abonnement Unibet Coolblue
pi_143623261
OP:

Ik zelf geloof niet in een God. Niet dat ik het totaal uitsluit, want de 'big bang theory' vind ik ook een theorie die me ver te boven gaat. Maar toch vind ik dat van alle onbevatbare theorieen nog degene waar het meeste aantoonbare bewijs/logische aanwijzingen voor te vinden is. En ook scheelt het dat eigenlijk de meeste wetenschappers die hierin onderzoek naar doen een klein beetje op 1 lijn zitten over hoe en wanneer het ongeveer gebeurd is. Nieuwe informatie door onderzoek kan dat beeld soms nog wat veranderen. Niemand heeft er belang bij om die nieuwe informatie niet te accepteren zolang die informatie goed aantoonbaar en te beargumenteren is, een onderzoeker wil zoveel mogelijk duidelijke feiten.

Dat is wel anders met geloof, waar bij een heleboel verschillende theorieen/religies hebt waarbinnen ook nog eens weer heel veel verschillende substromingen en andere intepretaties van woorden uiit De Bijbel en de Koran toegepast worden. Het is niet meer objectief, want nieuwe informatie zoeken of deze toelaten betekend dat je God/Allah durft te betwijfelen.

Ik ben van mening: moet je niet gewoon als zo'n goed mogelijk mens leven? Als God niet bestaat dan heeft je leven op aarde sowieso altijd nog betekenis gehad. Als je na je overlijden er toch achterkomt dat ie voor jou onverwachts blijkt te bestaan, dan zou ie je toch alsnog toelaten in de hemel.

Want als ik b.v. zie hoe Jesus vond dat een goed mens moest leven:

quote:
vereer alleen Mij
maak geen afgodsbeelden
misbruik Mijn Naam niet
houd de sabbat in ere
toon eerbied voor je vader en je moeder
pleeg geen moord
pleeg geen overspel
steel niet
lieg niet
zet je zinnen niet op iemand of op iets van een ander.
Dan doe ik vrijwel al die dingen al. Uit mezelf nog wel helemaal.
Is dat niet de uiteindelijke intentie, dat je die dingen doet? En vereer ik daarmee al niet automatisch Jesus? Ondanks dat ik niet naar de kerk ga.

quote:
God liefhebben met alles wat in je vermogen ligt;
en je naaste liefhebben als jezelf.
Als je je naasten lief hebt als jezelf,,heb je dan niet automatisch God ook lief?
Moet je daarvoor naar de kerk? Want b.v. je kan nog 50 jaar lang de hele week in de kerk aanwezig zijn en dienen, maar als je intussen je schuldig maakt aan aanranding van kinderen...

Dus: als er toch een God nog zou bestaan: zou goed en eerlijk leven dan niet genoeg zijn om Hem/Jesus te vereren en liefhebben? Want als zo'n priester zulke vreselijke daden uiteindelijk vergeven kan worden, zou het veel minder erge feit dat je niet in de kerk kwam (maar verder wel grotendeels leefde zoals Hij/Jesus dat wilden) NIET vergeven kunnen worden?

Samenvatting: zou een goed mens zijn, met respect en liefde naar anderen, die z'n naasten en zwakkeren helpt wanneer het nodig is en geen crimineel of onfatsoenlijk gedrag vertoont zoals stelen of vreemdgaan, niet in alle gevallen het beste zijn? Als er geen God bestaat dan heb je in elk geval een aards leven van enige betekenis gehad, en als ie toch wel blijkt te bestaan, zou je toch alsnog wel als goed mens 'binnen mogen'? Want de belangrijkste essentie van geloven lijkt me niet zoveel mogelijk in de kerkbanken zitten.

