Nou ja, overdreven is misschien wat dik aangezetquote:Op woensdag 20 augustus 2014 21:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Waarom is dat overdreven? Dat een band niet de aangegeven 23mm is maar 25mm of andersom, zegt natuurlijk niets over het feit of 25mm beter is dan 23mm of andersom. Het blad Fiets van paar vorige maand had er een heel artikel over geschreven, ze hadden de 25mm op testbank getest en kwam beter uit de bus qua rolweerstand en comfort dan de 23mm. De verschillen zullen weliswaar klein zijn, maar beter = beter.
Ik rij nu afwisselend met de 23mm Fortezza's en 25mm Vittoria's, daarom heb ik nu een aardig beeld van de verschillen. Ik durf met de 25mm Vittoria's een stuk harder door de bocht dan de 23mm. Dit kan ook komen, omdat de Vittoria's een stuk zachter rubber hebben, waardoor ze meer "plakken" aan de weg. Ook omdat er wat minder bar in hoeft, voelen ze ook nog eens een stuk comfortabeler aan (vooral op klinkers). Ivm de verschillende compounds is het natuurlijk enigszins lastig te bepalen of het verschil door de 25mm komt of door het verschil in rubber, feit blijft wel dat je met 25mm een stuk meer oppervlakte hebt waarmee je schuin door de bocht kunt. Ik heb mijn Vittorias ook opgemeten en waren na 1e x monteren echt 25mm. Denk dat ze nu zelfs 26mm zijn, want achter zitten ze een stuk dichter bij de achtervork dan eerst.
Bedoel je zoiets?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 04:34 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik zou in ieder geval een reserve setje stifttanden meenemen als nog enigszins toonbaar thuis wilt komen. Niet meer op rijden dus!
Eerder dit:quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:10 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Bedoel je zoiets?
http://www.bikester.nl/fi(...)kettingen/16383.html
Als je een 6/7/8 speed casette hebt wel ja.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:10 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Bedoel je zoiets?
http://www.bikester.nl/fi(...)kettingen/16383.html
De zoekfunctie op die site is echt belabberd, kan niks vinden voor een 10 speedquote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:16 schreef forty-two het volgende:
[..]
Als je een 6/7/8 speed casette hebt wel ja.
En een kettingpons natuurlijk.
deze dan?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:20 schreef Fretwork het volgende:
[..]
De zoekfunctie op die site is echt belabberd, kan niks vinden voor een 10 speed
Bikester zit in Duitsland, dinsdag besteld is vrijdag binnen. Hou daar ook rekening mee.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:33 schreef Fretwork het volgende:
Heeft iemand hier weleens via Wiggle besteld?
Zit in de UK en ben benieuwd of die levertijden ongeveer kloppen.
Ik ben volgende week op vakantie, dus dat is niet zo'n probleem. Toch bedankt voor de tip!quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:39 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Bikester zit in Duitsland, dinsdag besteld is vrijdag binnen. Hou daar ook rekening mee.
Maar waarom bestel je niet gewoon 1 of 2 nieuwe kettingen?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:33 schreef Fretwork het volgende:
Heeft iemand hier weleens via Wiggle besteld?
Zit in de UK en ben benieuwd of die levertijden ongeveer kloppen.
En we gaan verder. 'Klussen met Kolonel'quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu bezig om te kijken wat er met mijn boddy aan de hand, al een hele tijd komt er af en toe als ik fiets een harde klik vanaf. Het klinkt een beetje als "pang" of "pong" en ik weet bijna zeker dat het niet aan de spaken ligt, maar dat weet ik niet 100%
De cassette heb ik er al afgehaald en schoongemaakt met wasbenzine dus die is weer bling bling.
Maar nu is mijn vraag hoe kom ik verder in de boddy? Moet ik gewoon met 2 inbussleutels aan beiden kanten en dan tegenovergesteld draaien?
[ afbeelding ]
Het gaat om een shimano 11sp boddy
In plaats van een cassette erbij?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:47 schreef forty-two het volgende:
[..]
Maar waarom bestel je niet gewoon 1 of 2 nieuwe kettingen?
Ah ok, dat had ik niet begrepen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:51 schreef Fretwork het volgende:
[..]
In plaats van een cassette erbij?
Plan was nu een cassette + ketting en dan evt. noodgereedschap in de vorm van breekpennen en een kettingpons.
Pfff geen idee, ik heb hem overgenomen van mijn vader. Bel hem vanavond wel even.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 11:04 schreef forty-two het volgende:
[..]
Ah ok, dat had ik niet begrepen.
Enig idee hoe oud(km's) je cassette nu is, zitten er bramen op de tanden?
Ah oke bedankt! Ik heb wel zo'n groen flesje Finish line wet lube dan smeer ik dat er gewoon op.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 11:06 schreef Patroon het volgende:
Zou ook dat ratelwerk doen, want metaal op metaal zonder smering is extra slijtage. Uiteraard niet teveel en zoals kaas zegt olie. Zelfs wat je op de ketting smeert kan erop.
Hoort elke opening niet zo'n palletje te hebben? Enig idee hoe dat zit?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:57 schreef KolonelBroodje het volgende:
Dus alleen deze dingen? [ afbeelding ]
Dunne olie! Met een hoge viscositeit. Naaimachine olie oid, zolang het maar geen rode poetsolie is.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:55 schreef kaasplankje het volgende:
Ik zou het ff schoonmaken met een kwastje en wat terpentine en dan smeren met dikke olie kolonel. Gene vet. En alleen die palletjes uiteraard.
Die dus niet. Zitten additives in die oneffenheden opvullen (ketting schalmen) en dat wil je niet. Dat spul heeft ook een te hoge capillaire werking dus kruipt overal tussen. Ook tussen de afdichtingen. Het zal wel smeren maar is niet optimaal en je moet iets hebben dat de afdichtingen niet aantast.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 11:08 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Ah oke bedankt! Ik heb wel zo'n groen flesje Finish line wet lube dan smeer ik dat er gewoon op.
Ik ben net even naar de FM gefietst hier in het dorp en heb deze 2 flesjes meegenomen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 12:10 schreef kaasplankje het volgende:
Boah, ik zou toch dikkere olie nemen anders is het met een bui verdwenen, en niet te zuinig ermee. Het mag daar niet gaan roesten en ook niet vastkoeken. Gewone smeerolie zou ik pakken en dan dit onderhoud 1x of 2x per jaar uitvoeren, afhankelijk van hoevaak je in het slechte weer rijdt.
En niet naar Buzz luisteren want die fietst alleen als de zon schijnt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |