abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_144210588
Na in april een bezichtiging gedaan te hebben zijn mijn vriendin en ik sinds een maand eigenaar van een nieuw appartement. Nieuw voor ons, nieuw voor het pand. Voorheen was het een pakhuis, nu is het opgedeeld in 1 bedrijfsruimte en 2 appartementen. Ons appartement ligt op de bovenste etage.

Het is een grote ruimte van ca 155m2, maar praktisch nog helemaal leeg. Wij moeten nu zorgen voor de indeling, afwerking en het geschikt maken als woonruimte. Een klus waar meer bij komt kijken als gedacht.

Dit topic is voor de geïnteresseerden om te volgen, maar ik hoop hier ook mijn vragen (die ongetwijfeld zullen komen) te kunnen plaatsen. Veel zaken zijn nieuw voor mij waardoor wij daar niets van weten...

Een paar plaatjes:

De voorkant


Binnen

Een interieurarchitect heeft voor ons een indeling gemaakt aan de hand van onze wensen:
- Ruime woonkamer
- 4 slaapkamers
- Opslagruimte
- Ruim dakterras

De uitkomst was voor ons verrassend en zeer positief, de reden om de ruimte te kopen:

De voorgestelde inrichting

Hier bovenop moet een dakterras komen. Nu is er geen enkele buitenruimte, en dat was een voorwaarde. Daarom heeft de architect een stuk van de binnenruimte in het midden van de ruimte getransformeerd tot buitenruimte. Een stuk dak wordt weggehaald en daaronder ontstaat een patio met trap naar het dak. Bijkomend voordeel, 4 buitenmuren meer waardoor de laatste 2 slaapkamers gerealiseerd konden worden en de ruimte lichter wordt. De patio komt namelijk op de donkerste plek in de ruimte. En, we kunnen op het dak komen.

Een bouwkundige is aan de gang gegaan om de mogelijkheden te bekijken. Uitkomst was de mogelijke realisatie van een dakterras van ca 60m2. Na toestemming gevraagd te hebben aan de VvE de vergunningsaanvraag gedaan bij de gemeente. Na een aantal weken werd deze gelukkig verleend onder voorbehoud van aanlevering van de constructieve gegevens. Deze hadden we bewust nog niet op laten stellen gezien de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden en we eerst wilden weten of de gemeente hiermee akkoord zou gaan. Dit akkoord was voorwaarde voor de koop en de gemaakte kosten liepen al aardig op, vandaar het uitstel.

Na dit akkoord van de gemeente hebben we een constructeur ingeschakeld voor de noodzakelijke constructieberekeningen. De uitkomst was positief. Het dak in de huidige vorm is net niet sterk genoeg om een terras te dragen, maar, dit is eenvoudig aan te passen door de balkenconstructie aan de binnenzijde van de ruimte te verstevigen. Nu is het aan de gemeente om ook hier een akkoord voor te geven.

Volgende week hopen we te kunnen starten met voorbereidende zaken (constructief zit ik nog in de beoordelingstermijn van de gemeente en kan/mag ik nog niets doen). Eindelijk krijgen we dan water, gas en elektra. Best handig bij een verbouwing!

Zo zal de ingang verplaatst worden naar bovenaan de trap en kan het leidingwerk aangepast worden op de plaatsing van de keuken, badkamer, 2e toilet en bijkeuken. Verder kan als voorbereiding gestart worden met het verwijderen van het plafond om zo de dakconstructie na goedkeuring te kunnen verstevigen.

Wij zijn nu druk bezig met het bepalen van hoe het moet worden, wat waar moet komen en hoe het eruit moet komen te zien.

De positie van de muren die moeten komen is bekend, en afgelopen dagen heb ik gekeken naar de benodigde capaciteit van CV/radiatoren, plaatsing van lichtpunten en stopcontacten, schakelaars, CAI en netwerkaansluitingen etc. Ook qua afwerking hebben we al van een hoop dingen bepaald hoe het moet gaan worden (al wijzigen we dat nu nog regelmatig...), maar een hoop moet ook nog beslist worden.

Er hoeft praktisch niets gesloopt te worden, er kan dus bijna gelijk begonnen worden met opbouwen. Daarom ons streven: 1 december klaar...
pi_144210732
die 1 dec, is dat op basis van zelf doen, of alles uitbesteden? Het is in ieder geval een aardige klus, maar wel top dat je alles zelf kan bepalen.. En o jah, liever een wcd te veel dan te weinig....
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_144210802
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 september 2014 18:48 schreef RanTheMan het volgende:
die 1 dec, is dat op basis van zelf doen, of alles uitbesteden? Het is in ieder geval een aardige klus, maar wel top dat je alles zelf kan bepalen.. En o jah, liever een wcd te veel dan te weinig....
Juist ja. Veel stopcontacten en UTP aanleggen is een erg goed idee. Dat komt altijd van pas en de extra kosten zijn nu waarschijnlijk minimaal als je toch alles nu gaat aanleggen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  vrijdag 5 september 2014 @ 18:51:29 #4
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_144210851
Ik vraag me af of je na een poosje geen spijt gaat krijgen van al die niet haakse hoeken.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_144211237
Leuk project!

Eerste waar ik aan dacht: maak meer hoeken haaks, veel praktischer en er zitten een aantal nutteloze niet-haakse hoeken in (zoals die kamer links onderin).

Tweede dacht ik, wellicht kan je het dak afsteunen aan de vloer door staanders te verwerken in je wanden.

Verder erg gaaf. Wat liggen er voor vloeren in? Vloerverwarming geen optie? Trek je over de gehele verdieping erin, lekker clean zonder radiatoren.

Schakelmateriaal inderdaad liever meer dan minder. En het plafond eruit? Breng dan veel lichtpunten aan!

Houd ons op de hoogte :)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 5 september 2014 @ 19:00:57 #6
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_144211295
Mooie ruimte en mooi project! Wel deel ik de eerdere opmerkingen over de niet haakse hoeken.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_144211476
Een groot deel zal gedaan worden. In ieder geval de zaken waar kennis en ervaring voor nodig is zoals bijvoorbeeld installatiewerk en de hemelwaterafvoer van de patio. Verder hebben we een hele hoop handige mensen in onze omgeving.

Ik denk dat er voldoende wcd's komen. Ik heb deze eerst met een gele markeerstift op de tekening geplaatst en achteraf was bijna de hele tekening geel...

De niet haakse hoeken hebben we juist zoveel mogelijk geprobeerd te voorkomen. Het huis is niet haaks, dat maakte het lastig. Ik zie nu dat het plaatje niet aangeeft wat welke ruimte wordt. Hieronder met kamerbenaming:


Misschien dat de badkamer nog recht wordt tov de slaapkamer daarnaast (daaronder op de tekening), maar dat is het enige wat gedaan zou kunnen worden aan de niet haakse hoeken. Elke andere wijziging op een hoek zou een nieuwe rare hoek creëren.

En, een deel van de muren maakt gebruik van de bestaande stalen binten in het plafond die op de binnenfoto zichtbaar zijn, waardoor ze ten opzichte daarvan wel logisch staan.

[ Bericht 3% gewijzigd door fingie op 05-09-2014 19:23:07 ]
pi_144211895
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 18:59 schreef Gieliovd het volgende:
Tweede dacht ik, wellicht kan je het dak afsteunen aan de vloer door staanders te verwerken in je wanden.

Verder erg gaaf. Wat liggen er voor vloeren in? Vloerverwarming geen optie? Trek je over de gehele verdieping erin, lekker clean zonder radiatoren.

Schakelmateriaal inderdaad liever meer dan minder. En het plafond eruit? Breng dan veel lichtpunten aan!

Houd ons op de hoogte :)
Ik neem aan dat je met het afsteunen aan de vloer doelt op de versteviging van het plafond? De constructeur heeft diverse opties bekeken en het verstevigen van de bestaande balken was voldoende en kostentechnisch de beste optie. En, het grootste deel van het terras ligt boven de woonkamer, daar heb ik liever geen "onnodige" objecten in de weg staan.

De oorspronkelijke constructie van de vloeren is hout. Het pand is uit 1921. Daarop liggen nu femtocel platen (? oid). Uiteindelijk komt daar parket op.

Die lichtpunten ben ik nu mee bezig. In de beide hallen wil ik inbouw LED verlichting doen. Maar zit nog even met de hoeveelheid, daar ben ik nog niet helemaal uit (en vind ik lastig).

Vloerverwarming gaat helaas niet lukken, voornamelijk qua kosten, maar dat moet nog even goed bekeken worden, daar is nog geen eindoordeel over geveld. Als het wel radiatoren worden kijken we in ieder geval wel goed naar het uiterlijk.
  vrijdag 5 september 2014 @ 19:47:16 #9
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_144213124
Persoonlijk lijkt me 4 slaapkamers veel, je krijgt er al die rare hoeken van en veel deuren (ruimteverlies!) je hebt een hele mooie open ruimte, en het lijkt me zo zonde om dat allemaal dicht te maken
pi_144215572
Ja, ik bedoelde het dak afsteunen middels pilaren.

Fermacell bedoel je, brandwerende platen. Dat is prettig.

LED is mooi, maak ik ook overal in. Dimbaar grotendeels. Blijft lastig ja!
Laat die handjes wapperen!
pi_144215635
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 19:47 schreef Fietsertje70 het volgende:
Persoonlijk lijkt me 4 slaapkamers veel, je krijgt er al die rare hoeken van en veel deuren (ruimteverlies!) je hebt een hele mooie open ruimte, en het lijkt me zo zonde om dat allemaal dicht te maken
Die kamers zijn nodig, daar kunnen we niet op "bezuinigen". Qua bruikbaar oppervlak hebben we hier wel meer als bij een doorsnee eengezinswoning hier in de regio. Ook qua buitenruimte, en voor een gunstigere prijs.

We proberen het daarom wel zo veel mogelijk open te houden, de patio is bijvoorbeeld voor het grootste deel van glas waardoor hij er wel is maar je wel doorkijk van voor naar achter hebt.
pi_144216399
Bij LED inbouwspots adviseer ik je om 'gewone' halogeeninbouwspotjes te nemen een daar een losse LED in te doen.

Spots met vaste LED's en drivers geven zo'n drama als over 4 of 5 jaar de eerste stuk gaat... Je kan dan nooit meer dezelfde spot terugvinden.

Voor de hoeveelheid inbouwspots adviseren wij in gangen een tussenafstand van ongeveer 1m tot 1m25.

Zorg in elke kamer voor een dubbele UTP (cat6) en liefst ook overal een COAX aansluiting (4-g afgeschermde kabels).

Minimaal in elke hoek van elke kamer een dubbele WCD plaatsen. Langs lange wanden plaats je er uiteraard meer en op plaatsen waar je computer- of audio/video apparatuur wil gaan plaatsen zorg je voor extra veel WCD's. WCD's plaats je net boven de plint, uit het zicht. Denk ook wel aan een extra WCD naast/boven/onder de lichtschakelaar. Hoef je niet steeds in de hoek op je knieën om de stofzuiger o.i.d. aan te sluiten.

Denk ook eens aan leidingen voor de kabels van je speakers of in de enorme woonkamer WCD's in die in de vloer verwerkt zijn zodat je ook midden in de kamer een simpele schemerlamp kan neerzetten zonder dat er een verlengsnoer je halve kamer moet doorkruisen. Uiteraard goed nadenken over de plaatsen.

En wat dacht je er van om de stroomtoevoer naar je wandlampen in de muur weg te werken?
  vrijdag 5 september 2014 @ 21:25:57 #13
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_144218092
Wordt het niet wat donker in de woonkamer en keuken? Of ga je ramen in je dak maken?
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_144219218
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 20:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij LED inbouwspots adviseer ik je om 'gewone' halogeeninbouwspotjes te nemen een daar een losse LED in te doen.

Spots met vaste LED's en drivers geven zo'n drama als over 4 of 5 jaar de eerste stuk gaat... Je kan dan nooit meer dezelfde spot terugvinden.

Voor de hoeveelheid inbouwspots adviseren wij in gangen een tussenafstand van ongeveer 1m tot 1m25.

Zorg in elke kamer voor een dubbele UTP (cat6) en liefst ook overal een COAX aansluiting (4-g afgeschermde kabels).

Minimaal in elke hoek van elke kamer een dubbele WCD plaatsen. Langs lange wanden plaats je er uiteraard meer en op plaatsen waar je computer- of audio/video apparatuur wil gaan plaatsen zorg je voor extra veel WCD's. WCD's plaats je net boven de plint, uit het zicht. Denk ook wel aan een extra WCD naast/boven/onder de lichtschakelaar. Hoef je niet steeds in de hoek op je knieën om de stofzuiger o.i.d. aan te sluiten.

Denk ook eens aan leidingen voor de kabels van je speakers of in de enorme woonkamer WCD's in die in de vloer verwerkt zijn zodat je ook midden in de kamer een simpele schemerlamp kan neerzetten zonder dat er een verlengsnoer je halve kamer moet doorkruisen. Uiteraard goed nadenken over de plaatsen.

En wat dacht je er van om de stroomtoevoer naar je wandlampen in de muur weg te werken?
Bedankt voor de tips! Vervangbaarheid van de LED's had ik ook al aan gedacht, ik had daarom al het idee om genoeg reserve spots te kopen (ca 1,5x de benodigde hoeveelheid). Ik wist niet dat je een led lamp in een halogeen armatuur kon stoppen. Op dat vlak zie ik een hoop bomen, en wordt het bos langzaam zichtbaar... Ik had al gevonden dat je voor een gang ca 500 lumen per m2 moet hebben, de lampjes die ik gezien heb zijn 600 lumen maar komen op een dimmer. Daarom zat ik te denken om 1 maat groter te kopen, die zijn 1200 lumen. Als ik ze dan op een meter van elkaar zet kan ik met de dimmer het gewenste licht regelen.

UTP komt overal, in elke kamer. In ieder geval enkel. Coax ook. Dat laat ik daarnaast in stervorm leggen in plaats van ring zoals het nu al in de muren zit. Dit aangezien we nu via de schotel tv kijken en daardoor niets hebben aan een ring. Alle kabels komen straks uit in de meterkast wat mij de flexibiliteit geeft om of de schotel daarop aan te sluiten die op het dak komt te staan, of coax van de CAI provider.

Speakers hoop ik draadloos te kunnen gaan doen. Maar, voor de zekerheid laat ik 1 loze leiding aanleggen die "oversteekt" vanaf de woonkamer langs de ingang naar de gang vanuit de woonkamer gezien zodat daar kabels doorheen gevoerd kunnen worden. Dat is de enige plek waar anders de vloer overgestoken moet worden.

Lichtpunten in de vloer hebben we ook aan gedacht. Maar, ik ben bang dat deze eigenlijk altijd op de verkeerde plek zullen zitten waardoor het lelijke objecten in de vloer worden. Nu hebben we opstelling A in gedachten, maar misschien vinden we B die totaal anders is praktischer als we daar wonen. Dan kunnen de stopcontacten hopeloos verkeerd zijn. Maar, wel iets om nogmaals over na te denken.
pi_144219424
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:25 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Wordt het niet wat donker in de woonkamer en keuken? Of ga je ramen in je dak maken?
Daar ben ik niet zo bang voor. De woonkamer/keuken heeft aan de achterzijde ongeveer elke 60 cm een raam van ca 1 meter breed en aan de zijkant zitten ook nog 2 kleinere ramen. Als de zon daar niet meer op staat is het buiten of donker of komt het licht via de patio binnen. De dakramen die oorspronkelijk wel in onze ideeen zaten hebben we daarom laten vervallen. Dit komt ook weer ten goede aan de oppervlakte van het dakterras.
pi_144223059
In elk armatuur voor een 51mm halogeenlampje kan probleemloos een LED geplaatst worden. Dat betreft grofweg alle standaard inboywspotjes voor halogeenlampen.

Een bak reserve op voorraad houden klinkt leuk, maar ook die voorraad zal een keer opraken en dat is alleen maar uitstel. LED gaat lang mee, maar heeft simpelweg niet het eeuwige leven. Bij goedkopere LED mag je blij zijn als ze dezelfde levensduur als een spaarlamp halen, duurdere LED gaat 2 tot 4 keer langer mee.
pi_144231866
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 23:06 schreef Ivo1985 het volgende:
In elk armatuur voor een 51mm halogeenlampje kan probleemloos een LED geplaatst worden. Dat betreft grofweg alle standaard inboywspotjes voor halogeenlampen.
En dit geeft geen problemen met een dimmer?
pi_144233820
Niet als je de juiste LED's gebruikt
pi_144235090
Wat wordt het kamertje waarin je gaat Fokken :?
pi_144245722
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wat wordt het kamertje waarin je gaat Fokken :?
Dat moet een houten schuurtje op het dakterras worden, om de sfeer van een zolderkamer na te bootsen.
pi_144248807
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wat wordt het kamertje waarin je gaat Fokken :?
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 17:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat moet een houten schuurtje op het dakterras worden, om de sfeer van een zolderkamer na te bootsen.
Helemaal niet aan gedacht nee... En een zolder is er niet. Dat wordt nog een omgevingsvergunning aanvragen voor een hok op het dak. Voor het verplichte hek van 1 meter hoog om het dakterras moest ik ook een extra vergunning aanvragen omdat de maximale bouwhoogte overschreden zou worden }:| .

Vandaag de hele dag onderweg geweest voor de badkamer. Veel gezien, en de indeling weer helemaal overhoop gegooid. Maar, het is nu (op de grove schets) wel beter. Nu de offerte afwachten...
pi_144249106
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 september 2014 19:41 schreef fingie het volgende:
Helemaal niet aan gedacht nee... En een zolder is er niet. Dat wordt nog een omgevingsvergunning aanvragen voor een hok op het dak. .
:{w Dan eindigt je Fok! lidmaatschap zodra je daar gaat wonen :7
pi_144252314
Er gaat naar mijn mening een hoop ruimte verloren door de hal, entree, gang naar wc achter de midden slaapkamer en de patio. Dit naast de vele niet rechte hoeken lijkt het mij niet de meest praktische indeling.
pi_144257675
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 20:59 schreef Wespensteek het volgende:
Er gaat naar mijn mening een hoop ruimte verloren door de hal, entree, gang naar wc achter de midden slaapkamer en de patio. Dit naast de vele niet rechte hoeken lijkt het mij niet de meest praktische indeling.
We hebben veel verschillende varianten getekend en gezien (zeker een stuk of 15) in de afgelopen maanden. Wij hebben diverse tekeningen gemaakt, en de architect is er ook druk mee bezig geweest. En op echt iedere variant is wel iets op te merken. Rare hoeken blijf je altijd houden bij een ruimte waar maar 1 hoek van 90 graden in zit. Bij iedere plaats waar je probeert deze te verbergen, creëer je op een andere plaats dezelfde hoek opnieuw. Of het wordt heel hokkerig. Het is een grote ruimte, en dat mag alles ook uitstralen. Dit is de meest praktische indeling van alle varianten die we gezien hebben.

De schuine muur bij de badkamer verdwijnt mogelijk nog, al gaat dat dan waarschijnlijk ten kostte van ruimte in de slaapkamer.

De muur van de bijkeuken naar de woonkamer hadden we ook recht kunnen maken tov de achtergevel. Dat de bijkeuken niet vierkant is maakt niet uit, daar kom je weinig en ga je niet een paar uur zitten. Maar, dan zou die muur niet haaks staan op de buitenmuur. Juist in deze hoek komt de keuken in L vorm, en dus is de haakse muur nodig. We hebben gekeken naar een keuken in een andere vorm, maar dan kom je snel op een eiland uit. Dit zou en teveel ruimte en teveel geld gaan kosten als je het mooi wilde doen. En dan nog sluit ik niet uit dat we daar na bv een jaar spijt van zouden hebben gekregen. De L vorm is beter.

Er zit inderdaad een hoop oppervlakte in de gangen. Maar, welke van alle tekeningen ik er ook bij pak, er zit weinig verschil in de oppervlakte van deze gang. De oppervlakte daarvan is altijd praktisch gelijk. Hooguit dat dit minder geweest was als de indeling omgekeerd was, waar nu de slaapkamers zitten de woonkamer maken en omgekeerd. Maar, de zon staat op de achterzijde (waar de woonkamer nu getekend staat) en dat vinden we fijner als een zon de hele dag op de slaapkamer.

De entree aanpassen om daar de lange gang te voorkomen was erg ingrijpend. Dan moest de voordeur verplaatst worden naar onderaan de trap (wat volgens de splitsingsakte mag, ons appartement begint onderaan de trap) maar, dan moest er een hoop extra gewijzigd worden in verband met brandveiligheid en andere regels/voorschriften. Kennelijk hoeft een gemeenschappelijke ruimte minder brandveilig te zijn als een eigen ruimte. De (mooie) trap die er nu in zit had dan bijvoorbeeld niet gemogen en had vervangen moeten worden. En, veel hadden we er niet mee gewonnen aan effectief bruikbaar vloeroppervlak. Een hoop kosten voor weinig resultaat. De entree ruimte op de tekening trekken we er wel bij. Nu is de voordeur de deur naast de WC (en zie ik dat deze deur op de tekening verkeerd opengaat, die moet de andere kant op gaan draaien). In de entree komt de garderobe e.d.. Door de plaatsing van het 2e toilet in die ruimte wordt in ieder geval een extra deel nuttig gebruikt.

Het grote vierkante stuk hal is nodig voor de toegang tot de 2 slaapkamers. Die moeten naast de patio zitten in verband met onder andere de daglicht eisen die gelden voor slaapkamers. Dat is ook de voornaamste reden voor het creëren van de patio. Extra buitenmuren tbv ramen voor de slaapkamers maar ook meer licht in de woning. En met de hal op deze manier krijg je een onderverdeling tussen toegang tot het woonvertrek of de slaapvertrekken. Dat worden 2 "aparte" gedeelten in de totale ruimte.

Ik zeg niet dat er geen betere indeling mogelijk is, ik heb deze alleen niet gezien of zelf getekend. Maar, op een gegeven moment moet je beslissingen nemen. En in de huidige indeling zie ik geen onoverkomelijke problemen met niet haakse hoeken of inefficiënt ruimtegebruik.
pi_144264725
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 23:27 schreef fingie het volgende:

Er zit inderdaad een hoop oppervlakte in de gangen. Maar, welke van alle tekeningen ik er ook bij pak, er zit weinig verschil in de oppervlakte van deze gang. De oppervlakte daarvan is altijd praktisch gelijk.
Kan je niet met (een) lift(en) werken; om naar je woonverdieping te komen c.q. naar je dakterras te gaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_144264815
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je niet met (een) lift(en) werken; om naar je woonverdieping te komen c.q. naar je dakterras te gaan?
Ik sprak laatst met een architect die gebruikt als stelregel basis lift 50.000 en dan nog 10.000 per verdieping. Bouwtechnisch verwacht ik dat je alsnog verplicht bent om ook nog een trap te hebben.
  Moderator zondag 7 september 2014 @ 09:20:59 #27
257132 crew  Awsom
pi_144264949
Ziet er veelbelovend uit TS. Alleen waarom maak je dr slaapkamers niet aan de andere kant? Zo heb je niet zoveel scheve hoeken (je sluit nml aan op de 90 graden hoek)
pi_144265618
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 09:20 schreef Awsom het volgende:
Ziet er veelbelovend uit TS. Alleen waarom maak je dr slaapkamers niet aan de andere kant? Zo heb je niet zoveel scheve hoeken (je sluit nml aan op de 90 graden hoek)
Wordt al aangegeven waarom...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_144265663
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 09:06 schreef Basp1 het volgende:
Ik sprak laatst met een architect die gebruikt als stelregel basis lift 50.000 en dan nog 10.000 per verdieping. Bouwtechnisch verwacht ik dat je alsnog verplicht bent om ook nog een trap te hebben.
De helft bieden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_144266069
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 23:27 schreef fingie het volgende:
Er zit inderdaad een hoop oppervlakte in de gangen.
Kun je de slaapkamer in het midden niet tegen de buitenmuur aanmaken en de gang naar de slaapkamers naast de patio aan de kant van die slaapkamer maken? Als je dan in zowel hal als slaapkamer ramen maakt heb je ook een mooie lichte hal. Ik zou in elk geval de deur van de wc in de entree laten uitkomen en de deur van entree naar hal weghalen, die lijkt redelijk overbodig. Als je dan de slaapkamer verplaatst kun je die hoek nog gebruiken bij de slaapkamer voor een inbouw kast.
pi_144266277
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 11:00 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Kun je de slaapkamer in het midden niet tegen de buitenmuur aanmaken en de gang naar de slaapkamers naast de patio aan de kant van die slaapkamer maken? Als je dan in zowel hal als slaapkamer ramen maakt heb je ook een mooie lichte hal. Ik zou in elk geval de deur van de wc in de entree laten uitkomen en de deur van entree naar hal weghalen, die lijkt redelijk overbodig. Als je dan de slaapkamer verplaatst kun je die hoek nog gebruiken bij de slaapkamer voor een inbouw kast.
Die slaapkamer middenin tegen de buitenmuur plaatsen gaat niet. Daar zit de CV ketel met direct daarboven de schoorsteen waar ook de 2 ruimten onder ons op zitten aangesloten. En, ik weet niet of de kamer met indirect buitenlicht voldoet aan de regels van daglichttoetreding. Mij is verteld dat je per m2 ruimteoppervlak een bepaalde hoeveelheid direct buitenlicht in de ruimte moet krijgen.

Of de deur van de entree naar de hal blijft zitten weten we nog niet zeker. In verband met verwarming misschien wel, maar echt nodig is het niet.
pi_144266684
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 11:12 schreef fingie het volgende:
En, ik weet niet of de kamer met indirect buitenlicht voldoet aan de regels van daglichttoetreding.
Van wat ik weet mag het wel maar de berekende hoeveelheid daglicht zal wel dalen.
http://www.ekbouwadvies.n(...)glichtberekening.asp

Je mag ook gebruik maken van bijv. solatubes.
pi_144266868
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 09:20 schreef Awsom het volgende:
Ziet er veelbelovend uit TS. Alleen waarom maak je dr slaapkamers niet aan de andere kant? Zo heb je niet zoveel scheve hoeken (je sluit nml aan op de 90 graden hoek)
Een paar redenen om de woonkamer aan de achterzijde te plaatsen zijn:
- Daar staat bijna de hele dag de zon op
- De hoeveelheid ramen maakt het een hele lichte plaats
- Aan de voorkant loopt een spoorlijn, aan de achterzijde ligt een nette binnentuin
- Het dakterras zou oorspronkelijk ook aan de achterzijde komen (is inmiddels veranderd in bijna het hele dak), de trap daar naartoe zit het meest logisch in de woonkamer (maar, dit was nog voor de patio in beeld kwam)
- de onderburen hebben de woonkamer wel aan de voorkant en de slaapkamers aan de achterkant. Op deze manier zitten we precies gespiegeld en zullen we minder snel last van elkaar hebben. Het blijft tenslotte een oud huis met houten vloeren, je kan wel iets aan geluidsisolatie doen maar het zal nooit zo worden als bij nieuwbouw.
pi_144269046
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 20:35 schreef fingie het volgende:

[..]

Die kamers zijn nodig, daar kunnen we niet op "bezuinigen". Qua bruikbaar oppervlak hebben we hier wel meer als bij een doorsnee eengezinswoning hier in de regio. Ook qua buitenruimte, en voor een gunstigere prijs.
Prima geregeld, maar ruimtelijkheid is wat anders dan ruimte in m2.

quote:
We proberen het daarom wel zo veel mogelijk open te houden, de patio is bijvoorbeeld voor het grootste deel van glas waardoor hij er wel is maar je wel doorkijk van voor naar achter hebt.
Naar een slaapkamerdeur ja. Daarnaast heb je de entree, een hal, en dan nog een gang zodat je buiten de patio om kunt, een kwart van de oppervlakt gaat op aan 'verkeersruimte'. Een hal omringd door slaamkamerdeuren zie ik ook geen gevoel van ruimte geven.

Ik zou kijken of je niet een verbinding kunt houden tussen het licht aan de voorkant en achterkant, dat hoeft geen rechte lijn te zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 23:27 schreef fingie het volgende:

[..]

We hebben veel verschillende varianten getekend en gezien (zeker een stuk of 15) in de afgelopen maanden. Wij hebben diverse tekeningen gemaakt, en de architect is er ook druk mee bezig geweest. En op echt iedere variant is wel iets op te merken.
Ik zie de problematiek. Maar ik zie ook nog een zijraam. Is het geen idee om het om te draaien, dus de patio op te schuiven naar rechts en gang tegen de andere muur te maken en dan de slaapkamer rechtsonder daar weg te halen, en rechtsmidden/boven te plaatsen zodat die met de rechterbovenhoek bij het onderste zijraam uitkomt. Dan krijg je een L-vormige woonkamer, en heb je aan de voorkant één ruim geheel voor entree/voorkamer of je zou daar ook de keuken kunnen plaatsen.

Een heel andere optie is misschien om de patio van een glazen dak te voorzien dat open kan, zodat het een permanente doorgang kan worden, en het tegelijk als centrale hal voor de (glazen) slaapkamerdeuren kan functioneren. Dan ben je in een keer van 3 verkeersruimtes af, en heb je 'doorzon'.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_144274226
quote:
- de onderburen hebben de woonkamer wel aan de voorkant en de slaapkamers aan de achterkant. Op deze manier zitten we precies gespiegeld en zullen we minder snel last van elkaar hebben. Het blijft tenslotte een oud huis met houten vloeren, je kan wel iets aan geluidsisolatie doen maar het zal nooit zo worden als bij nieuwbouw.
Ik ben bang dat je dan juist meer last van elkaar hebt, spreek uit ervaring....
pi_144277781
Mooi project, ben heel benieuwd!
pi_144279746
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 13:15 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik zie de problematiek. Maar ik zie ook nog een zijraam. Is het geen idee om het om te draaien, dus de patio op te schuiven naar rechts en gang tegen de andere muur te maken en dan de slaapkamer rechtsonder daar weg te halen, en rechtsmidden/boven te plaatsen zodat die met de rechterbovenhoek bij het onderste zijraam uitkomt. Dan krijg je een L-vormige woonkamer, en heb je aan de voorkant één ruim geheel voor entree/voorkamer of je zou daar ook de keuken kunnen plaatsen.

Een heel andere optie is misschien om de patio van een glazen dak te voorzien dat open kan, zodat het een permanente doorgang kan worden, en het tegelijk als centrale hal voor de (glazen) slaapkamerdeuren kan functioneren. Dan ben je in een keer van 3 verkeersruimtes af, en heb je 'doorzon'.
Goede ideeën! Ik kan me niet herinneren dat we iets gehad hebben wat lijkt op je eerste suggestie.

Een variant op je 2e optie hebben we wel overwogen. Dat zou dan een variant zijn met een (groot) dakluik en een trap in de hal. Daarbij liepen we tegen 3 punten aan: de plaatsing van de CV, het gebruik van een dakluik (werd van diverse kanten afgeraden ivm kans op lekkages) en de daglicht toetreding in de slaapkamers. Dan moesten we eigenlijk ook gebruik gaan maken van dakramen in de slaapkamers wat weer ten kostte gaat van de beschikbare ruimte (en vorm) van het dakterras (en extra potentiële lekkageplekken creëert).

De indeling veranderen op kleine punten kan nog, maar de basis ligt vast. Mede doordat de patio vergund is door de gemeente. Als ik daarop wijzigingen wil doorvoeren moet ik een nieuwe vergunning aanvragen. Dat kost gauw 8 weken.

quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 15:56 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je dan juist meer last van elkaar hebt, spreek uit ervaring....
Oh? Het lijkt mij juist praktisch. Als wij, of de benedenburen een keer een feestje hebben of een film kijken horen we elkaar niet. De enige momenten waarop we elkaar dan zouden kunnen horen is als de een eerder naar bed gaat als de ander. Ik denk dat dat minder vaak voorkomt.

Mijn vorige huis had een zelfde bouw. En ik weet nog dat ik me enorm kon irriteren aan continue loopgeluiden (er woonden volgens mij olifanten boven mij), tv geluiden etc. Ik zal minder last hebben van de bewoners onder mij als andersom maar daarom vind ik het wel iets om goed rekening mee te houden (met name voor de onderburen). En, onze woonkamer ligt boven kamers die bij de onderburen niet in gebruik zijn als slaapkamer.

quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 17:48 schreef happyme28 het volgende:
Mooi project, ben heel benieuwd!
Wij ook... We krijgen een steeds beter beeld van hoe het waarschijnlijk gaat worden, al blijft het allemaal een verbeelding in ons hoofd tot nu toe. Hoe het werkelijk wordt blijft afwachten.

Hopelijk kan er deze week een start gemaakt worden met de eerste zaken. Ik probeer in ieder geval regelmatig updates te plaatsen.
pi_144281064
Ik zou het juist enorm vervelend vinden om onder de woonkamer van de bovenburen te moeten slapen... maar dat zijn persoonlijke voorkeuren uiteindelijk...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_144282434
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 18:53 schreef fingie het volgende:

[..]

Goede ideeën! Ik kan me niet herinneren dat we iets gehad hebben wat lijkt op je eerste suggestie.
Dat zal ook wel even puzzelen worden, ik zou de minimale slaapkamermaten en die van berghok en wc even op schaal uit een kartonnetje knippen, en dan maar schuiven en kijken of het past. Sowieso zou ik gaan voor ruimtelijkheid van woonkamer en keuken e.d. en de slaapkamers dan maar 'knus' maken, dus vrij klein.

quote:
Een variant op je 2e optie hebben we wel overwogen. Dat zou dan een variant zijn met een (groot) dakluik en een trap in de hal. Daarbij liepen we tegen 3 punten aan: de plaatsing van de CV, het gebruik van een dakluik (werd van diverse kanten afgeraden ivm kans op lekkages) en de daglicht toetreding in de slaapkamers. Dan moesten we eigenlijk ook gebruik gaan maken van dakramen in de slaapkamers wat weer ten kostte gaat van de beschikbare ruimte (en vorm) van het dakterras (en extra potentiële lekkageplekken creëert).

De indeling veranderen op kleine punten kan nog, maar de basis ligt vast. Mede doordat de patio vergund is door de gemeente. Als ik daarop wijzigingen wil doorvoeren moet ik een nieuwe vergunning aanvragen. Dat kost gauw 8 weken.
Glas laat natuurlijk niet al het licht door, maar ik kan me voorstellen dat met een glazen schuifdak of zo het nog zeker licht genoeg is. Goedkoop zal het niet worden, maar in verhouding tot de m2 winst en de winst aan licht en de ervaring van ruimte lijkt het me wel de moeite waard om er heel zeker van te zijn voor je definitief van die optie afziet.

