abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:14:52 #1
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143754715
Het graveren wat ik ongeveer 1000 dagen geleden wilde doen is min of meer van tafel. Als ik een beter aparaat tegen een mooie prijs vind misschien weer interesse maar nu niet

IPV dat wilde ik vandaag eindelijk een dremel aan schaffen om spiegels te gaan bijwerken wat mij toch echt te lang duurt met een schuurpapiertje.

Ik dacht aan deze :

http://www.conrad.nl/nl/d(...)134000ke-812746.html

Geen idee welke ik het best kan nemen en weet ook nog niet precies wat ik er later na mijn spiegel project nog meer mee zal doen ...

Anyway, ik heb dus in CRE / Mozaïek #2 gepost dat ik een "draakfiguurtje" ga "mozaïeken" wat eigenlijk niet helemaal klopt ; de randen doe ik met kant en klare vierkante spiegelsteentjes en ik heb bijna alle makkelijke delen van het geheel al beplakt...

Probleem nu ( best dom vind ik eigenlijk zelf ) is dat ik de vormen precies moet uittekenen en uitsnijden om ze passend in de figuren zien te krijgen.

Handiger zou zijn geweest , :

1 alles afmetingen plannen en controleren
2 verrekenen wat overblijft wanneer de randen bijgewerkt worden
3 EERST de grote vormen voor bovenop op maat snijden en plakken
4 de zijkanten voorzien van stukken en reepjes gesneden spiegel
5 de rand tussen de stukken van 3 en 4 dichten met kleine kant en klare spiegeltjes.

Nu kan ik een aantal dingen doen...

A ) gewoon de platte stukken voor erboven op toch zo precies nodig snijden en aanbrengen.
Waar nodig spiegelstukjes verwijderen en opnieuw aanbrengen met behulp van bijgewerkt stukje of andere passende stukjes om alles toch nog passend te krijgen

B ) het geheel omdraaien en opnieuw beginnen zoals bij A beschreven, en de zijkant doen met repen voor zo ver als dat gaat en de verschillen bij de reepjes weer compenseren met verschillende grote spiegelsteentjes ( staat de drakenkop wel weer de andere kant uit... )

Nu dacht ik .. optie C ) :

Dremel kopen en waar het net niet past gewoon bijwerken , maar weet dus niet of de spiegellaag bij het werken met zo een dremel wel heel blijft ,en of dat een apparaat überhaupt wel werkt met glas / spiegels :o

het snijden van makkelijke vormen met gebruik van terpentine en een gewoon glassnijdertje viel me overigens enorm mee ....

hoop alleen dat ik geen tich vierkante aan spiegels ga moeten slopen om dit project af te krijgen ..... :{

nog ff zodat je niet hoeft te zoeken naar een plaatje van de draak , dit is m :

Save Us From Fashion !
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:33:16 #2
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_143755383
Wat dacht je van het volgende plan?: je zoekt op de website van dremel uit wat je nodig hebt , vervolgens google je dat typenummer en zoek je de toko die datgene wat je nodig hebt het meest voordelig kan leveren?
(ipv kopen wat een bepaalde leverancier toevallig op de plank heeft liggen)

http://www.dremeleurope.com/nl/nl/

Op de rand beschouwd: alle "dremels" (dwz het universele multi boormachientje) kunnen hetzelfde , het is een boormachientje die 30.000 toeren draait waarin je een hele reeks gereedschapjes kunt plaatsen.
Verschil tussen de types is draadloos/bedraad/ ,variabel toerental/vast,geluidsniveau en vermogen enz enz maar in principe kun je met iedere dremel zo'n beetje hetzelfde doen.
Als je verder nog helemaal niets er van hebt kan lonend zijn om een starters set te kopen waarbij je de dremel krijgt+ een uitgezocht setje met freesjes/boortjes en slijpsteentjes.
Voor glas bewerken wil je het liefst alles van diamant hebben.

Je kunt met een dremel boormachientje wel graveren in glas maar je hebt het dan over slijpen met een diamant slijpsteentje, graveren met een graveerpen is anders want het graveren daarvan komt door trillingen met een diamant puntje ipv het ronddraaien van een slijpsteentje.
Dremel heeft evt ook een graveerpen.

Houd rekening met: draadloos is leuk maar batterijen raken leeg en defect, een 230 volt met een snoertje doet het altijd en doet het ook evt lange perioden achter elkaar.
Traploos toerental is een must.
Vermogen is niet zo belangrijk ik heb een 130 watt dremel en nog nooit mee gemaakt dat hij te zwak zou zijn en ik doe er vrijwel uitsluitend zwaar werk mee, zwaar vermogen is ook een zwaar en groter apparaat en dat is een nadeel.
Een 80 delige starters set is mooi want dan heb je gelijk een hoop freesjes en slijpsteentjes zodat je kunt beginnen maar na een paar weken blijkt meestal dat je van de 79 slijpsteentjes en boortjes er maar 4 gebruikt.
Het setje van de conrad is wel een mooi setje maar aangezien glas bewerken toch wel iets aparts is moet je er ernstig rekening mee houden dat van de 75 bijgeleverde hulpstukken het merendeel niet bruikbaar is voor glas.,zoals eerder gezegd;voor glas wil je gereedschap van diamant hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door robber57 op 23-08-2014 23:06:10 ]
pi_143756573
Mag ik je in plaats van een Dremel een Proxxon aanbevelen?
Toen ik een aantal jaren terug een "dremel" tool wou aanschaffen bleek dat deze vele male stabieler was. Als je een beetje rond kijkt (ebay uit duitsland) kun je vaak nog een leuke deal sluiten ook.

http://www.proxxon.com/en/micromot/28481.php?list

Je kunt er ook alle dremel "tooltjes" in gebruiken. Ze hebben net als Dremel allerlei accessoires en de "standaard kit" is al heel compleet met een serie tooltjes. Net als robber57 zegt, uiteindelijk kom je erachter dat je er maar 4 gebruikt...
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:42:38 #4
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143777369
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 23:04 schreef Nixxor het volgende:
Mag ik je in plaats van een Dremel een Proxxon aanbevelen?
Toen ik een aantal jaren terug een "dremel" tool wou aanschaffen bleek dat deze vele male stabieler was. Als je een beetje rond kijkt (ebay uit duitsland) kun je vaak nog een leuke deal sluiten ook.

http://www.proxxon.com/en/micromot/28481.php?list

Je kunt er ook alle dremel "tooltjes" in gebruiken. Ze hebben net als Dremel allerlei accessoires en de "standaard kit" is al heel compleet met een serie tooltjes. Net als robber57 zegt, uiteindelijk kom je erachter dat je er maar 4 gebruikt...
quote:
Technical data:
Speed 5,000 to 20,000rpm. Power consumption (max) 100W, 220 240V. Stable head of die-cast aluminium and main housing of glassfibre reinforced POLYAMIDE. Length 230mm. Weight approx. 500g. Insulated to class 2. The 20mm MICROMOT collar allows fitting of optional drill stands, horizontal stands, etc. Supplied with 34 bits and cutters in a stable plastic case.
ooit iemand mij verteld dat ik minimaal 35 000 toeren nodig had ? :@

overigens net gemaild naar dat bedrijf, laat wel weten wat het antwoord is ...

[ Bericht 9% gewijzigd door tinoz op 24-08-2014 21:46:00 ]
Save Us From Fashion !
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:48:25 #5
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143777571
heeft niemand eigenlijk al ervaring met spiegelwerk ? :) :o

Hier even wat plaatjes ter illustratie :






misschien kan je met wat moeite wel zien dat het niet geheel passend is .... |:(

[ Bericht 28% gewijzigd door tinoz op 24-08-2014 17:24:12 ]
Save Us From Fashion !
pi_143778967
quote:
5s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:48 schreef tinoz het volgende:
heeft niemand eigenlijk al ervaring met spiegelwerk ? :) :o
Ik heb zelf in het verleden weleens gewerkt met het graveren van een spiegel in een casemod project, maar weet niet of dit is wat je wilt bereiken.

Het etsen van een spiegel met een dremel was voor mij geen succes, het resultaat was niet strak genoeg langs de randen en ook was er teveel diepte verschil. Daarnaast duurde het ook gewoon te lang.
Dit was het resultaat:


Een betere oplossing was het zandstralen van de achterkant ipv dremelen. De delen die niet weg gestraald moesten worden zijn afgeplakt en het figuur is in spiegelbeeld weggesneden. Ik heb Tesa dubbelzijdig tape gebruikt voor het afplakken en heb daar in spiegelbeeld een A4tje met het logo op geplakt, zou ik dit nog een keer moeten doen had ik misschien duct tape gebruiker omdat het mooier te snijden is. Dit gaf een egaal effect en was in no-time klaar. Het enige wat je nodig heb is een compressor, een zandpistool, veel geduld om het netjes uit te snijden en de ruimte om dit buiten te doen.
Dit was het resultaat:


Edit: Ik zie nu je update met de voorbeeld plaatjes, ik laatst totaal iets anders zien, maar misschien heb je er toch iets aan voor toekomstige projecten.

[ Bericht 3% gewijzigd door eltinio op 24-08-2014 17:30:19 (Toevoeging) ]
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:44:29 #7
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143792697
nou toch bedankt ! Je weet maar nooit wat er op je pad komt hé !
Misschien dat ik ooit ook zoiets ga proberen te maken , vind het nu teveel werk voor het resultaat en zou het niet meteen ergens kunnen toepassen.

Is het zo een "plaat" die je onder een lamp moet hangen om het gegraveerde deel op te laten lichten ?
Save Us From Fashion !
  zondag 24 augustus 2014 @ 23:45:38 #8
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143799959
Ook zoiets wat ik me net bedenk : je hebt wel van die tegel en glas boortjes, dus waarom zouden er geen zaagjes zijn voor je figuurzaag waarmee je door spiegels en tegels kan zagen ?

uiteindelijk weer het een en ander ondernomen. Het lijk er sterk op dat er zéér weinig met spiegels wordt gewerkt zoals ik dat wil.

Ben bij verschillende winkels geweest en heb tot mijn eigen verbazing een echte glasvijl gevonden op internet.



De winkel waar ik vandaag was , had ik al gemaild maar die konden mij ook niet verder helpen, wel enorme apparaten, maar ook daar geen echte zekerheid.

ik heb een "zaaglint" gevonden, wat volgens iemand we geschikt zou KUNNEN zijn

daar hoorde dan wel weer een duur apparaat bij...

Bij de Hornbach was ik wéér voor niets, ik voelde me bijna een querulant :o , omdat ik daar wel eens meer ben geweest voor een dremel oid.


uiteindelijk heb ik toch iets gevonden DENK en HOOP ik :




Hoe ik dit ding nou heb gevonden weet ik zelfs al niet meer .... 8)7

maar volgens mij is het bruikbaar voor wat ik wil en kan het zowel holle als bolle vormen maken.

Nu snap ik dus niet dat ze dit niet hebben bij die bouwzaken. Nog even uitzoeken welke info ik nodig heb; het ding moet natuurlijk wel passen op een apparaat om het te laten draaien

Geen idee nog over wat voor apparaat ik het best hiervoor kan gebruiken. dus ga ik vandaag nog niet meteen naar de winkel .... ( wil wel graag natuurlijk nu !! )

misschien gaat het toch lukken !! *O*


..

[ Bericht 44% gewijzigd door tinoz op 25-08-2014 19:26:04 ]
Save Us From Fashion !
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:32:27 #9
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143861711
Update !!

Ik heb beide gekocht , alleen het dopjesding bij een andere zaak omdat dat erg veel in de kosten scheelde, geen idee of de kwaliteit erg zal verschillen ?

Maar kwam er dus achter , dat dat dopding helemaal niet voor een dremel of iets is maar voor zoiets :

klik het plaatje voor link



de teksten op die pagina zijn nogal technisch, maar ik denk er uit te begrijpen, dat er een tweede "dop" ( dat ding wat ronddraait ) op kan , maar enkel met zo een koel ding. Ik had verkeerd gekeken daarvoor en dacht dat zoiets over de 200 ¤ was , maar bij nader inzien dus nog geen 2 tientjes. Weet niet of ik het nodig heb, maar om de verzendkosten te gebruiken, is het wellicht slimmer dat erbij te bestellen als ik toch al iets bestel....

Ik krijg overigens niet echt snel antwoord van die site .... denk dat ik gewoon ga bestellen dan maar , anders ga ik wss mijn geld opmaken aan dingen die minder belangrijk zijn , en heb voor zoiets als dit dus wat centjes opzij gezet....



Nu dat ik dat zo zie , krijg ik ook wel een interesse in glas - in - lood :) :@

[ Bericht 16% gewijzigd door tinoz op 26-08-2014 21:51:11 ]
Save Us From Fashion !
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:58:38 #10
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143981907
Hier weer een technische vraag die ik wil voorleggen !

Ik wil dus die hele draak mozaïeken en de ik zou het het mooist vinden als er zo weinig mogelijk randen ed in het geheel komen.

Ik heb overigens nog niet bij de bouwmarkt gevraagd of ze spiegel figuren kunnen snijden, omdat ik dacht dat dat toch niet kon .

Ik wil dus zo groot mogelijke figuren, maar dat houdt in dat ik ook scherpe hoeken ed moet gaan snijden !

Hier een klein voorbeeld waar ik denk dat het erg moeilijk gaat worden :



ik heb geprobeerd de probleem hoeken aan te geven met groene cirkels.

moet ik de grootste stukken breken, bijwerken en daarna weer tegen elkaar plakken ?

hoop dat iemand hier ervaring mee heeft !!! :D
Save Us From Fashion !
pi_143982683
Ik heb toch al filmpjes gezien waar iemand best maffe figuren uit glas deed snijden. Dit was dan voor een glas in lood project. Op zich komt dat op het zelfde neer wat snijtechniek betreft. :) Zag er overigens best gemakkelijk uit, beslist gemakkelijker dan het werkelijk is. Daar zal zeker veel oefening in gaan zitten om het uiteindelijk echt mooi voor elkaar te krijgen.

Dus misschien is dat een goed idee om voorbeelden in die ambacht te zoeken. :)
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:25:50 #12
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143983271
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 10:54 schreef Watuntrik het volgende:
Ik heb toch al filmpjes gezien waar iemand best maffe figuren uit glas deed snijden. Dit was dan voor een glas in lood project. Op zich komt dat op het zelfde neer wat snijtechniek betreft. :) Zag er overigens best gemakkelijk uit, beslist gemakkelijker dan het werkelijk is. Daar zal zeker veel oefening in gaan zitten om het uiteindelijk echt mooi voor elkaar te krijgen.

Dus misschien is dat een goed idee om voorbeelden in die ambacht te zoeken. :)
ik heb het gevraag aan : http://www.glashobby-webshop.nl/

hoe denken jullie dat het het best gaat ?
Save Us From Fashion !
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:28:26 #13
151199 tinoz
Alter Reality
pi_143996982
Update !!

Gevonden !!

Probleem : de prijs !!

Wat baal ik dat ik teveel uitgegaan ben deze maand ! Anders zou ik deze zeker gekocht hebben :


https://www.glashobby-web(...)_id=10000108&lang=NL

staat op Ebay voor minder geld trouwens !

Volgens mij zijn de link en de video verschillend en kan dat ding in de Video ook met de vrije hand gebruikt worden, wat fijn is , want dan heb je meer ruimte , probleem blijft echter dat het nogsteeds niet zo los is als ..... een dremel :|W

Op youtube staan der nog wat meer .... keus is vaak fijn , maar vergt natuurlijk weer meer zoekwerk en energie om de juiste te vinden en de goedkoopste deal ...

Ben dus compleet nieuw hierin, en weet niet of ik al die tijd ga willen spenderen aan uitvogelen ...

Vraag me af, als je zo alleen dat filmpje ziet , wat zou je dan denken dat zo iets kost ?

[ Bericht 10% gewijzigd door tinoz op 30-08-2014 20:29:02 ]
Save Us From Fashion !
  dinsdag 2 september 2014 @ 20:06:37 #14
151199 tinoz
Alter Reality
pi_144111741
Foutje !!

ik zie net dat ik in de titel van het topic "Verschillende figureren uit glas halen ?" GLAS heb gezet ipv Spiegels :o sorry :'(

Is wel belangrijk, want ik wil bijvoorbeeld als het kan, spiegels in meerdere delen gaan snijden en daarna weer tegen elkaar aan plakken om weer terug een geheel te krijgen.

Dit omdat sommige figuren ( meer detail of scherpe bochten / stekels enz ) gewoon niet uit 1 stuk te krijgen zijn met enkel een glassnijdertje ...ook niet met die slijpmachine waar ik het eerder over had , en omdat ik lang het geld niet heb om dus die glaszaag te kopen, wil ik het eerst proberen met zelf snijden ...

Ik wil dus sommige figuren eerst los van elkaar uit het de spiegel halen en daarna weer tegen elkaar leggen ....

Daarvoor moet ik zorgen dat de breuken niet alleen dicht zijn , maar ook dat de breekrand op de spiegellaag mooi gedaan kan worden zodat je er niets van ziet :@
Save Us From Fashion !
  vrijdag 5 september 2014 @ 00:52:48 #15
151199 tinoz
Alter Reality
pi_144190700
Weet iemand overigens waarom deze zo veel goedkoper is dan ? :o

ff aanvullinkje :

ik ga vandag proberen spiegelstukjes voor de zijkanten uit de spiegel te halen, maar wil graag weten hoe ik puntige figuren zo breek na het snijden, dat de puntjes der nog aanblijven zitten ...

Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met het snijden van puntige figuren ?

Hier weer een update !

ik heb eerste geprobeerd om een sjabloon te maken van dunne ( 2Cm ) floormate en deze te gebruiken om op de spiegel de vorm te tekenen met behulp daarvan.

die bleek dus helaas niet helemaal te kloppen , dus uiteindelijk heb ik met een begeleider van hier meerder a4tjes aanmekaar geplakt en deze over het bestaande stuk van de draak gelegd, de raden aangedrukt zodat je een zicht krijgt waar de raden zitten ,en daarmee lijnen weten te zetten welke ik geknipt heb om later als sjaboon te maken

Zie hier :







Het enige wat niet klopte , was het uiterste puntje wat ik zelf terzijnertijd wel kan aanpassen bij het overtrekken van het sjabloon

Ik zit nog steeds aan te hikken tegen het werkelijke snijden, omdat ik bang ben dat ik de spiegel vernaai. De bedoeling is nu dus dat ik zo groot mogelijke oppervlakte heel laat en enkel wanneer noodzakelijk meerdere vormen los maak om ze later weer samen te brengen.

Logischerwijs, zie ik ook wel in dat de 3 kleinste punten niet uit 1 stuk te krijgen zijn en dat ik die iig mos moet maken om ze bij het geheel te voegen.

Tot dat ik een diamant lint zaag heb is dit mijn beste benadering , misschien iemand anders een tip ?

hoor het graag ! :P

Ik kwam deze tegen tijdens het zoeken naar andere "glaszagen"

[ Bericht 21% gewijzigd door tinoz op 08-09-2014 14:14:21 ]
Save Us From Fashion !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')