Zo:quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:00 schreef muzas het volgende:
Ah op die manier niet-specifiek. Interpreteerde het anders.
Ik heb verder (klaarblijkelijk) echt geen flauw idee hoe wattagemeters werken. Wel interessant spul.
Mwa als jij interesse heb in een PM moet je er wel in verdiepen ja, maar er zijn wel Nederlandstalige boeken die goed toegankelijk zijn om te beginnen trainen met een PM, als je je echt wilt verdiepen moet je dat wel met de Engelse boeken doen of een personal trainer in de hand nemen die op basis van je gegevens jou aan stuurt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:02 schreef Loekoe het volgende:
Trainen met wattagemeter is voor beginners (nog) niet echt toegankelijk, Weinig literatuur aanwezig, en als er al literatuur aanwezig is, is dat vaak pittige Engelstalige wetenschappelijke literatuur. Ik denk dat dat met 10 jaar anders zal zijn. Het zal steeds goedkoper worden, en daarmee steeds interessanter voor de consument.
Ik snap wat je bedoelt en ik kan je niet uitleggen hoe het werkt, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld de stages powermeter (die je ook op iedere crank kan "plakken") niet minder nauwkeurig is dan de garmin pedaalmeter of bijvoorbeeld een powertap in je wielnaaf.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:00 schreef kanovinnie het volgende:
Zegmaar, je weet niet of de crank zo buigzaam is als een twijg of zo stug als een fries een volwassen eik.
De kracht kan je nog steeds meten met een rekstrookje (wat hun dus min of meer doen denk ik).
Nou dat valt wel mee hoor. De vooruitgang is niet te stuiten, ook niet door mij.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:03 schreef muzas het volgende:
Ik denk dat op het moment dat dikke harige mooiweer toerderbeginnelingen met een SRM én Garmin 1000 gaan fietsen onze lieve kaas een beroerte krijgt.
Maar niet als potentieel broodbeleg...quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:47 schreef muzas het volgende:
Alsof je niet naar die sappige barely legal billetjes keek
De limitatie van de stages powermeter is dat deze niet op carbon cracks kan omdat de elastische deformatie van deze cracks niet lineair is met kracht die erop wordt gezet. Hoe ze dat bij Watteam hebben opgelost weet ik niet precies.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:21 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt en ik kan je niet uitleggen hoe het werkt, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld de stages powermeter (die je ook op iedere crank kan "plakken") niet minder nauwkeurig is dan de garmin pedaalmeter of bijvoorbeeld een powertap in je wielnaaf.
Nou niet denk ik, tis imo net als een HF meter een indicatie. Ik denk dat je niet te precies aan die waardes moet tillen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:31 schreef ratatat het volgende:
[..]
De limitatie van de stages powermeter is dat deze niet op carbon cracks kan omdat de elastische deformatie van deze cracks niet lineair is met kracht die erop wordt gezet. Hoe ze dat bij Watteam hebben opgelost weet ik niet precies.
Patsen jong!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:23 schreef kaasplankje het volgende:
wat moet je daar als toerder nou mee.
Dit, haha kijk die niet soigne kneus op z'n fiets die nog meer dan 8 kilo weegt. Maar dan leent hij even de powermeter van z'n buurman en blijkt hij toch 0.5 Watt meer te trappen dan meneer bierbuik op de 8k italiaan en dan kan iedereen eindelijk meneer bierbuik uitlachen. Ofzoiets.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:33 schreef muzas het volgende:
[..]
Patsen jong!
Kan je lekker bij de toerclub op je pinarello naast ruud rijden op zn krakkemikkige sensa en dan HAHAHA RIJ jij nou met een hartsslagklokkie!! PFFT HAHAAH AMATEUR.
Nee niks, precies zoals je zegt. Als je gewoon een hobbyrecreant bent heb je zeker wel iets aan een HF klokkie als je wat vooruitgang wil maken, maar wattagetraining lijkt mij veel te specifiek. Voor de meeste toeristen liggen er makkelijkere 'vooruitgangen' voor de hand. Welke je allemaal noemde.quote:
Die stages sensor wordt bij hun op de crank gelijmd waarna deze gekalibreerd wordt. Dat doe je dus niet zelf. Ben wel benieuwd hoe ze het nauwkeurig te maken, omdat je als koper alles zelf kan/moet installeren, misschien een of andere kalibratie proces met gewichtjes aan de crank ofzo.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:21 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt en ik kan je niet uitleggen hoe het werkt, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld de stages powermeter (die je ook op iedere crank kan "plakken") niet minder nauwkeurig is dan de garmin pedaalmeter of bijvoorbeeld een powertap in je wielnaaf.
Omdat ze van hun eigen cranks weten wat ie doorbuigt. Er is nu geloof ik een dura-ace, ultegra en sram rival crank he? Alles alleen Alu, want in carbon kun je niet betrouwbaar de rek meten. Ze weten van elk van hun drie eigen cranks wat de rek is en dus hoeveel power erop komt bij zoveel xx micrometer.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:57 schreef muzas het volgende:
[..]
Waarom durven ze dan te stellen dat hun product niet crank-specifiek is?
Hahaquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:41 schreef muzas het volgende:
Dat heb je altijd, Hoeveel mensen in de dierentuin lopen met Top-range Canon 1Dmark6Turbo toestellen en dikke L-lenzen... Terwijl ze op standje auto een foto van hun frietbakje maken.
Dat heb ik in iets andere bewoordingen al een paar keer gehoord, maar andersom, als je top op 300 ligt dan wordt het toch lastig. Bij roeien zie je steeds meer dat wordt geselecteerd op (aanleg voor) puur vermogen. Techniek om de boot vooruit te krijgen leer je makkelijker. Hoop dat dat op de fiets nog wat genuanceerder ligt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:39 schreef kaasplankje het volgende:
Ja idd, en dan nog, je kan als renner 400 Watt trappen voor een half uur maar daar win je nog geen koers mee.
Een PM is dan ook niet bedoeld om te zien hoeveel watt je een half uur kunt trappen, maar om gericht te kunnen trainen. Gerichter dan op HF. HF geeft de reactie van het lichaam weer op wat je doet, maar een PM geeft aan WAT je doet.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:39 schreef kaasplankje het volgende:
Ja idd, en dan nog, je kan als renner 400 Watt trappen voor een half uur maar daar win je nog geen koers mee.
Een PM heeft alleen nut als je regelmatig (3-4x per jaar) een inspanningstest doet om je zones vast te stellen. Een hartslagzone veranderd niet zoveel, maar door beter getraindheid ga je in je zones wel meer vermogen trappen. Dus die moeten regelmatig opnieuw vastgesteld worden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee hoor. De vooruitgang is niet te stuiten, ook niet door mij.
Tis alleen dat trainen met een powermeter niet echt voor beginners is, meer voor gevorderde competitierenners. Ik geloof wel dat het verschil kan maken voor veel sporters, al zullen er ook zijn die zonder af kunnen.
Ergo; als beginner/recreant/clubrenner is het natuurlijk een beetje over the top op zo'n manier te gaan trainen. Voor een rondje in de polder heb je per definitie ook geen fiets nodig van 10K.
Als ik hier 1 iemand moest aanwijzen waarvan ik zou denken dattem wellcht profijt kan halen uit wattagetraining dan zou het Patty Pakhaas zijn, de rest kan imo meer progressie boeken op 't gebied van ervaring, stuurvaardigheid, tactisch intellect, etc. En dan heb ik het alleen over de jongens die hier competitite rijden want wat moet je daar als toerder nou mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |