abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_145132065
registreer om deze reclame te verbergen
Dat hekje blijft staan? Of haal je die pas weg als de muren klaar zijn.
pi_145133035
Dat hekje blijft (waarschijnlijk) staan. Zo zien de trap en -leuningen vanaf de begane grond tot helemaal boven eruit. De muur kon sowieso niet op de rand staan (heb ik me laten vertellen, anders moest er meer aangepast worden) waardoor altijd de breedte van het hek open zou blijven of het er "raar" uit zou zien. Vandaar voor nu de keuze hem te laten staan. Achter het hek wordt uiteraard nog wel afgewerkt.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 22:16:39 #53
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_145139208
Hmmm apart...

Om die wanden makkelijker te kunnen afwerken is het wellicht handig om het hekje tijdelijk weg te halen. Kun je gelijk eens zien hoe het staat zonder :)
pi_145142377
Euh, balken met twee pf vier cm opdikken betekent opdikken en niet verhogen he.. Dus doorbuiging beperken door aan de zijkant hout te verlijmen en schroeven. Dus stijver maken.

M.i. Voegt dit absoluut geen sterkte toe. Ik kan het mis hebben.
Langzaam maar zeker.
pi_145150088
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 23:28 schreef Gieliovd het volgende:
Euh, balken met twee pf vier cm opdikken betekent opdikken en niet verhogen he.. Dus doorbuiging beperken door aan de zijkant hout te verlijmen en schroeven. Dus stijver maken.

M.i. Voegt dit absoluut geen sterkte toe. Ik kan het mis hebben.
De constructeur gaf aan dat opdikken aan de onderzijde van de balken met 2 cm voldoende extra draagvermogen zou geven. De 4 cm balken die daadwerkelijk geplaatst worden worden uiteraard verlijmd met constructielijm en elke 30 cm met 2 schroeven vastgezet. De gemeente heeft dit ook beoordeeld en heeft het goedgekeurd. Ik mag dan aannemen dat het allemaal klopt.
pi_145158485
Nou ik ben geen constructeur maar wel technisch onderlegd en ik zeg lariekoek.

Maar goed als zij het goed vinden, prima.
Langzaam maar zeker.
pi_145162231
Wat noem jij sterkte dan?
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 20:31:31 #58
422610 Barrah
pi_145166661
Als het volledig wordt vastgelijmd moet het wel wat toevoegen toch? De lijm zelf is stijver/sterker dan het hout zelf.

Aan de zijkant zie je wel vaker omdat het minder ruimte kost. En omdat "hogere" planken ik één stuk van zichzelf veel stijfheid hebben.
pi_145171563
Ik zeg één ding. Denk je even een lattenbodem in van een bed.

Liggend, hmm... lekker verend onder je matras. Draai dat zelfde latje op z'n kant... BAM! Geen mm te verbuigen.
Langzaam maar zeker.
pi_145179605
Leuk topic ^O^ succes met verbouwen enzo!
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 08:56:29 #61
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_145179766
Wauw wat een tof project! :Y *envy*
pi_145179892
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 22:19 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zeg één ding. Denk je even een lattenbodem in van een bed.

Liggend, hmm... lekker verend onder je matras. Draai dat zelfde latje op z'n kant... BAM! Geen mm te verbuigen.
Je ontkracht nu je eigen stelling... Een hoge balk (lattenbodem) is buigvaster dan een brede bij dezelfde dimensie.
pi_145180691
Een balk hoger maken is veel efficiënter dan deze dikker maken. De hoogte telt met de derde macht mee in de berekening van het traagheidsmoment van een balk. I = b*h^3 / 12
pi_145181011
Volgens mij is niet helemaal duidelijk hoe de constructie verstevigd wordt. De constructeur heeft het over opklampen. Dit gebeurt volgens het volgende schema:
4jovpl.png
pi_145265075
En weer iets verder. We hebben de gemeente de fysiek laten controleren of de aanpassingen aan de dakconstructie correct uitgevoerd zijn. Vanmiddag is er een inspecteur langsgekomen en deze was akkoord.

De eerste opzet voor de binnenmuren is ook gemaakt. De indeling wordt daardoor een stuk duidelijker!

De bijkeuken:
DSC03192.JPG

Slaapkamer 3 en de badkamer:
DSC03194.JPG

en de kamer naast de patio:
DSC03213.JPG

Op de foto lijkt het klein, maar ter indicatie, de kamers tegen de muur zijn 3 meter diep en minimaal even breed met uitzondering van de bijkeuken.

Slaapkamer 4 is zoals op de foto zichtbaar is 4 meter bij 2,20 meter waardoor er een gang overblijft van ca 1,30m breed.

Eind deze week staan de eerste muren als het goed is...
pi_145269478
Gaaf om te zien dat jullie lekker bezig zijn!

Excuus voor eventuele twijfel die ik heb veroorzaakt met mijn vragen over de balk versteviging :)

Gaat zo voort! Het zal hard veranderen als je straks begint met wanden zetten :)
Langzaam maar zeker.
pi_145338321
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:45 schreef Gieliovd het volgende:
Gaat zo voort! Het zal hard veranderen als je straks begint met wanden zetten :)
En hard gaat het zeker! Gisteren is de eerste opzet voor de patio geplaatst:
DSC03219.JPG

En vandaag staat er een groot deel van de andere muren:
DSC03231.JPG
Waar de steiger staat komt een deel van de keuken, de ruimte daarachter is de bijkeuken gevolgd door een slaapkamer, de badkamer en weer een slaapkamer.

En ook de eerste bedrading is aangelegd:
DSC03241.JPG

Helaas ook een lekkage geconstateerd met de regen van gisteren en vandaag... Langs 1 raam loopt behoorlijk wat water... De voegen van de buitengevel zijn niet helemaal in orde. Gelukkig is de VvE klein en actief en wordt daar al actie op ondernomen.
pi_145338462
Gaaf! Gaat vlotjes inderdaad :) Die fase vond ik ook erg leuk, wanden zetten en echt grote resultaten boeken.

Jammer van die lekkage, daar werd ik echt depressief van toentertijd :(
Langzaam maar zeker.
pi_145338600
Leuk om het zo vorm te zien krijgen. Vallen de ruimtes je mee? Of had je het groter bedacht in je hoofd? :)
pi_145339083
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:58 schreef Gieliovd het volgende:
Gaaf! Gaat vlotjes inderdaad :) Die fase vond ik ook erg leuk, wanden zetten en echt grote resultaten boeken.

Jammer van die lekkage, daar werd ik echt depressief van toentertijd :(
Die lekkage verbaasd mij niets. Die hoek was al een tijd een probleem. De verkoper (was aannemer) had dat naar eigen zeggen verholpen. Kennelijk niet dus al wisten we wel al dat er nog een lekkage was. Bij de onderburen was die al een paar keer zichtbaar de afgelopen weken, maar bij ons niet. Nu blijkt het toch via ons te lopen. De verkoper van de appartementen (is voor beiden dezelfde persoon) is uiteraard onbereikbaar... Maar, het gaat wel goed komen. Voordeel is dat mijn muren nu open liggen en de reparatie van de voegen mogelijk van binnenuit gedaan kan worden. Dan is het nu waterdicht en kunnen we rustig naar een permanente oplossing kijken en alle buitengevels onder handen laten nemen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 19:02 schreef Puala het volgende:
Leuk om het zo vorm te zien krijgen. Vallen de ruimtes je mee? Of had je het groter bedacht in je hoofd? :)
Inschatten van de ruimtes is nog steeds lastig, maar het valt tot nu toe zeer mee. Het is nu nog wat donker, ik denk dat als het straks ook gestuct en gesausd is veel groter oogt.
pi_145432569
Alle kamermuren staan! Alleen de muren van de patio moeten nog verder gebouwd worden. De ruimtes vallen enorm mee. De meeste zijn groter als gedacht, met name de badkamer en de woonkamer.

Bij 1 slaapkamer valt de ruimte tegen ten opzichte van de verwachting. Toch is dit de grootste slaapkamer... Hij oogt klein.

Wat foto's:

DSC03283.JPG
Vanuit de woonkamer naar achteren.

DSC03299.JPG
De slaapkamers aan de voorkant

DSC03301.JPG
en de gang.

