Een paar telefoontjes waren wellicht genoeg geweest om te voorkomen dat de 42-jarige George J. uit Zeist 1,6 miljoen euro aan subsidie verduisterde. In plaats daarvan kreeg J. alle vrijheid om het geld, dat was bedoeld voor schoon elektrisch taxivervoer, achterover te drukken. Voormalige collega's kijken er niet van op dat de gewiekste J. dit voor elkaar kreeg.
Het zag er nog zo veelbelovend uit in oktober 2011. Het Nieuwegeinse bedrijf Prestige GreenCab van George J. krijgt van het ministerie van Economische Zaken 1,6 miljoen euro voor een proef met elektrisch taxivervoer. J is ervan overtuigd dat hij aan de vooravond staat van een revolutie in de mobiliteit.
Dat blijkt niet het geval. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vraagt sinds 2011 tevergeefs bij J. om accountantsverklaringen om te zien waar hij het geld aan uitgeeft. Uitleg komt er niet. Als blijkt dat J. het bedrag ook niet kan terugbetalen, wordt de stekker uit het project getrokken. De RVO doet aangifte. Afgelopen dinsdag werd J. opgepakt voor verduistering.
De taxichauffeur heeft zich volgens oud-collega's in de Utrechtse taxibranche 'helaas' laten verleiden tot schaamteloze zelfverrijking. Niet dat het iemand verbaast. 'George is een luchtfietser,' zegt Duco Douwstra, die J. van de Utrechtse Taxi Centrale (UTC) kent. 'Hij liep altijd langs een glibberige afgrond. Dan moet je niet gek staan te kijken als hij een keer naar beneden dondert.'
Met onvervalst plat Utrechts accent begint J. als stratenmaker. Als hij later taxichauffeur wordt, maakt hij met een vlotte babbel snel furore. 'Dat is iets wat hem kenmerkt,' zegt zelfstandig chauffeur Mijndert Eringaard. 'Hij kon lullen als Brugman. Daardoor kreeg hij veel voor elkaar.'
J. begint voor zichzelf met Prestige Taxi. Het bedrijf groeit snel, tot in 2008 de economische crisis toeslaat. Taxi Desk Utrecht, het bedrijf dat werkt onder de paraplu van Prestige Taxi, gaat failliet. Tientallen chauffeurs verwijten J. wanbeleid. Er zou worden geschoven met geld uit bv's en vakantiegelden. Pensioenpremies zouden niet of te laat worden betaald. Bij FNV Bondgenoten regent het klachten.
J. heeft dan al besloten zich toe te leggen op milieuvriendelijk ondernemerschap. Prins Maurits is in 2011 aanwezig bij de introductie van GreenCab. Als de collega-chauffeurs horen dat J. 1,6 miljoen euro subsidie krijgt voor GreenCab, gaan alle alarmbellen af. 'Iedereen wist dat hij het niet zo nauw neemt met de regels,' zegt Eringaard. De branche waarschuwt de gemeente en de politie. 'Wij wisten ook dat hij contacten had met mensen in de onderwereld. Daarnaast had hij talloze bv'tjes.'
De RVO, die het geld uitkeerde aan J., zegt dat er bij een aanvraag geen expliciete check op antecedenten wordt uitgevoerd. Na het uitkeren van de subsidie vinden er wel controles plaats. Wordt hier niet aan meegewerkt, zoals bij J., dan volgt aangifte. Woordvoerder Moniek Pronk: 'We zullen er alles aan doen om het geld terug te krijgen.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-subisidie-in.dhtmlHoe willen ze dat geld terug krijgen ?
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !