abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_143487103
Geen reeks?
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:39:32 #3
6941 APK
Factual, I think.
pi_143487389
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 19:32 schreef Tinos85 het volgende:

Geen reeks?
Staat gewoon in de reeks hoor ;)
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_143487759
Top!
pi_143497019
Vandaag in de geschiedenis ligt ik onderstaande vlucht uit.

VH-OJA. Een Boeing 747 en wel de 12e -400 van de productielijn en de eerste 747-400 voor Qantas zet een recordvlucht neer.
De kist was uit eerder vanaf Boeing Field naar London Heathrow gevlogen.
Na jarenlange planning was alles afgestemd op de vlucht; er was zoveel mogelijk gewicht bespaard waaronder de inhoud van de watertanks en bepaalde voorzieningen in de cargo-ruimte. Echter waren niet het interieur zoals de stoelen verwijderd; de kist zou in theorie de volgende dag passagiers moeten kunnen vliegen.

De 747 werd volgestopt met 227.124 liter speciale brandstof, ofwel zo'n 183.5 ton; pak 'm beet de helft van de 358.000 kg. dat het toestel zou wegen bij take-off. Er werd zoveel brandstof getankt dat het begon te overstromen (letterlijk; en dat was gepland).
De 747 werd met een tug naar baan 28R (huidige 27R) gesleep waar dan pas de motoren gestart werden; alles om brandstof te besparen.

Uiteindelijk vertrok de 747 rond 09:00 uur met 5 crew, 2 cabin crew en 18 passagiers (inclusief engineers van Boeing en Rolls Royce) als Qantas vlucht 7441 vanaf Heathrow richting....Sydney. Non-stop.

Om 14:19 uur lokale tijd landden ze op baan 16R van Sydney Airport na een vlucht van 20 uur, 9 minuten en 5 seconden na een afstand van 17.039 kilometer afgelegd te hebben met een gemiddelde snelheid van 845.58 kilometer per uur.
Dit zette records neer, onder meer een afstandsrecord.
Doordat het gewicht van de 747 steeds minder werd door minder brandstof bleef de kist stijgen; uiteindelijk haalt ze 13.746,5 meter bij de westkust van Australië.

De landing in Sydney:



Het afstandsrecord bleef ruim 6 jaar staan totdat op 10 november 1995 een 777-200LR deze verbrak.
VH-OJA vliegt nog steeds voor Qantas; ruim 25 jaar na haar eerste vlucht op 3 juli 1989.
Hier in Sydney in april dit jaar:



[ Bericht 66% gewijzigd door Iemand91 op 17-08-2014 00:13:21 ]
  maandag 18 augustus 2014 @ 23:48:47 #7
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143576653
Zonde ;(
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 07:12:23 #8
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_143580909
Hoe was je een A380? Nou zo:


Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 07:59:51 #9
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143581135
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:23 schreef Iemand91 het volgende:
;(

[ afbeelding ]
"grappig" om te zien dat een Martinair kist en KLM kist bij elkaar staan/liggen.
pi_143608358
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 07:59 schreef Sunri5e het volgende:
"grappig" om te zien dat een Martinair kist en KLM kist bij elkaar staan/liggen.
Die Martinair 767 (PH-MCI, stored als N325MP) staat al sinds eind 2011 op Victorville en al minstens een jaar vlakbij de scrapping area. Normaal gesproken zijn de kisten die daar rondom staan snel aan de beurt maar deze staat daar dus al heel lang onaangeroerd (nou ja; af en toe verplaatst dan)

Komende donderdag worden 22 lichamen van Maleisiërs die in vlucht 17 van Malaysia Airlines zaten teruggebracht naar Maleisië. Deze zullen worden vervoerd door 9M-MPS van MASkargo - de vrachtdivisie van Malaysia Airlines - die om 12:00 uur zal vertrekken van Schiphol.
Speciaal hiervoor hebben ze de titles veranderd in Malaysia Airlines:

Normaal:


Nu:


In Maleisië zijn ze met een oude pax-747 aan het oefenen.
Gaat om 9M-MPP die al eerder uit storage kwam naar Schiphol vlak na de crash en naar Oekraïne vloog.