Wat denken rde eligieuze mensen hiervan? Ik ben benieuwd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143623390
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:34 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Deze mensen kenden de Bijbel niet. En al sla je me dood, ik kan me niet in hen verplaatsen. Ik zou niet weten wat ik zou doen of denken als ik één van hen was.
Maar met de kennis wat ik nu heb, zou ik machinale, dus duidelijk handgemaakte dingen niet als Gods hand zien :)
Kom, dit is een gedachtenexperiment! Het hoeft niet echt te bestaan! Die mensen hebben jouw kennis natuurlijk niet. Doe dan maar alsof ze de Bijbel wel kennen, als dat het makkelijker maakt voor je. Verplaats je in zo'n hypothetisch persoon!

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:34 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Maar ik schreef het eerder al, aan de hand van de beschrijvingen hebben de mensen die het hebben bestudeerd, het herkend. Toen ik bijbelstudie deed heb ik het ook bestudeerd en ik geloof het :P
Welke mensen die het hebben bestudeerd? Want bij mijn weten is dat geen algemeen gangbare uitleg van de Bijbel. Wellicht wel onder Mormonen of andere Amerikaanse Christelijke groepjes, maar zeker niet algemeen.

Wetenschappers / historici zien zover ik weet geen reden om te denken dat de schrijvers van de Bijbel überhaupt wisten dat Amerika bestond, laat staan daarover schreven. Dus ik heb een sterk vermoeden dat die 'mensen die het hebben bestudeerd' behoren tot een Amerikaanse Christelijke groepering, dat is de reden dat ik ernaar vraag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 20-08-2014 12:12:35 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143623440
De "moraal" uit de bijbel is een samenvatting van alles wat al normaal werd geacht. Dergelijk gedrag is van belang voor het functioneren van een groep mensen, een evolutionair voordeel. Al duizenden jaren lang.

De bijbel en andere "heilige" geschriften gebruiken wat al was. Want al lang voor de bijbel wisten mensen dat sommig gedrag voordelig is voor de groep en het eigen voortbestaan.

Verder, religie: :') :') :')
pi_143623464
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:45 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Heb je nooit in God geloofd? Ook niet toen je nog heel klein was?
Ik heb wel eens als kind gespeeld met de gedachte, sure. In het algemeen dan, niet specifiek de christelijke god. Maar ik heb die gedachte weer redelijk snel verworpen.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:45 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Hoezo dat?
Volgens jou weet ik dan helemaal niets omdat wat ik weet, jij er niet in geloofd.
Ik zei al eerder dat ik nu weet waarom alles is zoals het nu is. Maar dat is voor jou natuurlijk geen antwoord ;)
Het is prima dat je gelooft wat je gelooft, en daar heb ik alle begrip voor. Waar ik meer moeite mee heb is dat je dat 'weten' noemt. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143623880
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kom, dit is een gedachtenexperiment! Het hoeft niet echt te bestaan! Die mensen hebben jouw kennis natuurlijk niet. Doe dan maar alsof ze de Bijbel wel kennen, als dat het makkelijker maakt voor je. Verplaats je in zo'n hypothetisch persoon!

Okay, dus ik leef in die tijd en ik ken de Bijbel. En toen kwam er een vliegtuig langs en ik dacht: Whoa! Wat is dat?! Dat is geen vogel! Maar wat is het dan? I don't know. En ik ging door met mijn voedsel bereiden.
Maar toen viel het vliegtuig naar beneden en ik zag dat het onmogelijk Gods hand kon zijn, want het was van materiaal gemaakt. En niet iets natuurlijks.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welke mensen die het hebben bestudeerd? Want bij mijn weten is dat geen algemeen gangbare uitleg van de Bijbel. Wellicht wel onder Mormonen of andere Amerikaanse Christelijke groepjes, maar zeker niet algemeen.

Wetenschappers / historici zien zover ik weet geen reden om te denken dat de schrijvers van de Bijbel überhaupt wisten dat Amerika bestond, laat staan daarover schreven. Dus ik heb een sterk vermoeden dat die 'mensen die het hebben bestudeerd' behoren tot een Amerikaanse Christelijke groepering, dat is de reden dat ik ernaar vraag.
De JG. :)
pi_143623957
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb wel eens als kind gespeeld met de gedachte, sure. In het algemeen dan, niet specifiek de christelijke god. Maar ik heb die gedachte weer redelijk snel verworpen.

Ik zal niet vragen waarom, want ik ken het antwoord. Maar het is wel jammer :P
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:02 schreef Molurus het volgende:
.
[..]

Het is prima dat je gelooft wat je gelooft, en daar heb ik alle begrip voor. Waar ik meer moeite mee heb is dat je dat 'weten' noemt. ;)
Als ik het niet 'weet', zou ik het niet geloven ;)
pi_143624042
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:17 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Okay, dus ik leef in die tijd en ik ken de Bijbel. En toen kwam er een vliegtuig langs en ik dacht: Whoa! Wat is dat?! Dat is geen vogel! Maar wat is het dan? I don't know. En ik ging door met mijn voedsel bereiden.
Het onderstreepte is iets dat, in mijn ervaring, bijna geen enkel mens kan: voor zichzelf toegeven dat ze iets hebben waargenomen waarvan ze niet weten wat het is. Als je dat kan... heel knap, maar dan ben je wel een uiterst zeldzame uitzondering.

Zeker aangezien je die positie niet inneemt ten aanzien van vermeende voorspellingen in de Bijbel.

Kun je je voorstellen dat zo iemand religieuze invulling geeft aan zo'n gebeurtenis, in plaats van gewoon te zeggen 'ik weet het niet'? Ik verwacht bijna niet anders namelijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:17 schreef Meliae. het volgende:

Maar toen viel het vliegtuig naar beneden en ik zag dat het onmogelijk Gods hand kon zijn, want het was van materiaal gemaakt. En niet iets natuurlijks.
Dat neerstorten is in dit geval niet gebeurd. ;) Die mensen hebben, zover ik weet, nog steeds geen idee wat het was waar ze op schoten. Het is vanzelfsprekend zinloos om met pijl en boog te schieten op vliegtuigen. En het lijkt me glashelder dat deze mensen dat niet weten.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:17 schreef Meliae. het volgende:

[..]

De JG. :)
Hmm... is dat een gebruikelijke uitleg onder Jehova Getuigen? Dat is dan een nieuwe voor me. Heb je wellicht een linkje of bron daarvan? :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 20-08-2014 13:05:37 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143624130
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:20 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Ik zal niet vragen waarom, want ik ken het antwoord. Maar het is wel jammer :P
Da's gek, want dat heb ik je helemaal niet verteld. :D Daar kunnen in potentie allerlei redenen voor hebben bestaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:20 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Als ik het niet 'weet', zou ik het niet geloven ;)
Ehm... geloven en weten zijn geen synoniemen he. Daarom zijn het ook verschillende woorden. :D

Zo geloof ik dat er ander leven bestaat in het universum dan alleen het leven dat op de aarde bestaat. Maar weten doe ik dat niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143624186
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:20 schreef Meliae. het volgende:
De Hebreeuwse versie.
Dit is niet de grondtekst van het N.T. Deze is namelijk in het Koiné Grieks. En of je Hebreeuws kunt lezen heb ik zelfs mijn twijfels over. Dus welke versie van de Bijbel heb jij ' bestudeerd ' ? En indien je het nog niet weet, ook het O.T. is gebaseerd op de Septuagint ( Grieks ).
pi_143624211
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's gek, want dat heb ik je helemaal niet verteld. :D Daar kunnen in potentie allerlei redenen voor hebben bestaan.

[..]

