abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 16 september 2014 @ 21:22:00 #151
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144601531
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:33 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het leven kan raar lopen ;) ...

Sterker nog; de kans was groot dat ik een paar jaar geleden een poging bij KLS had gewaagd.
Achteraf gezien is het maar mooi dat dat niet is doorgegaan...

En over geschiedenis-posts; hopelijk hebben jullie na 00:00 uur even tijd om wat te lezen. O-)
Iets dat een deel van jullie hebben meegemaakt en mogelijk flink wat indruk heeft achtergelaten...
Nooit de gedachte gehad om eens een retourtje Ryanair voor 30 euro te pakken, just for fun?
pi_144603741
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:22 schreef Sunri5e het volgende:
Nooit de gedachte gehad om eens een retourtje Ryanair voor 30 euro te pakken, just for fun?
Jawel, maar door allerlei omstandigheden kwam het er gewoon nooit van.
pi_144610619
Vandaag in de geschiedenis:



- 17 september 1908: Orville Wright was naar Fort Myer (in Virginia) gekomen om hun Wright Flyer aan de US Army te demonstreren. Thomas E. Selfridge heeft kunnen regelen dat hij een keer kon meevliegen.
Wright maakt op 50 meter hoogte 4.5 rondjes boven Fort Myer maar dan breekt de propellor van rechtermotor. Deze raakte de kabels van de vertical rudder; Wright probeerde dit nog op te vangen maar toch crashte de Flyer. Beide inzittenden werden tegen de kabels gesmeten; alleen Selfridge ook tegen een houten frame. Zijn schedel werd verbrijzeld; hij overleed later die avond in het ziekenhuis.
Selfridge was het eerste dodelijke slachtoffer van een vliegtuigongeluk.

Wright raakte ook zwaargewond, jaren later zou nog bekend worden dat hij bijvoorbeeld ook een ontwrichte heup had opgelopen. Hier wordt hij weggedragen op een brancard; de gebroken propellor steekt boven het wrak uit; en is achter/boven de brandcard te zien.



- 17 september 1916: Manfred von Richthofen haalt zijn eerste vijandige vliegtuig neer. Er zouden tot minstens 79 volgen; de laatste op 20 april 1918 toen hij een Sopwith Camel van de RAF neerhaalde.
Hij werd zelf de volgende dag neergeschoten. De Red Baron zal uitgroeien tot beste ace van WWI en een van de beroemdste (zo niet dé beroemdste) gevechtspiloot ooit.

- 17 september 1944: Operation Market Garden begint. Duizenden troepentransportvliegtuigen, zweefvliegtuigen en gevechtsvliegtuigen zetten koers uit richting Nederland. Het plan was bruggen over de Waal, Maas en de Rijn te veroveren zodat grondtroepen vanuit België naar het Noorden konden oprukken. Het offensief mislukt, waardoor het Noorden van Nederland in de hongerwinter terechtkomt.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


N708PA in september 1965 op Ronald Reagan Washington National Airport.

- 17 september 1965: Pan Am vlucht 929, uitgevoerd door een Boeing 70-121B (N708PA, Clipper Constitution) is aangekomen op Fort-de-France op Martinique. Hier zal het doorvliegen naar Coolidge International Airport op Saint John's (Antigua en Barbuda), San Juan in Porto Rico en dan door naar New York.
Echter bij approach van Saint John's bij onweer en stevige regen vliegt het op 841 meter hoogte tegen de Changes Peak op het eiland Montserrat. Alle 9 crew en 21 passagiers overleven de crash niet.

N708PA was de allereerste productie 707 gebouwd en vloog ook de allereerste 707 vlucht op 20 december 1958 vanaf Renton, Washington.
Aan de knuppel zat de bekende Alvin M. "Tex" Johnston, die we bijv. ook kennen van de eerste vlucht van het prototype van de 707; de Boeing 367-80 of Dash 80) op 15 juli 1954 en zijn barrel roll met die kist op 7 augustus 1955.
Deze eerste vlucht van een 707 vond ironisch genoeg plaats onder dezelfde weersomstandigheden; donkere wolken, wind en stevige regen. Na 7 minuten moesten zij deze vlucht alweer afbreken; later die dag konden ze nog een vlucht van 71 minuten maken.

Hier N708PA bij die eerste vlucht op 17 september:


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 17 september 1974: De eerste grote gijzeling in de Nederlandse geschiedenis.
Op vrijdagmiddag 13 september zijn 3 leden van het Japanse Rode Leger (JRL) de Franse Ambassade in Den Haag binnengedrongen. Hier gijzelen zij de personen in het gebouw.
Het Japanse Rode Leger was onder andere verantwoordelijk voor het bloedbad op Luchthaven LOD (nu Ben Gurion) bij Tel-Aviv dat 25 mensen het leven kostte.



De secretaris van de Japanse Ambassade moest als tolk fungeren. Ze eisten de vrijlating van JRL-lid Yutaka Furuya die in Frankrijk in de gevangenis zit, 1 miljoen dollar, een volgetankte Franse 707 en een vrije aftocht. Tevens wilden ze hun wapens mee aan boord nemen.

Op zondagavond 15 september landt de Franse 707-328 (F-BHSJ, Chateau de Chaumont) op Schiphol. Ook stonden op Schiphol aan het einde van de B-pier een aantal Franse Mystère jets met o.a. Furuya aan boord.
Hier worden later pantservoertuigen voor gezet; officiëel voor beveiliging van de Franse jets maar in werkelijkheid om te voorkomen dat de jets vertrekken (met Furuya aan boord).
De Fransen vonden de onderhandelingen te langzaam gaan:



Na lange onderhandeling geven de ministers hun laatste aanbod; vrijlating van alle gijzelaars, de vrijlating van Furuya, $300.000 en een vrije aftocht in een 707. Wel moesten ze alle wapens inleveren, op 2 pistolen na. De dollars moest de Nederlandse regering uit Fort Knox halen; zij hadden dit zo niet in voorraad.

Echter moest er nog een bemanning voor de 707 geregeld worden; Frankrijk leverde kist zonder bemanning. Aangezien in Nederland alleen Transavia met een Boeing kan vliegen wordt een piloot van hen gevraagd: Pim Sierks. Omdat de gijzelnemers niet wilden vertellen waar ze heen wilden en Sierks dat wel moest weten (voor brandstof, vliegplan etc.) stapte hij de ambassade binnen. Hier werd hem verteld dat ze naar Aden in Zuid-Jemen (nu in Jemen).

Dinsdagavond vertrekken de gijzelaars en gijzelnemers in een busje naar Schiphol. Schiphol is op dat moment veranderd in een fort; geen vliegtuig mag er meer landen of vertrekken, overal bewaking en pantservoertuigen bij de invalswegen. Op Schiphol worden de gijzelaars geruild voor Furuya; naast gezagvoerder Sierks, zijn co-piloot, boordwerktuigkundige en de 4 leden van de JRL was er niemand aan boord.

De 707 en het busje op het platform van Schiphol op de namiddag van 17 september 1974:


Hieronder is Furuya te zien; de persoon links met de plastic zakken; in die zakken zit $300.000:



Op 22:27 uur op 17 september 1974 vertrok de 707 vanaf de Kaagbaan van Schiphol met bestemming onbekend (Aden was alleen bekend bij Sierks en een zeer gering aantal mensen bij de onderhandelaars; boven de Alpen vertelde Sierks pas aan de crew wat de bestemming was). Van de 4 leden hadden ze weinig last; die lagen te slapen in het gangpad; met hun pistolen al gedemonteerd op tafel.

In Aden worden ze echter geweigerd; met een smoes van brandstoftekort mogen ze landen. Echter iedereen moest in het toestel blijven en ze moesten weer vertrekken. Uiteindelijk mogen ze in Damascus, Syrië landen.
Later zijn 2 van de 3 leden opgepakt en uitgeleverd aan Japan; zij zitten daar op dit moment nog hun gevangenisstraf uit.

De $300.000 is nooit teruggezien; deze zijn aan de Syriërs gegeven bij landing (dit konden de werknemers van de Nederlandse Ambassade aldaar niet voorkomen).
Pas in 1981 komt er een oplossing; Frankrijk betaald de $300.000 terug, minus 400.000 franc voor de huur van de 707; uiteraard een allesbehalve nette oplossing...

17 september 1974 was ook Prinsjesdag; deze wordt gezien de omstandigheden flink versoberd; o.a. geen optocht met de Gouden Koets (de route zou ook te dicht bij de ambassade komen) en weinig feestelijkheden.

Het gebouw van de Franse ambassade is overigens eind 2013 gesloopt. De groene muur hieronder is dus aan de kant waar op de eerste foto de 2 agenten langs kruipen.
De Franse Boeing 707 is eind 1977 op Orly gescrapped.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 17 september 2013: Om 11:03 uur lokale tijd stijgt de eerste Boeing 787-9 (N789EX) op vanaf Paine Field als vlucht BOE001. De vlucht duurt 5:15 uur en ze landen later op Boeing Field.
De 787-9 is net geen 6 meter langer dan de 787-8 en kan hiermee zo'n 40 extra passagiers meenemen, meer vracht en meer range.
Eerst had het juist een kleinere range (door hoger gewicht) maar na het bijplaatsen van een extra brandstoftank werd de range vergroot en uiteindelijk groter dan de 787-8.

pi_144612970
En nog een klein jubileum: 1964-2014 - 50 jaar Alouette III bij de KLu


Op het feestje was er een show van een Alouette samen met een wat kleiner modelletje, hier aan het oefenen voor het feest.
pi_144620017
Een eerste verslagje van de Schiphol-Gatwick tag-on van Garuda. Vrijdag is het mijn beurt 8-)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144623142
Ik heb nog nooit zo lekker shorthaul gevlogen als met Garuda onlangs.
pi_144632790
En nog een post van Wildhagen:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... een van de meest gevreesde toestellen uit de Tweede Wereldoorlog dat vandaag zijn eerste vlucht beleefde.

Vandaag in 1935 vloog de Junkers Ju 87 voor het eerst, beter bekend als Sturzkampfflugzeug, aka Stuka.



Dit was, zoals de naam al aangeeft, een duikbommenwerper. Het toestel werd door Junkers op eigen gelegenheid ontworpen vanaf de jaren 20, de Luftwaffe kreeg er pas later belangstelling voor, toen een van de belangrijkste concurrenten, de Heinkel He 118, faalde.

Toch ging ook het ontwerpen van de Ju 87 niet van een leien dakje, er waren bijzonder veel problemen met stabiliteit en de performance viel ook tegen.

Grappig detail is dat de Ju 87 oorspronkelijk werd aangedreven door een Engelse motor, de Rolls Royce Kestrel. Hier was de Luftwaffe niet zo over te spreken, daarom is deze later tijdelijk vervangen door de Duitse Daimler-Benz DB600, die echter niet helemaal voldeed. Uiteindelijk werd de Junkers Jumo 210 motor gekozen als definitieve krachtbron voor de oorspronkele (A-) versie van de Ju 87.

