abonnement Unibet Coolblue
pi_144052385
Goedemorgen,

Sinds een half jaar zijn we bezig met een startup, het is hard werken maar het gaat allemaal goed op dit moment en we zijn toe aan uitbreiding.

Nu zit de constructie zo in elkaar. Een half jaar terug hebben mijn zakenpartner en ik besloten samen te starten. We zijn allebei verantwoordelijk voor onze discipline en het is op basis van een 50/50 overeenkomst.

Nu zijn we begonnen vanuit een positie van het beiden zijn van ZZP'er

Nu we besloten hebben door te gaan, en dus mensen aan willen nemen kreeg ik vrijdag een telefoontje dat ik een contract aangeboden krijg.

Daar gaan mijn alarm belletjes rinkelen want het is dan de bedoeling dat ik in loondienst ga bij hem.

Nu vraag ik me af wat haken en ogen zijn bij het aangaan van een (tijdelijk) contract.

Het is nu gewoon zo dat hij prive verantwoordelijk is voor alles. Wanneer er anderen meewerken is hij dus ook daar prive voor aansprakelijk.

Ik vraag me af of dit verstandig is, want ik voel me er niet zo lekker bij dat een rekening waar ik ook hard voor werk, door een ander wordt beheerd en ik dus totaal geen inzage in heb.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als hij onder een auto komt, hebben wij dan nog iets te zeggen over het bedrijf?

Wat gebeurt er met eventuele schulden van zijn kant, worden die dan ook door het bedrijf gedragen?

Zelf vind ik dat ik dit wel tijdelijk kan doen, mits er een intentie verklaring wordt opgesteld voor het starten van een BV. Ik wil graag naar een situatie toe waar we beiden een contract hebben met een 3e partij. In dit geval de BV.

Het zit me gewoon niet lekker dat de mogelijkheid bestaat dat hij met de bankrekening naar het verre oosten kan vertrekken als hij dat wil.

Verder vraag ik me af wat ik aan dat contract heb, want als het allemaal niet loopt, waarop kan ik me dan beroepen? Het is ook gewoon een starter zonder dikke pot als backup, dus wat moet ik daar dan halen?

Iemand advies over deze situatie want ik wil niet al te wantrouwend zijn, het gaat goed en waarom je zorgen maken. Maar iets klopt er niet aan deze situatie en dat wil ik graag even voorleggen.

Bedankt :)
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_144052444
Als je in loondienst gaat bij hem, is het dus niet jullie bedrijf maar zijn bedrijf.
pi_144052475
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 07:49 schreef happyme28 het volgende:
Als je in loondienst gaat bij hem, is het dus niet jullie bedrijf maar zijn bedrijf.
Ja tijdelijk dan, maar als dat bepaalde zaken tijdelijk wat kan vereenvoudigen en we werken naar een BV. wat zijn daar de haken en ogen aan?

Wie het bedrijf op zijn naam heeft maakt mij qua ego geen zak uit. Het gaat erom of het verstandig is, want het bedrijf leunt momenteel op mij. Als we nu naar een "startup-salaris" gaan, hoe gebonden ben ik dan?
Wie dit leest is een lezer van dit.
  maandag 1 september 2014 @ 07:54:43 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144052477
Ik snap niet waarom "we" ineens "hij" wordt in het verhaal.
Jullie zijn een bedrijf begonnen en hij begint een BV?

Waarom beginnen jullie geen BV?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144052498
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 07:54 schreef Leandra het volgende:
Ik snap niet waarom "we" ineens "hij" wordt in het verhaal.
Jullie zijn een bedrijf begonnen en hij begint een BV?

Waarom beginnen jullie geen BV?
Nee hij begint ook geen BV, het probleem is dat mijn geld op is. En hij factureert. Dus hij ontvangt het geld (er is al 1000 euro verdampt wat ik had verdient, dat was ineens weg. vandaar mijn alarmbellen)

Dus hij heeft een prive-rekening, hij factureert vanuit ons beiden en betaalt mij dus ook vanuit die pot.

Het zit me absoluut niet lekker dat hij prive die rekening heeft, en ik geen inzage heb.

Die BV dat heeft ook mijn voorkeur, maar daar zijn we op dit moment niet liquide genoeg voor.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_144052511
En dan spreek ik vanuit die 1000 dat ik telkens berichten kreeg dat we geen geld hadden, en dat ik toen opperde van: "Ja hoe kan dat nou weer, we hebben net dat geld binnen" waarop hij dan weer zegt dat dat naar belasting moest.

Maar toen was er nog niets verdiend, dus hoe kun je belasting moeten betalen als er geen opdrachten waren? Vandaar dat ik mijn twijfels heb over eventuele schulden etc, ik heb geen zin om die voor hem te gaan zitten afbetalen.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_144052513
Jullie zijn beiden 50% eigenaar ongeacht de bedrijfsvorm, omdat dat in het begin zo was afgesproken. Als hij 100% eigendom wil hebben zal hij jou moeten uitkopen.
Edensnator over 'n out
  maandag 1 september 2014 @ 08:03:50 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144052536
Hoe goed ken je je zakenpartner eigenlijk, en wat is zijn taak binnen jullie bedrijf?

En als hij belasting heeft betaald dan heeft hij ook aangifte gedaan, die moet je kunnen inzien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144052570
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:03 schreef Leandra het volgende:
Hoe goed ken je je zakenpartner eigenlijk, en wat is zijn taak binnen jullie bedrijf?

En als hij belasting heeft betaald dan heeft hij ook aangifte gedaan, die moet je kunnen inzien.
Nou het is mijn vader, dus ik ga er niet vanuit dat hij mij naait, maar ik weet ook hoe hij is met geld.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik al een half jaar niets anders meer doe dan werken en thuis wachten totdat ik weer aan het werk kan. Zo'n beetje zoals een startup hoort te zijn.

En hij op een of andere manier wel de mogelijkheid ziet om:
een duur huis te wonen
een dure auto te rijden
2x op vakantie te gaan

De auto, deel van het huis en andere handel worden gedaan over het bedrijf, dus ook over mijn geld. Terwijl ik ook een werkkamer in mijn huis heb, een auto rijd en niet op vakantie kan. Dit betaal ik allemaal prive.

Van die constructie wil ik af. Net als dat hij elke week gaat eten met zijn vrouw op kosten van de zaak.
Wie dit leest is een lezer van dit.
  maandag 1 september 2014 @ 08:13:57 #10
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_144052606
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:08 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Nou het is mijn vader, dus ik ga er niet vanuit dat hij mij naait, maar ik weet ook hoe hij is met geld.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik al een half jaar niets anders meer doe dan werken en thuis wachten totdat ik weer aan het werk kan. Zo'n beetje zoals een startup hoort te zijn.

En hij op een of andere manier wel de mogelijkheid ziet om:
een duur huis te wonen
een dure auto te rijden
2x op vakantie te gaan

De auto, deel van het huis en andere handel worden gedaan over het bedrijf, dus ook over mijn geld. Terwijl ik ook een werkkamer in mijn huis heb, een auto rijd en niet op vakantie kan. Dit betaal ik allemaal prive.

Van die constructie wil ik af. Net als dat hij elke week gaat eten met zijn vrouw op kosten van de zaak.
al met al komt dit niet erg betrouwbaar over op mij, zou ik niet als partner in een bedrijf willen hebben. Ik zou of per direct overstappen naar een bv. constructie of er mee stoppen.
Where's my fear???
pi_144052622
Ondanks welke vorm het aanneemt, lijkt het me überhaupt verstandig om te kijken of je wel verder moet gaan met je zakenpartner tevens vader. Het lijkt mij niet fijn als je gezeik krijgt over geld dat hij onjuist besteed, gezien dat ook je directe familieband beschadigd.
  maandag 1 september 2014 @ 08:18:50 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144052635
Hoeveel ervaring had je vader als ondernemer de hoe succesvol was hij daarin?
Wat is zijn taak binnen jullie onderneming?

En ik heb meegemaakt dat ouders de zaak op naam van het kind lieten zetten; kind was daarmee hulpvaardig, want z'n ouders en dat ze al eens failliet waren gegaan zou ze echt niet nog een keer overkomen... Echt niet.

Nee, de ouders gingen niet nog een keer failliet, het kind wel.
Ongeacht wie je zakenpartner is; als je verantwoordelijk bent, zorg dat je inzage glo alle stukken hebt.

Overigens vind ik het behoorlijk simplistisch om je privérekening zakelijk te gebruiken, waarom geen zakelijke rekening geopend?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 1 september 2014 @ 08:21:56 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144052661
Heeft zijn vrouw eigenlijk toegang tot de rekening die zakelijk gebruikt wordt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144052720
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 08:18 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel ervaring had je vader als ondernemer de hoe succesvol was hij daarin?
Wat is zijn taak binnen jullie onderneming?

En ik heb meegemaakt dat ouders de zaak op naam van het kind lieten zetten; kind was daarmee hulpvaardig, want z'n ouders en dat ze al eens failliet waren gegaan zou ze echt niet nog een keer overkomen... Echt niet.

Nee, de ouders gingen niet nog een keer failliet, het kind wel.
Ongeacht wie je zakenpartner is; als je verantwoordelijk bent, zorg dat je inzage glo alle stukken hebt.

Overigens vind ik het behoorlijk simplistisch om je privérekening zakelijk te gebruiken, waarom geen zakelijke rekening geopend?
Ja het is ook wel een zakelijke rekening, maar dat is natuurlijk niets anders dan een 2e prive rekening. Het staat gewoon op zijn naam, dan wel met een kvk nummertje maar ik heb daar dus geen inzage in.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_144052736
Wat staat er op papier over het bedrijf?

Wat wordt de bedrijfsvorm als jij bij hem in dienst gaat? Kan niet meer op basis van ZZP.

Dit komt mij niet echt doordacht over.
  maandag 1 september 2014 @ 08:33:01 #16
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_144052745
Jezus Mina hier gaan bij mij toch een partij alarmbellen af...

Ga eens naar een accountant of iemand met verstand van bedrijfsvormen. En extra gratis tip, google eens op het ontbinden van een BV met twee DGA's met allebei een 50% belang. Dat wil je niet meemaken ;)
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  maandag 1 september 2014 @ 08:34:39 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_144052764
Privé rekening die je zakelijk gebruikt, smult de belastingdienst van ...

maarum, als je in loondienst komt heb je verder weinig meer te vertellen over het hoe en wat in de 'zaak'. Je kan natuurlijk altijd opstappen.

Sowieso moet je werk en privé gescheiden houden, komt alleen gezeik van. Wat je hier al ziet met verdwijnende euries :')
Dum de dum
  maandag 1 september 2014 @ 08:35:36 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144052777
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:30 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ja het is ook wel een zakelijke rekening, maar dat is natuurlijk niets anders dan een 2e prive rekening. Het staat gewoon op zijn naam, dan wel met een kvk nummertje maar ik heb daar dus geen inzage in.
Ik snap niet dat het "eenvoudiger" was een tweede privérekening te openen dan een zakelijke rekening.

En waarom zou jij er geen inzage in kunnen hebben? Als er een pasje van de rekening is kun je er prima inzage in hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144052797
Het lijkt me ook niet erg handig dat een prive rekening wordt gebruikt voor het bedrijf, ik zou dan liever een aparte bedrijfsrekening openen waar jij ook inzage in hebt.
Heeft het bedrijf een formele oprichtingsakte waarin is beschreven wat het aandeel is van elke partner en wat elke partner inbrengt en is er wel een deugdelijke boekhouding?
Sowieso komt het erg vreemd over dat jij opeens een contract krijgt zonder dat dit eerst overlegd is.
pi_144052816
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:21 schreef Leandra het volgende:
Heeft zijn vrouw eigenlijk toegang tot de rekening die zakelijk gebruikt wordt?
Dat heb ik wel gepeild, absoluut niet.
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:21 schreef Leandra het volgende:
Heeft zijn vrouw eigenlijk toegang tot de rekening die zakelijk gebruikt wordt?
Nee gelukkig niet
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_144052858
Nee er staat niets op papier... nog.

Het enige waar ik me op kan beroepen is dat mijn functie onmisbaar is omdat het de core business is geworden, en ik het monopolie op die kennis heb.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_144052882
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 07:57 schreef b4kl4p het volgende:

Die BV dat heeft ook mijn voorkeur, maar daar zijn we op dit moment niet liquide genoeg voor.
Je hebt geen minimaal vermogen nodig om een BV te beginnen. Je moet alleen de kvk en de notaris betalen, en dat kan gewoon met geld uit het bedrijf.
  maandag 1 september 2014 @ 08:53:02 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144052954
Welke onmisbare functie heeft je zakenpartner?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 1 september 2014 @ 08:55:40 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_144052969
Wij hebben het anders ingericht. Mijn vader heeft een bedrag X geinvesteerd. Dat bedrag heb ik verdubbeld. Daar hebben we een overeenkomst over opgesteld.

Het doel is dat dit bedrag plus 20% binnen twee jaar wordt terugverdiend. Dan noemen we het een succesvolle investering, en dan betaal ik mijn vader plus 20% terug. Wordt dit niet terugverdient, dan is hij het geld kwijt.

Een simpele en eenvoudige constructie. Er is nergens sprake van een BV of weet ik veel wat. Ik ben gewoon ZZP'er.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_144053015
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:53 schreef Leandra het volgende:
Welke onmisbare functie heeft je zakenpartner?
Het binnenhalen van de opdrachten en het beheer van de communicatie.
Wie dit leest is een lezer van dit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')