Ehm... geloven en weten zijn geen synoniemen he. Daarom zijn het ook verschillende woorden. :D

Zo geloof ik dat er ander leven bestaat in het universum dan alleen het leven dat op de aarde bestaat. Maar weten doe ik dat niet.
Geloof je dat echt?! Dat laatste?!
Ik kom later terug om je te beantwoorden. Nu eerst dingetjes doen ;)
pi_143624303
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:28 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Geloof je dat echt?! Dat laatste?!
Dat er ander leven bestaat in het universum? Jazeker. Gezien het aantal sterren en planeten 'out there', en het gegeven dat leven overduidelijk *kan* ontstaan (op wat voor manier dan ook) lijkt het mij gewoon zeer plausibel dat dat meer dan 1 keer is gebeurd. In de enorme zee van sterren en planeten (vermoedelijk een oneindig aantal!) lijkt er op geen enkele manier een speciale rol weggelegd voor de aarde.

Het is alleen lastig / vrijwel onmogelijk om het te verifiëren vanwege de afstanden. Zelfs de dichtstbijzijnde ster is voor ons zo goed als niet te bereiken.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:28 schreef Meliae. het volgende:

Ik kom later terug om je te beantwoorden. Nu eerst dingetjes doen ;)
Tot later. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143624546
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:17 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Okay, dus ik leef in die tijd en ik ken de Bijbel. En toen kwam er een vliegtuig langs en ik dacht: Whoa! Wat is dat?! Dat is geen vogel! Maar wat is het dan? I don't know. En ik ging door met mijn voedsel bereiden.
Maar toen viel het vliegtuig naar beneden en ik zag dat het onmogelijk Gods hand kon zijn, want het was van materiaal gemaakt. En niet iets natuurlijks.
Er staat nergens in de bijbel, dat God geen onnatuurlijke dingen kan maken. Ik denk dat jij, als je bij die stam was en de bijbel kende, wel degelijk aan iets goddelijks zou denken. Zeker tot het neerstort (wat niet gebeurd is in het echt). En als het wel neerstort, misschien dat het iets demonisch is. Of / en dat het neerstorten met het einde der tijden te maken heeft.
quote:
[..]

De JG. :)
Met de G van getuigen? Dat jij geloven en (jouw) weten gelijkstelt is één ding. Maar iets getuigen werkwoord
noemen, terwijl je iets wel op die manier "weet", maar niet hebt waargenomen, vind ik misleidend. Als je zoiets doet voor de rechtbank, wordt je afgevoerd als getuige, omdat je geen getuige ben.
-- <br />Pinpoint
pi_143624798
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Er staat nergens in de bijbel, dat God geen onnatuurlijke dingen kan maken. Ik denk dat jij, als je bij die stam was en de bijbel kende, wel degelijk aan iets goddelijks zou denken. Zeker tot het neerstort (wat niet gebeurd is in het echt). En als het wel neerstort, misschien dat het iets demonisch is. Of / en dat het neerstorten met het einde der tijden te maken heeft.
Sterker nog, ik twijfel er niet aan dat deze mensen het ook op een religieuze manier uitleggen, maar dan binnen hun eigen religie en niet het Christendom.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143624930
quote:
14s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sterker nog, ik twijfel er niet aan dat deze mensen het ook op een religieuze manier uitleggen, maar dan binnen hun eigen religie en niet het Christendom.
Heb je mijn post over Cargo Cult gelezen, of ken je het verschijnsel? Met die religie rond vrachtvliegtuigen? Heerlijk leesvoer is dat. Als het niet goed gedocumenteerd was, en zo lang was doorgegaan, zou ik zweren dat het door een SF schrijver bedacht was.
-- <br />Pinpoint
pi_143625031
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:49 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Heb je mijn post over Cargo Cult gelezen, of ken je het verschijnsel? Met die religie rond vrachtvliegtuigen? Heerlijk leesvoer is dat. Als het niet goed gedocumenteerd was, en zo lang was doorgegaan, zou ik zweren dat het door een SF schrijver bedacht was.
Nee, heb ik helemaal gemist. Klinkt interessant. Waar heb je dat gepost?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143625172
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, heb ik helemaal gemist. Klinkt interessant. Waar heb je dat gepost?
Andere draad, denk ik dan. Maar in die post staat niet veel. Ik had er een paar goede links over, op m'n vorige computer. Misschien kan ik ze nog vinden. Maar je kunt het vrij makkelijk vinden via Google. En dan even de betere sites opzoeken. Is inderdaad erg interessant, met name hoe hardnekkig ze erin bleven geloven. Volgens mij bestaat het nog steeds, als zijn de meeste bewoners er vanaf gestapt. Komt ook nog verering van twee westerlingen in voor, een Engelse prins en een Amerikaanse militair, aimgh. En erediensten, een houten lokvliegtuig. Smullen!

