/Charts_3Q14.pdf

Zet dat dan evt ook ook in perspectief van Q1 en Q2.
Dan is dus goed te zien dat er in Q3 ook nog steeds gewoon winst word gemaakt.
Neem daar ook in overweging dat de Q3 resultaten onder de streep dus ook worden Beïnvloed door een eenmalige afschrijving ivm de disinvesting in de microelectronics business waar dus 3,4 miljard op word afgeschreven.

Maar dan zie je dat er idd wel een daling zit in de traditionele business, maar dat het zeker niet zo is dat dit een verlieslijdend gedeelte is er word gewoon nog steeds goed op verdiend. Ook zijn de winst marges relatief gezien gewoon nog steeds goed. Ook zie je dat het oa voor IBM van invloed is geweest dat ze meer belasting hebben moeten betalen dan in 2013, ook kun je op maken dat de duurdere dollar ook zeker niet in hun voordeel heeft gewerkt.

Wat betreft strategische groei gebieden, zie je dat daar op zich wel groei zit.
Business Analytics +8% yr/yr YTD
Cloud >50% yr/yr YTD

Engagement
Mobile >100% yr/yr YTD
Social +1% yr/yr YTD
Security >20% yr/yr YTD

Maar goed dat moet je dus wel echt in contrast zien van de overall business waar ze op dit moment dus wel enige tegen wind word onder vonden. Dus in ieder geval zeker punten die belangrijk zijn voor de toekomst om in de gaten te houden. Hoe die evolutie verder verloopt.

Voor de rest zit je natuurlijk altijd met het nadeel wat betreft technologie en IT bedrijven dat markten en technologieën zich hier altijd gewoon heel snel ontwikkelen. Waardoor bedrijven in deze sector natuurlijk altijd zullen moeten blijven anticiperen op veranderingen in de markt. Iets waar een goed management natuurlijk gewoon ook een uiterst belangrijk punt is. Anders zijn bedrijven naar verloop van tijd natuurlijk gewoon een shooting duck.
Denk dat misschien wel het grootste gevaar er in kan zitten als een bedrijf dat niet doet en te lang blijft focussen op alleen de bestaande business ze op een gegeven moment gewoon echt achter de feiten aan lopen.
Dus wat dat betreft denk ik dat bijv de desinvesteringen die IBM op dit moment doet misschien even pijn kunnen doen op dit moment. Maar het is wel van uit een duidelijke vizie op de toekomst. Dus voor lange termijn denk ik dat dit gewoon wel een goed beleid kan zijn.

Iets dat IBM in het verleden geloof 2005 bijv ook gedaan heeft met de desinvestering in de laptop activiteiten. iets dat achter af ook gewoon een goede zet bleek.

Dus ieder een moet natuurlijk altijd zelf zijn eigen risico afwegingen maken en beseffen dat er natuurlijk altijd risico's aan verbonden zijn.
Als mede ook altijd beseffen dat dingen in de toekomst natuurlijk altijd anders uit kunnen pakken dan gedacht.
Maar door 1 minder kwartaal en een iets mindere outlook meteen heel IBM af te schrijven is naar mijn mening in ieder geval echt niet terecht. Dan onder schat je volgens mij echt ook de grote, kracht en invloed van Big Blue.
pi_145807983
Vinden we tegenwoordig bedrijven die met geleend geld met een multiple veel hoger dan jezelf tegenwoordig ook al 'groei'? :D

Kun je beter als Lenovo iets kopen dat niet sexy is, niet duur, maar wel een verzesvoudiging van de koers oplevert.
so long and thanks for all the fish
pi_145808813
Denk wel dat je dat enige vorm van groei kan noemen. Ook al lijkt het misschien vreemd.
Doe het even uit mijn hoofd, maar geloof dat Warren Buffett in 2011 5,5% van IBM heeft gekocht.
Inmiddels bezit hij geloof 7% van de aandelen van IBM, iets dat komt door de stock buybacks van IBM. Dus wat dat betreft dient het wel enige doel.

Wat betreft Lenovo ken ik het bedrijf niet goed, dus kan daar specifiek niet zo heel veel over zeggen.
Maar bedenk in ieder geval goed dat IBM dingen zeker niet voor niks afstoot en dat de producten en diensten die nu misschien een redelijk (goede) winst marge hebben.
Het daar van zeker niet van is gezegd dat dat over 5 a 10 jaar nog steeds het geval is.
Maar kan niet goed kan niet beoordelen of dat hier bij evt ook als risico zou kunnen gelden.
pi_146042016
IBM gaat nog meer pareltjes en kraaltjes uitdelen, wie had dat nou verwacht. :D

Hoe zouden ze dat dit keer financieren, hmmm...
pi_146042183
20% van de banken komt niet uit de stresstest en de beurzen krabbelen vrolijk verder op.

Hoe moet ik dit interpreteren?
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 18:52:38 #180
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_146043652
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:10 schreef Sloggi het volgende:
20% van de banken komt niet uit de stresstest en de beurzen krabbelen vrolijk verder op.

Hoe moet ik dit interpreteren?
Beter dan verwacht?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_146043787
Wellicht kunnen mensen hier mij helpen.. met dit vraagje :P
pi_146063253
Hoe kan het dat de aandelen KLM en TomTom vanmorgen later dan 9:00 beschikbaar waren op plus500? Ik wilde vanwege de kwartaalcijfers even short gaan op KLM, maar dit ging dus niet. Pas na 5 minuten (toen de koers al was gedaald) kon het aandeel worden gekocht of verkocht.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 19:13:26 #183
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146083836
Zo Fugro ging ook even hard onderuit vandaag :o

Fugro werd volgens mij altijd gezien als een erg degelijk "kwaliteitsaandeel". Had iemand dit kunnen voorspellen? Waren er voortekenen? Of is de moraal van het verhaal dat je gewoon altijd flink moet diversifiëren zodat dit soort specifieke zeperds niet te veel schade aanrichten in een portefeuille?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_146084826
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:56 schreef ikbenrond het volgende:
Wellicht kunnen mensen hier mij helpen.. met dit vraagje :P
TA is onzin.
  † In Memoriam † woensdag 29 oktober 2014 @ 23:50:40 #185
230491 Zith
pls tip
pi_146099059
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:13 schreef JimmyJames het volgende:
Zo Fugro ging ook even hard onderuit vandaag :o

Fugro werd volgens mij altijd gezien als een erg degelijk "kwaliteitsaandeel". Had iemand dit kunnen voorspellen? Waren er voortekenen? Of is de moraal van het verhaal dat je gewoon altijd flink moet diversifiëren zodat dit soort specifieke zeperds niet te veel schade aanrichten in een portefeuille?
Olieprijs... als die zo laag is (of nog lager verwacht wordt) dan gaat men geen Frugo's inhuren om oceaanbodemonderzoek te doen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146106216
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 09:14 schreef stripe het volgende:
Hoe kan het dat de aandelen KLM en TomTom vanmorgen later dan 9:00 beschikbaar waren op plus500? Ik wilde vanwege de kwartaalcijfers even short gaan op KLM, maar dit ging dus niet. Pas na 5 minuten (toen de koers al was gedaald) kon het aandeel worden gekocht of verkocht.
Short met wat? Met oa turbo's durven ze dit nog al eens te doen(voor enkele minuten) als grote koersbeweging in die minuten zo goed als 100% zeker zijn.
pi_146107013
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 10:25 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Short met wat? Met oa turbo's durven ze dit nog al eens te doen(voor enkele minuten) als grote koersbeweging in die minuten zo goed als 100% zeker zijn.
de koersbeweging was inderdaad 100% zeker. Best wel apart dat ze dan gewoon alles dichtgooien.
pi_146108867
Heb ik iets gemist? Waarom gaan de beurzen zo zwaar in het rood vandaag?
  donderdag 30 oktober 2014 @ 13:04:52 #189
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_146110510
Zwaar is nogal overdreven. AEX staat op dit moment nog geen 1% in het rood. Ik denk dat het te maken heeft met de aankondiging van de FED om geen leningen meer op te kopen.
Bedankt Hans.
pi_146112186
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 13:04 schreef bascross het volgende:
Zwaar is nogal overdreven. AEX staat op dit moment nog geen 1% in het rood. Ik denk dat het te maken heeft met de aankondiging van de FED om geen leningen meer op te kopen.
Maar dat wisten we gisteren al. De DAX stond op zeker moment op +0.7%, daarna op -2%. Je zou denken dat er een reden voor moet zijn, of is het gewoon zenuwachtigheid?
  donderdag 30 oktober 2014 @ 14:42:23 #191
67174 Dos37
Come on Twente
pi_146113627
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 12:07 schreef meth1745 het volgende:
Heb ik iets gemist? Waarom gaan de beurzen zo zwaar in het rood vandaag?
Ik had het ook wat positiever veracht, vooral na de cijfers van Shell. Jezus 3 miljard winst dat is toch niet normaal.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  donderdag 30 oktober 2014 @ 14:52:47 #192
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146113859
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 14:42 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Ik had het ook wat positiever veracht, vooral na de cijfers van Shell. Jezus 3 miljard winst dat is toch niet normaal.
zie Facebook van gisteren...
pi_146115532
DAX begon trouwens te zakken op 9:55, het tijdstip waarop de Duitse werkloosheidscijfers voor oktober bekend werden, was met 22000 gedaald, terwijl men een stijging van 5000 verwachtte...
pi_146126292
quote:
14s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:30 schreef Yreal het volgende:

[..]

TA is onzin.
Hoezo? Hoe moet ik het dan doen? Gewoon op andere indicatoren letten e.d.? Het nieuws enzo
pi_146126372
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 15:43 schreef meth1745 het volgende:
DAX begon trouwens te zakken op 9:55, het tijdstip waarop de Duitse werkloosheidscijfers voor oktober bekend werden, was met 22000 gedaald, terwijl men een stijging van 5000 verwachtte...
Blijkbaar viel het in eerste instantie niet genoeg mee.
pi_146126941
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:18 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

Hoezo? Hoe moet ik het dan doen? Gewoon op andere indicatoren letten e.d.? Het nieuws enzo
TA is niet direct onzin. Je moet alleen uit zien te vogelen wanneer je wat kan toepassen.

Bijv: Als een index naar beneden knalt dan veert het vrijwel altijd weer terug voor een bepaald gedeelte. Hier zou je dus kunnen gaan kijken hoe je die grenzen kunt vinden met bijvoorbeeld zoiets als kaarsdiagrammen.

TA is meer dan alleen lijntjes trekken tussen toppen en dat extrapoleren.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 oktober 2014 @ 20:47:48 #197
862 Arcee
Look closer
pi_146127723
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:13 schreef JimmyJames het volgende:
Zo Fugro ging ook even hard onderuit vandaag :o
Inderdaad, en vandaag ook weer. :o

http://beurs.fd.nl/noteringen/11859/fugro/koersen
pi_146128217
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:18 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

Hoezo? Hoe moet ik het dan doen? Gewoon op andere indicatoren letten e.d.? Het nieuws enzo
Iets met garanties en de toekomst.
pi_146134486
Ik zit hier waarschijnlijk niet 100% in het juiste topic, maargoed, ik denk dat jullie hier ook wel een zinnig antwoord op kunnen geven.

Ik heb al een tijdje een aantal trackers (etf's). Nou wil ik graag nog wat geld investeren hierin. Ik kan natuurlijk een nieuwe tracker proberen, maar naar mijn idee heb ik er al veel (heb er 12 :+ ).

Is het dan logisch/verstandig om te investeren in die trackers die in de periode dat ik ze heb juist meer waard zijn geworden of in de trackers die juist gedaald zijn...

Voor beide valt natuurlijk wat te zeggen. Die dalende zal (hopelijk) weer stijgen, en diegene die meer waard is geworden kan bijvoorbeeld aan de top zitten en komende tijd gaan dalen.
Óf de dalende daalt nog meer, en de stijgende stijgt alleen maar verder...
Verder kan ik natuurlijk ook nog in een tracker belegen die wel schommelingen heeft gekend maar waarvan de waarde nu ongeveer evenveel is als toen ik hem kocht.

Ik hoor graag jullie visie hierover.

Sowieso zijn mijn keuzes niet echt gebaseerd op een goede analyse zoals je kan merken :')
Ben (nog) een grote onbekende in de beurs- en beleggingswereld :9
pi_146139636
Ukraine, Russia and EU have agreed gas deal - sources
Dat zal de beurzen morgen wel omhoog jagen neem ik aan. damn, te bedenken dat ik vandaag 2900 AEX en 1100 DAX long speeders heb verkocht...
pi_146140373
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 02:19 schreef meth1745 het volgende:
Ukraine, Russia and EU have agreed gas deal - sources
Dat zal de beurzen morgen wel omhoog jagen neem ik aan. damn, te bedenken dat ik vandaag 2900 AEX en 1100 DAX long speeders heb verkocht...
Als ik de Futures zo eens bekijk ben je waarschijnlijk te laat daarvoor.
pi_146142134
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 07:19 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Als ik de Futures zo eens bekijk ben je waarschijnlijk te laat daarvoor.
Komt wel weer, m'n laatste DAX sprinters net voor 9:00 verkocht aan 7.41, nu staan ze al op 6.69
pi_146143028
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 23:07 schreef DarkNoize het volgende:
Ik zit hier waarschijnlijk niet 100% in het juiste topic, maargoed, ik denk dat jullie hier ook wel een zinnig antwoord op kunnen geven.

Ik heb al een tijdje een aantal trackers (etf's). Nou wil ik graag nog wat geld investeren hierin. Ik kan natuurlijk een nieuwe tracker proberen, maar naar mijn idee heb ik er al veel (heb er 12 :+ ).

Is het dan logisch/verstandig om te investeren in die trackers die in de periode dat ik ze heb juist meer waard zijn geworden of in de trackers die juist gedaald zijn...

Voor beide valt natuurlijk wat te zeggen. Die dalende zal (hopelijk) weer stijgen, en diegene die meer waard is geworden kan bijvoorbeeld aan de top zitten en komende tijd gaan dalen.
Óf de dalende daalt nog meer, en de stijgende stijgt alleen maar verder...
Verder kan ik natuurlijk ook nog in een tracker belegen die wel schommelingen heeft gekend maar waarvan de waarde nu ongeveer evenveel is als toen ik hem kocht.

Ik hoor graag jullie visie hierover.

Sowieso zijn mijn keuzes niet echt gebaseerd op een goede analyse zoals je kan merken :')
Ben (nog) een grote onbekende in de beurs- en beleggingswereld :9
Er bestaan geen simpele regels; de PSI 20 bvb (Index Portugese beurs) staat rond 5100, op het niveau van sept 2012. In april 2014 haalde ie 7700. dan is de verleiding groot om te denken dat die veel zal stijgen, maar echt zeker kan je daar niet van zijn. De Japanse Nikkei haalde z'n hoogste waarde in 1990, toen stond ie op 38900, in 2009 was ie tot 7050 gezakt. (vandaag is ie met 4.83% gestegen trouwens). Japan is wel een uitzondering, over het algemeen stijgen de beurzen over lange termijn. Maar wel ETF of tracker de beste keuze is? Who knows...
  † In Memoriam † vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:30:36 #204
230491 Zith
pls tip
pi_146145522
Niet de markt proberen te timen, laat dat maar over aan de institutionele beleggers die 100x meer geld, kennis, ervaring, data en logistiek hebben. Gewoon hun opinie blijven volgen met de filosofie dat de huidige prijs van een aandeel of etf de meest correcte prijs is die men met alle kennis van nu kan maken.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146145866
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:13 schreef JimmyJames het volgende:
Zo Fugro ging ook even hard onderuit vandaag :o

Fugro werd volgens mij altijd gezien als een erg degelijk "kwaliteitsaandeel". Had iemand dit kunnen voorspellen? Waren er voortekenen? Of is de moraal van het verhaal dat je gewoon altijd flink moet diversifiëren zodat dit soort specifieke zeperds niet te veel schade aanrichten in een portefeuille?
Ik heb de historische cijfers bekeken en het lijkt op het oog een kwaliteitsaandeel. Hoge marges, 10 jaar free cash flow, behalve 2010 en 2011, maar daarna weer positief. Het bedrijf leunt wel enigzins op uitstaande schulden, maar niet overdreven en dit is altijd goed gegaan. Ook in de crisis van 2008/2009 geen problemen.

Je zou zeggen dat het aandeel minimaal de boekwaarde zou moeten noteren, maar het staat vandaag op niet eens de helft daarvan. De boekwaarde is wel voor een groot deel 'intangible'. Is wellicht de werkwijze van Fugro achterhaald door een concurrerende technologie? Dit in combinatie met een olieprijs die voorlopig lijkt te dalen, waardoor energie projecten worden uitgesteld.

Ik durf het aandeel trouwens niet te kopen. Naar mijn mening moet je thuis zijn in energie winnings technologieen en de rol van Fugro daarbinnen kunnen beoordelen.
pi_146146812
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 09:25 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Komt wel weer, m'n laatste DAX sprinters net voor 9:00 verkocht aan 7.41, nu staan ze al op 6.69
Heb je gisteren heel de dag met je sprinters zitten zweten?
pi_146147331
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 02:19 schreef meth1745 het volgende:
Ukraine, Russia and EU have agreed gas deal - sources
Dat zal de beurzen morgen wel omhoog jagen neem ik aan. damn, te bedenken dat ik vandaag 2900 AEX en 1100 DAX long speeders heb verkocht...
Mijn gdf suez is best lekker gestegen ja
pi_146147588
fugro blijft maar onderuit klapperen he...
pi_146155842
Waar de %$%^# is de BOJ mee bezig?

Hoe denken jullie daarover?
pi_146156141
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:33 schreef piepeloi55 het volgende:
Waar de %$%^# is de BOJ mee bezig?

Hoe denken jullie daarover?
Markten blijven langer boven water dan preppers onder de grond.
so long and thanks for all the fish
pi_146156343
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:42 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Markten blijven langer boven water dan preppers onder de grond.
Het monetariseren van aandelen zie ik toch als zwaar bullish, tenminste voor de prijs van het aandeel. De economie is daar uiteraard niet bij gebaat op termijn, vraag de Japanner maar eens wat zijn koopkracht heeft gedaan sinds Abenomics.
pi_146156539
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:48 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Het monetariseren van aandelen zie ik toch als zwaar bullish, tenminste voor de prijs van het aandeel. De economie is daar uiteraard niet bij gebaat op termijn, vraag de Japanner maar eens wat zijn koopkracht heeft gedaan sinds Abenomics.
Is dat een belegde Japanner of een onbelegde Japanner? Biinnenlands of buitenlands?
so long and thanks for all the fish
pi_146156617
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:53 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Is dat een belegde Japanner of een onbelegde Japanner? Biinnenlands of buitenlands?
Flauw, al aan het bier?
pi_146157113
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:56 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Flauw, al aan het bier?
Saké :+

Maar je mag onderhand wel toegeven dat de doom en gloomers die aan de zijlijn zijn blijven staan wachtend op de klap die (ooit) komen gaat de afgelopen 6 jaar (relatieve) koopkracht gebloed hebben. Daarnaast heeft een beetje slimme Japanner of Europeaan heeft zijn beleggingen gespreid in andere currencies als koopkrachthedge. Toegegeven, wie als bang konijntje maar in de koplampjes blijft kijken is roadkill.
so long and thanks for all the fish
pi_146157700
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 17:10 schreef crashbangboom het volgende:
Saké :+

Maar je mag onderhand wel toegeven dat de doom en gloomers die aan de zijlijn zijn blijven staan wachtend op de klap die (ooit) komen gaat de afgelopen 6 jaar (relatieve) koopkracht gebloed hebben.
Wie zegt dat ik dat niet wil toegeven, feiten zijn feiten. Je weet het van tevoren echter niet, als waarderingen al zijn opgelopen. Het had evengoed anders kunnen uitpakken. Dan investeer ik liever direct in de economie, daar heb ik grip op én een hogere potentiële ROI.

quote:
Daarnaast heeft een beetje slimme Japanner of Europeaan heeft zijn beleggingen gespreid in andere currencies als koopkrachthedge. Toegegeven, wie als bang konijntje maar in de koplampjes blijft kijken is roadkill.
Een beetje slimmere/vermogender mens wel, maar de meeste mensen zijn daar totaal niet mee bezig (of hebben die luxe niet eens). Daar telt enkel het loonstrookje dat elke maand binnenkomt. Het huidige beleid helpt hen niet. Dan kun je doen alsof je neus bloed, maar zij vormen uiteindelijk wel de politieke afspiegeling en de economie als geheel.
pi_146157776
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 17:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik dat niet wil toegeven, feiten zijn feiten. Je weet het van tevoren echter niet, als waarderingen al zijn opgelopen. Het had evengoed anders kunnen uitpakken. Dan investeer ik liever direct in de economie, daar heb ik grip op én een hogere potentiële ROI.

[..]

Een beetje slimmere/vermogender mens wel, maar de meeste mensen zijn daar totaal niet mee bezig (of hebben die luxe niet eens). Daar telt enkel het loonstrookje dat elke maand binnenkomt. Het huidige beleid helpt hen niet. Dan kun je doen alsof je neus bloed, maar zij vormen uiteindelijk wel de politieke afspiegeling en de economie als geheel.
Ik ben niet degene die doet alsof zijn neus bloedt hoor :)
so long and thanks for all the fish
pi_146159443
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 12:12 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Heb je gisteren heel de dag met je sprinters zitten zweten?
lol, dat wel, ja :D
pi_146243738
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 17:10 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Saké :+

Maar je mag onderhand wel toegeven dat de doom en gloomers die aan de zijlijn zijn blijven staan wachtend op de klap die (ooit) komen gaat de afgelopen 6 jaar (relatieve) koopkracht gebloed hebben. Daarnaast heeft een beetje slimme Japanner of Europeaan heeft zijn beleggingen gespreid in andere currencies als koopkrachthedge. Toegegeven, wie als bang konijntje maar in de koplampjes blijft kijken is roadkill.
Het is echter niet alsof die waarderingen erg gegrond zijn. p/e van boven de 20 voeren de boventoon terwijl de reële economie nog steeds op zijn gat ligt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_146245304
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 09:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is echter niet alsof die waarderingen erg gegrond zijn. p/e van boven de 20 voeren de boventoon terwijl de reële economie nog steeds op zijn gat ligt.
En wat levert dat op, gelijkhebben?

Go with the flow, Luke.

Bovendien, als je wat beter je best doet, kun je legio aandelen vinden die aanmerkelijk lager geprijsd zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens wat er in Skagen fund zit, De middelde P/E van de rond de tien.

Ik heb vaak het idee hier dat de zwartgalligheid van veel users hier ze ernstig belemmert in het nemen van succesvolle beleggingsbeslissingen. Je hoeft niet leveraged all in te gaan, je hoeft niet te kopen wat overgewaardeerd is, en je mag zaken best zien in het kader van de (non)opbrengsten van alternatieve assetsclasses.

Ik hoor al sinds 2008 jaarlijks dat we doomed zijn. Mensen die daar consequent naar gehandeld hebben, hebben onzettend veel geld laten liggen.
so long and thanks for all the fish
pi_146246979
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 10:23 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En wat levert dat op, gelijkhebben?

Go with the flow, Luke.

Bovendien, als je wat beter je best doet, kun je legio aandelen vinden die aanmerkelijk lager geprijsd zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens wat er in Skagen fund zit, De middelde P/E van de rond de tien.

Ik heb vaak het idee hier dat de zwartgalligheid van veel users hier ze ernstig belemmert in het nemen van succesvolle beleggingsbeslissingen. Je hoeft niet leveraged all in te gaan, je hoeft niet te kopen wat overgewaardeerd is, en je mag zaken best zien in het kader van de (non)opbrengsten van alternatieve assetsclasses.

Ik hoor al sinds 2008 jaarlijks dat we doomed zijn. Mensen die daar consequent naar gehandeld hebben, hebben onzettend veel geld laten liggen.
Ik heb zelf wel wat lopen maar als ik eerlijk ben zijn de verhoudingen nogal scheef.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 november 2014 @ 14:02:33 #221
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_146252383
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 09:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

p/e van boven de 20 voeren de boventoon
Nou, dat valt wel wat mee. Als je naar de 30 dow componenten kijkt, hun beurskoersen bij elkaar optelt, hun EPS bij elkaar optelt en de P/E uitrekent kom je uit op 16.5 15.9. Niet goedkoop, maar ook niet extreem duur. Meer in de zone van redelijkheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door monkyyy op 03-11-2014 16:16:58 (rekenfoutje) ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 3 november 2014 @ 23:14:34 #222
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_146276503
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 10:23 schreef crashbangboom het volgende:
Skagen fund
_O_ Global
pi_146277199
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:14 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

_O_ Global
Kon-Tiki / Hilde Jenssen <3
so long and thanks for all the fish
  dinsdag 4 november 2014 @ 01:07:33 #224
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_146280208
Wat vinden we van het aandeel Accsys Technologies? Heeft een redelijk zware tijd achter de rug vanwege o.a. slecht management en staat nu op ¤0,82 per aandeel. Over een halve maand worden de halfjaarcijfers bekend en die worden redelijk positief verwacht. Ook verkoopt het een mooi (duurzaam) product waar goede groei inzit. Wat zijn de addertjes? Gemiddelde koersdoel staat op ¤1,30 (!)
  † In Memoriam † dinsdag 4 november 2014 @ 08:14:46 #225
230491 Zith
pls tip
pi_146282032
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 november 2014 01:07 schreef Knuck-les het volgende:
Wat zijn de addertje?
Dat verwachte groei al in de prijs verwerkt is.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 4 november 2014 @ 10:11:33 #226
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_146284109
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2014 08:14 schreef Zith het volgende:

[..]

Dat verwachte groei al in de prijs verwerkt is.
goh. Dat zit het altijd
  dinsdag 4 november 2014 @ 11:36:12 #227
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146286143
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:14 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

_O_ Global
Hun performance is indrukwekkend als je het vanaf het begin bekijkt (1997). Maar ze lijken hun 'mojo' enigszins kwijt te zijn. Ze underperformen nu op jaar-, 1- , 2-, 3- en 5-jarige basis de benchmark.
Please Move The Deer Crossing Sign
  † In Memoriam † dinsdag 4 november 2014 @ 11:57:25 #228
230491 Zith
pls tip
pi_146286801
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 november 2014 10:11 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

goh. Dat zit het altijd
Dan begrijp ik niet hoe je de toekomstige koers denkt te kunnen inschatten met behulp van iets dat al in de huidige prijs zit.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146287139
Nondeju, wat een gezeik zeg oktober en nu ook weer. Zwaar onvoorspelbare koersen en alles tegen de verwachtingen in. Q3 cijfers BMW (XET) keigoed en dan toch dik 2% in de min...
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 4 november 2014 @ 12:11:31 #230
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146287251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:07 schreef mark_dabomb het volgende:
Nondeju, wat een gezeik zeg oktober en nu ook weer. Zwaar onvoorspelbare koersen en alles tegen de verwachtingen in. Q3 cijfers BMW (XET) keigoed en dan toch dik 2% in de min...
ja zat al in de koers verwerkt gisteren
  dinsdag 4 november 2014 @ 13:44:19 #231
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_146290219
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:57 schreef Zith het volgende:

[..]

Dan begrijp ik niet hoe je de toekomstige koers denkt te kunnen inschatten met behulp van iets dat al in de huidige prijs zit.
Ik probeer niets te voorspellen, ik vraag om meningen.
pi_146297611
Is er een grote kans dat ING morgen flink in de plus gaat door de kwartaalresultaten?
pi_146300156
Mega groot maar ook een mega kleine kans van niet.
  dinsdag 4 november 2014 @ 19:52:13 #234
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146303892
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 17:20 schreef Cracker26 het volgende:
Is er een grote kans dat ING morgen flink in de plus gaat door de kwartaalresultaten?
Even de koersreacties op de vorige resultaten opzoeken en dan weet je het.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 4 november 2014 @ 20:44:35 #235
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_146306589
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:36 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Hun performance is indrukwekkend als je het vanaf het begin bekijkt (1997). Maar ze lijken hun 'mojo' enigszins kwijt te zijn. Ze underperformen nu op jaar-, 1- , 2-, 3- en 5-jarige basis de benchmark.
Mwah, het is voor de LT termijn he. 5 jaar doen ze in principe ook beter, alleen door de scherpe daling van laatst, zakt Global harder. Als je de 5 jaars lijn bekijkt zit ie voor de rest boven de benchmarkt (hoewel dat nou ook weer geen grote verschillen zijn ). Maar inderdaad, laatste paar jaren gaat het wat minder. Maar ik heb zelf vertrouwen in het fondshuis.
  dinsdag 4 november 2014 @ 21:33:13 #236
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_146309223
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 19:02 schreef JimmyJames het volgende:
Is het trouwens niet beter te kijken naar de aankopen van zo'n holding?

Want als ze de keuze maken om 'externe' ipv eigen aandelen te kopen, dan betekent dat toch dat eerstgenoemden beter gewaardeerd zijn?
Deze vraag stond nog in de OP. Het ging over de aandelenholding van Markel Corporation. Opfrissertje wat het ook alweer voor bedrijf was: http://www.checkcapital.com/Research_Reports/MKL_Report_0514.pdf

Ik stuitte laatst op een essay over het mimicken van de equity aankopen van Berkshire. Wat zou er gebeurd zijn als je Buffett sinds 1976 precies na hebt gedaan qua aandelen aankopen? Deze info kwam natuurlijk pas enkele weken/maanden openbaar beschikbaar. ( in de zogenaamde 13-f filings)
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=806246 (druk op "download this paper" en je download de pdf)

Korte samenvatting:



Berkshire's Equity portefeuille outperfomde de S&P gigantisch, als je het gemimicked, deed je het ietjes slechter dan Berkshire equity portefeuille, maar nog steeds een gigantische de outperformance van de S&P. Als je Berkshire zelf had gekocht, dat waren je returns nog vele malen groter geweest.

De grote kracht van Berkshire (en daarmee ook Markel, want die hebben zo'n beetje hetzelfde businessmodel) is het gebruik maken van de, extreem goed gerunde, insurance float.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_146309401
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:33 schreef monkyyy het volgende:

De grote kracht van Berkshire (en daarmee ook Markel, want die hebben zo'n beetje hetzelfde businessmodel) is het gebruik maken van de, extreem winstgevend gerunde, insurance float.
Ordinaire leverage dus. Werkte perfect in de jaren 70-80-90. Dan kon je in die jaren een aap nog de aandelen laten kiezen.
so long and thanks for all the fish
pi_146310057
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:36 schreef crashbangboom het volgende:
Dan kon je in die jaren een aap nog de aandelen laten kiezen.
Dat kan nog steeds. De bekende beursgorilla heeft een resultaat van meer dan 100% op de aex de laatste 14 jaar.
  dinsdag 4 november 2014 @ 22:08:16 #239
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146311392
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:33 schreef monkyyy het volgende:

Deze vraag stond nog in de OP. Het ging over de aandelenholding van Markel Corporation. Opfrissertje wat het ook alweer voor bedrijf was: http://www.checkcapital.com/Research_Reports/MKL_Report_0514.pdf

En hij mag er ook weer uit. Ik heb ooit bij het aanmaken van een nieuw topic iets fouts gedaan en nu zitten alle toekomstige OP's met mijn vraag opgescheept..
Maar bedankt voor je interessante toelichting ^O^
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 4 november 2014 @ 22:33:37 #240
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_146312919
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:36 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ordinaire leverage dus. Werkte perfect in de jaren 70-80-90. Dan kon je in die jaren een aap nog de aandelen laten kiezen.
Solid stock picks + kosteloze insurance float =

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 4 november 2014 @ 23:20:31 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146315126
Voor wat betreft Birkshire
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:36 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ordinaire leverage dus. Werkte perfect in de jaren 70-80-90. Dan kon je in die jaren een aap nog de aandelen laten kiezen.
Wat veel mensen over het hoofd zien is dat er duizenden investeringsfondsen geweest zijn, en Birkshire is een van de meest succesvolle. Waren ze eind jaren 70 failliet gegaan, dan had nooit iemand nu nog van ze gehoord. Kortom, dit succesverhaal heeft zichzelf uitgefilterd omdat ze de juiste strategie op de juiste tijd hadden.
Was een strategie van 'follow the trend' zeer consequent toegepast de meest succesvolle geweest, dan had iedereen van dat fonds opgegeven.

Met andere woorden: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het is een auto-selectie geweest. Het is toevallig dat BH zo succesvol was, maar het is 100% zeker dat het bedrijf dat (willekeurig?) de best gelukte strategie gekozen heeft nu het bekendste is.

Als in een casino iemand de 'strategie' heeft om telkens nadat rood gevallen is zwart in te zetten en vice versa, en hij wint op een avond daar 500% mee, maakt dat deze strategie nog niet valide. Er zijn nog 100 andere spelers die allemaal een andere strategie volgen en verliezen. Maar diegene met de succesvolle strategie komt in de picture. Dat zegt op zich ook nog niks over de waarde van die strategie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 4 november 2014 @ 23:21:18 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146315155
Waarmee ik als kanttekening plaats dat de strategie van groei, dividend en gecontroleerde leverage zelf ook gebruik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146354756
Ik kom hier nog een keer met een vraag:

Ik heb een rekening bij De Giro, daar heb ik wat trackers in mijn portefeuille. Nu is er vandaag één trackers (Vanguard Total World) 8,81% gedaald(!), terwijl als ik naar de koers van deze tracker kijk, hij vandaag 0,23% zou moeten zijn gestegen.

De koers in mijn portefeuille geeft nu wel dezelfde waarde aan als de koers van dit moment, namelijk $60,650. Hoe dit vóór vandaag was weet ik niet.
Normaal let ik niet zo op die koersen maar omdat deze tracker vandaag uit het niets ineens bijna 9% in waarde daalt terwijl de koers is gestegen...

Iemand enig idee hoe dit kan, wat er mis is, of waar dit aan kan liggen?

Enige verklaring die ik nu heb is dat de waarde van mijn portefeuille om de een of andere reden 9% te hoog was, in ieder geval 9% hoger dan de koers, en dat dit vandaag opeens recht is getrokken. Maar dat lijkt me ook vrij vreemd.
pi_146355061
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 23:20 schreef LXIV het volgende:
Voor wat betreft Birkshire

[..]

Wat veel mensen over het hoofd zien is dat er duizenden investeringsfondsen geweest zijn, en Birkshire is een van de meest succesvolle. Waren ze eind jaren 70 failliet gegaan, dan had nooit iemand nu nog van ze gehoord. Kortom, dit succesverhaal heeft zichzelf uitgefilterd omdat ze de juiste strategie op de juiste tijd hadden.
Was een strategie van 'follow the trend' zeer consequent toegepast de meest succesvolle geweest, dan had iedereen van dat fonds opgegeven.

Met andere woorden: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het is een auto-selectie geweest. Het is toevallig dat BH zo succesvol was, maar het is 100% zeker dat het bedrijf dat (willekeurig?) de best gelukte strategie gekozen heeft nu het bekendste is.

Als in een casino iemand de 'strategie' heeft om telkens nadat rood gevallen is zwart in te zetten en vice versa, en hij wint op een avond daar 500% mee, maakt dat deze strategie nog niet valide. Er zijn nog 100 andere spelers die allemaal een andere strategie volgen en verliezen. Maar diegene met de succesvolle strategie komt in de picture. Dat zegt op zich ook nog niks over de waarde van die strategie.
Ik ken mensen, particulieren dus, geen Godheden zoals de Heiligheid Warren, die in de jaren '70 stukjes kochten van fondsen zoals Nedllloyd op een P/E van 2. Twee (!). Dat was in de goede oude tijd dat je om een quote te krijgen op de fiets naar de locale bank moest springen. Die kreeg dan tweedagelijks een quote. Per telex (!). En dat was maar één fonds in de tijd dat beleggen nog geen mode was. Heel erg bijzonder dat je toen outperformance kon halen ;)

Die hebben de hemelse grootheid Warren ver outperformed met een factor veel, laat staan als ze in die tijd leverage hadden toegepast.

Ergo, niet verwarren: hemelse kunde
versus: leverage leverage leverage.

Geen wonder dat Warren dat laatste tijd op zijn kloten krijgt, onder meer met KO en IBM. Toto is niet meer in Nebraska, en het financial enginering truucje lukt niet meer.

De aura van Buffett is meer tijdsbepaald dan de beliebers willen toegeven. Elke aap met leverage had in die tijd kunnen outperformen, dat is een kwestie van een lijn met een factor drie verhogen.

Qua stockpicking is ie al tijden outperformed, niet qua marketing, geef ik toe. Die is nog steeds puik.
so long and thanks for all the fish
pi_146358448
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 00:13 schreef DarkNoize het volgende:
Ik kom hier nog een keer met een vraag:

Ik heb een rekening bij De Giro, daar heb ik wat trackers in mijn portefeuille. Nu is er vandaag één trackers (Vanguard Total World) 8,81% gedaald(!), terwijl als ik naar de koers van deze tracker kijk, hij vandaag 0,23% zou moeten zijn gestegen.

De koers in mijn portefeuille geeft nu wel dezelfde waarde aan als de koers van dit moment, namelijk $60,650. Hoe dit vóór vandaag was weet ik niet.
Normaal let ik niet zo op die koersen maar omdat deze tracker vandaag uit het niets ineens bijna 9% in waarde daalt terwijl de koers is gestegen...

Iemand enig idee hoe dit kan, wat er mis is, of waar dit aan kan liggen?

Enige verklaring die ik nu heb is dat de waarde van mijn portefeuille om de een of andere reden 9% te hoog was, in ieder geval 9% hoger dan de koers, en dat dit vandaag opeens recht is getrokken. Maar dat lijkt me ook vrij vreemd.
Transactiekosten meegewogen in het rendement?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_146358773
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 00:13 schreef DarkNoize het volgende:
Ik kom hier nog een keer met een vraag:

Ik heb een rekening bij De Giro, daar heb ik wat trackers in mijn portefeuille. Nu is er vandaag één trackers (Vanguard Total World) 8,81% gedaald(!), terwijl als ik naar de koers van deze tracker kijk, hij vandaag 0,23% zou moeten zijn gestegen.

De koers in mijn portefeuille geeft nu wel dezelfde waarde aan als de koers van dit moment, namelijk $60,650. Hoe dit vóór vandaag was weet ik niet.
Normaal let ik niet zo op die koersen maar omdat deze tracker vandaag uit het niets ineens bijna 9% in waarde daalt terwijl de koers is gestegen...

Iemand enig idee hoe dit kan, wat er mis is, of waar dit aan kan liggen?

Enige verklaring die ik nu heb is dat de waarde van mijn portefeuille om de een of andere reden 9% te hoog was, in ieder geval 9% hoger dan de koers, en dat dit vandaag opeens recht is getrokken. Maar dat lijkt me ook vrij vreemd.
Bij DeGiro wordt je koers berekend aan de hand van de laatste transactie die is uitgevoerd. Als ik een aandeel koop van 1 en later die dag worden er transacties gedaan van 0,80 en vandaag staat de koers 1,1 dan staat je portefeuille nog altijd op verlies zogezegd.

Die manier van werken zal goedkoper zijn denk ik.
pi_146362743
Had Warren Buffet gewoon alleen maar geluk, en was het eigenlijk niks meer dan een succes volle random walk ?

Ik denk het persoonlijk niet, waarbij ik niet wil zeggen dat hij nooit geluk heeft gehad met de markt omstandigheden. Maar er is volgens mij echt veel meer wat hem tot dit succes heeft gedreven.
Ik denk dat je daarvoor eigenlijk wat verder terug in de tijd zou moeten kijken naar Benjamin Graham, de genen die velue investing zo'n beetje heeft uitgevonden.
Zeker in dat op zicht zou het helemaal verwonderlijk zijn, als het alleen maar gebaseerd zou zijn op een soort random walk. Want in dat perspectief is het wel erg toevallig dat juist heel veel van Benjamin Graham leerlingen waaronder dus Warren Buffett zo succes vol zijn gebleken en in veel gevallen de markt hebben ge outperformed over een termijn van vele jaren.
zie ook http://en.wikipedia.org/w(...)raham-and-Doddsville

Als je dat zou vertalen naar een soort random walk theorie, en je zou er een soort van probability distribution van proberen te maken. (heb het niet gedaan) maar dan zou je waarschijnlijk echt uit komen op zo'n overwegend voordeel naar een kant, Waardoor het denk ik redelijk on aan namelijk is dat die successen van dat soort investeerders enkel en alleen op een soort random effecten zouden kunnen berusten.
Zie daar ook dit artikel van Warren Buffet zelf, uit 1984 over dit onderwerp.
http://www.bestinver.es/p(...)Warren%20Buffett.pdf

En of warren Buffett manier van investeren met Berkshire Hathaway op dit moment nog steeds werkt ?
De tijd zou het uit eindelijk moeten leren, maar als je naar de koers kijkt van BRK-A in vergelijking met de S&P 500 over de afgelopen 5 jaar, zie je dat die gewoon nog steeds een out performance laat zien en natuurlijk al je verder terug gaat kijken naar bijv 10 jaar, word het alleen maar gunstiger. Dus zou persoonlijk niet zo snel durven te stellen dat het op dit moment niet meer werkt.
http://finance.yahoo.com/(...)C%22weight%22%3A1}}}
pi_146363707
Buffett doet de laatste jaren alles wat Benjamin Graham als doodzonde gedefinieerd heeft.

Zie Tesco, IBM

Slinger maar eens een dot goedkope leverage tegen de S&P 500 grafiek aan, dan outperform je vanzelf in een stijgende markt :)
so long and thanks for all the fish
  donderdag 6 november 2014 @ 12:33:31 #249
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_146364023
Hier in Nederland hebben we een vergelijkbaar fonds natuurlijk. Over de afgelopen 20 jaar doet HAL Investments het beter dan Buffet.

HAL : 1363%
BRK : 1211%

Het is niet alleen leverage. Overigens heeft LXIV gelijk wbt zijn survivorship bias.
Overal verstand van.
pi_146364872
Het is niet helemaal zwart wit, maar het overgrote deel van zijn outperformance komt door goedkope leverage in een opgaande markt. Ooit was Buffet een excellent stockpicker, maar als je het plaatst in de context van wat Crashbangboom aangeeft valt dat ook wel mee. Dat was een tijd met een beperkte informatievoorziening en veel aandelen waren ondergeanalyseerd, terwijl ze nu overgeanalyseerd zijn. Vandaar de bekende verhalen van Buffet over gezonde bedrijven (kuch, grote krant, kuch) die ver onder boekwaarde noteerden. Geen wonder dat je in die tijd de index fors kon outperformen met een beetje gezond verstand. Gooi daar leverage tegen aan in een per saldo opgaande markt en je word schathemeltje rijk.

Met value investing an sich heb je een kleine edge, al is het enkel omdat je dan de 'shit' niet koopt. Helaas verklaard het voor de fanboys niet de gigantische outperformance die er ooit was. De laatste jaren word er al helemaal niet meer geleefd naar de 'gouden regels' en volgens mij zien de klakkeloze volgers dat ook terug in hun rendement t.o.v. de index. :P

Voor de liefhebbers die zijn succes verklaard willen hebben vanuit een academisch oogpunt, dit rapport.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 06-11-2014 13:08:51 ]
pi_146365139
Maar als het werkelijk alleen op leverage gebaseerd zou zijn, hoe is het dan te verklaren dat de BRK-A performance alleen maar beter word als je naar een 10 jaar periode gaat kijken in vergelijking met de S&P 500 dus inc de 08/09 bear market.

Dat strookt namelijk niet echt met die theorie.
pi_146365331
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:12 schreef Nimtex het volgende:
Maar als het werkelijk alleen op leverage gebaseerd zou zijn, hoe is het dan te verklaren dat de BRK-A performance alleen maar beter word als je naar een 10 jaar periode gaat kijken in vergelijking met de S&P 500 dus inc de 08/09 bear market.

Dat strookt namelijk niet echt met die theorie.
Ooit van begrijpend lezen gehoord?

Hoe gaat je IBM eigenlijk, al aan het middelen?
pi_146366504
Volgens mij is Warren Buffett gewoon nog steeds een erg goede stock picker, Maar goed daar kunnen de meningen over verschillen.

Wat betreft IBM die aandelen doen het volgens mij nog steeds gewoon prima. Zie niet echt in wat er precies mee zou moeten zijn, buiten dan het algemenen verhaal van Mr market die soms periodiek over het ene aandeel wat positiever oordeelt dan het andere. Maar het bedrijf zelf doet het volgens mij gewoon goed. Maar scheelt misschien ook wel iets dat ik ik een deel van die positie ook al sinds 2009 bezit.
pi_146366944
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:50 schreef Nimtex het volgende:
Volgens mij is Warren Buffett gewoon nog steeds een erg goede stock picker, Maar goed daar kunnen de meningen over verschillen.
Begrijp me niet verkeerd, ik kan me over het algemeen goed vinden in veel van de theorieën die Buffet heeft gekopieerd van zijn leermeester. Zoals gezegd werkt value investing op termijn, al is het enkel en alleen omdat je dan de echte shit eruit laat. Het verklaard echter niet de enorme outperformance die er geweest is, Buffet gebruikt een leverage van 1,6:1 en heeft een tijd gekend waar bedrijven echt misprijst werden. Dat komt nu zelden nog voor.

Veel van zijn transacties van de afgelopen jaren voldoen echter niet meer aan die gouden regels. Niet alleen omdat die echte 'mispricing' tegenwoordig bijna niet meer voorkomt, maar ook omdat de markt per saldo zijwaarts beweegt. Het leverage trucje werkt dan minder goed. Maar eerlijk is eerlijk, ook in een per saldo zijwaartse markt werkt goedkope leverage.

Probleem is alleen dat veel fanboys dit niet inzien en denken de strategie klakkeloos te kunnen nabootsen. Jij en ik beschikken niet over die middelen.
pi_146367947
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:04 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik kan me over het algemeen goed vinden in veel van de theorieën die Buffet heeft gekopieerd van zijn leermeester. Zoals gezegd werkt value investing op termijn, al is het enkel en alleen omdat je dan de echte shit eruit laat. Het verklaard echter niet de enorme outperformance die er geweest is, Buffet gebruikt een leverage van 1,6:1 en heeft een tijd gekend waar bedrijven echt misprijst werden. Dat komt nu zelden nog voor.

Veel van zijn transacties van de afgelopen jaren voldoen echter niet meer aan die gouden regels. Niet alleen omdat die echte 'mispricing' tegenwoordig bijna niet meer voorkomt, maar ook omdat de markt per saldo zijwaarts beweegt. Het leverage trucje werkt dan minder goed. Maar eerlijk is eerlijk, ook in een per saldo zijwaartse markt werkt goedkope leverage.

