abonnement Unibet Coolblue
pi_143946460
WEG MET ZWARTE PIET!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet



quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml



http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.




Facebooksites ploppen uit de grond!





https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143946481
Ik gooide hem dicht, bij deze een nieuw deel.

Laatste post:
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Een burgeroorlog om zwarte piet? Echt waar? Zou jij op mensen gaan schieten omdat zwarte piet niet meer zwart mag zijn?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143946500
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:21 schreef Montagui het volgende:
Het begint echt een extremistisch groepje te worden met een gevaarlijk neiging naar aggressief handelen.

Is daar geen wetgeving voor?
Bedoel je de voor- of tegenstanders?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143946501
Deel 5. Mag ik even zeggen dat ik dit allemaal maar trieste meuk vind? Een winkel boycotten om een fantasiefiguurtje. Poe. Nou.

:')

*O* HEMA tompoucen ftw *O*
Ja doei.
pi_143946506
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Een burgeroorlog om zwarte piet? Echt waar? Zou jij op mensen gaan schieten omdat zwarte piet niet meer zwart mag zijn?
Nope. Je hebt overduidelijk niet gelezen waar ik op reageerde. Lekker quotes uit z'n context trekken, grote jongen _O_
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143946600
Mensen die denken dat trekken aan nepbaarden zal leiden tot een burgeroorlog. Leer relativeren.
pi_143946648
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:31 schreef Ceberut het volgende:
Mensen die denken dat trekken aan nepbaarden zal leiden tot een burgeroorlog. Leer relativeren.
Leer de tendens in de samenleving lezen.

Nu is het al bijna matten om iets onschuldigs, morgen gaat de discussie over iets belangrijkers, en hoe gaan de 2 kampen dan reageren?

Het is nu echt zaak om te zorgen dat er echt niet 2-3 kampen tegenover elkaar komen te staan. En ik vind het opzich prima als we weer eens polderen mbt ZP, maar dat moet geen glijdende schaal worden.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_143946649
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:19 schreef Specularium het volgende:

[..]

Een baard van het gezicht trekken is wel degelijk gewelddadig.
En je kinderen voor deze zaak misbruiken is gewoon minderwaardig.
Je kunt je baard weer opzetten en doorgaan met de festiviteiten. Ja voor een aantal kinderen zal de magie er van af zijn. Dat is de prijs die zij dan betalen voor de volharding van hun ouders in racistische elementen.
pi_143946680
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:32 schreef HeatWave het volgende:
Nu is het al bijna matten
2 groepen die op social media een wedstrijdje schreeuwen doe is "bijna matten"?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143946687
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Leer de tendens in de samenleving lezen.

Nu is het al bijna matten om iets onschuldigs, morgen gaat de discussie over iets belangrijkers, en hoe gaan de 2 kampen dan reageren?

Het is nu echt zaak om te zorgen dat er echt niet 2-3 kampen tegenover elkaar komen te staan. En ik vind het opzich prima als we weer eens polderen mbt ZP, maar dat moet geen glijdende schaal worden.
Dit is niets onschuldigs. Racisme is een van de meest essentiële problemen die we met zijn allen moeten aanpakken.
pi_143946689
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef DroogDok het volgende:

[..]

2 groepen die op social media een wedstrijdje schreeuwen doe is "bijna matten"?
De mensen die 't hardst roepen hebben vast allemaal matjes...
Ja doei.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:34:38 #12
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143946694
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Leer de tendens in de samenleving lezen.

Nu is het al bijna matten om iets onschuldigs, morgen gaat de discussie over iets belangrijkers, en hoe gaan de 2 kampen dan reageren?

Het is nu echt zaak om te zorgen dat er echt niet 2-3 kampen tegenover elkaar komen te staan. En ik vind het opzich prima als we weer eens polderen mbt ZP, maar dat moet geen glijdende schaal worden.
Het is al te laat, het is al gebeurd. De timing om het racistische element van Zwarte Piet aan te pakken is gewoon zeer ongunstig. We leven niet in een klimaat om dit soort problemen nu aan te pakken.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:34:42 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_143946696
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:32 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Je kunt je baard weer opzetten en doorgaan met de festiviteiten. Ja voor een aantal kinderen zal de magie er van af zijn. Dat is de prijs die zij dan betalen voor de volharding van hun ouders in racistische elementen.
Even een extreem voorbeeld: mag iemand dan ook een hoofddoek aftrekken omdat hij/zij dat het universele symbool voor vrouwenonderdrukking VINDT?

