abonnement Unibet Coolblue
pi_143406627



perry.jpg mondje.gif krea.jpg 2mc7vx2.gif 123.jpg --H-I-M--.jpg kip.gif m8z21d%5B1%5D.gif Nol2.jpeg 3ester60.jpg
aa.gif sunshine.jpg tekentje.jpg herman.jpg BB.gif maria.jpg omgonoz.gifpudelrechtsklein.jpg263em82.jpg
Kermit.jpgeld1.gif


















- Alg kun je makkelijk en veilig van je ruiten schrapen met een oud bank/id pasje
- Heb je een lege bak vol kalk zitten, gebruik dan 'PH-Min' om de kalk makkelijk en veilig te verwijderen.
- Tape de slangen van je pomp in met zwarte tape om alg in de slangen te voorkomen.
- Verduister de kamer als je foto's maakt van je aquarium.



Vorige delen:
001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010
011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 026 | 027 | 028 | 029 | 030
031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040
041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047 | 048 | 049 | 050
051 | 052 | 053 | 054 | 055[/url[/sub]

[sub]Wil jij ook met afbeelding in de OP? Klik [url=http://wiki.fok.nl/index.php/Gebruiker:Faithfulness]hier
.
De Openingspost is hier te vinden.

Spel Aan!
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143406750
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:02 schreef Aloria het volgende:

[..]

Hmja.. dit soort mensen heb je dus ook allemaal op aquaforum.
Kijk en lees nog altijd wel mee en ik zit er al vanaf het begin. Ben trots lid nummer 9 !

Dan begin je ook wel eens wat door te douwen, ik ben er mee gestopt want beginnerlingen doen toch allemaal maar wat ze zelf willen. En zoals jij ook zegt ... we kunnen ons toch wel vergissen ?

Heb het zelf ook gedaan en maak mij hier aan ook schuldig. maar heb geleerd dat ik toch beter niet een vergissing kan maken en mij wel goed laat informeren of zelf de info beter kan opzoeken.

Want ja ik vind het verschrikkelijk als mijn visjes opgegeten worden door een stomme fout van mij.

Ik roep al jaren en dan al jaren, kijk eerst naar de vissen die je wil en koop dan pas een aquarium.
Na 10 jaar dit te roepen lees ik toch regelmatig dat mensen te grote vissen of te actieve vissen in een te kleine bak hebben.. Of zoals jou, vissen die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar gezet worden ? WHY ??? Alles staat op internet... kost je 5 minuten zoek werk...... Plaats je vis bestand online en vraag de voor en nadelen... kan het kan het niet... Dus onzin dat je een vergissing maakt...

Zonde wat alle mensen die dus goed advies hadden zijn in de loop der jaren toch weggegaan. ( of zoals ik lezen mee en posten heel af en toe nog eens iets )

Ik ben 1 van de weinige die ook mijn fouten online gezet heeft en net zoals jou in die tijd ook te kopppig was en het advies de wind in geslagen heeft. Dus ik ben nu ook omgekeert. De info die je kunt vinden klopt ook en ga niet uit je zelf dingen proberen. Eigen ervaring het gaat niet lukken...
Je hebt volkomen gelijk, in spontane bui zag ik 2 vissen die me wel bevielen maar had me niet verdiept in hun achtergrond en dat was een dure vergissing. :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2014 11:22:57 ]
pi_143407157
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:02 schreef Aloria het volgende:

[..]

Hmja.. dit soort mensen heb je dus ook allemaal op aquaforum.
Kijk en lees nog altijd wel mee en ik zit er al vanaf het begin. Ben trots lid nummer 9 !

Dan begin je ook wel eens wat door te douwen, ik ben er mee gestopt want beginnerlingen doen toch allemaal maar wat ze zelf willen. En zoals jij ook zegt ... we kunnen ons toch wel vergissen ?

Heb het zelf ook gedaan en maak mij hier aan ook schuldig. maar heb geleerd dat ik toch beter niet een vergissing kan maken en mij wel goed laat informeren of zelf de info beter kan opzoeken.

Want ja ik vind het verschrikkelijk als mijn visjes opgegeten worden door een stomme fout van mij.

Ik roep al jaren en dan al jaren, kijk eerst naar de vissen die je wil en koop dan pas een aquarium.
Na 10 jaar dit te roepen lees ik toch regelmatig dat mensen te grote vissen of te actieve vissen in een te kleine bak hebben.. Of zoals jou, vissen die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar gezet worden ? WHY ??? Alles staat op internet... kost je 5 minuten zoek werk...... Plaats je vis bestand online en vraag de voor en nadelen... kan het kan het niet... Dus onzin dat je een vergissing maakt...

Zonde wat alle mensen die dus goed advies hadden zijn in de loop der jaren toch weggegaan. ( of zoals ik lezen mee en posten heel af en toe nog eens iets )

Ik ben 1 van de weinige die ook mijn fouten online gezet heeft en net zoals jou in die tijd ook te kopppig was en het advies de wind in geslagen heeft. Dus ik ben nu ook omgekeert. De info die je kunt vinden klopt ook en ga niet uit je zelf dingen proberen. Eigen ervaring het gaat niet lukken...
Door schade en schande wordt men wijs. Ik heb ook wel eens een verkeerde vis in mijn bak gedaan waardoor mijn hele bak overhoop lag. Bijna iedereen die actief met aquaria bezig is, en probeert om een beetje alternatieve vissen in de bak te krijgen, gebeurd dit een keer.
Eigenwijzigheid en verlangen spelen dan gewoon een te grote rol denk ik.

Naar een goede aquariumwinkel gaan helpt trouwens ook wel. De gemiddelde dierwinkel weet er meestal niet zo heel veel van, maar als je naar een goede winkel gaat kom je ook een heel eind.
Soms is het wat verder rijden, maar je hebt er vaak wel profijt van :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143407475
nou mijn ervaring met veel 'speciaalzaken' is ook niet zo positief....

ik sta gewoon regelmatig in de aquariumzaak met mijn telefoon in de hand info te zoeken over een vis. weet ik tenminste zeker dat ik goede info krijg :+
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_143407652
Ik ben bij een aantal speciaalzaken geweest die echt niets anders doen dan vis verkopen en mijn ervaringen zijn dan over het algemeen erg goed.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143407729
het hangt altijd van de verkoper af, maar ik heb in een aantal bekende zaken toch hele vreemde adviezen gehoord/opgevangen

voorbeeldje: hoeveel hillstream vissen wel niet in een bakje zonder noemenswaardige stroming aangeraden worden -O-
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_143408467
Ja zelfs de beste aquariumspeciaalzaken hebben soms mensen rondlopen dat ik denk.... wat in hemelsnaam doen die daar ?

Gewoon zelf je informatie opzoeken. Voordat je een zaak binnenloopt, heb een lijstje in je handen wat je nodig hebt of heb internet mee zo dat je zelf de informatie kan opzoeken. Want iedereen in een winkel staat er om te verkopen. Nouja oke bijna 90% van de mensen. Mij vonden ze niet zo leuk want ik stuurde mnsen ook naar de bouwmarkt voor zand en stenen en mensen wilden dan 6 maanvissen of van die leuke plate schijfjes vissen hebben in een bakje van 1 meter.....

Die kwamen bij mij uit bij een bak van 150 en 65 hoog... Ja maar dat hebben die vissen toch niet nodig ???? Dusja ik heb niet lang mogen verkopen.

Ik was een hobbiest die in de winkel stond en dat is echt totaal wat anders dan een verkoper !!!! Als je iemand vraagt om advies vraag eerst als ze zelf ook deze hobbie hebben, wat voor bak ze hebben... Hebben ze niks, kun je zelf al nagaan dat deze persoon dus ook niks inhoudelijks weet.

Verkopers leren dat levendbarenden beginnersvissen zijn, groepsvisssen minstens verkocht worden met 3 of 5 vissen. En dat alle neon tetra's en kardinaal tetra's in 60 cm bakjes passen ;( En dat ze een verwarming nodig hebben met een filtertje.... Meer weten ze echt niet hoor :') Als je vraagt naar een aquarium lamp voor planten, krijg je nog steeds die vreselijke juwel paarse roze lamp mee. Terwijl de karwei lampen cool white en warm wit veel beter en goedkoper is... voor je planten.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aloria op 14-08-2014 12:24:46 ]
pi_143408651
quote:
2s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:54 schreef Papabear het volgende:

[..]

Neontetra's gaan b.v. prima samen met vuurgarnaaltjes. Ik zou voor beide groepen minimaal 10 tot 15 stuks aanhouden. Vuurgarnalen kunnen wel tegen een stootje qua temperatuurwisselingen en kleine schommelingen met de waterwaardes :)
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:43 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja, je kunt alleen mannetjes guppen houden en het advies vuurgarnalen van hier boven.
Die rampe stampen hier flink en het resultaat is dus aan de lopende band jonge garnalen. :)

Neontetra's mag je echt wel in een groepje van minimaal een stuk of 5 a 6 houden.

Ik weet niet wat voorn 60cm bak je hebt maar ik neem aan dat het een 54 liter of zo iets is.
Als alternatief voor je garnalen mss: 8x corydoras pygmaeus en 8x neontetra?
Bedankt! Ik heb een Ferplast 60, inderdaad iets van 54 liter. Jonge garnalen hoeft voor mij niet zo, zou niet weten waar ik ze moet laten. Zijn tetra's een beetje sterke visjes, aangezien het m'n eerste bak is? (op wat goudvissen en guppen na)
Tap tap tap
  Official ESF Kreviewer donderdag 14 augustus 2014 @ 13:04:12 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_143409884
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:22 schreef CherryLips het volgende:

[..]

[..]

Bedankt! Ik heb een Ferplast 60, inderdaad iets van 54 liter. Jonge garnalen hoeft voor mij niet zo, zou niet weten waar ik ze moet laten. Zijn tetra's een beetje sterke visjes, aangezien het m'n eerste bak is? (op wat goudvissen en guppen na)
Als je geen jonge garnalen wil, dan zou ik geen garnalen nemen die in zoetwater reproduceren. Je hebt ook wel zoutwatergarnalen, die in zoetwater leven. Volgens mij is de roodneusgarnaal er daar 1 van.
Als je red cherry's oid neemt, dan is het bij een goed florerende bak bijna een plaag. Heb er in 3 jaar enkele duizenden verkocht, zonder dat ik ze bewust kweekte.

Ik zou geen tetra's in een 54 liter doen. Dat zijn echte zwemmers.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:24:11 #10
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143410417
quote:
14s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:04 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je geen jonge garnalen wil, dan zou ik geen garnalen nemen die in zoetwater reproduceren. Je hebt ook wel zoutwatergarnalen, die in zoetwater leven. Volgens mij is de roodneusgarnaal er daar 1 van.
Als je red cherry's oid neemt, dan is het bij een goed florerende bak bijna een plaag. Heb er in 3 jaar enkele duizenden verkocht, zonder dat ik ze bewust kweekte.

Ik zou geen tetra's in een 54 liter doen. Dat zijn echte zwemmers.
Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet erg :P
En ze zijn pas echt leuk als het er een heel stel zijn. 10 beestjes in een bak is toch wat saai :P

Tetra's in een 60cm bak kan op zich wel. Ik heb het jaren lang gehad en dat ging prima.

Voordeel van garnalen is overigens

[ Bericht 14% gewijzigd door Komakie op 14-08-2014 13:32:13 ]
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:28:04 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_143410540
Er zijn niet veel soorten die enkel in brakwater uitkomen/voortplanten... Enkel de waaierhanden (Atya, Atyoida en Atyopsis) en een aantal caridina soorten (roodneus (ook in goud variatie te krijgen), japonica, mandarijn en onechte waaierhand), een Palaemon soort en de Macrobrachium.

Macrobrachium worden over het algemeen te groot, de Palaemon concinnus is nauwelijks verkrijgbaar en erg duur (wel beeldschoon). Enkele waaierhanden zijn mogelijk een optie, de genoemde caridina soorten gaan prima in 54 liter.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:

[..]

Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet erg :P
Cherrygarnalen prijzig? Als je ze in de winkel koopt misschien...?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Official ESF Kreviewer donderdag 14 augustus 2014 @ 13:29:40 #12
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_143410595
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:

[..]

Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet erg :P
Maar via marktplaats garnalen verkopen is een hel. Elke keer voor 5 of 10 euro garnalen vangen en verhalen aanhoren van andere aquariumliefhebbers gaat ook wel vervelen.
Uiteindelijk moet je als je ze wil verkopen ook met andere bloedlijnen gaan kweken, omdat ze doorzichtig worden. Ik begin er zelf in elk geval nooit meer aan.

Ik heb nu 4 waaierhandgarnalen. Die zijn ook wel heel erg mooi (groter) en gaan in elk geval geen jongen kweken in zoet water.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:37:43 #13
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143410897
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:28 schreef Samzz het volgende:
Er zijn niet veel soorten die enkel in brakwater uitkomen/voortplanten... Enkel de waaierhanden (Atya, Atyoida en Atyopsis) en een aantal caridina soorten (roodneus (ook in goud variatie te krijgen), japonica, mandarijn en onechte waaierhand), een Palaemon soort en de Macrobrachium.

Macrobrachium worden over het algemeen te groot, de Palaemon concinnus is nauwelijks verkrijgbaar en erg duur (wel beeldschoon). Enkele waaierhanden zijn mogelijk een optie, de genoemde caridina soorten gaan prima in 54 liter.

[..]

Cherrygarnalen prijzig? Als je ze in de winkel koopt misschien...?
Als ze je in de winkel koopt inderdaad.
Ik ben altijd een klein beetje huiverig voor het kopen via marktplaats.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143414644
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:

[..]

Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet erg :P
En ze zijn pas echt leuk als het er een heel stel zijn. 10 beestjes in een bak is toch wat saai :P

Tetra's in een 60cm bak kan op zich wel. Ik heb het jaren lang gehad en dat ging prima.

Voordeel van garnalen is overigens
Maar ze neuken als de malle.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:32:20 #15
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143416946
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Maar ze neuken als de malle.
Ik vind het altijd wel mooi :D
Alleen overbevolking is een serieus gevaar en dat is wel jammer.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143418990
Hallo allemaal,

Ik heb heel erg last gehad van alg in mijn aquarium dus ik heb besloten het opnieuw op te starten. Heel de bak leeggehaald, filter en bak helemaal schoongemaakt, alle leidingen vernieuwd. Nu had ik binnen een week weer last van algen. Kuurtje gekocht bij de dierenwinkel, maar we zijn nu een week verder en het wordt steeds meer. Iemand enige idee wat ik hier tegen moet doen?

Het ziet er nu zo uit:


pi_143420185
Blauwalg.
Alle blauwalg verwijderen en meer planten plaatsen, want dat laatste is jouw probleem, te weinig planten.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 19:01:37 #18
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143421168
Zo veel mogelijk verwijderen en je hebt inderdaad heel weinig planten.
Daarnaast heb je er al weer vis in zitten zo te zien en dat is veel te vroeg.

Je kunt overigens medicatie halen tegen blauw alg die heel goed werkt, maar zorg eerst maar eens voor Veel meer planten.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143421989
Ik ga zo gelijk wat meer planten kopen. Ik had nog zo'n testset liggen en ik zag dat mijn carbonaathardheid te hoog is. Deze zou tussen de 15 en 20 zitten. Wat kan ik hier tegen doen?

De TL lampen zijn trouwens ook aan vervanging toe. Iemand tips? Volstaat normale TL verlichting of moet ik echt eentje speciaal voor aquaria hebben?
pi_143424549
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 19:26 schreef MaximumRush het volgende:
Ik ga zo gelijk wat meer planten kopen. Ik had nog zo'n testset liggen en ik zag dat mijn carbonaathardheid te hoog is. Deze zou tussen de 15 en 20 zitten. Wat kan ik hier tegen doen?

De TL lampen zijn trouwens ook aan vervanging toe. Iemand tips? Volstaat normale TL verlichting of moet ik echt eentje speciaal voor aquaria hebben?
Heb je T8 of T5?
Mocht je T8 hebben dan volstaat een ritje naar de bouwmarkt, kan je mooi die buizen halen van dat bedrijf uit Eindhoven. Kleur 830 en 840. T5 wordt alweer moeilijker en ben je aangewezen op de duurdere buizen in de aquariumshop aangezien dat T5 in 2 klasses komt, "high output" of "high efficiency". En die eerste kom je niet tegen in de bouwmarkt helaas.. :( en "high efficiency" is enkel geschikt voor kantoren.

Betreft de waterwaardes: draai de bak eerst eens een week in met meer planten en ga daarna pas meten. Want ik weet nu al dat de waterwaardes bagger zijn, hoef ik alleen maar te kijken naar de foto's. :z
pi_143444100
Inmiddels tabletten gekocht tegen blauwalg, stuk meer planten erbij geplaatst en lampen vervangen. Mevrouw in de winkel zei trouwens dat ik m'n filter uit moest zetten voor een weekje, omdat anders alles eruit gefilterd werd. Klopt dit?
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:29:12 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_143444324
Enkel de actieve kool (als je die hebt) eruit halen zou voldoende moeten zijn. Maar misschien is dat afhankelijk van het product dat je hebt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:31:39 #23
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_143444384
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:21 schreef MaximumRush het volgende:
Inmiddels tabletten gekocht tegen blauwalg, stuk meer planten erbij geplaatst en lampen vervangen. Mevrouw in de winkel zei trouwens dat ik m'n filter uit moest zetten voor een weekje, omdat anders alles eruit gefilterd werd. Klopt dit?
NOOIT je filterpomp uitzetten! Over kool filteren doe je alleen om b.v. restanten van medicijnen eruit te filteren.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_143444574
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:31 schreef Papabear het volgende:

[..]

NOOIT je filterpomp uitzetten! Over kool filteren doe je alleen om b.v. restanten van medicijnen eruit te filteren.
In de winkel werd er gezegd dat dan de medicijnen eruit gefilterd werden, maar dat het wel belangrijk is om een luchtpomp te hebben zodat het water zuurstofrijk wordt. Actieve kool heb ik er niet in.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:46:49 #25
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_143444853
Als je je bacteriecultuur om zeep wilt helpen moet je vooral je pomp uitzetten. Nooit doen dus, alleen eens in de zoveel maanden als je de bovenste filterlagen uitspoelt kan dat heel even.

Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen, dan kun je evt. wel een UV-C filter van me lenen. Die plaats je tussen de uitstroom van je pomp.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')