abonnement Unibet Coolblue
pi_144116674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
Over vergelijkingen en fullsize 737's gesproken, de diameter van de 737 cabine is nagenoeg gelijk aan de diameter van een 777 motor :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_144117235
De eerder genoemde vliegtuigen van Elvis staan te koop.



De Convair 880 N880EP Lisa Marie (naar zijn dochter) en de kleinere Lockheed Jetstar N777EP Hound Dog II worden te koop aangeboden; hier en hier.

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.



[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 03-09-2014 00:08:05 ]
  dinsdag 2 september 2014 @ 23:17:14 #103
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144121178
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
pi_144122715
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 23:17 schreef Tinos85 het volgende:
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
  woensdag 3 september 2014 @ 04:22:49 #105
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144125057
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost :@
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144152252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 04:22 schreef flipsen het volgende:
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost :@
Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P


Vliegschool Stella Teuge failliet

quote:
TEUGE - Het doek is gevallen voor Stella Aviation Academy BV, tot voor kort een van de grootste opleiders van verkeersvliegers in Nederland. Het faillissement volgt op het verlenen van uitstel van betaling, afgelopen donderdag.

De vliegschool is een dochteronderneming van Stella Aviation. En die holding is weer onderdeel van De Steltenberg Groep BV (DSG) in Leusden. Vandaag werd duidelijk dat deze bovenliggende holding ook op omvallen staat. DSG heeft surseance van betaling gekregen. Het Leusdense bedrijf is eigendom van EHN Investments BV, een gezamenlijke onderneming van Evert-Jan Hilgerman en Edwin Huisman, respectievelijk algemeen directeur en accountable manager van de gesneuvelde vliegschool.

Stella Aviation International BV
Onder de naam Stella Aviation International BV is dinsdag een nieuw bedrijf ingeschreven in het Nederlandse handelsregister. In de registers van erkende vliegscholen van ILenT komt deze naam al wat langer voor. Er werd onder deze vlag lesgegeven in een vestiging op vliegveld Beek. Het is nog niet bekend of er een relatie is tussen het faillissement van Stella op Teuge en de oprichting van het nieuwe bedrijf onder vrijwel dezelfde naam.

De directie van de school was vanmiddag nog niet bereikbaar voor commentaar.
  woensdag 3 september 2014 @ 22:39:01 #107
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_144153345
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P

Vliegschool Stella Teuge failliet

[..]

Ah. Daar ben ik ooit nog eens op een informatieavond geweest.

Nog 3 weken en dan mag ik weer vliegen *O*
Tics van je petten.
pi_144153596
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P


Vliegschool Stella Teuge failliet

[..]

Triest voor de jongens en meiden die hun ton al overgemaakt hebben en nu zonder brevet zitten :{
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_144162233
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 22:03 schreef Iemand91 het volgende:

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07573.jpg]afbeelding[/url] ]
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_144163505
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:22 schreef Thetallguy het volgende:
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
Die kwam ik ook tegen inderdaad; jouw bron zegt zelfs dat deze vanaf 2014 al naar Amsterdam wil vliegen.
Maar daar hebben we verder nog niets van gehoord.

Schiphol is toch wel een van de weinig Europese luchthavens waar zo weinig 787's komen (alleen Arke's 787). Naast die van Arke zijn er nog maar 4 787's op Schiphol geweest.
Maar goed; dit heb ik geloof ik al een keer eerder met jouw besproken; maar dan op een andere bekend forum :P

Zou op zich nog wel meer A380's willen zien; maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren (op een 2e Emirates na)
pi_144165402
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_144170984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
Pff, ik zou het zo niet weten. Heb zo ook geen aanraders.

TV tip voor vanavond, met een nieuw seizoen van Andere Tijden:



Andere Tijden: Tenerife: meteen na de ramp
quote:
Welke machinerie komt er op gang meteen na een grote ramp? Politiemensen, hulpverleners en KLM-medewerkers vertellen over de aanpak na de vliegramp op Tenerife in 1977. Wie deed wat? Wat waren de procedures? Wie was verantwoordelijk? Hoe verliepen de huisbezoeken aan de nabestaanden? Andere Tijden over de eerste periode na een grote ramp.
Veel meer informatie op hun website.

Vanavond om 21:25 - 22:00 uur op Nederland 2 NPO 2.

22 mei hadden ze ook al een aflevering over de verdwijning van vlucht 607-E van KLM in 1958.
pi_144177134
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19 Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43 Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
;( :'(

luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38 Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
pi_144184300
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19 Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43 Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
;( :'(

luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38 Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
Inderdaad:



Air France-KLM brengt aantal Full Freighter-toestellen verder terug
quote:
Omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht, heeft de Groep extra maatregelen overwogen om de capaciteit verder terug te brengen, boven op de al bestaande inkrimping van de Full Freighter-vloot. Hierbij is onder meer gekeken naar een samenwerkingsverband met een derde partij en naar een mogelijke interne reorganisatie.

Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd.

De Groep zal dan beschikken over een Full Freighter-vloot van 5 toestellen: 2 Boeing 777F’s in Parijs en 3 Boeing 747ERF’s in Amsterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit 14 toestellen.

Air France-KLM streeft ernaar om voor al het betrokken personeel een baan te vinden binnen de Groep. Hierover zal overleg plaatsvinden met de Ondernemingsraad en vakbonden van de betrokken ondernemingen.

De Groep blijft een belangrijke speler in de Europese cargosector dankzij haar uitgebreide netwerk van passagierstoestellen met transportcapaciteit in het vrachtruim, aangevuld met Full Freighter-toestellen.

Deze verandering in de Full Freighter-vloot maakt deel uit van een strategisch plan om de bijdrage van Cargo aan de Groep te vergroten. Andere maatregelen zijn o.a. een sterke focus op gespecialiseerde producten als Pharmaceuticals en Express, investeringen in een geavanceerde IT-infrastructuur en e-developments, verdere kostenreductie en meer samenwerkingsverbanden.
Eind 2016 dus alle Martinair MD-11's eruit. :{
Had ik wel verwacht...

Uiteindelijk blijven dus alleen de 747F's PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC over.
PH-CKD en PH-MPS gaan óók weg.

En over MD-11's gesproken; PH-KCA (die pas de laatste vlucht uitvoerde: zie mijn post van 1 september) vertrekt op
22 september naar Crestview in Florida met stop in Atlanta als KL9865.
Amy Johnson zal daar gescrapped worden. ;(

Hier vandaag op Schiphol:


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2014 00:16:03 ]
pi_144184640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/

Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
pi_144189175
Vandaag in de geschiedenis:



- 5 september 1954: KLM vlucht 633 vertrekt om 02:30 uur vanaf Shannon Airport op weg naar New York. De vlucht was de vorige dag vertrokken uit Nederland. De vlucht wordt uitgevoerd door PH-LKY - een Lockheed L-1049C-55-81 Super Constellation dat ruim een jaar eerder aan KLM was geleverd.

Echter stort het vlak na de start in de Shannon rivier waar het terechtkomt op een zandbank (het was op dat moment eb). Oorzaak was een combinatie van menselijke en technische fouten. De crew was te laat met ingrijpen; ze konden d.m.v. het hoogteroer nog net de crash ietwat opvangen.

Daar het vliegtuig vol met brandstof zat en nu in tweeën was gebroken liep de brandstof de achterste deel in.
Door de brandstofdampen raakten 26 mensen beneveld en verdrinken (waaronder het drietallige cabinepersoneel). Ondertussen stijgt het water weer.
28 van de 30 overlevenden lukt het door middel van een rubberbootje na urenlang in het donker gevaren te hebben land te bereiken; waar een crew-lid 2.5 uur na de crash dit rapporteert bij het vliegveld.
Al die tijd is het ongeluk niet opgevallen bij de ATC.

2 overlevenden bleven achter en wachtten op het staartstuk op hulp. Wanneer de reddingsoperatie op gang komt valt een van hen in het water. Zijn lichaam wordt pas een week later terug gevonden. Tevens overlijdt dezelfde avond een van de 28 die op het bootje aan wal waren gekomen.
Uiteindelijk overleven slechts 28 personen de crash; 28 niet.



