abonnement Unibet Coolblue
pi_143655198
Eigenlijk is het tegenstrijdig: wie gelooft in een bepaalde God en z'n 'geboden' zou iemand die heel anders leeft een beetje automatisch als 'slecht mens' moeten zien, of op z'n minst als verdwaalde ziel. Hoe je vervolgens met die mensen omgaat is een tweede verhaal maar als je ze als gelijkwaardig aan jezelf zou zien zou je je eigen geloof/levensstijl ook niet serieus nemen. En eigenlijk ben je vanuit hun oogpunt bekeken hoe dan ook zelf een lul, want:

1.Of je dwingt ze hetzelfde te geloven als jij en laat ze niet vrij in wat ze doen/geloven
2. Of je dwingt ze niet en accepteert dat hun ziel niet in de hemel komt of zelfs naar de hel gaat (zeker als het je eigen kinderen/geliefden zijn is dat erg)

Mijn vraag: bestaat er een geloof dat gebiedt dat je elk mens moet accepteren zoals ie is? Kan geloven en anderen als gelijkwaardig zien wel?
  donderdag 21 augustus 2014 @ 04:25:03 #2
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_143655335
Die religies zijn er wel... maar er is een verschil in wat een religie predikt en wat de aanhangers er zelf van maken. En dan heb je ook nog het verschil tussen wat een "echte godsdienst" is en wat meer gerekend wordt tot filosofische religies.

Zo zijn de Jezidi's erg tolerant voor andere religies... (maar niet altijd). En zijn ook doorgaans bijvoorbeeld de Alevieten doorgaans heel tolerant jegens andere religies (maar Assad is dit weer niet omdat hij een dictator is).
En als je de boeddhisten en de Sikhs als Godsdienst wilt zien, dan zijn zij ook doorgaans heel tolerant... Maar ook hier geld dat ze zo tolerant zijn als hun leiders.
En ja, ook het christendom is behoorlijk tolerant... en de meeste leiders zullen niet zeggen dat bijvoorbeeld moslims naar de hel zullen gaan.

Maar de islam...dat is een moeilijker verhaal. Dat hangt af van de moslim en hoe deze in het leven staat. Het jodendom en het christendom zijn voor de islam weliswaar geen gelijke religies, maar ze kunnen wel naast elkaar bestaan omdat ze net als hun in slechts een God geloven (en dat is de God waaruit ook de islam is ontstaan).
Maar gelijkwaardig? Het is maar welke moslim je het vraagt. Vraag je het Abouthaleb (burgemeester Rotterdam) dan zal hij vol overtuigd zeggen dat alle mensen gelijk zijn... maar vraag je het iemand van binnen IS, dan zal deze zeggen dat iedereen zich moet onderwerpen aan de (extreme) islam.

Maar goed in hartje Afrika heb je ook meerdere christelijke groeperingen die net zo fel zijn als IS... bijvoorbeeld het Leger van de Heer.... en in Amerika heb je ook hele enge groeperingen.

Hoe dan ook het zien van een ander geloof als gelijkwaardig... dat bestaat vooral door de inzichten van de spiritueel leiders. En misschien wel net zo belangrijk is het hoe een andere geloofsovertuiging over hun denkt. Want wie door een andere religieuze groep als vijand wordt gezien, zal zich vaak ook eerder als vijand gedragen. Dat is gewoon een natuurwet. ;)
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_143655453
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 04:25 schreef EricOscuro het volgende:
Die religies zijn er wel... maar er is een verschil in wat een religie predikt en wat de aanhangers er zelf van maken. En dan heb je ook nog het verschil tussen wat een "echte godsdienst" is en wat meer gerekend wordt tot filosofische religies.

