abonnement Unibet Coolblue
pi_143653224
Ik heb altijd benzineauto's gereden en weet dat ik bij rijden in de bergen goed toeren moet maken omdat dat beter is voor de motor. Nu heb ik tijdelijk een diesel te leen voor de vakantie en vraag me af of ik hier anders mee moet omgaan?

Het is een Peugeot 207 1.4 HDi, 160 Nm @ 1750 en 68 pk @ 4000 tpm.

Moet ik nu juist lager in de toeren heuvelop (rond het max koppel) of juist meer richting het max vermogen? Als ik merk dat ie het in een hogere versnelling niet trekt schakel ik uiteraard wel terug. Bij een benzinemotor hoor ik aan het geluid welk toerental de motor 'prettig' vindt, maar door het rauwere geluid van een diesel wat ik niet gewend ben, heb ik al snel het idee dat ik m te zwaar belast.

Heuvelaf rem ik op de motor, is het geen probleem als ik daarbij boven de 4000 toeren kom?
pi_143653301
Je hebt koppel nodig om een berg op te komen verder niet teveel nadenken naar gewoon op gevoel rijden
  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2014 @ 01:05:54 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_143653312
Als je naar die bergen toe rijdt, leer je het geluid wel kennen. Dan merk je het dus ook wel dat het ding minder goed trekt als je 20% omhoog gaat en terug moet schakelen.

Bij heuvelaf: gewoon het ding niet in het rode toerengebied jagen, dan komt het wel goed. En als dat nog niet genoeg is: af en toe kort maar krachtig bijremmen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_143654524
Gewoon boven het max-koppel houden (met de 207 dus boven 1750rpm). Bergaf zodanig dat de auto met gas los niet versnelt. Liever een beetje gas geven dan iedere keer bijremmen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_143654587
Je moet de versnelling kiezen waarmee je bergop nog snelheid kan creëren.
pi_143680610
Je moet het een beetje aanvoelen. Per dieselauto verschilt het weer. Zit zelf nu in Noord-Italië (uitlopers Alpen) en heb een seat leon 1.6 ecomotive. Rijdt heerlijk en hij kan het makkelijk aan, maar soms voel je wel in langzame haarspeldbochten dat ie het in de 2 niet meer lekker pakt. Er zit dan geen acceleratie meer in en hij loopt gewoon moeilijk. Dan gewoon terug naar de 1. Dat ligt ook aan de versnellingsbak met lange verhoudingen van deze auto, maar over het algemeen geldt dat je op een toerental moet rijden waarbij de motor nog 'trekt' als je wat extra gas geeft.
pi_143839044
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 01:05 schreef klawie het volgende:
Je hebt koppel nodig om een berg op te komen verder niet teveel nadenken naar gewoon op gevoel rijden
Ehm nee. Gewoon PK's. Vermogen dus. Je moet arbeid verrichten en daarvoor heb je vermogen nodig. Hoe meer vermogen, hoe meer arbeid je kan verrichten in dezelfde tijd. Je bent dus sneller boven.

Met je moersleutel kan je veel koppel genereren, maar je gaat er niet snel de berg mee omhoog.

OT, kleine diesel. Gewoon terugschakelen. Niet teveel toeren maken (dwz in het rood jagen).
pi_143839306
BIj accelereren tussen de 3 en 5 duizend toeren houden.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143840069
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 02:38 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Je moet de versnelling kiezen waarmee je bergop nog snelheid kan creëren.
Het enige juiste antwoord. Als je het gas intrapt en er gebeurd niks zit je in een te hoge versnelling.
Naar beneden ga je in diezelfde versnelling weer omlaag, dus in 3 omhoog is bijna altijd ook weer in 3 omlaag om op de motor af te remmen.

Dat een diesel op een laag toerental zijn max koppel heeft zegt overigens niet automatisch dat hij daar ook het meeste vermogen levert of het blok lekker loopt. Ook met een diesel mag je best een beetje toeren maken als je moet klimmen, zeker aangezien je waterpomp ook meeloopt met het toerental, meer toeren = meer koelvermogen = nodig voor klimmen.

Tis ook een kwestie van een beetje je auto aanvoelen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:15:01 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_143840815
Straks ben je verziekt, want dit gaat zoooo veel lekkerder rijden in de bergjes ^O^

Bergaf mag hij best lekker in de toeren; verder als dat je normaliter opschakelt. Laat hem er wel rustig inlopen, niet terugschakelen zodat hij meteen 5k maakt, maar dat zul je vast wel weten. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:49:45 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_143841825
Berg af maakt niet uit als hij wat hoger in de toeren blijft, er vind geen ontbranding plaats maar wel koeling en smering. Toevallig gister met de vrachtauto de cauberg op en af geweest. Naar beneden op de retarder.. Eenmaal beneden wel een bult foutmeldingen _O-.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:44:34 #12
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_143843524
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 11:49 schreef blup het volgende:
Berg af maakt niet uit als hij wat hoger in de toeren blijft, er vind geen ontbranding plaats maar wel koeling en smering. Toevallig gister met de vrachtauto de cauberg op en af geweest. Naar beneden op de retarder.. Eenmaal beneden wel een bult foutmeldingen _O-.
hoe werkt dat in de praktijk met zo'n retarder? Schakel je dat zelf in of gaat dat vanzelf aan?
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:05:20 #13
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_143844154
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 12:44 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

hoe werkt dat in de praktijk met zo'n retarder? Schakel je dat zelf in of gaat dat vanzelf aan?
Je kan 'm automatisch zetten, dan schakelt hij in als je de rem zachtjes in drukt. Je kan hem ook met een knopje aanzetten, dan schakelt hij zelf terug terug en dan blijft hij aan tot stilstand.

Hier een animatie over een olie-retarder: In mijn geval zal hij wel te heet geworden zijn...
pi_143846667
Het bleek inderdaad een kwestie van gevoel te zijn :) Reed het lekkerst om tussen de 2000 en 2500 toeren te blijven, ging het echt wat steiler omhoog was het om vaart te maken wel nodig om door te trekken tot 3500 - 4000.

Heel stuk langs de Kroatische kust gereden (Krk - Zadar), prachtige kustweg met ook flink wat hoogteverschil. Weg was zo goed als verlaten, was echt heerlijk om daar te rijden _O_ met dit uitzicht naast je:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')