abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:22:10 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_143482895
Tijdens de gabberrevue 'Always Hardkoor' in de Alpha-tent op Lowlands voelde je de euforie en de liefde, schrijft Volkskrant-recensent Menno Pot. 'Laat 'Always Hardkoor' geen eenmalig feestje blijven.' .

Op de schermen in de Alpha: hilarische beelden uit een VPRO-documentaire over hardcore house uit de jaren negentig, in het collectieve geheugen verankerd als gabberhouse. Een partybezoeker beantwoordt de vraag wat gabber voor hem betekent.

'De hele avond aan de drugs,' brult hij over de dreunende beats heen. 'En rondjes lopen hè. Ik loop de hele nacht rondjes.'

'Gabber is mijn leven,' kraait een meisje met ogen als schoteltjes.

In de Alpha zijn meer kleine oogjes te zien dan grote (het is even na enen; op Lowlands is dat vroeg in de ochtend) en voor rondjes lopen staat de tent te vol, maar verder is gabber weer heel even springlevend: welkom bij 'Always Hardkoor', een nostalgische gabberrevue met de helden van toen. 'Hakken' als Lowlands-ochtendgymnastiek. De 'Aussie'-trainingspakken en 'Air Maxen' moet je er zelf even bij denken. .

Tent op zijn kop, setje halfblote danseressen erbij. Topfeest.
Hilarische cult

Actrice en spreekstalmeester Carolien Borgers roept ze één voor één naar voren: de Party Animals, DJ Ruffneck, Menthal Theo. In een vooraf opgenomen geluidsfragment vertellen ze even wie ze ook weer zijn ('Het was 1995. Ik was Mental Theo. Ik bén Mental Theo.') om daarna onder luid gejubel hun grootste hits ten gehore te brengen. Tent op zijn kop, setje halfblote danseressen erbij. Topfeest.

Ruffneck rules da artcore scene!! (1997) gaat ouderwets van boem-boem-boem. Bij Mental Theo, icoon van de 'happy hardcore', hoor je netto maar de helft van de muziek: voortdurend draait hij het geluid weg om in zijn microfoon te brullen, zoals dat toen hoorde. 'Waar zijn die handjeeeeeeesss!'

Dikke hilarische cult natuurlijk, maar 'Always Hardkoor' is meer: door de filmbeelden en de introducties is het een revue met trekken van een live-documentaire. En het belangrijkst: je voelde ook euforie, je voelde liefde, ja, eigenlijk was het gewoon gruwelijk leuk, ook al was je er destijds zelf zo eentje die destijds 'geloofde' in Nirvana en Oasis - en spuugde op gabber.

Laat 'Always Hardkoor' geen eenmalig feestje blijven. Op tournee!

:D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_143482955
Wist niet eens dat ze dit gingen doen :D
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:25:44 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_143482998
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:24 schreef JanCees het volgende:
Wist niet eens dat ze dit gingen doen :D
Ik ook niet. Wel leuk. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:26:41 #4
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_143483026
DJ Ruffneck _O_
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_143483116
:D _O-
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_143483136
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_143483152
Haha ook Bonzai Channel One. :D
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:16:01 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_143484626
'De nineties komen terug' hoor je de laatste tijd te pas en te onpas voorbijkomen. Al gruwelen sommigen bij de gedachte, feit is dat we ongeveer tien jaar geleden getuige waren van de postpunkrevival die met beide benen diep in de grond van de jaren 80 stond. Televisie werd overspoeld met 'We Love The Eighties' programma's. Anno nu staan buzz-sites als Buzzfeed en Upcoming vol met 'ken je deze nog?'-lijsten vol met memorabilia als Tamagotchi's, Flippo's en Furbies. Ook Lowlands levert een trip down memory lane met Always Hardkoor, een happy hardcore-revue die 10 jaar geleden nog ondenkbaar zou zijn geweest, maar door hedendaagse appreciatie van acts als The Opposites en Yellow Claw een welgemikt schot in de roos is.

HET CONCERT:Always Hardkoor, Lowlands Alpha, zaterdag 16 augustus 2014

DE ACT:Always Hardkoor is geen concert volgens de normale regels, maar een grote revue-show die Nederlands meest unieke subcultuur behandelt met liefde en een vette knipoog. Het is een eerbetoon. De akoestische set van caberatiere/zangeres Caroline Borgers zorgt bij een afgeladen Alpha al vanaf het eerste moment kippenvel door 'Wonderfull Days' in te zetten om vervolgens door te gaan in een medley met alle klassiekers. Ja natuurlijk was happy hardcore een en al jatwerk, kijk bijvoorbeeld ook naar Paul Elstak's 'Luv U More', hier met Tangerine als extra zangers, maar daar heeft niemand een boodschap aan. Daar ging hardcore nooit om, getuige ook de interview uit de fantastische documentaire Gabbers! die over de hele show worden gesprenkeld. Een volstrekt misplaatst stukje cabaret met een gabberwijfie wordt snel ingewisseld voor de slot-act met optredens van Party Animals, DJ Ruffneck, Wappie Und Wappie, Def Rhymz en Mental Theo.

HET NUMMER:
Zoom
Always Hardkoor in de Alpha.
Happy hardcore heeft altijd bestaan bij de gratie van ware anthems en in krap een uur tijd wordt de ene hit na de andere hit je om de oren geslagen. Muzikaal en tekstueel hebben de meeste nummers het niveau van een gemiddeld K3-nummer en ook al is de lijst met echt herkenbare songs niet veel groter dan 25 stuks, we krijgen ze allemaal te horen. Van Lipsticks 'I'm A Raver' tot Dune's 'Hardcore Vibes', Rob Gees 'Ecstasy You Got What I Need' of Technotronics 'I Want To Be A Hippy', akoestisch door Borgers met een enorm luid 'Mari-Marijuana'. Toch schiet er maar één nummer bovenuit en dat is de al eerder genoemde 'Wonderfull Days'. Dat de eerste vier noten al genoeg zijn om een Alpha uitzinnig te krijgen, zij het op gitaar of door Mental Theo uit de cd-speler, zegt genoeg. Dat bij Mental Theo juist op dat moment de grijze lucht plaatsmaakt voor een stralende zon, versterkt het gevoel alleen maar.

HET MOMENT:De laatste noten van toegift 'Forever Young' zijn gespeeld en alle acts die de revue zijn gepasseerd staan op het podium en lopen af. Achterin de Alpha lijkt er een aardbeving naar voren te lopen, maar het blijkt het publiek te zijn dat massaal met de benen op de houten vloer stampt. De totale euforie die hier in de lucht hangt, maak je maar zeldzaam mee en de nodige tranen worden weggepinkt bij iedereen die de gouden tijdperk van happy hardcore nog heeft meegemaakt.

HET PUBLIEK:Want laten we wel eerlijk wezen: het grootste gedeelte van wat hier binnenstaat is de TMF-generatie die het gabbertijdperk nog bewust meemaakte. Natuurlijk staan ze nu niet massaal bij Real Estate of straks bij Gregory Porter, maar misschien worden door de gappies van toen - anno 2014 - wel de woorden van Kensington en Stromae uit volle borst meegezongen en wordt er gedanst op The Cat Empire. Maar tot die tijd worden hier de armen geheven, de longen kapot geschreeuwd, gehakt en gelachen van oor tot oor.

HET OORDEEL:Wie zich afvraagt wat zoiets als Always Hardkoor op Lowlands heeft te zoeken, is vergeten dat DJ Dano nog in 1997 hier optrad (bekogeld met eieren!), Tiësto in 2002, DJ Promo in 2008 en dat de grootste pit bij The Opposites vorig jaar ontstond bij 'Thunder'. Hier staat niet de echte harde kern van gabbers. Die staat nu te hakken bij Decibel Outdoor. Maar iedereen die ook maar enigszins de sentimentele waarde van happy hardcore kan herkennen en waarderen, is hier even met beide benen teruggeplaatst naar een tijdperk waarin een hypotheek en de economie geen rol speelden. Dat is precies het soort van escapisme waarvoor men naar festivals als deze komt en Always Hardkoor is daarin glansrijk geslaagd.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:18:40 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_143484704


:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_143485042
quote:
Hier staat niet de echte harde kern van gabbers. Die staat nu te hakken bij Decibel Outdoor.
Ik denk niet dat die generatie nog steeds staat te hakken op een festival; die lui staan liever tegenwoordig met een biertje bandjes te kijken op Lowlands of zitten thuis met gabberwijffie & de 'kids' ... een enkeling zal nog wel 1 keer per jaar helemaal losgaan op Wooferland. :P
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_143533241
Die akoestische medley was echt tof! De rest van het feestje ook.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Trouwste user 2022 zondag 17 augustus 2014 @ 22:44:08 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_143533605
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:38 schreef Nielsch het volgende:
Die akoestische medley was echt tof! De rest van het feestje ook.
Was je er bij ? Niet mijn muziek. Maar vond het leuk om te zien. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_143533685
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:44 schreef tong80 het volgende:

[..]

Was je er bij ? Niet mijn muziek. Maar vond het leuk om te zien. :)

:P
Jup, eerst naar de sauna en toen we van de boot afkwamen de Alpha ingestuiterd op deze muziek.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator zondag 17 augustus 2014 @ 23:18:56 #15
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_143535436
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:38 schreef Nielsch het volgende:
Die akoestische medley was echt tof! De rest van het feestje ook.
Die acoustische medley duurde echt te lang. Verder wel een tof feestje
  Trouwste user 2022 zondag 17 augustus 2014 @ 23:56:18 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_143537199
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:45 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Jup, eerst naar de sauna en toen we van de boot afkwamen de Alpha ingestuiterd op deze muziek.
Leuk. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 18 augustus 2014 @ 13:38:40 #17
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_143550966
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:44 schreef tong80 het volgende:

[..]

Was je er bij ? Niet mijn muziek. Maar vond het leuk om te zien. :)

:P
Was lachen, het is en blijft kutmuziek, maar daar ging het natuurlijk ook niet om.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
  Trouwste user 2022 maandag 18 augustus 2014 @ 13:41:13 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_143551082
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 13:38 schreef TAV74 het volgende:

[..]

Was lachen, het is en blijft kutmuziek, maar daar ging het natuurlijk ook niet om.
Dat had ik thuis ook. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_143553902
Komisch was het zeker!! En idd nog steeds kutmuziek maar daarom niet minder grappig :D
pi_143563822
Zit nu halverwege het filmpje, maar hoe geweldig haha
Kippenvel-filmpje :D
Nou baal ik stiekem een beetje dat ik een kaartje geweigerd heb :')
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_143578917
Dat blonde poppetje iemand haar naam? O+
pi_143622841
Bij toeval een stukje gezien en gelijk een vraag daarover.

Carolien Borgers voordat ze aan die gabbermedley begon, zong ze een mooie ballade met de woorden. ...Fairytales o.i.d. erin. Weet iemand hoe dat nummer in zijn geheel heet?
pi_143622960
quote:
10s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:38 schreef Iwanius het volgende:
Bij toeval een stukje gezien en gelijk een vraag daarover.

Carolien Borgers voordat ze aan die gabbermedley begon, zong ze een mooie ballade met de woorden. ...Fairytales o.i.d. erin. Weet iemand hoe dat nummer in zijn geheel heet?
Ik durf zo maar blind te gokken op:

Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_143623998
quote:
19s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik durf zo maar blind te gokken op:

Sack + 1
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')