Verder hebben we vandaag de keuken besteld. Dit is de kleur geworden:
M_3065_Stahlblau.1.jpg

Alleen in plaats van een zwart werkblad wordt het een 2cm dik wit composiet werkblad. En de opstelling is anders, het is een L vorm geworden van 2,5x5 meter waarbij de 2,5 meter hoge kasten zijn en de 5 meter lage kasten. Er komen geen bovenkasten. Deze week wordt hij ingemeten, begin december levering en plaatsing.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 20:36:45 #72
422610 Barrah
pi_145436871
Voortgang!
Benieuwd of de kamers nog groter lijken als er lichtinval via de patio komt.
pi_145588721
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 20:36 schreef Barrah het volgende:
Benieuwd of de kamers nog groter lijken als er lichtinval via de patio komt.
Wij zijn ook benieuwd... Aanstaande weekend worden de kozijnen voor de patio gemaakt. Deze worden dan begin volgende week geplaatst en wordt de binnenruimte van de patio waterdicht gemaakt en de hemelwaterafvoer aangelegd. Als het weer dan meezit, zal het gat in het dak volgende week gemaakt worden. Dan weten we het, maar ik verwacht dat dit heel veel verschil gaat maken.

Deze week begint een loodgieter met het maken van de benodigde aansluitingen voor water en riool. Elektra, netwerk en TV aansluitingen worden ook geplaatst. Volgende week begint waarschijnlijk de stucadoor. Het gaat echt enorm hard!
pi_145924462
Weer tijd voor een update.

De patio heeft wat vertraging opgelopen. Daar is niet veel gebeurd waardoor we helaas nog niet kunnen zien hoe de lichtinval is... De kozijnen staan nu klaar en worden deze week (als het goed is) wel geplaatst waardoor deze ruimte waterdicht gemaakt kan worden en het dak weg kan worden gehaald. Hopelijk zit het weer mee, want als het dak open gaat moet het 2 a 3 dagen droog zijn zodat ook de dakrand goed afgewerkt kan worden.

De afgelopen week is voornamelijk gewerkt aan de elektra en overige technische aansluitingen. Niet normaal hoeveel lengte aan kabels er in gaat. Voor de TV zitten we nu op 200 meter, netwerk op 300. Elektra heb ik niet bijgehouden, maar dat zijn ook aardig wat rollen, net als de buizen waar alles inzit. Zal denk ik snel naar de 3 a 4km aan bekabeling gaan!

Deze week worden als het goed is ook het riool, water en gas naar de juiste plekken gebracht. Ook zijn de eerste kamers volledig dicht qua muren en plafonds. Die worden mogelijk deze week al onder handen genomen door een stukadoor.

Alle overige zaken zoals keuken en badkamer zijn besteld. We hoeven dus geen keuzes voor dat soort zaken meer te maken. Enige wat er nog aankomt is de trap naar het dakterras. Deze week ontvangen we daar de offerte voor naar verwachting.

Tegenslagen hebben we niet meer gehad. Kan ook eigenlijk niet anders in een compleet lege ruimte waar alleen maar opgebouwd hoeft te worden. Alles wat er komt is nieuw. Streven is nog steeds 5 december klaar...

Wat foto's:

DSC03326.JPGDe bekabeling van netwerk, TV en elektra

DSC03351.JPGNog meer leidingen

DSC03352.JPGen nog meer....

DSC03347.JPGMaar, het gastentoilet is bijna klaar!

DSC03339.JPG

DSC03358.JPGDe kozijnen voor de patio

DSC03356.JPGDe (toekomstige) patio

DSC03328.JPGDe eerste dichte kamer, klaar voor de stukadoor

DSC03337.JPGDe rest van de ruimten moeten eerst nog wat gipsplaatjes geplaatst worden... De plaatsen van aansluitpunten voor de keuken zijn alvast "gemarkeerd"
  Moderator zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:40:04 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145926681
Mooie vorderingen; maar waarom is alles uitgevoerd met flexibele buis ?
Is daar na de hand de bedrading in aangebracht ? Of waren deze flexibele buizen al voorzien van bedrading ?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')