Wat betreft de vergunning vraag ik me af of de gemeente die überhaupt wel mág weigeren. Ik zie namelijk niet hoe dat in strijd zou kunnen zijn met het bestemmingsplan. Ik vraag me ook af of dat niet omgevingsvergunningsvrije wijziging zou zijn. .Zou je even moeten uitzoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_144632636
Een 1e update.

Sinds een paar dagen hebben we gas/elektra en water. Alle toestemmingen zijn binnen en de bezwaartermijnen zijn verstreken. Vandaag hebben we met de gesproken met de uitvoerenden en het plan geheel doorgenomen. Ook enkele alternatieven zijn besproken. Maar, gezien de extra kosten van de wijzigingen blijft het plan zoals het nu is. Helaas is het budget niet oneindig.

Eind deze week zal begonnen worden met het verwijderen van het huidige plafond en verstevigen van de dakconstructie. Dat zou met ongeveer een week klaar zijn waarna de eerste muren geplaatst gaan worden.

Ik ben nu nog druk bezig met de inbouwverlichting. Daar ben ik nog steeds niet uit. Ik heb nu in de gang inbouwspots op ca 1.15m van elkaar getekend (totaal 16 spots voor de gang en entree). Deze verlichting is 600 lumen (dimbaar). Dit zou meer dan genoeg moeten zijn aangezien voor gangen 100 a 200 lumen aangehouden wordt. Maar twijfel of de spots dan niet te dicht bij elkaar zitten. Wat zou bij deze sterkte een goede tussenafstand zijn?
pi_144863884
Het eerste onvoorziene punt is er... Voor de realisatie van het dakterras moet de huidige dakconstructie versterkt worden. Gisteren is een begin gemaakt met het verwijderen van het plafond. Blijkt onder het zichtbare plafond nog een plafond te zitten... En daaronder nog 1... 3 lagen aan gipsplaten :(



Dat wordt in plaats van 140m2 nu 420m2 plafond weghalen. Ook is er een poging gedaan het dak te isoleren. Ladingen stoffig spul komen naar beneden. Geen idee wat voor materiaal het is, maar het komt over alsof het uit elkaar aan het vallen is. Kan me niet voorstellen dat dat werkt als isolatie.



pi_144864431
Wat een bende :@. Daar mag je wel in speciale stofdichte overalls aan het werk gaan..
dag
pi_144865051
Ziet er erg netjes uit die plafonds. Zal wel meerlaags zijn voor isolatie.

Wat een bende komt eruit joh!!! Gaaaatverdamme. IDD mondkapjes op en dat soort dingen. Yuck.

Veel succes!
Laat die handjes wapperen!
pi_144865212
Als ik op internet zoek lijkt dat isolatiemateriaal nog het meeste op cellulose (papiervlokken).
pi_144865537
Wat een troep! :X Maar als de verbouwing achter de rug is, heb je d'r vast een heel mooi en uniek huis van :Y Succes met de verbouwing!
pi_144886997
Wat een mooie ruimte :)
En een mooie nieuwe indeling. :)
Ik vind 't gaaf....
Mag ik vragen in welke stad of dorp dit is?
pi_144888222
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 11:47 schreef R2R het volgende:
Wat een mooie ruimte :)
En een mooie nieuwe indeling. :)
Ik vind 't gaaf....
Mag ik vragen in welke stad of dorp dit is?
Als dit het Raad de Straat - Den Haag topic was, had ik punten kunnen verdienen. :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_144888291
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 12:29 schreef Messina het volgende:

[..]

Als dit het Raad de Straat - Den Haag topic was, had ik punten kunnen verdienen. :P
Dan had je toch net mis gezeten, het is in Voorburg ;)
pi_144888354
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 12:31 schreef fingie het volgende:

[..]

Dan had je toch net mis gezeten, het is in Voorburg ;)
Als een ex-bewoner van Den Haag; Voorburg is gewoon Den Haag :P

Anyhoe, ik volg je topic ook, ben zeer benieuwd naar de klusfoto's en het eindresultaat! ^O^
Je raekt an de dinge geweun.
pi_145118914
Een kleine update.

Na een week zijn alle plafonds gestript en is al het vrijgekomen isolatiemateriaal verwijderd. Totaal 16m3 aan puin... Maar, het dak is nu van binnenuit zichtbaar en er is begonnen met het verstevigen van de dakconstructie voor het dakterras. Op de bestaande constructie worden nieuwe balken aangebracht door een verlijmde en geschroefde bevestiging. Uit de constructieberekeningen kwam naar voren de dat de balken met 2cm verdikt moeten worden om zo een draagvermogen van 275 kg/m2 te krijgen. Omdat wij het liever steviger willen (zit liever te ruim als precies op de norm) worden de bestaande balken met 4cm verdikt:


Verder is begonnen aan de bouw van de eerste muur! Dit is de muur bij de entree waar de voordeur en het 2e toilet gaan komen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')