abonnement Unibet Coolblue
pi_143989929
Vroeg ooit aan apotheker naar een wasgel die werkzaam is tegen hepatitis c (hcv), omdat mijn broer dat heeft en ik soms mijn handen wil kunnen ontsmetten.

Nu zei die dat hij geen enkele wasgel kende die bewezen actief is tegen virussen zoals hepatitis c. Veel wasgels doden 99.9% bacterien maar dit zegt niks over doden van virussen. Hij zei dat alleen handalcohol bewezen effectief is tegen virussen als hcv.

Klopt dit.. bestaat er dus geen wasgel die indien je hcv besmet bloed aan je hand zou hebben dit kan doden?

Of indien fout, welke wasgel is wel (bewezen) effectief tegen virussen als hcv want zou dit liever hebben dat altijd handalcohol te moeten gebruiken thuis.

Bedankt voor alle nuttige feedback!
pi_143990082
Waar ben je bang voor? Misschien stelt je dit wat gerust
Hepatitis C wordt niet verspreid via voedsel, water of door toevallig contact zoals knuffelen, zoenen en delen van voedsel of dranken met een besmet persoon.
Ik zwaai naar dieren.
pi_143990231
Iets wat niet leeft kan je ook niet dood maken.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_143990264
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:39 schreef Geerd het volgende:
Waar ben je bang voor? Misschien stelt je dit wat gerust
Hepatitis C wordt niet verspreid via voedsel, water of door toevallig contact zoals knuffelen, zoenen en delen van voedsel of dranken met een besmet persoon.
Dit klopt niet volledig. Mijn broer is dus besmet met hcv en tegen ons hebben ze duidelijk gezegd dat als we per ongeluk in contact zouden komen met zijn bloed dat we dan onze handen moeten ontsmetten waarbij ze ook altijd naar handalcohol verwijzen.

Maar ik wou dus ook weten of er gewoon geen wasgel bestaat die (bewezen) werkzaam is tegen hcv omdat ik thuis toch liever mijn handen was dan die gels.
pi_143990331
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:44 schreef Rezania het volgende:
Iets wat niet leeft kan je ook niet dood maken.
Tegen ons in het ziekenhuis hebben ze gezegd dat hcv virus in besmet bloed enkele dagen kan overleven buiten het lichaam en dat je toch maatregelen moet nemen als je ermee in contact zou komen.
pi_143990414
. Maar ga je dat bloed oplikken ofzo?
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:59:47 #7
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_143990705
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:47 schreef marcus99 het volgende:

[..]

Tegen ons in het ziekenhuis hebben ze gezegd dat hcv virus in besmet bloed enkele dagen kan overleven buiten het lichaam en dat je toch maatregelen moet nemen als je ermee in contact zou komen.
Virussen kunnen zich niet zelfstandig voortplanten en zijn dus per definitie niet levend. Daardoor zijn ze ook erg moeilijk onschadelijk te maken. Wassen met zeep e.d. wordt aangeraden omdat je daarmee het vetlaagje en de bovenste laag dode huidcellen voor een deel verwijdert met daarop hopelijk de virussen die je kwijt wil. Als onschadelijk maken echt zo makkelijk was hadden we griep, verkoudheid en ebola makkelijk uit kunnen bannen.

Meeste
pi_143991105
Virussen kunnen normalitair niet van organisme or organisme gaan zonder een medium waarin ze leven. Je moet ze niet zien als schimmelsporen die door de lucht vliegen en dan ergens landen.

Maar een deel van de groep virussen kan daarwerkelijk door de lucht van mens naar mens gaan.
Dit gaat met druppels/aerosolen.

Virussen als HIV, Herpes, Epstein-Barr, hepatites enzo, daar is specifiek contact voor nodig. Speeksel, bloed, sexueel contact, etc.

Je zult dus dekens hebben met daarop (kans op) patientenmateriaal zoals speeksel, bloed, etc.
Deze beschouw je als besmet. Het virus kun je dan 'doden' door het denatureren van het eiwit dat het virus nodig heeft om cellen binnen te dringen of het RNA/DNA zelf kapot te maken.
Afhankelijk van het virus volstaan verschillende methodes. Autoclaveren of vernietigen zal het vaakst voorkomen.

Zeep/detergent of ethanol zal alleen op bepaalde virussen effect hebben. Voor elk virus is op te zoeken welke mogelijkheden tot ontsmetten en sterilizatie er zijn.

Dus ontschadelijk maken is redelijk eenvoudig. Alleen kun je een levend mens niet in een autoclaaf stoppen om hem zo te genezen.
En ookal zou dat wel kunnen, heb je nog steeds last van virussen.
pi_143991262
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:59 schreef ralfie het volgende:

[..]

Virussen kunnen zich niet zelfstandig voortplanten en zijn dus per definitie niet levend. Daardoor zijn ze ook erg moeilijk onschadelijk te maken. Wassen met zeep e.d. wordt aangeraden omdat je daarmee het vetlaagje en de bovenste laag dode huidcellen voor een deel verwijdert met daarop hopelijk de virussen die je kwijt wil. Als onschadelijk maken echt zo makkelijk was hadden we griep, verkoudheid en ebola makkelijk uit kunnen bannen.

Meeste
Het is bewezen door het CDC dat hcv in bloed enkele dagen op een oppervlak besmettelijk kan blijven. Als je ermee in contact kan het je lichaam binnenkomen als je een kloof hebt of als je per ongeluk met je vinger in je oog (slijmvlies) zou wrijven.

In het ziekenhuis hebben ze ons dit echt wel zeer duidelijk uitgelegd gezien mijn broer die dus besmet is met hcv nog thuis woont. Wat zei aanraadden was handalcohol waar idd opstaat dat het werkzaam is tegen hcv etc..

Maar bestaat er dus geen enkele wasgel die actief is tegen hcv??
pi_143991397
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 16:13 schreef Pandarus het volgende:
Je zult dus dekens hebben met daarop (kans op) patientenmateriaal zoals speeksel, bloed, etc.
Deze beschouw je als besmet. Het virus kun je dan 'doden' door het denatureren van het eiwit dat het virus nodig heeft om cellen binnen te dringen of het RNA/DNA zelf kapot te maken.
Afhankelijk van het virus volstaan verschillende methodes. Autoclaveren of vernietigen zal het vaakst voorkomen.

Zeep/detergent of ethanol zal alleen op bepaalde virussen effect hebben. Voor elk virus is op te zoeken welke mogelijkheden tot ontsmetten en sterilizatie er zijn.
En welke wasgel/zeep/detergent is in die zin werkzaam tegen hcv want vindt alleen handalcohol daarvoor?
pi_144020012
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 16:22 schreef marcus99 het volgende:

[..]

En welke wasgel/zeep/detergent is in die zin werkzaam tegen hcv want vindt alleen handalcohol daarvoor?
Hoe betrouwbaar dit is weet ik niet:

http://www2.hawaii.edu/~dewolfe/virus.html

quote:
If someone bleeds on you, just wash the blood off. It’s best to wash the blood off with soap and water. If the blood had virus in it, the soap and water will destroy the virus.

The hepatitis C virus is fragile

Soap and water will destroy hepatitis C virus. Remove or wash blood off with soap and water. Hand sanitizers, like Purell, that contains alcohol or just alcohol will destroy the virus. Any disinfectant will destroy HCV.
Kennelijk is het een vrij fragiel virus. En zoals hierboven gezegd: virussen leven buiten het menselijk lichaam sowieso niet lang. Ze hebben lichaamsvloeistoffen nodig om buiten het lichaam te overleven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')