Probleem is alleen dat veel fanboys dit niet inzien en denken de strategie klakkeloos te kunnen nabootsen. Jij en ik beschikken niet over die middelen.
Daar heb je op zich idd wel een punt. Ik denk dat het zeker belangrijk is dat een gewone porto geen Berkshire Hathaway is en dat dingen die voor warren buffett misschien interessant kunnen zijn.
Kunnen voor een normale belegger ook zo maar eens voor een groot drama zorgen.
(een normale beleger kan namelijk nooit zo maar even bonds of aandelen uitgeven mocht dat ooit nodig zijn)
Dus er zijn daar dus zo i zo echt fundamentele verschillen.waardoor je dingen echt niet met elkaar kan vergelijken. Ook is er misschien ergens ook wat voor het punt te zeggen dat mispricing misschien nu en in de toekomst minder zou voor kunnen komen. Wat gewoon een nadeel zou zijn voor value investors.
Dus in dat op zicht is het idd niet echt realistische als mensen verwachten dat je met een normale porto een soort gelijke performance zouden kunnen maken als BRK.

Maar persoonlijk denk ik wel dat er daardoor nog steeds wel echt een meer waarde zit in value investing.
Deels om dat je juist probeert de bandwagons zo veel mogelijk te mijden en zo veel mogelijk zoekt naar bedrijven die interessant zijn gewaardeerd.
Hoe je daar evt precies in vulling aan zou moeten geven is denk ik ook voor veel investeerders gewoon verschillend.
Maar een aantal basis principes van oa Benjamin Graham zijn volgens mij gewoon nog steeds erg waardevol.
pi_146368111
great, beurzen springen springen plots een percent omhoog, sprinters noteringen (van CB) bevriezen...

staat nu al een half uur vast, DAX speeder long 9200 DE000CR0JTD1, vandaag uitgegeven. (ben blijkbaar de enige die ze gekocht heeft).

aha, terug online!

[ Bericht 23% gewijzigd door meth1745 op 06-11-2014 14:58:45 ]
pi_146369365
Wat veroorzaakte die plotse sprong,dit?
quote:
ECB Draghi: niet uitgesloten dat nationale centrale banken deelnemen aan ABS-programma
pi_146369454
DRAGHI SAYS BALANCE SHEET TO MOVE TOWARD EARLY 2012 LEVELS
pi_146369560
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:19 schreef meth1745 het volgende:
Wat veroorzaakte die plotse sprong,dit?

[..]

Dat ze voor zeker twee jaar schuld op blijven kopen
pi_146369631
Fugro :D
  donderdag 6 november 2014 @ 17:22:33 #261
256829 Sokz
Livin' the life
pi_146373600
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:33 schreef macondo het volgende:
Hier in Nederland hebben we een vergelijkbaar fonds natuurlijk. Over de afgelopen 20 jaar doet HAL Investments het beter dan Buffet.

HAL : 1363%
BRK : 1211%

Het is niet alleen leverage. Overigens heeft LXIV gelijk wbt zijn survivorship bias.
Waar zit de leverage bij HAL? Die hebben geen grote verzekeraar in hun port ofwel?
pi_146374678
Beneath the gold, the bitter steel
pi_146374739
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 17:22 schreef Sokz het volgende:

[..]

Waar zit de leverage bij HAL? Die hebben geen grote verzekeraar in hun port ofwel?
Ze hebben wel wat leverage middels leningen, maar beperkt, en verder is HAL prettig vrij van de financiele truucendoos. Verschil is ook dat die bijdragen aan de bedrijfsvoering van hun investeringen met kunde, en niet door de afdeling financial engineering te verheffen tot de belangrijkse van het bedrijf :)
so long and thanks for all the fish
pi_146374786
quote:
Minderheidsbelang, die centjes kunnen ze niet bij :)
so long and thanks for all the fish
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:45:26 #265
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146398051
Jim Cramer's aandelen voor de komende 25 jaar:

http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000327897

Weet je gelijk wat je moet vermijden :D

Wel lekker catchy moet ik zeggen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_146401479
Wat gebruiken jullie trouwens om de waardering van de overall markt te evalueren? Ik zoek zoveel mogelijk nuttige indicatoren. Een indicator is natuurlijk wat weinig om echt iets te zeggen. Dus wie vult dit aan:

Shiller p/e
Market cap to GDP
RSI
VIX

Is er ook iets dat zich richt op volume? Nog meer nuttige indicatoren?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:46:35 #267
256829 Sokz
Livin' the life
pi_146407748
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:45 schreef JimmyJames het volgende:
Jim Cramer's aandelen voor de komende 25 jaar:

http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000327897

Weet je gelijk wat je moet vermijden :D

Wel lekker catchy moet ik zeggen.
Hah dat neemt niemand serieus hoop ik :P Denk dat facebook 't snelste sterft qua 'hippe tech'. Merk in mijn omgeving ook dat steeds minder 't gebruiken en mijn timeline bestaat alleen nog uit spam filmpjes die iemand ooit eens geliked heeft.
pi_146408629
Zijn er zo veel en het kan soms ook erg afhangen zijn wat je precies wilt onderzoeken.
En of je een index wilt analyseren of meer naar de economie zelf wilt kijken. Maar om er eens zo eens aantal op te noemen.

P/E
Shiller P/E (CAPE)
earnings
earnings growth rate
dividend yield
dividend growth
book value per share
price to book value

VIX
put call parity
implied volatility surface

treasury rates
Inflation
Valuta

GDP
GDP Growth rate
etc, etc, etc

Zie voor meer info over economic data bijv ook
http://research.stlouisfed.org/fred2/tags/series

Of als je bijv meer op zoek bent naar Nederlandse economische data kun je bijv ook kijken op de site van het CBS
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/cijfers/kerncijfers/default.htm
pi_146410327
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:46 schreef Sokz het volgende:
Denk dat facebook 't snelste sterft qua 'hippe tech'. Merk in mijn omgeving ook dat steeds minder 't gebruiken en mijn timeline bestaat alleen nog uit spam filmpjes die iemand ooit eens geliked heeft.
Heb die tijdlijn zowiezo altijd gezien als plek voor zelfgeilerds en aandachtzoekers, bij twitter vind ik dat nog erger zelfs. Maak zelf af en toe gebruik van de chatfunctie, maar merk wel dat het inderdaad rustiger word. Publiceert FB geen pageviews per land?
  vrijdag 7 november 2014 @ 19:24:07 #270
256829 Sokz
Livin' the life
pi_146411032
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:08 schreef piepeloi55 het volgende:
Publiceert FB geen pageviews per land?
kan alleen pre 2014 per regio vinden. :P

Twitter wordt hét nieuwsmedium van de toekomst, alleen verdienmodel nog schraal.
  vrijdag 7 november 2014 @ 21:18:28 #271
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146415621
Wel weer lachen met die anaalistenadviezen over Fugro. Een half jaar geleden doodleuk koersdoelen van 50 euro afgeven en deze week het laatste koopadvies intrekken en een gemiddeld koerdoel van 10 euro afgeven. Kun je je vingers er op natellen dat het binnen een week weer op 20 euro staat.

Gelukkig handel ik het liefste contrair, maar je zou de stumperds die op 50 gekocht en maandag op 10 gedumpt hebben de kost moeten geven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146417296
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:46 schreef Sokz het volgende:

[..]

Hah dat neemt niemand serieus hoop ik :P Denk dat facebook 't snelste sterft qua 'hippe tech'. Merk in mijn omgeving ook dat steeds minder 't gebruiken en mijn timeline bestaat alleen nog uit spam filmpjes die iemand ooit eens geliked heeft.
Hmm, ik geef FB toch wat meer krediet. Ze hebben wel de beschikking over meer (?) als een miljard gebruikers, die allemaal bijna dagelijks doorgeven wat ze leuk en interessant vinden. Google begon ook op een soortgelijke manier door informatie te vergaren door de zoekopdrachten van mensen.

Als facebook innovatief genoeg is kunnen ze wat met die informatie en producten/diensten ontwikkelen, zoals google dat destijds gedaan heeft en groot geworden is. Maar of FB die slag ook kan maken is nog maar de vraag natuurlijk.
pi_146425009
Er is een AEX topic AEX / Beursgang Facebook #6: Meer dan gehalveerd. over Facebook waar een paar deelnemers al twee jaar lang beweren dat Facebook stervende is.

Als je het zelf niet meer leuk vindt: prima. Maar als investeerder moet je oppassen om je eigen voorkeuren te projecteren als een algemene trend.

De omzet van FB is nog steeds stijgende ....

fb%20revenue.jpg
  zaterdag 8 november 2014 @ 03:35:23 #274
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_146425090
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 03:12 schreef jaco het volgende:
Er is een AEX topic AEX / Beursgang Facebook #6: Meer dan gehalveerd. over Facebook waar een paar deelnemers al twee jaar lang beweren dat Facebook stervende is.

Als je het zelf niet meer leuk vindt: prima. Maar als investeerder moet je oppassen om je eigen voorkeuren te projecteren als een algemene trend.

De omzet van FB is nog steeds stijgende ....

[ afbeelding ]
Zou jij je geld erop zetten?
pi_146425443
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 03:35 schreef BasEnAad het volgende:
Zou jij je geld erop zetten?
Op dit moment niet. De waardering lijkt me nu veel te hoog.

Maar ik zou het ook niet durven shorten. Dan heb je m.i. kans dat de waarde van het bedrijf langzaam naar de huidige waardering toe kruipt, zodat je nooit iets aan je positie short zal hebben.

Mijn punt hierboven was met name dat Facebook geen uitstervend platform is, zoals je regelmatig in online artikelen en fora leest. Ook als het initiele enthousiasme wat afneemt, blijft het een efficiente manier voor adverteerders om doelgroepen te bereiken.
  zaterdag 8 november 2014 @ 12:13:45 #276
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_146428456
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 07:40 schreef jaco het volgende:

[..]

Op dit moment niet. De waardering lijkt me nu veel te hoog.

Maar ik zou het ook niet durven shorten. Dan heb je m.i. kans dat de waarde van het bedrijf langzaam naar de huidige waardering toe kruipt, zodat je nooit iets aan je positie short zal hebben.

Mijn punt hierboven was met name dat Facebook geen uitstervend platform is, zoals je regelmatig in online artikelen en fora leest. Ook als het initiele enthousiasme wat afneemt, blijft het een efficiente manier voor adverteerders om doelgroepen te bereiken.
Ik ook niet. Bij een bedrijf als Procter & Gamble of Unilever weet je vrijwel zeker dat ze over 10 jaar nog steeds de dienst uitmaken. Bij Facebook kan ik dat totaal niet inschatten.
  zaterdag 8 november 2014 @ 14:33:48 #277
256829 Sokz
Livin' the life
pi_146431539
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 03:12 schreef jaco het volgende:
Er is een AEX topic AEX / Beursgang Facebook #6: Meer dan gehalveerd. over Facebook waar een paar deelnemers al twee jaar lang beweren dat Facebook stervende is.

Als je het zelf niet meer leuk vindt: prima. Maar als investeerder moet je oppassen om je eigen voorkeuren te projecteren als een algemene trend.

De omzet van FB is nog steeds stijgende ....

[ afbeelding ]
Ja ze weten eindelijk de $/user iets uit te melken, liepen ze altijd al mee achter. Actieve users (per leeftijdsgroep) en clicks/pageviews (per leeftijdsgroep) meer interessant. Vooralsnog gaat het in de richting van een Hyves (leeftijd gebruikers) meets YouTube/Vine.
pi_146432770
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 12:13 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ook niet. Bij een bedrijf als Procter & Gamble of Unilever weet je vrijwel zeker dat ze over 10 jaar nog steeds de dienst uitmaken. Bij Facebook kan ik dat totaal niet inschatten.
Facebook zal er nog zeker zijn. Het is zo internationaal aangeslagen en die mate van gebruik is zo hoog dat ik niet verwacht dat het over 10 jaar weg zou zijn. Als ze een stijgende koers willen behouden zullen ze veel meer dingen er naast moeten doen denk ik, want de mate van advertenties kun je natuurlijk niet blijven vergroten. Het is nu al uiterst irritant(Dat geldt algemeen). Vooral ook omdat je vaak allemaal van die reclame krijgt waar je je alleen maar aan kunt irriteren(dating sites bijv. ).
  zaterdag 8 november 2014 @ 17:51:12 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146436416
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 03:12 schreef jaco het volgende:
Er is een AEX topic AEX / Beursgang Facebook #6: Meer dan gehalveerd. over Facebook waar een paar deelnemers al twee jaar lang beweren dat Facebook stervende is.

Als je het zelf niet meer leuk vindt: prima. Maar als investeerder moet je oppassen om je eigen voorkeuren te projecteren als een algemene trend.

De omzet van FB is nog steeds stijgende ....

[ afbeelding ]
4 miljard omzet is natuurlijk nog steeds een schijntje met een marketcap van 140 mld.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146452943
Ik heb een vraagje over fondsen

Is het slim om een defensief fonds te nemen en daar veel in te storten in woelige tijden. Van zodra het enkele maanden beter gaat terug het bedrag te verminderen?

Ik stort bv. maandelijks 50 euro
Ik zou het naar 100 euro willen brengen in tijden dat het algemeen sentiment tegevalt
Van zodra de beurs euforie kent wil ik het naar 25 euro brengen.

Ik denk dat ik op die manier veel meer deelbewijzen kan aankopen met mijn geld. Na 5 jaar verkoop ik het fonds en moet ik sowieso veel meer winst gemaakt hebben dan het gemiddelde.
Of sla ik de bal nu volledig mis?
Cindy De Vuyst
pi_146454904
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 01:48 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb een vraagje over fondsen

Is het slim om een defensief fonds te nemen en daar veel in te storten in woelige tijden. Van zodra het enkele maanden beter gaat terug het bedrag te verminderen?

Ik stort bv. maandelijks 50 euro
Ik zou het naar 100 euro willen brengen in tijden dat het algemeen sentiment tegevalt
Van zodra de beurs euforie kent wil ik het naar 25 euro brengen.

Ik denk dat ik op die manier veel meer deelbewijzen kan aankopen met mijn geld. Na 5 jaar verkoop ik het fonds en moet ik sowieso veel meer winst gemaakt hebben dan het gemiddelde.
Of sla ik de bal nu volledig mis?
In theorie klinkt het goed echter de praktijk is dat het zéér moeilijk te bepalen is wat de juisten koop/verkoop momenten zijn (of te bepalen wanneer het sentiment tegen valt of juist euforie kent.
  zondag 9 november 2014 @ 08:44:22 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146455122
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 01:48 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb een vraagje over fondsen

Is het slim om een defensief fonds te nemen en daar veel in te storten in woelige tijden. Van zodra het enkele maanden beter gaat terug het bedrag te verminderen?

Ik stort bv. maandelijks 50 euro
Ik zou het naar 100 euro willen brengen in tijden dat het algemeen sentiment tegevalt
Van zodra de beurs euforie kent wil ik het naar 25 euro brengen.

Ik denk dat ik op die manier veel meer deelbewijzen kan aankopen met mijn geld. Na 5 jaar verkoop ik het fonds en moet ik sowieso veel meer winst gemaakt hebben dan het gemiddelde.
Of sla ik de bal nu volledig mis?
Het is zeker bij een fonds niet te timen. Maar als jij maandelijks gewoon blijft storten heb je wel automatisch spreiding in de tijd. Verder: stel dat je op zeker moment 10.000 euro in dat fonds hebt. Dan maakt het in tijden van euforie echt niks uit of je 50 euro minder stort. Dat is maar 0,5% van het totaal.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146461009
Voorspellen kun je zeker niet, maar dit is nu toch al de tweede keer dat ik die beursdaling in 2014 2X kon timen.
Ik zou daar ook geld uit willen kloppen.

Ik zal een concreet voorbeeld geven. (dit zijn nu fictieve cijfers)
Onze inventarisatiewaarde is (gemiddeld): 350 euro
We besteden maandelijks (gespreide instap dus): 50 euro.
Ik krijg dus 0,1429 deelbewijzen.
Nu zijn die deelbewijzen eigenlijk het belangrijkste, hoe meer.. hoe beter ;)

Als je op Morningstar eventjes je portefeuille door de X-ray haalt zie je in welke sectoren en regio's je vooral zit.
Ik zit voor 40% in Europa, dit is dus bijna de helft van mijn portefeuille.

Bij het minste dat Angela Merkel een scheet laat of er één of andere ongunstige berichten komen over rente, een aanslag, oorlog, ziekte, werkloosheid in Europa en landen die mogelijk in de problemen komen dan zien we de Europese aandelen gigantisch kelderen.
Dit is in 2014 2X gebeurd en toen speelde ik al met dit plan, maar dacht altijd (Dit is misschien te doorzichtig?)

Heel belangrijk is om nu het gemiddelde van de inventarisatiewaarde van je portefeuille te gaan bepalen.
Stel dat die rond 350 euro ligt, dan gaan we daar onder mikken op pakweg 340.
Die 340 is ons kantelpunt!

Als we zien dat we in een dalende trend zitten (en onder de 340 euro dalen) dan gaan we nog steeds gespreid instappen maar gaan we ons instapbedrag instellen op 75 euro/maand.
(Ik krijg nu ong. 0,2205 deelbewijzen)

Daalt de inventarisatiewaarde van ons fonds tot 330 euro dan gaan we ons instapbedrag verhogen naar 100 euro/maand.
(Ik krijg nu ong. 0,3030 deelbewijzen)


Wanneer de beurzen terug stijgen, gaan we dit in de omgekeerde richting gaan doen. Zodra we door de 330 euro breken verlagen we ons instapbedrag terug naar 75 euro.
Gaan we naar 340 dalen we naar 50 euro.

Deze tactiek is OP PAPIER 2x gelukt. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Cindy De Vuyst
pi_146467538
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:33 schreef einzeinz het volgende:
...
Zoals eerder al is vermeld heeft je plan niet zoveel zin als je al een tijdje bezig bent. Je zal toch eerder in de trant van percentages moeten denken wil het een significant effect hebben want 50 ipv 75 euro maakt natuurlijk niet zoveel uit.
pi_146469699
Nog afgezien van de bedragen waar we het over hebben, komt deze aanpak erop neer dat je blijkbaar altijd 'extra' geld aan de zijlijn hebt staan. Als we in een stijgende markt of zijwaarts gaande markt zitten, leg je voortdurend minder ín dan wat je beschikbaar hebt voor aandelen. Daardoor kun je mogelijk een belangrijk deel van je rendement mislopen (bij een lange beleggingstermijn).
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_146471093
En je weet natuurlijk niet of je daadwerkelijk weer stijgt...
pi_146489687
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 17:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

4 miljard omzet is natuurlijk nog steeds een schijntje met een marketcap van 140 mld.
Klopt. De waardering van het aandeel is extreem hoog en ik denk eerlijk gezegd niet dat Facebook als bedrijf deze waarde ooit zal bereiken.

Een waarschijnlijk scenario is dat het aandeel een klap krijgt gedurende een algehele markt correctie. Daarna is er ruimte voor een meer redelijke waardering en zal ik er weer eens naar kijken.

Zo'n algemene markt correctie valt niet te timen en als je dat toch wilt proberen dan is het logischer om een markt ETF te shorten of sterk cyclische bedrijven te shorten. Om deze redenen vind ik Facebook niet geschikt als een long kandidaat, maar ook niet als een typische short.
pi_146489855
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:33 schreef einzeinz het volgende:
Bij het minste dat Angela Merkel een scheet laat of er één of andere ongunstige berichten komen over rente, een aanslag, oorlog, ziekte, werkloosheid in Europa en landen die mogelijk in de problemen komen dan zien we de Europese aandelen gigantisch kelderen.
Dit is in 2014 2X gebeurd en toen speelde ik al met dit plan, maar dacht altijd (Dit is misschien te doorzichtig?)
Je plan is een variant op gespreid instappen en 'rebalancing' (= het switchen naar de beleggings categorie die de afgelopen periode het meeste in waarde is gedaald).

Dit zijn beide goede ideeen en je plan is solide. Gezien je enthousiaste toon lijk je er echter veel van te verwachten. Dit zie ik niet zo. Je plan is common sense maar geen briljante uitvinding om je rendement te stuwen.

Je hebt het over een fonds. Ik denk eerlijk gezegd dat de strategie van dat fonds en de kosten van het beheer uiteindelijk een veel grotere factor op je lange termijns rendement zullen hebben.

Verder noem je twee correcties in 2014 'gigantisch'. Het is misschien goed om wat studie te doen naar beurs crashes in de historie, zodat je goed beseft wat prijsrisico van aandelen kan betekenen.
  maandag 10 november 2014 @ 09:06:09 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146490286
Op het Damrak krijgen ze de openingsprijs van Fugro niet uitgerekend! :')
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 10 november 2014 @ 09:13:16 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146490398
En ze zijn weg!
38K in minder dan een week erbij. Heb ik niet iedere week.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 10 november 2014 @ 09:29:08 #291
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_146490662
Nice!

Ik had zelf te vroeg getimed met mijn turbo long.

Las overigens precies deze uitkomst gisteren op IEX (maar goed daar wordt ook heeeeel veel onzin geschreven). Fugro zou niet kunnen openen, de veel hogere koers na een minuut of 5 zou de AEX een beetje optillen. Dat had hij toch even goed gezien. Al is Fugro beperkt qua invloed op de AEX natuurlijk.
  maandag 10 november 2014 @ 11:05:15 #292
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146492705
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 09:13 schreef LXIV het volgende:
En ze zijn weg!
38K in minder dan een week erbij. Heb ik niet iedere week.
Netjes! :o

Hoe wist je in te schatten dat dit geen imtech 2 zou worden?
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 10 november 2014 @ 12:31:13 #293
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146494643
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 11:05 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Netjes! :o

Hoe wist je in te schatten dat dit geen imtech 2 zou worden?
lees maar terug
pi_146495932
Ik vind Fugro sowieso een lastig aandeel om te beoordelen op waarde. Als een Oil&Gas service company zitten ze in een sector die krimpende is maar wel geruime tijd de markt outperformen. Aan de andere kant zit het zwaargewicht HAL ook overwegend vertegenwoordigd in deze business met de giganten SBM, Boskalis en Kon. Vopak. Z24 spreekt van een mogelijk plan om deze servicebedrijven te laten fuseren nadat Boskalis een significant belang in Fugro heeft genomen waarij de goedkeuring van HAL niet onopgemerkt moet blijven.

Zelf merk ik een tendens binnen de upstream sector van Oil&Gas dat acquisities er vooral op gericht zijn een totaalpakket te creeeren binnen de service companies om alle activiteiten van geologische veldverkening tot aan de overdracht van de mijn aan de klant te dekken. Het feit dat een bedrijf als Shell de downstreamactiviteiten laten voor wat het is en een groot servicebedrijf (en total solutions aanbieder) als Schlumberger een winstverdubbeling in 2017 verwacht is reden om eens na te denken of het niet verstandig is om meer te kantelen richting de dienstverleners in de energiesector.
One man's trash, another man's treasure.
  maandag 10 november 2014 @ 13:30:56 #295
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146496058
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 12:31 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

lees maar terug
Op de vorige pagina? Dat ging volgens mij ook op voor imtech.

quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 13:26 schreef Arkai het volgende:
Het feit dat een bedrijf als Shell de downstreamactiviteiten laten voor wat het is en een groot servicebedrijf (en total solutions aanbieder) als Schlumberger een winstverdubbeling in 2017 verwacht is reden om eens na te denken of het niet verstandig is om meer te kantelen richting de dienstverleners in de energiesector.
Dat doet me denken aan dit artikel van een tijdje terug: http://www.economist.com/node/21559358
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 10 november 2014 @ 13:31:42 #296
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146496079
dubbel

[ Bericht 98% gewijzigd door JimmyJames op 10-11-2014 13:31:51 (sry) ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_146497003
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 13:26 schreef Arkai het volgende:
Ik vind Fugro sowieso een lastig aandeel om te beoordelen op waarde. Als een Oil&Gas service company zitten ze in een sector die krimpende is maar wel geruime tijd de markt outperformen. Aan de andere kant zit het zwaargewicht HAL ook overwegend vertegenwoordigd in deze business met de giganten SBM, Boskalis en Kon. Vopak. Z24 spreekt van een mogelijk plan om deze servicebedrijven te laten fuseren nadat Boskalis een significant belang in Fugro heeft genomen waarij de goedkeuring van HAL niet onopgemerkt moet blijven.

Zelf merk ik een tendens binnen de upstream sector van Oil&Gas dat acquisities er vooral op gericht zijn een totaalpakket te creeeren binnen de service companies om alle activiteiten van geologische veldverkening tot aan de overdracht van de mijn aan de klant te dekken. Het feit dat een bedrijf als Shell de downstreamactiviteiten laten voor wat het is en een groot servicebedrijf (en total solutions aanbieder) als Schlumberger een winstverdubbeling in 2017 verwacht is reden om eens na te denken of het niet verstandig is om meer te kantelen richting de dienstverleners in de energiesector.
Boskalis neemt een blokkerend belang om straks een divisie (seabed) op te pikken als de turnaround plannen van Fugro niet blijken te werken. Met het huidige bestuur aan het roer wordt dat nooit wat met Fugro.

Ze zijn niet zomaar door het putje gegaan. Maar zo overdreven als de afstraffing naar onder de 9 was, zo overdreven is de koersstijging nu, als je naar de toekomstverwachtingen van het management zelf kijkt (en die hebben toch een belabberd track record)

Verder is vanaf oktober pas een treasurer actief, en vanaf december een interne accountantsdienst, ik zie nog wel wat zaken uit de kast vallen. Als dat niet het geval is de komende vier maanden, en/of als het bestuur opstapt, is het een ander verhaal.

Ergo, Boskalis/HAL is slim, maar dat is niet noodzakelijkerwijs in het voordeel van de gewone aandeelhouder. Die kopen een blokkade, niet noodzakelijkerwijs een heel bedrijf.

Wie trouwens gelooft in integrated, moet maar eens kijken naar het conglomeraat Aker ASA. Wel weinig/minder geografische spreiding.

[ Bericht 0% gewijzigd door crashbangboom op 10-11-2014 14:15:44 ]
so long and thanks for all the fish
pi_146498530
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 14:06 schreef crashbangboom het volgende:
Boskalis neemt een blokkerend belang om straks een divisie (seabed) op te pikken als de turnaround plannen van Fugro niet blijken te werken.
Dit komt inderdaad wel over als een gerechtvaardigd belang op basis van eerdere acquisities van Boskalis. Interessant!

quote:
Wie trouwens gelooft in integrated, moet maar eens kijken naar het conglomeraat Aker ASA. Wel weinig/minder geografische spreiding.
Ik vind ze toch te veel gefocussed op offshore structures wat m.i. geen interessante subsector is. De know-how is niet uniek en het service aspect zit in de beschikbaarheid van de fysieke assets. Wel zie ik significante activiteit in subsea maar daar durf ik mijn vingers niet aan te branden bij olieprijzen onder de $150 per vat.
One man's trash, another man's treasure.
pi_146499360
Als je trouwens wil lachen met analisten moet je de commentaren en koersdoelen van de afgelopen twee weken ten aanzien van Fugro eens op een rij zetten.

Vooral KBC. Vrijdag na de call: Fugro zakt niet door convenanten. Maandagochtend erna: Fugro zakt wel door de convenanten, koersdoel verlaagd van 17.5 naar 9.

Aandeel staat nu op 20.4 (ik geef toe, dat vind ik nogal onbegrijpelijk, dat is hoger dan voor de dramatische call en geimplodeerde verwachtingen)

Of deze van ABN Amro, zo ongeveer op het dieptepunt
quote:
woensdag 5 november 2014 - 23:00u -
ABN AMRO verlaagt het koersdoel van Fugro naar ¤ 9,50 van ¤ 37,00. Het koopadvies van dinsdag 12 augustus 2014 wordt vervangen door een houdadvies
so long and thanks for all the fish
pi_146500123
Het is altijd lachen geblazen met koersdoelen en verwachte winsten. McKinsey heeft er ooit eens onderzoek naar gedaan en het komt er eigenlijk op neer dat analisten achter de feiten aanlopen. De verwachtingen zijn bijna altijd overdreven en convergeren met de tijd naar de werkelijkheid toe.

One man's trash, another man's treasure.
  maandag 10 november 2014 @ 18:01:34 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146505307
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 11:05 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Netjes! :o

Hoe wist je in te schatten dat dit geen imtech 2 zou worden?
Advies van CBB
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')