Zo zijn de Jezidi's erg tolerant voor andere religies... (maar niet altijd). En zijn ook doorgaans bijvoorbeeld de Alevieten doorgaans heel tolerant jegens andere religies (maar Assad is dit weer niet omdat hij een dictator is).
En als je de boeddhisten en de Sikhs als Godsdienst wilt zien, dan zijn zij ook doorgaans heel tolerant... Maar ook hier geld dat ze zo tolerant zijn als hun leiders.
En ja, ook het christendom is behoorlijk tolerant... en de meeste leiders zullen niet zeggen dat bijvoorbeeld moslims naar de hel zullen gaan.
Maar nog geen 200-400 jaar geleden deden Christenen dat ook nog wel natuurlijk. De kruistochten toen waren alles behalve tolerant. Het is eerder 'de verlichting' die voor enige tolerantie heeft gezorgd hier dan dat het Christendom dat deed.
quote:
Maar de islam...dat is een moeilijker verhaal. Dat hangt af van de moslim en hoe deze in het leven staat. Het jodendom en het christendom zijn voor de islam weliswaar geen gelijke religies, maar ze kunnen wel naast elkaar bestaan omdat ze net als hun in slechts een God geloven (en dat is de God waaruit ook de islam is ontstaan).
Maar gelijkwaardig? Het is maar welke moslim je het vraagt. Vraag je het Abouthaleb (burgemeester Rotterdam) dan zal hij vol overtuigd zeggen dat alle mensen gelijk zijn... maar vraag je het iemand van binnen IS, dan zal deze zeggen dat iedereen zich moet onderwerpen aan de (extreme) islam.
Maar zal Aboutaleb dat ook menen? Daar gaat het om. Ik vind juist de mensen die het ene zeggen en het andere denken de engsten.

Als je echt in Allah/de weg van Mohammed gelooft, hoe kun je als burgervader/leider dan verantwoorden bij je God als je die groep niet 'de juiste weg' inleidt? Verantwoord het toestaan van Masters of Hardcore onder je volgelingen maar eens ;)
quote:
Maar goed in hartje Afrika heb je ook meerdere christelijke groeperingen die net zo fel zijn als IS... bijvoorbeeld het Leger van de Heer.... en in Amerika heb je ook hele enge groeperingen.

Hoe dan ook het zien van een ander geloof als gelijkwaardig... dat bestaat vooral door de inzichten van de spiritueel leiders. En misschien wel net zo belangrijk is het hoe een andere geloofsovertuiging over hun denkt. Want wie door een andere religieuze groep als vijand wordt gezien, zal zich vaak ook eerder als vijand gedragen. Dat is gewoon een natuurwet. ;)
Self fulfilling prophecy idd. Zit in de mens, helaas... En extremistische religieuze leiders willen slechts macht en gebruiken religie/angst om het volk dom te houden. Want als ze echt in die 72 maagden geloofden bliezen ze zichzelf wel op, in plaats van het de domste jongetjes van de klas te laten doen, toch?

Maar: in mijn ogen krijgt een volk ook wel de leider die ze verdient. Wij laten in Nederland toch ook niet de SGP ons de bergen (in ons geval sowieso wat lastig) injagen?
pi_143655467
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 03:48 schreef erik013 het volgende:

Mijn vraag: bestaat er een geloof dat gebiedt dat je elk mens moet accepteren zoals ie is?
ja dat bestaat

das het pindakaas geloof

alleen is er wel veel interne strijd

tussen nootjes pindakaasgelovers en smeerpindakaasboedhisten,

maar er zijn ook hotelpindakaascupjesgelovers, en als je het mij vraagt moet je daar dus zijn
eenzaampjes klim ik de eenzame berg op!
  donderdag 21 augustus 2014 @ 07:01:32 #5
225540 Pugg
Friends forever
pi_143655604
quote:
Mijn vraag: bestaat er een geloof dat gebiedt dat je elk mens moet accepteren zoals ie is? Kan geloven en anderen als gelijkwaardig zien wel?
Nee.
pi_143655625
Pastafari :+

Ze hebben geen geboden, maar 'liever nieten'
quote:
• Ik heb echt liever niet dat je... doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
• Ik heb echt liever niet dat je... mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip "zuiver" is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
• Ik heb echt liever niet dat je... mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Samey = Samey. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
• Ik heb echt liever niet dat je... je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: "doe 't effe lekker met jezelf", tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
• Ik heb echt liever niet dat je... discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
• Ik heb echt liever niet dat je... kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro's voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
• Ik heb echt liever niet dat je... rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
• Ik heb echt liever niet dat je... bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh... veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto's en in Mike's naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_143655628
Het geloof in een god en een waarheid laat per definitie weinig ruimte voor anders denken. Of anders zijn. Op individueel niveau zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Zeker in de wat zwarte momenten in de geschiedenis zijn er veel mensen van verschillende religies die opkwamen voor de mensen van een ander geloof die het zeer moeilijk hadden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_143656153
Lijkt me niet! Elk geloof dat vrijblijvend is, sterft stomweg uit omdat het niet wordt opgedrongen. Dat opdringen aan kinderen of bewoners van veroverde landen o.i.d. is de enige manier waarop zo'n groot sprookje stand kan houden, en dus in het belang van de machthebbers binnen dat sprookje.
censuur :O
  donderdag 21 augustus 2014 @ 08:44:37 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_143656229
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 03:48 schreef erik013 het volgende:
Eigenlijk is het tegenstrijdig: wie gelooft in een bepaalde God en z'n 'geboden' zou iemand die heel anders leeft een beetje automatisch als 'slecht mens' moeten zien, of op z'n minst als verdwaalde ziel. Hoe je vervolgens met die mensen omgaat is een tweede verhaal maar als je ze als gelijkwaardig aan jezelf zou zien zou je je eigen geloof/levensstijl ook niet serieus nemen.
Ik ben het hier al compleet mee oneens. Geloof kun je prima betrekken op alleen jezelf. Mensen kiezen er voor het anderen op te leggen, maar dat is toch echt alleen henzelf aan te rekenen. Maar het gaat op meer vlakken fout, bv. dat mensen hun eigen mening zien als absolute waarheid en niet kunnen bevatten dat andere mensen er andere meningen op nahouden.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  donderdag 21 augustus 2014 @ 08:50:06 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_143656299
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 08:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Lijkt me niet! Elk geloof dat vrijblijvend is, sterft stomweg uit omdat het niet wordt opgedrongen. Dat opdringen aan kinderen of bewoners van veroverde landen o.i.d. is de enige manier waarop zo'n groot sprookje stand kan houden, en dus in het belang van de machthebbers binnen dat sprookje.
Tja ik geloof dat de belangrijkste drijfveer voor menselijk gedrag zeker op militair, politiek gebied eigenbelang is. En dat ideologie en religie vaak misbruikt worden als rechtvaardiging er van. Door machthebbers. Of zo als Marx zegt. Religie is opium voor het volk. Alleen door het gebruik van een ideologie of religie kun je mensen denk ik zo massaal stom krijgen om zich in een nutteloze oorlog zoals de kruistochten of de latere wereldoorlogen te storten.

Met als achtergrond vaak grote economische belangen. Toegeven deze manier van kijken is wel negatief. En is generaliserend. Want het gaat wel voorbij aan de persoonlijkheden die bij conflicten betrokken zijn. Vaak belangrijk bij het winnen of verliezen van een conflict. Maar zolang machthebbers los van geloof en afkomst geweld de snelste oplossing vinden ben ik niet optimistisch over de toekomst en moet er denk ik nog even een WO3 overheen tot mensen op het gebied van conflict management wijzer worden. En mensen die zo verlicht zijn om tegen dat eigenbelang als factor in te gaan gaan vaak niet dood aan de ouderdom.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 21-08-2014 09:00:44 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_143657134
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 08:44 schreef twiFight het volgende:

[..]

Ik ben het hier al compleet mee oneens. Geloof kun je prima betrekken op alleen jezelf. Mensen kiezen er voor het anderen op te leggen, maar dat is toch echt alleen henzelf aan te rekenen. Maar het gaat op meer vlakken fout, bv. dat mensen hun eigen mening zien als absolute waarheid en niet kunnen bevatten dat andere mensen er andere meningen op nahouden.
Maar als je in een bepaalde God gelooft, dan zie je dat toch als waarheid? Anders twijfel je...
En hoe kun je ooit accepteren dat vooral je dierbaren zoals b.v. je kinderen of vrienden iets anders geloven/doen als je zelf ervan overtuigd bent dat je met jouw ideeën in de hemel komt?
pi_143657353
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 05:53 schreef pionnetje het volgende:

