abonnement Unibet Coolblue
pi_143997546
Heb sinds kort recht op volledige huursubsidie omdat ik 23 ben geworden en ik dacht dat een zelfstandige woonruimte voor rond de 600-700 euro incl niet zo moeilijk zou zijn maar ik kan echt maar weinig vinden. Vaak staat er ook nog dat huurtoeslag niet mogelijk is ondanks dat de huurprijs voldoet aan de huurgrens die de belastingdienst stelt, wat kan hier de reden voor zijn?

Woningnet ben ik al een jaar ingeschreven maar sta echt eeuwig op dezelfde plek
pi_143997965
Dit is wel beperkte info.....
Even a broken clock is right twice a day.
pi_144013294
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 19:46 schreef Henrys het volgende:

Woningnet ben ik al een jaar ingeschreven maar sta echt eeuwig op dezelfde plek
Het leven kan niet altijd een gespreid bedje zijn. :)

De hedendaagse jeugd wilt het liefst a la minuut rechtstreeks vamuit het ouderlijk huis op oproep een grote woning hebben inclusief alles kant en klaar ingericht.

Wat is er mis van eerst op kamers wonen, dat heb ik de eerste jaren ook gedaan en het beviel mij destijds prima en was heel betaalbaar.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_144013979
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:00 schreef danos het volgende:
Dit is wel beperkte info.....
Wat wil je nog meer weten? Denk dat niemand mij hier specifiek kan helpen dus ben al blij met wat algemene tips :)

quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 04:26 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Het leven kan niet altijd een gespreid bedje zijn. :)

De hedendaagse jeugd wilt het liefst a la minuut rechtstreeks vamuit het ouderlijk huis op oproep een grote woning hebben inclusief alles kant en klaar ingericht.

Wat is er mis van eerst op kamers wonen, dat heb ik de eerste jaren ook gedaan en het beviel mij destijds prima en was heel betaalbaar.
Woon al een tijd op kamers. Echter die kamer naast mij stond een jaar vrij waardoor ik helemaal gewend ben om op mezelf te wonen alleen kreeg uit het niets een nieuwe huisgenoot
  zondag 31 augustus 2014 @ 09:03:24 #5
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_144014006
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 08:57 schreef Henrys het volgende:

[..]

Wat wil je nog meer weten? Denk dat niemand mij hier specifiek kan helpen dus ben al blij met wat algemene tips :)

[..]

Woon al een tijd op kamers. Echter die kamer naast mij stond een jaar vrij waardoor ik helemaal gewend ben om op mezelf te wonen alleen kreeg uit het niets een nieuwe huisgenoot
brr!! andere mensen! :o
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_144014962
Vrije sector huur staat erg veel leeg, maar dan krijg je geen huursubsidie en moet je een leuk inkomen hebben. Als je dat niet lukt zit je toch aan sociale huur vast en hoe lastig dat is, is afhankelijk van waar je woont. Veel woningcorporaties verloten woningen dus daar heb je een beetje geluk mee nodig en sommigen werken met een wachtlijst. Vooral in de randstad is een wachtlijst eigenlijk een onmogelijke opgave.

Dat zijn de officiële kanalen eigenlijk. Andere optie os dat je via via een woning huurt voor een vriendelijk prijsje (via familie of vrienden ofzo). Conclusie: Op jezelf wonen (zonder huisgenoten of partner), zonder fatsoenlijk inkomen is vrijwel onmogelijk.
pi_144015031
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 08:57 schreef Henrys het volgende:

[..]

Wat wil je nog meer weten? Denk dat niemand mij hier specifiek kan helpen dus ben al blij met wat algemene tips :)

[..]

Waar je een woning zoekt, wat je doet (studeren, werken), wat je inkomen is en wat voor woning je zoekt (studio, huisje, appartement)
  zondag 31 augustus 2014 @ 10:37:31 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_144015056
De beste kans in elk geval op een woning is in de zomer. Maar reken op een jaar of 8 wachttijd zeker in een stad als bijvoorbeeld Amsterdam.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_144015275
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 10:35 schreef diederikkie het volgende:

[..]

Waar je een woning zoekt, wat je doet (studeren, werken), wat je inkomen is en wat voor woning je zoekt (studio, huisje, appartement)
Groningen, ik studeer nog, heb geen vast inkomen maar genoeg spaargeld voor 3-4 jaar huur en ouders kunnen garant staan. Zoek een appartement omdat je op studios vaak geen huurtoeslag krijgt
  zondag 31 augustus 2014 @ 11:12:02 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144015647
Op een studio kun je wel huurtoeslag krijgen, het voldoet dan kennelijk niet aan andere eisen voor huurtoeslag.

En op je 23ste "al" een jaar ingeschreven? Dat had dan gewoon "al" 5 jaar moeten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144016180
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 11:12 schreef Leandra het volgende:
Op een studio kun je wel huurtoeslag krijgen, het voldoet dan kennelijk niet aan andere eisen voor huurtoeslag.

En op je 23ste "al" een jaar ingeschreven? Dat had dan gewoon "al" 5 jaar moeten zijn.
Je moet een eigen toilet hebben en die is vaak gedeeld bij alle studios die ik tegenkom
pi_144018812
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 11:12 schreef Leandra het volgende:
Op een studio kun je wel huurtoeslag krijgen, het voldoet dan kennelijk niet aan andere eisen voor huurtoeslag.

