abonnement Unibet Coolblue
pi_143019448


Voorgaande Investment Banking topics:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |

And go.
pi_143019461
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 16:06 schreef Push. het volgende:

[..]

Zoveel is 70 uur toch niet
10 uur op een dag is veel.
pi_143019677
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:05 schreef netchip het volgende:

[..]

10 uur op een dag is veel.
Niet in deze wereld.
pi_143020211
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:15 schreef Novermars het volgende:

[..]

Niet in deze wereld.
Hoe hebben die mensen dan nog tijd om uit te gaan, beetje chillen met vrienden etc?

Beetje lol buiten je werk hebben lijkt mij gezond en leuk.
pi_143020641
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:36 schreef netchip het volgende:

[..]

Hoe hebben die mensen dan nog tijd om uit te gaan, beetje chillen met vrienden etc?

Beetje lol buiten je werk hebben lijkt mij gezond en leuk.
In het begin maak je relatief veel uren en heb je relatief weinig verantwoordelijkheid (stress), hoe meer je klimt hoe minder uren je maakt en meer verantwoordelijkheid je krijgt.
70 uur valt nog mee volgensmij, dan ben je geen eerstejaars meer volgens mij...
pi_143020675
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:36 schreef netchip het volgende:

[..]

Hoe hebben die mensen dan nog tijd om uit te gaan, beetje chillen met vrienden etc?

Beetje lol buiten je werk hebben lijkt mij gezond en leuk.
Heb je ooit foto's gezien van mensen die dit werk tien jaar gedaan hebben? Die lijken begin vijftig terwijl ze slechts 35 zijn.
pi_143020850
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:05 schreef netchip het volgende:

[..]

10 uur op een dag is veel.
Beetje ondernemer draait een hoop meer
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_143025814
Hallo IBers. Ik vroeg me af of een carriere voor mij in investment banking is weggelegd. Ik ben momenteel bezig met de studie econometrie (2e jaars, 8 gemiddeld) en ik heb hiervoor sociologie gestudeerd (BSc, (nog) niet afgemaakt). Ik ben inmiddels al 23 jaar oud. In deze topicreeks heb ik gelezen dat ze vooral op zoek zijn naar jonge lui met een moeilijke studie + veel nevenactiviteiten. Nou denk ik dat ik wel goed zit wat betreft studie, maar ik zal wel 26 zijn als ik hopelijk mijn studie heb afgerond. Bovendien heb ik geen relevante werkervaring en ook geen nevenactiviteiten (telt een eventuele 'extra' diploma van sociologie als 1?). Overigens heb ik wel een vwo-diploma voor zover dat van belang is.

Ik neem aan dat de absolute top al haast niet meer mogelijk is (usa, engeland), maar hoe zit het met een carriere in IB in bijv. Nederland voor mij? Wat raden jullie me aan om nog te doen naast mijn studie om mijn kansen te vergroten?

[ Bericht 0% gewijzigd door ibrkadabra op 03-08-2014 22:17:42 ]
pi_143029148
8+ voor ectrie is al heel wat. Mocht je Sociologie kunnen afmaken zonder dat je verder tijd verliest en zonder dat je ectrie cijfers eronder lijden, kun je beter uitleggen waarom je iets langer bezig was.

Maar geen nevenactiviteiten? Niks? Geen hobby's ofzo die je kunt uitbreiden? Je kunt nog best iets verzinnen in de komende 2 jaar. Een 8+ voor econometrie maakt een hoop goed, vind ik.

Iig aanmelden voor de zomerstages van volgend jaar. Dat is eigenlijk een must. De deadlines zijn al ergens oktober/november.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_143029402
Een vraagje: Wat is volgens jullie de waarde van het CFA programma?

Ik hoor dat dus te doen van de baas en ben al een jaartje bezig (toetsen I&II gehaald) en ik zie de nut er niet van in. Het is kurk en kurkdroog je leert veel dingen die je nooit meer zal gebruiken en de rest zul je sowieso meteen vergeten.
Aan de andere kant, ik hoor echt van iedereen dat ze ermee bezig zijn. Bij L1 zag ik dat er zelfs veel studenten (ze zagen eruit als studenten en klonken als studenten) waren die die toets gingen doen...

Dus... CFA waardevol of niet?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_143037090
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:21 schreef miro86 het volgende:
Een vraagje: Wat is volgens jullie de waarde van het CFA programma?

Ik hoor dat dus te doen van de baas en ben al een jaartje bezig (toetsen I&II gehaald) en ik zie de nut er niet van in. Het is kurk en kurkdroog je leert veel dingen die je nooit meer zal gebruiken en de rest zul je sowieso meteen vergeten.
Aan de andere kant, ik hoor echt van iedereen dat ze ermee bezig zijn. Bij L1 zag ik dat er zelfs veel studenten (ze zagen eruit als studenten en klonken als studenten) waren die die toets gingen doen...

Dus... CFA waardevol of niet?
Basj/Drive-r vond het totaal irrelevant geloof ik. S_E heeft het gedaan en vond t ook droog inderdaad.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_143081880
Dit zag ik staan bij welke boeken interessant zouden zijn.
Heeft iemand nog suggesties of is één van de twee al een topboek?

a. Barbarians at the Gate (at least the biographies, usually at the beginning of chapters, especially Ted Forstmann and Henry Kravis)
b. When Genius Failed
pi_143082082
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 11:21 schreef ibri het volgende:
Dit zag ik staan bij welke boeken interessant zouden zijn.
Heeft iemand nog suggesties of is één van de twee al een topboek?

a. Barbarians at the Gate (at least the biographies, usually at the beginning of chapters, especially Ted Forstmann and Henry Kravis)
b. When Genius Failed
Dit zijn vaak overtrokken onzin boeken voor mensen die willen horen wat ze graag willen horen
"Fear is only as deep as the mind allows."
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:05:17 #14
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_143083121
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 11:28 schreef Push. het volgende:

[..]

Dit zijn vaak overtrokken onzin boeken voor mensen die willen horen wat ze graag willen horen
Niet gelezen dus. When Genius Failed is in ieder geval een prima boek over de val van LTCM. Barbarians at the Gate heb ik ook liggen, maar die moet ik nog lezen.
Bedankt Hans.
pi_143083567
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 11:21 schreef ibri het volgende:
Dit zag ik staan bij welke boeken interessant zouden zijn.
Heeft iemand nog suggesties of is één van de twee al een topboek?

a. Barbarians at the Gate (at least the biographies, usually at the beginning of chapters, especially Ted Forstmann and Henry Kravis)
b. When Genius Failed
http://www.bol.com/nl/p/h(...)ds/1001004011831940/ wel leuk opzich.
http://www.bol.com/nl/p/inside-the-black-box/9200000009072328/ wel boeiend, beginnersniveau imo.
http://www.bol.com/nl/p/f(...)ns/9200000015669431/ ook basis maar wel essentieel vind ik.
pi_143083617
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 11:21 schreef ibri het volgende:
Dit zag ik staan bij welke boeken interessant zouden zijn.
Heeft iemand nog suggesties of is één van de twee al een topboek?

a. Barbarians at the Gate (at least the biographies, usually at the beginning of chapters, especially Ted Forstmann and Henry Kravis)
b. When Genius Failed
Dit is echt puur vermaak
http://www.bol.com/nl/p/the-greatest-trade-ever/1001004007958931/
http://www.bol.com/nl/p/the-buy-side/9200000020313565/
pi_143084190
Er worden hier eigenlijk alleen de positieve kanten van investment banking en hedge funds besproken.

Een quant worden leek me namelijk wel wat (geen analyst of associate ofzo, een quant die de wiskundige formules ontwikkelt, die de analysts dan weer gebruiken). Eigenlijk brengt investment banking (en hedge funds) de maatschappij schade toe. De bankencrisis is ontstaan door quants, meer specifiek, door hun programma's. Lehman Brothers was ook een investment bank; ze waren echter zo op geld verdienen gericht, dat de maatschappelijke problemen ze niets uitmaakte. Een klein groepje quants (de man medeverantwoordelijk voor de crisis is geinterviewd door Tegenlicht), heeft de wereldeconomie de vernieling in geholpen.

Waarom denk je dat analysts en associates 120 uur per week werken? Dat kost de bank minder geld. Drie mensen inhuren voor elk 40 uur per week is efficienter. Die 3 werknemers krijgen meer rust, dus een logisch gevolg hiervan is dat ze beter presteren op het werk.

De desbetreffende aflevering van Tegenlicht: http://tegenlicht.vpro.nl(...)van-wall-street.html

Dit heeft mij aan het denken gezet. Wil ik wel een van hen zijn? Wil ik wel 120 uur per week werken voor een organisatie die geen klap om me geeft?

Denk er nog maar eens over na.
pi_143084311
Het lijkt mij wel leuk werk. Het is duidelijk, uitdagend, en je bouwt een netwerk op.

De maatschappelijke en gezondheids vraagstukken houden me eigenlijk tegen. Ja, een BMW X6 rijden met een villa van 1,5 miljoen euro is leuk. Word je er gelukkig van? Nee, kleine kans. Het levert pas geluk op, als je al gelukkig bent. En veel mensen worden niet gelukkig van zoveel werken, trust me.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:50:05 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_143084573
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 12:43 schreef netchip het volgende:
Het lijkt mij wel leuk werk. Het is duidelijk, uitdagend, en je bouwt een netwerk op.

