abonnement Unibet Coolblue
pi_143885638
Even een situatieschets.

Wij wonen in een oud huis, qua grootte, een gemiddelde gezinswoning/arbeiderswoning, zoals je er de meeste van ziet in de dorpen. Overal dubbele beglazing, onderaan overal rolluiken.

Beneden hebben wij living (2 radiatoren), keuken (1 radiator), inkomgang (1 radiator) en badkamer (1 radiator). Boven hebben wij 3 slaapkamers met elk 1 radiator en een badkamer met 1 radiator. De radiatoren in de living en de keuken bestaan uit 3 panelen, de andere allemaal uit 2 panelen. Alle radiatoren zijn voorzien van een thermostaatkraan en de algemene thermostaat hangt in onze living.

Toen we hier kwamen wonen enkele jaren geleden was er verwarming op stookolie. We merkten dat de radiatoren maar voor de helft warm werden, de onderste gedeeltes bleven koud. We hebben er 3 vakmannen bijgeroepen en die konden ons niets anders vertellen dan dat het aan de oude ketel lag. Vorige winter hebben wij dus geinvesteerd in een nieuwe ketel op aardgas, de Bulex Thermomaster F29 en hiermee zou ons probleem van de baan moeten geweest zijn.
Maar helaas.... we hadden nu wel lekker warm water continue maar met de verwarming bleef hetzelfde probleem. Nu vertelde een collega ons dat zij ditzelfde probleem hadden gehad en dat er bij hen een extra pomp werd geinstalleerd... maar natuurlijk wil ik niet nog eens een investering doen als ik niet weet of het probleem daarmee gaat opgelost zijn. De radiatoren zijn om en bij de 10 jaar oud.

Hij stelde voor het volgende te testen : alle radiators toe en 1 open en kijken of die dan wel warm werd. Nu de kraan van de keuken is kapot dus die konden we niet sluiten dus getest met continue 2 radiators open en de rest toe. Nu werden wel alle radiators warm. De radiators met 2 panelen werden al snel volledig warm en de retourstroom werd warm op het moment dat 2/3 tot de hele radiator warm was. Boven is hij heel warm, onderaan gewoon warm.
De radiators met 3 panelen die hebben veel langer nodig om volledig te warmen en daar wordt de retourstroom al warm wanneer de helft van de radiator nog maar warm is. Uiteindelijk is 2/3 van de radiator heel warm en het laatste gedeelte is lauw. Uiteraard hadden we eerst alle radiatoren ontlucht, bijgevuld en de druk verhoogd tot 1.6. Het valt ook op dat wij regelmatig de druk moeten verhogen.

Sinds de plaatsing van deze ketel (eind december) hebben wij al 1700 m³ gas verbruikt, wat wij ontzettend veel vinden voor een ketel die zuinig zou moeten zijn. Wij wonen hier met 2 volwassen personen dus het is niet dat er ook nog eens 4 kinderen dagelijks in bad of douche gaan. We weten ook wel dat we in een oude woning wonen met geen denderende isolatie maar toch... volgens ons kan het veel zuiniger als de radiatoren deftig werken. Bovendien hebben we niet eens een winter gehad en staat de verwarming al een 4-tal maanden uitgeschakeld.

Wie of wie heeft hier tips voor ons ....
pi_143885879
Zit de circulatiepomp ingebouwd in de ketel? of los erbuiten?
Ziet er zo ongeveer uit

Mogelijk kun je de pompsnelheid instellen op de pomp zelf of in het menu van de ketel. Zet indien mogelijk de snelheid eens wat hoger.

Verder probeer bij te houden of de ketel vaak kort aanslaat en weer uit gaat. Dit is redelijk inefficient.
pi_143886151
Ik zal dadelijk eens gaan kijken naar die pomp en de handleiding van de ketel eens zoeken of die kan verstel worden indien die erin zit.

Het is mij inderdaad wel al opgevallen dat de ketel vaak op en af springt. Volgens de installateur was dit normaal en juist zuinig. Hij gaat tot een bepaald aantal graden en stopt dan, je ziet de graden dan zichtbaar dalen en vanaf een bepaald getal springt die weer op, stijgen de graden snel en springt die weer af.

Kort na installatie is er wel een technieker van Bulex de ketel volledig komen afstellen. Hij zei dat we daarna wel minder zouden verbruiken maar dat was dus niet het geval.
pi_143887321
Iemand vertelde me onlangs dat Thermostaat kranen op radiatoren in de kamer waar de algemene themostaat hangt niet goed zijn want dan blijft je ketel steeds uit en aan slaan en wordt rest niet goed warm en verhoogt verbruik.
Geen idee of dit hiermee te maken heeft, wellicht alles in woonkamer volledig opendraaien or even andere kraan erop?
I am a Koala who Stretches :P
pi_143887483
Voel eens aan je leidingen of niet toevallig je retour de warmste is ?
pi_143889078
Een uitwendige pomp is nergens te zien en aan de ketel kan je enkel instellen of je warm water alleen wilt (in de zomer) of water en verwarming en dan de temperaturen van beiden.
Verder kan je niets regelen.

De retourstroom is niet de warmste, is iets minder warm dan de toevoer.

Dat van die thermostaatkranen heb ik ookal gehoord, bij ons staan ze altijd volledig open of in de zomer toe maar tussenin worden ze eigenlijk niet ingesteld. We waren wel aan het denken om een mobiele thermostaat te kopen om zo bijvoorbeeld ook boven een kamer te kunnen warmen op de gewenste temperatuur en dan beneden de thermostaatkranen iets dichtdraaien.... maar we willen eerst het probleem van de baan alvorens we daar aan gaan denken.

Maar de meeste mensen die ik ken hebben thermostaatkranen en hebben daar geen problemen mee.
pi_143891515
Als het een probleem met te weinig druk zou je een duidelijk verschil moeten merken tussen de radiatoren beneden (woonkamer, keuken en badkamer) en de slaapkamers boven. Als de installatie tot de juiste druk is bijgevuld en genoeg warm water levert blijven er maar een paar opties over.

Het zou inderdaad kunnen zijn dat de pomp te zwak is. Ook is het mogelijk dat de radiatoren voetventielen hebben en deze geknepen zijn. Het lijkt me echter dat de 3 vakmannen dat wel zouden hebben opgemerkt (anders is de term vakman toch iets te hoog gegrepen). De ketel die jullie nu hebben valt toch in de categorie CW4 en zou ruimschoots voldoende warmte moeten leveren. Zijn misschien de leidingen te dun waardoor de doorstroom te laag is?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 23:31:56 #8
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143901740
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:15 schreef john2406 het volgende:
Voel eens aan je leidingen of niet toevallig je retour de warmste is ?
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 18:21 schreef bonnieclyde het volgende:
De retourstroom is niet de warmste, is iets minder warm dan de toevoer.

Ook ik sluit het niet uit dat de aanvoer en retour verkeerd om zijn aangesloten. De capaciteit kan niet het probleem zijn (met twee ketels getest). De installatie is ook weer niet zo groot dat een standaard pomp het niet zou kunnen trekken. Dan blijven er niet zoveel opties over. Ik ben zeker niet deskundig maar verkeerd om aangesloten (door onlogisch aangelegde leidingen) zou ik zeker even (laten) bekijken.

Retour is maar iets minder warm dan aanvoer terwijl de onderkant van de radiatoren koud blijven...
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143902060
Ik zal morgen eens een foto maken maar ik denk het niet...

Die collega zei dat er misschien ergens een vernauwing in het circuit zat en daarom misschien dat de pomp niet krachtig genoeg was. De installateur had ons gezegd dat het met die nieuwe ketel opgelost ging zijn omdat die inderdaad krachtig genoeg maar het is dus helaas niet zo. We hebben hem nog meermaals gebeld maar laat natuurlijk niets meer horen.

Dus één of 2 verwarmingen worden wel volledig warm (als je al de rest dicht zet), zet je er meer open is het maar een gedeelte, in de winter als alles open staat blijft de helft echt gewoon koud :(
pi_143902236
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 23:31 schreef BartNH het volgende:

[..]

[..]

Ook ik sluit het niet uit dat de aanvoer en retour verkeerd om zijn aangesloten. De capaciteit kan niet het probleem zijn (met twee ketels getest). De installatie is ook weer niet zo groot dat een standaard pomp het niet zou kunnen trekken. Dan blijven er niet zoveel opties over. Ik ben zeker niet deskundig maar verkeerd om aangesloten (door onlogisch aangelegde leidingen) zou ik zeker even (laten) bekijken.

Retour is maar iets minder warm dan aanvoer terwijl de onderkant van de radiatoren koud blijven...
Als het een verkeerde aansluiting was, moesten ze dan niet altijd onderaan koud blijven, ook als ik de andere dicht draaide ?

de toevoerleidingen hebben een rode kleur, retour een blauwe kleur en zo is het ook aangesloten aan de ketel maar OK, ikzelf ben geen kenner. De toevoer is vanaf de seconde van open draaien warm, de retour blijft koud tot de radiator is opgewarmd (uitgezonderd die grote) en wordt dan pas warmer.
pi_143902558
Kan het misschien een "weerstands" probleem zijn? Zover ik lees heb je niets aan de installatie op zich veranderd, alleen de ketel vervangen.

Volgens mijn weten kiest water (en de meeste natuurlijke fenomenen) de weg van de minste weerstand.
Als alle radiatoren open zijn zou het zo kunnen zijn dat de weg door een/een aantal radiatoren "makkelijker" is voor het water dan door een serie anderen. Die radiatoren zullen dus warm worden.

Dat alle radiatoren warm worden als je er maar een of twee open zet valt hiermee te verklaren.

Dit "probleem" word meestal opgelost door de voetventielen die nightsleeper al noemde. (even googlen voor plaatjes)
Dit zijn een soort "kranen" die na de radiator geplaatst worden waarmee de "weerstand" geregeld kan worden. Zodat niet al het water alleen maar door die radiator stroomt en niet door de andere.

Als je die hebt zou je zelf er eens aan kunnen draaien, maar je kan ook een "vakman" inschakelen om je systeem te tunen.

Om wat extra duidelijkheid te krijgen zou je ook schematisch een tekening kunnen maken van hoe je buizen lopen en welke radiatoren wel goed warm worden en welke niet (als alles open staat) misschien word dan ineens een hoop duidelijk :)
pi_143904730
Je installatie moet waterzijdig ingeregeld worden. Dit is wat meerdere al zeggen: Zorgen dat de stroom in alle radiatoren zodanig wordt, dat ze allemaal tegelijk volledig warm zijn.
Als ik je situatie zo hoor, kan het best zijn dat er maar 1 (of 2) radiator, dicht bij de ketel, is met een veel te hoge doorstroom (bv door een te lage capaciteit), welke er voor zorgt dat je ketel al snel heet retourwater krijgt en dus te snel afslaat voor de rest van de radiatoren.
Vaak een designradiator in de badkamer bv. Zet deze eens dicht en check dan nog eens.

Als je het goed wil doen, zou je bij elke radiator het verschil tussen aan en afvoertemperatuur kunnen meten en met inregelen van de voetventielen kijken of je deze ongeveer gelijk krijgt (op 15, beter 20 graden). Dit kost uiteraard wel wat tijd.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_143904843
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef bonnieclyde het volgende:
De radiators met 3 panelen die hebben veel langer nodig om volledig te warmen en daar wordt de retourstroom al warm wanneer de helft van de radiator nog maar warm is
Dit klinkt toch alsof deze radiatoren inderdaad verkeerd om aangesloten zijn. Ook zouden deze vanwege de lengte eigenlijk beter kruislings aangesloten moeten worden. Ik bedoel dan aanvoer van linksboven, afvoer van rechtsonder bv.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_143905061
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 23:31 schreef BartNH het volgende:

[..]

[..]

Ook ik sluit het niet uit dat de aanvoer en retour verkeerd om zijn aangesloten. De capaciteit kan niet het probleem zijn (met twee ketels getest). De installatie is ook weer niet zo groot dat een standaard pomp het niet zou kunnen trekken. Dan blijven er niet zoveel opties over. Ik ben zeker niet deskundig maar verkeerd om aangesloten (door onlogisch aangelegde leidingen) zou ik zeker even (laten) bekijken.

Retour is maar iets minder warm dan aanvoer terwijl de onderkant van de radiatoren koud blijven...
BartNH

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij het nu aan het proberen is in het voorsesoen, en dan staat de thermostaat op 20 terwijl het 19 in de kamer is, dan behoeven niet de radiatoren helemaal warm te worden om dat beetje op te warmen !
pi_143905252
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 01:03 schreef Simba het volgende:

[..]

Dit klinkt toch alsof deze radiatoren inderdaad verkeerd om aangesloten zijn. Ook zouden deze vanwege de lengte eigenlijk beter kruislings aangesloten moeten worden. Ik bedoel dan aanvoer van linksboven, afvoer van rechtsonder bv.
Kruiselings ik weet niet hoe lang ze zijn daarvanaf gezien maar de meeste mensen hier weten toch dat warm en koud water zich niet mengen laat, pas na overdracht van de temp. is het te mengen .
En als er al blauwe en rode leidingen gebrukt zijn zullen er wel inlaatblokken op gemonteerd zijn denk ik me!
Ik ga toch voor de volgende optie wat ik geoperd heb en dat is dat de thermostaat niet vol open staat en maar 1 graden verschil.
Dan is de installatie wel misschien perfect ingeregeld, en dan laat het maar fijn zoals het is en wacht af tot het eens echt koud gaat worden als ze dan niet helemaal warm worden is een telefoontje waarschijnlijk genoeg !

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2014 01:24:41 ]
pi_143907276
als alle radiatoren thermnostaatkranen hebben zou het kunnen gebeuren dat alle kranen dicht staan, dan is er geen circulatie mogelijk, das niet goed voor ketel en pomp

ik liet altijd de radiator in de badkamer vol open staan, dan is er altijd circulatie, (of er moet een kortsluitleiding aanwezig zijn, dan hoeft dat niet)

inderdaad moet de installatrie waterzijdig dmv de voetventioelen ingeregeld worden, daarmee compenseer je de leidingweerstand, ,
  donderdag 28 augustus 2014 @ 08:38:35 #17
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143907691
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef bonnieclyde het volgende:
De radiators met 3 panelen die hebben veel langer nodig om volledig te warmen en daar wordt de retourstroom al warm wanneer de helft van de radiator nog maar warm is
Bovenste helft of zijkant helft? In het eerste geval is het dan inderdaad aanvoer en retour verkeerd om. In het tweede geval zou kruislings aansluiten kunnen helpen maar dat is een beetje symptoom bestrijding.

Te weinig water door je systeem hoeft niet een te kleine pomp te zijn maar kan ook zoals genoemd door Nixxor een te kleine radiator zijn die te ver open staat. Als eerste komt die defecte keukenafsluiter me verdacht voor. Die heb je immers ook tijdens de test altijd open gehad.

Ook is het mogelijk dat ergens in je circuit een zogenaamde shunt is opgenomen. Als die defect is verklaard dat een hoop. Een shunt zorgt ervoor dat bij alle radiatoren dicht er toch nog wat water rond gaat (kortsluiting zeg maar). Als die permanent open blijft dan heb je inderdaad kortsluiting.

[ Bericht 0% gewijzigd door BartNH op 28-08-2014 08:41:29 (ff Nixxor recht doen) ]
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 09:11:13 #18
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143908103
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 01:12 schreef john2406 het volgende:

[..]

BartNH

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij het nu aan het proberen is in het voorsesoen, en dan staat de thermostaat op 20 terwijl het 19 in de kamer is, dan behoeven niet de radiatoren helemaal warm te worden om dat beetje op te warmen !
Dan zou die ketel niet pendelen en het verbruik ook niet te hoog zijn.

Alle stukjes (relevante) info moeten wel overal vandaan komen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143908978
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 07:54 schreef sijs het volgende:

inderdaad moet de installatrie waterzijdig dmv de voetventioelen ingeregeld worden, daarmee compenseer je de leidingweerstand, ,
Hoefd niet kan wel, als er gewone kraamen op zouden zitten dan kan je hem of de installatie op de gewone kramen inregelen.
Bij die kranen zit er achter het schroefje van de dop nog een kraan waarmee je de installatie kan inregelen.
pi_143909054
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 09:11 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dan zou die ketel niet pendelen en het verbruik ook niet te hoog zijn.

Alle stukjes (relevante) info moeten wel overal vandaan komen.
Kan allemaal maar zoals gezegd of geschreven van jouw info is belangrijk, en pendelen waarvoor zou dat kunnen de radiatoren worden immers niet helemaal warm dus de retour zal altijd kouder zijn als de aanvoer !
Als TS nou een zijn thermostaat op max zet en gaat proberen of de radiatoren volledig warm worden ?
Wat betreft sunt leiding er kan ook een thermostaat kraan op zitten die open gaat bij geen doorstroming die geeft het ook en die werken dan als sunt.

Iets wat me net weer invalt, het was niet alleen de lengte maar ook de hoogte die bepalend was voor kruiselingse aansluiting !

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2014 10:31:16 ]
pi_143912748
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 09:11 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dan zou die ketel niet pendelen en het verbruik ook niet te hoog zijn.

Alle stukjes (relevante) info moeten wel overal vandaan komen.
Ligt geheel aan de aanvoertemperatuur, bij een lage aanvoertemperatuur zal pendelen eerder optreden.
Ts geeft te weinig informatie voor een goed antwoord.
Maar dat radiatoren maar voor de helft warm worden is met thermostaatkranen niet vreemd.
Ook zegt het gasverbruik helemaal niets.

Wat wel van belang is:
Hoe zijn de radiatoren aangesloten ( eenzijdig of tweezijdig)
Hoe is het leidingloop.
Hoe is de regeling uitgevoerd ( aan/uit, modulerende thermostaat, weersafhankelijk enz)
Wat is de gewenste ruimtetemperatuur en hoe snel daalt de temperatuur als deze lager gezet wordt. ( 1 graad daling in welk tijdsbestek)
Welke ketel is er geplaatst ( type en vermogen)
Welke leidingen zijn er toegepast ( dikwandig, dunwandig, enz. Enz.)
Bypass aanwezig?
Buffervat aanwezig?
Mate van isolatie?
Welke merk en type thermostaatkranen? ( voorinstelbare uitvoering bijvoorbeeld)
Voetventielen?

Voor de meeste leken is het ondoenlijk om hier goed op te kunnen antwoorden.
Het beste is om de situatie ter plaatse goed te bekijken.
Nadeel voor Ts is echter dat vele kleine bedrijven wel werknemers hebben, maar dat deze onvoldoende geschoold zijn of geen goede ervaring hebben op dat gebied.
Zoals met de meeste beroepen zijn er nog altijd meer dozenschuivers dan mensen die weten wat erin zit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')