Gouden tip, lijkt mij!quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:57 schreef Parzival het volgende:
volgens mij is dat voor elk bedrijf hetzelfde.. expectation management.. voor jezelf en voor hun een doel zetten.. (datum) en dat gewoon als datum doorgeven.. niet over 2 wkn oid.. gewoon 12 september heb je alles..
en dan ook leveren..
met tijdsaanduidingen als "weken" gaan mensen al vaker zeuren.. met datums zijn ze meestal in eerste instantie: Dan pas?? en dan is je antwoord gewoon "Ja.."
Dat moet je juist niet doen.. dan gaan ze er vanzelf vanuit dat zij de allerbelangrijkste klanten zijn.. (en dat is meestal niet zo.. ).. het is een zakelijke overeenkomst.. geen vriendendienstje..quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:03 schreef truthortruth het volgende:
Begrip tonen. Het is hun huwelijk, dat is voor hun het belangrijkste in hun leven. Laat zien dat je begrijpt dat het voor hun zo belangrijk is.
dat komt nog denk ikquote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:05 schreef Adfundum het volgende:
Valt mee dat ze nog niet om de originele foto's op een usb stick hebben gevraagd.
Ik denk dat jij een cursusje omgaan met klanten moet krijgen (iets waar ik er al legio van gekregen heb). Wat jij nu doet is rechtstreeks aansturen op een conflict situatie. Op het moment dat je zegt 'ik begrijp je' stuur je al gelijk weg van een conflict situatie.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:04 schreef Parzival het volgende:
Dat moet je juist niet doen.. dan gaan ze er vanzelf vanuit dat zij de allerbelangrijkste klanten zijn.. (en dat is meestal niet zo.. ).. het is een zakelijke overeenkomst.. geen vriendendienstje..
duidelijk zijn, zeggen dat het "in proces" is en een opleverdatum noemen
ik was degeen die zei.. gewoon datum aanhouden.. en thats it.. truthortruth wilde compassie tonenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef snakelady het volgende:
De afleverdatum is 8 september.
Maar inderdaad, dat nog wat beter benoemen.
Parzival, Dat begrijp ik ook echt dat het voor hun een van de belangrijkste dag in hun leven is, maar voor mij is het werk en ik heb nog meer opdrachten.
En ik kan wel gehaast alles afwerken omdat ze aan het pushen zijn maar ik wil ook goed werk afleveren.
Oh ja, excuses.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:14 schreef Parzival het volgende:
[..]
ik was degeen die zei.. gewoon datum aanhouden.. en thats it.. truthortruth wilde compassie tonen
Het is allemaal emotie. Het hoeft voor jou helemaal niet belangrijk te zijn, maar je moet dmv je communicatie wel laten voelen dat hun belangrijk zijn. Dan zal je zien dat er ook begrip voor jou wordt getoond.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef snakelady het volgende:
De afleverdatum is 8 september.
Maar inderdaad, dat nog wat beter benoemen.
Parzival, Dat begrijp ik ook echt dat het voor hun een van de belangrijkste dag in hun leven is, maar voor mij is het werk en ik heb nog meer opdrachten.
En ik kan wel gehaast alles afwerken omdat ze aan het pushen zijn maar ik wil ook goed werk afleveren.
Dat doe ik ook, op de dag zelf vertelde de bruid me ook dat ze zo blij is dat ik de foto's maakte.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:17 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het is allemaal emotie. Het hoeft voor jou helemaal niet belangrijk te zijn, maar je moet dmv je communicatie wel laten voelen dat hun belangrijk zijn. Dan zal je zien dat er ook begrip voor jou wordt getoond.
Ja, ik moest het iets zakelijker doen, juist omdat ik ze wel ken maar niet vriendschappelijk is het wat lastiger, bij vreemden en vrienden weet ik beter de grens te leggen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:20 schreef Deetch het volgende:
De volgende keer gewoon vasthouden aan de standaard afspraken. Aangezien je al hebt toegegeven in oplevertermijn en bedrag denken ze je door vaak te bellen je nog verder te kunnen opjagen.
Beleefd antwoorden dat je binnen de afgesproken termijn zult opleveren.
Ach, je hebt uiteindelijk altijd de klanten die nooit tevreden zijn. Maar gelijk wijzen op de afspraken en voorwaarden heeft meestal een zeer negatief effect.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:20 schreef snakelady het volgende:
Dat doe ik ook, op de dag zelf vertelde de bruid me ook dat ze zo blij is dat ik de foto's maakte.
Ik denk eigenlijk dat ik te veel compassie heb getoond, te veel heb verbogen om aan hun wensen te voldoen waardoor ze de afspraken dus eigenlijk een beetje nog meer gaan buigen naar hun wensen.
Zaken zijn zaken, simpel toch.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja, ik moest het iets zakelijker doen, juist omdat ik ze wel ken maar niet vriendschappelijk is het wat lastiger, bij vreemden en vrienden weet ik beter de grens te leggen.
Maar daar zijn de afspraken toch juist voor. je gaat toch bol.com ook niet al na twee dagen bellen of je boek al binnen is als de levertijd 5 dagen is?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:22 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ach, je hebt uiteindelijk altijd de klanten die nooit tevreden zijn. Maar gelijk wijzen op de afspraken en voorwaarden heeft meestal een zeer negatief effect.
Afspraken en contracten zijn om in geval van een conflict situatie terug te kunnen vallen. Maar uiteindelijk wil je je daar helemaal niet op beroepen. De levertijd is dan ook vaak de maximale uiterste levertijd.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:24 schreef Deetch het volgende:
Maar daar zijn de afspraken toch juist voor. je gaat toch bol.com ook niet al na twee dagen bellen of je boek al binnen is als de levertijd 5 dagen is?
Dat het een maximale levertijd betreft is ook maar een aanname. Als iemand iets op een bepaalde tijd zal opleveren omdat dat zo is afgesproken check ik hooguit tussendoor of de opleverdatum gehaald gaat worden en wacht ik verder gewoon netjes af.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:32 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Afspraken en contracten zijn om in geval van een conflict situatie terug te kunnen vallen. Maar uiteindelijk wil je je daar helemaal niet op beroepen. De levertijd is dan ook vaak de maximale uiterste levertijd.
Je wilt je toch gewoon een goede verstandhouding met je klant, zodat die ook weer jou aanbeveelt bij een ander. Als je dan bij de eerste vraag gaat roepen 'ja maar we hebben vastgelegd dat je het dan en dan krijgt en niet eerder', krijgt zo'n klant niet echt een prettig gevoel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |