abonnement Unibet Coolblue
pi_144052823
Ik sta op het punt om een tuinhuis / garage aan te schaffen van een redelijk formaat 10 x 7,5 maar nu moet ik nog een knoop doorhakken voor de dikte van het hout.

Dit bedrijf leverd 3 diktes, 45, 60 en 95 mm nu zeggen ze daar dat het advies is om 60mm te nemen. Maar ik ga nooit zomaar op eht advies van een verkoper in zonder nog wat meer informatie te winnen.

Nu is het zo dat ik op internet vooral bedrijven zien die 28, 40 of 57 mm hebben en daarom vraag ik me af of die 60 wel nodig is. Zeker gezien het grote prijsverschil. (+- 20% extra voor de upgrade van 45 naar 60.) Maakt die 15 mm nu echt zoveel uit?

Wat zijn de redenen om dikker hout (dan 45mm) te nemen? Weet iemand hier iets meer van?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  PR/Manusje van alles maandag 1 september 2014 @ 08:50:35 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_144052918
Stevigheid, 'isolatie', gevoel.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 1 september 2014 @ 08:57:24 #3
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_144052986
Valt niks zinnigs over te zeggen zonder info. Neem de 60 en sla er een zoldertje in. Kun je ook nog eena wat spul bergen.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_144053009
10x7,5 meter is een mooie maat. bedenk wat je gaat doen. stel je wil hem isoleren. dan zou je met een dunnere wand uit kunnen. kan je de binnen wand sterk genoeg maken dat je er ook nog wat aan kan ophangen.

waarvoor ga je hem gebruiken. komt er een olttimer in te staan die je evt gaat restaureren. dan is miss dikker beter meer isolatie makelijker warm te stoken.

word het een opberg hok voor fietsen. tja

waar ga je hem voor gebruiken en bedenk wat makelijk is.
pi_144053051
Ja het is bedoeld als oltimer stalling, restauratie en werkplek.

Maar ik was al van plan om er toch nog extra isolatie in te maken. (Zo kan ik ook mooi kabels achter wegwerken.)

Maar eigenlijk kwam ik zelf ook niet verder dan betere isolatie. En ik denk dat dubbelwandig maken beter isoleerd dan 15mm extra hout.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_144053058
oftewel het is ook stukje opslag met redelijk wat waarde.

hoe dikker de muren hoe lastiger men erin komt (extra stukje veiligheid!)
pi_144054189
Ja daar heb je een punt, maar ik moet toch aan de beveiliging doen, ik denk eigenlijk niet dat die 1,5 cm extra hout veel extra veiligheid bied.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 1 september 2014 @ 11:08:27 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_144055312
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 10:20 schreef boegschroef het volgende:
Ja daar heb je een punt, maar ik moet toch aan de beveiliging doen, ik denk eigenlijk niet dat die 1,5 cm extra hout veel extra veiligheid bied.
Meeste invalzagen halen 55mm ;) .
pi_144062055
Kijk wel even dat je fatsoenlijke scharnieren in de kozijnen krijgt en fatsoenlijke sloten.
Die standaard blokhutten/tuinhuisjes (die van jou zal wel niet standaard zijn) hebben vaak van dat gammele hang en sluitwerk.
Ook zijn die deuren van zo`n blokhut vaak erg laag, 190cm ofzo.
pi_144075613
Ik had ook een grote houten garage. Constructie was 69 x 44 mm. hout, buitenkant 18 mm. dik, geisoleerd en van binnen afgewerkt met gips.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_144085701
Ik zou gewoon lekker 44 mm nemen, beetje isolatie aan de binnenkant en afwerken met een gipswand. Heb je al nagedacht over hoe je gaat zorgen dat de onderkant niet wegrot? Lichte betonnen fundering met een paar rijen gemetselde gevelstenen bijvoorbeeld, zodat het hout de grond niet direct raakt, of een complete gegoten betonnen vloer? Misschien zijn mijn ideeėn wat extreem, maar ik zou in ieder geval zorgen dat het hout niet direct in de aarde/ op het zand komt te staan.

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:36 schreef bluemoon23 het volgende:
Kijk wel even dat je fatsoenlijke scharnieren in de kozijnen krijgt en fatsoenlijke sloten.
Die standaard blokhutten/tuinhuisjes (die van jou zal wel niet standaard zijn) hebben vaak van dat gammele hang en sluitwerk.
Ook zijn die deuren van zo`n blokhut vaak erg laag, 190cm ofzo.
Goed punt, hier zeker op letten. Let ook op dat je niet zo'n krakkemikkig deurtje erbij krijgt in plaats van een degelijke deur van 40mm dik.
pi_144088920
Dunste variant... Binnenkant raamwerk maken, isoleren, hechthout er tegenaan, sausen en sleutelen maar!
Laat die handjes wapperen!
pi_144089600
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 23:43 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik zou gewoon lekker 44 mm nemen, beetje isolatie aan de binnenkant en afwerken met een gipswand. Heb je al nagedacht over hoe je gaat zorgen dat de onderkant niet wegrot? Lichte betonnen fundering met een paar rijen gemetselde gevelstenen bijvoorbeeld, zodat het hout de grond niet direct raakt, of een complete gegoten betonnen vloer? Misschien zijn mijn ideeėn wat extreem, maar ik zou in ieder geval zorgen dat het hout niet direct in de aarde/ op het zand komt te staan.

[..]

Goed punt, hier zeker op letten. Let ook op dat je niet zo'n krakkemikkig deurtje erbij krijgt in plaats van een degelijke deur van 40mm dik.
Je ideeen zijn niet zo extreem ;) Er komt een 15cm bewapend betonnen vloer onder. De eerste balk laag is ook van composiet om optrekkend vocht te voorkomen.

De deuren zijn goed, gewoon 40mm dik met een 3 punts sluiting enz.

Ik denk dat ik dan toch voor de 45 mm ga. Het geld wat ik me bespaar kan ik mooi gebruiken voor de isolatie (Of de auto's ;) )
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_144091848
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 08:39 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Je ideeen zijn niet zo extreem ;) Er komt een 15cm bewapend betonnen vloer onder. De eerste balk laag is ook van composiet om optrekkend vocht te voorkomen.

De deuren zijn goed, gewoon 40mm dik met een 3 punts sluiting enz.

Ik denk dat ik dan toch voor de 45 mm ga. Het geld wat ik me bespaar kan ik mooi gebruiken voor de isolatie (Of de auto's ;) )
Zo te zien heb je alles al uitgedacht, gaat helemaal goed komen denk ik zo. :)
pi_144097905
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 09:03 schreef boegschroef het volgende:
Ja het is bedoeld als oltimer stalling, restauratie en werkplek.

Maar ik was al van plan om er toch nog extra isolatie in te maken. (Zo kan ik ook mooi kabels achter wegwerken.)

Maar eigenlijk kwam ik zelf ook niet verder dan betere isolatie. En ik denk dat dubbelwandig maken beter isoleerd dan 15mm extra hout.
Ik zou voor of met isoleren van buitenaf isoleren.
pi_144107537
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 08:39 schreef boegschroef het volgende:
Er komt een 15cm bewapend betonnen vloer onder. De eerste balk laag is ook van composiet om optrekkend vocht te voorkomen.
Waarom metsel je niet een borstwering van een paar lagen bakstenen, en vanaf daar pas verder met hout ?

Ik heb een blokhut/werkplaatsje van 45mm dikke planken, ook met een betonnen vloer.
Maar die verbinding tussen het hout en de betonnen vloer krijg je niet mooi waterdicht.
Ik heb het uiteindelijk maar afgekit op de betonvloer aan de binnen en buitenkant, anders stonden soms de plassen water op de vloer. }:|
pi_144123832
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:16 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waarom metsel je niet een borstwering van een paar lagen bakstenen, en vanaf daar pas verder met hout ?

Ik heb een blokhut/werkplaatsje van 45mm dikke planken, ook met een betonnen vloer.
Maar die verbinding tussen het hout en de betonnen vloer krijg je niet mooi waterdicht.
Ik heb het uiteindelijk maar afgekit op de betonvloer aan de binnen en buitenkant, anders stonden soms de plassen water op de vloer. }:|
Inderdaad een goed idee en meteen die stenen schuin leggen zodat het water naar buiten afgevoerd word.
Vraag me wel af hoe lang het hout houd op de onderste steen dan?
pi_144126052
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:16 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waarom metsel je niet een borstwering van een paar lagen bakstenen, en vanaf daar pas verder met hout ?

Ik heb een blokhut/werkplaatsje van 45mm dikke planken, ook met een betonnen vloer.
Maar die verbinding tussen het hout en de betonnen vloer krijg je niet mooi waterdicht.
Ik heb het uiteindelijk maar afgekit op de betonvloer aan de binnen en buitenkant, anders stonden soms de plassen water op de vloer. }:|
Ik snap het niet helemaal, als ik een laag stenen zou leggen dan komt de garage of hoger waardoor ik in de problemen kom met de deuren of ik hou er rekening mee met het beton maar wat is dan de toegevoegde waarde als ik op dezelfde hoogte uitkom?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_144131273
Plaatje van het web afgeplukt.

Het deurkozijn en de garagedeur zit natuurlijk wel gelijk op de betonvloer, net als bij een huis zeg maar.
  woensdag 3 september 2014 @ 12:25:43 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_144131737
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 08:27 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Ik snap het niet helemaal, als ik een laag stenen zou leggen dan komt de garage of hoger waardoor ik in de problemen kom met de deuren of ik hou er rekening mee met het beton maar wat is dan de toegevoegde waarde als ik op dezelfde hoogte uitkom?
Regenwater spat omhoog (plm een cm 20-30).
Dat is doorgaans het zwakste punt in een houten gebouw, daarom zetten ze het veelal op een hoger bakstenen muurtje. Anders kan je 1 keer in de zoveel tijd de onderste 2-3 rijen planken gaan vervangen. Wordt het allemaal wel veel duurder van. De hoofdvraag is hoelang wil je dat het blijft staan en hoe vaak ben je bereid de boel in de verf te zetten.
Als het idee is om vooral een jaar of 20 extra ruimte te hebben om aan je auto te klussen is het prima als het hout tot aan het grondniveau komt. Als je de garage bouwt voor de eeuwigheid wil het wel eens interessant zijn om een rij of 4-5 stenen op te metselen.
pi_144133133
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Regenwater spat omhoog (plm een cm 20-30).
Dat is doorgaans het zwakste punt in een houten gebouw, daarom zetten ze het veelal op een hoger bakstenen muurtje. Anders kan je 1 keer in de zoveel tijd de onderste 2-3 rijen planken gaan vervangen. Wordt het allemaal wel veel duurder van. De hoofdvraag is hoelang wil je dat het blijft staan en hoe vaak ben je bereid de boel in de verf te zetten.
Als het idee is om vooral een jaar of 20 extra ruimte te hebben om aan je auto te klussen is het prima als het hout tot aan het grondniveau komt. Als je de garage bouwt voor de eeuwigheid wil het wel eens interessant zijn om een rij of 4-5 stenen op te metselen.
Dit dus!
Om maar te zwijgen over sneeuw wat er rondom kan liggen van plus minus 30 cm.
  woensdag 3 september 2014 @ 14:30:31 #22
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_144135324
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 11:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Meeste invalzagen halen 55mm ;) .
Waarom was dat ook mijn eerste gedachte?? ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  woensdag 3 september 2014 @ 14:55:53 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_144136140
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:30 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

[..]

Waarom was dat ook mijn eerste gedachte?? ;)
Je bent wel snel binnen! 8-)
  woensdag 3 september 2014 @ 18:21:01 #24
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_144142929
Beetje herrie, vertieft blaadje als je toevallig een schroef raakt. Maar een opening naar wens binnen 1 minuut :D
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')