abonnement Unibet Coolblue
pi_143734079
Besten,

Mijn vriendin heeft met haar verjaardag in december een nieuwe (low budget) laptop van haar ouders cadeau gekregen. Sinds het apparaat nieuw is, is hij eigenlijk al tergend langzaam. Voor mijn gevoel kan de laptop een stuk sneller draaien dan dat hij momenteel doet. Hij hapert al enorm bij het laden van eenvoudige websites.

Nu heb ik zelf de gewoonte om gelijk een andere versie van Windows op mijn systemen te zetten, omdat ik dan van alle programma's van de leverancier af ben. Dit doe ik normaal gewoon met Windows op een bootable USB stickje.

Omdat het nu niet mijn eigen laptop is, vraag ik me het volgende af:
- Moet de leverancier geen Windows key leveren bij de laptop? Deze staat nergens op de laptop of in de meegeleverde doos. Anders moet ik iets anders vinden ;)

- Als ik instel dat de laptop via USB moet starten, dan pakt hij hem niet (hij zegt iets van bootable device [fail], terwijl het op andere laptops wel werkt). Is er een trucje voor om als nog op te starten via USB?

Het betreft een HP Pavilion TouchSmart 11 Notebook PC 11-e000ed
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:03:05 #2
305897 remi1986
This MF is infected by madness
pi_143734162
cd key zit in bios en zal de setup automatisch overnemen.

Start je op met F11 geloof ik? Op mijn HP laptop werkt dat gewoon.
pi_143734260
Bij nieuwe(re) laptops vanaf Windows 8.0 zit de product key idd in de bios ingebakken.

Mocht je echt een schone (dus niet via F11 of F8 waar je al die bloatware van de fabrikant weer bij krijgt) installatie willen doen, dan heb je die product key wél nodig.

Er zijn een aantal programma's voor die dat voor je kunnen achterhalen, echter kan ik niet op de namen komen :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:42:32 #4
305897 remi1986
This MF is infected by madness
pi_143734548
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 09:13 schreef StateOfMind het volgende:
Bij nieuwe(re) laptops vanaf Windows 8.0 zit de product key idd in de bios ingebakken.

Mocht je echt een schone (dus niet via F11 of F8 waar je al die bloatware van de fabrikant weer bij krijgt) installatie willen doen, dan heb je die product key wél nodig.

Er zijn een aantal programma's voor die dat voor je kunnen achterhalen, echter kan ik niet op de namen komen :@
met F11 bedoelde ik Boot menu om te kunnen opstarten vanaf usb
pi_143734698
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 09:42 schreef remi1986 het volgende:

[..]

met F11 bedoelde ik Boot menu om te kunnen opstarten vanaf usb
Ah oke, je kunt namelijk ook met een van de F-toetsen in een modus komen van waaruit je ook vanaf de HDD een nieuwe (met bloatware) installatie kunt uitvoeren. Ik dacht dat je dat bedoelde ;)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:08:36 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_143734824
Gewoon als je bij haar bent op strategische plaatsen glazen drinken plaatsen en hopen dat ze er eentje over haar laptop gooit.
pi_143735402
Op marktplaats verkopen ze processors en geheugens voor laptop voor weinig. Als je weet welke socket je hebt..

[ Bericht 0% gewijzigd door cjan op 23-08-2014 11:05:39 ]
pi_143736827
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 10:48 schreef cjan het volgende:
Op marktplaats verkopen ze processors en geheugens voor laptop voor weinig. Als je weet welke socket je hebt..
Dat maakt me niet zoveel uit. Ik wil gewoon een schone installatie doen. En dat lukt me niet :P

Heb het op 2 andere laptops geprobeerd die windows zowel op cd als usb direct pakken bij het opstarten.

Hij geeft nu aan: "checking media [fail]"
pi_143736971
Heb je al een product key?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_143737318
hiermee - Belarc Freeware kun je makkelijk
de key bekijken, verder 'n goed tooltje met info over je systeem :)
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:41:25 #11
76108 bluuf
Powershell fan
pi_143739039
Bootable USB sticks icm UEFI werken vaak niet zo lekker, je zal de stick echt in orde moeten maken met specifieke settings (Fat32 ipv NTFS bijvoorbeeld) om te kunnen booten.
Je kan uiteraard ook in de UEFI secure boot uitzetten en legacy boot aanzetten, dan zou het ook gewoon moeten werken.
pi_143750814
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 13:41 schreef bluuf het volgende:
Bootable USB sticks icm UEFI werken vaak niet zo lekker, je zal de stick echt in orde moeten maken met specifieke settings (Fat32 ipv NTFS bijvoorbeeld) om te kunnen booten.
Je kan uiteraard ook in de UEFI secure boot uitzetten en legacy boot aanzetten, dan zou het ook gewoon moeten werken.
tweede heb ik gedaan :p. Inmiddels draait t. En een stuk sneller dan voorheen.
pi_143760045
ik zou zeker zorgen dat het ding via EFI boot en niet via de classic method, het is even wat meer werk om een goed usb stokje in elkaar te knutselen, maar met die quickboot functies knalt dat ding echt door zn boot heen.

En waarom heb jij je mokkel geen betere laptop gedoneerd als nerd zijnde ?:-P
Vooral dat wat hier boven staat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')