abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_143889152
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef LintuxCx het volgende:
Ging het hier laatst nou over "crew rest areas" trouwens? Drie weken geleden vloog ik met BA van LHR naar ICN (Seoul), en de stoel naast me (11K) was gereserveerd voor piloten die uitrustten. Ik dacht dat elk vliegtuig wel een hokje daarvoor in de buurt van de cockpit had, maar dat is dus niet per sé zo?

Volgens mij heb ik die van de 747 zelfs een keer gezien toen ik na aankomst een paar minuten in de cockpit (dat was een 747) mocht kijken. :D
Nee, bijvoorbeeld de 777 heeft een crew rest met platte bedden voor de flight crew, maar in een a330 moeten ze het inderdaad doen met een stoel in de cabine.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_143892404
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef LintuxCx het volgende:
Ging het hier laatst nou over "crew rest areas" trouwens? Drie weken geleden vloog ik met BA van LHR naar ICN (Seoul), en de stoel naast me (11K) was gereserveerd voor piloten die uitrustten. Ik dacht dat elk vliegtuig wel een hokje daarvoor in de buurt van de cockpit had, maar dat is dus niet per sé zo?

Volgens mij heb ik die van de 747 zelfs een keer gezien toen ik na aankomst een paar minuten in de cockpit (dat was een 747) mocht kijken. :D
Welke datum vloog je? Ik neem aan vlucht 17 van BA?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 20:35:35 #53
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143893507
Afgelopen week in Toulouse geweest, inclusief een bezoekje aan de Airbus factory tours. Stelde vergeleken met die in Hamburg niks voor (in Hamburg liep je dwars door de produktielijn heen, in Toulouse kom je niet eens dichtbij).

Wel grappig: we stonden buiten op een gallerij naar 3 A380's te kijken: een Emirates, een Airbus testkist en een witte met afgeplakte logo's. Terwijl de mensen aan het kijken waren, vraag ik aan de gids of dat de Skymark-kist is van de gecancelde order: ze knikte al halverwege mijn vraag.

Vervolgens vertelde ze aan de groep: one Emirates, one Airbus, and one test plane which is for sale ;).
  woensdag 27 augustus 2014 @ 22:03:54 #54
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143897246
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:38 schreef LintuxCx het volgende:
Ging het hier laatst nou over "crew rest areas" trouwens? Drie weken geleden vloog ik met BA van LHR naar ICN (Seoul), en de stoel naast me (11K) was gereserveerd voor piloten die uitrustten. Ik dacht dat elk vliegtuig wel een hokje daarvoor in de buurt van de cockpit had, maar dat is dus niet per sé zo?

Volgens mij heb ik die van de 747 zelfs een keer gezien toen ik na aankomst een paar minuten in de cockpit (dat was een 747) mocht kijken. :D
Had ik laatst ook, in een 767 geloof ik. Helemaal achterin waren 2 stoelen met een gordijntje afgeschermd. Een passagier was juist op één van die stoelen ingechecked en maakte nogal stampij dat ze per se daar wilde zitten, terwijl de stewardess air hostess dat weigerde. Uiteindelijk werd ze bij de nooduitgang neergezet :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 22:05:47 #55
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143897332
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 15:51 schreef Thetallguy het volgende:
A350 in Qatar kleurtjes :9~ mist alleen nog 2 belangrijke onderdelen.

FlightDKM twitterde op woensdag 27-08-2014 om 15:09:35 Engineless Qatar Airways #A350 out in the open: #airbus http://t.co/TseKq6Jp2E reageer retweet
Wel erg fuel-efficient op deze manier :P

[ Bericht 0% gewijzigd door flipsen op 28-08-2014 00:21:08 (domme typo) ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143902676
Oeps. :+

quote:
Fire-suppression foam accidentally spread over a wide area at the Oklahoma Army National Guard base in Tulsa on Tuesday morning, covering several helicopters,
(...)
The emergency foam was released during a test of the base's alarm and safety system by a civilian contractor. It filled the hangars and surrounded 10 Black Hawk helicopters.


  donderdag 28 augustus 2014 @ 00:22:18 #57
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143903639
Goeie schuimparty _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143923426
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 20:08 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Welke datum vloog je? Ik neem aan vlucht 17 van BA?
De achtste. Was een 777-200. Vandaag teruggevlogen op BA18, nu heb ik nooit iemand op 11K gezien geloof ik (maar misschien wisselt het stoelnummer wel).

