Vandaag in de geschiedenis:
2 vrij bizarre mid-air crashes.
- 29 september 1940: Boven New South Wales in Australie waren 2 Avro Anson vliegtuigen (N4876 en L9162) bezig met een oefeningsvlucht.
Toen ze op 300 meter hoogte boven Brocklesby vlogen deden ze een draai waarbij de bovenste Anson de onderste uit het zicht verloor. De 2 vliegtuigen vlogen op elkaar in en bleven aan elkaar vastzitten.
De 2 navigators en later de piloot van de onderste Anson wisten met behulp van parachutes te ontsnappen, maar de piloot van de bovenste kist bleef zitten. De motoren van zijn kist waren uitgevallen maar die van de onderste liepen nog op vol vermogen. Maar hij kwam erachter dat hij de 2 kisten nog kon besturen met behulp van zijn eigen ailerons en flaps.
Na nog zo'n 8 kilometer gevlogen te hebben wist hij de 2 vliegtuigen succesvol aan de grond te zetten.
Hierbij werd de onderste kist wel afgeschreven (en later gebruikt als bij instructies), maar de bovenste werd later weer in gebruik gesteld.
Het nieuws van het bizarre 'ongeluk' ging de hele wereld rond.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- 29 september 2006 Gol Transportes Aéreos vlucht 1907, een amper 1 maand jonge en slechts 17 dagen eerder aan GOL geleverde Boeing 737-8EH (PR-GTD) is onderweg van Manaus naar Rio de Janeiro met een stop in Brasilia.
Tegelijkertijd was er een Embraer Legacy 600 (N600XL) op zijn deliveryflight van de Embraer fabriek naar de VS. Het zou voor ExcelAire gaan vliegen.
Beiden dus 2 zeer jonge vliegtuigen. Iets voor 17:00 uur crashten ze op 11.000 meter hoogte head-on.
De linkerwinglet van de Embraer sneed een groot deel van de linkervleugel van de Boeing door; de Boeing raakte onbestuurbaar en viel in de lucht uiteen. Deze crashte
in dicht regenwoud gebied. Alle 6 crew en 154 passagiers van de 737 overleefden de crash niet.
De Embraer (met missende winglet en beschadigde horizontal stabilizer) kon doorvliegen en kon (met hulp van een Polar Air Cargo 747 N453PA freighter die in de buurt vloog, nadat bleek dat de noodfrequentie niet werd ontvangen op de grond) 160 kilometer verderop een noodlanding maken op de militaire basis op Cachimbo Airport.
Alle 7 inzittenden van de Embraer (2 crew, 2 Embraer medewerkers, 2 bestuurders van ExcelAire en een New York Times columnist) waren ongedeerd.
Het was op dat moment het dodelijke ongeval in de Braziliaanse luchtvaart, de dodelijkste crash met een 737 en de eerste hull-loss van een 737-800.
Later bleek dat de TCAS systeem in de Embraer niet functioneerde. Dit heeft de crew nooit opgemerkt.
Het ongeluk werd door zowel de Brazilianen (CENIPA) als de Amerikanen (NTSB) onderzocht.
Beiden kwamen tot conclusie dat er fouten lagen van bij de verkeersleiding en het niet functioneren van TCAS. Ze verschilden in mening over de mogelijke schuld van de Amerikaanse crew in de Embraer (CENIPA lag daar ook schuld bij, NTSB niet).
De Embraer heeft nog zo'n 4 jaar op de militaire basis gestaan waar het werd gerepareerd en vloog in 2010 naar de VS als N965LL. In januari 2013 werd het verkocht en vliegt nu voor een private eigenaar als XA-MHA.
Hier XA-MHA afgelopen woensdag in Zürich: