abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 september 2014 @ 15:24:50 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144204365
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:20 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nou ja, de VOC was natuurlijk een voorlopertje ;).
Nederland had toen slechts driekwart van de wereldhandel in handen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 15 september 2014 @ 20:00:26 #102
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_144561329
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou mijn geschiedenislessen eens gaan opfrissen als ik jou was. Nederlandse financiering in de 17e en 18e eeuw maakte na het Nederlandse, het Britse Empire mogelijk.
Ik ken de geschiedenis goed, dank je.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nederland had toen slechts driekwart van de wereldhandel in handen
Handel is echter iets volstrekt anders dan het hebben van een opgeblazen financiële sector.

Mooi die 1 miljard belastinginkomsten per jaar (of 3 miljard, voor mijn part). Maar hoe staat dat in verhouding tot een zeepbel die eens per 30 jaar ploft.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hebben we traditioneel nooit zoveel mee gehad.
Dat is een misvatting; een aantal decennia terug leunde Nederland een stukken meer op technologie en de maakindustrie.

Het is geen verassing dat men zit te zeuren om meer technici en beta-studenten.

Naar jouw mening krijgen teveel lieden in NL een papiertje; ondertussen is het aantal afgestudeerden in Duitsland voor het 12e achtereenvolgende jaar gestegen. Dát is ook een deel van het succes.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 15 september 2014 @ 20:19:05 #103
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_144562132
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hebben we traditioneel nooit zoveel mee gehad.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat klopt op zich wel, maar we hebben ook niet zoveel gehad met zo'n omvangrijke financiële sector. Van deze omvang.
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou mijn geschiedenislessen eens gaan opfrissen als ik jou was. Nederlandse financiering in de 17e en 18e eeuw maakte na het Nederlandse, het Britse Empire mogelijk.
http://www.dbnl.org/tekst(...)01jgie03_01_0063.php

Kijk naar de tabellen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 15 september 2014 @ 21:15:12 #104
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_144565049
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 20:00 schreef Klopkoek het volgende:
Handel is echter iets volstrekt anders dan het hebben van een opgeblazen financiële sector.

Mooi die 1 miljard belastinginkomsten per jaar (of 3 miljard, voor mijn part). Maar hoe staat dat in verhouding tot een zeepbel die eens per 30 jaar ploft.
Vrijwel elke sector is in meer of mindere mate gevoelig voor bubble-vorming, kijk bijvoorbeeld naar fossiele brandstoffen in landen die te afhankelijk zijn van de opbrengsten. Kijk naar de explosief gestegen uitgaven in de zorg, ook een zeepbel. Kijk naar het onderwijs en de studieleningen in de VS. Kijk naar de tulpenmanie in de 17e eeuw.

Elke sector maar snoeien omdat ze bubble-gevoelig zijn?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 15 september 2014 @ 22:42:42 #105
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_144570028
quote:
15s.gif Op maandag 15 september 2014 21:15 schreef GSbrder het volgende:
kijk bijvoorbeeld naar fossiele brandstoffen in landen die te afhankelijk zijn van de opbrengsten

Elke sector maar snoeien omdat ze bubble-gevoelig zijn?
Dat zou in het geval van deze 'rentier states' een hoop ellende besparen. Vandaar dat er boekenkasten aan studies over bestaan.

quote:
15s.gif Op maandag 15 september 2014 21:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vrijwel elke sector is in meer of mindere mate gevoelig voor bubble-vorming
Het kernwoord is hier 'in meer of mindere mate'.

Een ander kernwoord blijft 'per saldo'. 1 miljard per jaar aan opbrengsten kunnen aardig gaan tegenvallen wanneer er eens in de zoveel tijd forse verliezen worden geleden.