Vond het wel jammer dat het niet een van de nieuwere 777-300s was, daar heb ik een paar jaar geleden in gezeten toen die nog erg nieuw waren, was fijn. :)

quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 18:24 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nee, bijvoorbeeld de 777 heeft een crew rest met platte bedden voor de flight crew, maar in een a330 moeten ze het inderdaad doen met een stoel in de cabine.
Niet alle 777s zo lijkt het - of ze zijn niet altijd groot genoeg misschien.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_143924755
Na ANA heeft nu ook Japan Airlines als tweede Japanse airline de Mitsubishi MRJs besteld, 32 stuks :)

2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_143932187
Toevallig een post voorbij zien komen op FB over de crew rest areas, hier een klein artikel, met een paar leuke foto's :)
pi_143936365
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:26 schreef LintuxCx het volgende:
De achtste. Was een 777-200. Vandaag teruggevlogen op BA18, nu heb ik nooit iemand op 11K gezien geloof ik (maar misschien wisselt het stoelnummer wel).
Dan vloog je op de LHR - ICN met G-YMMO. Jouw BA18 vlucht vandaag was met G-YMMG.
G-YMMO en G-YMMG beschikken over een cabin crew Overhead Rest Area boven de cabine bij deur 3.
Maar niet een overhead rest voor de cockpit crew. Die moeten rusten in de cabine zelf.
quote:
Niet alle 777s zo lijkt het - of ze zijn niet altijd groot genoeg misschien.
Alle 777's zijn even groot, alleen de lengte verschilt.

Een cabin of cockpit crew rest area is mogelijk op praktisch alle vliegtuigen maar het is aan de maatschappijen of ze dat willen hebben.
Zo zijn er BA 777-200's met beide, maar ook kisten met de een van beide of helemaal geen cabin/cockpit crew rest area.
Alle BA 777-300's hebben zowel een cockpit crew rest area als een voor de cabin crew.
BA denkt dus niet alle 777's zulke routes te laten vliegen waarbij rest areas nodig zijn.

Zo heeft Emirates bijvoorbeeld bij een aantal A380's dus ook zo'n grote rest area achter in de cabine, zie hier. Puur bedoelt voor de (ultra-)long-haul vluchten.
Maar goed; deze komt ook regelmatig in Amsterdam, wat met zo'n 6.5 uur ook niet bepaald ver/lang is. ;)

Ach, je kunt altijd nog dit doen:



In Lufthansa's A340; achterin de cabine zit een trap naar beneden waar de toiletten zitten. Daar zit ook een deur die naar deze crew rest area leidt. En dit is gewoon een container die ze eruit kunnen halen. :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 augustus 2014 @ 00:50:39 #62
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_143939457
Tof. Interessant om dat een te zien. :D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:54:53 #63
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_143942861


Dit is de crewrest van Emirates in de 777, zag hem toevallig op facebook voorbij komen. Ziet er best prima uit.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:00:52 #64
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143942945
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 23:23 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Dan vloog je op de LHR - ICN met G-YMMO. Jouw BA18 vlucht vandaag was met G-YMMG.
G-YMMO en G-YMMG beschikken over een cabin crew Overhead Rest Area boven de cabine bij deur 3.
Maar niet een overhead rest voor de cockpit crew. Die moeten rusten in de cabine zelf.

[..]

Alle 777's zijn even groot, alleen de lengte verschilt.

Een cabin of cockpit crew rest area is mogelijk op praktisch alle vliegtuigen maar het is aan de maatschappijen of ze dat willen hebben.
Zo zijn er BA 777-200's met beide, maar ook kisten met de een van beide of helemaal geen cabin/cockpit crew rest area.
Alle BA 777-300's hebben zowel een cockpit crew rest area als een voor de cabin crew.
BA denkt dus niet alle 777's zulke routes te laten vliegen waarbij rest areas nodig zijn.

Zo heeft Emirates bijvoorbeeld bij een aantal A380's dus ook zo'n grote rest area achter in de cabine, zie hier. Puur bedoelt voor de (ultra-)long-haul vluchten.
Maar goed; deze komt ook regelmatig in Amsterdam, wat met zo'n 6.5 uur ook niet bepaald ver/lang is. ;)

Ach, je kunt altijd nog dit doen:

[ afbeelding ]

In Lufthansa's A340; achterin de cabine zit een trap naar beneden waar de toiletten zitten. Daar zit ook een deur die naar deze crew rest area leidt. En dit is gewoon een container die ze eruit kunnen halen. :P
Op een of andere manier lijkt me dat toch niet zo heel prettig in zo'n container...
Wel leuk om te zien.
pi_143945426
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:00 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Op een of andere manier lijkt me dat toch niet zo heel prettig in zo'n container...
Wel leuk om te zien.
Hoezo niet? Geeft meer bewegingsruimte (iig in de hoogte) dan zo'n overhead slaapcabine.
pi_143945659
Over 2 weken vlieg ik AMS - DXB - BKK met Emirates. Eindelijk komt het er van om met de A380 te vliegen, dit toestel staat al een tijdje op mijn wishlist. Helaas wel economy, vond het prijsverschil met business te groot. Om over First maar te zwijgen. :P Ben benieuwd!

AMS - DXB en retour is een A380.
DXB - BKK en retour is een 777-300.
pi_143945973
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:26 schreef LintuxCx het volgende:

[..]


Niet alle 777s zo lijkt het - of ze zijn niet altijd groot genoeg misschien.
Klopt inderdaad, ik sprak vanuit mijn ervaring bij de KLM. Het is op zowel de 200 als 300 optioneel. De ruimte is er wel, maar de maatschappij moet er wel voor willen betalen.

Ik kan ook beter gewoon Iemand91 het woord laten doen hier :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_143946293
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:57 schreef Alec690 het volgende:
Over 2 weken vlieg ik AMS - DXB - BKK met Emirates. Eindelijk komt het er van om met de A380 te vliegen, dit toestel staat al een tijdje op mijn wishlist. Helaas wel economy, vond het prijsverschil met business te groot. Om over First maar te zwijgen. :P Ben benieuwd!

AMS - DXB en retour is een A380.
DXB - BKK en retour is een 777-300.
Ik kan je nu al vertellen dat je de A380 fijner gaat vinden. Je hebt daar namelijk een inch meer ruimte in de breedte. Helaas is voor economy-passagiers de 777-300 van Emirates niet echt het toonbeeld van ruimte. Maar goed; service maakt een hoop goed. :P
pi_143947690
Vanmorgen is de handel in aandelen van Malaysia Airlines gestopt in afwachting van de mededeling van Malaysia Airlines van 15:00 uur lokale tijd. Of 9:00 uur onze tijd vanmorgen:

quote:
Malaysia Airlines is to cut 6,000 staff as part of recovery plan after being hit by two disasters this year.

The reduction in staff numbers represents around 30% of its workforce of 20,000.

The airline will become completely state owned, and a new chief executive will eventually be put in place.
(...)
Khazanah Nasional, the state investment company that owns a 69% stake in the troubled firm, will take 100% ownership.
(...)
Long haul routes will be slashed, and the airline aims to return to profitability by 2018.
(...)
The firm will be completely delisted from the Bursa Malaysia stock exchange by the end of 2014.

Relevant assets, operations and liabilities of Malaysia Airlines will be transferred to a new company by 1 July 2015.

The current chief executive, Ahmad Jauhari Yahya, will continue to lead the firm until the new company is formed next year.
Bron: BBC


Naam blijft wel behouden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 29-08-2014 13:07:18 ]
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:17:19 #70
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_143949614
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 20:35 schreef OEM het volgende:
Afgelopen week in Toulouse geweest, inclusief een bezoekje aan de Airbus factory tours. Stelde vergeleken met die in Hamburg niks voor (in Hamburg liep je dwars door de produktielijn heen, in Toulouse kom je niet eens dichtbij).

Wel grappig: we stonden buiten op een gallerij naar 3 A380's te kijken: een Emirates, een Airbus testkist en een witte met afgeplakte logo's. Terwijl de mensen aan het kijken waren, vraag ik aan de gids of dat de Skymark-kist is van de gecancelde order: ze knikte al halverwege mijn vraag.

Vervolgens vertelde ze aan de groep: one Emirates, one Airbus, and one test plane which is for sale ;).
Laat me raden, je mocht door een raam kijken ;). Valt inderdaad tegen, maar ergens wel begrijpelijk. Toevallig ben ik er met school deze zomer ook nog geweest, gelukkig kregen we toen wel een volledige FAL tour. Dan kom je dus ook in de hal daarachter, waar de daadwerkelijke assembly plaats vindt. Daar stond ook nog een A380 van etihad, met nieuwe kleuren:



Blijkbaar waren we een van de eerste die het mochten zien :D
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:21:45 #71
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143949755
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Hoezo niet? Geeft meer bewegingsruimte (iig in de hoogte) dan zo'n overhead slaapcabine.
Het idee dat je in een container onder bij de vracht verblijft.
pi_143973426
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...



  zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:11:15 #73
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143989203
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 13:17 schreef MrStalin het volgende:
Laat me raden, je mocht door een raam kijken ;).
Inderdaad. Beetje zonde van het geld op zo'n manier.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:46:35 #74
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143994006
KUT KUT KUT KUT KUT!!! Niemand die mij er even op wees hier dat vandaag een Antonov zou landen (voor het eerst) om een satelliet op te pikken :( Even kijken of ik alsnog naar het vliegveld kan als ie er nog staat. Uurtje rijden en eind van de middag moet ik sowieso naar het vliegveld om mijn vrouw op te halen
(nee, daar was geen Antonov voor nodig :P)

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:47:14 #75
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143994025
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:49:16 #76
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143994076
Zie hem hier echter niet bij staan.. http://www.flightstats.co(...)C&airportQueryType=1

Hm, staat wel een American Airlines om 15:00 vertrek, die hoort hier niet thuis dus wellicht is het die. Gauw douchen en de auto in *O*
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143994490
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 17:49 schreef flipsen het volgende:
Zie hem hier echter niet bij staan.. http://www.flightstats.co(...)C&airportQueryType=1

Hm, staat wel een American Airlines om 15:00 vertrek, die hoort hier niet thuis dus wellicht is het die. Gauw douchen en de auto in *O*
Die Amercian Airlines vlucht is een codeshare met LAN/TAM op dezelfde tijd. An124s kom je zelden tot niet tegen op FR24, Flightaware etc omdat die geen Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) hebben oid.
V10
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 18:12:24 #78
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143994642
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 18:05 schreef M5 het volgende:

[..]

Die Amercian Airlines vlucht is een codeshare met LAN/TAM op dezelfde tijd. An124s kom je zelden tot niet tegen op FR24, Flightaware etc omdat die geen Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) hebben oid.
Thanks ^O^ Dan maar gewoon hopen dat ie vertrekt als ik mijn vrouw ga ophalen :) Had me al bedacht dat ik eigenlijk helemaal geen tijd heb hiervoor, aangezien ik morgen voor 4 weken naar Peru vertrek en nog veel te veel werk heb liggen...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 18:19:27 #79
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143994818
Nog geen filmpjes op youtube, wel van de laatste voorbereidingen voor het vervoeren van de satelliet.
Uberhaubt vreemd natuurlijk dat je satellieten gaat bouwen (sterker nog, INVAP is van oorsprong een bedrijf dat kerncentrales ontwerpt) in een bergstadje aan de rand van de Andes, zonder haven met alleen een (betrekkelijk) klein vliegveld 8)7

Ah, op de site van het lokale nieuwsstation lees ik dat de Antonov morgen pas vertrekt *O* En wie vertrekt er ook morgen? :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 21:57:04 #80
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144002169
Sta nu achter het vliegveld, zal vanavond Wat fotos uploaden. Aardig bakbeest, vooral al Er een a320 voorlangs taxiet :D

ja hoor, dat heb ik weer... Komt net een 737 van aerolineas binneb, landt echt net voor de antonov, maar flipsen zit zonder batterij... Aaargh, was een geweldig shot geweest, fuck :(

[ Bericht 40% gewijzigd door flipsen op 30-08-2014 22:03:50 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 31 augustus 2014 @ 00:28:48 #81
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144008693
Paar fotootjes, voordat de batterij ermee ophield:









En nog eentje van FB gejat van ene Chiwi Giambirtone:
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144026910
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...




PAL105 nadert nu de Marianentrog: http://nl.flightaware.com(...)0831/0535Z/KSFO/RPLL
  zondag 31 augustus 2014 @ 20:30:43 #83
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144036584
Ik had geluk, de antonov vertrok toen ik op het vliegveld stond. Morgen upload ik wel een youtoubeje als het een beetje gelukt is. Overifens kwam ik hem nu ook weer tegen op Ezeiza, straks vliegt ie door naar frans guinea en ik naar santiago.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144048518
Vandaag een korte geschiedenispost, maar wel een die vandaag helaas maar al te herkenbaar is.

Op 1 september 1983 is vlucht 007 van Korean Airlines van New York op weg naar Seoul.
Om 04:00 uur was het vertrokken van Anchorage in Alaska waar het een tussenstop had gemaakt.

De vlucht werd uitgevoerd door HL7442, een Boeing 747-230B die als de 186 747 van de band kwam rollen in 1972. Het heeft van maart 1972 t/m februari 1979 voor het Duitse Condor gevlogen waarna het aan Korean Airlines werd geleverd. Hier HL7442 op LAX in 1979:



De vlucht had 269 inzittenden aan boord; 23 crew en 246 passagiers.

Nadat vlucht 007 was vertrokken van Anchorage hebben de piloten een fout gemaakt; de auto-pilot werd verkeerd gebruikt waardoor hun koers veel noordelijker ging dan gepland; hierdoor kwamen ze boven Russisch grondgebied.



Dit gebeurde tijdens de Koude Oorlog en de VS was al constant met eigen spionagevliegtuigen boven Russisch grondgebied gekomen; de Russen stuurden een MiG-23 en 3 Sukhoi Su-15 gevechtsvliegtuigen achter de 747 aan. Voordat zij de 747 konden bereiken was de 747 alweer boven internationale wateren gekomen. Echter zou deze nogmaals boven Russisch grondgebied komen; hier konden de Russische gevechtsvliegtuigen de 747 naderen. De piloot van de leidende Su-15 vuurde waarschuwingsschoten af, maar deze kon de crew van de 747 natuurlijk niet zien.

Echter op datzelfde moment vroeg de crew aan de ATC om te stijgen; ze kregen toestemming en ze stegen. Hierdoor verloor de 747 snelheid en de Russische gevechtsvliegtuigen moesten hierdoor de 747 voorbij; dit verminderen van snelheid werd door de Russen gezien als ontwijkingsmanoeuvre.

De 747 naderde weer internationale wateren en hierdoor liep de druk bij de Russen op; om 18:26 uur UTC schoot de Su-15 2 Kaliningrad K-8 raketten af op de 747. De 747 werd niet direct geraakt; de raketten ontploften zo'n 50 meter achter het vliegtuig. Echter werd de 747 wel beschadigd en viel de druk weg (explosieve decompressie). 12 minuten later crashte de 747 in zee.
Al die tijd bleven de inzittenden bij bewustzijn.

Direct werd door Zuid-Korea, Japan en de VS gezocht naar het wrak; de Russen zochten op hun beurt ook. Onder andere de 2 flight recorders waren dé 2 onderdelen die beide kanten wilden hebben.



De Russen ontkenden aanvankelijk het neerschieten; later zouden zij verklaren dat zij het een spionagevliegtuig hadden neergeschoten.

Jaren later, in november 1992, overhandigde Boris Yeltsin de 2 flight recorders; zonder de tapes. In januari 1993 werden de tapes overgedragen aan het ICAO, eveneens werden tapes met de communicatie tussen de grond en de Russische gevechtsvliegtuigen overgedragen. De Russen hadden de recorders dus al gevonden, maar had dit al die jaren geheim gehouden. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werden deze vrijgegeven.

