abonnement Unibet Coolblue
pi_144205207
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik vind dat je erg generaliseert en ben erg benieuwd waar je dit op baseert, dat je meent dit te kunnen extrapoleren naar iedereen. Ik begin wel te begrijpen waarom werkgevers zo'n vreselijk enge en berkte blik hebben. Als jij de toekomst voor werkgevers moet voorstellen heb ik nu al medelijden met toekomstige werkzoekenden.

Eigenlijk stel je dus voor om WO maar af te schaffen of te beperken. "Nee, alle WO vacatures zijn bezet, u mag niet naar de universiteit. Gaat u maar naar het HBO." Of "oh, u heeft WO en zit nu al zes maanden in de ww? Nee, dan hoeft u niet meer te solliciteren. Er zijn namelijk alleen nog maar HBO functies en ja, wij kunnen het werkgevers niet aNdoen, dat u die baan aanneemt om u veolgens te gaan zitten vervelen."

Zie je jou zelf niet, wat je allemaal loopt te roepen? Heb je enig idee, hoe kwetsend het voor mensen is om te horen dat je er gewoon vanuit gaat, dat iedereen alleen maar leuk kan functioneren als hij een baan heeft op zijn eigen niveau? Alsof iedereen zo'n streber is als jij blijkbaar bent. "Nee, als het niet op mijn niveau is, is het te simpel. Dan ga ik me vervelen." Nou, sorry, maar ik zit zo niet in elkaar. Ik wil gewoon aan de slag en het boeit me niet of een functie nou WO, HBO of MBO is. Als ik het naar mijn zin heb en de werkzaamheden vereisen een beeeeetje nadenken, vind ik het prima. Komt er dan de kans, binnen het bedrijf om door te groeien, graag. Komt er iets van buiten, wat zoubetekenen dat ik wéér helemaal opnieuw moet beginnen, nou nee, dank u.
Exact, jobhoppen is allang dood
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:00:08 #152
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144205480
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik vind dat je erg generaliseert en ben erg benieuwd waar je dit op baseert, dat je meent dit te kunnen extrapoleren naar iedereen. Ik begin wel te begrijpen waarom werkgevers zo'n vreselijk enge en berkte blik hebben. Als jij de toekomst voor werkgevers moet voorstellen heb ik nu al medelijden met toekomstige werkzoekenden.

Eigenlijk stel je dus voor om WO maar af te schaffen of te beperken. "Nee, alle WO vacatures zijn bezet, u mag niet naar de universiteit. Gaat u maar naar het HBO." Of "oh, u heeft WO en zit nu al zes maanden in de ww? Nee, dan hoeft u niet meer te solliciteren. Er zijn namelijk alleen nog maar HBO functies en ja, wij kunnen het werkgevers niet aNdoen, dat u die baan aanneemt om u veolgens te gaan zitten vervelen."

Zie je jou zelf niet, wat je allemaal loopt te roepen? Heb je enig idee, hoe kwetsend het voor mensen is om te horen dat je er gewoon vanuit gaat, dat iedereen alleen maar leuk kan functioneren als hij een baan heeft op zijn eigen niveau? Alsof iedereen zo'n streber is als jij blijkbaar bent.
Pas op, dit zijn stropop argumenten ;) Geen van het bovenstaande stel ik namelijk.

quote:
"Nee, als het niet op mijn niveau is, is het te simpel. Dan ga ik me vervelen." Nou, sorry, maar ik zit zo niet in elkaar. Ik wil gewoon aan de slag en het boeit me niet of een functie nou WO, HBO of MBO is. Als ik het naar mijn zin heb en de werkzaamheden vereisen een beeeeetje nadenken, vind ik het prima. Komt er dan de kans, binnen het bedrijf om door te groeien, graag. Komt er iets van buiten, wat zoubetekenen dat ik wéér helemaal opnieuw moet beginnen, nou nee, dank u.
Lees die 'vereisten' eens heel goed door en denk dan nog eens na over wat ik in mijn andere post stelde. Bedenk eens hoe een werkgever hier tegen aan zou kijken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:50 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Dat geldt lang niet voor iedereen
Aangezien wij allemaal unieke individuen zijn geldt dat natuurlijk altijd. Een zwarte zwaan is altijd te vinden en dat ontken ik ook niet. Dat is verder ook niet bijster relevant, het gaat erom hoe men er in de algemeenheid mee omgaat. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_144205525
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:00 schreef Ryon het volgende:

Aangezien wij allemaal unieke individuen zijn geldt dat natuurlijk altijd. Een zwarte zwaan is altijd te vinden en dat ontken ik ook niet. Dat is verder ook niet bijster relevant, het gaat erom hoe men er in de algemeenheid mee omgaat. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.
Vandaar ook mijn frustratie en mijn zoektocht naar wat er "in zijn algemeenheid"geldt voor het gemiddelde "HR miepje" zodat ik in ieder geval ergens kan binnenkomen.
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:15:28 #154
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144205920
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:01 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Vandaar ook mijn frustratie en mijn zoektocht naar wat er "in zijn algemeenheid"geldt voor het gemiddelde "HR miepje" zodat ik in ieder geval ergens kan binnenkomen.
Ja, maar met 'ergens' binnen willen komen kom je natuurlijk juist nergens binnen. Dat is de ironie van het geheel. Je moet niet ergens binnen willen komen, maar juist specifiek bij dat bedrijf of binnen die sector. Ik geloof dat elke recruiter dat je ook wel kan vertellen.

Elke HR miep zou goed kijken waarom sollicitant X op functie Y solliciteert. Er is niets mis mee als iemand er bewust voor kiest om eenvoudigere werkzaamheden te willen gaan verrichten (wellicht om prive redenen) dan o.g.v zijn ervaring/opleiding mogelijk is. Maar dit moet dan nadrukkelijk gemotiveerd worden en gekoppeld worden waarom functie Y dan bij die ambitie past. Anders lijkt erop dat je maar beneden je niveau solliciteert omdat je geen baan op je eigen niveau kan krijgen (wat in veel gevallen ook zo is). Dan gaat men er - terecht - vanuit dat wanneer de gelegenheid zich aan doet dat je meteen weg bent. Daarmee maak je het jezelf dus wel heel erg lastig.

Dat jij beweert dat je echt tevreden bent met alles wat je toegeworpen wordt kan jij zelf misschien wel geloven. Ik geloof dat in ieder geval niet. De gemiddelde HR miep die de keuze heeft uit 100+ sollicitanten en wiens baan het is om de meest passende kandidaat te kiezen ook niet. Dus dat gaat hem in heel veel gevallen dan niet worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:18:23 #155
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144205990
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar met 'ergens' binnen willen komen kom je natuurlijk juist nergens binnen. Dat is de ironie van het geheel. Je moet niet ergens binnen willen komen, maar juist specifiek bij dat bedrijf of binnen die sector. Ik geloof dat elke recruiter dat je ook wel kan vertellen.

Elke HR miep zou goed kijken waarom sollicitant X op functie Y solliciteert. Er is niets mis mee als iemand er bewust voor kiest om eenvoudigere werkzaamheden te willen gaan verrichten (wellicht om prive redenen) dan o.g.v zijn ervaring/opleiding mogelijk is. Maar dit moet dan nadrukkelijk gemotiveerd worden en gekoppeld worden waarom functie Y dan bij die ambitie past. Anders lijkt erop dat je maar beneden je niveau solliciteert omdat je geen baan op je eigen niveau kan krijgen (wat in veel gevallen ook zo is). Dan gaat men er - terecht - vanuit dat wanneer de gelegenheid zich aan doet dat je meteen weg bent. Daarmee maak je het jezelf dus wel heel erg lastig.

Dat jij beweert dat je echt tevreden bent met alles wat je toegeworpen wordt kan jij zelf misschien wel geloven. Ik geloof dat in ieder geval niet. De gemiddelde HR miep die de keuze heeft uit 100+ sollicitanten en wiens baan het is om de meest passende kandidaat te kiezen ook niet. Dus dat gaat hem in heel veel gevallen dan niet worden.
God allemachtig. Wat een instelling, zeg.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_144206062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar met 'ergens' binnen willen komen kom je natuurlijk juist nergens binnen. Dat is de ironie van het geheel. Je moet niet ergens binnen willen komen, maar juist specifiek bij dat bedrijf of binnen die sector. Ik geloof dat elke recruiter dat je ook wel kan vertellen.

Elke HR miep zou goed kijken waarom sollicitant X op functie Y solliciteert. Er is niets mis mee als iemand er bewust voor kiest om eenvoudigere werkzaamheden te willen gaan verrichten (wellicht om prive redenen) dan o.g.v zijn ervaring/opleiding mogelijk is. Maar dit moet dan nadrukkelijk gemotiveerd worden en gekoppeld worden waarom functie Y dan bij die ambitie past. Anders lijkt erop dat je maar beneden je niveau solliciteert omdat je geen baan op je eigen niveau kan krijgen (wat in veel gevallen ook zo is). Dan gaat men er - terecht - vanuit dat wanneer de gelegenheid zich aan doet dat je meteen weg bent. Daarmee maak je het jezelf dus wel heel erg lastig.

Dat jij beweert dat je echt tevreden bent met alles wat je toegeworpen wordt kan jij zelf misschien wel geloven. Ik geloof dat in ieder geval niet. De gemiddelde HR miep die de keuze heeft uit 100+ sollicitanten en wiens baan het is om de meest passende kandidaat te kiezen ook niet. Dus dat gaat hem in heel veel gevallen dan niet worden.
Ja, nee natuurlijk pas ik mijn sollicitaties wel aan op het type functie en bedrijf, maar dat doe ik in de motivatiebrief. Mijn CV echter is momenteel voor veel functies gewoon véél te zwaar, en ik heb mij er nog niet toe gezet om mijn OIO schap te verzwijgen, alsmede de scientific papers waar ik aan bijgedragen heb e.d. Maar als het moet, en ik zit echt in de bijstand... Ja fok it dan maar. Zou toch te bizar voor woorden zijn als ze je zouden ontslaan omdat je je "dommer" hebt voorgedaan dan dat je bent...

Edit: Ik vraag mij af of het wel ect zo slecht is voor een bedrijf als de beruchte "HR miepjes" zich slechts zouden bemoeien met de personeelsadministratie en de juridische zaken, en het aannamebeleid zélf zou overlaten aan mensen die vakinhoudelijke kennis hebben m.b.t. de functie en de afdeling.

En ja, ik ben gefrustreerd.
pi_144206285
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

God allemachtig. Wat een instelling, zeg.
Ryon beschrijft de instelling van veel HR afdelingen, daar kan je je voordeel mee doen want het heeft zoals hij/zij aangeeft inderdaad geen zin om te solliciteren zonder kennis te hebben van hoe "het binnen het betreffende bedrijf" werkt.
pi_144206444
Bleh. Weer een afwijzing binnen. Soms denk ik dat ik motivatiebrieven schrijf die gelijk worden weggegooid, zo voelt het. Dit is de zoveelste afwijzing voor een baan waar je op alle functie eisen kunt zeggen dat je er goede of zelfs meer ervaring in hebt dan gevraagd wordt.
Maar nee hoor, er zijn toch altijd die kandidaten met meer ervaring..
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:33:07 #159
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144206460
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:32 schreef Privileged het volgende:
Bleh. Weer een afwijzing binnen. Soms denk ik dat ik motivatiebrieven schrijf die gelijk worden weggegooid, zo voelt het. Dit is de zoveelste afwijzing voor een baan waar je op alle functie eisen kunt zeggen dat je er goede of zelfs meer ervaring in hebt dan gevraagd wordt.
Maar nee hoor, er zijn toch altijd die kandidaten met meer ervaring..
Leeftijd...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:34:10 #160
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144206486
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:21 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Ja, nee natuurlijk pas ik mijn sollicitaties wel aan op het type functie en bedrijf, maar dat doe ik in de motivatiebrief. Mijn CV echter is momenteel voor veel functies gewoon véél te zwaar, en ik heb mij er nog niet toe gezet om mijn OIO schap te verzwijgen, alsmede de scientific papers waar ik aan bijgedragen heb e.d. Maar als het moet, en ik zit echt in de bijstand... Ja fok it dan maar. Zou toch te bizar voor woorden zijn als ze je zouden ontslaan omdat je je "dommer" hebt voorgedaan dan dat je bent...
Ja, maar waarom zou je sowieso met je academische prestaties aankomen zetten voor een functie waarin dat niet relevant is? Zelfs als je solliciteert op een wo functie moet je afvragen of dat allemaal wel van toegevoegde waarde is. Dat heeft niets te maken met jezelf 'dommer voordoen' maar met profilering. Anno 2014 in HR jargon ook wel 'personal branding' genoemd. Je cv is je visitekaartje. Het laat niet alleen zien wat je kan, maar voornamelijk wie je bent en wie jij in professioneel opzicht wilt zijn. Persoon kan nog zo slim zijn, als het profiel niet overeenkomt met het profiel dat de vacature vereist dan is het einde verhaal.

Wederom simpel voorbeeld: als alles uit je cv uitstraalt dat je wetenschapper bent (of eigenlijk zou willen zijn) dan moet je echt met een vedraaid goede motivatiebrief aan komen zetten waarom je beleidsmedewerker (wo functie) wilt worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_144206519
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Leeftijd...
Ben eind 20 en solliciteer op banen waar dus minder ervaring wordt gevraagd dan ik heb.. niet super top functies ofzo, gewoon "tweede stap in carriere functies" dus leeftijd? Weet ik niet.
pi_144206532
Bij dezen gaat mijn CV aangepast worden. Bedankt :-)
pi_144206560
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:35 schreef Privileged het volgende:

[..]

Ben eind 20 en solliciteer op banen waar dus minder ervaring wordt gevraagd dan ik heb.. niet super top functies ofzo, gewoon "tweede stap in carriere functies" dus leeftijd? Weet ik niet.
Toen ik in 2004 begon met solliciteren had ik juist weer te weinig werkervaring.

Solliciteren? Je nagels uittrekken is leuker :-(
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:38:51 #164
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144206626
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:35 schreef Privileged het volgende:

[..]

Ben eind 20 en solliciteer op banen waar dus minder ervaring wordt gevraagd dan ik heb.. niet super top functies ofzo, gewoon "tweede stap in carriere functies" dus leeftijd? Weet ik niet.
Nou, even aan Ryon vragen wat je moet doen, dan. Blijkbaar ben je overgekwalificeerd en dat schijnt een doodzonde te zijn bij sommige HR personen. Vooral niet meer bieden dan ze vragen, want dan ben je eng en ga je je vervelen en loop je weg en zo. Maar als je niet wegloopt en blijft zitten, ben je weer een ambitieloze sukkel, volgens anderen, dus je doet het eigenlijk nooit goed.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_144206731
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:36 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Toen ik in 2004 begon met solliciteren had ik juist weer te weinig werkervaring.

Solliciteren? Je nagels uittrekken is leuker :-(
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nou, even aan Ryon vragen wat je moet doen, dan. Blijkbaar ben je overgekwalificeerd en dat schijnt een doodzonde te zijn bij sommige HR personen. Vooral niet meer bieden dan ze vragen, want dan ben je eng en ga je je vervelen en loop je weg en zo. Maar als je niet wegloopt en blijft zitten, ben je weer een ambitieloze sukkel, volgens anderen, dus je doet het eigenlijk nooit goed.
Haha ja nou blijkbaar. Maar ja als ik dan doe wat hij zegt zal je zien dat ik weer een heule goede recruiter tref die juist al mijn ervaring in m'n cv terug wilt zien.

Als ik m'n nagel uittrek en daarmee een baan krijg, je hebt gelijk dan zou ik dat misschien liever doen want het is vechten tegen de bierkaai
pi_144206850
Even mijn persoonlijke frustratie, maar als bedrijven echt willen bezuinigen zouden ze al die nutteloze HR-miepjes eens ff lekker weg moeten bezuinigen met hun achterlijke psychologische gedoe...

-einde frustratie

Anyway, het is gewoon jammer dat eerste indrukken belangrijk zijn.
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:48:28 #167
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144206966
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:45 schreef Lord_Azrael het volgende:
Even mijn persoonlijke frustratie, maar als bedrijven echt willen bezuinigen zouden ze al die nutteloze HR-miepjes eens ff lekker weg moeten bezuinigen met hun achterlijke psychologische gedoe...

-einde frustratie

Anyway, het is gewoon jammer dat eerste indrukken belangrijk zijn.
Het is jammer dat je bij veel bedrijven niet eens aan eerste indrukken toe komt. Dat ze je brief weggooien zodra ze je geboortedatum zien.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_144206977
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het is jammer dat je bij veel bedrijven niet eens aan eerste indrukken toe komt. Dat ze je brief weggooien zodra ze je geboortedatum zien.
Dat ook, ervaring is waardeloos kennelijk.. (en in 2004 hoorde ik het tegenovergestelde :'-))

Edit: Ik geloof dat dat leeftijds-ding ook iets te maken heeft met een hogere pensioensafdracht, maar daar zou je toch over moeten kunnen onderhandelen?
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:04:58 #169
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144207510
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:45 schreef Lord_Azrael het volgende:
Anyway, het is gewoon jammer dat eerste indrukken belangrijk zijn.
Dat klopt. En werkgevers zijn ook gewoon dom en weten niet wat goed voor hen is. Dat moet iemand anders ze vertellen en daarom hebben ze een HR afdeling en allemaal lange sollicitatieprocedures vol met gesprekken en toetsen. Het is aan de ene kant super frustrerend dat jij afhankelijk bent (voor inkomen en zinvolle daginvulling) van andere mensen. Dus het loont de moeite om erover na te gaan denken op welke manieren jij als werkzoekende daar weer invloed op kan hebben.

De HR mensen doodverwensen is een mogelijkheid, wordt op het internet ook veel gedaan, maar niet de strategie die het beste resultaat oplevert. Denken dat de wereld tegen je is vanwege je etniciteit of leeftijd is een goede tweede (wordt ook erg veel gedaan), maar wederom een strategie die geen concrete resultaten oplevert. Jezelf verplaatsen in potentiele werkgevers en door hun (HR) bril naar nieuwe werknemers kijken helpt vaak wel. En dan ook het idee van je af laten zetten dat mensen van groep X sowieso geen kans maken en het daar wel aan zal liggen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:11:00 #170
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144207720
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:04 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat klopt. En werkgevers zijn ook gewoon dom en weten niet wat goed voor hen is. Dat moet iemand anders ze vertellen en daarom hebben ze een HR afdeling en allemaal lange sollicitatieprocedures vol met gesprekken en toetsen. Het is aan de ene kant super frustrerend dat jij afhankelijk bent (voor inkomen en zinvolle daginvulling) van andere mensen. Dus het loont de moeite om erover na te gaan denken op welke manieren jij als werkzoekende daar weer invloed op kan hebben.

De HR mensen doodverwensen is een mogelijkheid, wordt op het internet ook veel gedaan, maar niet de strategie die het beste resultaat oplevert. Denken dat de wereld tegen je is vanwege je etniciteit of leeftijd is een goede tweede (wordt ook erg veel gedaan), maar wederom een strategie die geen concrete resultaten oplevert. Jezelf verplaatsen in potentiele werkgevers en door hun (HR) bril naar nieuwe werknemers kijken helpt vaak wel. En dan ook het idee van je af laten zetten dat mensen van groep X sowieso geen kans maken en het daar wel aan zal liggen.
Ik heb een HR achtergrond, dus ik weet heus wel waar HR mensen naar kijken. En ik weet dus ook, dat er gewoon geselecteerd wordt op leeftijd, zeker in deze tijd van overvloedig aanbod van mensen. Ga me nou niet proberen wijs te maken dat HR mensen carte blanche hebben om de beste kandidaat uit te zoeken, want dat is niet zo. Er worden binnen bedrijven gewoon beperkende voorwaarden gesteld en als jij echt gelooft, dat leeftijd er daar geen van is, geloof je waarschijnlijk ook nog in de Paashaas.

En de meeste HR miepen die ik de laatste jaren heb ontmoet verbijsterden mij door hun gebrek aan mensenkennis, psychologisch inzicht of zelfs maar basiskennis van de wetgeving. Ik moet overigens ook de eerste nog ontmoeten die niet part-time werkt.

En dat heeft dus niets te maken met waandenkbeelden, zoals jij suggereert, maar alles met de alledaagse praktijk.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_144207729
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:04 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat klopt. En werkgevers zijn ook gewoon dom en weten niet wat goed voor hen is. Dat moet iemand anders ze vertellen en daarom hebben ze een HR afdeling en allemaal lange sollicitatieprocedures vol met gesprekken en toetsen. Het is aan de ene kant super frustrerend dat jij afhankelijk bent (voor inkomen en zinvolle daginvulling) van andere mensen. Dus het loont de moeite om erover na te gaan denken op welke manieren jij als werkzoekende daar weer invloed op kan hebben.

De HR mensen doodverwensen is een mogelijkheid, wordt op het internet ook veel gedaan, maar niet de strategie die het beste resultaat oplevert. Denken dat de wereld tegen je is vanwege je etniciteit of leeftijd is een goede tweede (wordt ook erg veel gedaan), maar wederom een strategie die geen concrete resultaten oplevert. Jezelf verplaatsen in potentiele werkgevers en door hun (HR) bril naar nieuwe werknemers kijken helpt vaak wel. En dan ook het idee van je af laten zetten dat mensen van groep X sowieso geen kans maken en het daar wel aan zal liggen.
Je wilt niet weten hoeveel creativiteit daar soms bij komt kijken ;-). Ik weet dat het een hele andere discussie is, maar ik vraag mij oprecht af waarom HR dat dan wel zou moeten weten. Oprecht in die zin, dat ik ook toen ik nog werk had al geen hoge dunk had van HR medewerkers die zich bemoeien met het aannamebeleid. Die hebben in 9 van de 10 gevallen geen flauw benul van een afdeling of wat een functie nu werkelijk inhoud immers. Dat geeft mensen die "zich goed kunnen verkopen, maar die verder eigenlijk niet zoveel voorstellen" immers een kans.
pi_144208109
Even een voorbeeldje.
Ik had een gesprek bij een bedrijf, tegen over mij zat de hoofd van de afdeling en hoofd hr.
Met de hoofd van de afdeling kon ik goed praten. Dat zat wel goed. We zaten op 1 lijn. Die knakker van hr,zon gevoel had ik, voelde zich niet betrokken bij het gesprek. In ieder geval hij kon er geen draai aangeven. Beetje zinloze vragen stellen. Waarom zit zo'n gast erbij? Observeren hoe ik me verkoop?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_144208987
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:23 schreef ErwinDikkie het volgende:
Even een voorbeeldje.
Ik had een gesprek bij een bedrijf, tegen over mij zat de hoofd van de afdeling en hoofd hr.
Met de hoofd van de afdeling kon ik goed praten. Dat zat wel goed. We zaten op 1 lijn. Die knakker van hr,zon gevoel had ik, voelde zich niet betrokken bij het gesprek. In ieder geval hij kon er geen draai aangeven. Beetje zinloze vragen stellen. Waarom zit zo'n gast erbij? Observeren hoe ik me verkoop?
Om stokken in de wielen te steken? Ik zou het niet weten wat het nut is van een HR-figuur in zo'n gesprek..
pi_144210161
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 14:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, dat niet. Maar kom op zeg, 20 jaar dag in dag uit hetzelfde doen.

[ afbeelding ]
Niet elke baan is 20 jaar het zelfde doen.
  vrijdag 5 september 2014 @ 18:49:20 #175
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_144210753
Oriënterend gesprek gehad, ik mag donderdag meelopen voor een kennismaking met mijn toekomstige collega's.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')