abonnement Unibet Coolblue
pi_143913226
Als je ook foto's maakt voor je beroep of freelance foto's maakt wil het wel eens voorkomen dat je vervelende klanten hebt, gelukkig gebeurd dat niet vaak maar nu heb ik er dus een.
Ik ken die mensen, niet eens heel goed maar ik heb ze om die reden wel een flinke korting gegeven op een huwelijksreportage.

De afspraak was middag en avond, dit wilde ze veranderen in de gehele ochtend, middag en avond voor dezelfde prijs. Ik heb al wat ingegeven door van half 12 tot half 2 's nachts foto's te maken, ze hebben 300 euro korting gekregen.

Afgesproken foto's met 4 weken na de huwelijksdatum af te leveren, normaal gezien is dat 6 weken aangezien ik ook nog meer opdrachten heb, we zitten nu op 3 weken en er word al ''gezeurd'' wanneer de foto's klaar zijn.

Ik heb tussendoor ook andere shoots waar normaal twee weken afleveringsdatum op zit en voor de shoots die ik voor een krant/website doe zit 24 uur afleveringstijd op.
Dus ik vind dat ik al royaal ben geweest.

Natuurlijk vriendelijk blijven en netjes antwoorden maar ik vind dit wel lichtelijk vervelend.

Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja hoe gaan jullie hier mee om?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143913267
Niet echt, ik ben die vervelende klant vaak zelf.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 12:57:30 #3
54408 Parzival
Where it happens
pi_143913299
volgens mij is dat voor elk bedrijf hetzelfde.. expectation management.. voor jezelf en voor hun een doel zetten.. (datum) en dat gewoon als datum doorgeven.. niet over 2 wkn oid.. gewoon 12 september heb je alles..

en dan ook leveren..

met tijdsaanduidingen als "weken" gaan mensen al vaker zeuren.. met datums zijn ze meestal in eerste instantie: Dan pas?? en dan is je antwoord gewoon "Ja.."
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  donderdag 28 augustus 2014 @ 12:59:25 #4
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_143913332
Helder en duidelijke afspraken maken..
Dus gewoon zakelijk zijn.. waarom zou je inbinden als ze opeens andere plannen hebben..?

Alles kan.. maar ook alles dient betaald te worden..
Enne.. gezeur om foto's.. je kan gewoon uitleggen wat de uiterste datum is toch..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_143913339
Wijzen op de afspraak. Blijven ze vervelend doen kan je ook aangeven dat je door dit soort mails vertraging oploopt.
pi_143913356
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 12:57 schreef Parzival het volgende:
volgens mij is dat voor elk bedrijf hetzelfde.. expectation management.. voor jezelf en voor hun een doel zetten.. (datum) en dat gewoon als datum doorgeven.. niet over 2 wkn oid.. gewoon 12 september heb je alles..

en dan ook leveren..

met tijdsaanduidingen als "weken" gaan mensen al vaker zeuren.. met datums zijn ze meestal in eerste instantie: Dan pas?? en dan is je antwoord gewoon "Ja.."
Gouden tip, lijkt mij!
hey ik ben tim
pi_143913405
Begrip tonen. Het is hun huwelijk, dat is voor hun het belangrijkste in hun leven. Laat zien dat je begrijpt dat het voor hun zo belangrijk is.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:04:48 #8
54408 Parzival
Where it happens
pi_143913436
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:03 schreef truthortruth het volgende:
Begrip tonen. Het is hun huwelijk, dat is voor hun het belangrijkste in hun leven. Laat zien dat je begrijpt dat het voor hun zo belangrijk is.
Dat moet je juist niet doen.. dan gaan ze er vanzelf vanuit dat zij de allerbelangrijkste klanten zijn.. (en dat is meestal niet zo.. ).. het is een zakelijke overeenkomst.. geen vriendendienstje..

duidelijk zijn, zeggen dat het "in proces" is en een opleverdatum noemen
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_143913440
Valt mee dat ze nog niet om de originele foto's op een usb stick hebben gevraagd.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:05:27 #10
54408 Parzival
Where it happens
pi_143913449
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:05 schreef Adfundum het volgende:
Valt mee dat ze nog niet om de originele foto's op een usb stick hebben gevraagd.
dat komt nog denk ik ;)
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_143913542
Prijs van de naleveringen verhogen.
pi_143913550
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:04 schreef Parzival het volgende:
Dat moet je juist niet doen.. dan gaan ze er vanzelf vanuit dat zij de allerbelangrijkste klanten zijn.. (en dat is meestal niet zo.. ).. het is een zakelijke overeenkomst.. geen vriendendienstje..