Edit: hier is een vrij smakelijk artikel erover:

http://www.vice.com/print/prince-phillip-cults-tanna-Vlad-Sokhin

Edit 2: Die twee vereerde blanken zijn Prins Philip en "John Frum".
Waarschijnlijk een verbastering van "from". John, from the USA, of zoiets.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pinpoint op 20-08-2014 13:09:02 ]
-- <br />Pinpoint
pi_143625408
Nice, dank! Even lezen.

Edit:

Inderdaad bizar. Niet dat het me heel erg verbaast dat primitieve stammen daar zo op reageren, maar dan nog is het bijna schokkend om te zien dat dat dan ook werkelijk zo werkt. :o

Ook mooie anekdote voor toekomstige topics zoals deze. ^O^

[ Bericht 53% gewijzigd door Molurus op 20-08-2014 13:12:35 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143625948
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:05 schreef Molurus het volgende:
Nice, dank! Even lezen.

Edit:

Inderdaad bizar. Niet dat het me heel erg verbaast dat primitieve stammen daar zo op reageren, maar dan nog is het bijna schokkend om te zien dat dat dan ook werkelijk zo werkt. :o

Ook mooie anekdote voor toekomstige topics zoals deze. ^O^
Yep. Er is veel meer over te vinden op het WWW.
Ook geschikt voor bepaalde andere topics, want Richard Feynman lanceerde ooit de term "Cargo Cult Science". Slaat geloof ik op het gebruik van middelen, technieken enz. terwijl je eigenlijk geen verstand hebt van wat je onderzoekt. Bijv. door een microscoop kijken naar een drabje, en denken dat het door dat instrument wetenschappelijk wordt. Of een statistische waarschijnlijkheid berekenen en dan jubelen dat het zo onwaarschijnlijk is, dat God het wel gedaan moet hebben.

Geënt op wat die Milanesiërs deden om vliegtuigen op te roepen. Die gingen paraderen met houten geweren, en namaak-uniformen. De Amerikanen deden dat namelijk ook: voordat er hoog bezoek kwam ging de erewacht oefenen, en een paar dagen later landde er een vliegtuig. En dat herhaalde zich een paar keer. Het causale verband was hiermee voor de inwoners bewezen.
-- <br />Pinpoint
pi_143628843
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het onderstreepte is iets dat, in mijn ervaring, bijna geen enkel mens kan: voor zichzelf toegeven dat ze iets hebben waargenomen waarvan ze niet weten wat het is. Als je dat kan... heel knap, maar dan ben je wel een uiterst zeldzame uitzondering.

Je vergist je als je denkt dat ik het niet kan. Wat ik daar schreef was precies wat ik denk/wat ik zou doen. Dat ben ik helemaal.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker aangezien je die positie niet inneemt ten aanzien van vermeende voorspellingen in de Bijbel.

Kun je je voorstellen dat zo iemand religieuze invulling geeft aan zo'n gebeurtenis, in plaats van gewoon te zeggen 'ik weet het niet'? Ik verwacht bijna niet anders namelijk.

Geloof het of niet, maar ik zie niet alles in het zicht van religie. Op sommige punten ben ik heel nuchter :)

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat neerstorten is in dit geval niet gebeurd. ;) Die mensen hebben, zover ik weet, nog steeds geen idee wat het was waar ze op schoten. Het is vanzelfsprekend zinloos om met pijl en boog te schieten op vliegtuigen. En het lijkt me glashelder dat deze mensen dat niet weten.

Maar toch denk ik niet dat ze alles wat ze niet kennen, aan God toekennen. Vroeger waren ze ook slim.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm... is dat een gebruikelijke uitleg onder Jehova Getuigen? Dat is dan een nieuwe voor me. Heb je wellicht een linkje of bron daarvan? :)
http://www.jw.org/nl/
pi_143629078
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's gek, want dat heb ik je helemaal niet verteld. :D Daar kunnen in potentie allerlei redenen voor hebben bestaan.

Je hoeft het niet in zoveel woorden te vertellen. Gods bestaan kan volgens jou niet bewezen worden dus die bestaat voor jou niet. Klaar :P
pi_143629203
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit is niet de grondtekst van het N.T. Deze is namelijk in het Koiné Grieks. En of je Hebreeuws kunt lezen heb ik zelfs mijn twijfels over. Dus welke versie van de Bijbel heb jij ' bestudeerd ' ? En indien je het nog niet weet, ook het O.T. is gebaseerd op de Septuagint ( Grieks ).
Mijn glinster-smiley moest toch al hebben gezegd dat ik een grapje maak? Ik heb de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift bestudeerd.
pi_143629323
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:51 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Je hoeft het niet in zoveel woorden te vertellen. Gods bestaan kan volgens jou niet bewezen worden dus die bestaat voor jou niet. Klaar :P
Ehm, ik heb nergens gezegd dat iets dat niet bewezen kan worden daarom ook niet bestaat. Dat zou ik ook nooit beweren. ;)

Dat zou betekenen dat alleen datgene dat wij kunnen waarnemen daadwerkelijk bestaat, en dat is natuurlijk onzin.

Het probleem is dan ook niet zozeer dat het niet bewezen kan worden. Het probleem is dat er totaal geen argumenten zijn om te veronderstellen dat de Christelijke god werkelijk bestaat. Ook van jou heb ik die tot zover nog niet gehoord. (Anders dan vermeende voorspellingen in de Bijbel, en dat is zoals ik al heb uitgelegd aan de hand van een voorbeeld een drogreden / denkfout, gebaseerd op een gebrek aan kennis.)

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 20-08-2014 15:02:28 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143629427
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:44 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Maar toch denk ik niet dat ze alles wat ze niet kennen, aan God toekennen. Vroeger waren ze ook slim.
De geschiedenis laat echt een heel ander beeld zien. Sterker nog: ik zou niet 1 voorbeeld kunnen noemen van iets dat men in het verleden niet begreep, en dat niet religieus werd uitgelegd. Jij wel?

Zelfs de grootste en slimste wetenschappers uit de geschiedenis vielen daarvoor. Neem bijvoorbeeld Isaac Newton. Toen hij moest constateren dat in zijn berekeningen het zonnestelsel niet stabiel kon zijn, kwam hij tot de volgende conclusie:

"This most beautiful system of the sun, planets and comets, could only proceed from the counsel and dominion of an intelligent and powerful Being."

Dit is natuurlijk wederom een 'god of the gaps'.

Jaren later slaagde Laplace wel waar Newton faalde. In reactie daarop vroeg Napoleon hem: "Waar is hierin een plaats voor God?" Waarop Laplace antwoordde:

"Je n'avais pas besoin de cette hypothèse-là."