Het toestel was bij de geallieerden zeer gevreesd, dit om zijn impact op de moraal. De motor an sich maakte al lawaai genoeg, maar er werd nog een extra sirene, de zogenaamde "Jericho Trompet", aan toegevoegd voor extra lawaai, wat heel erg op de zenuwen van de geallieerde soldaten werkte. Die trompet zie je hier, het ronde uitsteeksel onder de vleugel, rechtsonder:



Dat klonk dus ongeveer zo (originele opname van een Ju 87 Jericho Trompet):


Als duikbommenwerper was het een behoorlijk succesvol toestel, maar het was verder zeer kwetsbaar. Door zijn relatief lage wendbaarheid, relatief lage snelheid en lichte bewapening was het een makkelijke prooi voor geallieerde jagers. In de praktijk werd hij dus vaak vergezeld van een jager-escorte om de Ju 87's te beschermen.

De vormgeving van de vleugels was ook enigszins afwijkend, om de enorme krachten te kunnen opvangen die bij het duiken ontstaan, de zogenaamde "inverted gull wing":



Het hele duikproces van de Ju 87 zag er als volgt uit:



Deze Stuka heeft net zijn bommen gedropt:



Tegen het einde van de oorlog was het ontwerp eigenlijk verouderd, hoewel er toen nog wel een speciale versie (de G-variant) is gemaakt die bedoeld was als tankkiller, en dus niet zozeer als duikbommenwerper. Deze had dus 2 boordkanonnen aan boord voor dit doel. Dit model stond bekend als de "Kanonnenjager" en was in de rol van tankkiller redelijk succesvol:



Er zijn in totaal zo'n 6500 exemplaren van de Ju 87 gebouwd, hiervan zijn er 2 intacte Ju 87's bewaard gebleven, 1 in de VS en 1 in de UK, geen van beiden vliegwaardig. Dit is het toestel in de VS:



Het 3e plaatje in deze post is het tweede bewaard gebleven exemplaar in de UK.

Tevens is er nog minimaal 1 replica na de oorlog gemaakt, en zijn er her en der diverse wrakken van gecrashede Ju 87's te bezichtigen.

Het design en enkele concepten spelen overigens heden ten dage nog steeds een rol. De meest succesvolle Stuka-piloot, Hans-Ulrich Rudel, heeft namelijk later input gegeven bij het ontwerp van de A-10 Thunderbolt II "Warthog" die op dit moment nog steeds rondvliegt. Hij baseerde zijn input voor de A-10 op zijn ervaringen met de Stuka.
pi_144643256
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 19:10 schreef Iemand91 het volgende:
De meest succesvolle Stuka-piloot, Hans-Ulrich Rudel, heeft namelijk later input gegeven bij het ontwerp van de A-10 Thunderbolt II "Warthog" die op dit moment nog steeds rondvliegt. Hij baseerde zijn input voor de A-10 op zijn ervaringen met de Stuka.
En zo is het cirkeltje weer mooi rond want het idee voor de Stuka kwam uit Amerika:

quote:
"In september 1933 was Ernst Udet getuige van een vliegshow met Curtiss F8C dubbeldekkers die indrukwekkende duiken demonstreerden. Dit waren naar Amerikaanse standaard verouderde toestellen en de Amerikanen hadden dan ook geen bezwaar toen Udet twee exemplaren van dit toestel aankocht..."


Curtiss F8C. Curtiss noemde dit ontwerp een 'Helldiver' en gaf diezelfde naam aan al haar latere duikbommenwerpers

"..hoewel de exacte manier waarop Udet genoeg geld bijeen wist te krijgen om de twee toestellen te kopen moeilijk is vast te stellen, lijkt het vrijwel zeker dat Hermann Goering hem van dat geld voorzag op zijn advies om de aankoop te doen. Het geld werd naar Udet's rekening overgemaakt, Udet betaalde Curtiss en de twee Helldivers werden verscheept naar Duitsland. Aldaar werden ze ingezet voor de nieuwe luchtmacht.

Sinds de Eerste Wereldoorlog werd er door Duitse theoretici over gediscussieerd of het zinvol was een vliegtuig met machinegeweren en kleine bommen in te zetten tegen frontlinie-infanterie. Met de Helldivers liet Udet zien wat voor dodelijke potentie een dergelijk ontwerp kon hebben: Voor een ervaren piloot was een doel van 30 meter doorsnede raken geen enkel probleem. Dat overtuigde het Duitse Luchtvaart Ministerie (RLM Reichsluftfahrtministerium) van het nut van het concept en zo kregen Junkers en andere Duitse vliegtuigfabrikanten het verzoek zo'n soort machine te ontwerpen."
sauce: het boek Fighter door Len Deighton

edit: bonusfoto van Ju87-D5 model dat ik ooit eens gemaakt heb:


[ Bericht 2% gewijzigd door Nemephis op 17-09-2014 23:02:35 ]
pi_144643608
De Qatar A380 is geleverd aan Qatar in Hamburg:

Just smile and wave :* _O-





En nu alle 747-400's klaar zijn, zijn de 777-200's aan de beurt; te beginnen met PH-BQB:
KLM bouwt eerste Boeing 777-200 om
quote:
AMSTELVEEN – KLM is vorige week begonnen met de ombouw van de eerst Boeing 777-200. De PH-BQB werd woensdag 10 september Hangar 14 ingereden voor de inbouw van een geheel nieuw interieur. Het is de eerste KLM Boeing 777-200, van in totaal vijftien, die na tien jaar dienst de hoognodige upgrade krijgt om mee te kunnen doen in het internationale concurrentie geweld. Bijzonder is dat KLM launching customer van een nieuwe Economy Class-stoel.