Dan is even de magie er vanaf, maar ja, dat is de prijs die je betaalt voor het volharden in onderdrukkende religies.

Zie je nu waarom dit dus juist wel heel erg kan escaleren?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_143946709
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Even een extreem voorbeeld: mag iemand dan ook een hoofddoek aftrekken omdat hij/zij dat het universele symbool voor vrouwenonderdrukking VINDT?

Dan is even de magie er vanaf, maar ja, dat is de prijs die je betaalt voor het volharden in onderdrukkende religies.

Zie je nu waarom dit dus juist wel heel erg kan escaleren?
Laten we svp on topic blijven.
pi_143946711
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nope. Je hebt overduidelijk niet gelezen waar ik op reageerde. Lekker quotes uit z'n context trekken, grote jongen _O_
Je refereerde niet aan:
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:09 schreef HeatWave het volgende:

[..]

En dan krijg je dus burgeroorlogen :').
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:35:43 #16
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_143946714
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:35 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Laten we svp on topic blijven.
Dit is ontopic gast :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_143946720
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Leer de tendens in de samenleving lezen.

Nu is het al bijna matten om iets onschuldigs, morgen gaat de discussie over iets belangrijkers, en hoe gaan de 2 kampen dan reageren?

Het is nu echt zaak om te zorgen dat er echt niet 2-3 kampen tegenover elkaar komen te staan. En ik vind het opzich prima als we weer eens polderen mbt ZP, maar dat moet geen glijdende schaal worden.
Nah ze maken je statement liever belachelijk zodat ze er niet op hoeven te reageren O+
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143946726
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dit is ontopic gast :').
Ik ga hier niet over andere problemen discussiëren, daar zijn andere topics voor.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:36:28 #19
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_143946728
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:32 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Je kunt je baard weer opzetten en doorgaan met de festiviteiten. Ja voor een aantal kinderen zal de magie er van af zijn. Dat is de prijs die zij dan betalen voor de volharding van hun ouders in racistische elementen.
Ah, dus kinderen mogen wat jou betreft slachtoffer worden van de daden van hun ouders :9~ Zo rol jij dus
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:36:28 #20
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143946729
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Even een extreem voorbeeld: mag iemand dan ook een hoofddoek aftrekken omdat hij/zij dat het universele symbool voor vrouwenonderdrukking VINDT?

Dan is even de magie er vanaf, maar ja, dat is de prijs die je betaalt voor het volharden in onderdrukkende religies.

Zie je nu waarom dit dus juist wel heel erg kan escaleren?
Misschien moeten we een rechtzaak beginnen met een groep vrouwen die zich in hun privacy etc. bla bla geschend voelen vanwege hoofddoekjes. Briljant!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_143946746
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:35 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Je refereerde niet aan:

[..]

Nah, laat maar. Je weet donders goed waar ik op reageerde dus doei
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:37:15 #22
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143946750
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:36 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik ga hier niet over andere problemen discussiëren, daar zijn andere topics voor.
Je begrijpt nog steeds niet dat die andere problemen de reden is dat we dit niet willen opgeven. Het is niet een racismekwestie, het is een gevoelskwestie. Ik opgeven, jij ook.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_143946753
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef DroogDok het volgende:

[..]

2 groepen die op social media een wedstrijdje schreeuwen doe is "bijna matten"?
Ik mis ook even een paar stappen. Tokkies die geweld gebruiken hou je altijd, lijkt me niet dat we daarom maar stil in een hoekje moeten gaan zitten.
pi_143946755
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nah ze maken je statement liever belachelijk zodat ze er niet op hoeven te reageren O+
Heb er toch op gereageerd? Het fenomeen Zwarte Piet is verre van onschuldig. Het houdt een bepaalde soort racisme levend, waar we per direct van moeten afstappen.

Dit is geen kleine issue, dit is een zeer groot probleem.
pi_143946766
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:37 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Heb er toch op gereageerd? Het fenomeen Zwarte Piet is verre van onschuldig. Het houdt een bepaalde soort racisme levend, waar we per direct van moeten afstappen.

Dit is geen kleine issue, dit is een zeer groot probleem.
Ach, dat is ook gewoon onzin natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')