(Ik had die hypothese niet nodig.)

quote:
Moet ik er nu naar gaan zoeken op die website? Op die pagina zelf komt het woord 'Amerika' niet voor. Als ik die website moet gaan doorploegen op (mogelijke) verwijzingen naar Amerika, dan ben ik nog de hele middag bezig. En ik heb - met alle respect - wel iets beters te doen dan het lezen van een website die me verder totaal niet interesseert. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Molurus op 20-08-2014 15:20:07 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143630239
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Er staat nergens in de bijbel, dat God geen onnatuurlijke dingen kan maken. Ik denk dat jij, als je bij die stam was en de bijbel kende, wel degelijk aan iets goddelijks zou denken. Zeker tot het neerstort (wat niet gebeurd is in het echt). En als het wel neerstort, misschien dat het iets demonisch is. Of / en dat het neerstorten met het einde der tijden te maken heeft.

Met niet natuurlijks bedoel ik dat het niet uit de natuur is ontstaan. Zoals een plant, de mens..
En ja, toen het niet neerstortte dacht ik dus alleen maar: Wat zou dat nou zijn? En ging door met mijn voedsel...

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Met de G van getuigen? Dat jij geloven en (jouw) weten gelijkstelt is één ding. Maar iets getuigen werkwoord
noemen, terwijl je iets wel op die manier "weet", maar niet hebt waargenomen, vind ik misleidend. Als je zoiets doet voor de rechtbank, wordt je afgevoerd als getuige, omdat je geen getuige ben.
We staan niet voor de rechtbank. Wij praten over religie. En Ze hebben zich getuigen genoemd, omdat Jehovah in de Bijbel heeft verklaard dat deze groep mensen, dus de mensen die hem aanbidden zoals Hij dat wilt en niet zoals mensen dat zelf willen, Getuigen zullen zijn van Zijn Woord.
pi_143630602
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

De geschiedenis laat echt een heel ander beeld zien. Sterker nog: ik zou niet 1 voorbeeld kunnen noemen van iets dat men in het verleden niet begreep, en dat niet religieus werd uitgelegd. Jij wel?

Zelfs de grootste en slimste wetenschappers uit de geschiedenis vielen daarvoor. Neem bijvoorbeeld Isaac Newton. Toen hij moest constateren dat in zijn berekeningen het zonnestelsel niet stabiel kon zijn, kwam hij tot de volgende conclusie:

"This most beautiful system of the sun, planets and comets, could only proceed from the counsel and dominion of an intelligent and powerful Being."

Dit is natuurlijk wederom een 'god of the gaps'.

Jaren later slaagde Laplace wel waar Newton faalde. In reactie daarop vroeg Napoleon hem: "Waar is hierin een plaats voor God?" Waarop Laplace antwoordde:

"Je n'avais pas besoin de cette hypothèse-là."

(Ik had die hypothese niet nodig.)

[..]

Moet ik er nu naar gaan zoeken op die website? Op die pagina zelf komt het woord 'Amerika' niet voor. Als ik die website moet gaan doorploegen op (mogelijke) verwijzingen naar Amerika, dan ben ik nog de hele middag bezig. En ik heb - met alle respect - wel iets beters te doen dan het lezen van een website die me verder totaal niet interesseert. ;)
Haha, okay.
Ik kan daar de Openbaring ook niet vinden. Jammer.

En ik weet niet wat ze in het verleden hebben gedaan of verklaard. Maar daar ben ik ook niet opzoek. Het interesseert me eigenlijk niet zoveel. Ik weet alleen waarom ik geloof. Wanneer ik praat, praat ik alleen over mijzelf. Hoe anderen dat doen, waarom ze geloven, dat is hun verhaal.
Ik leef voor mijzelf in het heden. Ik ben geïnteresseerd in de wereld zelf. De aarde, het heelal. Ik geloof ook in evolutie, maar het blijft bij mij dat het een maker heeft totdat het bewezen is dat het niet zo is.
Ik las laatst dat ze bijna zover zijn om iets uit het niets te laten ontstaan. Maar dat kan helemaal niet, want er is nooit niets. Er is namelijk zuurstof, lucht, zwaartekracht. En die hebben een maker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')