[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 19-08-2014 23:02:29 ]
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:06:38 #11
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143609112
Netjes ^O^
pi_143609699
Bij de stad Ascoli Piceno in Italië zijn 2 Panavia Tornado's van de Italiaanse luchtmacht in elkaar gecrashed. Het lot van de in totaal 4 inzittenden is nog onbekend:





[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 19-08-2014 22:57:21 ]
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:29:28 #13
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_143616880
Hoe worden de andere nationaliteiten verspreid? 1 vliegtuigje per land, in kleinere sferen. Of zijn er al een paar terug.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_143628220
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef GoodGawd het volgende:
Hoe worden de andere nationaliteiten verspreid? 1 vliegtuigje per land, in kleinere sferen. Of zijn er al een paar terug.
Ik heb geen idee of er al anderen teruggebracht zijn. Er zijn in ieder geval al een paar Nederlandse slachtoffers aan de familie overgedragen.

Je moet natuurlijk ook bedenken dat het een Maleisisch vliegtuig/maatschappij was met - na Nederland - de meeste slachtoffers. Vrijdag is er dan ook een dag van nationale rouw in Maleisië.

De andere slachtoffers zijn minder per land; misschien worden die ook apart vervoerd maar kan ook zijn dat die op de 'normale' manier worden teruggebracht. Dat wil zeggen; in de cargo area.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 19:12:03 #15
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_143639084
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:25 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of er al anderen teruggebracht zijn. Er zijn in ieder geval al een paar Nederlandse slachtoffers aan de familie overgedragen.

Je moet natuurlijk ook bedenken dat het een Maleisisch vliegtuig/maatschappij was met - na Nederland - de meeste slachtoffers. Vrijdag is er dan ook een dag van nationale rouw in Maleisië.

De andere slachtoffers zijn minder per land; misschien worden die ook apart vervoerd maar kan ook zijn dat die op de 'normale' manier worden teruggebracht. Dat wil zeggen; in de cargo area.
Ik verwacht dat die uit australie wel met de australische luchtmacht terug gaan. Die hebben hier toch nog 2 toestellen staan (zag er vanmiddag een overkomen, blijven mooie toestellen).
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_143641644
quote:
2s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:12 schreef DaMook het volgende:
Ik verwacht dat die uit australie wel met de australische luchtmacht terug gaan. Die hebben hier toch nog 2 toestellen staan (zag er vanmiddag een overkomen, blijven mooie toestellen).
Zeer goed mogelijk inderdaad.
Zeker omdat ze er ook zo actief bij zijn betrokken en het hoge aantal Australische slachtoffers.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 00:01:31 #17
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143651820
* flipsen zit te F5´en voor een historische post van Iemand :@
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143680750
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 00:01 schreef flipsen het volgende:
* flipsen zit te F5´en voor een historische post van Iemand :@
idem dito..
pi_143727824
Nou dan is er hier weer een Vandaag in de geschiedenis post:



- 23 augustus 1944: De Freckleton Air Disaster; 2 Consolidated B-24 Liberator bommenwerpers waren op USAAF Base Air Depot 2 op Warton Aerodrome bij Frackelton gerenoveerd. Om 10:30 uur in de ochtend vertrokken de 2 bommenwerpers vanaf de basis voor een testvlucht. Niet veel later werden ze teruggeroepen omdat er een zeer zware storm op komst was. Toen ze eenmaal weer in de buurt waren was de lucht donker geworden; de lampen in woningen en scholen moesten aan.

De storm was te hevig en beide vliegtuigen zouden de landing afbreken; een vloog richting het noorden weg uit de storm. Deze kreeg echter geen contact meer met de 2e; de B-24 met registratie 42-50291, bijgenaamd Classy Chassis II.

Deze B-24 was geraakt door bliksem en omdat het wilde landen vloog al laag bij de grond. Het stortte neer in het dorpje Freckleton wat naast de basis laag. De B-24 vloog met de rechtervleugel naar beneden en de wingtip sloeg een boom doormidden en brak af toen het een hoek van een gebouw raakte. De rest van het vliegtuig vloog door en verwoeste 3 woningen, de Sad Sack Snack Bar alvorens het in een afdeling van de Freckleton Holy Trinity School in vlammen uitbarstte. De klok in een van de klaslokalen bleef stilstaan op 10:47 uur:



De 3 crew van de B-24, 14 in de snackbar (die veel bezocht werd door de mensen van de basis) en 44 in de school overleefden de crash niet. Van die 44 waren 38 kinderen tussen de leeftijd van 4 en 6 jaar.
Dit was de ergste luchtvaartcrash van de Tweede Wereldoorlog.
Dit ongeluk werd echter in het begin niet veel in de pers genoemd; deels om het moraal hoog te houden.
Bovendien werd in die dagen Parijs bevrijd wat ook de aandacht trok.


(Takeoff in Burbank)

- 23 augustus 1954: De Lockheed C-130 Hercules vliegt voor het eerst. De 2e prototype 53-3397 vloog van Lockheed Air Terminal in Burbank, Californië (het huidige Bob Hope Airport) naar Edwards Air Force Base in Californië.
De vlucht duurde 61 minuten.

60 jaar na deze eerste vlucht wordt de C-130 nog steeds geproduceerd; de teller stond op 7 maart dit jaar op 2472 geproduceerde toestellen.
De C-130 is gebouwd in meer dan 40 verschillende modellen en varianten en meer is in meer dan 60 landen in gebruik (geweest). 1374(-ish) vliegen er nog rond.

De Koninklijke luchtmacht vliegt met 4 rond; de 2 oudste (G-273 Ben Swagerman en G-275 Joop Mulder) zijn van het type C-130H-30 (een verlengde variant) en werden in maart en oktober 1994 geleverd, de 2 nieuwere (G-781 Bob van der Stok en G-988 Willem den Toom) van het type C-130H werden in 2004 besteld en werden overgenomen van de US. Navy.
Deze stonden al een tijdje in Tucson in de woestijn. Alle 4 zijn gestationeerd in Eindhoven.
Hier G-988 in Mojave in 1993:



53-3397 werd echter in 1960 al uit de running gehaald en op Robins Air Force Base in Georgia opgeslagen. In april 1962 werd het in Indianapolis gesloopt.



- 23 augustus 1977: De Gossamer Condor is de eerste door mensen aangedreven luchtvaartuig dat een gecontroleerde en aanhoudende vlucht uitvoert.
Ontworpen door Dr. Paul B. MacCready en gevlogen door paraglider Bryan Allen vloog het vanaf Shafter Airport in Californië een route in de vorm van de cijfer 8 tussen 2 punten die op 800 meter afstand van elkaar staan in 6 minuten en 22 seconden.
Hij won hiermee de Kremer prijs (een serie prijzen/awards gericht op pioniers op mens aangedreven luchtvaartuigen) en dus £50,000.
Dit team zou in 1979 ook nog de 2e Kremer Prijs (en £100.000) winnen door met de Gossamer Albatross Het Kanaal over te steken (verwijzend naar de eerste vlucht over het kanaal in 1909 door Louis Blériot).

Op de plek van deze vlucht in Shafter staat een gedenksteen.
De Gossamer Condor was gebaseerd op hanggliders en had een spanwijdte van zo'n 29 meter (ruwweg zelfde als een Fokker 70/100) en woog leeg slechts 32 kg.
Hij staat tegenwoordig opgesteld in het Smithsonian National Air and Space Museum in Washington D.C.:



- 23 augustus 1990: de eerste VC-25 wordt aan de United States Air Force geleverd. Het gaat om een Boeing 747-200B en wel de 679e van de productielijn. Het krijgt registratie 82-8000. De huidige 'Air Force Ones' (2 aangepaste Boeing 707-300's) waren toe aan vervanging.
Met eisen als minstens 3 motoren en een minimum range van 9.700 kilometer waren de 747 en DC-10 in de race; de 747 won. Toenmalig president Ronald Reagan bestelde 2 identieke 747's.

Beide VC-25's waren van de productielijn in 1986 en de eerste vlucht met een VC-25 was in 1989.
Gedeeltelijke interieur-ontwerpen kwamen van First Lady Nancy Reagan. Problemen met de bedrading van de communicatiesystemen vertraagden de levering waardoor de eerste pas op 23 augustus 1990 geleverd werd.
De 2e volgde eind december.

Beide VC-25's zijn gestationeerd op Andrews Air Force Base in Camp Springs, Maryland, zo'n 17 kilometer van het Witte Huis in onderstaande hangar.
Beide kisten zijn daar te zien op Google Maps. ;)



1 keer raden wat hier op een veldje vlakbij staat. ;)

En wat kost zo'n 747 nou? Om te vliegen ruwweg tussen de $170.000 - $230.000 p/uur. Per vliegtuig.

Ronald Reagan heeft ze weliswaar besteld maar heeft er nooit in levende lijve mee gevlogen; in juni 2004 werd zijn lichaam erin vervoerd van Californië naar Washington D.C. en terug; dit was zijn eerste en laatste keer in de VC-25.
De eerste actieve president die de VC-25 heeft gebruikt is zijn opvolger George H. W. Bush.

Hoewel het om 747-200's gaan - een toch wel verouderd type vliegtuig - zit er niet ontzettend veel haast bij vernieuwing. De 2 747's hebben natuurlijk maar zeer weinig uren en cycles achter de rug en worden uitzonderlijk goed onderhouden. Maar mochten ze nog steeds de wens van 3+ motoren hebben, dan wordt hun keus snel minder; eigenlijk vallen alleen de 747-8 en A380 onder die eis.
Airbus heeft sowieso al aangeven niet door te gaan met dergelijke planen.
(ik zag persoonlijk ook Potus niet in een Frans vliegtuig vliegen ;) )

Een gerucht/idee dat veel op fora rondgaat is dat de opvolgers van de VC-25 (en misschien ook toestellen als de Boeing E-4) een van de laatste 747-8's van de productielijn kunnen zijn. (aangezien iedereen verwacht dat de productie snel zal stoppen) Echter de USAF kijkt ook naar toestellen als de 767, 777 en 787.

De VC-25's komen niet vaak naar Nederland; een van de weinig keren was afgelopen maart voor de Nuclear Security Summit in Den Haag:



Oh, en de 747's heten geen Air Force One; dat is alleen de call sign voor een vliegtuig als de president aan boord is; en dat kan elk willekeurig vliegtuig zijn. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 23-08-2014 14:03:39 ]
pi_143729750
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Nou dan is er hier weer een Vandaag in de geschiedenis post:

knip

+1 ^O^
Trotse Twentenaar
pi_143730337
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

1 keer raden wat hier op een veldje vlakbij staat. ;)

Ik heb geen flauw idee, zie alleen een gebouwtje staan?

Waarom trouwens een hele routebeschrijving, bedoel je iig wel het punt bij Andrews AFB?
pi_143732336
Altijd fijn die geschiedenis weetjes! Lekker mee doorgaan :)
pi_143739676
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 01:05 schreef MaxMark het volgende:
Ik heb geen flauw idee, zie alleen een gebouwtje staan?
Maakt dit het duidelijker? :P


quote:
Waarom trouwens een hele routebeschrijving, bedoel je iig wel het punt bij Andrews AFB?
Ja;, dat was een foutje dat er ingeslopen was :@ ...
pi_143740273
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 14:07 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Maakt dit het duidelijker? :P

[ afbeelding ]

[..]

Ja;, dat was een foutje dat er ingeslopen was :@ ...
Niet echt.. is het een SAM oid?
pi_143740930
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 14:26 schreef MaxMark het volgende:
Niet echt.. is het een SAM oid?
:Y
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')