De ombouw volgt op de eerdere ombouw van alle Boeing 747-400's binnen de vloot. Volgens KLM zijn meerdere afdelingen waaronder Fleet Services, Marketing, Procurement, Inflight Services, Flight Operations, Engineering & Maintenance en Revenu Management betrokken bij de modificatie op Schiphol-Oost bij KLM Engineering & Maintenance.

Hella Jongerius
Net als bij de KLM 747-400 is ook nu de cabine van de Boeing 777-200 in samenwerking met topdesigner Hella Jongerius ontworpen. De stoelen in het in te bouwen interieur worden in de Business Class full flat stoelen. In de Economy Class wordt een geheel nieuw ontworpen stoel ingebouwd. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die deze stoel installeert, de zogeheten launching customer.

De nieuwe Business en Economy Class stoelen worden voorzien van een geheel nieuw Inflight Entertainment Systeem, met onder andere touch screens in de Economy Class en een second screen in de handset van Business Class stoelen.

Om de installatie van de stoelen mogelijk te maken worden ook nog diverse andere modificaties aan toiletten en galleys uitgevoerd. De ombouw van de PH-BQB zal, volgens de maatschappij, circa vier en een halve week duren, waarna er nog eens een aantal weken nodig zullen zijn voor de uitgebreide certificatiewerkzaamheden. Vanaf januari 2015 worden de overige veertien vliegtuigen omgebouwd. Eind 2015 zal de gehele KLM 777-200 vloot voorzien zijn van het nieuwe interieur.


En over die kist daarachter gesproken; mijn meltdown kom eraan :'( :
quote:
Current phase-out schedule of the 747-400's:

BFM - 02NOV2015
BFC - 07DEC2015
BFO - 28DEC2015
BFK - 08AUG2016
BFP - 05SEP2016
BFD - 12SEP2016
BFA - 10OCT2016
BFN - 20MAR2017
BFE - 01APR2017
BFR - 23OCT2017
BFB - 01NOV2017

Still SUBJECT TO CHANGE
quote:
En per november dit jaar: PH-CKD.
Ter info; PH-BFA, -BFB en -BFN zijn full-pax, de rest combi.
Niet verrassend zijn -BFC en -BFD bij de eersten die eruit moeten (die hebben een shitload aan uren/cycles erop zitten).
pi_144658235
Ik heb begrepen dat met de modificatie van de 772's de economy configuratie omhoog gaat naar 3-4-3, net als in de 777-300ER. Of je daar blij van wordt....
diseased rhinoceros pizzle
pi_144660389
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:20 schreef Flylib het volgende:
Ik heb begrepen dat met de modificatie van de 772's de economy configuratie omhoog gaat naar 3-4-3, net als in de 777-300ER. Of je daar blij van wordt....
Ja, maar ja; dat zag je ook wel aankomen.

De Qatar A380 landt bijna (zit op een paar kilometer van Doha op 500 meter hoogte wat rondjes te draaien):

Foto van Twitter; ergens vanuit EU; kan weleens uit Engeland zijn want de A380 vloog vanuit Hamburg met een omweg over Engeland en vervolgens naar het zuidoosten richting Doha.
(Over Engeland vanwege bepaalde lease-regels)



EDIT:

En hij is nu op Doha:


Inclusief live-stream. (waar ze schoenen en ventilatieroosters bijzonder interessant vinden :') _O- )

[ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 18-09-2014 17:15:51 ]
  donderdag 18 september 2014 @ 16:26:24 #162
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144661901
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 12:42 schreef Flylib het volgende:
Een eerste verslagje van de Schiphol-Gatwick tag-on van Garuda. Vrijdag is het mijn beurt 8-)
Ik ga binnenkort ook maar eens een weekendje Londen doen met de 777
pi_144664660
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 15:38 schreef Iemand91 het volgende:
Inclusief live-stream. (waar ze schoenen en ventilatieroosters bijzonder interessant vinden :') _O- )
Ze maken d'r wel een (ongeorganiseerd) feestje van zeg...
  donderdag 18 september 2014 @ 18:34:11 #164
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144665416
Ik organiseer met een hoop anderen het Ballonfiësta in Barneveld, als dank daarvoor mag ik nog wel eens met de ballon mee. Paar foto's van vorige week Woensdag:











Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144672336
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 23:04 schreef Iemand91 het volgende:
De Qatar A380 is geleverd aan Qatar in Hamburg:

En nu alle 747-400's klaar zijn, zijn de 777-200's aan de beurt; te beginnen met PH-BQB:
KLM bouwt eerste Boeing 777-200 om

[..]

Heb begin deze week inderdaad de nieuwe economy class stoelen al zien staan in Hangar 14, allemaal nog in het plastic. Zijn echt mooie stoelen met eindelijk een groter IFE scherm :)
Zal proberen deze week nog ff een foto te maken.
  donderdag 18 september 2014 @ 21:57:23 #166
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144673605
Vet zo'n ballnvlucht. Lijkt me best bijzonder.
pi_144675091
Me too.
Er vloog er zostraks nog eentje over m 'n huis heen

pi_144675474
quote:
99s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:34 schreef Fiorano het volgende:
Ik organiseer met een hoop anderen het Ballonfiësta in Barneveld, als dank daarvoor mag ik nog wel eens met de ballon mee. Paar foto's van vorige week Woensdag:


Deze is mooi! O+

Bij zulk soort beelden hoop ik serieus dat we in november ook de mogelijkheid hebben om naar buiten te kijken. O-)
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:27 schreef blingbling11 het volgende:
Heb begin deze week inderdaad de nieuwe economy class stoelen al zien staan in Hangar 14, allemaal nog in het plastic. Zijn echt mooie stoelen met eindelijk een groter IFE scherm :)
Zal proberen deze week nog ff een foto te maken.
Altijd handig zo'n insider. :7
pi_144678990
Vandaag in de geschiedenis:


(Note; hierboven is niet de eerste vlucht)

- 19 september 1962: de eerste vlucht van de Aero Spacelines Pregnant Guppy.
Gebaseerd op de Boeing 377 Stratocruiser is dit een aangepaste vrachttoestel; speciaal voor oversized, maar niet al te zware vracht, in het bijzonder onderdelen voor NASA.
Ze vloog ruim een jaar na de beroemde speech van Kennedy dat ze nog dat decennia op de maan zouden staan: zie m'n post daarover hier.

Om deze kist te maken werd een oud Pan-Am 377 verbouwd; werd een 5 meter lang rompdeel van een BOAC 377 achter de vleugel gezet en werd de achterkant zo geconstrueerd dat deze volledig kon wegklappen. Zijn uiterlijk gaf het al snel de naam Pregnant Guppy.
Toen men besefte dat 1 vliegtuig niet genoeg was; werden er nog 5 (grotere) Super Guppy's gebouwd.
Later zou dit toestel het voorbeeld worden voor Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga en de Boeing 747 LCF Dreamlifter.



De Pregnant Guppy werd in 1979 op Van Nuys Airport in Californië gesloopt.
De 5 Super Guppy's bestaan nog wel; zo staat er een in Tucson, Arizona, een in Brutingthorpe, UK, een bij de Airbus fabriek in Toulouse, een bij de Airbus fabriek in Hamburg en de laatste is nog steeds in service bij NASA en is gestationeerd in El Paso, Texas.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18 september 1989: de crash van Union de Transports Aériens (UTA) vlucht 772.
De McDonnell Douglas DC-10-30 (N54629, de 93e of 125e (?) DC-10 van de productielijn) was onderweg van Maya-Maya Airport in Congo naar Charles de Gaulle Airport in Parijs met een stop in N'Djamena airport in Tsjaad toen het om 13:59 uur (46 minuten na vertrek uit Tsjaad) explodeerde boven de Sahara ter hoogte van Niger.
Alle 14 crew en 156 passagiers kwamen om.





Onderzoek bracht aan het licht dat een Samsonite koffer met explosieven in Congo was ingeladen; deze bevond zich ten tijde van de ontploffing in cargo hold 13R; aan de rechterkant van het vliegtuig; vlak voor de cargo-door onder de groene deur.

(Foto is nog geen maand voor de crash genomen op LAX)


Uiteindelijk zijn 6 Libiërs in absentia veroordeeld; waaronder Abdullah Senussi; de zwager van Moammar al-Qadhafi. Mogelijk motief was wraak voor de steun van Frankrijk aan Tjsaad tijdens het conflict tussen Tjsaad en Libië.
5 jaar eerder was er ook al een UTA DC-8, die dezelde route vloog, op de luchthaven in Tsjaad door een bom verwoest. Daar vielen geen dodelijke slachtoffers daar deze na een eerder explosie aan boord op tijd konden ontsnappen. Tsjaad legt daar de ook schuld van bij Libië.

In 2007 is midden in de woestijn een memorial opgericht op zo'n 10 kilometer afstand van de crashsite.
Het is opgetrokken uit zwarte stenen die het silhouet van een DC-10 voorstelt (op ware grootte) te midden van een kompas. Verder 170 gebroken spiegels rondom; een voor elk slachtoffer.
Een deel van de rechtervleugel staat rechtop met daarop de namen van de inzittenden.
Het is na Air France vlucht 447 het dodelijkste vliegtuigcrash met een Franse airliner.

Het memorial is te zien op Google Maps.



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 19-09-2014 02:39:31 ]
pi_144695377
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:26 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Ik ga binnenkort ook maar eens een weekendje Londen doen met de 777
Dit soort korte fifth freedom vluchten zijn sowieso leuk. :) Tijdje terug vloog ook Korean Air Amsterdam-Madrid. Er is ook een tag-on van Singapore Airlines van München naar Manchester.
pi_144697572
Even wat random opmerkingen:

- BA weer naar Kuala Lumpur vliegen met een 777 (verbaasde mij dat BA niet eens naar KUL vloog); en mogelijk trekt MAS nu een dagelijkse A380 van die route terug (ze vliegen tweemaal daags met een A380 op LHR). Dit zal vast effect gaan hebben op de vluchten van KLM naar KUL.

Verder wil MAS binnen een paar jaar (bronnen zeggen binnen 3 jaar) hun 777-200ER's uit faseren zodat ze qua grote toestellen alleen de A380 en A330-300 overhouden.
Hun A330-300 schijnt Amsterdam niet te kunnen halen. Wie weet welke toestellen ze nog gaan bestellen (A350, 787) en of ze überhaupt wel in staat zijn wat nieuws te bestellen. Als er wat nieuws komt duurt dat zeker meer dan 3 jaar voordat ze ermee vliegen.
Dan hou je over een jaar of 3 alleen maar de A380 over die Amsterdam kan halen; het is dus óf de A380 naar Amsterdam of niets.