Komt nog eens bij dat jullie volledig verkeerd zaten: Nederland is niet altijd al een land geweest dat in extreme mate dreef op financiële handel. De meerderheid vond 'gewoon' zijn emplooi in de primaire en secundaire sectoren.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_144623514
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:

Nederland had toen slechts driekwart van de wereldhandel in handen
En dat is nog allemachtig veel voor zo een klein kikkerlandje.
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:14:10 #107
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_145694703
http://www.nu.nl/internet(...)-belastingdebat.html

Belasting is NIET optioneel, bedrijven moeten volgens de regels betalen

quote:
Legaal

"Wat wij doen is legaal", aldus Schmidt tegenover de BBC. "Ik sta perplex dat het debat in het Verenigd Koninkrijk nog steeds gevoerd wordt, ik zie belastingen namelijk niet als optioneel."

"In mijn optiek zou je de belastingen moeten betalen die wettelijk verplicht zijn. Daar is geen debat voor nodig. Je betaalt gewoon de belasting.


[ Bericht 31% gewijzigd door michaelmoore op 19-10-2014 12:51:41 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:42:25 #108
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145695590
Hmmhmm. En zolang ze zich aan de regels houden, wat is dan het probleem? Moet je maar met betere regels komen. Of wil je bedrijven verbieden zich aan de wet te houden :')

Nog even los van de hele discussie of belasting betalen een morele verplichting is. Als de overheid jaarlijks 5 miljard wegsmijt aan ict-falen ben je toch tamelijk ridicuul bezig om maar vrijwillig meer te betalen. Daar moet je je eens op focussen. Niet op meer harken bij het bedrijfsleven.

Edit: volgens mij snap je het hele artikel niet. :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:51:25 #109
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_145695917
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:42 schreef eriksd het volgende:
Hmmhmm. En zolang ze zich aan de regels houden, wat is dan het probleem? Moet je maar met betere regels komen.
juist

de overheden zijn schuldig aan hun eigen gemarchandeer om belasting van andere landen binnen te harken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_145758171
Goede fiscalisten wel _O_

En ach, mensen kunnen wel gaan lopen morren, maar wat gaan ze doen dan? Bing gebruiken?
  zaterdag 21 mei 2016 @ 08:32:33 #111
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_162374330
Volgens deskundigen blijft een kritisch geluid in het debat rondom belastingparadijs Nederland vaak uit omdat belastinghoogleraren niet onafhankelijk zijn.

quote:
Belastingprofessoren zelden volledig onafhankelijk

Bijna alle belastinghoogleraren hebben banden met accountants- en advocatenkantoren. Kunnen zij zo wel kritisch bijdragen aan het debat en nieuw beleid?

Door: Gidi Pols 21 mei 2016, 02:00

Bijna driekwart van de hoogleraren belastingrecht en fiscale economie heeft een bijbaan bij een advocatenkantoor of accountantskantoor. Een kritische stem in het debat rondom belastingparadijs Nederland ontbreekt daardoor vaak, zeggen deskundigen.

Een op de drie belastinghoogleraren is verbonden aan de zogenoemde grote vier: de accountantskantoren PwC, KPMG Meijburg & Co, Deloitte en EY. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de nevenwerkzaamheden van de 59 belastinghoogleraren aan de Nederlandse universiteiten.

Ook de grote advocatenkantoren hebben hun vinger stevig in de academische pap. Acht hoogleraren van de Erasmus Universiteit, Universiteit Maastricht, Universiteit van Amsterdam (UvA) en Nyenrode Business Universiteit werken bij Loyens en Loeff. Een daarvan zit op een leerstoel die is bekostigd door het advocatenkantoor.

Zelfs de hoogleraren die op het eerste gezicht geen banden hebben met het bedrijfsleven, blijken vaak in het verleden bij een van de grote kantoren te hebben gewerkt. Slechts zes professoren zijn hun gehele carričre volkomen onafhankelijk gebleven.

'De afhankelijk van de grote kantoren is groot', zegt Arnold Merkies, Kamerlid en financieel woordvoerder voor de SP. 'Ik lees genoeg opiniestukken die worden ondertekend als hoogleraar, maar waaruit duidelijk het belang van de kantoren blijkt. Als ik dan even googel werkt die professor inderdaad bij een van de grote vier.'