De piloot van de Su-15 blijft vasthouden dat hij een militair vliegtuig had neergeschoten, dan wel een burgervliegtuig met spionage-apparatuur. Of hij daar heilig in overtuigd is of dat hij dat wil vasthouden omdat hij niet wil leven met het feit dat hij een burgervliegtuig heeft neergeschoten is een wild guess...

Dit alles is ook een van de hoofdredenen geweest dat Ronald Reagan op 16 september 1983 hun militaire GNSS systeem openstelt voor iedereen; het welbekende GPS.
pi_144049044
En on a different note (en daarom aparte post): KLM vlucht 692 is zo'n drie kwartier geleden vertrokken uit Toronto; de vlucht wordt om 05:45 uur verwachten op Schiphol.

De vlucht wordt uitgevoerd door PH-KCA; KLM's oudste MD-11. (aan KLM geleverd in december 1993).
Deze vlucht lijkt helaas de allerlaatste commerciële vlucht voor Amy Johnson te worden; ze zou officiëel morgen uit dienst moeten gaan.
Dan zit het na 20 jaar op voor deze kist. Ze moet nog deze maand vertrekken naar Florida (schijnt)...

Hier PH-KCA op 9 december 1993; de dag dat ze voor het eerste op Schiphol kwam.
Tevens als enige MD-11 die in full KLM-livery kwam (de anderen werden op Schiphol geverfd)



En hier PH-KCA op 29 augustus bij vertrek in Montreal; haar een-na-laatste bestemming...



Mocht je dus zo belachelijk vroeg in de buurt van Schiphol zijn en even de tijd hebben; dan kun je de laatste landing van deze kist vastleggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 01-09-2014 00:27:23 ]
  maandag 1 september 2014 @ 09:46:36 #86
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144053646
Het einde van een tijdperk nadert.
  maandag 1 september 2014 @ 09:47:02 #87
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144053654

Mooie foto vind ik dit.
  maandag 1 september 2014 @ 10:38:34 #88
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_144054558
Waarom heeft KLM nog geen 787?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_144054755
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 09:47 schreef Sunri5e het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)44282.jpg]afbeelding[/url] ]
Mooie foto vind ik dit.
Idem. Komt vooral door de hoek waarin de foto is genomen. Dat zie je niet veel meer (lees: dankzij terrassen die hoger liggen of juist verdwijnen).

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 10:38 schreef GoodGawd het volgende:
Waarom heeft KLM nog geen 787?
Omdat ze die al wel besteld hebben. De eerste 2 komen volgend jaar.
pi_144057717
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 20:35 schreef OEM het volgende:
Afgelopen week in Toulouse geweest, inclusief een bezoekje aan de Airbus factory tours. Stelde vergeleken met die in Hamburg niks voor (in Hamburg liep je dwars door de produktielijn heen, in Toulouse kom je niet eens dichtbij).

Wel grappig: we stonden buiten op een gallerij naar 3 A380's te kijken: een Emirates, een Airbus testkist en een witte met afgeplakte logo's. Terwijl de mensen aan het kijken waren, vraag ik aan de gids of dat de Skymark-kist is van de gecancelde order: ze knikte al halverwege mijn vraag.

Vervolgens vertelde ze aan de groep: one Emirates, one Airbus, and one test plane which is for sale ;).
Laatste geruchten zijn dat ANA Skymark zou overnemen, incl. de A380-orders en hier domestic flights mee wil gaan uitvoeren.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_144086378
Vandaag in de geschiedenis:


HB-IWF, 9 dagen voor de crash in Genève.

2 september 1998: Swissair vlucht 111 is om 20:18 uur vertrokken van JFK Airport op weg naar Genève.
De vlucht wordt uitgevoerd door HB-IWF, een McDonnell Douglas MD-11 en wel de 465e van de lijn.
De MD-11 was in augustus 1991 aan Swissair geleverd.

De First en Business Class van de MD-11 was uitgevoerd met in-flight entertainment system (IFE).
Kabels van dit systeem liepen over het plafond bij de cockpit en werden daar gemonteerd aan metalen houder.
Een kabel hiervan was hier door langdurig schuren beschadigd en er ontstond kortsluiting.
In de cockpit vloog geen zekering eruit; deze kortsluiting werd dus niet opgemerkt.
Tevens was er in de MD-11 gebruik gemaakt van het zeer brandbare MPET-isolatie. Deze vloog door de kortsluiting in brand. Zo was er boven de First- en Business Class cabins een brand ontstaan.

52 minuten na vertrek van JFK rook de crew een rare geur in de cockpit; ze besluiten een noodlanding te maken op Halifax.
De captain loopt de checklists door voor rook in de cockpit; een onderdeel hiervan is verbreken van stroom naar de cabine; de lampen vallen uit maar ook de airconditioning. Deze zoog echter het vuur naar achteren en door het uitzetten verspreid de rook (en vuur) zich nu naar voren, boven de cockpit.

Hierna beginnen systemen uit te vallen; waaronder de auto-pilot. Dan wordt ook de ernst van de situatie duidelijk; de captain verlaat vermoedelijk zijn stoel om de brand te blussen.
Door de brand vallen meer systemen weg; de schermen vallen uit, de communicatie met de grond valt weg en ook valt de voeding naar de 2 flight recorders weg.
15 minuten nadat ze geur konden roken vallen de recorders weg; de laatste 6 minuten van de vlucht wordt niet opgenomen.
De MD-11 crasht uiteindelijk 73 minuten na vertrek van JFK en 21 minuten nadat de crew wat rook voor de kust van
Nova Scotia in zee.

Alle 229 inzittenden - 215 passagiers en 14 crew - overleven de crash niet.
Het is het dodelijkste ongeluk met de McDonnell Douglas MD-11 en op na dodelijkste vliegtuigongeval in Canada.
Aan boord bevond zich ook het schilderij The Painter van Pablo Picasso.
Tevens bevond zich aan boord een kleine 50 kilo aan papiergeld, 2 kilo aan diamanten en een kist met mogelijk (tientallen) miljoenen aan geld en goud.

Zoals elke vliegtuigongeluk werd ook bij dit ongeluk naar opzet gekeken. Een onderdeel daarvan was dat men allerlei kleine balletjes vond; vastgeplakt aan delen van het vliegtuig; waaronder de achterkant van stoelen.
Deze leken sterk op hagel dat door een shotgun wordt afgevuurd en dus werd er gekeken of iemand het vliegtuig met een wapen het vliegtuig was binnengegaan.
Dit bleken echter de balletjes van balpennen te zijn die in de cargo-ruimte vervoerd werden.
Door de enorme klap op het wateroppervlak waren deze door de laadruimte en in de cockpit en cabine geschoten.

98% van het vliegtuig wordt teruggevonden; onder andere door de Nederlandse Queen of the Netherlands; de grootste sleephopperzuigers ter wereld.


Meerdere schepen van o.a. de Canadese kustwacht bij de rampplek; op zoek naar resten.

Het onderzoek werd de grootste en duurste onderzoek naar een transport ongeluk in de Canadese geschiedenis.
Doordat brandsporen worden gevonden op onderdelen van de voorkant van de MD-11 worden dit deel gereconstrueerd:



Er werden op Nova Scotia 2 gedenkplaatsen opgericht waaronder deze hieronder.
Recht vooruit op de foto is waar de MD-11 op 8 kilometer van de kust in de oceaan stortte.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 02-09-2014 00:32:02 ]
  dinsdag 2 september 2014 @ 03:12:56 #92
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144088595
Was een interessante dag gisteren. Eerst dus het geluk dat de Antonov net vertrok toen ik had ingechecked en nog even in het restaurant ging kijken. Normaal gesproken komt de wind /altijd/ vanaf het meer, op 1 a 2 dagen per jaar na. En dat was dus gisteren ook zo :D Vandaar dat hij eerst rustigjes voorbij kwam tuffen, om aan het eind van de baan 180 graden te draaien:



Ik was duidelijk niet de enige die stond te kijken, normaal gesproken staan er nooit auto´s achter het veld (slechte onverharde weg). Nu stond het er vol en zelfs op de toren waren ze erg geinteresseerd, wat weer een mooie foto opleverde met Cerro Catedral op de achtergrond :D



Filmpje van de take-off, die je helaas net niet ziet. Wel geweldig, die mensen in het restaurant die applaudiseerden. Mooi volk, die Argentijnen :P

Dag Anton, tot de volgende keer :w



Toen vertrok ik zelf even later met de standaard A320 van LAN naar Ezeiza (internationale vliegveld van Buenos Aires, dus niet het binnenlandse veldje Aeroparque). En bij het taxiën naar de gate zie ik opeens de Antonov weer staan :D

Toen inchecken voor de 787 naar Santiago. Zowel bij de verkoopdesk als de checkin desk als bij de gate nog gesmeekt op een upgrade (al dan niet met bijbetaling), maar helaas zat de Emerald Business Class al vol. Nog even een fotootje voor het boarden, met op de achtergrond de LH 747 die net vertrok :)



Toch wel een mooie ervaring, inderdaad is het binnenlopen van de Dreamliner een verademing vergeleken met een "standaard" vliegtuig, heel erg open. Stoelen vond ik wat minder, maar vooruit. Het wisselen van kleur van de binnenverlichting vond ik eerder irritant dan interessant en na 2x het raampje van "open" naar "dicht" te hebben veranderd was daar de lol ook wel af, vooral omdat het zo enorm lang duurt voor het donker wordt (en nooit 100%). Bij het taxien naar de startbaan zag ik in de verte nog de Martinair MD11 staan, die vliegt nog 3x per week geloof ik (vracht).

In Santiago rennen voor de overstap op de 767 naar Lima. Wederom helemaal achterin, maar prima te doen, meer beenruimte dan de 787 en 320. En nog een fotootje gemaakt van de crew rest area :') :



Het eerste half uur na vertrek uit Lima was overigens het meest heftige dat ik tot nu toe heb meegemaakt qua turbulentie, poeh :%

[ Bericht 2% gewijzigd door flipsen op 02-09-2014 03:18:20 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144089224
Nice flipsen

Ik vlieg morgen voor de 4e keer dit jaar met de KL1229 AMS-CDG en het lijkt erop dat dit voor de 4e keer de PH-BXO (KLM Skyteam 737) wordt :')
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_144093152
quote:
mooie post weer!
pi_144096751
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 03:12 schreef flipsen het volgende:
En bij het taxiën naar de gate zie ik opeens de Antonov weer staan
Zal wel een tankstop gemaakt hebben. Die Antonov's hebben een range van niets als ze beladen zijn.
  dinsdag 2 september 2014 @ 14:56:21 #96
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144100782
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:28 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zal wel een tankstop gemaakt hebben. Die Antonov's hebben een range van niets als ze beladen zijn.
BRC EZE is 2 uurtjes :) Er werd nog wat vracht bijgeladen als ik het goed zag. En een satelliet zal zo zwaar niet zijn lijkt me, ging daarvoor meer om de afmetingen.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144101982
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:56 schreef flipsen het volgende:
BRC EZE is 2 uurtjes :) Er werd nog wat vracht bijgeladen als ik het goed zag. En een satelliet zal zo zwaar niet zijn lijkt me, ging daarvoor meer om de afmetingen.
Inderdaad de afmetingen. De ARSAT-1 is te groot voor een 747 freighter; lengte is prima maar hoogte/breedte is een probleem).
Satelliet zelf weegt niets, maar zo'n 2.9 ton.

Range is dan nog meer dan prima. Kan dan makkelijk non-stop de satelliet naar z'n eindbestemming brengen inderdaad.
  dinsdag 2 september 2014 @ 18:18:49 #98
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144107592
Zo, er past een zowat een hele fuselage van een A380 in zo'n An-124 :o
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_144107782
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:18 schreef Woods het volgende:
Zo, er past een zowat een hele fuselage van een A380 in zo'n An-124 :o
[ afbeelding ]
Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 2 september 2014 @ 19:31:23 #100
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144110219
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
Haha, ben ik daar even gefopt :+
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')