- Voor de mensen die in november met een van de 3 laatste KLM MD-11 vluchten meegaan ( O-) ); we kunnen zo doorgaan naar Iran voor een van de laatste vluchten van EP-IAC; de laatste Boeing 747SP in commerciële service. Op zondag 23 november zullen zij een speciale farewell vlucht uitvoeren, zo'n 2 weken later zal de EP-IAC uit de vloot gaan; en hiermee de allerlaatste 747SP.

- Gewoon; omdat ze gaaf zijn wat foto's:

I've got the little KLM Fokker Airbus in sight 8)
(HUD van Jetairfly 787 boven de Atlantische Oceaan)



En een verticale F16 van de Iraakse luchtmacht:
pi_144716885
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even wat random opmerkingen:

Verder wil MAS binnen een paar jaar (bronnen zeggen binnen 3 jaar) hun 777-200ER's uit faseren zodat ze qua grote toestellen alleen de A380 en A330-300 overhouden.
Hun A330-300 schijnt Amsterdam niet te kunnen halen. Wie weet welke toestellen ze nog gaan bestellen (A350, 787) en of ze überhaupt wel in staat zijn wat nieuws te bestellen. Als er wat nieuws komt duurt dat zeker meer dan 3 jaar voordat ze ermee vliegen.

Misschien Amsterdam als tag-on vanuit Istanbul met een a330? Vraag me af of er draagvlak is voor de A380 van Malaysia op Amsterdam. Het is bekend dat Amsterdam niet echt een premium route is voor de meeste maatschappijen.
  zaterdag 20 september 2014 @ 11:09:10 #173
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144717662
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 22:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Deze is mooi! O+

Bij zulk soort beelden hoop ik serieus dat we in november ook de mogelijkheid hebben om naar buiten te kijken. O-)

Vond deze ook wel erg geslaagd ja :). Moet je net mazzel mee hebben, vaak is het wolkendek te dik dus gaat de piloot er sowieso niet doorheen. Daarnaast moet je ook een piloot hebben die het überhaupt durft.

Maatje van me is zelf piloot en doet af en toe een nachtvaart, krijg je dus dit soort foto's :









Nachtvaarten worden overigens relatief weinig gedaan, je mag namelijk wel opstijgen in het donker maar niet landen. Je bent dus sowieso +-6/7uur onderweg. Boven Duitsland mag je dan weer niet nachtvaren, en je wil uiteraard ook niet boven de zee uitkomen.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144737988
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:30 schreef Leatherface het volgende:
Misschien Amsterdam als tag-on vanuit Istanbul met een a330? Vraag me af of er draagvlak is voor de A380 van Malaysia op Amsterdam. Het is bekend dat Amsterdam niet echt een premium route is voor de meeste maatschappijen.
Kan, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het gaat worden. Dat het anders gaat worden is dus wel iets wat vaststaat (immers geen 777's meer over een jaar of twee en A330's die het niet non-stop halen).

Op een ander bekend forum bracht ik ook een idee op; KLM die stopt met vliegen naar Kuala Lumpur en MAS hun 777 vlucht vervangt voor een A380 en zo beide vluchten opvangt door met 1 A380 te vliegen.
KLM vliegt met 772; dus (straks; na ombouw) 34 business en 282 economy (incl. 40 economy plus)
MAS eveneens met 777, dus 35 business en 247 economy.
Samen dus 69 business en 529 economy.
Een MAS A380 vervoert 66 business en 420 economy. Plus dus 8 first.

Wel een serieus hit op aantal economy-passagiers, maar het zou kunnen, in laagseizoen bijvoorbeeld Desnoods met een 2e vlucht van KLM in het hoogseizoen.

Ach, 't is maar een idee.
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:09 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Vond deze ook wel erg geslaagd ja :). Moet je net mazzel mee hebben, vaak is het wolkendek te dik dus gaat de piloot er sowieso niet doorheen. Daarnaast moet je ook een piloot hebben die het überhaupt durft.

Maatje van me is zelf piloot en doet af en toe een nachtvaart, krijg je dus dit soort foto's :

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nachtvaarten worden overigens relatief weinig gedaan, je mag namelijk wel opstijgen in het donker maar niet landen. Je bent dus sowieso +-6/7uur onderweg. Boven Duitsland mag je dan weer niet nachtvaren, en je wil uiteraard ook niet boven de zee uitkomen.
Heel gaaf; lijkt me een heel aparte ervaring om in stilte zo boven donker Nederland te zweven. :Y
pi_144742044
Op 15 april 2015 bestaat Lufthansa 60 jaar. Ter ere van dit jubileum lijken ze een 747-8 (en wel de 17e, D-ABYS lijkt me dus) in '70's retro livery laten rondvliegen.

Dus zo'n livery...


...op zo'n kist. Zou gaaf zijn.



En ach; omdat het zo'n gigantisch mooie plaat is 8) :


Wanneer in in 2019 KLM 100 jaar oud is (als eerste vliegmaatschappij ter wereld) en bovendien rond diezelfde tijd de laatste 747's weg gaan ( ;( ); laten ze dan ook maar een 747 in retro livery rondvliegen :9~ :



En nog een laatste heads up; over zo'n 30/32 uur (0730z/0930lt ?) vertrekt Amy Johnson voor haar een-na-laatste vlucht. De ruim 20 jaar oude/jonge PH-KCA vertrekt op maandagmorgen als KL9865 naar Atlanta; hierna zal ze haar allerlaatste vlucht uitvoeren naar Bob Sikes Airport in Florida. ;w




Was eigenlijk van plan om deze week nog even naar Schiphol te gaan; maar dat is helaas niet gelukt.
pi_144769838
Vandaag met Garuda teruggevlogen vanaf Gatwick naar Amsterdam. Economy Class bijna volledig gevuld (rest niet gezien), dat viel me heel erg mee na de eerdere verhalen hier, meerderheid had als bestemming Amsterdam dus die goedkope tarieven helpen wel. Prima vlucht gehad, je bent er echt zo.
pi_144775770
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 01:39 schreef Iemand91 het volgende:
En nog een laatste heads up; over zo'n 30/32 uur (0730z/0930lt ?) vertrekt Amy Johnson voor haar een-na-laatste vlucht. De ruim 20 jaar oude/jonge PH-KCA vertrekt op maandagmorgen als KL9865 naar Atlanta; hierna zal ze haar allerlaatste vlucht uitvoeren naar Bob Sikes Airport in Florida. ;w
Wordt 09:30 uur dat ze vertrekt.
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Was eigenlijk van plan om deze week nog even naar Schiphol te gaan; maar dat is helaas niet gelukt.
En nog een van vandaag

pi_144783780
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 23:40 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Wordt 09:30 uur dat ze vertrekt.

[..]

En nog een van vandaag [ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En van Flightradar verdwenen boven de Atlantische Oceaan. Vanmorgen bij vertrek

Bron: Scramble.


Holy SHITBALLS :o




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2014 12:04:53 ]
pi_144786222
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:


De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten :') ), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis. :)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144790474
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Flylib het volgende:
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:


De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten :') ), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis. :)
Sommigen maken er een hobby van om een complete vlucht te filmen.

pi_144795696
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Flylib het volgende:
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:


De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten :') ), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis. :)
Ik had een maand of twee geleden nog een kort binnenlands vluchtje gemaakt in Indonesië met Garuda. Was goed te doen. Een entertaimentscherm met touch screen heb ik bij Singapore Airlines nog niet gezien.
pi_144796875
PH-KCA heeft overigens de landing ingezet bij Atlanta. Vertrek vanmorgen:








Voor de geïnteresseerden; onderstaande jongen komt morgen op Schiphol; vracht heeft te maken met European Space Research and Technology Centre (ESTEC). Komt van Gostomel Airport bij Kiev; de thuisbasis van Antonov.
Verwachte aankomsttijd is 10:00 uur en vertrektijd 22:00 uur. Gaat om UR-82008.
De kist komt hier op Schiphol te staan.



[ Bericht 23% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2014 20:38:56 ]
pi_144801027
Bye bye md-11:(
Geniet van het leven:):)
pi_144802413
En ze is vertrokken vanaf Atlanta voor haar allerlaatste vlucht...


EDIT @ 21:31 uur: en Amy heeft voor de laatste keer haar wielen op de baan gezet...

[ Bericht 45% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2014 21:31:46 ]
pi_144806660
Zoals beloofd wat foto's van PH-BQB in baai 2 in Hangar 14 voor de economy class modificatie:










Links de oude Recaro stoelen en rechts de nieuwe stoelen met witte achterkant.


Wel grappig om te zien; de main landing gears worden verwijderd. de middelste 2 wielen zijn verwijderd aan elke gear zodat de bogies van de strut verwijderd konden worden. De struts hangen nog onder het vliegtuig.



[ Bericht 0% gewijzigd door blingbling11 op 22-09-2014 23:27:19 ]
pi_144807124
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:26 schreef blingbling11 het volgende:
Zoals beloofd wat foto's van PH-BQB in baai 2 in Hangar 14 voor de economy class modificatie:
Ik zie rijen met 4 stoelen; dus het wordt inderdaad 3-4-3 achterin de 777-200's...
  dinsdag 23 september 2014 @ 02:23:53 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144812338
Wat doen ze met de oude stoelen eigenlijk? Staat vast leuk op menig jongenskamer :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144812386
Flinke IFE schermen, altijd goed :) Alleen een beetje jammer van de 3-4-3, maar dat was te verwachten.
diseased rhinoceros pizzle
pi_144812565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 02:32 schreef Flylib het volgende:
Flinke IFE schermen, altijd goed :) Alleen een beetje jammer van de 3-4-3, maar dat was te verwachten.
Cathay gaat toch met een 777-300ER in een 3-3-3 op Amsterdam vliegen als straks de A340 eruit is. Dat maakt de keuze voor mij nog gemakkelijker.
pi_144812744
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 02:23 schreef flipsen het volgende:
Wat doen ze met de oude stoelen eigenlijk? Staat vast leuk op menig jongenskamer :P
Niet zeker van, maar volgens mij worden ze op de surplus markt gebracht.
pi_144815415
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 03:17 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Cathay gaat toch met een 777-300ER in een 3-3-3 op Amsterdam vliegen als straks de A340 eruit is. Dat maakt de keuze voor mij nog gemakkelijker.
Met die shell seats waarvan de rugleuning niet verstelbaar is, of met gewone reclinable stoelen in de Cathay 777?
pi_144816031
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:18 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Met die shell seats waarvan de rugleuning niet verstelbaar is, of met gewone reclinable stoelen in de Cathay 777?
Ik vlieg nog met de 340 komende maand, wat ik zo snel lees is dat de 300ER de nieuwe stoelen heeft en dat CX is afgestapt van de fixed shell.
pi_144816055
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:46 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Ik vlieg nog met de 340 komende maand, wat ik zo snel lees is dat de 300ER de nieuwe stoelen heeft en dat CX is afgestapt van de fixed shell.
Die fixed shell vind ik prima voor een vlucht van maximaal vier uur, zoals HK - Bali. Maar op een afstand als Amsterdam - HK wordt het toch wel oncomfortabel.
pi_144820854
Zou wel handig als er een lijstje beschikbaar komt van luchtvaartmaatschappijen die nog gewoon een 3-3-3 configuratie in hun 777's hebben. Net zoals die site over actuele A380 vluchten. Scheelt het doorpluizen van Seatguru e.d. Dan weet je welke maatschappijen je moet vermijden als je de keus hebt :P
diseased rhinoceros pizzle
pi_144824371
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:32 schreef Flylib het volgende:
Zou wel handig als er een lijstje beschikbaar komt van luchtvaartmaatschappijen die nog gewoon een 3-3-3 configuratie in hun 777's hebben. Net zoals die site over actuele A380 vluchten. Scheelt het doorpluizen van Seatguru e.d. Dan weet je welke maatschappijen je moet vermijden als je de keus hebt :P
Als je een bepaalde route vliegt hou je toch maar enkele maatschappijen over; dan kun je snel zien op seatguru hoe hun seatplan eruit ziet. ;)
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 18:45 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de geïnteresseerden; onderstaande jongen komt morgen op Schiphol; vracht heeft te maken met European Space Research and Technology Centre (ESTEC). Komt van Gostomel Airport bij Kiev; de thuisbasis van Antonov.
Verwachte aankomsttijd is 10:00 uur en vertrektijd 22:00 uur. Gaat om UR-82008.
De kist komt hier op Schiphol te staan.


Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.




[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 23-09-2014 19:51:55 ]
pi_144853219
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En nog wat gave avondshots van Scramble:


pi_144877411
Nog een video van het vertrek van PH-KCA afgelopen maandag:
(van de persoon die ook het vertrek van PH-KCC vastlegde)


En haar allerlaatste landing in Crestview, Florida. Bijschrift is dat ze gelijk ontmanteld zal worden.
Dus of er überhaupt foto's komen van een PH-KCA in Florida...


En nog een oude video van de KLM MD-11's in Victorville.
Oud, omdat in ieder geval 2 MD-11's al gesloopt zijn en er op deze video nog 4 te zien zijn.


En vanwege het 95-jarig bestaan van KLM (7 oktober) krijgen een aantal van de grotere kisten van KLM een speciale decoratie.
Waaronder 1 KLM MD-11, waarschijnlijk PH-KCB
(waar we waarschijnlijk ook de laatste vluchten mee zullen maken op 11 november)
pi_144879550
Vandaag in de geschiedenis:



- 25 september 1978:.
Vlucht 182 van Pacific Southwest Airlines (PSA) is onderweg van Sacramento naar San Diego met een stop in Los Angeles. De vlucht wordt uitgevoerd door een ruim 10 jaar oude Boeing 727-214 (N533PS):



Tijdens de daling naar San Diego wordt de crew gewaarschuwd voor vliegverkeer dat voor hen vliegt.
In het bijzonder een Cessna 172 (N7711G) die daar ILS approaches aan het oefenen was.
De crew van de Boeing bevestigde dit en gaf door dat ze de Cessna in zicht hadden; echter verloren zij al snel het vliegtuig uit het oog. Dit hebben ze vervolgens niet doorgegeven aan de verkeersleiding.
Bovendien had de Cessna zijn koers gewijzigd.

De Boeing was aan het dalen terwijl de Cessna aan het stijgen was; om 09:07 uur in de maandagochtend vlogen ze in elkaar op 790 meter hoogte.



De Cessna werd totaal verwoest en kwam in brokken neer in North Park; een wijk in San Diego. De beide inzittenden overleefden de crash niet.

Van de Boeing werd de rechtervleugel ernstig beschadigd; nu oncontroleerbaar stortte de Boeing verderop neer.
De 7 crew en 128 passagiers overleefden de crash niet.
De laatste woorden op de Cockpit Voice Recorder was van een onbekende stem: "Ma, I love ya".
Bovendien vonden op de grond nog eens 7 mensen (waaronder 2 kinderen) de dood; 22 huizen werden verwoest.



De crashsite was luguber; lichamen waren overal verspreid; veelal niet compleet.
Daarbij zat San Diego midden in een hittegolf met temperaturen tot zo'n 37 graden.



Het is de dodelijkste vliegtuigcrash ooit in Californië, en tot de crash van American Airlines vlucht 191 met een DC-10 een paar maanden later (zie m'n bericht daarover hier) de dodelijkste crash boven Amerikaans grondgebied.

Jack Ridout had ook op deze vlucht moeten zitten. Hij verbleef bij een vriend in Los Angeles en zou op maandagochtend met PSA 182 naar huis in San Diego gaan. De airconditioning bij zijn vriend werkte echte niet (tijdens hittegolf) en hij hield het niet meer uit; hij ging zondagavond nog naar huis en gaf zijn stoel op deze vlucht op.
Jack Ridout was een passagier van Pan Am vlucht 1736; de vlucht die ruim een jaar eerder op Tenerife was verongelukt en hij met brandwonden aan was ontsnapt...

Fotograaf Hans Wendt was aanwezig bij een outdoor persevenement en wist bovenstaande 2 foto's te maken.
Whoopi Goldberg (op dat moment nog niet bekend) was aan het werk als serveerster in een restaurant en zag het gebeuren. Jarenlang wilde zij niet vliegen. Pas onlangs begon ze weer met vliegen (ze moest wel voor de Sister Act productie in Londen).



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 25-09-2014 11:40:51 ]
pi_144880161
Dat is trouwens ook wel een verschrikkelijk nare foto zeg! :o
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_144886891
En in Crestview laten ze er geen gras overgroeien...






abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')