Belangenverstrengeling

Ook Oxfam Novib ziet de verwevenheid en vreest voor belangenverstrengeling. 'De grote kantoren werken voor multinationals die er belang bij hebben het belastingbeleid soepel te houden', zegt Esmé Berkhout, fiscaal beleidsadviseur bij Oxfam Novib. 'De hoogleraren worden gevraagd voor commissies die in opdracht van de politiek onderzoek doen naar de hervorming van het Nederlandse belastingstelsel. Op die manier hebben de kantoren een flinke vinger in de pap bij het maken van beleid dat direct raakt aan hun commerciële belangen.'

Waarom wordt niet alleen onafhankelijke hoogleraren om advies gevraagd? 'Je hebt ontzettend veel kennis nodig', zegt SP'er Merkies. 'Bijna alle kennis is nu nog verbonden aan de belastingadviseurs. Een onafhankelijke deskundige vinden is op sommige onderwerpen heel moeilijk.'

Kritische stemmen

Het gebrek aan kritische stemmen beďnvloedt het publieke debat, zegt Merkies. 'Ik verwacht dat wetenschappers onafhankelijk zijn. Als een belastingverdrag goed is voor Nederland en de multinationals, maar slecht uitpakt voor ontwikkelingslanden die erbij betrokken zijn, verwacht ik een serie kritische artikelen uit de wetenschap. Die blijft vrijwel altijd uit.'

Stef van Weeghel, partner bij PwC en een dag per week hoogleraar internationaal belastingrecht aan de UvA, herkent het gebrek aan kritiek. 'Van sommige auteurs die verbonden zijn aan een kantoor weet ik dat zij aarzelen om iets te schrijven over bepaalde thema's. Dan schrijven ze liever niets. Onderwerpen kunnen daardoor onderbelicht blijven.'

Het belangrijkste argument voor de verbondenheid tussen de wetenschap en de kantoren is praktijkkennis. 'Door de voeling met de praktijk heeft mijn onderzoek praktisch nut buiten de universiteit', zegt Herman Kappelle, directeur van Aegon Adfis en een dag per week bijzonder hoogleraar fiscaal pensioensrecht aan de Vrije Universiteit. 'Daar profiteert Aegon zeker van, maar niet exclusief.'

Jan Bouwman, een van de weinige hoogleraren die niet in de commerciële sector werkt, ziet vooral het voordeel voor studenten. 'Die hebben veel aan de inzichten uit de praktijk. Het is daarom goed dat er bij ons aan de Rijksuniversiteit Groningen een evenwichtige verdeling is tussen hoogleraren met en zonder praktijkervaring. Zo horen studenten verschillende verhalen.'

De gelijke verdeling van Groningen is een uitzondering. 'Op de meeste afdelingen fiscaal recht zit slechts één onafhankelijke hoogleraar en bij sommige universiteiten zelfs geen', zegt Merkies. Meer hoogleraren zonder banden met de kantoren zou goed zijn, vindt ook Wouter Koolmees, D66-Kamerlid en tot voor kort financieel woordvoerder. 'Hoe transparant de hoogleraren ook zijn, er blijft toch altijd een gevoel van dubbele petten.'

De discussie over nevenwerkzaamheden en transparantie is niet nieuw en speelt zeker niet alleen bij fiscalisten. Ook op andere departementen en faculteiten zijn veel hoogleraren verbonden aan het bedrijfsleven. In 2008 bleek uit onderzoek van de Volkskrant dat bijna een kwart van de leerstoelen wordt bekostigd door een stichting of een bedrijf.

Stef van Weeghel

Hoofdbaan: Partner en wereldwijd hoofd belastingbeleid bij PwC
Universiteit: Hoogleraar internationaal belastingrecht aan de Universiteit van Amsterdam
Overig: in 2009 en 2010 voorzitter van de politieke adviescommissie-Van Weeghel

'De financiële situatie van universiteiten creëert nu een disbalans. Er zou meer geld vanuit de overheid moeten worden vrijgemaakt voor hoogleraren die alleen aan een universiteit zijn verbonden.

'Hoogleraren die ook werkzaam zijn in de praktijk moeten er wel blijven, die zijn belangrijk voor de kruisbestuiving.

'Ik zie de potentiële belangenverstrengeling. In de ideale wereld is elke discipline onafhankelijk en heeft ze wel alle ervaring uit de andere disciplines. Maar het is feitelijk onjuist om te zeggen dat de kantoren het debat bewust naar hun hand zetten.'

Peter Kavelaars

Hoofdbaan: Partner en directeur van het wetenschappelijk bureau van Deloitte
Universiteit: Hoogleraar fiscale economie aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Fiscaal Economisch Instituut
Overig: Tot 2013 lid van de politieke adviescommissie-Van Dijkhuizen

'Een dubbele pet mag, als het maar zichtbaar is. Dan kan de buitenwereld zelf een afweging maken over de onafhankelijkheid. Zelf zou ik een gesponsorde leerstoel een stap te ver vinden gaan. Dan word je toch volledig betaald door een commercieel bedrijf. Naar buiten toe is het onderscheid tussen gewone leerstoelen en buitengewone niet altijd duidelijk.

'De universiteiten hebben baat bij hoogleraren met praktijkkennis. Fiscale wetgeving is specifiek, maar ook vaag. De praktijk is weerbarstig en vaak anders dan de boeken vertellen. In de universiteit kun je dat niet bedenken. Vooral in het onderwijs heeft die ervaring meerwaarde. De studenten belanden allemaal in die praktijk.'

Herman Kappelle

Hoofdbaan: Directeur van het fiscaal adviesbureau van Aegon
Universiteit: Bijzonder hoogleraar fiscaal pensioenrecht aan de Vrije Universiteit, gefinancierd door Aegon

'Aegon betaalt mij vijf dagen per week, een daarvan word ik ter beschikking gesteld aan de Vrije Universiteit. Dit soort financiering uit het bedrijfsleven is kennelijk nodig. Als hoogleraren geen nevenwerkzaamheden meer mogen hebben, denk ik niet dat zij stoppen bij hun bedrijf. De kans is groter dat de universiteit leeg loopt. Het is een wederzijds voordeel.

'Zelfs als er geen enkele hoogleraar is die niet bij een bedrijf werkt, hoeft dat geen probleem te zijn. Als er maar afspraken zijn met het bedrijf over de onafhankelijkheid als wetenschapper. Bij mij lukt dat. Ik heb eens geconcludeerd dat nooit was aangetoond dat de argumenten voor het verlenen van een fiscale vrijstelling voor een bepaalde polis waar waren. Aegon verkocht dat soort polissen, maar niemand daar werd boos op mij.'



http://www.volkskrant.nl/(...)fhankelijk~a4304860/

  zaterdag 21 mei 2016 @ 09:09:53 #112
165633 eriksd
The grand facade...
pi_162374537
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 08:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Volgens deskundigen blijft een kritisch geluid in het debat rondom belastingparadijs Nederland vaak uit omdat belastinghoogleraren niet onafhankelijk zijn.

[..]

En die "deskundigen" van jou hebben geen dubbele pet op?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 21 mei 2016 @ 09:28:54 #113
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_162374652
De EU landen die met elkaar concurreren om rijke maatschappijen zoals Google of starbucks of Ikea zo min mogelijk belasting te laten betalen is van de zotte

Terwijl kleine bedrijven de volle poet moeten betalen


maar voor de EU lobbyisten zijn het gouden tijden

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2016 13:57:49 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 21 mei 2016 @ 10:22:55 #114
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_162375129
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 09:09 schreef eriksd het volgende:

[..]

En die "deskundigen" van jou hebben geen dubbele pet op?
Geen dubbele petten en dubbele agendas inderdaad. Of onzichtbare agendas terwijl je onderdeel bent van de advies en besluitvorming.