Dit alles gebeurde terwijl zo'n 1000 kilometer verderop bij de Nederlandse kust nog naar wrakstukken werd gezocht van de crash van KLM vlucht 608 "Willem Bontekoe" op 23 augustus.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 5 september 1986: Vlucht 73 van Pan Am is geland in Karachi. De vlucht kwam uit Mumbai en zou doorvliegen naar Frankfurt en van daar door naar New York. Aan boord waren 19 crew en 360 passagiers.
De vlucht werd uitgevoerd door N656PA Clipper Empress of the Seas, een Boeing 747-121.

Echter om 06:00 uur in de ochtend rijdt een busje (vermomd als beveiliging) de tarmac op en rijdt naar een van de vliegtuigtrappen. 4 leden van de Aboe Nidal Organisatie bestormen het vliegtuig.
De purser - de Indiase Neerja Bhanot - kon de cockpit crew via de intercom nog waarschuwen; deze 3 konden via een noodluik ontsnappen.

Toen de kapers realiseerden dat ze geen crew hadden lieten ze Rajesh Kumar - een Amerikaan - naar voren komen en bij de deur neerknielen. Ze eisten dat ze binnen 15 minuten een crew kregen anders zouden ze hem neerschieten.
De leider van de kapers - Zayd Safarini - raakte ongeduldig en schoot hem neer. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geworpen. Op weg naar het ziekenhuis werd hij doodverklaard.

Hierna werd de cabin crew opgedragen de paspoorten te verzamelen. Hieraan gehoorzaamden zij; echter verstopten ze de 41 Amerikaanse paspoorten onder een stoel en de rest in een afvaltrechter.

De gijzeling ging nu de nacht in. Bij deur #3 werd een manual gevonden over de deuren; onder andere hoe de noodglijbanen te activeren wanneer de deur werd geopend. Deze werd tussen de passagiers doorgeven zodat iedereen wist hoe dit moest.

Om 21:00 uur viel de stroom uit en noodverlichting ging aan. Een half uur later openden de gijzelnemers het vuur en werden er granaten gegooid. Onmiddellijk openden de passagiers deur 3 en konden veel ontsnappen. Neerja Bhanot kon als eerste ontsnappen (zij opende de deur) maar hielp andere passagiers. Zij kwam om het leven toen zij 3 kinderen wilde beschermen.
10 minuten later bestormden Pakistaanse commando's de 747. Uiteindelijk vielen er 20 doden en ruim 150 gewonden.





De gijzelnemers werden opgepakt en veroordeelt tot de doodstraf. Dit werd later omgezet in levenslang.
De leider (Safarini) werd in september 2001 vrijgelaten, 4 anderen in 2008. Safarini werd slechts enkele dagen later door de FBI in Bangkok opgepakt. Hij werd later tot 160 jaar gevangenisstraf veroordeeld; hij zit dit nog steeds uit in een gevangenis in Indiana.
Op de vier anderen staan nog steeds een bounty van $5 miljoen. Een van hen zou mogelijk bij een drone-aanval in 2010 zijn omgekomen in 2010; maar dit is nooit bevestigd. Deze staat dan ook nog de FBI's most wanted list.

Neerja Bhanot is postuum de jongste ontvanger geworden van India's hoogste award voor moed; Ashok Chakra Award.

De 747 vloog nog enkele jaren door voor Pan Am, ging in 1991 over naar Evergreen International maar werd in 1993 al op Marana gezet. Het werd in 1999 gescrapped.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2014 00:22:04 ]
pi_144195971
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 22:01 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/

Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
Bedankt, ik ga kijken :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_144225788
Nog nét op tijd klaar, maar vond het in de lijn van mijn geschiedenisposts te belangrijk om niet te noemen:

Vandaag in de geschiedenis:

6 september 1970: de start van de Dawson's Field kapingen. Op deze zondag in 1970 werden door leden van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina pogingen gedaan tot het kapen van 4 vliegtuigen. 3 dagen later op 9 september werd nog een vliegtuig gekaapt.

- TWA vlucht 741: een Boeing 707–331B (N8715T) met 11 crew en 144 passagiers, was uit Tel Aviv vertrokken en zou met stops in Athene en Frankfurt naar New York vliegen. Echter werd het na takeoff van Frankfurt om 12:20 uur gekaapt en werd het naar Dawson's Field gevlogen; een kleine airstrip in een woestijn in Jordanië.

