abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 15:55:54 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143054566
Welkom in onze klusreeks! *O*

Waar we alweer zijn aan gekomen in deel 8 van onze klusreeks.
Het vorige deeltje kun je hier vinden : K&W / Vonkie's eerste woning ! deel 7 - Bezig met de laatste loodjes !

Sinds eind 2013 bewonen we het huis :) en hebben we de verbouwing binnenshuis voor het grootste gedeelte afgerond. Buiten om en rond het huis is nog voldoende te doen om nog een deeltje of twee mee vol te kunnen maken. Een eigen huis blijf je immers altijd mee bezig ! :) w/

En om even wat voor en na foto's onder elkaar te zetten ;)


Dit prachtige eenvoudige kippenslachterij-achtig toilet heeft inmiddels plaats gemaakt voor een prachtig inbouwreservoir met een mooie sphinx pot.


Nu kun je tenminste fatsoenlijk plaatsnemen zonder dat je met je knieën tegen de deur zit. :+


De prachtige badkamer met mega onhandige indeling heeft inmiddels plaats gemaakt voor een nette doucheruimte voorzien van inloopdouche, bad en wastafel.





Deze keer hebben we maar besloten om de spiegel boven wastafel te monteren, in tegenstelling tot waarschijnlijk alle vorige bewoners van dit huis :') :D




En heeft bovenstaand stukje antiek plaats gemaakt voor een mooie doorgang tussen de woonkamer en de keuken. Zo is alles ineens ook stukken minder hokkerig !



Game on !
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 15:56:44 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143054595
En de laatste reactie in het vorige deel.

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 12:20 schreef Gieliovd het volgende:
Goed om weer wat te lezen Vonk!

Ondertussen alweer lekker bezig geweest dus. Het is nooit klaar, helaas ;)

Het wordt mooi. En binnen is het dat al. Slim gevonden die airco, gaat die deur tijdens gebruik niet open?

Ook hier gaat het de goede kant op. Ik krijg aanstaande week ook een prijsje te horen van een collega, die kan tegen inkoopprijs aan multi split airco's komen. Dan hang ik er eentje in de woonkamer en de slaapkamer. Lijkt me niet gek, lekker decadent. Ligt een beetje aan de prijs natuurlijk.

Maar als het zoals deze zomer 33 graden wordt in de huiskamer, dan is daar niet te leven.
Hier konden we niet echt een mooie plek bedenken waar de binnenunit kon hangen; en waar we dan ook nog eenvoudig met de leidingen naar de buitenunit konden. Daarom hebben we maar gekozen voor een mobiele airco.

Die deur die je ziet is de voordeur; normaal gesproken gaat die dagelijks niet open, en mocht zich toch iemand aan de voordeur melden als de airco in gebruik is dan lopen we net zo snel even via de achterdeur om het huis naar die persoon toe. ;)

Is de airco niet in gebruik dan kan de deur gewoon fatsoenlijk open, ondanks dat de unit daar staat.
Met 33 graden is het hier ook niet meer uit te houden hoor :P

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 12:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Buizenpost aangelegd :D
Dat is handig :7 Postbode al gelukt om er wat in te gooien :+ :?
Nee, men kijkt er wel raar van op dat daar een buis in zit :? :P

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 12:43 schreef Erasmo het volgende:
Kun je er gelijk de bbq mee aanmaken.

Als je die hwa naar de hoek verplaatst kun je er mooi een regenton aan hangen.
Zou kunnen; maar denk niet dat die gootjes genoeg water afvoeren om een redelijke regenton vol te kunnen krijgen en te houden. Dan kan ik hem beter op de hwa van het platte dak aansluiten o.i.d.

quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 00:41 schreef Teslynd het volgende:
Ik vind dat de bakstenen wel bij het huis horen.
Waardoor is het snel warm in huis? Of misschien: wat vinden jullie te warm?
Het huis is gewoon erg warm, er staat de hele dag vanaf zonsopkomst tot zonsondergang de zon om te branden; de zon draait zeg maar van voorkant huis (in de woonkamer bij het grootte raam) langzaam naar de achterkant van het huis. Gemiddeld is het hier nu een graad of 23 á 25 binnen.

En als we koken of de oven gebruiken loopt de temperatuur nog verder op ;)

Het andere deel van diezelfde muur is ooit al eens aangesmeerd en wit geverfd tot de hwa die we willen verplaatsen. Daarom willen we die wand eigenlijk aan smeren en wit verven of alleen maar verven. We zijn er nog niet echt over uit :)

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 18:01 schreef Setheh het volgende:
Hey Vonkenboer,

Ik ben al een lange lurker en volg je topic je verbouwing al een hele tijd. Nu ik eindelijk zelf een account heb aangemaakt wil ik toch even zeggen: leuke serie en een erg mooie verbouwing! Ook een mooie afwerking en inrichting. :)
Bedankt voor je complimenten ! :) Er zal nog wel een nieuw deeltje volgen want met een eigen huis ben je nooit helemaal klaar ;)
  maandag 4 augustus 2014 @ 15:58:49 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_143054674
Wat inventief, die spiegel boven de wastafel!

Hoe staat het met de kinderkamer?
disclaimer
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 16:06:18 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143054931
quote:
12s.gif Op maandag 4 augustus 2014 15:58 schreef Stormqueen het volgende:
Wat inventief, die spiegel boven de wastafel!

Hoe staat het met de kinderkamer?
Welke kinderkamer ? :{
  maandag 4 augustus 2014 @ 16:06:50 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_143054948
PI, vonkje, PI!
Maar het ziet er goed uit allemaal!
disclaimer
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 16:45:54 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143056248
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 16:06 schreef Stormqueen het volgende:
PI, vonkje, PI!
Maar het ziet er goed uit allemaal!
^O^

Bij jullie ook trouwens !
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 18:43:53 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143060207
En dit waren de laatste inhoudelijke plannen die we hebben uit het vorige topic ;)

quote:
Er is al bijna 121 dagen niet gereageerd in dit topic; we hebben die 121 dagen voornamelijk doorgebracht met genieten van elkaar en het huis zonder al teveel geklus *O* :+

Maar langzaam aan pakken we de draad weer wat op, hoewel het huis binnen zo goed als klaar is.
Moet er buiten nog wel het nodige gebeuren, voornamelijk een hele hoop schilderwerk en enkele herstelwerkzaamheden aan de buitenmuren, invoegen van de vensterbanken en het crëeren van een voortuin en het aanleggen van enkele borders voor beplanting op de binnenplaats achter het huis.


Aan de achterzijde staan de kozijnen alweer goed in de verf en hebben we het aangebouwde stuk muur wit gemaakt. Ook de dakgoot rechts van het aangebouwde stuk is nu volledig afgewerkt, daar moest nog een daktrim gemonteerd worden.


Het beschadigde metselwerk onder het raam (daterende uit november 2011) is hersteld en de opening waar vroeger het ventilatierooster zat voor de droger is eindelijk dichtgemaakt.


Er is begonnen met schilderwerk aan de zijkant van de woning; inmiddels staat het keukenraam en het kozijn van de voordeur weer goed in de verf.


Het blijkt hier in Huize Vonk toch zomers wel heel snel heel warm te worden; en lang hebben we overwogen om een airco te nemen; Eerst zaten we te denken aan een splitair unit maar uiteindelijk is het toch een mobiele airco geworden om de warme dagen toch nog beetje dragelijker te maken. :)


En we zitten er over te denken om deze buitenmuur aan de achterkant ook wit te maken dit lijkt natuurlijk sowieso optisch veel groter ;) en de andere helft van de muur is ook al wit. De hemelwaterafvoer willen we dan ook naar de linkerhoek verplaatsen, zodat er achter het huis wat meer eenheid ontstaat. Eigenlijk moeten we die wand dan nog aansmeren met cement ipv. alleen wit schilderen. Voor deze muur willen we dan een soort border crëeren om een soort van binnentuin/binnenplaats te krijgen zodat we wat meer tuin krijgen.

De voortuin is dan weer een project voor najaar 2014 echt duidelijke plannen daarover hebben we nog, en een bevriende tuinman heeft in het najaar waarschijnlijk wat meer tijd om ons te voorzien van degelijke adviezen

Kortom we vervelen ons nog lang niet ! *O*
pi_143060529
Ziet er goed uit vonk.
Alleen de bewegingsmelder op je buitgevel zou niet mijn manier geweest zijn.
Niet echt subtiel.... nog al erg aanwezig.

Vanwaar deze oplossing?
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 20:46:32 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143064742
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:54 schreef yurt het volgende:
Ziet er goed uit vonk.
Alleen de bewegingsmelder op je buitgevel zou niet mijn manier geweest zijn.
Niet echt subtiel.... nog al erg aanwezig.

Vanwaar deze oplossing?
Nee, subtiel is inderdaad anders, nu vind ik bewegingsmelders van welke fabrikant dan ook alles behalve subtiel en mooi o.i.d. maar soms ontkom je er niet aan.

Deze bewegingsmelder zit op een klein model lasdoos gemonteerd, aangezien in bewegingsmelders zelf bijna geen las ruimte aanwezig is heb ik de kabel van de lamp en van de voeding naar een lasdoos gebracht en daar vervolgens de melder op het deksel van die lasdoos gemonteerd. ;)
pi_143066268
Ik was de tussenmuur vergeten. Dat zag er erg rommelig en onhandig uit. Jullie hebben het huis veel ruimer gemaakt.

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 15:56 schreef Vonkenboer het volgende:
En de laatste reactie in het vorige deel.
[..]

Het huis is gewoon erg warm, er staat de hele dag vanaf zonsopkomst tot zonsondergang de zon om te branden; de zon draait zeg maar van voorkant huis (in de woonkamer bij het grootte raam) langzaam naar de achterkant van het huis. Gemiddeld is het hier nu een graad of 23 á 25 binnen.

En als we koken of de oven gebruiken loopt de temperatuur nog verder op ;)

Het andere deel van diezelfde muur is ooit al eens aangesmeerd en wit geverfd tot de hwa die we willen verplaatsen. Daarom willen we die wand eigenlijk aan smeren en wit verven of alleen maar verven. We zijn er nog niet echt over uit :)
Ik vind 25º wel meevallen tijdens een warme zomer. Bij mij wordt het met zonwering 27º. Maar 33º is natuurlijk een ander verhaal.

Misschien een iets gedempter wit op de muur? Het is nu nogal hardwit boven.

Voor de border kan je een rij tegels eruit halen en dan met een wandje een verhoogde border maken. Verhoogd is wel handig voor je rug en je hoeft dan geen grond uit te graven.
pi_143066397
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee, subtiel is inderdaad anders, nu vind ik bewegingsmelders van welke fabrikant dan ook alles behalve subtiel en mooi o.i.d. maar soms ontkom je er niet aan.
GEV Bewegingsmelder Opbouw
Jeroentje.
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 23:08:47 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143071041
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 21:28 schreef jpajs het volgende:

[..]

GEV Bewegingsmelder Opbouw
[ afbeelding ]
Wel strak model; maar helaas een model waar je alleen wat aan hebt bij wandmontage; waar de kabels/bedrading van achteren de schemerschakelaar in gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 21:25 schreef Teslynd het volgende:
Ik was de tussenmuur vergeten. Dat zag er erg rommelig en onhandig uit. Jullie hebben het huis veel ruimer gemaakt.

[..]
Vooral heel erg hokkerig, en dan moet je niet vergeten dat er aan de kant van de woonkamer nog zo'n afgrijselijke bordeaux rode schouw inzat :P

quote:
Ik vind 25º wel meevallen tijdens een warme zomer. Bij mij wordt het met zonwering 27º. Maar 33º is natuurlijk een ander verhaal.

Misschien een iets gedempter wit op de muur? Het is nu nogal hardwit boven.

Voor de border kan je een rij tegels eruit halen en dan met een wandje een verhoogde border maken. Verhoogd is wel handig voor je rug en je hoeft dan geen grond uit te graven.
De temperatuur is gemiddeld ongeveer een graad of 25 hier in huize Vonk; als we koken dan wordt het al snel 26,5 en daar blijft het dan ook wel bij. Op de bovenverdieping is het ook ongeveer 25 graden. Dus ansich valt het nog wel mee ;) als ik de verhalen van anderen zo hoor hier op FOK!.

We willen idd. achter langs de wand een border creëren, hoe hoog we die gaan maken of van welke materialen zijn we nog niet over uit. Zelf zat ik te denken om normale standaard palisade opsluitbanden te gaan gebruiken.



Maar het is allemaal nog "work in progress". :)
pi_143074789
Ik vind de bewegings melders van Busch-Jaeger wel mooi vormgegeven:
externe link

Verder het huisje is mooi geworden! Die witte buitenkant maakt het netjes af :)
  Knikkerking dinsdag 5 augustus 2014 @ 07:12:46 #14
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143078080
Ziet er weer goed uit allemaal ^O^
Wil zelf ook nog ergens een border maken, dus hou het weer even goed in de gaten hier ;)

Zou je niet een plant kunnen hangen om/nabij die sensor? Dan valt hij misschien ook wat minder op voor inbrekers...
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 07:45:41 #15
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_143078222
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 07:12 schreef Atmoz het volgende:
Ziet er weer goed uit allemaal ^O^
Wil zelf ook nog ergens een border maken, dus hou het weer even goed in de gaten hier ;)

Zou je niet een plant kunnen hangen om/nabij die sensor? Dan valt hij misschien ook wat minder op voor inbrekers...
Je wilt toch juist dat het een beetje opvalt bij inbrekers. Blijven ze lekker weg.
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
  Moderator dinsdag 5 augustus 2014 @ 09:37:14 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143079461
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 00:47 schreef naaa het volgende:
Ik vind de bewegings melders van Busch-Jaeger wel mooi vormgegeven:
externe link

Verder het huisje is mooi geworden! Die witte buitenkant maakt het netjes af :)
Voor die melders betaal je dan weer kapitalen ! :+
Aan de achterkant is de woning wit geschilderd; aan de voorkant zit nog ouder ouderwets schoon metselwerk met een knipvoeg en gemetselde rol lagen ed.



O+

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 07:12 schreef Atmoz het volgende:
Ziet er weer goed uit allemaal ^O^
Wil zelf ook nog ergens een border maken, dus hou het weer even goed in de gaten hier ;)

Zou je niet een plant kunnen hangen om/nabij die sensor? Dan valt hij misschien ook wat minder op voor inbrekers...
Waarschijnlijk veranderd de situatie qua verlichting toch nog een beetje ;), ik heb liever dat een sensor wat opvalt :)

En beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze dan ;) ik weet alleen nog niet wat mooier zou zijn, een border maken van hout, of een border maken van die stenen palisades.
  Moderator dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:15:21 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143083419
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 07:12 schreef Atmoz het volgende:
Ziet er weer goed uit allemaal ^O^
Wil zelf ook nog ergens een border maken, dus hou het weer even goed in de gaten hier ;)

....
Enige puntje van zorg is het dat de planten border die we willen gaan maken op den duur zorgt voor vochtdoorslag in de stenen buitenmuur op plaatsen waar de grond gewoon zo tegen de muur ligt. -O-

En aangezien ik mijn ouders (die er naast wonen) natuurlijk wel tevreden wil houden ;) vroeg ik mij eigenlijk af hoe ik vocht doorslag het beste kan voorkomen, zou het voldoende zijn om folie aan te brengen tegen de muur ? en daar de grond van de border gewoon tegenaan te leggen ? :?
pi_143083720
wij hebben hetzelfde. een verhoogde border tegen de iets wat poreuze schuurmuur.

daartegen is iets gesmeerd wat de gevel waterdicht maakt. ik ben de naam ff kwijt, lijkt op het vloeibare dakreparatie spul. even op letten of het middel tegen constant vochtigheid kan, veel gevel impregneer middeltjes kunnen dat blijkbaar niet hebben.
  PR/Manusje van alles dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:30:50 #19
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_143083893
hydrofoberen moet je!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:32:43 #20
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_143083954
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 15:38:41 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_143090206
quote:
beetje uit de buurt.. Dan moet Vonk het land doorkruizen :P


Ontopic:
Dat spul van Fiets, cement/beton/pek/teer laag aanbrengen of vijverfolie (groeit de bamboe ook niet verder O-) )

[ Bericht 2% gewijzigd door lipje op 05-08-2014 15:46:14 ]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  PR/Manusje van alles dinsdag 5 augustus 2014 @ 15:46:37 #22
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_143090421
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 15:38 schreef lipje het volgende:

[..]

beetje uit de buurt.. Dan moet Vonk het land doorkruizen :P

Ontopic:
Dat spul van Fiets, cement/beton/pek/teer laag aanbrengen of vijverfolie (groeit de bamboe ook niet verder O-) )
spul is een merknaam, kan je op meer plekken krijgen. :9~
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_143104854
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 12:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
hydrofoberen moet je!
Dan nog zou ik een piepschuim plaatje tegen de gevel aan zetten vanwege condensvocht. Koud en warmte grenzen trekken vocht aan. Mijn idee is dat piepschuimplaatje en vijver folie genoeg moet zijn.
Jeroentje.
pi_143111502
Trekken daar niet hordes insecten achter?
pi_143125621
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:00 schreef Teslynd het volgende:
Trekken daar niet hordes insecten achter?
Piepschuim impregneren met Agent Orange. :Y)
pi_143127550
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 15:31 schreef Setheh het volgende:

[..]

Piepschuim impregneren met Agent Orange. :Y)
Dan hoef je de nieuwe bak niet eens meer te vullen.
pi_143127712
B-)
  Moderator zondag 14 september 2014 @ 11:13:51 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144509611
Inmiddels zijn we alweer 38 dagen verder zonder enige update; niet dat er heel veel gebeurd is in de tussentijd, maar kleine klusjes zijn nu eenmaal ook klusjes ! :P

Een week geleden is de hemelwaterafvoer in de zinken dakgoot buiten achter het huis verplaatst van het midden van de muur; naar de linkerhoek. Wie het ooit bedacht heeft dat die het beste in het midden van de muur kon zitten :')



Ter zijner tijd maken we daar even een mooie nieuwe buis aan vast; voorlopig hebben we de oude even tijdelijk gemodificeerd zodat deze past. Die rode bakstenen muur willen we laten aansmeren met cement, dus het heeft ook geen zin om daar nu mooi een nieuwe hemelwaterafvoer te plaatsen.
Omdat we de muur aan gaan smeren heb ik besloten om de bekabeling van de buitenlamp en naar de sensor in de wand te maken. Dat oogt veel mooier/strakker.



Dus dan draaien we alle bekabeling, zadels, lasdozen e.d. maar eens los.



Zodat we een kale muur overhouden; vervolgens zochten we de dozenboor, de boorhamer, de sleuvenfrees en de stofzuiger er maar weer bij. (Na maanden niet gebruikt te hebben ).
Ik was al bijna vergeten hoe het is om onder de rode steenstof en rotzooi te zitten ! _O-



En na wat boor, frees en hak werk hebben we dan bovenstaand resultaat.



Even een paar inbouwdozen erin; beetje pvc buis, beetje draad erin.
En toen was het eigenlijk alweer tijd om (de chaos) op te ruimen.
De voedingskabel vanuit huis blijkt toch echt te kort te zijn, daar plaatsen we van de week even een grond mof tussen om die te verlengen.

In de de onderste inbouwdoos (die op ongeveer 40cm van het straatwerk zit) komt een IP44 inbouw wandcontactdoos te zitten voor eventuele toekomstige verlichting in de border.
Op dezelfde muur komen helemaal links en helemaal rechts ook waarschijnlijk nog een wandcontactdoos te zitten of ik leg er i.i.g. een kabel naar toe.

Kunnen we later altijd nog zien of we daar wat mee gaan doen. :)
  Knikkerking zondag 14 september 2014 @ 11:19:05 #29
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_144509702
Oeh, netjes zeg!!
Mooi alles zo weggewerkt, en zeker handig om te doen als je toch alles erna gaat insmeren met cement :) Wat moet ik me trouwens hierbij voorstellen? Dan wordt het een muur zonder steenstructuur, gewoon een mooie, strakke cement-muur dus?

Succes!!
pi_144510073
Ik vermoed hetzelfde als de witte muur ernaast. Staat een stuk mooier dan idd.
  Moderator zondag 14 september 2014 @ 11:43:00 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144510150
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:19 schreef Atmoz het volgende:
Oeh, netjes zeg!!
Mooi alles zo weggewerkt, en zeker handig om te doen als je toch alles erna gaat insmeren met cement :) Wat moet ik me trouwens hierbij voorstellen? Dan wordt het een muur zonder steenstructuur, gewoon een mooie, strakke cement-muur dus?

Succes!!
Een beetje zoals de muur rechts; die muur is aangesmeerd en daarna wit geschilderd.
Een gewone aangesmeerde muur ziet er zeg maar zo uit, als op deze link

Dus gewoon een strakke muur; die we wit gaan schilderen.
Tegen die muur komt dan onze tuin border, vandaar dat de wandcontactdozen wat hoger gezet hebben.

We weten alleen nog niet uit wat voor materiaal we de tuin border gaan optrekken, eerst zaten we te denken aan gewone betonnen palisades maar ik zou toch liever hout gaan gebruiken.

Alleen welke houtsoorten lenen zich daar nou het beste voor ? Gewoon hardhout is wel duurzaam, maar heeft net niet de uitstraling die ik zocht. Heb al wel eens gehoord van Plato hout, dat moet ook erg duurzaam zijn en is wat lichter van kleur. Maar of dat geschikt is om een tuin border mee te gaan maken.

Kortom als iemand advies kan geven hierover ^O^
  Moderator zondag 14 september 2014 @ 11:43:19 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144510157
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:38 schreef Nicap_tm het volgende:
Ik vermoed hetzelfde als de witte muur ernaast. Staat een stuk mooier dan idd.
idd. gewoon meer eenheid, meer rust :)
pi_144510824
Leuk Vonk, dat is nou echt home improvement.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 14 september 2014 @ 12:24:19 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144510917
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:20 schreef Gieliovd het volgende:
Leuk Vonk, dat is nou echt home improvement.
Bezigheid om en rond het huis ;)

Niet dat we zulke grote tuinliefhebbers zijn die 100m² tuin willen ofzo, dat helemaal niet.
Alleen geen idee wat we als border materiaal gaan gebruiken, kan geen echt geschikt houtsoort vinden.
pi_144511188
Larix of douglas hout?
  Moderator zondag 26 oktober 2014 @ 11:03:00 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145952060
Inmiddels gebeurt er op dit moment weinig klustechnisch in huize Vonk; in tegenstelling tot 1,5 jaar geleden. Als de druk van de ketel is dan laat je zaken ook wat makkelijker voor wat het is :@ :+ .

Het border-project ligt ook stil, het elektrawerk is in de buitenmuur gemaakt; en de sleuven zijn inmiddels dicht gemaakt. Het is even afwachten wanneer mijn ouders besluiten om hun tuinmuur bij het oprit te laten aansmeren. Dan laat ik deze muur er voor een zacht prijsje er door hetzelfde bedrijf erbij doen.



Wel twijfel ik er nog aan of ik niet beter de gehele muur kan laten aansmeren (dus ook een dun laagje over het bestaande deel heen) of alleen het stuk wat nu nog helemaal kaal is. Kun je eigenlijk zo maar over een geverfde buitenmuur heen aansmeren ? Of moet je dat ook weer voorstrijken met het één of ander ? :?

De muur aan de achterzijde onder het raam van de gang is inmiddels ingevoegd.



Het was eerst onze bedoeling om de gehele achtergevel opnieuw te laten voegen, dus alle voegen eruit bikken en dan opnieuw alles laten voegen maar bij nadere inspectie bleek het bestaande voegwerk niet eens zo slecht te zijn en hebben we besloten om dat stukje muur te voegen met een kleur voeg die zo kort mogelijk bij het bestaande voegwerk komt :+

Na enkele proefstukjes zijn we op het volgende resultaat gekomen.





Links op de foto's zie je het nieuwe voegwerk, helemaal rechts op dezelfde foto is het reeds bestaande voegwerk. Lang niet slecht dacht ik zo ! *O* :9

Wel moeten we van de week eens even dringend kijken naar het dak van de carport/garage want vermoedelijk is het dak daarvan lek. Dat het dak slecht was wisten we al, maar zo slecht }:| :X
  zondag 26 oktober 2014 @ 19:21:36 #37
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_145967861
Na een poos hard bikkelen is het moeilijk om in actie te blijven als de druk weg is. Zo herkenbaar! :)

Zie ik daar nou een etagère? Ik wist niet dat die deze eeuw überhaupt nog verkocht werden ;) Maar hij doet het prima als afleiding voor je ingefreesde leidingen :P
  Moderator zondag 26 oktober 2014 @ 20:44:56 #38
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145971960
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 19:21 schreef Barrah het volgende:
Na een poos hard bikkelen is het moeilijk om in actie te blijven als de druk weg is. Zo herkenbaar! :)

Zie ik daar nou een etagère? Ik wist niet dat die deze eeuw überhaupt nog verkocht werden ;) Maar hij doet het prima als afleiding voor je ingefreesde leidingen :P
Die etagère hebben we eens gekocht bij de IKEA een jaar geleden o.i.d. zat die in de tuincollectie.
Ach, het staat best geinig ^O^

Wanneer de muur aangesmeerd is en we beginnen met de border krijgt ie vast wel ergens anders in de achtertuin een plekje. Maar idd. als de druk er af is dan gaat het allemaal wel wat trager :+
pi_145980120
Fijn Vonk, dat geeft aan dat jullie genieten van andere dingen, net zo belangrijk toch!

Kan me voorstellen dat je klussen ook wel mist op een of andere manier. Gewoon lekker je eigen ding doen. Maar goed, je werkt dan ook nog met je handen. Ik werk op kantoor en moet het dus van privé dingen hebben met m'n handen.

Maar ach, ongetwijfeld nog andere projecten zoals je vissenkommetje.. en zo heb ik nog motoren welke flink onder handen moeten worden genomen straks na 3 jaar in de tuin.

Lekker doorrommelen, voegwerk ziet er goed uit. Ga zo door en houd ons soms op de hoogte.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 15 maart 2015 @ 12:37:14 #40
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150658858
Er is al 139 dagen niet meer in dit topic gepost; ondertussen wordt het toch stiekem wel weer tijd voor een update.

Behalve het genieten van ons huis; gebeurd er nu eindelijk weer wat werkzaamheden. Sinds dat we hier wonen vonden we onze bestaande coniferenhaag op ze zachts gezegd niet heel erg mooi meer O-).

Het was ook een lekker bont samen stelsel van blauwe, lichtgroene, donkergroene en vooral ook dode bruine coniferen.



Afgelopen week dan maar besloten om definitief afscheid te nemen van deze coniferenhaag; afgelopen vrijdag was het dan ook zover. Even een 1,5 tons rupskraantje geleend van een bevriende loonwerker :9





Met behulp van een motorzaag hebben we alle coniferen ontdaan van hun kluiten; zodat we ze konden afvoeren naar het lokale paasvuur.



En al snel stond er al weinig meer geen heg meer over eind ! ^O^
Maar was het wel één grote chaos van coniferen, zand en rotzooi.



We hebben met de kraan direct de grond even tot een diepte van +/- één meter goed doorgespit, en de bovenste laag "dode" oude zwarte grond hebben we gisteren afgevoerd en op advies van een bevriende hovenier vervangen voor "nieuwe" verse zwarte grond :+

Gisteren hebben we alle oude grond afgevoerd, de coniferen weggebracht naar het plaatselijke paasvuur, de "nieuwe" zwarte grond aangebracht, alles aangeveegd en opgeruimd.
En na al dat harde werken van de afgelopen twee dagen ligt het er sinds gisteren zo bij.



En nu hebben we ineens wel erg veel inkijk :+ !
Maar niet voor lang we willen in ieder geval geen schutting o.i.d. gaan plaatsen, het moet iets worden wat zomer en winter i.i.g. groenblijvend is. En het mag allemaal niet te breed worden omdat we daar gewoonweg last van hebben als we daar met de auto langs willen.

We twijfelen nog een beetje tussen een hekwerk van gaas en daar hedera tegen aan te poten of iets van groenblijvende taxus o.i.d.

Maar we staan nog open voor suggesties; want eigenlijk weten we het gewoon nog niet wat we nu eigenlijk willen.... :+ :@
  zondag 15 maart 2015 @ 12:40:53 #41
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_150658971
Vonk update!!!

Lekker bezig geweest!
Laat die handjes wapperen!
  zondag 15 maart 2015 @ 12:50:06 #42
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_150659214
Vonkie heeft gewoon een grote auto gekocht en kon de deuren niet meer open krijgen :P
En nu moeten de buren ook verplicht naar die aso bak kijken :D

_O- _O- :+
  Moderator zondag 15 maart 2015 @ 13:54:33 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150661082
quote:
6s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vonkie heeft gewoon een grote auto gekocht en kon de deuren niet meer open krijgen :P
En nu moeten de buren ook verplicht naar die aso bak kijken :D

_O- _O- :+
Was het maar zo'n feest ;),
Ik heb geen andere auto aangeschaft die zo breed is :P

quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:40 schreef Gieliovd het volgende:
Vonk update!!!

Lekker bezig geweest!
Dank je ! *O*

Waarschijnlijk komt er een taxus haag voor terug; lekker groenblijvend in de zomer en winter. Lekker smal en strak te houden.

Enige nadeel is dat de bladeren en bessen giftig zijn (je kunt er een paard mee om het leven helpen zegt men) wanneer je ze op eet. Daarom kiezen we sowieso denk ik voor een variant zonder besjes; dan neem je al een hoop qua op-eet gevaar weg.

En het is een inheemse soort die zich makkelijk laat houden in ons klimaat :)
  zondag 15 maart 2015 @ 14:08:04 #44
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150661472
Een buurjongen gaf snoeiafval van taxus ooit aan een groep geitjes. Binnen een week waren ze allemaal dood. Waarbij het gekrijs voorafgaand aan hun einde het nog hartverscheurender maakte. Goed dat je hier nu al om denkt. Verder eigenlijk alleen maar voordelen. Vanwege de trage groei zou ik de planten niet veel kleiner kopen dan ze uiteindelijk moeten worden.
pi_150661999
Als er nog eens kleine vb'tjes gaan voetballen en ravotten daar...is het dan verstandig om een dergl. haag te plaatssen?

Zelf ben ik fan van de bladhoudende beukenhaag of de roodbladerige. :9
pi_150662633
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:37 schreef Vonkenboer het volgende:
de coniferen weggebracht naar het plaatselijke paasvuur
Gisteren heb ik bij het huis van mijn moeder een grote kastanjeboom omgezaagd, takken konden hier ook mooi naar het plaatselijke paasvuur. :)
  Moderator zondag 15 maart 2015 @ 18:38:52 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150671462
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 14:08 schreef Barrah het volgende:
Een buurjongen gaf snoeiafval van taxus ooit aan een groep geitjes. Binnen een week waren ze allemaal dood. Waarbij het gekrijs voorafgaand aan hun einde het nog hartverscheurender maakte. Goed dat je hier nu al om denkt. Verder eigenlijk alleen maar voordelen. Vanwege de trage groei zou ik de planten niet veel kleiner kopen dan ze uiteindelijk moeten worden.
Inderdaad; dat is wel iets om over na te denken. Ze groeien vrij langzaam, maximaal in hoogte op jaarbasis maar een centimeter of 4. Maar door ze ieder jaar twee keer te snoeien hou je er een mooier model in en wordt de haag vanzelf wat dichter.

We kopen nu uiteindelijk een haag die enkele tientallen jaren mee moet gaan; en niet een pak suiker bij de supermarkt ;). Dus alle voor en tegens van bepaalde hagen gaan we natuurlijk wel tegen elkaar zetten.

quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 14:27 schreef AnneX het volgende:
Als er nog eens kleine vb'tjes gaan voetballen en ravotten daar...is het dan verstandig om een dergl. haag te plaatssen?

Zelf ben ik fan van de bladhoudende beukenhaag of de roodbladerige. :9
Hier in de buurt hebben heel veel mensen een bladhoudende beukenhaag; het grote nadeel vind ik s dat hij de helft van het jaar bruin blad heeft; en dan in die periode ook nog eens behoorlijk doorschijnend is. Geen gezicht vind ik ! :)

We kiezen wegens de giftigheid dan toch voor een taxus soort zonder de besjes.
Dat neemt toch een beetje het gevaar weg dat kinderen de besjes mogelijk in hun mond nemen en op eten. Een bevriend stel van ons heeft ook zo'n taxus in de tuin staan maar dan als solitaire plant en hebben kinderen. En daar gaat het eigenlijk prima :P

quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 14:45 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Gisteren heb ik bij het huis van mijn moeder een grote kastanjeboom omgezaagd, takken konden hier ook mooi naar het plaatselijke paasvuur. :)
Scheelt echt een hoop; afvoeren is in ieder geval vele malen duurder.
  zondag 15 maart 2015 @ 19:17:19 #48
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150672570
Zo te zien hebben die coniferen niet zo'n heel grote kluit? M.a.w. ze gingen er vrij gemakkelijk uit?
Ons staat deze maand namelijk hetzelfde karwei te wachten en ik zie er nogal tegenop...
Groen inderdaad naar het paasvuur maar waar laat je de oude grond? Naar het groenpunt bij de gemeente?
pi_150673123
Gemeente plantsoentje, braakliggend stuk grond ?
  Moderator zondag 15 maart 2015 @ 19:55:32 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150673729
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 19:17 schreef Gwywen het volgende:
Zo te zien hebben die coniferen niet zo'n heel grote kluit? M.a.w. ze gingen er vrij gemakkelijk uit?
Ons staat deze maand namelijk hetzelfde karwei te wachten en ik zie er nogal tegenop...
Groen inderdaad naar het paasvuur maar waar laat je de oude grond? Naar het groenpunt bij de gemeente?
Een klein kraantje is toch wel een erg handig hulpmiddel; met alleen spierkracht was dit een hele klus geweest :)

De oude grond konden wij afvoeren naar een loonwerker in het buitengebied; maar in stedelijke gebieden ben je denk ik al snel aangewezen op de gemeente denk ik. :)
pi_150677727
Bij mij liggen nog een boel bouwkavels braak (crisis....)
Daar ligt ook een grote bult zand van een meter of 6 hoog.
Iedereen die grond nodig heeft pakt daar wat weg, en die wat over heeft kipt daar wat neer, win-win *O*
  Moderator zondag 15 maart 2015 @ 23:05:20 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150682482
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[ afbeelding ]

Met behulp van een motorzaag hebben we alle coniferen ontdaan van hun kluiten; zodat we ze konden afvoeren naar het lokale paasvuur.

[ afbeelding ]


Ideaal hè die paasvuren. Iedereen trekt vaak vlak voor Pasen bewust de tuin over de kop.

Heb aantal jaren zelf meegeholpen met die vuren. Hadden altijd leuke deal met de loonwerker: hij mocht al zijn groenafval er lekker dumpen en verzorgde de afvoer van de as en wij mochten trekker+kipper gebruiken om rotzooi bij anderen op te halen.

Wat hebben we een rotzooi opgehaald en enorm gelachen. Met de kipper door een oude septic tank bij een boerderij zakken. Dolle pret, mooie tijden waren dat toch. O+

Mooie 5150 trouwens, monster apparaten

quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 19:17 schreef Gwywen het volgende:
waar laat je de oude grond? Naar het groenpunt bij de gemeente?
Tussen de bosjes op de gemeentegrond? Tenminste heb ik al behoorlijk aantal kruiwagens op deze manier 'afgevoerd'. Over het onkruid heen gegooid, leek een stuk netter :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150690991
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 19:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een klein kraantje is toch wel een erg handig hulpmiddel; met alleen spierkracht was dit een hele klus geweest :)

De oude grond konden wij afvoeren naar een loonwerker in het buitengebied; maar in stedelijke gebieden ben je denk ik al snel aangewezen op de gemeente denk ik. :)
Wij wonen op/bij het platteland dus ik zou dus eventueel aan de boer die onze coniferen eruit komt trekken kunnen vragen of hij nog wat wil met die grond, bedankt, dat vind ik wel een goede tip.
Grond van 35 meter conifeerhaag strooi je niet even ongezien uit op een braakliggend stukje ;)
  Moderator zondag 22 maart 2015 @ 22:23:59 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150932110
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:17 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij mij liggen nog een boel bouwkavels braak (crisis....)
Daar ligt ook een grote bult zand van een meter of 6 hoog.
Iedereen die grond nodig heeft pakt daar wat weg, en die wat over heeft kipt daar wat neer, win-win *O*
Dat is best makkelijk zo'n grond depot in een woonwijk ;)
En diegene die straks de kavel koopt en een woning erop laat bouwen voert de restanten grond toch wel er bij af :P

quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 23:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ideaal hè die paasvuren. Iedereen trekt vaak vlak voor Pasen bewust de tuin over de kop.

Heb aantal jaren zelf meegeholpen met die vuren. Hadden altijd leuke deal met de loonwerker: hij mocht al zijn groenafval er lekker dumpen en verzorgde de afvoer van de as en wij mochten trekker+kipper gebruiken om rotzooi bij anderen op te halen.

Wat hebben we een rotzooi opgehaald en enorm gelachen. Met de kipper door een oude septic tank bij een boerderij zakken. Dolle pret, mooie tijden waren dat toch. O+

Mooie 5150 trouwens, monster apparaten

[..]

Scheelt in ieder geval een hoop kosten qua afvoeren van het groenafval; voor een euro of vijf was ik van mijn complete coniferenhaag af :D (de kraan hoefde ik ook al niet te betalen)

Alleen de stobben moest ik in feite afvoeren en dus betalen.
Het zijn inderdaad monster apparaten die tractors; helaas is deze in wat minder goede conditie :X

Inmiddels zijn er enkele bedrijven aangeschreven om een leuke prijs te maken voor een taxushaag; in totaal hebben we 16 meter haag nodig.

We hebben al bepaald dat het eerste stuk van 10 meter een haag moet komen met een lengte van 1.80m. Taxus groeit namelijk niet echt snel in de hoogte dus ik kan beter nu wat meer uitgeven voor planten die al min of meer op die hoogte zijn dan dat ik 5 jaar moet gaan zitten wachten tot dat kleinere (en waarschijnlijk ook goedkopere) planten zo hoog geworden zijn ;)

De laatste zes meter is het de bedoeling dat de haag langzaam geleidelijk terug loopt van 1.80m naar een hoogte van ongeveer 1.00m vlak aan de weg.

één offerte van een een lokale grote kweker hier in de buurt hebben we in ieder geval al en die vraagt in ieder geval de hoofdprijs; ¤ 1600,- euro en dan komt hij ze nog niet eens langsbrengen. Daar betaal je dan weer extra ¤ 50,- euro voor. :W

Met wrikken en wringen kon er dan nog heel iets van de prijs af maar ¤ 1450,- euro exclusief bezorgen was toch wel maximale wat haalbaar was :s)
Dat gaat hem in ieder geval dus niet worden; we kijken vrolijk even verder ! :9
Zowel online als offline ! *O*
  zondag 22 maart 2015 @ 22:52:40 #55
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_150933573
Goed bezig Vonk, maar jammer is dat he!!

Ik ken dat, ik wil graag de lokale ondernemers hier steunen en daar zaken mee doen. Bijvoorbeeld dat keukenblad. Maar ja, die wilden er dus bijna 2 keer zo veel voor hebben als ik nu all in betaald heb.

Ik ben momenteel in de markt voor een schilder, zonwering buiten, de boom in de voortuin verwijderen... maar de kans dat het lokale ondernemers worden is klein.

Ik hou van goede prijzen en goede prijs/kwaliteit verhouding en gun iedereen een goede boterham, maar geen speedboot over mijn rug.
Laat die handjes wapperen!
pi_150941172
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is best makkelijk zo'n grond depot in een woonwijk ;)
En diegene die straks de kavel koopt en een woning erop laat bouwen voert de restanten grond toch wel er bij af :P
Die bult grond ligt op gemeentegrond, dus dat is helemaal makkelijk.
Ernaast staat al een jaar 5 een zeecontainer van Arcadis met een stapeltje straatstenen....
pi_150942156
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is best makkelijk zo'n grond depot in een woonwijk ;)
En diegene die straks de kavel koopt en een woning erop laat bouwen voert de restanten grond toch wel er bij af :P

[..]

Scheelt in ieder geval een hoop kosten qua afvoeren van het groenafval; voor een euro of vijf was ik van mijn complete coniferenhaag af :D (de kraan hoefde ik ook al niet te betalen)

Alleen de stobben moest ik in feite afvoeren en dus betalen.
Het zijn inderdaad monster apparaten die tractors; helaas is deze in wat minder goede conditie :X

Inmiddels zijn er enkele bedrijven aangeschreven om een leuke prijs te maken voor een taxushaag; in totaal hebben we 16 meter haag nodig.

We hebben al bepaald dat het eerste stuk van 10 meter een haag moet komen met een lengte van 1.80m. Taxus groeit namelijk niet echt snel in de hoogte dus ik kan beter nu wat meer uitgeven voor planten die al min of meer op die hoogte zijn dan dat ik 5 jaar moet gaan zitten wachten tot dat kleinere (en waarschijnlijk ook goedkopere) planten zo hoog geworden zijn ;)

De laatste zes meter is het de bedoeling dat de haag langzaam geleidelijk terug loopt van 1.80m naar een hoogte van ongeveer 1.00m vlak aan de weg.

één offerte van een een lokale grote kweker hier in de buurt hebben we in ieder geval al en die vraagt in ieder geval de hoofdprijs; ¤ 1600,- euro en dan komt hij ze nog niet eens langsbrengen. Daar betaal je dan weer extra ¤ 50,- euro voor. :W

Met wrikken en wringen kon er dan nog heel iets van de prijs af maar ¤ 1450,- euro exclusief bezorgen was toch wel maximale wat haalbaar was :s)
Dat gaat hem in ieder geval dus niet worden; we kijken vrolijk even verder ! :9
Zowel online als offline ! *O*
:o Kun je dan niet beter voor een beukhaagje of zoiets gaan? Die zijn echt véél goedkoper.
Of misschien (dit komt tijdens het tikken nu ineens in me op) heb je interesse om de taxushaag uit onze voortuin over te nemen? Deze is nu ongeveer een meter hoog, in de twee jaar dat we er nu wonen heb ik er 30 cm bij weten te laten groeien, gaat dus wel redelijk snel. Het is denk ik wel het aantal meters dat jij nodig hebt.
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 15:54:54 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150950979
En anders weet ik in dezelfde omgeving (ik zag NOH op het kenteken van de trekker) als Gwywen misschien nog wel taxussen te staan die verkocht kunnen worden :)

Volgens mij woon jij toch ergens in die omgeving? Of was het cvboer die uit ZO Drenthe kwam?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 23 maart 2015 @ 18:25:19 #59
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150955930
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:54 schreef derLudolf het volgende:
En anders weet ik in dezelfde omgeving (ik zag NOH op het kenteken van de trekker) als Gwywen misschien nog wel taxussen te staan die verkocht kunnen worden :)

Volgens mij woon jij toch ergens in die omgeving? Of was het cvboer die uit ZO Drenthe kwam?
Ik woon inderdaad in zo Drenthe.
Share your talent, move the world.
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 19:01:16 #60
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150957123
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 18:25 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik woon inderdaad in zo Drenthe.
Aha, ik wist niet meer welke boer (cv- of vonken-) er nou bij mij uit de buurt kwam, maar jij dus ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 23 maart 2015 @ 20:12:47 #61
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150960208
Ik weet nog wel een adresje regio noord-oost Overijssel/zuid drenthe. Weet alleen niet welke maat taxus hij heeft.
Kan hem wel eens vragen, afgelopen vrijdag heb ik er nog 40 laurier gehaald en aankomende zaterdag weer een lading
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 22:09:30 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150966533
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:52 schreef Gieliovd het volgende:
Goed bezig Vonk, maar jammer is dat he!!

Ik ken dat, ik wil graag de lokale ondernemers hier steunen en daar zaken mee doen. Bijvoorbeeld dat keukenblad. Maar ja, die wilden er dus bijna 2 keer zo veel voor hebben als ik nu all in betaald heb.

Ik ben momenteel in de markt voor een schilder, zonwering buiten, de boom in de voortuin verwijderen... maar de kans dat het lokale ondernemers worden is klein.

Ik hou van goede prijzen en goede prijs/kwaliteit verhouding en gun iedereen een goede boterham, maar geen speedboot over mijn rug.
Ik hou iets ook graag binnen lokale ondernemers; maar dan moet men niet de hoofdprijs gaan vragen voor hun product of dienst. Soms valt dat mee, maar vaak valt het gewoon tegen :X

Bedrijf x uit Noord-Holland kan bij wijze van spreken voor een lager tarief een product leveren dan winkel Z bij mij om de hoek.

Dat is echt gewoon absurd ! _O-
Ik gun iedereen zijn marges, maar alles binnen het redelijke ;)

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:21 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Die bult grond ligt op gemeentegrond, dus dat is helemaal makkelijk.
Ernaast staat al een jaar 5 een zeecontainer van Arcadis met een stapeltje straatstenen....
Je kunt de zeecontainer zeker nog net tussen al het wilde groen weer vinden ;)

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 11:04 schreef Gwywen het volgende:

[..]

:o Kun je dan niet beter voor een beukhaagje of zoiets gaan? Die zijn echt véél goedkoper.
Of misschien (dit komt tijdens het tikken nu ineens in me op) heb je interesse om de taxushaag uit onze voortuin over te nemen? Deze is nu ongeveer een meter hoog, in de twee jaar dat we er nu wonen heb ik er 30 cm bij weten te laten groeien, gaat dus wel redelijk snel. Het is denk ik wel het aantal meters dat jij nodig hebt.
Hier in de buurt staan vrij veel beukenhagen; persoonlijk vind ik die typische bruine kleur van een beukenhaag in de winter en het vroege voorjaar afgrijselijk lelijk, het verliest dan al zijn blad voordat het ergens rond april een keer een beetje groen kleurt.

Nee, ik vind dat wel zulke lelijke beplanting :@

Waar bevind deze taxushaag zich dan ? En hoeveel meter betreft het ? :)

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:54 schreef derLudolf het volgende:
En anders weet ik in dezelfde omgeving (ik zag NOH op het kenteken van de trekker) als Gwywen misschien nog wel taxussen te staan die verkocht kunnen worden :)

Volgens mij woon jij toch ergens in die omgeving? Of was het cvboer die uit ZO Drenthe kwam?
Nee, ik woon ergens in het oosten van het land nabij Enschede :)
Maar waar zie jij dat kenteken dan ? Deze tractor voert volgens mij helemaal geen kenteken .. :?

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 20:12 schreef ueberduitser het volgende:
Ik weet nog wel een adresje regio noord-oost Overijssel/zuid drenthe. Weet alleen niet welke maat taxus hij heeft.
Kan hem wel eens vragen, afgelopen vrijdag heb ik er nog 40 laurier gehaald en aankomende zaterdag weer een lading
Via pb kun je mij altijd het adres eens laten weten :)
pi_150967027
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 18:25 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik woon inderdaad in zo Drenthe.
ZO Drenthe zwaait terug :W
  maandag 23 maart 2015 @ 22:54:12 #64
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150968663
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Via pb kun je mij altijd het adres eens laten weten :)
Done!
  maandag 23 maart 2015 @ 22:54:30 #65
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150968675
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:20 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

ZO Drenthe zwaait terug :W
^O^ Drenthe _O_
Share your talent, move the world.
  maandag 23 maart 2015 @ 22:54:51 #66
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150968697
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:20 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

ZO Drenthe zwaait terug :W
Andere kant van de grens zwaait ook ff... :W
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 23:01:53 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150969011
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:


[..]

Nee, ik woon ergens in het oosten van het land nabij Enschede :)
Maar waar zie jij dat kenteken dan ? Deze tractor voert volgens mij helemaal geen kenteken .. :?

Die trekker in de link van Gwywen. Kenteken met NOH, oftewel omgeving Nordhorn. Ik bedoelde dat ik in dezelfde buurt als haar misschien ook nog wel een adresje wist ;)

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:20 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

ZO Drenthe zwaait terug :W
Ah, nog 'n Drent. Moi!
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150969431
ZO Drenthe present!
pi_150977574
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee, ik vind dat wel zulke lelijke beplanting :@
Wij krijgen juist een beukenhaag :@ :D
Taxus aan de voorkant waren we van plan te laten zitten, die is mooi genoeg, maar als jij interesse hebt mag je 'm wel overnemen en zetten we daar ook beukjes. Ik heb je een DM gestuurd.
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 13:34:18 #70
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151153871
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:54 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Done!
Helaas toch een beetje te ver uit de buurt; maar bedankt voor het meedenken :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:19 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wij krijgen juist een beukenhaag :@ :D
Taxus aan de voorkant waren we van plan te laten zitten, die is mooi genoeg, maar als jij interesse hebt mag je 'm wel overnemen en zetten we daar ook beukjes. Ik heb je een DM gestuurd.
Ik heb je dm gezien; maar helaas is 75 centimeter toch wat aan de te lage kant.
Taxus groeit namelijk niet erg hard in hoogte, dus ik wil ze wel op een hoogte kopen die ze straks ook ongeveer moeten hebben.

quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 23:01 schreef derLudolf het volgende:

Die trekker in de link van Gwywen. Kenteken met NOH, oftewel omgeving Nordhorn. Ik bedoelde dat ik in dezelfde buurt als haar misschien ook nog wel een adresje wist ;)
Ah, zo op die fiets tractor ! :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:19 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wij krijgen juist een beukenhaag :@ :D

[..]
Smaken verschillen zullen we maar zeggen :); wij zoeken gewoon iets strakkers wat meer bij ons jaren 30 huis hoort.
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 13:44:09 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151154075
Ondanks het slechte weer van afgelopen zaterdag toch nog wat kunnen beginnen in de tuin; alle bestrating opsluitbandjes staan weer netjes in de grond; die waren door het verwijderen van de heg allemaal los en scheef komen te staan. :X

Nu alleen de bestrating nog wat aanpassen; dat blijkt nogal berg en dal te zijn :{
Aankomende week maar eens even bekijken wanneer we de nieuwe haag gaan bestellen en uiteindelijk gaan poten.
  Moderator zondag 12 april 2015 @ 11:55:43 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151605096
Nou, het heeft even wat voeten in de aarde gehad ! ;)
Maar sinds afgelopen donderdagavond hebben we weer een groene erfafscheiding langs ons huis !
Ze moeten nog een wel beetje groeien; maar als ze het goed naar hun zin hebben dan groeien ze gemiddeld 10 á 15 centimeter op jaar basis.

Al verwacht ik dat ze dat dit in het eerste jaar niet direct doen ;)







Er moet nog een klein stukje van 1,5m gepoot worden; over dwars langs de voordeur.
Dat komt in de komende week wel ergens; daar moeten eerst ook nog wat bestratingsbandjes gezet worden en nieuwe zwarte grond ingebracht worden.
pi_151607193
Altijd mooi, zo'n taxus haag! Waarom heb je de opsluitbandjes boven de bestrating laten uitsteken?
  Moderator zondag 12 april 2015 @ 13:44:09 #74
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151607985
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:19 schreef B-Behr het volgende:
Altijd mooi, zo'n taxus haag! Waarom heb je de opsluitbandjes boven de bestrating laten uitsteken?
Dat is veel handiger er langs op vegen met de bezem :), en het houdt het zand e.d. onder de haag.
Met de tijd komt er ooit nog een keer andere bestrating te liggen, maar dat is plan X, Y of Z o.i.d. :s)
pi_151608222
Keurige haag!
pi_151612030
Ziet er goed uit ^O^
pi_151614752
Mooie haag - taxus is mooi spul en goed 'smal' te houden terwijl hij mooi dicht blijft ^O^
  Moderator zondag 12 april 2015 @ 18:18:35 #78
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151617191
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2015 17:09 schreef pascal_s het volgende:
Mooie haag - taxus is mooi spul en goed 'smal' te houden terwijl hij mooi dicht blijft ^O^
En winterhard; groenblijvend in zomer en winter ! En het is een inheemse plant soort geloof ik ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 15:50 schreef Puala het volgende:
Ziet er goed uit ^O^
Hele verbetering dacht ik zo ! *O*

quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:53 schreef usernaamvergeten het volgende:
Keurige haag!
Dank je ! *O*
  zondag 12 april 2015 @ 18:29:02 #79
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_151617544
Worden die nou niet bruin als Fikkie er tegen aan pist :?
  Moderator zondag 12 april 2015 @ 18:39:48 #80
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151617936
quote:
6s.gif Op zondag 12 april 2015 18:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Worden die nou niet bruin als Fikkie er tegen aan pist :?
Het is mijn eigen oprit; laten mensen fikkie dan ook al pissen tegen andermans heggen die op eigen grond staan ?
  zondag 12 april 2015 @ 19:11:33 #81
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_151619280
quote:
6s.gif Op zondag 12 april 2015 18:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Worden die nou niet bruin als Fikkie er tegen aan pist :?
Taxus is hartstikke giftig dus een beetje hondeneigenaar houdt Fikkie daar wel bij uit de buurt.

Vonk, ziet er strak uit :Y
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  Moderator zondag 7 juni 2015 @ 11:08:28 #82
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153321923
Ook hier zijn we nog steeds bezig; weliswaar wat minder dan voor 1,5 jaar geleden.
Maar een eigen huis is nu eenmaal nooit af; je moet toch wat te rotzooien hebben ;)

Het klussen heeft zich verplaatst van in huis, naar achter het huis, daar hebben we een soort van binnenplaatsje wat door één van de vorige bewoners helemaal dicht gestraat is met standaard beton tegels. Dit binnenplaatsje vraagt echt om een hoge border waar we wat bloemen en planten in kwijt kunnen worden :Y ^O^



Eerst hebben we de border qua maatvoering maar eens uitgezet; hij wordt 2.25 m lang, dan komt er een klein sprongetje in van +/- 80 cm en dan is hij nog +/- 1.90 m lang tot aan de buitenmuur van de keuken.



De buitenkant van de border gaan we maken van hout; om precies te zijn douglas stroken, op den duur vergrijst dat mooi. En ook in deze toepassing zouden deze onbehandelende planken toch minimaal 10 á 15 jaar mee moeten gaan.

Aan de binnenkant van de border gaan we die voorzien van antiworteldoek en folie; om het hout te beschermen tegen de vochtige grond.



Inmiddels hebben we een groot deel van de gele grond verwijderd, is er een oude fundering gevonden en weggehakt/weggebroken :X en kwamen we nog veel meer puin en rotzooi tegen :|W !
Nadat dit allemaal afgevoerd is hebben we alles opgevuld met verse zwarte grond.

En hopelijk kunnen we dan deze week beginnen met de constructie van de border ! *O* w/
pi_153322019
Leuk Vonk om buiten bezig te zijn.

Zien we je binnenkort in F&F / Bloemen en Planten in Eigen Tuin #20: Chelsea Garden Design
Je gaat toch niet van die saaie oranje afrikaantjes erin gooien ?

Denken jullie eraan ook wat verse kruiden erin te zetten... :?
  zondag 7 juni 2015 @ 13:12:36 #84
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_153324403
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 11:14 schreef AnneX het volgende:
Leuk Vonk om buiten bezig te zijn.

Denken jullie eraan ook wat verse kruiden erin te zetten... :?
En vergeten jullie de plek voor de BBQ niet :?
  Moderator zondag 7 juni 2015 @ 16:52:58 #85
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153329192
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2015 13:12 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En vergeten jullie de plek voor de BBQ niet :?
Leuk, voor die drie keer in het jaar dat wij de BBQ aansteken ;)
Daar is dan op ons kleine terras altijd nog wel een hoekje voor te vinden.

quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 11:14 schreef AnneX het volgende:
Leuk Vonk om buiten bezig te zijn.

Zien we je binnenkort in F&F / Bloemen en Planten in Eigen Tuin #20: Chelsea Garden Design
Je gaat toch niet van die saaie oranje afrikaantjes erin gooien ?

Denken jullie eraan ook wat verse kruiden erin te zetten... :?
Zo heel veel tuin hebben we hier niet; maar wat er wel is willen we zoveel mogelijk van benutten.
Daarom ook de beslissing om achter een border te maken; daar komen voornamelijk wat vaste planten in te staan. In eerste instantie sowieso alle vaste planten die hier nu nog los in bakken en potten staan.

Vandaar uit kijken we dan wel weer verder ! :)
Maar wellicht dat ik dan in F&F nog wel even langs hobbel voor beplantings-ideen
pi_153337133
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 16:52 schreef Vonkenboer het volgende:

Zo heel veel tuin hebben we hier niet; maar wat er wel is willen we zoveel mogelijk van benutten.
Daarom ook de beslissing om achter een border te maken; daar komen voornamelijk wat vaste planten in te staan. In eerste instantie sowieso alle vaste planten die hier nu nog los in bakken en potten staan.

in het topic zitten ook mensen met mini tuintjes
  zondag 7 juni 2015 @ 22:04:15 #87
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153337948
Mooie klus! Verhoogde border leent zich ook prima voor een moestuintje of wat kruiden langs de voorkant.

Wat is het idee achter dat sprongetje? Als je verschil in diepte wilt zou ik eerder een hoekje erin maken dan zo'n schuin stuk.
  Moderator zondag 7 juni 2015 @ 22:30:37 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153338939
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:04 schreef Barrah het volgende:
Mooie klus! Verhoogde border leent zich ook prima voor een moestuintje of wat kruiden langs de voorkant.

Wat is het idee achter dat sprongetje? Als je verschil in diepte wilt zou ik eerder een hoekje erin maken dan zo'n schuin stuk.
Het looppad richting onze achterdeur is dan net wat makkelijker toegankelijker voor iemand met een rolstoel of rollator, of met een kinderwagen o.i.d.
Het is meer uit praktisch oogpunt, niet om een bepaalde dieptewerking te creëren. :)

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 21:40 schreef Elleska het volgende:

[..]

in het topic zitten ook mensen met mini tuintjes
Ah, bij ons ligt namelijk de meeste tuin direct naast en voor het huis ;)
Achter het huis is de ruimte gewoon echt wat beperkt; maar we roeien met de riemen die we hebben.
Langs de muur willen we nog iets gaan doen met hangende bloembaken o.i.d. of een klimplant. :)
pi_153341365
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 22:30 schreef Vonkenboer het volgende:
...
Langs de muur willen we nog iets gaan doen met hangende bloembaken o.i.d. of een klimplant. :)
Goed plan, ik denk dat wanneer je op een muur (of muren ;) ) bv een klimplant laat groeien het minder 'binnenplaats' en meer 'tuin' wordt :)
Als je rekening houdt met de hoeveelheid zon die er komt en wat je wel en niet wilt (bloeiend? Wintergroen?), moet er altijd wel iets moois te vinden zijn.
pi_153342863
Komende zomer overleggen welke voorjaarsbollen aantrekkelijk zijn. In augustus/september aanschaffen en later poten. De botanische bollen kunnen altijd in de grond blijven en sommige breiden ook uit. Het helpt de tuin bijna het hele jaar groen te houden.

Kiezen of je voor neutraal, zuur of kalkrijk wil gaan. Hortensia's verdragen geen kalk. Floxen willen geen zure grond.

Floxen nemen het bloembed over. Ik vraag me af of dahlia's dat ook doen. Had vorig jaar dahlia's gezaaid. Ze deden het niet zo goed. Toen ik kortgeleden de pot leeghaalde, bleken er dahliaknollen in te zitten. De plant zelf bleek ook op een knol te staan. Waarschijnlijk gaat het met die knollen beter dan met zaad.
Goudsbloemen zaaien zichzelf makkelijk uit. Ze zijn wel goed voor de bodem, enigszins ontsmettend.
Viooltjes lijken qua uitzaaien iets beter te doen sinds we de veenpotgrond hebben. Ze zaaien zichzelf nu uit. Ik heb piepkleine viooltjes met een bloem die groter is dan de plant.
Zonnebloemen vragen veel energie en hebben grote bladeren. Ze zijn hun eigen parasol en moeten dus vaak begoten worden. Vrijdag veel regen en vandaag waren veel balkpotten erg droog. Soms sta ik tijdens regenbuien de planten water te even.
Citroengeraniums helpen tegen muggen en vliegjes. Ze zijn beperkt winterhard - gaan dood maar lopen na zachte winters toch weer uit.
Alyssum is een handige bodembedekker die zichzelf uitzaait. Kan niet tegen zure grond, dan wordt het vies.
Stokrozen ben ik van afgestapt. Ze trokken vraagzuchtige krekels aan en even vraagzuchtige groene wantsen, die nog lang bleven komen toen de stokrozen al lang afgeschaft waren.
Sla kan je gewoon tussen de andere planten inzetten, tenzij daar slakken wonen.
Vandaag las ik, dat de kruidenplanten in de supermarkt vaak rouwmuggen bevatten. In eerste instantie denk je dat het fruitvliegjes zijn. Ze wat groter en lomper. Die planten zijn dus voor snelle consumptie, niet voor de tuin. De larven zitten in de aarde aan de wortels te knagen. Sinds de veenpotgrond komt het veel meer voor. Dan kan het gebeuren dat het zaad goed opkomt, maar na een tijdje zie je geen echte bladeren verschijnen. De opgekomen kiemplantjes blijven dan kiemplant of ze verdwijnen weer.

Als je winkels als Action en Lidl even buiten beschouwing laat, de biologische zaden zijn niet veel duurder dan de gewone. Het gewone materiaal zit vol gif dat bijdraagt aan de bijensterfte.
Bekende leveranciers zijn De Bolster en Vreeken. Minder bekend, maar ook online is Ecobulbs, die bijna alleen bloembollen heeft.
  maandag 8 juni 2015 @ 12:03:08 #91
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_153349217
GroenLinks tegen tegels in de tuin
De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Deventer is een offensief begonnen tegen tegels in tuinen. Betegelde tuinen zijn volgens GroenLinks namelijk niet goed voor natuur en milieu.

Volgens de partij leiden 'versteende tuinen' tot "overbelasting van het riool tijdens hevige regenbuien", "opwarming van de stad" en "afname van de stadsnatuur". GroenLinks Deventer spreekt op zijn website de hoop uit dat "alle tuinen één ecologische verbindingszone vormen voor vogels en insecten".

Schuttingen
De partij heeft niet alleen een hekel aan tuintegels, ook houten schuttingen zijn GroenLinks een doorn in het oog. Natuurlijke heggen hebben de voorkeur: ,,Een schutting hoef je natuurlijk niet te snoeien zoals een heg, maar is totaal oninteressant voor de natuur. Wat is er nu mooier dan een heg waarin vogels hun nestje kunnen maken en egels om onderdoor kunnen kruipen?"
Inwoners van Deventer die hun tuin willen 'ontstenen', kunnen daarbij hulp krijgen van GroenLinks.

Wie tussen nu en 19 juni een foto van zijn of haar tuin en een motivatie naar GroenLinks Deventer mailt, kan een gratis 'vergroening' van de tuin winnen

http://www.telegraaf.nl/b(...)egels_in_tuin__.html

Als Vonkie in Deventer woont, krijgt hij misschien alles gratis :D
pi_153360972
Wat een reacties staan daaronder. De meesten hebben de tekst helemaal niet gelezen. Iemand heeft het zelfs over moeten gaan betegelen van GL. Ze willen dat iedereen minsten een stukje van 1 m2 beplant heeft. Dat heb je al bijna met een geveltuintje en helemaal met de populair geworden vierkante-metertuin.

Maar met een verhoogd plantenbed (verhoogde border, vierkante-metertuin) zal de afwatering bij veel regenval nog steeds een probleem zijn.
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 13:15:32 #93
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153608573
Inmiddels zijn we al wel weer wat verder met ons tuin project, de douglas houten rand van de border staat er ! :s)







Wat moet er nu uiteindelijk allemaal nog gebeuren :

- De wand achter de border moet nog één keer gesausd worden; dan is die wat dat betreft klaar.
- De hemelwaterafvoer helemaal links in de hoek moet nog vervangen worden, deze word vervangen door een mooi zinken exemplaar, in plaats van dit lelijke verkleurde groene geval. :P
- Dan kan de buitenlamp, sensor en de afdekramen van de wandcontactdozen buiten weer terug geplaatst worden.
- Vervolgens moeten we de binnenkant van het hout van de border nog bekleden met antiworteldoek, zodat het hout beter beschermd is tegen vocht van binnenuit.
- Tegen de muur komt een speciaal soort plastic mat te zitten met noppen; die noppen komen dan tegen de muur en op die manier ligt de natte grond toch niet tegen de muren aan.
- Dan kan eindelijk de zwarte grond erin. En daarna de planten. *O*
- Vervolgens moet er nog één en ander aan het straatwerk worden verandert en hersteld. :s)

Kortom we zijn er nog niet helemaal ;)
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 15:07:34 #94
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153612078
quote:
6s.gif Op maandag 8 juni 2015 12:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
GroenLinks tegen tegels in de tuin
....

Als Vonkie in Deventer woont, krijgt hij misschien alles gratis :D
Gelukkig ben ik niet woonachtig in Deventer of omgeving :)

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 19:53 schreef Teslynd het volgende:
Maar met een verhoogd plantenbed (verhoogde border, vierkante-metertuin) zal de afwatering bij veel regenval nog steeds een probleem zijn.
Dat is ook niet direct de achterliggende reden waarom we het doen; we vinden het vooral tijd voor wat meer groen :)

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 00:49 schreef Teslynd het volgende:
*knip*

heel verhaal

*knip*
Kijk en zo in to tuinieren zijn we dan nog net niet ;) :)

In eerste instantie gaan we de vaste planten die we nu nog in bakken en poten hebben staan verplaatsen naar de border; daar zit o.a. wat siergras soorten bij, salie, een kleine hortensia en van daaruit kijken we nog wat we aan het plantenbestand gaan toevoegen :s)
pi_153620016
Zorgen dat de hele bodem bedekt is met planten (incl. bodembedekkers) en/of strooisel als cacaodoppen en boomschors.
pi_153620408
Waarom die knik in je border :?

ben daarna gaan terug lezen, laat maar :')
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 20:57:22 #97
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153621679
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:15 schreef Thrilled het volgende:
Waarom die knik in je border :?

ben daarna gaan terug lezen, laat maar :')
Dat is om meer ruimte te houden voor bij onze achterdeur :+
Voor iemand met een rollator of met een kinderwagen o.i.d. en op deze manier kunnen we er eenvoudig met de bezem langs ;)

Optisch bereiken we er weinig mee :P

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:02 schreef Teslynd het volgende:
Zorgen dat de hele bodem bedekt is met planten (incl. bodembedekkers) en/of strooisel als cacaodoppen en boomschors.
Dat helpt om onkruid uit de border te houden ?
Ik neem aan dat je bedoeld helemaal boven op de grond zeg maar ?
pi_153624952
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat helpt om onkruid uit de border te houden ?
Ik neem aan dat je bedoeld helemaal boven op de grond zeg maar ?
Ja. Vrije ruimte wordt in principe altijd gevuld en dat is dan al gauw met onkruid. Zon rechtstreeks op de aarde werkt ook onkruid bevorderend.
pi_153626462
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Inmiddels zijn we al wel weer wat verder met ons tuin project, de douglas houten rand van de border staat er ! :s)
Tegen je muur een rand piepschuim. Twee lagen overlapend zodat het één geheel wordt. Anders trekt er vocht en kou in je constructie.
Jeroentje.
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 14:32:42 #100
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153640008
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 23:02 schreef jpajs het volgende:

[..]

Tegen je muur een rand piepschuim. Twee lagen overlapend zodat het één geheel wordt. Anders trekt er vocht en kou in je constructie.
Daar hebben we van een bevriende hovenier noppenbahn voor gekregen; en de nodige instructies ;)
Dit moet ongeveer verwerkt worden zoals hier in het duits een beetje omschreven word.

http://www.wir-bauen-dann-mal.de/noppenbahn-an-der-gartenmauer/
pi_153642092
Ziet er wel goed uit, dat Noppenbahn :)
(En - detail - zwart is esthetisch wat mooier dan wit piepschuim - valt niet zo op als er zwart zand tegenaan ligt :). )
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 12:21:36 #102
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153713602
Inmiddels zijn de douglas planken aan de achterkant bekleed met anti-worteldoek; tussen het antiworteldoek en de planken hebben we nog aluminium noppenfolie aangebracht.

Die noppenfolie hebben we van onze verbouwing nog overgehouden; en hebben we aangebracht onder de noemer baadt het niet dan schaadt het ook niet ;)



Daarna hebben we de noppenbahn aangebracht; en tijdelijk gefixeerd met behulp van enkele stenen.



Deze knippen we naderhand wel even precies op de goede maat.
En nu zou ik zeggen zand er over !



Aan één lading zwarte grond hadden we net niet genoeg, aankomende weekend maar eens kijken of we er nog een halve lading zwarte grond bij kunnen halen. Dat gaan we dan goed mixen met bemeste tuinaarde om de kwaliteit van de grond in de border te verbeteren :s)
pi_153713986
zakken met bemeste tuinaarde is niet iets om de grond mee te verbeteren. dat is puur voor ophogen en egaliseren (staat ook op de verpakking)
voor verbeteren van de grond kan je beter compost gebruiken. misschien heeft degene waar je de grond weg haalt ook een grond/compost mengsel?
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 12:38:17 #104
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153714064
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 12:34 schreef Elleska het volgende:
zakken met bemeste tuinaarde is niet iets om de grond mee te verbeteren. dat is puur voor ophogen en egaliseren (staat ook op de verpakking)
voor verbeteren van de grond kan je beter compost gebruiken. misschien heeft degene waar je de grond weg haalt ook een grond/compost mengsel?
Oh ja ? Dan is mijn gebrek aan tuinierskennis pijnlijk duidelijk geworden :@
Compost grond is toch meer iets voor de moestuin ? :@
  zondag 21 juni 2015 @ 12:43:23 #105
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153714173
Mooie border wordt dat Vonk. Lekker dik Douglas hout!
Laat die handjes wapperen!
pi_153714229
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 12:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Oh ja ? Dan is mijn gebrek aan tuinierskennis pijnlijk duidelijk geworden :@
Compost grond is toch meer iets voor de moestuin ? :@
Plantjes zijn plantjes ;)

Zoals ik het zie wat de grond betreft:
Standaard "aarde" is steen gebaseerd. (zand, klei etc) opzich niets mis mee, maar plantjes houden ook van organische stoffen. Dingen die gaan "rotten" en daarmee voedingsmiddelen voor de planten produceren. Wormen e.d. houden daar ook van en gaan daarin gangen graven wat weer goed is voor de "losheid" van je grond.

Wat ik zou doen flink wat compost (organisch materiaal) door je grond heen roeren.
Compost kun je soms/meestal bij de gemeente gratis afhalen als particulier, wel zo handig als je veel nodig hebt.
Anders kun je zakjes bij het tuincentrum gaan kopen, maar dat is vrij prijzig...

Als je het helemaal op de ecologische toer wilt gaan, koffieprut schijnt ook heel goed te zijn voor je grond...
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 12:51:02 #107
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153714348
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 12:46 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Plantjes zijn plantjes ;)

Zoals ik het zie wat de grond betreft:
Standaard "aarde" is steen gebaseerd. (zand, klei etc) opzich niets mis mee, maar plantjes houden ook van organische stoffen. Dingen die gaan "rotten" en daarmee voedingsmiddelen voor de planten produceren. Wormen e.d. houden daar ook van en gaan daarin gangen graven wat weer goed is voor de "losheid" van je grond.

Wat ik zou doen flink wat compost (organisch materiaal) door je grond heen roeren.
Compost kun je soms/meestal bij de gemeente gratis afhalen als particulier, wel zo handig als je veel nodig hebt.
Anders kun je zakjes bij het tuincentrum gaan kopen, maar dat is vrij prijzig...
Even voor de leek onder ons; wat is bemeste tuinaarde dan feitelijk ? :P
Laten we nou in huize Vonk geen koffie drinken.

quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 12:43 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie border wordt dat Vonk. Lekker dik Douglas hout!
Dank je ! De planken zijn ook verder niet gelakt o.i.d. gewoon lekker onbewerkt.
Dan moet het ook wel een jaar of tien á vijftien mee kunnen :s)
pi_153714383
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor planten je hebt.

Maar is bemeste tuinaarde net als potgrond niet gewoon grotendeels turf? Dat kwam ik iig tegen toen ik het even opzocht.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_153714844
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 12:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Even voor de leek onder ons; wat is bemeste tuinaarde dan feitelijk ? :P
Laten we nou in huize Vonk geen koffie drinken.
Bemeste tuinaarde is volgens mij "gewone" (klei, zand e.d.) grond met een deel compost erdoorheen. Prima voor ophogen, maar als je grond wilt verbeteren moet je er eigenlijk alleen organisch materiaal aan toevoegen. Als je je plantenbak daarmee gaat vullen (sorry had niet helemaal terug gelezen) is dat (mijns inziens) eigenlijk prima, aangezien je aan het ophogen bent.
ik zou voor de zekerheid wat extra compost er doorheen doen dan heb je "superverbeterde" grond ;)

De fout die snel gemaakt word met bemeste tuinaarde is als je al grond hebt en die wilt verbeteren dat daar bemeste tuinaarde aan word toegevoegd. Bemeste tuinaarde is precies wat het zegt tuinaarde + verbeteraar. Dus als je al tuinaarde hebt, moet je alleen de verbeteraar toevoegen.

Je kan inderdaad ook plant specifiek gaan bemesten, maar over het algemeen is dit het "beste".

Ik ben trouwens ook maar een beginnende tuinier-der hoor.
pi_153715238
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 12:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Even voor de leek onder ons; wat is bemeste tuinaarde dan feitelijk ? :P
probleem van bemeste tuinaarde is vooral dat het geen vaststaand iets is. er hoeft niet vermeld te worden wat erin zit. de ene noemt grond+compost bemeste tuinaarde, dan heb je prima spul. de andere neemt afgekeurde(!) potgrond + een schep kunstmest. weer een ander gooit alle restjes bij elkaar + mest en noemt dat bemeste tuinaarde. enzovoort...
het is niet voor niets dat zo'n zak bemeste tuinaarde veel goedkoper is dan een zak potgrond.

aangezien je het hebt over het verbeteren van de grond, dan heb je het over organisch materiaal aan toevoegen. compost is organisch materiaal. 1x per jaar een laagje compost toevoegen en je bent weer klaar voor een heel jaar (tenzij plantenkeuze met een specifieke bemesting)
pi_153716118
Koop voor het bemesten gewoon een zak triferto (12-10-18) , kalk en koemestkorrels. Meer heb je niet nodig en goedkoper kan bijna niet. Tuinaarde vergaat naar verloop van tijd en er zitten weinig voedingstoffen in
pi_153716472
kunstmest vergaat ook na verloop van tijd... dat moet ook elk jaar worden aangevuld. kunstmest geeft alleen voeding, weinig tot geen grondverbetering.
pi_153721952
Zand erover, ok. Maar alleen als uitdrukking. Geen zand zeggen als je aarde bedoelt.
De andere uitdrukking gaat over baten en schaden: baat het niet, dan schaadt het niet. Is een vreselijk foute dooddoener. Het schaadt vaker dan je denkt, maar dat merk je dan vaak pas veel later en niet altijd met relatie naar de veroorzaker.

Ik doe tot 1/3e kokosgrond door de veenpotgrond, omdat het anders te dor wordt en het vocht zich niet goed verdelen kan. Wat als compost verkocht wordt, is meestal een grondverbeteraar, las ik onlangs. Bij nadere beschouwing staat dat ook achterop de zak: bodemverbeteraar van veengrond met compost en nog wat toevoegingen.

Biologische potgrond is redelijk goed verkrijgbaar (Biokultura of Pokon). Biologische compost gaat vooral goed als je makkelijk naar de andere kant van het land rijdt of als je geen bezwaar hebt tegen een pallet voor je voordeur. Niet-biologisch betekent boordevol gif en dooie bijtjes & hommels (link van AnneX). Kokosgrond is niet biologisch en het is evenmin milieuvriendelijk. Maar het wordt waarschijnlijk wel gemaakt van restmateriaal.
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 21:29:47 #115
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153729018
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 17:24 schreef Teslynd het volgende:
Zand erover, ok. Maar alleen als uitdrukking. Geen zand zeggen als je aarde bedoelt.
De andere uitdrukking gaat over baten en schaden: baat het niet, dan schaadt het niet. Is een vreselijk foute dooddoener. Het schaadt vaker dan je denkt, maar dat merk je dan vaak pas veel later en niet altijd met relatie naar de veroorzaker.
Mwah, ach. Zie jij er dan direct nadelen in ?

quote:
Ik doe tot 1/3e kokosgrond door de veenpotgrond, omdat het anders te dor wordt en het vocht zich niet goed verdelen kan. Wat als compost verkocht wordt, is meestal een grondverbeteraar, las ik onlangs. Bij nadere beschouwing staat dat ook achterop de zak: bodemverbeteraar van veengrond met compost en nog wat toevoegingen.

Biologische potgrond is redelijk goed verkrijgbaar (Biokultura of Pokon). Biologische compost gaat vooral goed als je makkelijk naar de andere kant van het land rijdt of als je geen bezwaar hebt tegen een pallet voor je voordeur. Niet-biologisch betekent boordevol gif en dooie bijtjes & hommels (link van AnneX). Kokosgrond is niet biologisch en het is evenmin milieuvriendelijk. Maar het wordt waarschijnlijk wel gemaakt van restmateriaal.
Om een lang verhaal kort te maken; gewone potgrond is slecht, tuinaarde is rommel en mixen van kunstmest werken maar een x periode.

Wat is dan uiteindelijk wel goed ? :? zonder het voor mijn gevoel honderden euro's te laten kosten :X
Grond is toch grond, het is niet dat we speciale hyper exotische of moeilijke planten gaan poten of willen gaan kweken. We zijn geen van beide ook niet echt tuinier en hebben ook geen plannen om ons er meer in te gaan verdiepen dan strikt gezien nodig is. :@
pi_153729192
Wat niet is, kan nog komen. w/
Net als koken...
pi_153730248
wat is wel goed? gewoon doodnormale grond en compost ;)
niet moeilijker doen dan nodig, niet duur en prima algemene bemesting voor de meeste planten.

wat je nu van plan was is prima. alleen wat ik eerder al aangaf zou ik de bemeste tuingrond vervangen voor compost. dat hoeft niets extra;s te kosten.
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 22:36:27 #118
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153731417
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 21:35 schreef AnneX het volgende:
Wat niet is, kan nog komen. w/
Net als koken...
Nou, als mijn tuin talent net zo groot is als mijn (totaal gebrek aan) kooktalent dan blijft dat ook ver onder de maat qua ontwikkelling :s) :X

quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 22:04 schreef Elleska het volgende:
wat is wel goed? gewoon doodnormale grond en compost ;)
niet moeilijker doen dan nodig, niet duur en prima algemene bemesting voor de meeste planten.

wat je nu van plan was is prima. alleen wat ik eerder al aangaf zou ik de bemeste tuingrond vervangen voor compost. dat hoeft niets extra;s te kosten.
^O^, prima !

Nu nog even inventariseren wat we precies in de tuin aan vaste planten in de losse potten en bakken hebben staan. En alvast een beetje kijken hoe we het een beetje gaan inrichten ! :s)
pi_153731640
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 22:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nou, als mijn tuin talent net zo groot is als mijn (totaal gebrek aan) kooktalent dan blijft dat ook ver onder de maat qua ontwikkelling :s) :X
We willen best helpen met advies hoor :*

Enne, ziet er goed uit O+
pi_153732913
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 21:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, ach. Zie jij er dan direct nadelen in ?
Ging even over de vorm. Om rijm dat alleen rijmt in die ene verbuiging. En natuurlijk over de slordigheid van zeggen als je niets ziet, dan is er niets gebeurt/zal er niets gebeuren.

quote:
[..]

Om een lang verhaal kort te maken; gewone potgrond is slecht, tuinaarde is rommel en mixen van kunstmest werken maar een x periode.

Wat is dan uiteindelijk wel goed ? :? zonder het voor mijn gevoel honderden euro's te laten kosten :X
Grond is toch grond, het is niet dat we speciale hyper exotische of moeilijke planten gaan poten of willen gaan kweken. We zijn geen van beide ook niet echt tuinier en hebben ook geen plannen om ons er meer in te gaan verdiepen dan strikt gezien nodig is. :@
Veenpotgrond is minder geschikt dan de bladaarde van vroeger. Het gaat niet meer automatisch goed in een beginnende tuin.

Daarnaast is er gewoon te weinig mogelijk om alles verantwoord/niet giftig te doen. Maar je kan desondanks kijken wat je koopt. Wat Elleska een paar keer zei: geen tuingrond, dat is voor wat anders. Wel potgrond (je hebt een erg grote bloembak), als het kan biologische potgrond èn "compost" (met zo weinig mogelijk GFT-compost erin) erdoor.

Compost, koemest en kunstmest wordt altijd verwerkt/opgegeten en is dus tijdig. Elk jaar aanvullen.

Biologische moestuingrond van Pokon is in mijn omgeving bij Intratuin en Groenrijk, staat misschien apart.
Biokultura biologische grond is hier en daar te krijg en kan evt. via ophaaladres besteld worden.
De biologische aarde is eerder kweekgrond dan potgrond.
Er moet iets door als cocosaarde, vermiculiet, wetkeep of wat ook, want anders krijg je een harde droge kluit. Op die van Pokon staat dat het geschikt is voor de biologische landbouw. Ik zie een klein beetje onkruid, kan je zo wegpakken.
Het is niet echt duur, behalve als je de goedkope bende van 3 voor ¤ 10 gewend bent. Ik meen ¤ 7. Ik kocht toch al de duurdere soorten. Bij jou is bovendien de potgrond een eenmalige investering, je gaat niet elk jaar verpotten, toch?

Jaarcyclus:
- Januari: kalk strooien tenzij je een heidetuin of hortensia of andere zuurminners hebt.
- Maart: koemest strooien.
- April: compost strooien (en rozen snoeien zodra de grote vorst weg is)
- Zomer: voor augustus 2x kunstmest geven, deze zijn wèl makkelijk in biologische variant te krijg.
- Oktober-november voorjaarsbloembollen planten.
- Bij véél bloembollen in het najaar nog een keer koemest strooien.
- Bij winterklaar maken niet alles kaal snoeien, want dat bevordert erosie en maakt voor vaste planten het overwinteren & weer overeind komen moeilijker.
pi_153736518
Zo'n grote bak als dit wordt echt geen harde droge kluit.het is geen bloempot maar meer een verhoogde border. Ik heb beide en dat is een wereld van verschil.

Maargoed als ik de rest lees ben ik een luie tuinder. Ben meer van: Keep it simple, stupid.
  maandag 22 juni 2015 @ 06:35:45 #122
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153737760
Denk je ff een border te maken in je tuin, blijkt gewoon hogere wiskunde te zijn :+
Laat die handjes wapperen!
  Moderator maandag 22 juni 2015 @ 09:38:09 #123
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153739049
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 06:35 schreef Gieliovd het volgende:
Denk je ff een border te maken in je tuin, blijkt gewoon hogere wiskunde te zijn :+
Het lijkt erop dat het dat is :+ 8)7

quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 22:44 schreef Puala het volgende:

[..]

We willen best helpen met advies hoor :*

Enne, ziet er goed uit O+
^O^, kook of tuintechnisch ? ;)

quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 23:26 schreef Teslynd het volgende:

Jaarcyclus:
- Januari: kalk strooien tenzij je een heidetuin of hortensia of andere zuurminners hebt.
- Maart: koemest strooien.
- April: compost strooien (en rozen snoeien zodra de grote vorst weg is)
- Zomer: voor augustus 2x kunstmest geven, deze zijn wèl makkelijk in biologische variant te krijg.
- Oktober-november voorjaarsbloembollen planten.
- Bij véél bloembollen in het najaar nog een keer koemest strooien.
- Bij winterklaar maken niet alles kaal snoeien, want dat bevordert erosie en maakt voor vaste planten het overwinteren & weer overeind komen moeilijker.
Tot zover duidelijk.

quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 23:26 schreef Teslynd het volgende:
Er moet iets door als cocosaarde, vermiculiet, wetkeep of wat ook, want anders krijg je een harde droge kluit. Op die van Pokon staat dat het geschikt is voor de biologische landbouw. Ik zie een klein beetje onkruid, kan je zo wegpakken.
Het is niet echt duur, behalve als je de goedkope bende van 3 voor ¤ 10 gewend bent. Ik meen ¤ 7. Ik kocht toch al de duurdere soorten. Bij jou is bovendien de potgrond een eenmalige investering, je gaat niet elk jaar verpotten, toch?
En dat zijn producten die gewoon doorgaans makkelijk te verkrijgen zijn bij de welkoop o.i.d. ?
Dat het allemaal een droge harde kluit zal worden, valt denk ik nog best mee.

Zal van het weekend eens kijken of ik hier eenvoudig aan een paar zaken compost kan komen; en mocht dat niet wat worden dan gaan we denk ik toch gewoon voor tuinaarde o.i.d. :s)
Altijd nog goedkoper dan biologische potgrond; ben niet zo bang dat het niet wil groeien :@

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 02:20 schreef Elleska het volgende:
Zo'n grote bak als dit wordt echt geen harde droge kluit.het is geen bloempot maar meer een verhoogde border. Ik heb beide en dat is een wereld van verschil.

Maargoed als ik de rest lees ben ik een luie tuinder. Ben meer van: Keep it simple, stupid.
Voor die filosofie voel ik ook wat meer voor :@
pi_153739063
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 09:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]

^O^, kook of tuintechnisch ? ;)
Tuintechnisch. Voor koken moet je mij ook niet hebben. Simpele dingen kan ik prima trouwens :P
pi_153739246
Zou je er niet nog even wat ankers naar de muur inzetten vonk? paar stukken draaiend, keilbouten en spanmoeren en dikke carrosserieringen..., evt nog een horizontaal balkje er achter langs om het geheel wat stijver te maken.

Ik ben bang dat de constructie palen en planken zou gaat "uitbuiken" na een paar buitjes en zetten vd aarde en dat zou zonde zijn van je mooie werk,
  Moderator maandag 22 juni 2015 @ 09:57:14 #126
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153739399
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 09:49 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Zou je er niet nog even wat ankers naar de muur inzetten vonk? paar stukken draaiend, keilbouten en spanmoeren en dikke carrosserieringen..., evt nog een horizontaal balkje er achter langs om het geheel wat stijver te maken.
Mwah, het is geen beschoeiing die we gemaakt hebben waarin we meters hoogteverschil moeten kunnen overbruggen :+

De palen staan ruim 2 keer de totale hoogte van de border in het zand, de palen hebben we ingewaterd met geel zand.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 09:49 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Ik ben bang dat de constructie palen en planken zou gaat "uitbuiken" na een paar buitjes en zetten vd aarde en dat zou zonde zijn van je mooie werk,
Dus ik ben niet zo snel bang dat het überhaupt ergens heen gaat.
De palen staan niet heel ver uit elkaar, de border is niet meters diep. :s)

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 09:38 schreef Puala het volgende:

[..]

Tuintechnisch. Voor koken moet je mij ook niet hebben. Simpele dingen kan ik prima trouwens :P
^O^
pi_153793738
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 06:35 schreef Gieliovd het volgende:
Denk je ff een border te maken in je tuin, blijkt gewoon hogere wiskunde te zijn :+
Ooit ging het vanzelf. Tomaten, zonnebloemen, goudsbloemen en nog een paar waren net onkruid, kwamen vanzelf op. De witte mini-anjers en de duizendschonen willen niet meer, ze worden vies en verdwijnen. Het zaad voor de mini-anjers is trouwens al een tijdje nergens meer te vinden.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 06:35 schreef Gieliovd het volgende:

[...]
En dat zijn producten die gewoon doorgaans makkelijk te verkrijgen zijn bij de welkoop o.i.d. ?
Dat het allemaal een droge harde kluit zal worden, valt denk ik nog best mee.

Zal van het weekend eens kijken of ik hier eenvoudig aan een paar zaken compost kan komen; en mocht dat niet wat worden dan gaan we denk ik toch gewoon voor tuinaarde o.i.d. :s)
Altijd nog goedkoper dan biologische potgrond; ben niet zo bang dat het niet wil groeien :@
Cocosaarde is overal te koop. Aanvankelijk werd het als potgrond verkocht, maar dat werkt niet. Het blijft gruis.

Vermiculiet is beperkt (van Makkelijkemoestuin.nl) en heeft een reguliere tegenhanger waarvan ik de naam steeds kwijtben , wetkeep heb ik van Bakker-Hillegom.nl. Er zullen nog wel andere hulpmiddelen zijn om het vocht te binden. Oja, gebakken kleikorrels maar die zijn duur en zwaar.

Potgrond : potgrond : cocosaarde : compost. Dus helft potgrond, kwart cocos en kwart compost. Kan even niet zien of het 3x dubbele punten zijn, zie weer wat dubbel de laatste tijd.
Van tuinaarde weet ik alleen dat het een opvulmiddel is, dus zonder voedingswaarde of enige andere gewaarborgde kwaliteit.
  woensdag 24 juni 2015 @ 06:19:45 #128
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153795947
Haha ik ben Vonk geworden :o
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 9 augustus 2015 @ 11:11:40 #129
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155039858
Na ruim 45 dagen (waarin een hoop gebeurd is qua prive leven en er daardoor even minder aandacht was voor dit topic) nu toch even de tijd gevonden voor een update.



We hebben het laatste stuk van onze border uiteindelijk aangevuld met een mix van een paar zakken tuinaarde, een paar zakken compost, en een paar zakken potgrond en een paar handjes kalk en koemestkorrels er bij door. Dit alles hebben we goed door elkaar gemixt. :s)



Nu enkele weken na het aanplanten, ziet het er op dit moment zo uit *O*









*O* ^O^

Zo tegen het najaar maar eens gaan kijken wat we met de voortuin qua indeling e.d. willen gaan doen. Daar moet ook de grond nodig verbeterd worden O-)
pi_155039876
Oooh Vonk, dat ziet er goed uit!

En ik hoop dat er privé weer rust is :*
pi_155041088
Ziet er zeker goed uit O+
pi_155041091
Mooi geworden zeg!
  Moderator zondag 9 augustus 2015 @ 12:56:31 #133
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155042239
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:16 schreef usernaamvergeten het volgende:
Mooi geworden zeg!
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:16 schreef LovelyLady het volgende:
Ziet er zeker goed uit O+
En het groeit allemaal als kool :P
Zo zag het eruit toen we alles net aangeplant hadden, toen hadden we de schermen voor de clematissen nog niet gemonteerd. Dat is er voor een week of twee geleden allemaal pas gebeurd.



quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 11:13 schreef Puala het volgende:
Oooh Vonk, dat ziet er goed uit!

En ik hoop dat er privé weer rust is :*
Dat laatste hoop ik ook; het is nogal een achtbaan op dit moment.
Met hoogte maar vooral ook dieptepunten :N
  zondag 9 augustus 2015 @ 17:28:38 #134
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155050216
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 12:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

[..]

En het groeit allemaal als kool :P
Zo zag het eruit toen we alles net aangeplant hadden, toen hadden we de schermen voor de clematissen nog niet gemonteerd. Dat is er voor een week of twee geleden allemaal pas gebeurd.

[ afbeelding ]

[..]

Dat laatste hoop ik ook; het is nogal een achtbaan op dit moment.
Met hoogte maar vooral ook dieptepunten :N
Niet best, hoop voor je dat je de boel snel weer op de rit hebt.
Share your talent, move the world.
pi_155052332
Ik weet er het fijne niet van maar hoop dat het snel weer op orde is.

Je tuin staat er mooi bij!
Laat die handjes wapperen!
pi_155063331
Het beste mbt je prive-situatie, hopelijk snel weer betere tijden.
Je bloembak/border ziet er super uit, mooie combinatie van planten!
  Moderator woensdag 12 augustus 2015 @ 12:20:34 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155145337
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2015 17:28 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Niet best, hoop voor je dat je de boel snel weer op de rit hebt.
Als het zo blijft zoals het nu op dit moment is ;) vind ik het al prima !

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 18:49 schreef Gieliovd het volgende:
Ik weet er het fijne niet van maar hoop dat het snel weer op orde is.

Je tuin staat er mooi bij!
Dank je ! Het groeit ook als kool :P

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 23:56 schreef pascal_s het volgende:
Het beste mbt je prive-situatie, hopelijk snel weer betere tijden.
Je bloembak/border ziet er super uit, mooie combinatie van planten!
Bedankt voor je compliment; het is iig. veel beter dan die domme bestrating ;)
En die siergrassen breken het geheel ook mooi ! :s)
pi_155166500
De boeddha past daar niet zo goed, hij heeft meer ruimte naast zich nodig. Misschien beter ruilen met de andere poster. Daar heeft hij ook meer rust. De border is prachtig geworden. Mooi voor het raam, zie je elke keer als je naar buiten kijkt.
Als je voelt of de aarde genoeg vocht heeft, moet je diep voelen. Het water zakt niet zo soepel in de veenpotgrond.

Sterke met de problemen. Fijn dat er sprake is van een zekere stabilisatie. Dat geeft ook wat rust om te kunnen proberen te bekijken hoe het verder moet.
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 11:14:13 #139
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155173905
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 00:28 schreef Teslynd het volgende:
De boeddha past daar niet zo goed, hij heeft meer ruimte naast zich nodig. Misschien beter ruilen met de andere poster. Daar heeft hij ook meer rust. De border is prachtig geworden. Mooi voor het raam, zie je elke keer als je naar buiten kijkt.
Als je voelt of de aarde genoeg vocht heeft, moet je diep voelen. Het water zakt niet zo soepel in de veenpotgrond.
De boeddha wordt ook nog vervangen voor iets anders; op den duur.
Bedankt voor je compliment :)

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 00:28 schreef Teslynd het volgende:
Sterke met de problemen. Fijn dat er sprake is van een zekere stabilisatie. Dat geeft ook wat rust om te kunnen proberen te bekijken hoe het verder moet.
Het zijn trouwens geen problemen in de relationele sfeer :), helemaal niet zelfs ! *;
pi_155193838
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 11:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De boeddha wordt ook nog vervangen voor iets anders; op den duur.
Bedankt voor je compliment :)

[..]

Het zijn trouwens geen problemen in de relationele sfeer :), helemaal niet zelfs ! *;
Dat heb ik ook geen moment gedacht. Het is een nuttig advies voor elke situatie, om je vooral niet mee te laten slepen door de emoties en om evt te anticiperen op zo blijven of verergeren.
pi_156553070
Vonk, ik heb recentelijk jouw topic over de bouw van je energieverdeler gelezen.

Nu laat ik de mijne controleren en professioneel ophangen, maar ik vraag me af hoe hangen jullie een groepen kast op zonder onder spanning te komen?

Jullie mogen immers niet aan de hoofdschakelaar van de energieboer komen, de electriciens hebben geen zegelrecht en op mijn hoofdschakelaar staat ook geen knopje om tijdelijk uit te zetren.

Dus toch maar onder spanning?
pi_156554183
Er de meeste installateurs hebben zegelrecht en mogen voor hun werk de installatie spanningsvrij maken en daarna weer verzegelen. Ze mogen ook de hoofdzekering vervangen voor een van de zelfde grote, maar een zekering verzwaren is alleen toegestaan voor de netbeheerder.
pi_156554312
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 19:14 schreef exlurker het volgende:
Er de meeste installateurs hebben zegelrecht en mogen voor hun werk de installatie spanningsvrij maken en daarna weer verzegelen. Ze mogen ook de hoofdzekering vervangen voor een van de zelfde grote, maar een zekering verzwaren is alleen toegestaan voor de netbeheerder.
Je gaat me toch niet vertellen dat al die zzp'ers zegelrecht hebben?
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 19:25:38 #144
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_156554443
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 19:19 schreef icloud het volgende:

[..]

Je gaat me toch niet vertellen dat al die zzp'ers zegelrecht hebben?
Niet allemaal, een aantal hebben dat. Hoe je dat kan controleren? geen idee. Als je zaken doet met een gerenommeerd bedrijf, zal het ongetwijfeld goed wezen.
Share your talent, move the world.
pi_156554787
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 19:25 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Niet allemaal, een aantal hebben dat. Hoe je dat kan controleren? geen idee. Als je zaken doet met een gerenommeerd bedrijf, zal het ongetwijfeld goed wezen.
Oke dat begrijp ik, maar als ik tegenwoordig al die zzp electriciens zie rijden of op internet zie, allemaal kunnen ze een groepenkast aansluiten, en ik betwijfel ten zeerst of die zegelrecht hebben, dat lijkt me niet makkelijk te verwerfen voor een zzp.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 19:49:04 #146
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_156555055
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 19:37 schreef icloud het volgende:

[..]

Oke dat begrijp ik, maar als ik tegenwoordig al die zzp electriciens zie rijden of op internet zie, allemaal kunnen ze een groepenkast aansluiten, en ik betwijfel ten zeerst of die zegelrecht hebben, dat lijkt me niet makkelijk te verwerfen voor een zzp.
Lijkt mij ook niet. ZZP, Zelfstandig Zonder Papieren. Wat mij betreft mag het ea qua eisen wel wat sterker aangescherpt worden. Er zijn een hoop cowboys bij de weg. Dit ten nadele van de goedgelovige particulier... Maar Vonk kan je er vast meer over vertellen, het is immers zijn expertise. :)
Share your talent, move the world.
pi_156555255
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 19:49 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Lijkt mij ook niet. ZZP, Zelfstandig Zonder Papieren. Wat mij betreft mag het ea qua eisen wel wat sterker aangescherpt worden. Er zijn een hoop cowboys bij de weg. Dit ten nadele van de goedgelovige particulier... Maar Vonk kan je er vast meer over vertellen, het is immers zijn expertise. :)
Ja dankjewel, daarom had ik het ook in vonk zijn topic geplaatst ;) ;)
  Moderator vrijdag 2 oktober 2015 @ 20:47:38 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156556826
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 19:56 schreef icloud het volgende:

[..]

Ja dankjewel, daarom had ik het ook in vonk zijn topic geplaatst ;) ;)
Ik werk bij een installateur met zegelrecht; en zoals exlurker ook al aangeeft mogen wij de installatie spanningsvrij maken en opnieuw verzegelen.

Zegeltangen en de bijbehorende zegels heeft lang niet iedereen en kun je alleen als erkend installateur krijgen.

Die zegels zijn genummerd met een uniek nummer, het installateurs nummer. De installateur heeft een certificaat waarmee hij deze zegels en bij behorende tangen kan bestellen. Dat certificaat is bekend bij de netbeheerder. Aan de hand van dat nummer zou je bij een netbeheerder na kunnen gaan of iemand wel of niet gecertificeerd is.

De praktijk is helaas dat de meeste beunhazen/cowboys/zzp'ers op internet gewoon onder spanning een meterkast gaan zitten vervangen :X
pi_156558504
Als dat bij jou gebeurt en het loopt mis, ben je dan medeaansprakelijk voor de gevolgen?
  Moderator vrijdag 2 oktober 2015 @ 21:31:16 #150
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156558738
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 21:25 schreef Teslynd het volgende:
Als dat bij jou gebeurt en het loopt mis, ben je dan medeaansprakelijk voor de gevolgen?
In welk opzicht ? Als je een niet erkend installateur je meterkast laat vervangen ?
Ja, dan ben je wel mede aansprakelijk voor eventuele gevolgen of schade.
pi_156563001
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 20:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik werk bij een installateur met zegelrecht; en zoals exlurker ook al aangeeft mogen wij de installatie spanningsvrij maken en opnieuw verzegelen.

Zegeltangen en de bijbehorende zegels heeft lang niet iedereen en kun je alleen als erkend installateur krijgen.

Die zegels zijn genummerd met een uniek nummer, het installateurs nummer. De installateur heeft een certificaat waarmee hij deze zegels en bij behorende tangen kan bestellen. Dat certificaat is bekend bij de netbeheerder. Aan de hand van dat nummer zou je bij een netbeheerder na kunnen gaan of iemand wel of niet gecertificeerd is.

De praktijk is helaas dat de meeste beunhazen/cowboys/zzp'ers op internet gewoon onder spanning een meterkast gaan zitten vervangen :X
Tnnx

Nu ik toch aan het vragen ben:

Ons oog is gevallen op een oven met een aansluitwaarde van 5,6 kw en een kookplaat van 11 kw, kan ik die op 1 groep aansluiten? Ik kan eigenlijk geen groep missen, want ik heb er 1 voorzien voor de magnetron en drukstoomoven en 1 voor de koelkast, verlichting stopcontacten, 3 groepen voor de keuken is echt de max.

Daarnaast dient de oven aangesloten te worden op een 3 polige stekker, is dat gewoon een ander woord voor een perilex?
pi_156566639
Op een groep kan maximaal 3,68 kW worden aangesloten
Op een 2 x 230 V kookgroep 7,36 kW
En op een 3 fase fornuisgroep 11.04 kW
  Moderator zaterdag 3 oktober 2015 @ 09:18:50 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156566705
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 00:02 schreef icloud het volgende:

[..]

Tnnx

Nu ik toch aan het vragen ben:

Ons oog is gevallen op een oven met een aansluitwaarde van 5,6 kw en een kookplaat van 11 kw, kan ik die op 1 groep aansluiten? Ik kan eigenlijk geen groep missen, want ik heb er 1 voorzien voor de magnetron en drukstoomoven en 1 voor de koelkast, verlichting stopcontacten, 3 groepen voor de keuken is echt de max.

Daarnaast dient de oven aangesloten te worden op een 3 polige stekker, is dat gewoon een ander woord voor een perilex?
Heb je een merk en type nummer van de oven voor mij ?
pi_156570958
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 09:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je een merk en type nummer van de oven voor mij ?
H6890bp is de oven
Km6389 is de kookplaat.

Helaas heeft miele geen doorkoppeling meer, vroeger kon je de oven op de kookplaat aansluiten.
  Moderator zondag 4 oktober 2015 @ 11:06:46 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156588384
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 14:45 schreef icloud het volgende:

[..]

H6890bp is de oven
Km6389 is de kookplaat.

Helaas heeft miele geen doorkoppeling meer, vroeger kon je de oven op de kookplaat aansluiten.
Het lijkt er op dat de oven een 3 fase perilex aansluiting nodig heeft om te kunnen werken.
Zie pagina 144 http://www.miele.nl/pmedi(...)0-00_10188420-00.pdf

De kookplaat is 11 kW nodig. Dus ook dat toestel moet aangesloten worden op een 3 fase perilex aansluiting.
Zie pagina 65 http://www.miele.nl/pmedi(...)0-01_10094370-01.pdf

Lijkt er toch op dat je twee krachtgroepen nodig hebt. ;)
pi_156588647
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 11:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat de oven een 3 fase perilex aansluiting nodig heeft om te kunnen werken.
Zie pagina 144 http://www.miele.nl/pmedi(...)0-00_10188420-00.pdf

De kookplaat is 11 kW nodig. Dus ook dat toestel moet aangesloten worden op een 3 fase perilex aansluiting.
Zie pagina 65 http://www.miele.nl/pmedi(...)0-01_10094370-01.pdf

Lijkt er toch op dat je twee krachtgroepen nodig hebt. ;)
Hmm thanks, dan moet ik toch maar versneld mijn 3 fase groepenkast in gebruik nemen, die ratten vragen 700 euro voor hetverzwaren
  Moderator zondag 4 oktober 2015 @ 11:45:33 #157
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156588890
Nu ik toch in mijn eigen topic ben.

In huize Vonk zijn we klustechnisch eigenlijk even klaar qua grootte werkzaamheden.
Er moet nog een keer een wandje gecreëerd worden achter de wasmachine en droger in de schuur, ook moet er een keer een fatsoenlijke wasmachine verhoger gemaakt worden i.p.v. de constructie waar hij nu op staat :)

Het is allemaal wel functioneel, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Maar ja, dat is in de schuur daar lopen we gewoon al 1,5 jaar langs met de gedachte dat moet dan ook ooit nog een keer :+

Verder staan de voor en zij tuin nog op het programma om een keer onder handen genomen te worden. Ooit _O-
  woensdag 7 oktober 2015 @ 19:11:00 #158
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156672553
Net met veel plezier alle delen door gelezen.
Mooi geworden :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator woensdag 7 oktober 2015 @ 20:07:14 #159
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156674453
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 19:11 schreef laziness het volgende:
Net met veel plezier alle delen door gelezen.
Mooi geworden :Y
We zijn er ook nog steeds blij en tevreden mee ! ^O^ :s)
  Moderator zondag 15 mei 2016 @ 13:20:09 #160
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162213523
Na ruim 220 dagen toch maar eens tijd voor een kleine update hier van uit huize Vonkenboer.

Uiteindelijk zijn we sinds enkele weken toch begonnen aan het project dat voortuin heet, vooral het stuk onder het grootte raam rechts van onze voordeur leek eigenlijk helemaal nergens meer op.
Alles wat er nog groeide was veel onkruid, en er stonden wat verwaarloosde planten heel treurig te zijn :P.

Sowieso wouden we een soort van half-verharding willen gebruiken in een kronkelig paadje door de voortuin. Voor het paadje hadden we grindroosters met een afmeting van 40 x 60 cm besteld.



Op die manier kun je toch fatsoenlijk op zo'n paadje lopen.
Als kantopsluiting gebruiken we Ecolat rubberen flexibele borderomranding .

Maar voordat we zover waren moest er eerst het nodige grondwerk verzet worden, de gehele tuin aan de zijkant hebben we tot een centimeter of dertig uitgegraven; daar is bij het verbouwen ook de nodige kalk, zand, cement, gips en dergelijke stoffen in de grond gekomen dus erg groei-achtige grond was het niet meer. De grond hebben we afgevoerd naar een plaatselijke loonwerker.



Hele stuk is uitgegraven tot aan de bloembak aan de voorkant van het huis; daar komt het eerste stuk flexibele kant opsluiting ongeveer te staan.

Een week later hebben we de kantopsluiting geplaatst, en hebben we de grond in de border weer aangevuld met nieuwe schone zwarte grond en een mix van tuinaarde, gft compost, kalk en koemest en bemestingkorrels e.d. *O*



Dit alles hebben we met de greep even goed losgemaakt en omgewoeld en doorgespit en aanstaande vrijdag (een kleine week voor ons trouwen) komt onze plantenbestelling binnen en gaan we de planten er in zetten.

Er komen voornamelijk vaste planten te staan



Afgelopen week hebben we al wel drie pluim hortensia's en een Hibiscus terug gepoot in onze tuin. ^O^

En deze week hebben we het tuinpad afgerond; foto's volgen nog !
pi_162214637
Trouwen ^)
Jeroentje.
  zondag 15 mei 2016 @ 14:12:47 #162
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_162215250
Gefeliciteerd, subtiele hint :P .
  zondag 15 mei 2016 @ 14:33:07 #163
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_162215949
Volgende klus .....

Baby kamer :+
  Moderator zondag 15 mei 2016 @ 18:35:40 #164
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162224463
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:59 schreef jpajs het volgende:
Trouwen ^)
Pcies, voor de foto's die dan thuis buiten gemaakt worden moet dit eigenlijk klaar zijn ;)

quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:12 schreef bleiblei het volgende:
Gefeliciteerd, subtiele hint :P .
Toch wel ? :P

quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Volgende klus .....

Baby kamer :+
Niet dat ik weet :6
  zondag 15 mei 2016 @ 19:21:53 #165
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_162225393
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Pcies, voor de foto's die dan thuis buiten gemaakt worden moet dit eigenlijk klaar zijn ;)

[..]

Toch wel ? :P

[..]

Niet dat ik weet :6
feli's ^) ^)

Laat ze maar zeuren over de kinderkamer. Eerst volgende project is de trouwfoto ophangen :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator zondag 15 mei 2016 @ 19:26:43 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162225505
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:21 schreef lipje het volgende:

[..]

feli's ^) ^)

Laat ze maar zeuren over de kinderkamer. Eerst volgende project is de trouwfoto ophangen :')
_O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_162225638
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:21 schreef lipje het volgende:

[..]

feli's ^) ^)

Laat ze maar zeuren over de kinderkamer. Eerst volgende project is de Loveswing met afstandsbediening ophangen :')
^O^
  zondag 15 mei 2016 @ 19:38:14 #168
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_162225823
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Na ruim 220 dagen toch maar eens tijd voor een kleine update hier van uit huize Vonkenboer.

Uiteindelijk zijn we sinds enkele weken toch begonnen aan het project dat voortuin heet, vooral het stuk onder het grootte raam rechts van onze voordeur leek eigenlijk helemaal nergens meer op.
Alles wat er nog groeide was veel onkruid, en er stonden wat verwaarloosde planten heel treurig te zijn :P.

Sowieso wouden we een soort van half-verharding willen gebruiken in een kronkelig paadje door de voortuin. Voor het paadje hadden we grindroosters met een afmeting van 40 x 60 cm besteld.

[ afbeelding ]

Op die manier kun je toch fatsoenlijk op zo'n paadje lopen.
Als kantopsluiting gebruiken we Ecolat rubberen flexibele borderomranding .

Maar voordat we zover waren moest er eerst het nodige grondwerk verzet worden, de gehele tuin aan de zijkant hebben we tot een centimeter of dertig uitgegraven; daar is bij het verbouwen ook de nodige kalk, zand, cement, gips en dergelijke stoffen in de grond gekomen dus erg groei-achtige grond was het niet meer. De grond hebben we afgevoerd naar een plaatselijke loonwerker.

[ afbeelding ]

Hele stuk is uitgegraven tot aan de bloembak aan de voorkant van het huis; daar komt het eerste stuk flexibele kant opsluiting ongeveer te staan.

Een week later hebben we de kantopsluiting geplaatst, en hebben we de grond in de border weer aangevuld met nieuwe schone zwarte grond en een mix van tuinaarde, gft compost, kalk en koemest en bemestingkorrels e.d. *O*

[ afbeelding ]

Dit alles hebben we met de greep even goed losgemaakt en omgewoeld en doorgespit en aanstaande vrijdag (een kleine week voor ons trouwen) komt onze plantenbestelling binnen en gaan we de planten er in zetten.

Er komen voornamelijk vaste planten te staan

[ afbeelding ]

Afgelopen week hebben we al wel drie pluim hortensia's en een Hibiscus terug gepoot in onze tuin. ^O^

En deze week hebben we het tuinpad afgerond; foto's volgen nog !
Vonkenboer klustopic, altijd goed ^O^ Bespeur ik daar nu een andere auto? Gaat vast een mooi stukje tuin worden. :)
Share your talent, move the world.
pi_162227631
Klinkt goed Vonkie, bijna mooie voortuin en bijna getrouwd. En jullie hebben het dus erg druk. Maar hoe is het met de achtertuin verder gegaan?
  Moderator maandag 16 mei 2016 @ 11:09:11 #170
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162239065
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:38 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Vonkenboer klustopic, altijd goed ^O^ Bespeur ik daar nu een andere auto? Gaat vast een mooi stukje tuin worden. :)
Dat is de auto van mijn ouders; ik rij nog altijd in dat andere groene franse blik ;)
Dat hoop ik ook ! Dat het een mooi stukje tuin gaat worden :P

quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:21 schreef lipje het volgende:

[..]

feli's ^) ^)

Laat ze maar zeuren over de kinderkamer. Eerst volgende project is de trouwfoto ophangen :')
True ! _O-

quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 20:46 schreef Teslynd het volgende:
Klinkt goed Vonkie, bijna mooie voortuin en bijna getrouwd. En jullie hebben het dus erg druk. Maar hoe is het met de achtertuin verder gegaan?
Er gaat heel wat voorbereiding aan vooraf, maar de trouwdag zelf is geloof ik zo voorbij :X _O-
De border staat er mooi bij !





  maandag 16 mei 2016 @ 11:21:11 #171
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_162239300
Die border staat er mooi bij!
  maandag 16 mei 2016 @ 11:33:21 #172
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_162239550
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:21 schreef bleiblei het volgende:
Die border staat er mooi bij!
^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator maandag 16 mei 2016 @ 11:52:40 #173
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162239946
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:21 schreef bleiblei het volgende:
Die border staat er mooi bij!
Dank je ! :) nu nog wachten tot de clematis en de passiebloem gaan bloeien dan is de witte muur ook wat minder zichtbaar. We hebben niet veel tuin achter het huis; maar genoeg om in de zomer lekker buiten te kunnen zitten ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:33 schreef lipje het volgende:

[..]

^O^
Af en toe een keer een handje nieuwe seizoensbloeiers erin poten en af en toe wat snoei werk en meer doen we er eigenlijk niet aan.
pi_162240338
Ziet er goed uit, die achtertuin!
Dat geeft goede hoop voor de voortuin ;)

Enne, pluimhortensia en hibiscus.. ^O^
  Moderator maandag 16 mei 2016 @ 12:20:10 #175
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162240470
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 12:12 schreef pascal_s het volgende:
Ziet er goed uit, die achtertuin!
Dat geeft goede hoop voor de voortuin ;)

Enne, pluimhortensia en hibiscus.. ^O^
Op de lijst voor de voortuin staan in ieder geval de kleinblijvende versie van de vrouwenmantel, geraniums, anemoonen, plox, asters, salie en een hosta en natuurlijk wat groenblijvende siergrassen e.d. :)
  maandag 16 mei 2016 @ 15:14:58 #176
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_162244707
Gefeliciteerd Vonk!

En de tuin staat er mooi bij ^O^
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking maandag 16 mei 2016 @ 15:20:20 #177
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_162244878
Erg sfeervol ^O^
Lekker genieten zo :7
pi_162246669
Mooi tuintje. Citroengeraniums houden muggen weg. Ze zijn makkelijk te stekken, dus 3 kopen, 1 binnen houden voor de vermeerdering voor volgend jaar en 2 buiten. Die van buiten zullen waarschijnlijk doodvriezen. Bij mij hebben ze wel een paar winters overleefd (bij sommige bleek dat pas laat), maar het waren erg zachte winters en op een balkon heb je geen last van vorst aan de grond.
  Moderator zondag 22 mei 2016 @ 10:46:28 #179
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162398719
Vorige week hebben we dan het pad aangelegd in de voortuin.

Eerst hebben we alles maar eens uitgeprobeerd en uitgezet met behulp van wat piketpaaltjes.





Toen alle grindroosters met behulp van een multi-tool maar eens op maat gemaakt.





Toen we dat pas gemaakt hadden wisten we ook precies waar de andere twee ecolat banden moesten komen te staan. Vervolgens hebben we een geul gegraven, en daar de de banden in aangebracht op de goede hoogte, paar paaltjes langs de band gezet en vastgeschroefd met rvs schroeven. :)

Vervolgens alle grindroosters er weer uitgehaald, en de boel uit geëgaliseerd zodat de hoogte klopt en de roosters mooi waterpas lagen. Antiworteldoek aangebracht tussen de twee banden en toen alle grindroosters er weer terug in gelegd.

Vervolgens zou ik zeggen; grind erover !







We hebben heel lang getwijfeld tussen twee soorten grijs siergrind; uiteindelijk met een paar zakken "rood" split achtig-grind naar huis gegaan.

Dit oogt uiteindelijk zoveel rustiger en natuurlijker !

  Moderator zondag 22 mei 2016 @ 10:48:18 #180
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162398758
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 15:14 schreef Gieliovd het volgende:
Gefeliciteerd Vonk!

