abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_144125029
Ik ben op zoek naar een goede negatief scanner die ook goed presteert op zwart/wit negatieven. Ik heb gelezen dat zwart wit nog wel eens lastig kan zijn. Verder wil ik iets dat compact is, alleen voor negatieven.

Het hoeft niet nieuw, liever iets wat gebruikt is en van hoge kwaliteit dan nieuw en matig.
pi_144125056
waarom is compact een isue?

compact is vaak duurder maar niet perse beter

ga je reizen met dat ding?
eenzaampjes klim ik de eenzame berg op!
pi_144126302
Wat is je budget?
pi_144132208
Ja reizen is zeker een issue, ik ben woonachtig in het buitenland.

Budget is een paar honderd Euro.
  woensdag 3 september 2014 @ 13:52:39 #5
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_144134291
De echt compacte scanners zijn niet goed van kwaliteit. De meest 'compacte' oplossing zijn scanners van Plustek (OpticFilm), maar deze hebben nog altijd het formaat van een brood. Prijs begint nieuw bij 250 euro. Kwaliteit zou goed zijn (beter dan flatbed scanners in dezelfde prijscatogorie).

Ik gebruik een Epson v550 (flatbed), ik ben best tevreden over de kwaliteit. Deze kostte iets van 200 euro. Voordeel hiervan is dat het sneller is: 12 negatieven in een keer. Bij de Plustek gaat het één voor één. Ook kan die flatbed 120 film aan. Compact is die niet.

Volgens mij kan elke scanner net zo goed z/w als kleur scannen. Ik vind z/w zelfs makkelijker omdat je je geen zorgen hoeft te maken om de juiste kleurtoon. Het enige dat niet werk bij z/w film is Digital ICE of soortgelijke technieken. Dit verwijderd automatisch stofdeeltjes en krasjes, maar die techniek werkt niet bij traditionele z/w film. In mijn ervaring kun je prima scannen zonder die techniek, mits je scanner en negatieven schoon zijn.

Deze is met de Epson gescand:

2014 - 34 (20) by Gimmikc, on Flickr
I am a black hole shitting into the void
pi_144159599
Dat ziet er goed uit die scan. Een flatbad scanner is gewoon fors groter en ik moet alles straks toch weer verhuizen.

Het formaat van de plustek ziet er prima uit, ook de Reflecta ProScan 10T lijkt me wel wat. Maar mijn god, wat zijn die scantijden absurd lang.
pi_144237114
Ik heb nog een minolta dimage scan dual II staan.
Is dat misschien een optie ?

linkje naar site minolta
pi_147593260
Ik heb uiteindelijk gevonden wat ik wilde, wel via een omweg. Eerst een Epson V750 voor een mooi prijsje gevonden, maar vond de resultaten tegenvallen. Veel ruis en de dynamische range is matig. De ICE dust removing werkt trouwens wel briljant en is gewoon een must. Dus deze ging retour afzender

De andere scanner die ik op het oog had is de Refelcta Proscan 7200, welke opgevolgd is door de 10T. De nieuwprijs van de 10T is mij echter een beetje te hoog, 415 Euro. Nu kwam ik er achter dat de Reflecta Proscan 7200 eigenlijk een rebrand is van de Pacific Image PrimeFilm 7200 en dat die PrimeFilm 7200 nieuw the koop is in de US voor ongeveer 260 USD inclusief verzenden. Afgelopen de eerste twee filmpjes gescand en ben tevreden met de resultaten.
pi_147594637
Plustek is superieur voor 35mm. Langzaam, dat wel.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_147605529
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 09:35 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Plustek is superieur voor 35mm. Langzaam, dat wel.
Dat ben ik niet met je eens;


bron: http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm8200i.html
pi_147605663
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:24 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens;
[ afbeelding ]

bron: http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm8200i.html
Kneuzentest, sorry maar scannen op 7200 dpi heeft überhaupt geen zin, de daadwerkelijke resolutie van deze scanners ligt een stuk lager.

Ik had een Coolscan totdat ik het gekloot met verouderde drivers zat was, de plustek levert na een beetje oefenen met vuescan dezelfde kwaliteit, als je verschil kan opmerken ben je aan het pixelneuken tot een punt waarop het niet meer uitmaakt.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_148231081
heb zelf een epson perfection V600, zit een raamwerkje bij om (naast gewoon papier) ook dias, 35mm negatieven en kleinbeeld negatieven te scannen

prijs is volgens mij 200/300 euro, kan redelijk wat instellen voor een scan (oa resolutie, ruisreductie enz)

gebruik m zelf om negatieven in tiff op een hoge resolutie te scannen en vervolgens bewerken/retoucheren in photoshop.

scantijden in zwart wit zijn erg snel, denk een seconden of 10 per foto, in kleur is het soms (afhankelijk van de resolutie) tegen de minuut aan
pi_148236532
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:29 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Kneuzentest, sorry maar scannen op 7200 dpi heeft überhaupt geen zin, de daadwerkelijke resolutie van deze scanners ligt een stuk lager.

Ik had een Coolscan totdat ik het gekloot met verouderde drivers zat was, de plustek levert na een beetje oefenen met vuescan dezelfde kwaliteit, als je verschil kan opmerken ben je aan het pixelneuken tot een punt waarop het niet meer uitmaakt.
Heb je de coolscan nog steeds ergens staan?
blub blub
pi_148258910
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 08:20 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Heb je de coolscan nog steeds ergens staan?
Nee, die staat bij een vriend die het leuk vindt om aan te kloten.

Sowieso is dat ding niet fijn meer om mee te werken vooral met drivers e.d., het is veel te veel gezeik.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_148260792
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:35 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Nee, die staat bij een vriend die het leuk vindt om aan te kloten.

Sowieso is dat ding niet fijn meer om mee te werken vooral met drivers e.d., het is veel te veel gezeik.
Niet mee eens. Heb zelf de 4000ED en ook de 5000ED tijdelijk gehad. Beide zonder probleem gebruikt onder Windows7 x64 met de originele nikonscan.
blub blub
pi_148261539
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:09 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Niet mee eens. Heb zelf de 4000ED en ook de 5000ED tijdelijk gehad. Beide zonder probleem gebruikt onder Windows7 x64 met de originele nikonscan.
Ik ben een creative sneeuwvlok, ik gebruik appel.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_148272856
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:22 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Ik ben een creative sneeuwvlok, ik gebruik appel.
geen idee hoe dat werkt en hoeveel versies die drivers meegaan of zijn ze uberhaupt nooit voor apple uitgebracht?
blub blub
pi_148276445
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 08:25 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

geen idee hoe dat werkt en hoeveel versies die drivers meegaan of zijn ze uberhaupt nooit voor apple uitgebracht?
Vuescan heeft een pakketje maar optimaal werkt het niet. Nikon's pakketje is ergens gestopt met updaten in 2002, ik had ooit een aparte Mac Pro er voor staan maar een scanner aan mijn normale mac hangen is toch makkelijker.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_148310140
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:27 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Vuescan heeft een pakketje maar optimaal werkt het niet. Nikon's pakketje is ergens gestopt met updaten in 2002, ik had ooit een aparte Mac Pro er voor staan maar een scanner aan mijn normale mac hangen is toch makkelijker.
Ik vind nikonscan ook fijner dan Vuescan. Verder is de scankwaliteit van de 4000ED echt subliem _O_
blub blub
  zondag 4 januari 2015 @ 10:49:53 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148310408
Waarom wil je fotos maken op film om ze vervolgens te gaan scannen? Waarom niet direct RAW fotograferen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148312624
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:30 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Ik vind nikonscan ook fijner dan Vuescan. Verder is de scankwaliteit van de 4000ED echt subliem _O_
Ach ja, het blijft pixelneuken. ;) Moet je maar eens iets zoals FP4 120 laten drum scannen, god dat is pure oogseks. Ga overigens een Plustek OpticFilm 120 halen, al is het alleen maar omdat het het enige bedrijf is dat nog wat om film scannen geeft. (Veredelde flatbeds tel ik niet mee)

quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom wil je fotos maken op film om ze vervolgens te gaan scannen? Waarom niet direct RAW fotograferen?
trol
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  zondag 4 januari 2015 @ 12:38:14 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148312962
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 12:29 schreef Patrice_Consigny het volgende:

trol
Nee, foldergoeroe, een serieuze vraag
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148314277
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, foldergoeroe, een serieuze vraag
Waarom film in een digitale wereld? De meeste argumenten daarvoor zijn romantisch en gebaseerd op subjectieve ervaringen.

Ten eerste de camera's, mijn film Leica's werken en zullen blijven werken tot in de eeuwigheid, zonder batterijen of elektronica, dan is er de keuze uit film stock, zoveel soorten, zoveel verschillende looks die ook nog bepaald worden door de ontwikkeling en keuze van ontwikkelaar.

Maar het belangrijkste is dat je niet zomaar alles op de gevoelige plaat zet, je hebt maar 36 shots (afhankelijk natuurlijk van je stock en format) en that's it. Je denkt veel meer na over compositie, licht etc.. omdat je zo beperkt wordt qua opslag, als ik met mijn digitale camera plaatjes schiet heb ik 3/500 waar ik echt blij mee ben, met film zit dat op 5/6 per rolletje.

En scannen tja, het medium voor delen is digitaal, digitaal is makkelijker maar heeft een minder belonend process.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  zondag 4 januari 2015 @ 14:32:13 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148316764
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:18 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Waarom film in een digitale wereld? De meeste argumenten daarvoor zijn romantisch en gebaseerd op subjectieve ervaringen.

Ten eerste de camera's, mijn film Leica's werken en zullen blijven werken tot in de eeuwigheid, zonder batterijen of elektronica, dan is er de keuze uit film stock, zoveel soorten, zoveel verschillende looks die ook nog bepaald worden door de ontwikkeling en keuze van ontwikkelaar.

Maar het belangrijkste is dat je niet zomaar alles op de gevoelige plaat zet, je hebt maar 36 shots (afhankelijk natuurlijk van je stock en format) en that's it. Je denkt veel meer na over compositie, licht etc.. omdat je zo beperkt wordt qua opslag, als ik met mijn digitale camera plaatjes schiet heb ik 3/500 waar ik echt blij mee ben, met film zit dat op 5/6 per rolletje.

En scannen tja, het medium voor delen is digitaal, digitaal is makkelijker maar heeft een minder belonend process.
Dat was niet mijn vraag, foldergoeroe, bovendien stelde ik hem niet aan jou
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148409254
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom wil je fotos maken op film om ze vervolgens te gaan scannen? Waarom niet direct RAW fotograferen?
waarom niet? ik schiet ook analoog, niet omdat het beter is dan RAW, maar omdat ik het soms wel leuker vind om wat meer moeite te moeten doen voor een foto en de fotos die je maakt vaak meer uitgedacht zijn dan je met digitaal doet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')