duidelijk zijn, zeggen dat het "in proces" is en een opleverdatum noemen
Ik denk dat jij een cursusje omgaan met klanten moet krijgen (iets waar ik er al legio van gekregen heb). Wat jij nu doet is rechtstreeks aansturen op een conflict situatie. Op het moment dat je zegt 'ik begrijp je' stuur je al gelijk weg van een conflict situatie.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_143913564
De afleverdatum is 8 september.
Maar inderdaad, dat nog wat beter benoemen.

Parzival, Dat begrijp ik ook echt dat het voor hun een van de belangrijkste dag in hun leven is, maar voor mij is het werk en ik heb nog meer opdrachten.
En ik kan wel gehaast alles afwerken omdat ze aan het pushen zijn maar ik wil ook goed werk afleveren. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:14:24 #14
54408 Parzival
Where it happens
pi_143913653
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef snakelady het volgende:
De afleverdatum is 8 september.
Maar inderdaad, dat nog wat beter benoemen.

Parzival, Dat begrijp ik ook echt dat het voor hun een van de belangrijkste dag in hun leven is, maar voor mij is het werk en ik heb nog meer opdrachten.
En ik kan wel gehaast alles afwerken omdat ze aan het pushen zijn maar ik wil ook goed werk afleveren. ;)
ik was degeen die zei.. gewoon datum aanhouden.. en thats it.. truthortruth wilde compassie tonen
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_143913717
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:14 schreef Parzival het volgende:

[..]

ik was degeen die zei.. gewoon datum aanhouden.. en thats it.. truthortruth wilde compassie tonen
Oh ja, excuses. ;)

Maar echt een vaste datum aanhouden is een goede tip, is duidelijk en hopelijk dan geen gezeur voor de afleverdatum.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143913760
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef snakelady het volgende:
De afleverdatum is 8 september.
Maar inderdaad, dat nog wat beter benoemen.

Parzival, Dat begrijp ik ook echt dat het voor hun een van de belangrijkste dag in hun leven is, maar voor mij is het werk en ik heb nog meer opdrachten.
En ik kan wel gehaast alles afwerken omdat ze aan het pushen zijn maar ik wil ook goed werk afleveren. ;)
Het is allemaal emotie. Het hoeft voor jou helemaal niet belangrijk te zijn, maar je moet dmv je communicatie wel laten voelen dat hun belangrijk zijn. Dan zal je zien dat er ook begrip voor jou wordt getoond.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_143913828
De volgende keer gewoon vasthouden aan de standaard afspraken. Aangezien je al hebt toegegeven in oplevertermijn en bedrag denken ze je door vaak te bellen je nog verder te kunnen opjagen.

Beleefd antwoorden dat je binnen de afgesproken termijn zult opleveren.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143913832
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:17 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is allemaal emotie. Het hoeft voor jou helemaal niet belangrijk te zijn, maar je moet dmv je communicatie wel laten voelen dat hun belangrijk zijn. Dan zal je zien dat er ook begrip voor jou wordt getoond.
Dat doe ik ook, op de dag zelf vertelde de bruid me ook dat ze zo blij is dat ik de foto's maakte.

Ik denk eigenlijk dat ik te veel compassie heb getoond, te veel heb verbogen om aan hun wensen te voldoen waardoor ze de afspraken dus eigenlijk een beetje nog meer gaan buigen naar hun wensen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143913876
quote:
3s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:20 schreef Deetch het volgende:
De volgende keer gewoon vasthouden aan de standaard afspraken. Aangezien je al hebt toegegeven in oplevertermijn en bedrag denken ze je door vaak te bellen je nog verder te kunnen opjagen.