En de tuin staat er mooi bij ^O^
Dank je ! :)

quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 15:20 schreef Atmoz het volgende:
Erg sfeervol ^O^
Lekker genieten zo :7
Pcies !, gaat helemaal goed komen :)
  zondag 22 mei 2016 @ 14:11:05 #181
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_162404322
Grind past mooi bij je schoenen :P
pi_162405075
Dat grindpad ziet er goed uit!
Had nog nooit van Ecolat gehoord, maar dat lijkt me best handig ^O^
  zondag 22 mei 2016 @ 14:37:33 #183
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_162405146
Mooi resultaat!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_162413290
Mooi geworden Vonk! Maar waar gaat het pad heen?
  Moderator zondag 22 mei 2016 @ 20:17:44 #185
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162414881
quote:
6s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Grind past mooi bij je schoenen :P
Dank je ;):P

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:35 schreef pascal_s het volgende:
Dat grindpad ziet er goed uit!
Had nog nooit van Ecolat gehoord, maar dat lijkt me best handig ^O^
Je kunt er niet 90 graden de hoek ombuigen; maar een beetje kronkelig, of heel ruim buigen gaat meer dan prima. Ook mooi spul voor rondom vijvers e.d. ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:37 schreef laziness het volgende:
Mooi resultaat!
Bedankt !

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 19:33 schreef Peacefulll het volgende:
Mooi geworden Vonk! Maar waar gaat het pad heen?
Van het oprit naast ons huis; langs een gemetselde bloembak aan het huis; naar het raam aan de voorkant van ons huis. :+
  Moderator maandag 6 juni 2016 @ 21:09:29 #186
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162799541
Toen was het tijd om alles nog snel even in te planten; allemaal planten besteld in C9 potten via directplant.nl

Echt een aanrader trouwens ! ^O^


Even alle planten uitzoeken...


En de indeling zoals we die op papier bedacht hadden maar eens uitgelegd :s)
De hele border hebben we van achter naar voren verdeeld in drie stukken en vervolgens weer van links naar rechts verdeeld in vakken.

Van links naar rechts staat er in ieder geval de volgende planten in :
Achter : Hibiscus (die hadden we al), Annemonen, Verbascum, Verbena rigida en Chinees riet
Midden : Salvia, Pimpernel, Geranium, Plox en Sedum
Voor : Salvia, Alchemila, Asters, Hosta's

En aan de rechterkant wordt alles omsloten door pluimhortensia's en blauwachtig siergras.

Eenmaal ingeplant zag het er zo uit..



Even een handvol houtsnippers ertussen strooien ;)



^O^ *O*

[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 06-06-2016 21:37:51 ]
  maandag 6 juni 2016 @ 21:11:20 #187
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_162799620
Hier ook de tuin vol gezet via directplant. Goede service :Y

Ziet er goed uit!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_162817384
Tof vonkenboer :Y
  Moderator dinsdag 7 juni 2016 @ 15:45:26 #189
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162817487
Ziet er goed uit
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 7 juni 2016 @ 15:46:09 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162817503
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:21 schreef lipje het volgende:

[..]

feli's ^) ^)

Laat ze maar zeuren over de kinderkamer. Eerst volgende project is de trouwfoto ophangen :')
Hoe staat het met dat project?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 7 juni 2016 @ 18:31:45 #191
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_162821443
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 15:46 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hoe staat het met dat project?
Trouwfoto's duurt nog een week of zes voordat we die hebben :s)

quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 21:11 schreef laziness het volgende:
Hier ook de tuin vol gezet via directplant. Goede service :Y

Ziet er goed uit!
Prima bedrijf ! Alleen de levertijd is wat lang maar dat mag de pret niet drukken.
Service is meer dan prima !

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 15:41 schreef Puala het volgende:
Tof vonkenboer :Y
Dank je ! De tuin van jou ziet er ook goed uit ! ^O^
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 19:47:10 #192
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163627434
In het kader van kleine klusjes zijn ook klusjes :9

Enkele weken terug heb ik het leidingwerk van het water in de schuur eens op orde gebracht, daar zat alleen nog een tyleen aansluiting waarop de wasmachine was aangesloten, zonder enige beugels oid.

Omdat we buiten onder de carport toch nog een aansluitpunt moesten hebben voor onze gardena wandslangenhouder (zo'n uitrekbare met 25 meter tuinslang). Gelijk die aansluiting ook maar gerealiseerd.





De overgangskoppeling van tyleen naar 15 mm koper bevind zich in het zand ;)
Dat aftapkraantje is bedoeld om de aansluiting onder de carport in de winter af te kunnen sluiten.



Inmiddels is de kraan onder de carport al wel geplaatst :+
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:22:40 #193
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_163628032
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 19:47 schreef Vonkenboer het volgende:
In het kader van kleine klusjes zijn ook klusjes :9

Enkele weken terug heb ik het leidingwerk van het water in de schuur eens op orde gebracht, daar zat alleen nog een tyleen aansluiting waarop de wasmachine was aangesloten, zonder enige beugels oid.

Omdat we buiten onder de carport toch nog een aansluitpunt moesten hebben voor onze gardena wandslangenhouder (zo'n uitrekbare met 25 meter tuinslang). Gelijk die aansluiting ook maar gerealiseerd.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De overgangskoppeling van tyleen naar 15 mm koper bevind zich in het zand ;)
Dat aftapkraantje is bedoeld om de aansluiting onder de carport in de winter af te kunnen sluiten.

[ afbeelding ]

Inmiddels is de kraan onder de carport al wel geplaatst :+
Beugels voor elektra om de waterleiding vast te zetten? :P
Share your talent, move the world.
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 20:23:46 #194
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163628051
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:22 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Beugels voor elektra om de waterleiding vast te zetten? :P
Klemt prima :P en er komt straks nog een wand voor met wat staanders e.d. die waterleiding gaat straks nergens meer heen.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:24:03 #195
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_163628057
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:22 schreef cvboer2 het volgende:
Beugels voor elektra om de waterleiding vast te zetten? :P
We hebben nog geen waterboer hier op Fok! :P
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:24:51 #196
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_163628069
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

We hebben nog geen waterboer hier op Fok! :P
Valt onder mijn vakgebied. :D
Share your talent, move the world.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:25:18 #197
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_163628085
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Klemt prima :P en er komt straks nog een wand voor met wat staanders e.d. die waterleiding gaat straks nergens meer heen.
Vind het wel creatief :P
Share your talent, move the world.
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 20:25:43 #198
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:26:34 #199
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_163628113
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Stiekem toch een vakidioot ;) :P
Daar twijfel ik ook geen seconde aan.
Share your talent, move the world.
pi_163628179
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 19:47 schreef Vonkenboer het volgende:
.

Omdat we buiten onder de carport toch nog een aansluitpunt moesten hebben voor onze gardena wandslangenhouder (zo'n uitrekbare met 25 meter tuinslang). Gelijk die aansluiting ook maar gerealiseerd.

[ afbeelding ]

Inmiddels is de kraan onder de carport al wel geplaatst :+
Die grijze PVC buis, met dat gele tape (?) bovenaan, is dat de afvoer van de wasmachine?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 20:32:10 #201
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163628203
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Die grijze PVC buis, met dat gele tape (?) bovenaan, is dat de afvoer van de wasmachine?
Dat hangt tijdelijk op deze manier idd. aan elkaar; die geribbelde slang van de wasmachine hangt met een soort van ductape vast in de rioolbuis.
Wanneer ik met de voorzetwand bezig ga gaan we dat ook aanpakken en veranderen :)
pi_163628222
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:32 schreef Vonkenboer het volgende:

Wanneer ik met de voorzetwand bezig ga gaan we dat ook veranderen.
Met sifon en de slang los en open in de sifon geschoven?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 20:34:47 #203
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163628250
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Met sifon en de slang los en open in de sifon geschoven?
Welke sifon ? :+ er komt gewoon 40mm pvc uit de grond dat stuk is gelijmd; daar hang met tape de afvoerslang van de wasmachine in.

Al bijna 2 jaar oid. _O-
pi_163628284
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:34 schreef Vonkenboer het volgende:

Welke sifon ? :+ er komt gewoon 40mm pvc uit de grond dat stuk is gelijmd; daar hang met tape de afvoerslang van de wasmachine in.

Al bijna 2 jaar oid. _O-
Het schijnt - ik weet het niet zeker, maar CV-boer kan wellicht uitsluitsel geven -, het schijnt dat je wasmachine dan via die slang + afdichting in de PVCbuis, leeg geheveld kan worden terwijl ie staat te vullen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 20:49:25 #205
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163628504
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Het schijnt - ik weet het niet zeker, maar CV-boer kan wellicht uitsluitsel geven -, het schijnt dat je wasmachine dan via die slang + afdichting in de PVCbuis, leeg geheveld kan worden terwijl ie staat te vullen.
Geen flauw idee, het draait al twee jaar naar behoren.
Heb nog geen problemen gehad. Bij een wasmachine aansluiting moet de sifon trouwens vrij laag in de aansluiting zitten of is daar een vaste maat voor ?

Straks komt de afvoer op een nader te bepalen hoogte zeg maar uit de wand; daar wil ik een sifon plaatsen en dan een stijg leiding waar ik de slang van de wasmachine dan weer in hang :+
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:58:16 #206
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_163630055
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Het schijnt - ik weet het niet zeker, maar CV-boer kan wellicht uitsluitsel geven -, het schijnt dat je wasmachine dan via die slang + afdichting in de PVCbuis, leeg geheveld kan worden terwijl ie staat te vullen.
Leeghevelen zou in de praktijk niet snel gebeuren, maar het kan wel. Wanneer er geen syfon is gemonteerd en alles is afgeplakt, zou je wel rioolluchtjes in je wasmachine kunnen krijgen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Geen flauw idee, het draait al twee jaar naar behoren.
Heb nog geen problemen gehad. Bij een wasmachine aansluiting moet de sifon trouwens vrij laag in de aansluiting zitten of is daar een vaste maat voor ?

Straks komt de afvoer op een nader te bepalen hoogte zeg maar uit de wand; daar wil ik een sifon plaatsen en dan een stijg leiding waar ik de slang van de wasmachine dan weer in hang :+
Ik zou zeker 70 cm leiding boven de syfon doen. Ga je korter, dan heb je de kans dat door de kracht van de pomp de syfon leeg gespoeld wordt. Dan ben je ook gelijk je stankafsluiting kwijt.
Share your talent, move the world.
pi_163630331
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:49 schreef Vonkenboer het volgende:

Straks komt de afvoer op een nader te bepalen hoogte zeg maar uit de wand; daar wil ik een sifon plaatsen en dan een stijg leiding waar ik de slang van de wasmachine dan weer in hang :+
Perfect!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 10 juli 2016 @ 00:09:00 #208
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163632963
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:58 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Leeghevelen zou in de praktijk niet snel gebeuren, maar het kan wel. Wanneer er geen syfon is gemonteerd en alles is afgeplakt, zou je wel rioolluchtjes in je wasmachine kunnen krijgen.

[..]

Ik zou zeker 70 cm leiding boven de syfon doen. Ga je korter, dan heb je de kans dat door de kracht van de pomp de syfon leeg gespoeld wordt. Dan ben je ook gelijk je stankafsluiting kwijt.
Oke, duidelijk :)
De sifon moet in ieder geval nog op een hoogte komen te hangen dat hij bij een verstopping in ieder geval eenvoudig bij kunt ;) en de dop er makkelijk af gedraaid kan worden.
  Moderator dinsdag 19 juli 2016 @ 22:24:03 #209
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163867294
Inmiddels staat de voorzet wand met luchtspouw er zo goed als helemaal, het enigste wat nog moet gebeuren is het veranderen van de afvoer van de wasmachine, het verlengen van de wateraansluiting met een langere schroefbus, het aanbrengen van de steenwol isolatie en vervolgens het aanbrengen van de folie en de uiteindelijke eindafwerking. :)





Het elektra hangt even tijdelijk zo op ze plek; de flexibele leidingen worden straks iets ingekort en wanneer de plaat hout er dan voor gemaakt wordt komen daar wat holle wand dozen ;)

Helemaal links komt nog een algemeen dubbel stopcontact en één loze leiding, die uitkomt in de koof helemaal links in de wand.

Nu nog gaan bedenken wat de definitieve goedkope wand afwerking word; zit er zelf aan te denken om die platen gewoon mooi wit te schilderen :)
  dinsdag 19 juli 2016 @ 22:28:54 #210
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_163867499
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 22:24 schreef Vonkenboer het volgende:
Inmiddels staat de voorzet wand met luchtspouw er zo goed als helemaal, het enigste wat nog moet gebeuren is het veranderen van de afvoer van de wasmachine, het verlengen van de wateraansluiting met een langere schroefbus, het aanbrengen van de steenwol isolatie en vervolgens het aanbrengen van de folie en de uiteindelijke eindafwerking. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het elektra hangt even tijdelijk zo op ze plek; de flexibele leidingen worden straks iets ingekort en wanneer de plaat hout er dan voor gemaakt wordt komen daar wat holle wand dozen ;)

Helemaal links komt nog een algemeen dubbel stopcontact en één loze leiding, die uitkomt in de koof helemaal links in de wand.

Nu nog gaan bedenken wat de definitieve goedkope wand afwerking word; zit er zelf aan te denken om die platen gewoon mooi wit te schilderen :)
houten plaat ervoor en wit maken :) of tegelen met resttegels :P
pi_163873268
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 22:28 schreef gateway het volgende:
of tegelen met resttegels :P
Showroomleftovers in allerlei maten en kleurtjes. Of van de die delfts blauwe met allerlei spreuken.
Jeroentje.
  woensdag 20 juli 2016 @ 10:13:21 #212
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_163874620
Vonkie is de schuur aan het isoleren :D
Mag zeker niet meer in huis slapen :+
pi_163875773
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2016 10:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vonkie is de schuur aan het isoleren :D
Mag zeker niet meer in huis slapen :+
Ik denk dat hij vanwege de wasmachine een vorstvrije schuur wil.
  Moderator woensdag 20 juli 2016 @ 12:13:19 #214
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163877028
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 22:28 schreef gateway het volgende:

[..]

houten plaat ervoor en wit maken :) of tegelen met resttegels :P
Mwah, denk dat het gewoon een houten plaat wordt die we gewoon een paar keer goed schilderen. Het is en blijft uiteindelijk maar een schuur. En 3/4 van de muur zit straks toch verstopt achter de wasmachine, koelkast ed. :)
  Moderator woensdag 20 juli 2016 @ 12:15:58 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163877087
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 08:01 schreef jpajs het volgende:

[..]

Showroomleftovers in allerlei maten en kleurtjes. Of van de die delfts blauwe met allerlei spreuken.
Het is nog niet eens 5m² ofzo, denk niet dat we gaan Tegelen. Is in verhouding wel erg duur als ik nog lijm en voegsel e.d dan nog aan moet schaffen
pi_163878492
Ik heb een soortgelijk wandje afgewerkt met underlayment (mes en groef), schroefgaten en kwasten geplamuurd, geschuurd, gegrond & geschilderd. Machtig mooi ^O^

Aan 2 platen heb jij genoeg.

Zet wel de kopse kanten aan de onderkant ook in de grond voordat je de platen monteert.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  Moderator woensdag 20 juli 2016 @ 18:44:06 #217
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163886492
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 13:09 schreef mister_white het volgende:
Ik heb een soortgelijk wandje afgewerkt met underlayment (mes en groef), schroefgaten en kwasten geplamuurd, geschuurd, gegrond & geschilderd. Machtig mooi ^O^
Gewoon simpel en strak ^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 13:09 schreef mister_white het volgende:
Zet wel de kopse kanten aan de onderkant ook in de grond voordat je de platen monteert.
Dat gaat ook gebeuren :), dit in verband met mogelijk optrekkend vocht e.d.
pi_163894012
Is er eigenlijk een reden dat je niet gewoon gipsplaten gebruikt? Lijkt me makkelijker af te werken dan hout?
  Moderator donderdag 21 juli 2016 @ 12:13:57 #219
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163902637
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 23:07 schreef Setheh het volgende:
Is er eigenlijk een reden dat je niet gewoon gipsplaten gebruikt? Lijkt me makkelijker af te werken dan hout?
Ik wil straks nog eenvoudig een kastje voor de wasmiddelen ed ophangen. En gewoon om eenvoudig straks wat op kunnen hangen.

Zonder dat ik daar nu al over na moet gaan denken waar ik precies achterhout moet maken.
pi_163903530
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 12:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik wil straks nog eenvoudig een kastje voor de wasmiddelen ed ophangen. En gewoon om eenvoudig straks wat op kunnen hangen.

Zonder dat ik daar nu al over na moet gaan denken waar ik precies achterhout moet maken.
Ah, daar had ik dan weer niet over nagedacht. :+
  donderdag 21 juli 2016 @ 13:19:00 #221
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163904223
Ik zou dan voor gipsplaten gaan met daarachter een laag osb of multiplex.
pi_163905513
Denk dat gipsplaten nogal gevoelig zijn voor het condens in een schuur en gauw deuken oplopen. Houten plaat (in volgorde van prijs: hoog -> laag: multiplex -> underlayment --> OSB) lijkt meer dan voldoende. Wit schilderen en klaar is Vonkie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 21 juli 2016 @ 15:51:04 #223
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163907612
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:15 schreef blomke het volgende:
Denk dat gipsplaten nogal gevoelig zijn voor het condens in een schuur en gauw deuken oplopen.
Tegen de condens kun je van die groene platen nemen. Of beter, voor fatsoenlijke ventilatie zorgen (niet alleen gewenst vanwege de wanden). Deuken zie ik ook niet zo snel gebeuren als de muur grotendeels wordt afgedekt door witgoedapparatuur.

Maar laten we het vooral aan de wijsheid van Vonk overlaten hoe hij dit gaat aanpakken. Dat komt vast wel goed.
  Moderator donderdag 21 juli 2016 @ 22:41:21 #224
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163917273
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 15:51 schreef Barrah het volgende:

[..]

Tegen de condens kun je van die groene platen nemen. Of beter, voor fatsoenlijke ventilatie zorgen (niet alleen gewenst vanwege de wanden). Deuken zie ik ook niet zo snel gebeuren als de muur grotendeels wordt afgedekt door witgoedapparatuur.

Maar laten we het vooral aan de wijsheid van Vonk overlaten hoe hij dit gaat aanpakken. Dat komt vast wel goed.
Ben bang dat gips toch wat te makkelijk beschadigd; weet nog niet precies hoe ik het één en ander in ga delen. De wasmachine komt in ieder geval rechts te staan, en zolang we geen droger nodig hebben/willen komt de koelkast er naast te staan.

Waarschijnlijk komt de wasmachine e.d. nog op een stevige verhoging die ik t.z.t. door mijn vader in elkaar laat lassen. ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:15 schreef blomke het volgende:
Denk dat gipsplaten nogal gevoelig zijn voor het condens in een schuur en gauw deuken oplopen. Houten plaat (in volgorde van prijs: hoog -> laag: multiplex -> underlayment --> OSB) lijkt meer dan voldoende. Wit schilderen en klaar is Vonkie.
Vermoedelijk wordt het OSB; wat is eigenlijk een redelijke dikte ? Zou 12 of 15mm genoeg zijn ? :?
pi_163920301
Osb is 18mm wat je bij de meeste leveranciers vindt.
En zo duur is dat niet.
pi_163920657
Mwach, als je een kast ophangt dan gebruik je toch wel langere schroeven dan 18mm? Het lijkt me dat die schroeven dan door de OSB in de betonnen muur erachter gaan. Er zit dan een loze ruimte tussen de OSB en de betonnen muur (er vanuit gaande dat je niet direct in één van de achterliggende latjes schroeft), dus gebruik je wat langere schroeven. Als een schroef van 8 cm lang door 2 cm OSB gaat, 2/3cm loze ruimte en dan nog 3/4 cm in gewapend beton zit, dan lijkt het mij stevig zat?
  vrijdag 22 juli 2016 @ 07:10:50 #227
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_163921277
Ik zou voor 18mm gaan.