- El Al vlucht 219: een Boeing 707–458 (4X-ATB) met 10 crew en 138 passagiers, was vanuit Tel Aviv in Amsterdam aangekomen. Hierna zou het doorvliegen naar New York. Om 13:45 uur en een half uur na vertrek, wanneer de 707 de Britse kust naderde - proberen Patrick Argüello en Leila Khaled het vliegtuig over te nemen.
Oorspronkelijk plan was 4 kapers; maar 2 werden door de Israëlische beveiliging niet aan boord gelaten.
Deze 2 kochten toen First Class tickets voor vlucht 93 van Pan Am.

Toen de gezagvoerder door de intercom gemeld werd over de kaping bracht hij de kist in een nosedive. Zijn actie was succesvol; de 2 kapers werden van hun stuk gebracht. Argüello schoot nog een steward neer (niet dodelijk) maar werd vervolgens door een Sky Marshall neergeschoten; hij overleed op weg naar het ziekenhuis. Khaled werd door beveiliging en passagiers onder controle gebracht.
De 707 maakte vervolgens een noodlanding op London Heathrow.

- Swissair vlucht 100: een Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) met 8 crew en 145 passagiers werd na vertrek van Zurich om 13:14 uur gekaapt en ook naar Dawson's Field gevlogen.

- Pan Am vlucht 93: een Boeing 747–121 (N752PA, Clipper Fortune) met 17 crew en 136 passagiers was een vlucht van Brussel naar New York met een stop in Amsterdam. De 2 terroristen die eerder door de Israëlische beveiliging werden geweigerd kaapten deze vlucht om 15:30 uur.
Op Schiphol wordt hun pistolen en verborgen granaat niet opgemerkt.
Bij takeoff stopt het echter op de startbaan van Schiphol. Echter even later vertrekt het alsnog.
Maar om 15:30 uur wordt ook dit vliegtuig gekaapt. Deze werd naar Beirut gevlogen; hier werd het bijgetankt en kwam nog een terrorist (met explosieven) aan boord. Deze vloog echter naar Cairo; de cabin crew had aangegeven dat de airstrip in Jordanië niet groot genoeg was voor een Boeing 747.
Tijdens de landing werd het lont van de explosieven al aangestoken; direct na landing in Cairo en enkele seconden nadat de laatsten het vliegtuig verlaten hadden wordt de 747 opgeblazen:



Op 9 september wordt BOAC vlucht 775 - een Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) met 9 crew en 105 passagiers van Bombay naar Londen via Beiroet en Bahrein door PFLP sympathisant gekaapt.
Ook deze werd naar Dawson's Field gevlogen.




125 passagiers worden naar Amman gebracht, anderen werden aan boord gehouden. De eisen van de terroristen was vrijlating van Khaled (die in London was aangehouden na de mislukte poging) en een aantal andere leden van de PFLP.

De toenmalige president van de Verenigde Staten, Richard Nixon, opperde het idee om posities van de PFLP in Jordanië te bombarderen. Die idee werd echter afgeblazen. De Britse premier besloot tot onderhandelen.

Op 12 september werden de Boeing 707 van TWA 741, de Douglas DC-8 van Swissair 100 en de Vickers VC-10 van BOAC 775 op Dawson's Field opgeblazen.





(De staart van de VC-10 is bewaard gebleven en werd later door BOAC als spare part gebruikt)

Eind september maakten de onderhandelaars en de terroristen een deal; Khaled en een aantal andere leden werden vrijgelaten in ruil voor de overgebleven gijzelaars.

Dit alles valt niet in een post samen te vatten. De kapingen van Dawson's Field hebben enorme gevolgen gehad. Er waren spanningen tussen Jordanië, de Palestijnen en Syrië, Irak (de laatste 2 hadden ook nog links met de Sovjet-Unie) zouden gedreigd op te treden namens de Palesteinen zou er een conflict komen met Jordanië.
Verder besloot Nixon per direct 100 US Marshalls in te zetten op vluchten van/naar de VS.
Ook heeft het verstrekkende gevolgen gehad voor het vliegen anno 2014; de kapingen hebben een groot aandeel in het uitgebreid screenen op vliegvelden.
Voor meer gevolgen; toen en nu raadt ik het ten zeerste aan om verder in dit onderwerp in te lezen.