Beleefd antwoorden dat je binnen de afgesproken termijn zult opleveren.
Ja, ik moest het iets zakelijker doen, juist omdat ik ze wel ken maar niet vriendschappelijk is het wat lastiger, bij vreemden en vrienden weet ik beter de grens te leggen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143913878
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:20 schreef snakelady het volgende:
Dat doe ik ook, op de dag zelf vertelde de bruid me ook dat ze zo blij is dat ik de foto's maakte.

Ik denk eigenlijk dat ik te veel compassie heb getoond, te veel heb verbogen om aan hun wensen te voldoen waardoor ze de afspraken dus eigenlijk een beetje nog meer gaan buigen naar hun wensen.
Ach, je hebt uiteindelijk altijd de klanten die nooit tevreden zijn. Maar gelijk wijzen op de afspraken en voorwaarden heeft meestal een zeer negatief effect.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_143913903
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:22 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ja, ik moest het iets zakelijker doen, juist omdat ik ze wel ken maar niet vriendschappelijk is het wat lastiger, bij vreemden en vrienden weet ik beter de grens te leggen.
Zaken zijn zaken, simpel toch.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143913925
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:22 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ach, je hebt uiteindelijk altijd de klanten die nooit tevreden zijn. Maar gelijk wijzen op de afspraken en voorwaarden heeft meestal een zeer negatief effect.
Maar daar zijn de afspraken toch juist voor. je gaat toch bol.com ook niet al na twee dagen bellen of je boek al binnen is als de levertijd 5 dagen is?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143914185
quote:
3s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:24 schreef Deetch het volgende:
Maar daar zijn de afspraken toch juist voor. je gaat toch bol.com ook niet al na twee dagen bellen of je boek al binnen is als de levertijd 5 dagen is?
Afspraken en contracten zijn om in geval van een conflict situatie terug te kunnen vallen. Maar uiteindelijk wil je je daar helemaal niet op beroepen. De levertijd is dan ook vaak de maximale uiterste levertijd.

Je wilt je toch gewoon een goede verstandhouding met je klant, zodat die ook weer jou aanbeveelt bij een ander. Als je dan bij de eerste vraag gaat roepen 'ja maar we hebben vastgelegd dat je het dan en dan krijgt en niet eerder', krijgt zo'n klant niet echt een prettig gevoel.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_143914292
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:32 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Afspraken en contracten zijn om in geval van een conflict situatie terug te kunnen vallen. Maar uiteindelijk wil je je daar helemaal niet op beroepen. De levertijd is dan ook vaak de maximale uiterste levertijd.

Je wilt je toch gewoon een goede verstandhouding met je klant, zodat die ook weer jou aanbeveelt bij een ander. Als je dan bij de eerste vraag gaat roepen 'ja maar we hebben vastgelegd dat je het dan en dan krijgt en niet eerder', krijgt zo'n klant niet echt een prettig gevoel.
Dat het een maximale levertijd betreft is ook maar een aanname. Als iemand iets op een bepaalde tijd zal opleveren omdat dat zo is afgesproken check ik hooguit tussendoor of de opleverdatum gehaald gaat worden en wacht ik verder gewoon netjes af.
Daarom moet je afspraken met klanten zou duidelijk en expliciet mogelijk maken. Dat voorkomt dicussie en gezeur.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143914300
Helder en duidelijk communiceren. Beantwoord vragen zo goed en snel mogelijk. Op het forum schrijf je dat je graag zo goed mogelijk werk wilt afleveren. Iets dergelijks mag je gerust naar de klant communiceren: "Juist omdat het de mooiste dag van je leven is, wil ik de foto's zo goed mogelijk bewerken. Daar zit helaas wel wat tijd in, maar dan heb je straks een onvergetelijke herinnering, in hoog kwaliteit. De foto's zitten op (DAG VAN DEADLINE) in je mailbox."

Ik werk niet als fotograaf, maar als tekstschrijver. Ook daar heb je wel eens dat klanten graag willen weten wanneer hun producten komen. Gelukkig stellen de huidige opdrachtgevers mij erg op prijs, dus ik heb nu gelukkig geen vervelende klanten. Die heb ik in het verleden wel eens gehad. Dan maak je gewoon binnen afzienbare tijd je opdracht af en gaat verder met de volgende klanten. En als je vervelende klant nog eens terugkomt, terwijl je echt hele slechte ervaringen hebt, kun je altijd nog zeggen dat je bent volgeboekt :+.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')