Deze sector is als een tumor voor Nederland.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 21 mei 2016 @ 15:36:05 #115
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_162379957
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 10:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Geen dubbele petten en dubbele agendas inderdaad. Of onzichtbare agendas terwijl je onderdeel bent van de advies en besluitvorming.

Deze sector is als een tumor voor Nederland.
Een goedaardige tumor weliswaar.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 14:39:25 #116
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_164427217
Artikel uit The Atlantic:

quote:
Why Tax Havens Are Political and Economic Disasters
Seeking prosperity through lax business and tax regulations leaves countries worse off.
[...]
But as many are finding, becoming a tax haven has unexpected costs. Precipitous economic, political, and social declines have occurred so often in such states that observers have coined a new term for it: “the finance curse.”; When the "finance curse" strikes a country, there is a recurrent pattern: While its democracy, economy, and culture remain formally intact, they are increasingly oriented to and co-opted by international elites. In other words, such countries gradually become organized around the interests of people who don't even live there, to the detriment of those who do. The services produced by these countries protect cosmopolitans’ wealth, but the riches never flow to the the local producers, undermining their capacity for self-governance and social cohesion, as well as the development of infrastructure and institutions.
http://www.theatlantic.co(...)-haven-curse/491411/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 11 augustus 2016 @ 14:53:59 #117
165633 eriksd
The grand facade...
pi_164427574
quote:
Bladiebla. De enige juiste besteding van geld is door de overheid, belasting afdragen is zaligmakend, de overheid heeft het beste voor met iedereen, blablabla.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 15:07:44 #118
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_164427943
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Bladiebla. De enige juiste besteding van geld is door de overheid, belasting afdragen is zaligmakend, de overheid heeft het beste voor met iedereen, blablabla.
http://vigilantcitizen.co(...)s-of-disinformation/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 15 augustus 2016 @ 09:31:22 #119
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_164543945
Niet goed voor het aanzien van Nederland dit.

quote:
Nederland faciliteert omstreden Nicaraguaans bouwproject

Het Chinese bedrijf HKND, dat dwars door Nicaragua een 287 kilometer lang kanaal wil aanleggen, heeft een financiële constructie opgezet met brievenbusmaatschappijen in Amsterdam. Critici waarschuwen dat 'belastingparadijs' Nederland op deze manier een project faciliteert dat in Midden-Amerika op grote schaal mensenrechten schendt.

Door: Anneke Stoffelen 15 augustus 2016, 06:05

Multinationals gebruiken vaak brievenbusfirma's in Nederland als tussenstation om geldstromen fiscaal gunstig van het ene naar het andere land te laten lopen, in dit geval tussen Nicaragua en China. Dat is een legale vorm van belastingontwijking die de Nederlandse regelgeving mogelijk maakt.

Kenniscentrum SOMO vindt dat de Nederlandse overheid niet zou moeten toestaan dat bedrijven die elders mensenrechten schenden, hier weldadige belastingvoordelen genieten. Eerder bracht SOMO rapporten uit over onder meer mijnbouwbedrijven die de rechten van de lokale bevolking aan hun laars lappen en het verdiende geld vervolgens via Nederland belastingvriendelijk doorsluizen. Het kanaalproject in Nicaragua dreigt een nieuw voorbeeld te worden van die praktijk.

Moreel dilemma

Het ministerie van Financiën stelt dat het elk bedrijf in beginsel vrij staat om zich in Nederland te registreren. 'Als een bedrijf zich in Nederland vestigt, controleert de inspecteur van de Belastingdienst of de onderneming correct belasting afdraagt over de winst die in Nederland is gegenereerd', schrijft het ministerie.

Volgens Koos Boer, hoogleraar belastingrecht aan de Universiteit Leiden, is het onuitvoerbaar om via de Belastingdienst te controleren of een op de Zuidas geregistreerd bedrijf zich in het buitenland aan mensenrechten houdt. 'Ik snap het morele dilemma, maar dat is niet iets dat je via de fiscus kunt regelen.'

In juni bleek uit onderzoek van NRC Handelsblad dat een Mozambikaans staatsbedrijf honderden miljoenen euro investeringsgeld liet verdwijnen via een Nederlandse brievenbusmaatschappij in beheer van de TMF Group, een bekend trustkantoor op de Zuidas. De Nederlandse brievenbusfirma's die zijn opgezet voor de geldstromen rondom het omstreden Nicaraguaanse kanaal, zijn eveneens in beheer van de TMF Group.

Trustkantoren

Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) is kritisch op dergelijke trustkantoren die voor multinationals brievenbusfirma's beheren. Zij stellen klanten uit 'hoogrisicolanden' veel te weinig vragen, rapporteerde DNB eerder. 'Trustkantoren accepteren het risico misbruikt te worden voor het witwassen van corrupt geld.'

De Nicaraguaanse milieuadvocate Mónica López Baltodano was onlangs in Nederland op uitnodiging van de ngo Both ENDS en sprak onder meer met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Uit onderzoek van de advocate blijkt dat van de zestien brievenbusmaatschappijen die het Chinese bedrijf HKND heeft opgericht voor het kanaalproject, er zeven zijn gevestigd in Amsterdam. López: 'Het lijkt me geen goed teken dat een land als Nederland als een belastingparadijs functioneert voor illegale projecten.'

De Nicaraguaanse president Daniel Ortéga heeft in 2013 een deal gesloten met de Chinese zakenman Wang Jing voor de aanleg van een 'tweede Panamakanaal'. De toekomstige waterweg van 287 kilometer moet de Atlantische en de Stille Oceaan verbinden. De Nicaraguaanse regering heeft daartoe een door juristen bekritiseerde grondwetswijziging doorgevoerd die het Chinese bedrijf voor de komende honderd jaar zeggenschap geeft over eenderde van het Nicaraguaanse grondgebied.

Duizenden boeren dreigen zonder compensatie van hun land te worden gejaagd en beschermde tropische natuurgebieden moeten voor de plannen wijken. Daarnaast waarschuwen wetenschappers dat het project het zoete Meer van Nicaragua, de belangrijkste drinkwatervoorziening van het land, waarschijnlijk zal doen verzilten.

Zowel de Nicaraguaanse regering als HKND hebben tot nog toe nogal schimmig gedaan over de grote vragen rond het kanaal, bijvoorbeeld waar de benodigde 47 miljard euro investeringsgelden precies vandaan komen. Ook is niet duidelijk wanneer met de aanleg wordt begonnen. Waarschijnlijk wordt gewacht tot na de presidentsverkiezingen van november, zodat Ortéga's positie niet in gevaar wordt gebracht. Er zijn in de kanaalzone tientallen demonstraties geweest tegen zijn plannen, die door de autoriteiten soms met geweld werden beëindigd.

Critici van Ortéga worden in Nicaragua geďntimideerd, maar dat weerhoudt advocate López er niet van zich als een terriër in de kwestie vast te bijten. Ze benutte in juni haar verblijf in Nederland om op de Zuidas een bezoekje te brengen aan de 'hoofdkantoren' van onder andere Nicaragua Development Holdings en Nicaragua Infrastructure Development Coöperatief U.A op de Herikerbergweg 238 in Amsterdam Zuidoost. Ze trof daar een kantoor van de TMF Group. Niemand wilde haar te woord staan. Een receptioniste gaf haar een Brits telefoonnummer. 'Dat werd niet opgenomen', zegt López.

Hoog risico op vuile handen

Kenniscentrum SOMO vindt dat Nederland wel degelijk verantwoordelijkheid draagt als multinationals met brievenbusfirma's in Amsterdam zich in andere delen van de wereld misdragen. 'Het is vreemd dat minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking bijvoorbeeld verontwaardigd reageert op die zaak van het Mozambikaanse staatsbedrijf, terwijl aan de andere kant het Nederlandse belastingsysteem het allemaal faciliteert', zegt Indra Römgens, die bij SOMO onderzoek doet naar verantwoord belastingbeleid.

De Nederlandse betrokkenheid bij het omstreden Nicaraguaanse project is niet alleen fiscaal. Eerder voerden Nederlandse bedrijven Royal Haskoning DHV, Ecorys en Deltares haalbaarheidsstudies uit. Ook werkte de ambassade in 2014 mee aan een Nederlandse handelsmissie naar Nicaragua voor bedrijven in de watersector met interesse in het kanaal.

In het gesprek met Buitenlandse Zaken hebben advocate López en Both ENDS Nederland gewaarschuwd voor de schade voor mens en milieu die door het kanaal in Nicaragua dreigt te ontstaan en de mensenrechtenschendingen die daar nu plaatsvinden door demonstraties neer te slaan en lokale bewoners buiten spel te zetten. Nederlandse bedrijven lopen volgens Both ENDS een hoog risico op vuile handen als zij meewerken aan het project. HKND reageerde afgelopen week niet op vragen.

http://www.volkskrant.nl/(...)ouwproject~a4357683/
  maandag 15 augustus 2016 @ 09:38:52 #120
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_164544051
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 00:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zijn ze dat dan?
Zouden ze subsidie geven?
die geven geld toe aan grote bedrijven

en de MKB hier die legt het af en gaat failliet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_164546621
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 09:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

die geven geld toe aan grote bedrijven

en de MKB hier die legt het af en gaat failliet
Belastingontwijking is dan ook een thema waardoor ik hoop (al zal het vermoedelijk niet lukken) dat kleine ondernemers eindelijk eens zullen beseffen dat ze helemaal niet het beste af zijn bij de VVD.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  maandag 15 augustus 2016 @ 12:16:23 #122
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_164546836
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:05 schreef keste010 het volgende:

[..]

Belastingontwijking is dan ook een thema waardoor ik hoop (al zal het vermoedelijk niet lukken) dat kleine ondernemers eindelijk eens zullen beseffen dat ze helemaal niet het beste af zijn bij de VVD.
beter is het verlagen van de vennootschapsbelasting en ophogen van de zelfstandigenaftrek zodat het voordeel voor grote multinationals wegvalt en de hardwerkende man / vrouw die belasting betaalt meer in het voordeel komt

De VVD is een multinational partij , die kiezers lokt met de HRA subsidie
afschaffen al die subsidies
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_164547313
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

beter is het verlagen van de vennootschapsbelasting en ophogen van de zelfstandigenaftrek zodat het voordeel voor grote multinationals wegvalt en de hardwerkende man / vrouw die belasting betaalt meer in het voordeel komt

De VVD is een multinational partij , die kiezers lokt met de HRA subsidie
afschaffen al die subsidies
Veel belangrijker voor het zorgen dat er eerlijke concurrentie tussen MKB en multinationals komt is het handhaven dan de regels: dus zorgen dat de vennootschapsbelasting ook daadwerkelijk betaald wordt. Verder kan je kleine ondernemers natuurlijk ook prima stimuleren door de belasting op arbeid in de laagste schijven te verlagen.

Ik sta overigens vooraan om je te steunen bij het afschaffen van de HRA.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  maandag 15 augustus 2016 @ 12:41:53 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164547393
Zijn jullie voor het afschaffen van de HRA zonder dat er wat tegenover staat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164547546
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn jullie voor het afschaffen van de HRA zonder dat er wat tegenover staat?
Een slechte subsidie schaf je hoe dan ook af. Naar voorstellen hoe "er wat tegenover" moet staan wil ik wel kijken hoor. Wat stel je voor?
Kleine correctie overigens: van mij mag hypotheekrenteaftrek wel bestaan tot aan ¤300.000, uiteraard wel tegen een inkomensafhankelijk tarief. Of die op termijn helemaal afgeschaft moet worden, daar sta ik nog wat twijfelend tegenover. De meeste klappen kunnen in ieder geval nu gemaakt worden.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')