abonnement Unibet Coolblue
pi_143657146
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 21:12 schreef Patroon het volgende:

[..]

Waarom is dat overdreven? Dat een band niet de aangegeven 23mm is maar 25mm of andersom, zegt natuurlijk niets over het feit of 25mm beter is dan 23mm of andersom. Het blad Fiets van paar vorige maand had er een heel artikel over geschreven, ze hadden de 25mm op testbank getest en kwam beter uit de bus qua rolweerstand en comfort dan de 23mm. De verschillen zullen weliswaar klein zijn, maar beter = beter.

Ik rij nu afwisselend met de 23mm Fortezza's en 25mm Vittoria's, daarom heb ik nu een aardig beeld van de verschillen. Ik durf met de 25mm Vittoria's een stuk harder door de bocht dan de 23mm. Dit kan ook komen, omdat de Vittoria's een stuk zachter rubber hebben, waardoor ze meer "plakken" aan de weg. Ook omdat er wat minder bar in hoeft, voelen ze ook nog eens een stuk comfortabeler aan (vooral op klinkers). Ivm de verschillende compounds is het natuurlijk enigszins lastig te bepalen of het verschil door de 25mm komt of door het verschil in rubber, feit blijft wel dat je met 25mm een stuk meer oppervlakte hebt waarmee je schuin door de bocht kunt. Ik heb mijn Vittorias ook opgemeten en waren na 1e x monteren echt 25mm. Denk dat ze nu zelfs 26mm zijn, want achter zitten ze een stuk dichter bij de achtervork dan eerst. :)
Nou ja, overdreven is misschien wat dik aangezet :)
Ik bedoel te zeggen dat niet elke 25mm die je koopt een vooruitgang hoeft te betekenen.
Mijn eerste ervaring met een 25mm band was ronduit kut, zelfs in een rechte lijn op een nat wegdek brak m'n wiel achter weg... Ik had gewoon iets langer moeten nadenken en niet in een impuls die Mavic's moeten kopen.
Gelukkig heb jij betere ervaringen, ik zal het zeker nog een keer proberen met een ander merk.
Als er teams zijn die Parijs Roubaix met zelfs 28mm rijden toont dat aan dat verschillende omstandigheden tot verschillende bandenkeuzes kan leiden.
Trouwens, de Michelin Pro's waar ik nu mee rijd komen qua lekbestendigheid vrij goed naar voren in tests. Maar ik reed dit weekend wel lek op een ieniemienie stukje glas/steen. Terwijl ik met m'n cheapass Vitorria's zonder probleem met de grootste scheuren en stukken glas heb rondgereden.

[ Bericht 2% gewijzigd door forty-two op 21-08-2014 09:54:48 ]
Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:10:12 #127
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_143657533
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 04:34 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Ik zou in ieder geval een reserve setje stifttanden meenemen als nog enigszins toonbaar thuis wilt komen. Niet meer op rijden dus!
Bedoel je zoiets?
http://www.bikester.nl/fi(...)kettingen/16383.html
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_143657673
Ik ben nu bezig om te kijken wat er met mijn boddy aan de hand, al een hele tijd komt er af en toe als ik fiets een harde klik vanaf. Het klinkt een beetje als "pang" of "pong" en ik weet bijna zeker dat het niet aan de spaken ligt, maar dat weet ik niet 100%

De cassette heb ik er al afgehaald en schoongemaakt met wasbenzine dus die is weer bling bling.

Maar nu is mijn vraag hoe kom ik verder in de boddy? Moet ik gewoon met 2 inbussleutels aan beiden kanten en dan tegenovergesteld draaien?



Het gaat om een shimano 11sp boddy
pi_143657674
quote:
Eerder dit:

pi_143657692
quote:
Als je een 6/7/8 speed casette hebt wel ja.
En een kettingpons natuurlijk.
Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:20:18 #131
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_143657786
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:16 schreef forty-two het volgende:

[..]

Als je een 6/7/8 speed casette hebt wel ja.
En een kettingpons natuurlijk.
De zoekfunctie op die site is echt belabberd, kan niks vinden voor een 10 speed
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_143657850
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:20 schreef Fretwork het volgende:

[..]

De zoekfunctie op die site is echt belabberd, kan niks vinden voor een 10 speed
deze dan?
http://www.mantel.com/shimano-breekpen-10s
En koop een fatsoenlijke kettingpons, niet 1 van ¤3.50. Die zijn kud.
Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:33:44 #133
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_143658048
Heeft iemand hier weleens via Wiggle besteld?
Zit in de UK en ben benieuwd of die levertijden ongeveer kloppen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:39:09 #134
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_143658166
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:33 schreef Fretwork het volgende:
Heeft iemand hier weleens via Wiggle besteld?
Zit in de UK en ben benieuwd of die levertijden ongeveer kloppen.
Bikester zit in Duitsland, dinsdag besteld is vrijdag binnen. Hou daar ook rekening mee.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:46:40 #135
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_143658336
quote:
10s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:39 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Bikester zit in Duitsland, dinsdag besteld is vrijdag binnen. Hou daar ook rekening mee.
Ik ben volgende week op vakantie, dus dat is niet zo'n probleem. Toch bedankt voor de tip!
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_143658359
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:33 schreef Fretwork het volgende:
Heeft iemand hier weleens via Wiggle besteld?
Zit in de UK en ben benieuwd of die levertijden ongeveer kloppen.
Maar waarom bestel je niet gewoon 1 of 2 nieuwe kettingen?
Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything
pi_143658455
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu bezig om te kijken wat er met mijn boddy aan de hand, al een hele tijd komt er af en toe als ik fiets een harde klik vanaf. Het klinkt een beetje als "pang" of "pong" en ik weet bijna zeker dat het niet aan de spaken ligt, maar dat weet ik niet 100%

De cassette heb ik er al afgehaald en schoongemaakt met wasbenzine dus die is weer bling bling.

Maar nu is mijn vraag hoe kom ik verder in de boddy? Moet ik gewoon met 2 inbussleutels aan beiden kanten en dan tegenovergesteld draaien?

[ afbeelding ]

Het gaat om een shimano 11sp boddy
En we gaan verder. 'Klussen met Kolonel'

Body er afhalen is inmiddels gelukt en heb die nu dus helemaal uit elkaar. Hij zat trouwens helemaal niet heel goed vast was misschien dat doordraaien verklaarde.

Nu is mijn vraag wat moet ik schoonmaken. Of moet ik dat vet?! vooral laten zitten en juist niet schoonmaken?



  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:51:10 #138
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_143658463
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:47 schreef forty-two het volgende:

[..]

Maar waarom bestel je niet gewoon 1 of 2 nieuwe kettingen?
In plaats van een cassette erbij?
Plan was nu een cassette + ketting en dan evt. noodgereedschap in de vorm van breekpennen en een kettingpons.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_143658503
Kolonel,je moet ff wat vet op die palletjes doen. Liefst synthetisch want dat bevriest minder snel in de winter.

Ook ff wat vet op dat binnenwerk van je naaf waar die palletjes doorheen ratellen. (laatste foto)
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 21 augustus 2014 @ 10:55:55 #140
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_143658565
Ik zou het ff schoonmaken met een kwastje en wat terpentine en dan smeren met dikke olie kolonel. Gene vet. En alleen die palletjes uiteraard.
pi_143658593
Dus alleen deze dingen?
pi_143658772
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:51 schreef Fretwork het volgende:

[..]

In plaats van een cassette erbij?
Plan was nu een cassette + ketting en dan evt. noodgereedschap in de vorm van breekpennen en een kettingpons.
Ah ok, dat had ik niet begrepen.
Enig idee hoe oud(km's) je cassette nu is, zitten er bramen op de tanden?
Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:06:03 #143
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_143658802
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:04 schreef forty-two het volgende:

[..]

Ah ok, dat had ik niet begrepen.
Enig idee hoe oud(km's) je cassette nu is, zitten er bramen op de tanden?
Pfff geen idee, ik heb hem overgenomen van mijn vader. Bel hem vanavond wel even.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_143658806
Zou ook dat ratelwerk doen, want metaal op metaal zonder smering is extra slijtage. Uiteraard niet teveel en zoals kaas zegt olie. Zelfs wat je op de ketting smeert kan erop.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_143658852
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:06 schreef Patroon het volgende:
Zou ook dat ratelwerk doen, want metaal op metaal zonder smering is extra slijtage. Uiteraard niet teveel en zoals kaas zegt olie. Zelfs wat je op de ketting smeert kan erop.
Ah oke bedankt! Ik heb wel zo'n groen flesje Finish line wet lube dan smeer ik dat er gewoon op.
pi_143658857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:57 schreef KolonelBroodje het volgende:
Dus alleen deze dingen? [ afbeelding ]
Hoort elke opening niet zo'n palletje te hebben? Enig idee hoe dat zit?
Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:14:09 #147
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_143658962
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 10:55 schreef kaasplankje het volgende:
Ik zou het ff schoonmaken met een kwastje en wat terpentine en dan smeren met dikke olie kolonel. Gene vet. En alleen die palletjes uiteraard.
Dunne olie! Met een hoge viscositeit. Naaimachine olie oid, zolang het maar geen rode poetsolie is.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:20:02 #148
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_143659086
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:08 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Ah oke bedankt! Ik heb wel zo'n groen flesje Finish line wet lube dan smeer ik dat er gewoon op.
Die dus niet. Zitten additives in die oneffenheden opvullen (ketting schalmen) en dat wil je niet. Dat spul heeft ook een te hoge capillaire werking dus kruipt overal tussen. Ook tussen de afdichtingen. Het zal wel smeren maar is niet optimaal en je moet iets hebben dat de afdichtingen niet aantast.

Overigens, fietsen doe je als de beste maar poetsen moet je nog leren als ik naar die naaf kijk. Is het vuiligheid, corrosie of een echte scheur aan de linker binnenkant?

[ Bericht 9% gewijzigd door buzz1291 op 21-08-2014 11:28:25 ]
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 21 augustus 2014 @ 12:10:22 #149
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_143660447
Boah, ik zou toch dikkere olie nemen anders is het met een bui verdwenen, en niet te zuinig ermee. Het mag daar niet gaan roesten en ook niet vastkoeken. Gewone smeerolie zou ik pakken en dan dit onderhoud 1x of 2x per jaar uitvoeren, afhankelijk van hoevaak je in het slechte weer rijdt.

En niet naar Buzz luisteren want die fietst alleen als de zon schijnt.
pi_143660741
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 12:10 schreef kaasplankje het volgende:
Boah, ik zou toch dikkere olie nemen anders is het met een bui verdwenen, en niet te zuinig ermee. Het mag daar niet gaan roesten en ook niet vastkoeken. Gewone smeerolie zou ik pakken en dan dit onderhoud 1x of 2x per jaar uitvoeren, afhankelijk van hoevaak je in het slechte weer rijdt.

En niet naar Buzz luisteren want die fietst alleen als de zon schijnt.
Ik ben net even naar de FM gefietst hier in het dorp en heb deze 2 flesjes meegenomen.



Welke zou jij er dan op smeren?


@buzz gelukkig is het een beetje vuiligheid en geen scheur daar op mijn naaf :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')