En op je 23ste "al" een jaar ingeschreven? Dat had dan gewoon "al" 5 jaar moeten zijn.
Niet iedereen weet op zijn 18e al waar hij/zij wil gaan wonen.. Ik heb me ook pas op mijn 21e ingeschreven, toen ik zeker wist waar ik wilde gaan/blijven wonen.
pi_144023305
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 13:04 schreef fh101 het volgende:

[..]

Niet iedereen weet op zijn 18e al waar hij/zij wil gaan wonen.. Ik heb me ook pas op mijn 21e ingeschreven, toen ik zeker wist waar ik wilde gaan/blijven wonen.
Voor die paar knaken per jaar kun je wel het risico lopen dat je voor niks ingeschreven staat omdat je misschien nog een keer gaat verhuizen naar een andere regio voordat je woningnet-inschrijving je een voordeel heeft opgeleverd.

Ontopic: Voor volledig zelfstandige woningen met een kale huur van minder dan 699 euro kale huur per maand kun je gewoon huurtoeslag aanvragen. Het probleem met veel particuliere studio's en appartementen is echter dat deze niet geregistreerd staan als afzonderlijk adres, maar het hele pand gewoon 1 adres is. En dan ziet de belastingdienst als je je aanvraag voor huurtoeslag doet dat er op jouw adres nog een X aantal andere bewoners zijn van wie het inkomen meetelt voor de berekening.

In sommige gevallen kun je dan nog wel aantonen dat je binnen dat adres een appartement huurt, maar dan moet je wel echt eigen voorzieningen hebben. Dus een studio of appartement met eigen kookgelegenheid, toilet en gootsteen. Een douche is niet verplicht, jezelf wassen mag ook met een teiltje voor de toekenning van toeslagen.

Hoewel het aanbod op Funda.nl niet groot is zie ik daar al wel enkele woningen die in aanmerking komen. Een woning vinden is dus best mogelijk, alleen zal dat in de binnenstad lastig worden.
  zondag 31 augustus 2014 @ 16:35:33 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144026380
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 11:34 schreef Henrys het volgende:

[..]

Je moet een eigen toilet hebben en die is vaak gedeeld bij alle studios die ik tegenkom
Dan is het dus geen studio maar kamerhuur.
Ongeacht wat de verhuurder het noemt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144026649
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 10:51 schreef Henrys het volgende:

[..]

Groningen, ik studeer nog, heb geen vast inkomen maar genoeg spaargeld voor 3-4 jaar huur en ouders kunnen garant staan. Zoek een appartement omdat je op studios vaak geen huurtoeslag krijgt
Heb je dan sowieso niet teveel spaargeld om nog huurtoeslag te krijgen?
pi_144026806
Met drie jaar inschrijving ga je kans maken op een containerwoning. De rest komt daarna. Als je echt haast hebt, meld je dan ook even aan bij Patrimonium. Die nemen je wachttijd van Woningnet als startwachttijd maar minder mensen weten er vanaf. Verder blijft het dan gewoon kamerhuur tot je langer ingeschreven staat.
Your opinion of me is none of my business.
  zondag 31 augustus 2014 @ 16:56:50 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144027291
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 16:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Heb je dan sowieso niet teveel spaargeld om nog huurtoeslag te krijgen?
Dat ligt eraan of hij met huur ga aftrek van huurtoeslag rekende ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_144045398
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Voor die paar knaken per jaar kun je wel het risico lopen dat je voor niks ingeschreven staat omdat je misschien nog een keer gaat verhuizen naar een andere regio voordat je woningnet-inschrijving je een voordeel heeft opgeleverd.

Tuurlijk, maar dan ben je voor die andere nieuwe regio niet ingeschreven ;)
  zondag 31 augustus 2014 @ 23:04:42 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144045765
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 22:57 schreef fh101 het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dan ben je voor die andere nieuwe regio niet ingeschreven ;)
Of het een andere regio betreft is niet duidelijk, en TS woonde al langer in die regio, maar omdat de kamer naast de zijne leeg stond had hij niet zo'n grote behoefte aan meer zelfstandigheid.

Dat hij slechts een jaar ingeschreven is ligt dus alleen niet aan het feit dat TS daarvoor in een andere regio woonde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 31 augustus 2014 @ 23:08:45 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144045954
Ik heb mijn appartement via marktplaats gevonden. Veel huurbazen bieden daar nog wel eens direct hun woningen aan om zo allerlei kosten voor bemiddelingsbureaus te ontlopen. Ik had er in ieder geval vrij snel succes mee.
pi_144047175
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 22:57 schreef fh101 het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dan ben je voor die andere nieuwe regio niet ingeschreven ;)
Nou en? Als je voor alles wat in de toekomst misschien gaat gebeuren nu maatregelen moet nemen kom je nergens. Wat kost een inschrijving bij Woningnet? 15 euro per jaar?
Dan kun je toch gewoon inschrijven voor de regio waar je woont, en als je dan toch elders wil wonen is dat jammer van die 5 biertjes die je per jaar minder kon drinken.
Blijf je wel in dezelfde regio wonen, heb je tenminste al een paar jaar inschrijfduur opgebouwd.
  zondag 31 augustus 2014 @ 23:37:21 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144047405
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 19:46 schreef Henrys het volgende:
Vaak staat er ook nog dat huurtoeslag niet mogelijk is ondanks dat de huurprijs voldoet aan de huurgrens die de belastingdienst stelt, wat kan hier de reden voor zijn?
Dat het geen zelfstandige wooneenheid is, of dat je huisbaas niet wil dat je je daar inschrijft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')