Vandaag in de geschiedenis:
- 17 september 1908: Orville Wright was naar Fort Myer (in Virginia) gekomen om hun Wright Flyer aan de US Army te demonstreren. Thomas E. Selfridge heeft kunnen regelen dat hij een keer kon meevliegen.
Wright maakt op 50 meter hoogte 4.5 rondjes boven Fort Myer maar dan breekt de propellor van rechtermotor. Deze raakte de kabels van de vertical rudder; Wright probeerde dit nog op te vangen maar toch crashte de Flyer. Beide inzittenden werden tegen de kabels gesmeten; alleen Selfridge ook tegen een houten frame. Zijn schedel werd verbrijzeld; hij overleed later die avond in het ziekenhuis.
Selfridge was het eerste dodelijke slachtoffer van een vliegtuigongeluk.
Wright raakte ook zwaargewond, jaren later zou nog bekend worden dat hij bijvoorbeeld ook een ontwrichte heup had opgelopen. Hier wordt hij weggedragen op een brancard; de gebroken propellor steekt boven het wrak uit; en is achter/boven de brandcard te zien.
- 17 september 1916: Manfred von Richthofen haalt zijn eerste vijandige vliegtuig neer. Er zouden tot minstens 79 volgen; de laatste op 20 april 1918 toen hij een Sopwith Camel van de RAF neerhaalde.
Hij werd zelf de volgende dag neergeschoten. De
Red Baron zal uitgroeien tot beste ace van WWI en een van de beroemdste (zo niet dé beroemdste) gevechtspiloot ooit.
- 17 september 1944: Operation Market Garden begint. Duizenden troepentransportvliegtuigen, zweefvliegtuigen en gevechtsvliegtuigen zetten koers uit richting Nederland. Het plan was bruggen over de Waal, Maas en de Rijn te veroveren zodat grondtroepen vanuit België naar het Noorden konden oprukken. Het offensief mislukt, waardoor het Noorden van Nederland in de hongerwinter terechtkomt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
N708PA in september 1965 op Ronald Reagan Washington National Airport.- 17 september 1965: Pan Am vlucht 929, uitgevoerd door een Boeing 70-121B (N708PA,
Clipper Constitution) is aangekomen op Fort-de-France op Martinique. Hier zal het doorvliegen naar Coolidge International Airport op Saint John's (Antigua en Barbuda), San Juan in Porto Rico en dan door naar New York.
Echter bij approach van Saint John's bij onweer en stevige regen vliegt het op 841 meter hoogte tegen de
Changes Peak op het eiland Montserrat. Alle 9 crew en 21 passagiers overleven de crash niet.
N708PA was de allereerste productie 707 gebouwd en vloog ook de allereerste 707 vlucht op 20 december 1958 vanaf Renton, Washington.
Aan de knuppel zat de bekende Alvin M. "Tex" Johnston, die we bijv. ook kennen van de eerste vlucht van het
prototype van de 707; de Boeing 367-80 of Dash 80) op 15 juli 1954 en zijn
barrel roll met die kist op 7 augustus 1955.
Deze eerste vlucht van een 707 vond ironisch genoeg plaats onder dezelfde weersomstandigheden; donkere wolken, wind en stevige regen. Na 7 minuten moesten zij deze vlucht alweer afbreken; later die dag konden ze nog een vlucht van 71 minuten maken.
Hier N708PA bij die eerste vlucht op 17 september:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- 17 september 1974: De eerste grote gijzeling in de Nederlandse geschiedenis.
Op vrijdagmiddag 13 september zijn 3 leden van het Japanse Rode Leger (JRL) de
Franse Ambassade in Den Haag binnengedrongen. Hier gijzelen zij de personen in het gebouw.
Het Japanse Rode Leger was onder andere verantwoordelijk voor het
bloedbad op Luchthaven LOD (nu Ben Gurion) bij Tel-Aviv dat 25 mensen het leven kostte.
De secretaris van de Japanse Ambassade moest als tolk fungeren. Ze eisten de vrijlating van JRL-lid Yutaka Furuya die in Frankrijk in de gevangenis zit, 1 miljoen dollar, een volgetankte Franse 707 en een vrije aftocht. Tevens wilden ze hun wapens mee aan boord nemen.
Op zondagavond 15 september landt de Franse 707-328 (F-BHSJ,
Chateau de Chaumont) op Schiphol. Ook stonden op Schiphol aan het einde van de B-pier een aantal Franse Mystère jets met o.a. Furuya aan boord.
Hier worden later pantservoertuigen voor gezet; officiëel voor beveiliging van de Franse jets maar in werkelijkheid om te voorkomen dat de jets vertrekken (met Furuya aan boord).
De Fransen vonden de onderhandelingen te langzaam gaan:
Na lange onderhandeling geven de ministers hun laatste aanbod; vrijlating van alle gijzelaars, de vrijlating van Furuya, $300.000 en een vrije aftocht in een 707. Wel moesten ze alle wapens inleveren, op 2 pistolen na. De dollars moest de Nederlandse regering uit Fort Knox halen; zij hadden dit zo niet in voorraad.
Echter moest er nog een bemanning voor de 707 geregeld worden; Frankrijk leverde kist zonder bemanning. Aangezien in Nederland alleen Transavia met een Boeing kan vliegen wordt een piloot van hen gevraagd: Pim Sierks. Omdat de gijzelnemers niet wilden vertellen waar ze heen wilden en Sierks dat wel moest weten (voor brandstof, vliegplan etc.) stapte hij de ambassade binnen. Hier werd hem verteld dat ze naar Aden in Zuid-Jemen (nu in Jemen).
Dinsdagavond vertrekken de gijzelaars en gijzelnemers in een busje naar Schiphol. Schiphol is op dat moment veranderd in een fort; geen vliegtuig mag er meer landen of vertrekken, overal bewaking en pantservoertuigen bij de invalswegen. Op Schiphol worden de gijzelaars geruild voor Furuya; naast gezagvoerder Sierks, zijn co-piloot, boordwerktuigkundige en de 4 leden van de JRL was er niemand aan boord.
De 707 en het busje op het platform van Schiphol op de namiddag van 17 september 1974:
Hieronder is Furuya te zien; de persoon links met de plastic zakken; in die zakken zit $300.000:
Op 22:27 uur op 17 september 1974 vertrok de 707 vanaf de Kaagbaan van Schiphol met bestemming onbekend (Aden was alleen bekend bij Sierks en een zeer gering aantal mensen bij de onderhandelaars; boven de Alpen vertelde Sierks pas aan de crew wat de bestemming was). Van de 4 leden hadden ze weinig last; die lagen te slapen in het gangpad; met hun pistolen al gedemonteerd op tafel.
In Aden worden ze echter geweigerd; met een smoes van brandstoftekort mogen ze landen. Echter iedereen moest in het toestel blijven en ze moesten weer vertrekken. Uiteindelijk mogen ze in Damascus, Syrië landen.
Later zijn 2 van de 3 leden opgepakt en uitgeleverd aan Japan; zij zitten daar op dit moment nog hun gevangenisstraf uit.
De $300.000 is nooit teruggezien; deze zijn aan de Syriërs gegeven bij landing (dit konden de werknemers van de Nederlandse Ambassade aldaar niet voorkomen).
Pas in 1981 komt er een oplossing; Frankrijk betaald de $300.000 terug, minus 400.000 franc voor de huur van de 707; uiteraard een allesbehalve nette oplossing...
17 september 1974 was ook Prinsjesdag; deze wordt gezien de omstandigheden flink versoberd; o.a. geen optocht met de Gouden Koets (de route zou ook te dicht bij de ambassade komen) en weinig feestelijkheden.
Het gebouw van de Franse ambassade is overigens eind 2013 gesloopt. De groene muur hieronder is dus aan de kant waar op de eerste foto de 2 agenten langs kruipen.
De Franse Boeing 707 is eind 1977 op Orly gescrapped.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- 17 september 2013: Om 11:03 uur lokale tijd stijgt de eerste Boeing 787-9 (N789EX) op vanaf Paine Field als vlucht BOE001. De vlucht duurt 5:15 uur en ze landen later op Boeing Field.
De 787-9 is net geen 6 meter langer dan de 787-8 en kan hiermee zo'n 40 extra passagiers meenemen, meer vracht en meer range.
Eerst had het juist een kleinere range (door hoger gewicht) maar na het bijplaatsen van een extra brandstoftank werd de range vergroot en uiteindelijk groter dan de 787-8.