[..]

ja dat bestaat

das het pindakaas geloof

alleen is er wel veel interne strijd

tussen nootjes pindakaasgelovers en smeerpindakaasboedhisten,

maar er zijn ook hotelpindakaascupjesgelovers, en als je het mij vraagt moet je daar dus zijn
Treffende verwoording! :')
pi_143657375
Religie? Ik zou het meer een denkwijze noemen.
pi_143657513
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 03:48 schreef erik013 het volgende:
Mijn vraag: bestaat er een geloof dat gebiedt dat je elk mens moet accepteren zoals ie is? Kan geloven en anderen als gelijkwaardig zien wel?
Natuurlijk kan dat.. in iedere religie;
zelfs de Islam kan zeer tolerant zijn en de Koran staat vol met geboden, soera's en teksten over het respecteren van andersgelovigen .. mits je die specifieke er maar uitpikt en over andere, die veel aggresiever zijn en oproepen tot het bestrijden van 'ongelovigen' en 'afgoden-aanbidding' heenleest en negeert (hetzelfde is het geval in de Torah en Bijbel)

enkel is dat altijd de keuze en verantwoordelijkheid van een individuele gelovige en welke interpretatie van zijn 'geloof' hij kiest te volgen.

zelfs ongelovigen kunnen erg intollerant zijn tegenover mensen die hun mening niet delen: Ook dan is het niet zo dat hun 'levensbeschouwing hen dat oplegt maar vooral een uiting hoe mensen zélf tegenover anderen en verschillende meningen en levens-opvattingen staan.

Je 'religie', 'geloof' of levensbeschouwing is nooit intollerant an sich.. de persoon die deze interpreteert en uitvoert kan dat zijn, of niet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:56:23 #15
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_143658575
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 09:47 schreef erik013 het volgende:

[..]

Maar als je in een bepaalde God gelooft, dan zie je dat toch als waarheid? Anders twijfel je...
En hoe kun je ooit accepteren dat vooral je dierbaren zoals b.v. je kinderen of vrienden iets anders geloven/doen als je zelf ervan overtuigd bent dat je met jouw ideeën in de hemel komt?
Ja maar nu ga je dus al uit van de kenmerken van de huidige geloven, waarbij niet-gelovigen als minderwaardig worden gezien.

Waarom zou er geen geloof kunnen zijn waarbij je zelf gelukkig bent met het geloof, maar die geen negatieve waarde verbind aan niet-gelovigen? Volgens mij komt het Boeddhisme al aardig in de buurt.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_143661465
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:56 schreef twiFight het volgende:

[..]

Waarom zou er geen geloof kunnen zijn waarbij je zelf gelukkig bent met het geloof, maar die geen negatieve waarde verbind aan niet-gelovigen? Volgens mij komt het Boeddhisme al aardig in de buurt.
er zijn ook fundamentalistische boedhisten, bv Sangharājādhipati Tep Vong de Thaise groot patriarch en een machtige en invloedrijke Boedhistische monnik die bv geweld tegen andersdenkenden goedpraat en van mening is dat AIDS een straf is voor een 'foute' leefstijl...

De gedacht dat een bepaalde levensbeschouwing an sich al 'goed' zou zijn en vooral 'beter' dan 'andere' levensbeschouwingen, ligt natuurlijk ten gronde aan de houding van sommige 'gelovers' die stellen dat 'hun' geloof superieur is en 'beter' dan de geloven van 'anderen...

Juist als je een grote waarde legt om niet jouw eigen levensbeschouwing op te gaan dringen aan anderen of op basis van je eigen levensnormen te gaan oordelen of anderen 'goed of 'fout' zijn, moet je ook ophouden hun mogelijke 'levensbeschouwing' als 'fout' te willen betitelen;
Tenzij je juist je eigen geloofsbasis be-twijfelt en het bijna onmogelijk is _niet_ over anderen en hun 'geloof' een waarde-oordeel te vellen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 21 augustus 2014 @ 13:34:27 #17
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_143663041
Wat ik bedoel is dat een waarde-oordel vellen over anderen een menselijke eigenschap is en niet een eigenschap van de religie. In die zin kan volgens mij dus een religie wel degelijk andersdenkenden accepteren. Het zijn de gelovers die dat niet doen. Subtiel maar belangrijk verschil wat mij betreft.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_143663201
Ja, boeddhisme, wicca/hekserij en nog wel een aantal andere vooral polytheistische geloven/animistische/pantheistische...

Eigenlijk zijn vooral de abrahamisten zo heel erg anti andersdenkenden. Maar mensen blijven mensen, dus ik kan niet beloven dat men leeft wat men preekt.

[ Bericht 16% gewijzigd door erodome op 21-08-2014 13:51:42 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 20:33:26 #19
111528 Viajero
Who dares wins
pi_143678477
Het ligt er maar net aan hoe je de religie interpreteert. In de meeste religies heb je zaken als "heb uw naaste lief" en "gij zult niet doden".

In diezelfde religies heb je ook zaken als "dood de mensen die God niet eren" en "wie niet in God gelooft is minderwaardig".

En dan is het aan de persoon of personen om te kijken welk deel je in de praktijk gaat brengen.

Ik denk dat tolerante mensen meestal tolerant zullen zijn, en intolerante mensen intolerant. Binnen welke religie of ideologie ze dat doen lijkt me vooral af te hangen van waar iemand geboren is en met welke invloeden die persoon in contact komt.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 00:27:47 #20
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_143689225
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 05:31 schreef erik013 het volgende:

[..]

Maar nog geen 200-400 jaar geleden deden Christenen dat ook nog wel natuurlijk. De kruistochten toen waren alles behalve tolerant. Het is eerder 'de verlichting' die voor enige tolerantie heeft gezorgd hier dan dat het Christendom dat deed.
Klopt, en ik hoop dat ook de moslimwereld de weg naar verlichting inslaat. Let wel, er zijn veel moslims (degenen die we zelden in de media zien) die al lang verlicht zijn. Maar helaas nog steeds andere grote groepen die juist weer radicaliseren.

quote:
Maar zal Aboutaleb dat ook menen? Daar gaat het om. Ik vind juist de mensen die het ene zeggen en het andere denken de engsten.

Als je echt in Allah/de weg van Mohammed gelooft, hoe kun je als burgervader/leider dan verantwoorden bij je God als je die groep niet 'de juiste weg' inleidt? Verantwoord het toestaan van Masters of Hardcore onder je volgelingen maar eens ;)
Ik denk dat Aboutaleb het zeker wel meent. Niet alle moslims zijn ervan overtuigt dat je de koran letterlijk moet nemen, in elk geval nu niet meer. De letterlijke bewoordingen en regels passen niet meer in deze tijdsgeest, maar wel toen het meer dan duizend jaar geleden werd geschreven.
Daarvan zijn ook veel moslims overtuigd (misschien geen meerderheid, maar toch...).
[..]
quote:
Self fulfilling prophecy idd. Zit in de mens, helaas... En extremistische religieuze leiders willen slechts macht en gebruiken religie/angst om het volk dom te houden. Want als ze echt in die 72 maagden geloofden bliezen ze zichzelf wel op, in plaats van het de domste jongetjes van de klas te laten doen, toch?

Maar: in mijn ogen krijgt een volk ook wel de leider die ze verdient. Wij laten in Nederland toch ook niet de SGP ons de bergen (in ons geval sowieso wat lastig) injagen?
Dat heb je goed door. Er is altijd het domme voetvolk om zich op te blazen.Overigens zijn het niet altijd de religieuze extremisten die macht misbruiken en het volk terroriseren. "Wij" hebben ook altijd hele foute leiders in het Midden Oosten en Noord Afrika gesteund, die dood en verderf in eigen land zaaiden. Leiders die juist de religieus extremisten (of anderssoortige geloven) het leven bijna onmogelijk maakten.

En wat ons land betreft... wij hebben er ook honderden jaren over gedaan voordat wij echt verlicht waren (en dan heb ik het niet over philips lampen ;) ). Bovendien hadden we een flinke koopmansgeest, waardoor we altijd wat toleranter waren tegen andere culturen (anders viel er geen geld te verdienen).
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')