Zo lang je er geen olifant in stopt kan daar best een kastje aan hangen, zonder dat je ook nog de achterliggende muur in hoeft. Wel genoeg regels gebruiken om de boel te fixeren.

Bij 12 en 15mm zie je toch dat het nog een stuk minder stijf is. En het prijsverschil is beperkt.
pi_163921636
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 22:41 schreef Vonkenboer het volgende:

Vermoedelijk wordt het OSB; wat is eigenlijk een redelijke dikte ? Zou 12 of 15mm genoeg zijn ? :?
15 is prima
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 22 juli 2016 @ 20:13:17 #229
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163937525
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 07:10 schreef Barrah het volgende:
Ik zou voor 18mm gaan.

Zo lang je er geen olifant in stopt kan daar best een kastje aan hangen, zonder dat je ook nog de achterliggende muur in hoeft. Wel genoeg regels gebruiken om de boel te fixeren.

Bij 12 en 15mm zie je toch dat het nog een stuk minder stijf is. En het prijsverschil is beperkt.
Duidelijk; 18 mm gaat het worden ^O^; eerst maar eens de boel isoleren en folie er voor maken.
Hoop daar morgen nog even tijd voor te hebben. Zo tussen de voorbereidingen van de familie bbq op zondag door :P
  Moderator zondag 31 juli 2016 @ 10:53:07 #230
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164126118
Gisteren weer even verder gegaan met het project schuur, eerst het landbouwplastic maar eens aangebracht :)



Toen het bovenste deel van de houten wand aangebracht; dat is 18mm dik underlayment geworden. Vooraf hebben we eerst van een plaat afval materiaal een mal gemaakt in verband met de vele inkepingen van balken e.d. die we moesten uitzagen.



Even een paar hollewand dozen erin gemaakt; voor de linkerkant moet ik van de week nog even een hollewand doos erbij halen, ik had er nog maar één liggen :P

Gisterenmiddag alles even snel opgeschuurd, afgenomen en stofvrij gemaakt en in de grondverf gezet. Daarna de wasmachine kraan even weer gemonteerd en de stopcontacten afgemonteerd en de wasmachine weer even gefixeerd op zijn plek zodat er weer even gewassen kan worden in huize Vonk.

En zo staat het er dus op dit moment bij, aan de linkerkant komt nog een los neembaar stuk underlayment plaat. Onderin die koof zit nog een buis die naar ons huis loopt waar eventueel altijd nog een kabel oid. doorheen getrokken kan worden. :s)

pi_164222809
Dat wandje ziet er alvast strak uit, benieuwd naar het eindresultaat :)

[ Bericht 15% gewijzigd door pascal_s op 04-08-2016 14:42:43 ]
pi_164230050
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Vooraf hebben we eerst van een plaat afval materiaal een mal gemaakt in verband met de vele inkepingen van balken e.d. die we moesten uitzagen.

Slim!

Ziet er strak uit :)
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 21:19:15 #233
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164230976
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 20:43 schreef usernaamvergeten het volgende:
en we eerst van een plaat afval materiaal een mal gemaakt in verband met de vele inkepingen van balken e.d. die we moesten uitzagen.

Alles onder het principe eerst 2 keer meten en dan 1 keer zagen :P
  Moderator maandag 8 augustus 2016 @ 09:06:04 #234
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164322777
Afgelopen weekend alles voor de tweede keer in de grondverf gezet, en voor de eerste keer afgelakt.
In eerste instantie zouden we de wand met een restant muurverf verven; maar hebben we toch gekozen om hem gewoon één keer in hoog glans witte lak te zetten.

Voor ¤ 5,- per pot bij de action voor een wandje binnen kun je er ook eigenlijk geen buil aan vallen. :P



Balken even pas gemaakt waarop een 2,8 cm dikke plaat multiplex komt te liggen, daar boven op komt dan weer een werkblad te liggen van de ikea. Dan moet het wel dik genoeg zijn om de wasmachine op ze plek te kunnen houden ;)

De sifon even aangebracht en alvast gelijmd.



Verder het één en ander alvast pas gemaakt; vandaag de poten onder het blad vastzetten en alles afschroeven en dan kan het werkblad er op *O*
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:23:55 #235
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_164340917
En de afvoer nog even verlengen. :P
Share your talent, move the world.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:05:24 #236
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_164342432
En de fietspomp nog even met de goede kant boven ophangen :P
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:12:16 #237
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_164342743
Kan je niet beter een stapel gips blokken nemen met een plaat er op? Voor mijn gevoel loopt die wasmachine zo weg met die paar pootjes er onder..
  Moderator maandag 8 augustus 2016 @ 21:23:38 #238
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164343306
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:12 schreef speedfightrage het volgende:
Kan je niet beter een stapel gips blokken nemen met een plaat er op? Voor mijn gevoel loopt die wasmachine zo weg met die paar pootjes er onder..
Die eerste multiplex plaat zit met behulp van een balk van 50x50 vast aan de achterwand en aan een balk van 50x50 aan de zijkant rondom vastgeschroeft. Daar bovenop zit dan straks het werkblad wat dan weer aan de multiplex plaat vastzit, ook deze zit dan weer rondom vastgeschroeft.

Het hele geheel is waterpas aan alle zijden (en de wasmachine staat dan zelf ook waterpas), knappe wasmachine die dan nog op de loop gaat ;)

quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
En de fietspomp nog even met de goede kant boven ophangen :P
Die hangt daar inmiddels niet meer; en is weer opgeborgen in de kast.

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:23 schreef cvboer2 het volgende:
En de afvoer nog even verlengen. :P
Ja, dat uiteraard. We hebben direct maar besloten om een dubbele afvoer omhoog te maken.
Mochten we ooit een droger willen dan zit dat er vast ;)
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:51:45 #239
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_164344733
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:23 schreef Vonkenboer het volgende:.....
Die hangt daar inmiddels niet meer; en is weer opgeborgen in de kast.
.......
Lekke band gehad :? :P
pi_164354877
Netjes bezig Vonk. Hoop dat inderdaad de wasmachine geen last van een hoop trilling krijgt!
Laat die handjes wapperen!
pi_164355358
Het landbouwplastic had niet eens gehoeven als dampscherm. Gelakte houten plaat is ook dampdicht. Het kan natuurlijk verder geen kwaad als extra bescherming.

Goed dat je underlayment genomen hebt en geen OSB. Geschilderde OSB ziet er niet uit.

Verder zeg ik: goed bezig ^O^
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  Moderator dinsdag 9 augustus 2016 @ 10:08:41 #242
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164356876
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:02 schreef Gieliovd het volgende:
Netjes bezig Vonk. Hoop dat inderdaad de wasmachine geen last van een hoop trilling krijgt!
Inmiddels zijn we gisteren na een dag klussen een aardig eind op weg; de vrouw wou graag weer in eigen huis kunnen wassen; in plaats van bij de schoonouders :s).

Eerst het riool maar eens aangebracht, de kapjes op de wandcontactdozen geschroeft en een keukenkastje van de IKEA opgehangen voor alle wasmiddelen e.d. toebehoren.



Vaders heeft nog snel even een uitschuifbaar plateau gemaakt waarop de wasmand kan staan voor de wasmachine *O*



Tijd om het werk blad pas te maken, uiteraard waren de hoeken van de schuur natuurlijk niet haaks *)

En zo staat het er sinds gisteravond 18:00 uur dan bij ^O^



Onder het werkblad hebben we mooi ruimte om zaken als de wasmanden, een krat bier, tuin toebehoren e.d kwijt te kunnen.

Hij heeft zijn eerste was al gedraaid en blijft mooi op zijn plek staan ^O^
Ook op 1400 toeren ! :+

De koof moet nu nog afgewerkt worden en de zijkant van het werkblad moet nog dichtgemaakt worden. En de dubbele wandcontactdoos voor algemeen gebruik moet nog gemonteerd worden.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2016 @ 10:09:22 #243
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164356895
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 08:28 schreef mister_white het volgende:
Het landbouwplastic had niet eens gehoeven als dampscherm. Gelakte houten plaat is ook dampdicht. Het kan natuurlijk verder geen kwaad als extra bescherming.

Goed dat je underlayment genomen hebt en geen OSB. Geschilderde OSB ziet er niet uit.

Verder zeg ik: goed bezig ^O^
Dank je ! Wat je van een hoekje in een schuur nog maken kunt ! :+
pi_164357179
Netjes, handig ook dat uitschuifbare plateau! Ik hou van zulke slimmigheden
  Moderator dinsdag 9 augustus 2016 @ 12:25:27 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_164359922
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 10:22 schreef Makrolon het volgende:
Netjes, handig ook dat uitschuifbare plateau! Ik hou van zulke slimmigheden
Beter goed gejat dan slecht bedacht :P ;)
  Moderator dinsdag 11 april 2017 @ 20:21:09 #246
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170153359
Na 245 dagen werd het toch wel eens tijd voor een update, niet dat er heel veel geklust word hier in huize Vonk. Maar zoals iemand ooit al eens zei, een eigen huis is nooit helemaal af ;) :s)



Ondertussen staan de tulpen in de voortuin er behoorlijk kleur-rijk bij *O*
De vaste planten van vorig jaar komen ook mooi allemaal terug.

En hebben we achter het huis nog twee extra gegalvaniseerd gaas schermen aangebracht, tegen de witte muur hebben we tegen het gaas een druif geplant en tegen de andere moet straks een klimroos gaan groeien.



Aantal weken terug de lelijke plastic groen geschilderde scheve hwa achter het huis na drie jaar eindelijk vervangen voor een zinken versie. Ooit nog eens kijken naar andere bestrating ;) dat wat meer past bij de woning.

Uiteraard kwam daar weer het nodige puin te voorschijn ...



*O* *)
  Moderator dinsdag 11 april 2017 @ 20:59:29 #247
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170154590
Lijkt een stuk beter. Dat dichtgesmeerde gat van de gaskachel ook nog even wit maken hè ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 11 april 2017 @ 21:18:44 #248
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170155369
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 20:59 schreef derLudolf het volgende:
Lijkt een stuk beter. Dat dichtgesmeerde gat van de gaskachel ook nog even wit maken hè ;)
Ook dat staat nog op de to-do lijst ;)
Denk dat het gat op deze manier al een jaar of vijftien zit.

Ik heb het in ieder geval zo gekocht :+
pi_170156751
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 20:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar zoals iemand ooit al eens zei, een eigen huis is nooit helemaal af ;) :s)

*O* *)
Goh wie was dat nou ? :P
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  Moderator dinsdag 11 april 2017 @ 21:59:33 #250
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170158489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 20:21 schreef Vonkenboer het volgende: Na 245 dagen werd het toch wel eens tijd voor een update, niet dat er heel veel geklust word hier in huize Vonk. Maar zoals iemand ooit al eens zei, een eigen huis is nooit helemaal af ;) :s)

[ afbeelding ]

Ondertussen staan de tulpen in de voortuin er behoorlijk kleur-rijk bij *O*
De vaste planten van vorig jaar komen ook mooi allemaal terug.

En hebben we achter het huis nog twee extra gegalvaniseerd gaas schermen aangebracht, tegen de witte muur hebben we tegen het gaas een druif geplant en tegen de andere moet straks een klimroos gaan groeien.

[ afbeelding ]

Aantal weken terug de lelijke plastic groen geschilderde scheve hwa achter het huis na drie jaar eindelijk vervangen voor een zinken versie. Ooit nog eens kijken naar andere bestrating ;) dat wat meer past bij de woning.

Uiteraard kwam daar weer het nodige puin te voorschijn ...

[ afbeelding ]

*O* *)
Leuk he, hoe in het voorjaar van alles weer opkomt.
Je kan nog langs het pad voor het woonkamerraam sterhyacintjes en/of sneeuwroem planten. Dat zijn kleine bloembolletjes die al vroeg beginnen met ongeveer vingerhoog blad en kleine lilablauwe tot blauw&witte bloempjes. Soort bodembedekker vroeg in het jaar.

Ik laat alles gewoon in de potten zitten, tenzij een pot helemaal of grotendeels leeggetrokken wordt en de bollen/bolletjes er vanzelf uit rollen. Dahlia lijkt ook zonder gedoe vanzelf weer op te kunnen komen, maar dat is minder zeker dan bij de voorjaarsbollen.

Plastic regengoot? Nou ja, ik heb bij groot onderhoud ook een kunststof kraan gekregen in het vernieuwde keukenblok :{
  Moderator vrijdag 14 april 2017 @ 13:04:19 #252
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170212958
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 22:49 schreef Teslynd het volgende:
Leuk he, hoe in het voorjaar van alles weer opkomt.
Ja, precies ^O^
Prachtig gewoon *O*

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 22:49 schreef Teslynd het volgende:

Plastic regengoot? Nou ja, ik heb bij groot onderhoud ook een kunststof kraan gekregen in het vernieuwde keukenblok :{
Een plastic hemelwaterafvoer ;) ; de rest van de hemelwaterafvoeren staan ook nog in de planning om vervangen te worden voor zinken exemplaren. Gewoon omdat ik dat veel beter vind passen bij ons huis. ^O^
  vrijdag 14 april 2017 @ 13:09:17 #253
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170213066
Je staat leuk op de foto Vonk ;)
Met je koppie in de spiegeling van de ruit :P
  Moderator vrijdag 14 april 2017 @ 15:44:49 #254
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170216139
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 april 2017 13:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je staat leuk op de foto Vonk ;)
Met je koppie in de spiegeling van de ruit :P
Ik weet; samen met mijn kale klets :P
  Knikkerking vrijdag 14 april 2017 @ 21:05:02 #255
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170223629
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 20:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Na 245 dagen ...
Wow, dat werd inderdaad tijd zeg :D

Maareh idd: vet handig die uitschuifbare "lade" daar onderin!

Succes met alle vorderingen de komende tijd...
  Moderator vrijdag 14 april 2017 @ 22:21:22 #256
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170226306
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 21:05 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wow, dat werd inderdaad tijd zeg :D

Maareh idd: vet handig die uitschuifbare "lade" daar onderin!

Succes met alle vorderingen de komende tijd...
Ja he ! Het grootte aan en verbouwen is hier ook eigenlijk wel klaar. Ons huis is verder af, op normaal onderhoudswerk na dan.

Maar echt heel grootte klussen verwacht ik niet :)

Wel zijn we begonnen met het maken van een scheidingswand op de zolder van de schuur, die zolder was nog volledig in gebruik door mijn buren ;). Die delen we nu eindelijk ook op.

Paar weken terug al electra gemaakt op die zolder.
  Moderator zondag 16 april 2017 @ 10:57:43 #257
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170255008
Na het installeren van wat verlichting (2 x opbouwarmatuur TL T8 36W) en het omdraaien van het zolderluik zodat de scharnierzijde aan de goede kant kwam te zitten van onze bergzolder van de schuur.

Heb ik twee weken terug eens een begin gemaakt voor het rachel werk van de scheidingswand op diezelfde zolder.





Er moeten nog wat balkjes langs het dak aangebracht worden, en wat dwars-balkjes om het frame wat stijver te maken, de wand gaat aan beide kanten afgewerkt worden met waarschijnlijk iets als underlayment van 15 mm o.i.d.

De kap van de schuur (en de scheidingswand) willen we gaan na-isoleren met harde pir isolatie platen, die we vast tussen de balken drukken en met een simpel afwerklatje op ze plek houden. Het wordt toch maar een simpele geisoleerde bergzolder dus het dakbeschot gaat niet verder afgewerkt worden met latwerk en gips.
  zondag 16 april 2017 @ 13:53:00 #258
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170257409
Wanneer komen de plantjes voor de zolder O-) :+
Of ga je eerst nog ff waterleiding aanleggen daar :?
  Moderator zondag 16 april 2017 @ 13:57:39 #259
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170257522
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 13:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wanneer komen de plantjes voor de zolder O-) :+
Of ga je eerst nog ff waterleiding aanleggen daar :?
Ik zou niet weten wat ik met een waterleiding daar moet ;)
Het gaat gewoon gebruikt worden als bergzolder ;)
  zondag 16 april 2017 @ 16:04:18 #260
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170260460
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 13:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik zou niet weten wat ik met een waterleiding daar moet ;)


Best wel handig hoor :D
  Moderator zondag 16 april 2017 @ 17:17:00 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 16 april 2017 @ 17:26:05 #262
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170263143
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 17:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar gaan we niet doen .:)
Zou ik hier niet gaan toegeven nee :7
  Moderator zondag 16 april 2017 @ 18:13:36 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178515590
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 18:13 schreef Vonkenboer het volgende:
Het wordt een gewone bergzolder; foto's van de vorderingen volgen nog wel :)
Bergzolder al klaar?

;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator zondag 15 april 2018 @ 10:26:44 #265
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178526641
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:13 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bergzolder al klaar?

;)
Nou, om heel eerlijk te zijn nog niet _O-
De scheidingswand is aan de kant van de buren inmiddels wel dichtgemaakt, en de zolder aan hun kant is inmiddels ingericht. Aan mijn kant is nog wel een hoop werk te doen.

Het dak moet ook nog van binnen geïsoleerd worden met +/- 5cm dikke pir platen.

Het ontbreekt helaas nogal aan tijd op dit moment :+
pi_178529764
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 10:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nou, om heel eerlijk te zijn nog niet _O-
De scheidingswand is aan de kant van de buren inmiddels wel dichtgemaakt, en de zolder aan hun kant is inmiddels ingericht. Aan mijn kant is nog wel een hoop werk te doen.

Het dak moet ook nog van binnen geïsoleerd worden met +/- 5cm dikke pir platen.

Het ontbreekt helaas nogal aan tijd op dit moment :+
Bekend probleem, we zien het wel een keer verschijnen dan.
Voorlopig het eerste half jaar heeft het isoleren geen prioriteit, of het moet tegen de warmte zijn :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator zondag 15 april 2018 @ 13:52:27 #267
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178530378
quote:
2s.gif Op zondag 15 april 2018 13:19 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bekend probleem, we zien het wel een keer verschijnen dan.
Voorlopig het eerste half jaar heeft het isoleren geen prioriteit, of het moet tegen de warmte zijn :P
Precies, maar ik wil de ruimte wel gaan gebruiken als volwaardige bergzolder. Dus er zou wel een keer wat aan moeten gebeuren. De planten in de tuin die in bakken staan kunnen dan weer onderdak krijgen voor de winter ;) zonder dat ze beneden onnodig ruimte in beslag nemen.

Zo zijn er wel meer zaken die een keer daar opgeborgen moeten kunnen worden.
Maar het is zo onhandig om de zolder nu al helemaal vol te pakken ;)
  zondag 15 april 2018 @ 19:56:16 #268
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_178538725
Wil je nog extra licht op zolder?

Ik heb nog twee dakramen van ca 1,2x1,2m over
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator zondag 15 april 2018 @ 21:35:43 #269
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178541069
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 19:56 schreef lipje het volgende:
Wil je nog extra licht op zolder?

Ik heb nog twee dakramen van ca 1,2x1,2m over
Nee hoor, geen belangstelling.
Toch bedankt ! ^O^
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')