abonnement Unibet Coolblue
pi_143105744
Per 1 januari 2015 vervalt het keuzerecht waarmee men als men in het buitenland woont kan kiezen om behandelt te worden als Nederlands balastingplichtige.

De consequenties daarvan zijn in sommige gevallen nogal groot.
Bijvoorbeeld als men in Belgie woont in een eigen huis en werkt in Nederland.
Het kan dan zijn dat de partner na 1 januari 2015 onder het Belgisch belastingrecht gaat vallen.
Dat houd dan ook in dat je maar de helft van de hypotheekrenteaftrek kan gebruiken.
De belastingdienst NL bepaald dan namelijk onder welk belastingstelsel men valt.

Nu is mij een ding nog niet duidelijk.
De bank zegt al minder hypotheek te willen verstrekken omdat het keuzerecht vervalt.
(Er zijn maar 2 banken in NL die hypotheken voor het buitend verstrekken)

Mijn partner studeert en werkt momenteel dus niet
ik zelf werk 100% in Nederland.
We huren nu in Belgie. En zoeken in Belgie een koopwoning
Dus op 1 januari 2015 gezamelijk inkomen 100% uit Nederland.

Echter de bankadviseur sprak alsof mijn partner dan geen recht heeft op hypotheekrenteaftrek.
De maximale hypotheek is namelijk verminderd ten opzichte van 1 jaar geleden door de nieuwe regels per 1 januari 2015.
Heeft mijn partner per 1 januari 2015 wel of geen recht op hypotheekrente aftrek in Nederland?

Naar mijn mening is de regelgeving in strijd met het europees principe van vrij verkeer van personen. Daarin staat dat men vrij is zich te vestigen als EU burger in elk EU land.
http://www.europa-nu.nl/id/vh7douwe0cp7/vrij_verkeer_van_personen

Verder verstreken Belgische banken praktisch bijna geen hypotheken aan mensen die onder de het Nederlands belastingreacht vallen. Bijvoorbeeld als je een fulltime baan in Nederland hebt.
Al eens een weigering gehad via callcentrum puur om het feit dat ik Nederlands belastingplichtig was. Ooit eens een hypotheek adviesbureau ingeschakelt. Letterlijk in hun PC staan allerlei van dit soort aanvullende voorwaarden. Maximaal haalbare was dat het netto loon niet gebruteerd werd. (Dus netto NL loon gezien als butto BE loon) (zonder rekening te houden met NL vakantiegeld en dergelijke)

Tip: misschien niet van toepassing.
Bij huishoudelijk werk in Nederland heeft de werkgever geen inhoudingsplicht ed.
De werkgever hoeft dus geen ingewikkelde belasting inhouding cq papierwerk te doen.
De werknemer is in dit geval zelf verantwoordelijk voor de aangifte afdracht belastingen.
Dit is gedaan om zwart werken in die brache tegen te gaan.
Geeft dat een praktisch een mogelijkheid te kwalificeren als buitenlands Nederlands Belastingplicthige?


Comments en suggesties welkom.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 22:49:34 #2
147457 Devil010
Dance with the Devil
pi_143106248
check de site eens beterinbelgie.nl, misschien staat daar iets.
Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 13:40:53 #3
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_143122088
Ik zie niet in waarom dit tegen het vrije verkeer binnen Europa in gaat. Je kunt gaan en staan waar je wilt. Alleen hebben jouw keuzes bepaalde (fiscale) consequenties. En daar is niets mis mee.
pi_143124567
Dit zal de huizenprijzen in de grensstreken doen dalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_143187591
Waarom zou je partner die geen inkomen heeft wel in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek wanneer jullie in Nederland zouden (gaan) wonen?

Om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek moet je een belastbaar inkomen hebben (binnen het Nederlandse belastingstelsel). Zonder belastbaar inkomen valt er namelijk niets af te trekken.

Dit probleem is natuurlijk te ondervangen door het huis volledig op jouw naam te zetten, mits jullie nog niet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Het huis zal immers van jouw inkomen betaald worden (in elk geval de komende tijd) dus als het dan volledig op jouw naam staat heb je voor wat betreft het eigendom en de hypotheek niets met je partner te maken. Dus ook niet voor de hypotheekrenteaftrek.
pi_143208066
Het blijkt maar weer dat informatie vergaren een vak is:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/wonen_buiten_nederland_en_inkomsten_uit_nederland/regeling_voor_kwalificerende_buitenlandse_belastingplicht_vanaf_2015/fiscale_partner

Daar staat toch duidelijk:
quote:
Hebt u een partner? En wilt u dat wij uw partner aanmerken als fiscale partner? Dan kan dit vanaf 2015 alleen als u voldoet aan beide volgende voorwaarden:

• U voldoet aan de regels voor fiscaal partnerschap.
• U en uw partner betalen over minimaal 90% van het gezamenlijke inkomen in Nederland belasting.

Dit is alleen het geval als:
• u zelf aan de 90%-eis voldoet én uw partner geen of weinig inkomen heeft
• u en uw partner allebei aan de 90%-eis voldoen
Ik weet niet waar de bankadviseur zijn informatie vandaan heeft, maar niet uit artikel II van het Belastingplan 2014. Er zouden maar twee zaken kunnen zijn die ervoor zorgen dat je geen kwalificerende buitenlands belastingplichtige bent (er vanuit gaande dat jullie i.i.g. fiscale partners zijn):
1. Jij gaat in België werken en zorgt ervoor dat jullie gezamenlijke inkomen voor méér dan 10% uit België komt.
2. Je partner gaat in België werken en gaat ervoor zorgen dat jullie gezamenlijke inkomen voor meer dan 10% uit België komt.

Zolang dat niet het geval is, zijn jullie gewoon kwalificerende buitenlands belastingplichtigen aldus art. 7.8 lid 6 sub b van de Wet IB 2001 zoals deze vooralsnog vanaf 1 januari 2015 gaat gelden. Enige voorwaarde is dat jullie een inkomensverklaring van de FOD Financiën overleggen waaruit het Belgisch inkomen blijkt (om te checken of jullie aan de 90%-eis voldoen).

quote:
5s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:39 schreef Rudolf_Radwanski het volgende:
Tip: misschien niet van toepassing.
Bij huishoudelijk werk in Nederland heeft de werkgever geen inhoudingsplicht ed.
De werkgever hoeft dus geen ingewikkelde belasting inhouding cq papierwerk te doen.
De werknemer is in dit geval zelf verantwoordelijk voor de aangifte afdracht belastingen.
Dit is gedaan om zwart werken in die brache tegen te gaan.
De "opdrachtgever" (er is namelijk geen sprake van een dienstbetrekking in de zin van de Wet LB, dus is er geen werkgever) dient echter wel aangifte te doen van de uitbetaalde bedragen aan derden, niet zijnde loon óf winst middels een aangifteprogramma IB 47. Maar goed, dit gaat een heel andere kant op en dit soort capriolen hoef je dus niet uit te halen om je fiscale partner een kwalificerende buitenlands belastingplichtige te laten zijn.

[ Bericht 26% gewijzigd door DreO op 08-08-2014 19:04:31 ]
pi_143213814
Deze wetgeving wordt juist ingevoerd om onze wetgeving (nog) meer in lijn te krijgen met Europese jurisprudentie (en wetgeving).
pi_143492114
Ok mij is het nu wat duidelijker.
Waarschijnlijk heeft de bankadviseur geen gelijk.
Maar houden ze er al rekening mee dat in de toekomst we misschien niet meer onder het Nederlandse belasting gaan vallen. Waardoor het maximale hypotheekbedrag lager is gesteld dan 1 jaar geleden.

Groet en bedankt voor de info en suggesties
Rudolf
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')