abonnement Unibet Coolblue
pi_143958321
WEG MET ZWARTE PIET!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet



quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml



http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.




Facebooksites ploppen uit de grond!





https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'


Hier verder.
pi_143958381
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:00 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jammer. -O-
PVV-ers die een oer-Hollands bedrijf gaan boycotten heeft wel een hoog priceless gehalte.
De Hema is een misschien net zo belangrijke Nederlandse waarde als Sinterklaas. Ik geloof er niets van dat de Hema hier omzet aan zal verliezen.
pi_143958413
Nog een topic :D
pi_143958595
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:32 schreef Yasmin23 het volgende:
Nog een topic :D
Ja, het houdt de gemoederen wel bezig inderdaad.
pi_143958607
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:38 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, het houdt de gemoederen wel bezig inderdaad.
Als niemand zich hier nou druk over zou maken is het probleem zo op gelost :P
pi_143958623
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid... Ontkennen dat het racistisch is, spreekt boekdelen over de mate van inlevingsvermogen bij de betreffende persoon.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_143958648
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:39 schreef Hoplahopla het volgende:
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid...
*pakt popcorn*
pi_143958664
Anti-Zwarte Piet jurist is failliet.

http://nieuws.thepostonli(...)frank-king-failliet/

quote:
In een reactie tegen ThePostOnline zegt King dat zijn BV failliet is verklaard omdat er binnen de Belastingdienst ‘rancune’ tegen hem heerst:

“De belastingdienst heeft mij de oorlog verklaard. Er heerst daar rancune tegen mij, heeft een ambtenaar laten weten. Ik denk dat dat verband houdt met het Zwarte Piet gedoe. Als zwarte man moet je in dit land voorzichtig zijn als je je nek uitsteekt. Want dan moet je kop er af.”
Ambtenaren die zich laten leiden door hun liefde voor Zwarte Piet? Zou een slechte zaak zijn.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:41:26 #9
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958686
Uhuh :') alles is de schuld van de blankmensch :')
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_143958708
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:39 schreef Hoplahopla het volgende:
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid... Ontkennen dat het racistisch is, spreekt boekdelen over de mate van inlevingsvermogen bij de betreffende persoon.
Liefde maakt blind en dat kun je in dit geval ook zeggen. Het Sinterklaasfeest is een soort kinderliefde en door die liefde kan men niet meer rationeel en objectief kijken naar het probleem.
pi_143958710
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:40 schreef Ceberut het volgende:
Anti-Zwarte Piet jurist is failliet.

http://nieuws.thepostonli(...)frank-king-failliet/

[..]

Ambtenaren die zich laten leiden door hun liefde voor Zwarte Piet? Zou een slechte zaak zijn.
Lijkt me een nogal sterk verhaal.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:42:15 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958718
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:39 schreef Hoplahopla het volgende:
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid... Ontkennen dat het racistisch is, spreekt boekdelen over de mate van inlevingsvermogen bij de betreffende persoon.
Goeie troll wel.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_143958736
En daaaaaar gaan we weer *O*
pi_143958744
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:41 schreef Scorpie het volgende:
Uhuh :') alles is de schuld van de blankmensch :')
Jij denk dat Pro- en Anti-Zwarte Piet onder te verdelen is in blank en zwart?

Dan kijk je er nogal zwart-wit naar zou ik zeggen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:43:03 #15
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958752
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Liefde maakt blind en dat kun je in dit geval ook zeggen. Het Sinterklaasfeest is een soort kinderliefde en door die liefde kan men niet meer rationeel en objectief kijken naar het probleem.
Ja dat zal het zijn.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_143958756
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Liefde maakt blind en dat kun je in dit geval ook zeggen. Het Sinterklaasfeest is een soort kinderliefde en door die liefde kan men niet meer rationeel en objectief kijken naar het probleem.
Dat zal het dan wel zijn. Beetje simpele reden om je zo stug op te stellen. Maar het gros van de mensen reageert nou eenmaal vanuit de emotie en niet de ratio.

Ik heb overigens nooit echt sinterklaas gevierd, dus misschien ben ik ook wel te objectief.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:43:43 #17
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958769
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Jij denk dat Pro- en Anti-Zwarte Piet onder te verdelen is in blank en zwart?

Dan kijk je er nogal zwart-wit naar zou ik zeggen.
Het is een grijs gebied. De jurist laat zich echter makkelijk zwart maken, of probeert hij een wit voetje te halen ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_143958771
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Jij denk dat Pro- en Anti-Zwarte Piet onder te verdelen is in blank en zwart?

Dan kijk je er nogal zwart-wit naar zou ik zeggen.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_143958774
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Lijkt me een nogal sterk verhaal.
Je bent niet zomaar failliet natuurlijk, daar gaat veel aan vooraf. Maar of het ondenkbaar is dat er een PVV-ambtenaar nu net wat strenger was terwijl hij normaliter coulance zou verlenen?
pi_143958784
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Liefde maakt blind en dat kun je in dit geval ook zeggen. Het Sinterklaasfeest is een soort kinderliefde en door die liefde kan men niet meer rationeel en objectief kijken naar het probleem.
Kan er überhaupt wel een faillissement worden uitgesproken op basis van 1 preferente vordering?
pi_143958787
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja dat zal het zijn.
De eerste rationele Pro-Zwarte Piet persoon moet ik nog tegenkomen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:44:32 #22
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958795
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Dat zal het dan wel zijn. Beetje simpele reden om je zo stug op te stellen. Maar het gros van de mensen reageert nou eenmaal vanuit de emotie en niet de ratio.

Ik heb overigens nooit echt sinterklaas gevierd, dus misschien ben ik ook wel te objectief.
Je bent verzuurd door je gebrek aan Sinterklaas liefde en nu ben je zo geobsedeerd dat anderen het ook niet mogen vieren.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_143958805
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:38 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, het houdt de gemoederen wel bezig inderdaad.
Als jij geen nieuw topic had geopend, hadden we nu geen nieuw topic.
Zo is het ook.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:44:52 #24
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958806
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:44 schreef Ceberut het volgende:

[..]

De eerste rationele Anti-Zwarte Piet persoon moet ik nog tegenkomen.
En nu?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:45:31 #25
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143958823
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Je bent niet zomaar failliet natuurlijk, daar gaat veel aan vooraf. Maar of het ondenkbaar is dat er een PVV-ambtenaar nu net wat strenger was terwijl hij normaliter coulance zou verlenen?
Ja, dat is nogal vergezocht. Wss gewoon slechte bewindvoering. Kan gebeuren he.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')