De Dawson's Field kapingen worden in 2006 in aflevering Hijacked van het PBS programma American Experience beschreven, waar ook gijzelaars, gijzelnemers, media en politici aan woord komen.


De enig overgebleven vliegtuig; de 707 van El Al waar de kaping niet slaagde bestaat nog steeds; El Al vloog t/m 1986 met de 707 door en werd later door Boeing aan Lufthansa gedoneerd als N130KR
Het staat heden ten dage nog steeds (in vrij slechte conditie) in een hoekje op luchthaven Berlin-Tegel.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 06-09-2014 00:40:50 ]
  zaterdag 6 september 2014 @ 11:14:07 #119
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144233387
Iemand91 _O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144236705
Leuke post man!

Fan van je geschiedenis verhalen. :W
pi_144295657
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:14 schreef Fiorano het volgende:
Iemand91 _O_
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:31 schreef El_Grando101 het volgende:
Leuke post man!

Fan van je geschiedenis verhalen. :W
:@ O+




Voor de spotters (en een :6 naar Flipsen :P ), komende week komt de Antonov 124 naar Gilze-Rijen:

Transporthelikopters volgende week naar Mali
quote:
DEN HAAG (ANP) - Drie Nederlandse transporthelikopters gaan volgende week naar Mali. De Chinooks worden er ingezet voor de VN-vredesmissie in het West-Afrikaanse land. Een Antonov 124-vrachtvliegtuig zal dinsdag vanaf vliegbasis Gilze Rijen de eerste twee Chinooks overbrengen naar Bamako, de hoofdstad van Mali.

Donderdag volgt de derde helikopter, zei een woordvoerder van de luchtmacht vrijdag. Militaire assemblageteams zullen de Chinooks uitladen en weer opbouwen, waarna ze naar het Nederlandse kamp in Gao in het noordoosten van het land vliegen.

In Gao verblijven de meeste van de ongeveer 450 Nederlandse militairen die in Mali zijn. De Chinook-eenheid, die uit 70 mensen bestaat, is op 1 oktober volledig operationeel. De helikopters kunnen worden ingezet voor medische evacuaties en het vervoer van eenheden, wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het kabinet besloot in maart om toch transporthelikopters naar Mali te sturen. Eerder was daar in de Tweede Kamer al op aangedrongen.

De Nederlandse blauwhelmen, onder wie speciale eenheden van commando's en mariniers, vergaren en analyseren in Mali informatie voor de VN-missie. Dat doen ze in elk geval tot eind volgend jaar.
Morgen landt de 124 om 14:00 uur en vertrekt dinsdagmorgen om 10:00 uur. (volgens de planning dan)
pi_144332179
Vanaf vandaag kun je met Garuda met een 777 naar London Gatwick:

Garuda Indonesia van start op route Schiphol-Gatwick
quote:
SCHIPHOL - Garuda Indonesia is maandag van start gegaan met vluchten op de route Amsterdam-Londen Gatwick. De Londense luchthaven wordt voortaan vijf keer per week aangevlogen, als verlenging van de rechtstreekse route Jakarta-Amsterdam. Garuda zet op de route een Boeing 777-300ER in.

Vanaf Gatwick vliegt de maatschappij via Schiphol weer terug naar Jakarta. Omdat de Indonesische luchtvaartmaatschappij over zogeheten Fifth Freedom-rights beschikt, mag het ook tickets verkopen op het traject Schiphol-Gatwick v.v. Retourvluchten zijn te boeken vanaf 99 euro all-in.

(later meer)
Ook maar ¤99 voor een retour in Economy, vanaf zo'n ¤317 in business en zo'n ¤517 in First Class.
Die economy-fare is heel netjes.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken; laatste wat ik las over de GA88/GA99 is dat het allesbehalve een succes is...


Hier de eerste keer op Gatwick vandaag:




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 08-09-2014 22:49:22 ]
  dinsdag 9 september 2014 @ 09:51:28 #123
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_144341281
Megaluchthaven Dubai komt er alsnog

Da's ook geen kleine investering...
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_144346356
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 22:19 schreef Iemand91 het volgende:
Vanaf vandaag kun je met Garuda met een 777 naar London Gatwick:

Garuda Indonesia van start op route Schiphol-Gatwick

[..]

Ook maar ¤99 voor een retour in Economy, vanaf zo'n ¤317 in business en zo'n ¤517 in First Class.
Die economy-fare is heel netjes.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken; laatste wat ik las over de GA88/GA99 is dat het allesbehalve een succes is...
Indonesië is toch een populaire bestemming? Komt het omdat KLM er ook op vliegt?
pi_144377197
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 12:49 schreef Mylene het volgende:
Indonesië is toch een populaire bestemming? Komt het omdat KLM er ook op vliegt?
Weet het niet zeker maar laatste wat ik las dat Garuda de 777's een beetje te premium heeft ingericht; 8 first class, 38 business en (maar) 286 economy.
(Laatste ook 3-3-3 in tegenstelling tot veel maatschappijen die 3-4-3 in een 777 doen).

Ter vergelijking; KLM vliegt met 350 economy, Emirates tussen de 304 en 385 economy.

Ik weet niet hoe first en business class op de route Amsterdam - Jakarta doet, maar Amsterdam staat niet bekend om first class gebruik.
pi_144378313
Voorzover ik heb begrepen gaat het sowieso niet erg lekker met Garuda. Erg jammer als je bedenkt hoe ze zichzelf weer flink omhoog hebben weten te werken. Ze moeten wat gas terugnemen. Ik ben dan ook bang dat deze fifth freedom-route het niet erg lang zal volhouden, evenals de non-stop Amsterdam service.

Ik vlieg volgende week richting Gatwick met Garuda. Ik ben gek op fifth freedom-routes, maar ik vrees een beetje voor deze. Dus het is nu of nooit :P

Hierna maar eens kijken naar andere interessante routes. Sowieso de 787 van LAN tussen Madrid en Frankfurt, en misschien Kuwait Airways op Rome-Parijs of Geneve-Frankfurt :)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144410915
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...




En nu volgt er weer een maatschappij:



Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.

Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overigens; ik zou wel een geschiedenispost kunnen maken over vandaag; maar ik denk dat iedereen hier wel weet wat er vandaag in de geschiedenis is gebeurd...

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-09-2014 19:35:05 ]
  donderdag 11 september 2014 @ 01:25:34 #128
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_144411172
Ah ja, 11 september :D

Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
Tics van je petten.
pi_144424114
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2014 01:25 schreef nattermann het volgende:
Ah ja, 11 september :D

Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
Ook vandaag wel hoor. Moet je maar even de (online) Tv-gids doorkijken.

Vandaag weer eens een post van Wildhagen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... het enige dodelijke ongeval van British Airways in haar geschiedenis
(de voorlopers niet meegerekend)...

Vandaag in 1976 vond namelijk vlakbij Zagreb een mid-air collision plaats tussen British Airways flight 476
(een Hawker Siddeley Trident 3B, onderweg van Heathrow naar Istanbul) en Inex-Adria Flight 550 (een Douglas DC9-32, onderweg van Split naar Keulen).

Hierbij kwamen in totaal 177 mensen om het leven: alle 63 inzitten van de Trident, alle 113 inzittenden van de DC-9, plus nog 1 persoon op de grond.

Dit was op dat moment ook de dodelijkste mid-air-collision uit de geschiedenis.

Het Britse toestel was de G-AWZT, hier 3 maanden voor de ramp:



Het Joegoslavische toestel was YU-AJR en was net 2 jaar oud, 4 maandjes voor de ramp:



Een impressie van hoe de toestellen elkaar geraakt hebben:



De oorzaak waren fouten in de aanwijzigingen van de verkeersleiding. De ATC van Zagreb was op dat moment één van de drukste van Europa, maar was structureel onderbemand en slecht uitgerust qua apparatuur.

De verantwoordelijke verkeersleider is hiervoor veroordeeld tot 7 jaar celstraf, maar later bleek dat hij als zondebok gebruikt was, waardoor hij na ruim 2 jaar is vrijgelaten.

De botsing is gezien door de bemanning van een 737 van Lufthansa die een kwartier achter de Trident van British Airways vloog. Deze rapporteerde dat ook aan de verkeersleiding:
pi_144430524
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 01:07 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En nu volgt er weer een maatschappij:

[ afbeelding ]

Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.

Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...


ZK-NBV landt over zo'n 45 minuten in Auckland. Daarna is het voorbij voor de 747's bij Air New Zealand.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 11-09-2014 20:10:11 ]
  donderdag 11 september 2014 @ 20:06:37 #132
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144431983
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_144442402
Vandaag in de geschiedenis:

g

- 12 september 1962: In het stadion van Rice University in Houston, Texas houdt John F. Kennedy de beroemde speech:
quote:
"No nation which expects to be the leader of other nations can expect to stay behind in this race for space. ... We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard."[
Hij mocht het zelf niet meer mee maken; Apollo 11 zou pas in 1969 vertrekken en Neil Armstrong zou op 21 juli 1969 de eerste stap op de maan zetten.

- 12 september 1970: de Boeing 707–331B (N8715T) van TWA 741, Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) van Swissair 100 en de Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) van BOAC 775 worden op Dawson's Field - een kleine airstrip in Jordanië opgeblazen.
Zie volledige verhaal hier.






- 12 september 1994: nadat hij een Cessna 150 (N1405Q) van Harford County Airport heeft gestolen op de avond van 11 september, vliegt Frank E. Corder richting het zuiden. Corder was tweemaal eerder gearresteerd en ook op de avond van 11 september zat hij aan de alcohol en crack. Zijn 3e vrouw had hem verlaten wat hem in een depressie stortte en bij zelfmoord bracht.
Hij keek op naar Mathias Rust; de Duitser die op 28 mei 1987 met zijn Cessna op het Rode Plein in Moskou landde; hij wilde uit het leven stappen with a bang. (zie m'n post hier)

Hij vloog richting Washington; 100 kilometer verderop gelegen. Om 01:44 kreeg de radar van Baltimore/Washington airport de Cessna in de gaten. 8 minuten later vloog hij het afgesloten luchtruim in (wat boven het Witte Huis en de Mall ligt), 1 minuut later in de vroege ochtend van 12 september stortte de Cessna neer in de zuidertuin, vlak bij de portico. Corder is op slag dood.

Toenmalig president - Bill Clinton - was niet aanwezig; hij verbleef wegens onderhoud aan het Witte Huis in het Blair House; dat aan de overkant van Pennsylvania Avenue staat.




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 12-09-2014 15:26:02 ]
pi_144469904
Erg leuk, al die geschiedenisposts! ^O^

Hier even een paar fotootjes van Schiphol vanmiddag:









  vrijdag 12 september 2014 @ 22:37:47 #135
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144470968
Erg leuk ook die fotootjes ^O^
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144474238
Vandaag in de geschiedenis:



- 13 september 1928: in een poging post sneller in de VS te krijgen wordt voor het eerst een Lioré et Olivier LeO H-198 (F-AIQP) vliegboot met een katapult vanaf de achterkant van de Franse liner Ile de France geschoten. Op 725 kilometer vanaf de Amerikaanse kust wordt het vliegtuig om 13:00 uur (tijd in NY) afgeschoten waar het 4 uur en 15 minuten later om 17:15 uur op de Hudson landt.
Het schaaft 15 uur van de verzendtijd af; men probeert naar een verkorting van 24 uur te komen.


EC-DEG in betere tijden; juni 1981 in Bazel.

- 13 september 1982: de crash van Spantax vlucht 995. De chartervlucht met een McDonnell-Douglas DC-10 (EC-DEG) van Madrid naar New York kreeg om 11:58 uur takeoff clearance op tussenstop Málaga Airport voor baan 14 (nu 13). Aan boord zijn 13 crew en 381 passagiers.
Iets voor V1 speed begon het rechterwiel van de nose-gear uit elkaar te scheuren en begon het toestel hevig te schudden. Hoewel ze nu V1 voorbij waren besloot de gezagvoerder toch de takeoff af te breken met onder andere de reverse trust. Zijn hand gleed echter over de lever van engine #3 waardoor deze voorwaarts vermogen bleef leveren. De DC-10 reed met ruim 200 km/h van de baan, engine #3 werd afgerukt toen het tegen een gebouw kwam, de DC-10 ging vervolgens over een snelweg waar het 3 voertuigen beschadigde alvorens het 450 meter achter de baan tot stilstand kwam.
Achterin de slechts 5 jaar oude DC-10 brak brand uit.
Uiteindelijk overleven 50 inzittenden de crash niet.




- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.



- 13 september 2001: het luchtverkeer komt weer op gang in de VS na de aanslagen van 2 dagen eerder. Veel vliegtuigen waren uitgeweken naar luchthavens in bijvoorbeeld Canada, zoals hier op Halifax:


  zaterdag 13 september 2014 @ 13:50:15 #137
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144483321
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
pi_144488299
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:50 schreef Sunri5e het volgende:
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
Deze keer geen problemen; PZ-TCP is maandag na aankomst doorgevlogen naar Parijs (CDG) voor een A-check.
Zou afgelopen donderdag weer naar Amsterdam moeten komen maar er is uitloop.
Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan, CS-TLO van Euro Atlantic en I-NDOF van Neos (oud KLM kist).

Maar wel vaak iets mee aan de hand inderdaad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-09-2014 21:58:05 ]
pi_144488402
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:55 schreef Iemand91 het volgende:

Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan en CS-TLO van Euro Atlantic.
Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:

pi_144505339
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.


Beluga celebrates the 20th anniversary of its first flight



En alle vijf in 1 shot:

  zondag 14 september 2014 @ 01:19:16 #141
6941 APK
Factual, I think.
pi_144505596
Dat dat ding kan vliegen :D
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_144549535
KLM MD-11 nieuws:



- Het is vandaag 15 september. Kom je deze week nog langs Schiphol (en wel Schiphol-Oost) kijk dan nog even goed; dit is de laatste week dat PH-KCA Amy Johnson op Schiphol zal staan.
Volgende week maandag zal de nog geen 21 jarige MD-11 om 0730z/0930lt (? :$ ) naar Atlanta vertrekken. Hierna zal het doorvliegen naar Bob Sikes Airport in Florida voor scrap.

- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.

Wanneer op de vroege ochtend van zondag 26 oktober de allerlaatste MD-11 vanuit Montreal of Toronto op Schiphol landt houdt de samenwerking tussen KLM en McDonnell Douglas na 80 jaar op, zal de laatste passagiers MD-11 vlucht landen en ook de allerlaatste 3-motorige kist met passagiers.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 15-09-2014 14:54:49 ]
  maandag 15 september 2014 @ 14:33:20 #143
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_144549736
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
KLM MD-11 nieuws:

[ afbeelding ]
- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.
Gaaf! Iedereen wil dan natuurlijk aan het raampje lijkt me, wel een mooie ervaring natuurlijk. :)
pi_144581282
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen! *O*
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft. :P
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben ;( ...

Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-09-2014 12:31:09 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 11:54:54 #145
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144581579
Ik probeerde het net maar helaas
  dinsdag 16 september 2014 @ 11:58:58 #146
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_144581709
quote:
Vraag me af hoeveel hiervan nou echt waar is en tot hoeverre het overdreven wordt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_144581772
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:54 schreef Tinos85 het volgende:
Ik probeerde het net maar helaas
Ja, het is nu echt uitverkocht helaas.

Ben heel erg benieuwd hoe het gaat. We komen vast ergens op stoel XXE o.i.d. te zitten :') ;(
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:06:34 #148
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144583801
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:45 schreef Iemand91 het volgende:
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen! *O*
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft. :P
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben ;( ...

Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)
Huh :D
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
pi_144584613
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:59 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:

[ link | afbeelding ]
Cathay Pacific, maar dan moet je snel zijn. Want vanaf 1 november zetten ze de 777-300ER in op Amsterdam.
pi_144596300
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:06 schreef Sunri5e het volgende:
Huh :D
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
Het leven kan raar lopen ;) ...

Sterker nog; de kans was groot dat ik een paar jaar geleden een poging bij KLS had gewaagd.
Achteraf gezien is het maar mooi dat dat niet is doorgegaan...

En over geschiedenis-posts; hopelijk hebben jullie na 00:00 uur even tijd om wat te lezen. O-)
Iets dat een deel van jullie hebben meegemaakt en mogelijk flink wat indruk heeft achtergelaten...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')