De maatschappelijke en gezondheids vraagstukken houden me eigenlijk tegen. Ja, een BMW X6 rijden met een villa van 1,5 miljoen euro is leuk. Word je er gelukkig van? Nee, kleine kans. Het levert pas geluk op, als je al gelukkig bent. En veel mensen worden niet gelukkig van zoveel werken, trust me.
Dat moet je anders zien. Zet het geld op de bank ipv nutteloze zaken te kopen, investeer het in renderende producten zodat je een passief inkomen hebt. Na een aantal jaar kun je in principe al met pensioen en kun je gaan doen wat je echt leuk vind, bij wijze van spreken voor een fooitje
pi_143085064
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 12:50 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat moet je anders zien. Zet het geld op de bank ipv nutteloze zaken te kopen, investeer het in renderende producten zodat je een passief inkomen hebt. Na een aantal jaar kun je in principe al met pensioen en kun je gaan doen wat je echt leuk vind, bij wijze van spreken voor een fooitje
Zo zag ik het ook. Totdat ik die aflevering van Tegenlicht zag. http://www.nytimes.com/2009/03/10/science/10quant.html?_r=0 < Dat is een artikel over een van de belangrijkste quants.

"Asked to compare her work to physics, one quant, who requested anonymity because her company had not given her permission to talk to reporters, termed the market a wild beast that cannot be controlled, and then added: It's not like building a bridge. If you're right more than half the time you're winning the game. There are a thousand physicists on Wall Street, she estimated, and many, she said, talk nostalgically about science. They sold their souls to the devil, she said, adding, I haven't met many quants who said they were in finance because they were in love with finance."

Kijk, een analyst is een topbankier. Als jij een topingenieur bent met een groot analytisch en leidinggevend vermogen, dan ga je het ook ver schoppen. Dan kan je na 20 jaar misschien ook met pensioen. Maar, dan wel met het gevoel dat je de mensheid verder hebt geholpen, in plaats van de afgrond in.

"Na een aantal jaar kun je in principe al met pensioen en kun je gaan doen wat je echt leuk vind, bij wijze van spreken voor een fooitje."
Dat zei ik gisteren ook tegen degene met wie ik deze discussie had. Je mist misschien wel de leukste jaren van je leven, alleen maar omdat je geld wilt. Ik snap precies wat je bedoelt, zo dacht ik er ook over. Kijk die aflevering van Tegenlicht maar, en denk na over het maatschappelijk belang van investment banks (hint: weinig tot niet).
pi_143090648
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 13:03 schreef netchip het volgende:

[..]

Zo zag ik het ook. Totdat ik die aflevering van Tegenlicht zag. http://www.nytimes.com/2009/03/10/science/10quant.html?_r=0 < Dat is een artikel over een van de belangrijkste quants.

"Asked to compare her work to physics, one quant, who requested anonymity because her company had not given her permission to talk to reporters, termed the market a wild beast that cannot be controlled, and then added: It's not like building a bridge. If you're right more than half the time you're winning the game. There are a thousand physicists on Wall Street, she estimated, and many, she said, talk nostalgically about science. They sold their souls to the devil, she said, adding, I haven't met many quants who said they were in finance because they were in love with finance."

Kijk, een analyst is een topbankier. Als jij een topingenieur bent met een groot analytisch en leidinggevend vermogen, dan ga je het ook ver schoppen. Dan kan je na 20 jaar misschien ook met pensioen. Maar, dan wel met het gevoel dat je de mensheid verder hebt geholpen, in plaats van de afgrond in.

"Na een aantal jaar kun je in principe al met pensioen en kun je gaan doen wat je echt leuk vind, bij wijze van spreken voor een fooitje."
Dat zei ik gisteren ook tegen degene met wie ik deze discussie had. Je mist misschien wel de leukste jaren van je leven, alleen maar omdat je geld wilt. Ik snap precies wat je bedoelt, zo dacht ik er ook over. Kijk die aflevering van Tegenlicht maar, en denk na over het maatschappelijk belang van investment banks (hint: weinig tot niet).
Ik heb ook wel wat financiële instellingen van binnen gezien (zal er niet over uitweiden welke dat zijn, ivm privacy) en ik heb ook persoonlijke contacten met wiskunde professors aan verschillende universiteiten. In de academische wereld zie je dat professors in het algemeen erg enthousiast zijn over hun onderzoek en hun baan (ook over financiële wiskunde), ook al worden ze er niet rijk van. In de financiële wereld zie ik nooit mensen die erg gelukkig lijken met hun baan, en lijkt de enige echte motivator geld en status te zijn.

Het is natuurlijk een beetje zwart-wit gesteld zo, maar mijn ervaring komt dus wel overeen met die quote.

En ook die mentaliteit van "hoe meer werken hoe beter" vind ik een beetje triest. Dat je een keertje om 17.00 het kantoor verlaat en dat ze dan vragen of je een middagje vrij hebt genomen :') . Maar dan wel zelf de hele dag inefficiënt werken en gebakken lucht produceren.
pi_143097251
De bankencrisis is ontstaan omdat mensen hun hypotheken niet meer konden betalen. (Toegegeven, de banken zijn ook mede schuldig door het aanbieden van lugubere constructies)

En niks mis met een goede crisis op zijn tijd, al was deze wel overdreven pittig.
pi_143105794
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 19:23 schreef Novermars het volgende:
De bankencrisis is ontstaan omdat mensen hun hypotheken niet meer konden betalen. (Toegegeven, de banken zijn ook mede schuldig door het aanbieden van lugubere constructies)

En niks mis met een goede crisis op zijn tijd, al was deze wel overdreven pittig.
Juist, en als je die aflevering had gekeken, dan had je gezien dat quants de desbetreffende software hadden geschreven, die deze crisis heeft veroorzaakt. Programma om hypotheek risico's etc mee te berekenen.
pi_143106642
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:40 schreef netchip het volgende:

[..]

Juist, en als je die aflevering had gekeken, dan had je gezien dat quants de desbetreffende software hadden geschreven, die deze crisis heeft veroorzaakt. Programma om hypotheek risico's etc mee te berekenen.
Nee. De crisis is veroorzaakt doordat mensen hun hypotheek niet meer konden betalen omdat de huizenprijzen gestopt waren met stijgen. De quants hebben sommige bedrijven geruïneerd door bepaalde risico's niet goed in te schatten. Maar zelfs de quants zijn overgeleverd aan de markt.
pi_143106799
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:57 schreef Novermars het volgende:

[..]

Nee. De crisis is veroorzaakt doordat mensen hun hypotheek niet meer konden betalen omdat de huizenprijzen gestopt waren met stijgen. De quants hebben sommige bedrijven geruïneerd door bepaalde risico's niet goed in te schatten. Maar zelfs de quants zijn overgeleverd aan de markt.
Stuur dan maar een mailtje naar Tegenlicht.

Banken verstrekten hypotheken aan mensen die ze eigenlijk helemaal niet konden betalen. Oeps, 'foutje' van het model.
pi_143106889
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 23:00 schreef netchip het volgende:

[..]

Stuur dan maar een mailtje naar Tegenlicht.

Banken verstrekten hypotheken aan mensen die ze eigenlijk helemaal niet konden betalen. Oeps, 'foutje' van het model.
Je wilt zeggen dat een TV-programma bedoeld voor leken het verhaal 100% goed verteld zonder enig detail te verliezen?
pi_143107010
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 23:02 schreef Novermars het volgende:

[..]

Je wilt zeggen dat een TV-programma bedoeld voor leken het verhaal 100% goed verteld zonder enig detail te verliezen?
Nee. Dat deze crisis veroorzaakt is doordat de huizenprijzen niet meer stegen, geloof ik ook niet helemaal. Dan verkoop je dat huis toch niet? Easy.
pi_143107554
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 23:04 schreef netchip het volgende:

[..]

Nee. Dat deze crisis veroorzaakt is doordat de huizenprijzen niet meer stegen, geloof ik ook niet helemaal. Dan verkoop je dat huis toch niet? Easy.
In Amerika was er deze hypotheekconstructie: Je koopt een huis tegen bijvoorbeeld 2% rente voor 5 jaar en spreekt dan af dat je daarna 6% rente gaat betalen voor x jaar. Maar 6% kan je niet betalen, dus dan moet je je huis verkopen. En aangezien de huizenprijzen stijgen, is dit niet erg. Sterker nog, je verdient er waarschijnlijk nog wat geld mee als huizenbezitter.

Maar help, de huizenprijzen stoppen met stijgen en niemand wil je huis kopen. Wat gebeurt er dan?
pi_143107832
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 23:15 schreef Novermars het volgende:

[..]

In Amerika was er deze hypotheekconstructie: Je koopt een huis tegen bijvoorbeeld 2% rente voor 5 jaar en spreekt dan af dat je daarna 6% rente gaat betalen voor x jaar. Maar 6% kan je niet betalen, dus dan moet je je huis verkopen. En aangezien de huizenprijzen stijgen, is dit niet erg. Sterker nog, je verdient er waarschijnlijk nog wat geld mee als huizenbezitter.

Maar help, de huizenprijzen stoppen met stijgen en niemand wil je huis kopen. Wat gebeurt er dan?
Dan kan jij je hypotheek niet meer betalen, en de bank krijgt zijn geld niet.

In Duitsland moet je nu ook met 30% eigen inleg komen, o.i.d.
pi_143108146
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 23:21 schreef netchip het volgende:

[..]

Dan kan jij je hypotheek niet meer betalen, en de bank krijgt zijn geld niet.

In Duitsland moet je nu ook met 30% eigen inleg komen, o.i.d.
En dan vallen banken om en krijg je een crisis!
pi_143108875
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:57 schreef Novermars het volgende:

[..]

Nee. De crisis is veroorzaakt doordat mensen hun hypotheek niet meer konden betalen omdat de huizenprijzen gestopt waren met stijgen. De quants hebben sommige bedrijven geruïneerd door bepaalde risico's niet goed in te schatten. Maar zelfs de quants zijn overgeleverd aan de markt.
85% van de Nederlanders en Amerikanen zijn überhaupt niet capabel genoeg om ook maar deels te begrijpen wat hun hypotheek nou echt inhoudt. Als de banken dan een veel te zonnig beeld aan ze voorleggen, gepaard met de autoriteit van desbetreffende bankier; wat denk je dan dat er gebeurt en wie denk je dat de schuld draagt?
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_143109065
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 23:40 schreef Push. het volgende:

[..]

85% van de Nederlanders en Amerikanen zijn überhaupt niet capabel genoeg om ook maar deels te begrijpen wat hun hypotheek nou echt inhoudt. Als de banken dan een veel te zonnig beeld aan ze voorleggen, gepaard met de autoriteit van desbetreffende bankier; wat denk je dan dat er gebeurt en wie denk je dat de schuld draagt?
Ik heb het nergens over de schuldvraag gehad. Maar je hebt gelijk, ook de banken zijn voor een groot gedeelte schuldig aan deze crisis.

Winstbejag gaat nog eens de ondergang van de mensheid worden.
pi_143240296
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:16 schreef miro86 het volgende:
8+ voor ectrie is al heel wat. Mocht je Sociologie kunnen afmaken zonder dat je verder tijd verliest en zonder dat je ectrie cijfers eronder lijden, kun je beter uitleggen waarom je iets langer bezig was.

Maar geen nevenactiviteiten? Niks? Geen hobby's ofzo die je kunt uitbreiden? Je kunt nog best iets verzinnen in de komende 2 jaar. Een 8+ voor econometrie maakt een hoop goed, vind ik.

Iig aanmelden voor de zomerstages van volgend jaar. Dat is eigenlijk een must. De deadlines zijn al ergens oktober/november.
Bedankt voor je reactie, doet me goed om te horen dat mijn studie toch behoorlijk helpt :D

Ik heb niet echt hobbies waarvan ik iets van kan maken (gamen, basketbal), maar ik verzin nog wel wat hoop ik.

Hoe meld ik me aan voor die zomerstages? En stel dat ik ergens binnen kom, wat moet ik dan allemaal kunnen? (Ik weet niet precies wat ik, 2e jaars econometiestudent, kan toevoegen eigenlijk) Ben nogal een leek in dit soort dingen zoals je kan zien :)
  zondag 10 augustus 2014 @ 16:21:54 #34
431561 OR-Explorer
Ontdekken, genieten en leren
pi_143265581
Hartelijk dank voor alle goede informatie in dit topic, erg waardevol!

Is Drive-R echt helemaal weg trouwens? Graag stel ik enkelen van jullie wat vragen per PM.

Als korte intro; ik ben potentieel geïnteresseerd in het zijn van een (prop/algo)trader danwel in equity research. Ik heb een bachelor met economie/statistiek achter de rug en ik ga beginnen aan een master financiële economie. Echter, mijn interesse in de financiële markten is pas recent komen opdagen.

Hebben jullie nog advies m.b.t. studiemateriaal of boeken om de financiële markten beter te leren kennen? Ik ben in ieder geval begonnen met het leren van theorie, doorlezen van de Vault Guides, doorlezen van het financieel dagblad en ik ben van plan om een 'play' account te beginnen om wat strategieën (/posities) te proberen. Verder wat bedrijven doorlichten e.d. al zal een balance sheet en wat nieuws items daar niet echt bij helpen. Ik heb in ieder geval het idee dat ik nog veel te leren heb en daarom hoor ik graag jullie input! Het gaat in ieder geval een lekker druk jaar worden met een studie, bedrijfjes en de nodige sociale avonden daarnaast ;). Ik hoop, in due time, ook iets te kunnen toevoegen in het topic.
pi_143854770
Hi,

Ik doe mijn profielwerkstuk over kwantitatieve en technische analyse. Waarschijnlijk ga ik onderzoeken of je met die analyse technieken de markt kan verslaan, of iets anders in die trant. Ik ben op zoek naar een goede (gratis) tradings software die gelegenheid geeft tot het gebruik van verschillende analyse instrumenten en waarmee ik eventueel zelf-ontwikkelde handelssystemen kan backtesten enz. (mocht dit lukken). Weten jullie misschien een goed programma? En voor de rest nog tips?

peace
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:39:15 #36
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_143865535
Ninjatrader en kijk hier eens rond, staan wel een aantal topics waar je veel aan hebt denk ik:

AEX / Het grote AEX-overzicht van Reeksen en Kwaliteitstopics!
Bedankt Hans.
  vrijdag 5 september 2014 @ 15:57:23 #37
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_144205383
Waar is Basj/Drive-r ? :P
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  zaterdag 6 september 2014 @ 02:19:17 #38
256829 Sokz
Livin' the life
pi_144229679
Weggepest
pi_144237216
Heb gesolliciteerd bij een aan grote jongens in London via hun site, merk dat die numerieke testjes en logical reasoning testjes soms best pittig zijn, en dan vooral de logical reasoning. Hoe pakken jullie dit aan, of sturen jullie in eerste instantie mails naar de Nederlandse vestigingen in A'dam (met CV en cover letter)?
pi_144388633
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:52 schreef M-townGangster het volgende:
Heb gesolliciteerd bij een aan grote jongens in London via hun site, merk dat die numerieke testjes en logical reasoning testjes soms best pittig zijn, en dan vooral de logical reasoning. Hoe pakken jullie dit aan, of sturen jullie in eerste instantie mails naar de Nederlandse vestigingen in A'dam (met CV en cover letter)?
Ik heb juist nooit het gevoel gehad dat die testjes zo moeilijk waren. Pas geleden nog een test gemaakt voor een BB, maar dat was zo'n SHL toets die je met een beetje verstand makkelijk moet kunnen halen.

Zijn er nog mensen die proberen mee te doen met de International banking cycle?
pi_144426595
Jup, heb me ingeschreven. Organiseer het dit jaar toevallig ook.
pi_144749949
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 17:33 schreef M-townGangster het volgende:
Jup, heb me ingeschreven. Organiseer het dit jaar toevallig ook.
Weet je toevallig hoe lang het duurt voordat de banken reageren op applications? Krijg je bij een afwijzing ook een melding?
pi_144767904
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 13:34 schreef TARP het volgende:

[..]

Weet je toevallig hoe lang het duurt voordat de banken reageren op applications? Krijg je bij een afwijzing ook een melding?
Nomura en Lazard hebben we al terug gekregen en de mensen gebeld en gemaild. Je krijgt bericht bij zowel deelname als afwijzing. Ik verwacht dat we morgen gaan bellen en mailen m.b.t. Morgan Stanley.
pi_144803010
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:46 schreef M-townGangster het volgende:

[..]

Nomura en Lazard hebben we al terug gekregen en de mensen gebeld en gemaild. Je krijgt bericht bij zowel deelname als afwijzing. Ik verwacht dat we morgen gaan bellen en mailen m.b.t. Morgan Stanley.
Dankje! Laatste vraag :): Hoeveel deelnemers laten de banken per workshop toe?
pi_144821173
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 21:10 schreef TARP het volgende:

[..]

Dankje! Laatste vraag :): Hoeveel deelnemers laten de banken per workshop toe?
Tussen de 25 en 30 :)
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:27:57 #46
431561 OR-Explorer
Ontdekken, genieten en leren
pi_144833764
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:43 schreef M-townGangster het volgende:

[..]

Tussen de 25 en 30 :)
Hoeveel aanmeldingen per bank ongeveer?

Ik moet nog een paar dagen wachten mbt de J.P. Morgan uitslag... duimen
pi_144903831
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 20:27 schreef OR-Explorer het volgende:

[..]

Hoeveel aanmeldingen per bank ongeveer?

Ik moet nog een paar dagen wachten mbt de J.P. Morgan uitslag... duimen
Van enkele honderden tot meerdere honderden per bank ;)
pi_145390724
Weet iemand toevallig,

Of je voor een internship (London) in de markets division van een van de grote banken (bijv. equity research) na een aantal interviews ook nog op assessment center moet komen, of is dat alleen bij de investment banking division? :)
pi_146750272
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 12:05 schreef M-townGangster het volgende:
Weet iemand toevallig,

Of je voor een internship (London) in de markets division van een van de grote banken (bijv. equity research) na een aantal interviews ook nog op assessment center moet komen, of is dat alleen bij de investment banking division? :)
Ik had tijdens mijn tweede ronde in Londen enkel vier interviews, geen assessments. Wellicht is dat bij andere banken anders.
pi_146987187
Ik lees op wallstreetoasis vaak dat het spreken van een derde taal een heel groot pluspunt is. Is dit echt zo? Ik zit nu in het eerste jaar van econometrie en tot nu toe gaat het zeer goed. Dit betekent dus dat ik nog een paar jaar heb om een derde taal te leren. Ik zou in die twee jaar toch wel vloeiend Duits kunnen spreken toch? Of zou ik me meer gaan richten op activiteiten in bijvoorbeeld de studievereniging?
Ik heb al gelezen dat je dingen moet doen die je leuk vindt. Maar het ene is natuurlijk wel een groter pluspunt dan het andere. Wie kan mij hier wat info over geven.
  dinsdag 25 november 2014 @ 13:49:41 #51
256829 Sokz
Livin' the life
pi_146987756
Er is nog een verschil tussen vloeiend Duits kunnen spreken en vloeiend werkgerelateerd Duits kunnen spreken. :P Geen idee of dat in twee jaar lukt en ook geen idee of Duits nou echt een taal is waarmee je pluspunten pakt, neem aan dat er in elk (euro-)team wel een Heinrich zit.
pi_146994689
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 13:31 schreef ibri het volgende:
Ik lees op wallstreetoasis vaak dat het spreken van een derde taal een heel groot pluspunt is. Is dit echt zo? Ik zit nu in het eerste jaar van econometrie en tot nu toe gaat het zeer goed. Dit betekent dus dat ik nog een paar jaar heb om een derde taal te leren. Ik zou in die twee jaar toch wel vloeiend Duits kunnen spreken toch? Of zou ik me meer gaan richten op activiteiten in bijvoorbeeld de studievereniging?
Ik heb al gelezen dat je dingen moet doen die je leuk vindt. Maar het ene is natuurlijk wel een groter pluspunt dan het andere. Wie kan mij hier wat info over geven.
Commissies bij VESTING zijn sowieso erg leuk, dus dat moet je sowieso doen!
pi_146995535
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 17:10 schreef Novermars het volgende:

[..]

Commissies bij VESTING zijn sowieso erg leuk, dus dat moet je sowieso doen!
Is zeker een leuke vereniging!
Ik zou dan denk ik voor de commissie van career experience gaan. Die londen banking Tour organiseren lijkt me ook wel wat;) zit jij in een commissie dan?
pi_147737576
pi_148281021
Hi all,

Momenteel zit ik op de helft van mijn masterstudie finance en zou ik graag de investment banking tak op willen. De drie bedrijven waar ik het meeste naar kijk zijn deutsche bank, bnp paribas en credit suisse. Zelf heb ik een prima CV (commissie/werkervaring/extracurriculaire activiteiten) en mijn gemiddelde punt in mijn finance-master zal rond de 8 liggen en mijn vorige master en bachelor ergens rond de 7,5.

Ik loop echter momenteel elders stage welke pas in juni is afgelopen, en ergens rond juli/augustus verwacht ik klaar te zijn met mijn studie.

Probleem:
Ik heb altijd gedacht om na de zomer al te beginnen met fulltime werken maar dit lijkt me nu dus zeer onwaarschijnlijk. Want ik denk dat voordat je een contract aangeboden krijgt bij een van deze drie kantoren je eigenlijk bijna altijd vooraf stage dient te hebben gelopen, wat er voor mij dus waarschijnlijk niet meer in zit als student zijnde.

Mijn vragen zijn dus:
- Nemen deze bedrijven ook mensen aan die geen stage hebben gelopen?
- Zo nee, denken jullie dat ik in mijn nadeel ben als ik op een stage solliciteer als ik student-af ben?
Misschien kom ik dan namelijk over als iemand die niet weet wat hij moet doen, paar stages gedaan in masterfase terwijl je die kant niet op wilt etc etc..

- En mocht iemand nog verschillen tussen de drie genoemde bedrijven kunnen benoemen; toelatingseisen en werksfeer etc dan hoor ik dat graag!

Graag serieuze antwoorden, je helpt me er echt enorm mee!

Groet!
pi_148281216
O en nog iets, laten we zeggen dat het je ambitie is om later de Private Equity in te gaan. In hoeverre denk je dat ze aan zullen kijken tegen werkervaring bij
-De tak 'Debt solutions' of 'Corporate Finance & Capital Markets' bij de ABN AMRO
-Kempen & Co investments / corporate finance

Ik las dat in de PE je vaak of al PE ervaring moet hebben, investment banking of strategy consulting ervaring.

In hoeverre zouden ze kijken naar deze afdelingen i.t.t de investment-tak van credit suisse/bnp/deutsche etc.

[ Bericht 7% gewijzigd door wheresme op 03-01-2015 16:35:53 ]
pi_148286457
Goedendag,

Ik zit momenteel in mijn 3e jaar economie studie. Echter vind ik het allemaal erg tegenvallen. Ik vind de stof totaal niet interessant en heb niet het idee dat ik daadwerkelijk wat leer.

Wat zouden jullie mij aanraden om als pad te nemen richting investments? Ik las in het vorige topic dat een master in finance eigenlijk niet aansluit op hetgeen wat je daadwerkelijk gaat doen? Ik ben bereid om van bachelor nog te veranderen, echter ben ik al 22 jaar inmiddels.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:28:00 #58
256829 Sokz
Livin' the life
pi_148289778
Waar studeer je
pi_148320419
UvA

[ Bericht 60% gewijzigd door TjaWatNu op 04-01-2015 16:17:47 ]
pi_148476229
Nu ik bijna klaar ben met mn BSc en dus een master moet gaan kiezen, vroeg ik me af of het veel verschil maakt om in Rotterdam een Master te doen of in Tilburg? Kan niet precies inschatten welke er nou beter aangeschreven staat, dus vroeg me af of iemand uit het bedrijfsleven me hier wat over zou kunnen vertellen hoe er tegenaan gekeken wordt door recruiters?
Play hard, go pro.
  donderdag 8 januari 2015 @ 20:43:12 #61
256829 Sokz
Livin' the life
pi_148481673
Internationaal RSM 1 met tilburg als goede (maar op gepaste afstand) tweede.
pi_148829964
Yo mensen,

Ik heb een vraagje. Wat vinden jullie van een Honours Programme? (Erasmus)
Heeft dit veel meerwaarde of kan ik beter mijn tijd besteden aan andere activiteiten om ibanking binnen te komen?
pi_148855671
Hey fokkers,

Zou graag wat advies krijgen wat voor mij optimaal is om te doen. Ik zal hiertoe eerst even mijn situatie schetsen.

Zit in mijn 3e jaar bsc economics and business economics, waarvoor ik ook in het honours programma van de RuG zit. Daarnaast 2e jaar van de bachelor rechten (gewoon nederlands rechts). Ook diverse commissies gedaan. Mijn cijfers voor economie zijn redelijk, rond de 8 gemiddeld ofzo. Rechten een stuk minders aangezien ik dat alleen doe voor erbij. Ook summerschool gedaan bij de george washington university of law.

Zou een internship komende zomer haalbaar zijn? Zo nee, wat zou ik kunnen doen om mijn CV te versterken? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand inzicht zou kunnen bieden in welke masters de beste combinatie geven en welke banen goed aansluiten hierop. (Zelf denk ik aan master in finance en een master nederlands recht of financieel recht). Wat is de waarde van een bestuursjaar, aangezien ik dit eventueel volgend jaar zou kunnen doen?

Zou elke advies om het meeste uit mijn resterende tijd als student te benutten waarderen. Bij voorbaat dank!
pi_149224299
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 15:13 schreef wheresme het volgende:
Hi all,

Momenteel zit ik op de helft van mijn masterstudie finance en zou ik graag de investment banking tak op willen. De drie bedrijven waar ik het meeste naar kijk zijn deutsche bank, bnp paribas en credit suisse. Zelf heb ik een prima CV (commissie/werkervaring/extracurriculaire activiteiten) en mijn gemiddelde punt in mijn finance-master zal rond de 8 liggen en mijn vorige master en bachelor ergens rond de 7,5.

Ik loop echter momenteel elders stage welke pas in juni is afgelopen, en ergens rond juli/augustus verwacht ik klaar te zijn met mijn studie.

Probleem:
Ik heb altijd gedacht om na de zomer al te beginnen met fulltime werken maar dit lijkt me nu dus zeer onwaarschijnlijk. Want ik denk dat voordat je een contract aangeboden krijgt bij een van deze drie kantoren je eigenlijk bijna altijd vooraf stage dient te hebben gelopen, wat er voor mij dus waarschijnlijk niet meer in zit als student zijnde.

Mijn vragen zijn dus:
- Nemen deze bedrijven ook mensen aan die geen stage hebben gelopen?
- Zo nee, denken jullie dat ik in mijn nadeel ben als ik op een stage solliciteer als ik student-af ben?
Misschien kom ik dan namelijk over als iemand die niet weet wat hij moet doen, paar stages gedaan in masterfase terwijl je die kant niet op wilt etc etc..

- En mocht iemand nog verschillen tussen de drie genoemde bedrijven kunnen benoemen; toelatingseisen en werksfeer etc dan hoor ik dat graag!

Graag serieuze antwoorden, je helpt me er echt enorm mee!

Groet!
Heya,

Wil je best helpen met je vragen, om een beter oordeel te geven wil ik eerst een paar vragen aan jou stellen.

• Waar en welke Bachelor heb je afgerond en welke master doe je nu?
• Wat bedoel je precies met je 'commissie/werkervaring/extracurriculaire activiteiten', meer toelichting graag :) Waar doe je nu stage?
• Wat weet je nu van de industrie af? Bedoel hiermee, wat je voor extra dingen hebt gedaan om je echt te verdiepen in de I-Banking World (bijvoorbeeld Workshops, Boeken over Valuation en de Banking wereld)

Qua bovengenoemde banken wil ik wel mijn persoonlijke mening geven:*

Deutsche Bank: Relatief goede bank, heeft altijd een goede dealflow gehad de afgelopen jaren en is zeker een sterke speler in de Europese markten. Niet zo prestigieus als GS/JPM/MS maar zeker voor een Europese bank een sterke speler in de industrie. Heeft het de afgelopen jaren wel ietsjes moeilijk gehad.

BNP Paribas: Van de drie genoemde banken, de minst prestigieuze. Hoor slechten dingen over hun Amsterdam office, maar hebben in Londen wel een leuke dealflow. Is een Franse bank, dus ook qua cultuur is het toch een tikkeltje anders.

Credit Suisse: Heeft zowel in Adam en Londen mooie offices en doen mooie deals. Zou ze onder de Europese spelers als #1 bestempelen.

* Deze 3 banken hebben allemaal een office in Amsterdam en Londen. Cultuur kan dus per locatie verschillen.
pi_149224357
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:04 schreef TjaWatNu het volgende:
Goedendag,

Ik zit momenteel in mijn 3e jaar economie studie. Echter vind ik het allemaal erg tegenvallen. Ik vind de stof totaal niet interessant en heb niet het idee dat ik daadwerkelijk wat leer.

Wat zouden jullie mij aanraden om als pad te nemen richting investments? Ik las in het vorige topic dat een master in finance eigenlijk niet aansluit op hetgeen wat je daadwerkelijk gaat doen? Ik ben bereid om van bachelor nog te veranderen, echter ben ik al 22 jaar inmiddels.
Wat bedoel je precies met Investments? Asset Management of Investment Banking?
pi_149224422
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 18:22 schreef Aethereal het volgende:
Nu ik bijna klaar ben met mn BSc en dus een master moet gaan kiezen, vroeg ik me af of het veel verschil maakt om in Rotterdam een Master te doen of in Tilburg? Kan niet precies inschatten welke er nou beter aangeschreven staat, dus vroeg me af of iemand uit het bedrijfsleven me hier wat over zou kunnen vertellen hoe er tegenaan gekeken wordt door recruiters?
RSM > Tilburg

Recruiters kijken hier zeker naar.

Wil niet zeggen dat het onmogelijk is om vanuit Tilburg binnen te komen, but why make it yourself extra difficult?
pi_149224501
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 03:11 schreef GlueStick het volgende:
Yo mensen,

Ik heb een vraagje. Wat vinden jullie van een Honours Programme? (Erasmus)
Heeft dit veel meerwaarde of kan ik beter mijn tijd besteden aan andere activiteiten om ibanking binnen te komen?
Enige meerwaarde van het Honours programma is die brief van de hoge pief. Handig als je wilt switchen en je Msc in het buitenland wilt doen.

Vond het persoonlijk niet veel meerwaarde (lees: geen) geven dus was actief met andere dingen. Maar het geeft wel aan dat je actief bent geweest tijdens je studie.
pi_149224700
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:07 schreef lukybird1 het volgende:
Hey fokkers,

Zou graag wat advies krijgen wat voor mij optimaal is om te doen. Ik zal hiertoe eerst even mijn situatie schetsen.

Zit in mijn 3e jaar bsc economics and business economics, waarvoor ik ook in het honours programma van de RuG zit. Daarnaast 2e jaar van de bachelor rechten (gewoon nederlands rechts). Ook diverse commissies gedaan. Mijn cijfers voor economie zijn redelijk, rond de 8 gemiddeld ofzo. Rechten een stuk minders aangezien ik dat alleen doe voor erbij. Ook summerschool gedaan bij de george washington university of law.

Zou een internship komende zomer haalbaar zijn? Zo nee, wat zou ik kunnen doen om mijn CV te versterken? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand inzicht zou kunnen bieden in welke masters de beste combinatie geven en welke banen goed aansluiten hierop. (Zelf denk ik aan master in finance en een master nederlands recht of financieel recht). Wat is de waarde van een bestuursjaar, aangezien ik dit eventueel volgend jaar zou kunnen doen?

Zou elke advies om het meeste uit mijn resterende tijd als student te benutten waarderen. Bij voorbaat dank!
Zou adviseren om zsm te switchen van Uni. De RuG is een prima universiteit en levert altijd wel een paar mensen per jaar. Maar als je je kansen wilt vergroten, zou ik voorstellen om bijvoorbeeld je master te doen in Rotterdam of aan Duisenberg.

In Rotterdam kan je of Finance & Investments doen of Financial Economics, je kan altijd ook nog proberen hiernaast Financial Law te doen ofzo.

Voor Duisenberg durf ik je geen advies te geven, ken de masters niet goed genoeg.

Bestuursjaar is altijd een +, maar cijfers zijn belangrijker. Het is altijd de kunst om beide te hebben (lees: laten zien dat je actief, sociaal en slim bent)

EDIT: sorry vergeten :) : Internships voor de internationale Investment Banks zijn voor de komende zomer al gesloten. Je kan Nederlandse partijen of boutiekjes proberen. Bijvoorbeeld ABN AMRO, ING, Rabo, Kempen, BoerCroon Corporate Finance etc. Je kan het ook proberen bij sommige PE partijen. Maar al deze partijen hebben denk ik ook nu al een zeker deel van hun plekken vol --> Opschieten!

[ Bericht 5% gewijzigd door Zonar109 op 30-01-2015 23:05:54 ]
pi_149255118
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:48 schreef Zonar109 het volgende:

[..]

RSM > Tilburg

Recruiters kijken hier zeker naar.

Wil niet zeggen dat het onmogelijk is om vanuit Tilburg binnen te komen, but why make it yourself extra difficult?
Bedankt voor je reactie.

Het is in mijn situatie zo dat RSM een beetje "risky" is om te gaan doen, gezien ik net geen 7.0 gemiddeld sta en een GMAT moet doen en dat soort dingen, en het programma snel vol schijnt te zitten en ik daardoor weinig tijd heb. Daarnaast heb ik in Tilburg nog vakken van mijn tweede bachelor (rechten) die ik volgend jaar nog moet doen dus dat moet ik ook meerekenen als opportunity costs en ik zou wellicht nog een MSs Quantitative Finance in Tilburg kunnen doen zonder daarvoor een complete bachelor econometrie te hoeven volgen, slechts wat extra vakken.

Het "why make it yourself extra difficult" gaat voor mij dus niet zonder meer op, dus als Tilburg wat minder staat aangeschreven maar nog steeds als goede master gezien wordt, lijkt met me in mijn situatie slimmer om gewoon in TIlburg te blijven en 2 masters te doen, met grotere slagingskans, dan voor Rotterdam te gaan waar het maar de vraag is of ik uberhaupt binnenkom dankzij formele eisen. Verder hoorde ik wel dat veel mensen die in Londen werken van RSM komen, maar dit kan net zogoed een cause/effect discussie zijn want de ambitieuze gasten die zich in Londen aanmelden voor een baan gaan vaak al meteen naar Rotterdam.
Play hard, go pro.
pi_149263786
quote:
14s.gif Op zondag 1 februari 2015 04:59 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Het is in mijn situatie zo dat RSM een beetje "risky" is om te gaan doen, gezien ik net geen 7.0 gemiddeld sta en een GMAT moet doen en dat soort dingen, en het programma snel vol schijnt te zitten en ik daardoor weinig tijd heb. Daarnaast heb ik in Tilburg nog vakken van mijn tweede bachelor (rechten) die ik volgend jaar nog moet doen dus dat moet ik ook meerekenen als opportunity costs en ik zou wellicht nog een MSs Quantitative Finance in Tilburg kunnen doen zonder daarvoor een complete bachelor econometrie te hoeven volgen, slechts wat extra vakken.

Het "why make it yourself extra difficult" gaat voor mij dus niet zonder meer op, dus als Tilburg wat minder staat aangeschreven maar nog steeds als goede master gezien wordt, lijkt met me in mijn situatie slimmer om gewoon in TIlburg te blijven en 2 masters te doen, met grotere slagingskans, dan voor Rotterdam te gaan waar het maar de vraag is of ik uberhaupt binnenkom dankzij formele eisen. Verder hoorde ik wel dat veel mensen die in Londen werken van RSM komen, maar dit kan net zogoed een cause/effect discussie zijn want de ambitieuze gasten die zich in Londen aanmelden voor een baan gaan vaak al meteen naar Rotterdam.
Als je niet eens een 7.0 gemiddeld staat (ookal met twee bachelors) schat ik je kansen voor I-banking jobs in Londen erg gering in.

Een optie is inderdaad om een econometrie master te doen. Maar nog steeds geldt hier Rotterdam > Tilburg. Zou streven voor echt minimaal een 8+ voor je master dan en veel nevenactiviteiten. Dan heb je wel een goede kans om binnen te komen.

Ik zou dat Cause/effect verhaaltje niet al te gemakkelijk geloven. Misschien zit er deels een waarheid in, maar hoor ook van vrienden die hun bachelor in Tilburg deden dat er wel een redelijk verschil in de kwaliteit van het onderwijs zit voor Bedrijfskunde/economie/econometrie tussen Tilburg en Rotterdam. Daarnaast biedt Rotterdam ook meer mogelijkheden om je naast je studie te focussen op de industrie (bijvoorbeeld FSR en B&R Beurs).

Als je Engels op een redeljjk niveau is, kan je makkelijk wel in twee weken een redelijke score van 650 voor je GMAT halen. Dus veel werk is dat ook weer niet.
pi_149284215
Hey Zonar, bedankt voor de moeite die je neemt bij je uitgebreide antwoorden/adviezen!

Wat voor nevenactiviteiten zou jij aanraden naast je studie?
Komend jaar heb ik alleen mijn 3e jaar rechten nog te gaan, dus opzich tijd zat om er wat naast te doen. Zelf zat ik te denken aan een bestuursjaars. Andere optie is CFA level 1 te halen, maar als ik naar rotterdam ga voor mijn master zit dat daar bij in.
pi_149314062
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:53 schreef lukybird1 het volgende:
Hey Zonar, bedankt voor de moeite die je neemt bij je uitgebreide antwoorden/adviezen!

Wat voor nevenactiviteiten zou jij aanraden naast je studie?
Komend jaar heb ik alleen mijn 3e jaar rechten nog te gaan, dus opzich tijd zat om er wat naast te doen. Zelf zat ik te denken aan een bestuursjaars. Andere optie is CFA level 1 te halen, maar als ik naar rotterdam ga voor mijn master zit dat daar bij in.
Weet niet precies wat er mogelijk is aan de RuG qua verenigingen, misschien student assistent voor een finance vak? Kan hier moeilijk concrete tips geven, maar probeer iets kwantitatiefs en/of financieels te doen.
  woensdag 18 februari 2015 @ 18:03:01 #73
436637 Classy_as_Pug
Who're you gonna call..
pi_149799954
Deze zomer ga ik mijn bachelor trade management asia afronden (hbo :@ ) met gemiddelde cijfers (7,5). Tijdens deze opleiding heb ik voor alle finance gerelateerde vakken een 8+ gehaald en heb me tijdens een semester in Singapore gefocused op finance and investments en daar dezelfde cijfers gehaald. Ik ben nu aan het kijken om via een schakeljaar RSM Msc F&I te gaan doen. En hoopte hier een reality check te krijgen van waar ik kan eindigen..

Zelf dacht ik in de richting van corporate finance van een multinational, maar graag verneem ik jullie kijk hierop. :)
pi_149832305
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 18:03 schreef Classy_as_Pug het volgende:
Deze zomer ga ik mijn bachelor trade management asia afronden (hbo :@ ) met gemiddelde cijfers (7,5). Tijdens deze opleiding heb ik voor alle finance gerelateerde vakken een 8+ gehaald en heb me tijdens een semester in Singapore gefocused op finance and investments en daar dezelfde cijfers gehaald. Ik ben nu aan het kijken om via een schakeljaar RSM Msc F&I te gaan doen. En hoopte hier een reality check te krijgen van waar ik kan eindigen..

Zelf dacht ik in de richting van corporate finance van een multinational, maar graag verneem ik jullie kijk hierop. :)
Ten eerste, als je even terug leest dan kan je lezen dat je met een hbo achtergrond in ieder geval niet in investment banking komt. Je moet toch echt vwo + wo + hoge cijfers hebben om kans te maken op een baan in investment banking. Vergeet niet dat het ontzettend competitive is.

Ten tweede, met TMA (alleen) kom je denk ik niet ver. Ik ken persoonlijk best veel mensen die TMA hebben gedaan en die zijn allemaal geëindigd in een Sushi restaurant (klinkt super gek maar ik meen het echt). Ik weet overigens niet wat hun cijfers waren etc.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Een master aan een universiteit is zeker weten een goed idee en zal je ook een uitstekende baan opleveren. Maar helaas zal dit niet in investment banking zijn.
pi_149842368
Investment Banking zit er inderdaad niet in. Mogelijk kan je bij kleine corporate finance boutiques aan de slag maar de grote bedrijven nemen echt bijna nooit mensen aan die via de HBO route willen binnenkomen. Maar zelfs die kleinere shops zijn moeilijk. Zeker met maar een 7.5 voor je HBO bachelor.

Een finance stage (iets van controller ofzo) binnen een multinational zou denk ik wel lukken. Maar daar gaat dit topic niet over en is heel ander werk dan I-banking.
pi_149957273
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 18:03 schreef Classy_as_Pug het volgende:
Deze zomer ga ik mijn bachelor trade management asia afronden (hbo :@ ) met gemiddelde cijfers (7,5). Tijdens deze opleiding heb ik voor alle finance gerelateerde vakken een 8+ gehaald en heb me tijdens een semester in Singapore gefocused op finance and investments en daar dezelfde cijfers gehaald. Ik ben nu aan het kijken om via een schakeljaar RSM Msc F&I te gaan doen. En hoopte hier een reality check te krijgen van waar ik kan eindigen..

Zelf dacht ik in de richting van corporate finance van een multinational, maar graag verneem ik jullie kijk hierop. :)
Probeer eerst de GMAT, maar eens te halen. Ongeveer 60-70% van de pre-master studenten behaald de GMAT (600+) niet en wordt daarom niet meer toegelaten tot de RSM. En met slechte vwo cijfers of een havo achtergrond is investment banking gewoon niet mogelijk. Er zijn genoeg studenten die wiskunde, econometrie of technische studies (L&R) cum laude afronden en ook deze ambitie hebben.

Mensen die vanuit de WO route willen instromen in investment banking zal ik eerst adviseren om te kijken of er nog econometrische vakken kunnen worden gevolgd of Finance & Investments met minimaal cumlaude (+- 8.3) te behalen. Dan zou je eventueel een kans hebben om te kunnen deelnemen aan het programma.

Het masterprogramma financial economics (ESE) zal ik niet volgen de master is inhoudelijk gewoon niet goed opgebouwd en dat weten recruiters ook.
pi_149957957
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 16:05 schreef Vincentkemper het volgende:
Het masterprogramma financial economics (ESE) zal ik niet volgen de master is inhoudelijk gewoon niet goed opgebouwd en dat weten recruiters ook.
Enige toelichting waarom de Financial Economics Msc van de ESE niet goed is? Stond in mijn geheugen bekend als een goede master voor I-Banking.
  maandag 23 februari 2015 @ 16:35:13 #78
256829 Sokz
Livin' the life
pi_149958092
rsm GMAT minimumeis maar 600 :o ?
pi_149958149
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 16:30 schreef Zonar109 het volgende:

[..]

Enige toelichting waarom de Financial Economics Msc van de ESE niet goed is? Stond in mijn geheugen bekend als een goede master voor I-Banking.
Dit programma heb ik zelf gevolgd en ik heb ook een accountancy master aan de RSM gedaan.

De studenten die het programma volgen zijn minder gemotiveerd dan studenten die de master Finance & Investments volgen. Inhoudelijk vond ik dat er teveel seminars zijn toegevoegd aan de master, inhoudelijk is het programma ook matig en lastiger op te vullen met ingewikkeldere vakken wat bij de (F&I) master volgens mij wel mogelijk is / was.
pi_149958179
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 16:35 schreef Sokz het volgende:
rsm GMAT minimumeis maar 600 :o ?
Voor top universiteiten moet je natuurlijk ook niet in Nederland zitten maar zoeken naar een buitenlandse universiteit. Maar hbo studenten halen vaak niet eens meer dan 550 dacht ik.
pi_150000705
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 16:05 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Het masterprogramma financial economics (ESE) zal ik niet volgen de master is inhoudelijk gewoon niet goed opgebouwd en dat weten recruiters ook.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je veronderstelt dat de BA F&I-master een grotere kans geeft op een carrière binnen I-banking dan de ESE FE-master.

Even wat statistiekjes erbij halen:

- Aantal masterstudenten ESE Economics & Business: 1.377
- Aantal masterstudenten RSM BA: 2.442

Hiervan doen 452 studenten de F&I-master (http://universitairemasters.nl/aantal-studenten/economie/). Cijfers over de FE-master aan de ESE heb ik niet, maar laten we een soortgelijk percentage pakken van 20% (452/2.442 = 18.5%), oftewel 275 master studenten. Alleen al op basis van vraag en aanbod zou een ESE diploma meer waard moeten zijn.

Met betrekking tot moeilijkheidsgraad (latere post):

Waar ik het mee eens ben is dat de ESE FE-master een (te) groot aanbod aan seminars kent, waarvan ik heb vernomen van sommige studenten dat een aantal seminars niet/minder uitdagend zijn (misschien ben jij daar 1 van). Dat betekent echter niet dat de hele master slecht is opgebouwd of niet uitdagend is. Met name de hardcore economische seminars binnen de FE-master, welke voor een gemiddelde bedrijfskunde-student niet te volgen zijn, kennen een hoge moeilijkheidsgraad, wat ook uit de gemiddelde cijfers is af te lezen.

Wat betreft de mogelijkheden tot het volgen van econometrische vakken. In mijn tijd volgde ik twee vakken samen met de QF-studenten, plus een extra keuzevak van de QF-master, dus de overlap is/was zeker aanwezig. Los daarvan werd ook gestimuleerd om met Matlab te werken en te leren programmeren, handig en vaak noodzakelijk voor je thesis (tenzij je een M&A-gerichte thesis schrijft), daar waar geloof ik de meeste F&I studenten hun onderzoek zelfs met SPSS kunnen uitvoeren.

Kort samengevat:

- Aanbod ESE FE-studenten < BA F&I-studenten
- Moeilijkheidsgraad FE > F&I

Ik heb dus sterk mijn twijfels of IB-recruiters de BA F&I-master hoger waarderen dan de ESE FE-master.
pi_150001042
Het niveau verschil tussen al die economische/finance studies is nihil en recruiters zien dat ook niet. De nadruk zal bij de ene studie wat meer op finance liggen en bij het andere wat meer op economie. Het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer.
pi_150002729
Edit

[ Bericht 36% gewijzigd door died1982 op 24-02-2015 20:01:36 ]
pi_150003130
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 19:15 schreef hattricker het volgende:
Het niveau verschil tussen al die economische/finance studies is nihil en recruiters zien dat ook niet. De nadruk zal bij de ene studie wat meer op finance liggen en bij het andere wat meer op economie. Het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer.
Oftewel, Quantitative Finance, Financial Economics en Finance & Investments zijn allemaal hetzelfde. Ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt.
Praktijk leert dat Econometrie > Economie > Management als het gaat om baankansen, met name binnen IB. Een QF-student met gemiddeld een 7 wordt eerder aangenomen dan een cum laude afgestudeerde BA-student, simpelweg omdat hardcore econometrie een veel hogere moeilijkheidsgraad heeft dan de invalshoek "management" binnen de finance (F&I)-master, welke wiskundig weinig voorstelt. In mindere mate geldt dit ook voor Economie, dat sterk gefundeerd is op Econometrie, versus BA.
pi_150003157
Edit
pi_150003164
Edit
pi_150003197
Er ging even iets mis, excuses!
  dinsdag 24 februari 2015 @ 21:01:52 #88
256829 Sokz
Livin' the life
pi_150006069
Ja maar RSM > ESE op de financial times rankings and thats all that counts :)
pi_150006670
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 19:59 schreef died1982 het volgende:

[..]

Oftewel, Quantitative Finance, Financial Economics en Finance & Investments zijn allemaal hetzelfde. Ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt.
Praktijk leert dat Econometrie > Economie > Management als het gaat om baankansen, met name binnen IB. Een QF-student met gemiddeld een 7 wordt eerder aangenomen dan een cum laude afgestudeerde BA-student, simpelweg omdat hardcore econometrie een veel hogere moeilijkheidsgraad heeft dan de invalshoek "management" binnen de finance (F&I)-master, welke wiskundig weinig voorstelt. In mindere mate geldt dit ook voor Economie, dat sterk gefundeerd is op Econometrie, versus BA.
De nadruk bij econometrie ligt op wiskunde/statistiek en dat is dus een ander soort studie dan al die economie/finance masters. Met een economie/finance master doel ik oa. op F&I en FE en je hebt nog verschillende varianten (op andere Nederlandse universiteiten) dat is dus allemaal hetzelfde. Persoon x is niet een betere kandidaat als hij FE gestudeerd ipv. F&I. Degelijke studies overigens, maar voor IB, wat extreem competitief is, is het wat simpel allemaal en zijn je kansen om binnen te komen klein tenzij je veel naast je studie heb gedaan.
pi_150009187
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 21:12 schreef hattricker het volgende:

[..]

De nadruk bij econometrie ligt op wiskunde/statistiek en dat is dus een ander soort studie dan al die economie/finance masters. Met een economie/finance master doel ik oa. op F&I en FE en je hebt nog verschillende varianten (op andere Nederlandse universiteiten) dat is dus allemaal hetzelfde. Persoon x is niet een betere kandidaat als hij FE gestudeerd ipv. F&I. Degelijke studies overigens, maar voor IB, wat extreem competitief is, is het wat simpel allemaal en zijn je kansen om binnen te komen klein tenzij je veel naast je studie heb gedaan.
Het komt op mij niet helemaal objectief over. De nadruk bij QF ligt op econometrie, dus wiskunde / statistiek. Bij FE ligt de nadruk op economie en de toepassing van econometrie en bij F&I ligt de nadruk vooral op management. Wat jij nu veronderstelt is dat economie en BA hetzelfde is.

Simpel voorbeeld, een vak als (Financial) Risk Management heeft binnen iedere variant een andere invalshoek, waarbij binnen QF de nadruk meer ligt op het ontwikkelen van kwantitatieve modellen waarmee risico wordt gemeten, FE focust zich vooral op het begrijpen van deze modellen en de toepassing ervan voor risicometing/beheersing en F&I kijkt meer naar de rol van Risk Management binnen een organisatie. En zo hebben alle drie de varianten een andere moeilijkheidsgraad.

Dit betekent idd niet dat automatisch een student x die FE studeert een betere kandidaat is voor IB dan een student van F&I, net zo goed als dat student x van QF niet automatisch een betere kandidaat hoeft te zijn. Echter, gemiddeld genomen is een economie-student wiskundig beter onderlegd dan een BA-student, wat binnen IB als een belangrijke asset wordt gezien. Dit verklaart waarom de voorkeur in de meeste gevallen naar een economie-student gaat t.o.v. een BA-student, ervan uitgaande dat ze beide aan dezelfde checklist voldoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door died1982 op 24-02-2015 22:08:35 ]
pi_150022130
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 21:57 schreef died1982 het volgende:

[..]

Het komt op mij niet helemaal objectief over. De nadruk bij QF ligt op econometrie, dus wiskunde / statistiek. Bij FE ligt de nadruk op economie en de toepassing van econometrie en bij F&I ligt de nadruk vooral op management. Wat jij nu veronderstelt is dat economie en BA hetzelfde is.

Simpel voorbeeld, een vak als (Financial) Risk Management heeft binnen iedere variant een andere invalshoek, waarbij binnen QF de nadruk meer ligt op het ontwikkelen van kwantitatieve modellen waarmee risico wordt gemeten, FE focust zich vooral op het begrijpen van deze modellen en de toepassing ervan voor risicometing/beheersing en F&I kijkt meer naar de rol van Risk Management binnen een organisatie. En zo hebben alle drie de varianten een andere moeilijkheidsgraad.

Dit betekent idd niet dat automatisch een student x die FE studeert een betere kandidaat is voor IB dan een student van F&I, net zo goed als dat student x van QF niet automatisch een betere kandidaat hoeft te zijn. Echter, gemiddeld genomen is een economie-student wiskundig beter onderlegd dan een BA-student, wat binnen IB als een belangrijke asset wordt gezien. Dit verklaart waarom de voorkeur in de meeste gevallen naar een economie-student gaat t.o.v. een BA-student, ervan uitgaande dat ze beide aan dezelfde checklist voldoen.
Ik heb zelf het programma gevolgd aan de ESE en het niveau is matig, mijn ervaringen berusten op het hoofdprogramma en de studenten die deelnemen aan het programma. Teveel studenten hebben het idee dat financial economics een goede studie is om ‘’investment banker’’ te worden, dat is het niet! En het toepassen econometrische modellen in de master financial economics, vind ik echt zwaar overdreven.

Op de RSM had je in het jaar dat ik mijn master daar volgende een grotere groep van internationale studenten en deze hebben nou eenmaal een beter niveau. De master F&I en Financial Economics zijn inderdaad veel te groot en daardoor is het behalen van hoge cijfers een must om een goede baan te kunnen vinden.

Wil je richting investment banking schakel dan richting econometrie en behaal daar goede cijfers, dan heb je een veel grotere kans dan met een economische/bedrijfskundige master.

Ps: Ik heb mijn bachelor aan de ESE gevolgd en niet aan de RSM, dus daarover doe ik geen uitspraken. Er zitten wel een aantal wiskunde vakken in de bachelor in de ESE, maar dat is van een heel ander niveau dan econometrie.

Onze meningen zullen blijven verschillen, maar econometrie biedt nou eenmaal een betere ingang dat staat voorop.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vincentkemper op 25-02-2015 11:18:17 ]
pi_150028927
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:33 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Ik heb zelf het programma gevolgd aan de ESE en het niveau is matig, mijn ervaringen berusten op het hoofdprogramma en de studenten die deelnemen aan het programma. Teveel studenten hebben het idee dat financial economics een goede studie is om ‘’investment banker’’ te worden, dat is het niet! En het toepassen econometrische modellen in de master financial economics, vind ik echt zwaar overdreven.

Is een persoonlijke ervaring, de mijne was anders. Drie kernvakken binnen FE worden/werden samen aangeboden met de econometrie master. Een vak als CF werd ook aangeboden aan TU-studenten van lucht-en ruimtevaarttechnologie. Enkele seminars bieden gelegenheid om met Matlab te leren programmeren met als doel econometrische modellen te testen voor financieel economische vraagstukken. Etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:33 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Op de RSM had je in het jaar dat ik mijn master daar volgende een grotere groep van internationale studenten en deze hebben nou eenmaal een beter niveau. De master F&I en Financial Economics zijn inderdaad veel te groot en daardoor is het behalen van hoge cijfers een must om een goede baan te kunnen vinden.

Deels eens! RSM heeft ongetwijfeld een betere presentatie omdat het zich als gerespecteerde B-school op de markt heeft gezet. Dat trekt inderdaad gemotiveerde studenten uit buitenland en een meer gestroomlijnd master-programma, waardoor de beleving anders is. Tegelijkertijd kan je ook de pech hebben dat je in een projectgroep zit met een HBO-marketing student van een veel lager niveau.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:33 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Wil je richting investment banking schakel dan richting econometrie en behaal daar goede cijfers, dan heb je een veel grotere kans dan met een economische/bedrijfskundige master.

Ps: Ik heb mijn bachelor aan de ESE gevolgd en niet aan de RSM, dus daarover doe ik geen uitspraken. Er zitten wel een aantal wiskunde vakken in de bachelor in de ESE, maar dat is van een heel ander niveau dan econometrie.

Helemaal eens! Econometrie is veruit de beste optie voor een ticket naar London. Tegelijkertijd ken ik veel gemotiveerde ESE mede-studenten die prima terecht zijn gekomen binnen IB in London (zowel M&A als S&T). Een maatstaf voor mij waren de selecties voor de workshops tijdens de I-Banking Cycle in R'dam en A'dam, waar een grotere groep ESE-studenten waren vertegenwoordigd dan F&I-studenten.

Uiteindelijk verschillen we helemaal niet zoveel van mening ;)
pi_150029016
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 14:01 schreef died1982 het volgende:

[..]

Is een persoonlijke ervaring, de mijne was anders. Drie kernvakken binnen FE worden/werden samen aangeboden met de econometrie master. Een vak als CF werd ook aangeboden aan TU-studenten van lucht-en ruimtevaarttechnologie. Enkele seminars bieden gelegenheid om met Matlab te leren programmeren met als doel econometrische modellen te testen voor financieel economische vraagstukken. Etc.

[..]

Deels eens! RSM heeft ongetwijfeld een betere presentatie omdat het zich als gerespecteerde B-school op de markt heeft gezet. Dat trekt inderdaad gemotiveerde studenten uit buitenland en een meer gestroomlijnd master-programma, waardoor de beleving anders is. Tegelijkertijd kan je ook de pech hebben dat je in een projectgroep zit met een HBO-marketing student van een veel lager niveau.

[..]

Helemaal eens! Econometrie is veruit de beste optie voor een ticket naar London. Tegelijkertijd ken ik veel gemotiveerde ESE mede-studenten die prima terecht zijn gekomen binnen IB in London (zowel M&A als S&T). Een maatstaf voor mij waren de selecties voor de workshops tijdens de I-Banking Cycle in R'dam en A'dam, waar een grotere groep ESE-studenten waren vertegenwoordigd dan F&I-studenten.

Uiteindelijk verschillen we helemaal niet zoveel van mening ;)
Met dit verhaal ben ik het inderdaad grotendeels eens! Beide masters bieden bij goede resultaten (7+) prima toegang tot een baan.

Het is gewoon lastig om binnen investment banking te komen, het is mogelijk maar je behoort gewoon maximaal te scoren.
pi_150029466
Gelukkig zijn er naast IB nog talloze andere opties om een mooie, wellicht zelfs veel interessantere carrière binnen de financiële industrie te bewandelen. Ik begrijp de fascinatie voor IB heel goed, vooral bij jongere studenten met relatief weinig ervaring, maar ik zal men vooral adviseren om je er niet teveel blind op staren wanneer de barriers to entry te hoog zijn.
pi_150097380
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 14:04 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Met dit verhaal ben ik het inderdaad grotendeels eens! Beide masters bieden bij goede resultaten (7+) prima toegang tot een baan.

Het is gewoon lastig om binnen investment banking te komen, het is mogelijk maar je behoort gewoon maximaal te scoren.
Ook mee eens. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 14:22 schreef died1982 het volgende:
Gelukkig zijn er naast IB nog talloze andere opties om een mooie, wellicht zelfs veel interessantere carrière binnen de financiële industrie te bewandelen. Ik begrijp de fascinatie voor IB heel goed, vooral bij jongere studenten met relatief weinig ervaring, maar ik zal men vooral adviseren om je er niet teveel blind op staren wanneer de barriers to entry te hoog zijn.
Welke opties doel je op? De meeste studenten ambiëren IB vanwege de exit opportunities (hedge fund, PE), niet vanwege het werk in IB zelf.
pi_150099561
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 00:05 schreef hattricker het volgende:

[..]

Ook mee eens. ;)

[..]

Welke opties doel je op? De meeste studenten ambiëren IB vanwege de exit opportunities (hedge fund, PE), niet vanwege het werk in IB zelf.
Klopt! Ik doel bijvoorbeeld op VC, wat in vergelijking met PE vaak minder "corporate" is en waar "human beings", ondernemerschap en disruptive innovation meer centraal staan t.o.v. cijfers, kantoorpolitiek en het optimaliseren van structuren. Los van het feit dat top VC firms net zo goed zeer hoge eisen stellen, is de selectie veel breder en kan je op verschillende manieren binnenkomen zolang je maar een goede en relevante track-record hebt, daar waar grof gezegd PE voornamelijk selecteert uit een pool van IB'ers en een handjevol consultants met een MBA.

De vraag of het interessanter is of niet is natuurlijk persoonlijk.
pi_150161653
Wie zit hier eigelijk echt in de investment banking en waar precies?
pi_150325937
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 22:53 schreef Statiegeld het volgende:
Wie zit hier eigelijk echt in de investment banking en waar precies?
Denk dat diegenen die in IB zitten niet zo 1,2,3 hun bank zullen opnoemen.

Zijn er al mensen die een IB summer internship bij een BB hebben bemachtigd? Na wat rondes te hebben verpest bij de BB's ben ik nu aan het kijken voor een M&A stage bij Big4 CF (waarbij PwC het hoogste lijkt te zitten kwa dealflow) of bij ABN/Rabo/ING. Welke zouden jullie aanraden als ik over een half jaar weer zou willen solliciteren bij een BB?
  zondag 8 maart 2015 @ 11:40:51 #99
417699 Zonar109
In America
pi_150414157
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:07 schreef Mister_XYZ het volgende:

[..]

Denk dat diegenen die in IB zitten niet zo 1,2,3 hun bank zullen opnoemen.

Zijn er al mensen die een IB summer internship bij een BB hebben bemachtigd? Na wat rondes te hebben verpest bij de BB's ben ik nu aan het kijken voor een M&A stage bij Big4 CF (waarbij PwC het hoogste lijkt te zitten kwa dealflow) of bij ABN/Rabo/ING. Welke zouden jullie aanraden als ik over een half jaar weer zou willen solliciteren bij een BB?
Hoever ben je gekomen in de rondes?

Binnen de big four hebben PWC en KPMG relatief een wat hogere dealflow. Maar qua deals zelf zijn ze erg vergelijkbaar.

Bij banken zoals ABN/ING/Rabo ga je wel iets meer richting de BB's toe qua cultuur en deal sizes.

Dus denk dat er, ceteris paribus, een kleine voorkeur is voor de banken. Maar denk dat dit niet heel veel gaat uitmaken.

Ik zou je aanraden om eerst je bij elk van deze kantoren aan te melden en kijken welke offers je uiteindelijk krijgt.
pi_150448378
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 11:40 schreef Zonar109 het volgende:

[..]

Hoever ben je gekomen in de rondes?

Binnen de big four hebben PWC en KPMG relatief een wat hogere dealflow. Maar qua deals zelf zijn ze erg vergelijkbaar.

Bij banken zoals ABN/ING/Rabo ga je wel iets meer richting de BB's toe qua cultuur en deal sizes.

Dus denk dat er, ceteris paribus, een kleine voorkeur is voor de banken. Maar denk dat dit niet heel veel gaat uitmaken.

Ik zou je aanraden om eerst je bij elk van deze kantoren aan te melden en kijken welke offers je uiteindelijk krijgt.
Ik had 1 eerste en 1 laatste ronde die net niet goed genoeg waren. Ik heb al een offer liggen bij 1 van de big 4 CF en bij 1 van ABN/ING/Rabo (aangezien ik wist dat een offer krijgen bij de BB's niet vanzelfsprekend zou zijn, heb ik ook gesolliciteerd bij deze kantoren). Vandaar dat ik mij afvroeg welke gewenster zou zijn in de ogen van BB's in Londen.
  maandag 9 maart 2015 @ 11:48:13 #101
417699 Zonar109
In America
pi_150454710
Zou dan voor de stage bij de banken kiezen.

In de ogen van de BB's zal het niet heel veel uitmaken. Maar denk dat je meer gaat leren bij een bank dan bij een big 4.

Komt met name omdat je bij de banken toch vaker slimmere/meer gemotiveerde mensen tegenkomt dan bij een Big four en de cultuur dichter bij een Londense BB zit.

Ook ooit stage gelopen bij een big Four CF afdeling en moest zeggen dat toch wel vaak de faalstudentjes hier terecht kwamen.

Succes!
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:18:24 #102
436637 Classy_as_Pug
Who're you gonna call..
pi_151679680
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 16:38 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Voor top universiteiten moet je natuurlijk ook niet in Nederland zitten maar zoeken naar een buitenlandse universiteit. Maar hbo studenten halen vaak niet eens meer dan 550 dacht ik.
Gmat binnen met een unofficial score van 730 :7
pi_152344778
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:57 schreef Novermars het volgende:

[..]

Nee. De crisis is veroorzaakt doordat mensen hun hypotheek niet meer konden betalen omdat de huizenprijzen gestopt waren met stijgen. De quants hebben sommige bedrijven geruïneerd door bepaalde risico's niet goed in te schatten. Maar zelfs de quants zijn overgeleverd aan de markt.
Dit is wel heel erg kort door de bocht. Dit is een van de redenen. Feit is dat de crisis oversloeg naar de reële economie omdat, aan de ene kant, Lehman Brothers zo een ontzettend hoge leverage ratio had, waardoor een kleine verslechtering op de balans al zou leiden tot een enorme stijging van de rente en dat gebeurde doordat al die mortgage asset backed securities waardeloos werden > dus Lehman viel om. Aan de andere kant hadden we AIG, waar Joe Cassano doodleuk al die toxische CDO's verzekerde omdat die toch triple AAA werden gerated (door Moody's, S&P omdat zij betaald werden door banken en het werkelijke risico ook niet in de gaten hadden) en door derivaten moest hij in het geval van het omvallen niet alleen de investeerder van die CDO betalen maar ook alle mensen die daarop hadden gewed. En dit is echt heel globaal, vrij lastig dus om een bepaalde oorzaak aan te wijzen. Daarnaast werden er idd ook normaal verdelingen aangenomen waar verdelingen met dikkere staarten meer op hun plaats waren etc.

Maar als we echt naar de bron kijken dan waren het idd de hypotheken, maar als moody's en S&P die producten normaal hadden beoordeeld dan waren de problemen wellicht veel minder. Als die toxische producten werden verboden waren de problemen minder. Als die loan sharks werden aangepakt, die werden aangemoedigd door de ibanks omdat ze op dit soort leningen verreweg de grootste marges haalden, dan waren de problemen minder. Wat is dan precies de oorzaak van de crisis, lastig te zeggen toch?

[ Bericht 8% gewijzigd door Adelovici op 06-05-2015 21:07:35 ]
pi_152345271
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 19:59 schreef died1982 het volgende:

[..]

Een QF-student met gemiddeld een 7 wordt eerder aangenomen dan een cum laude afgestudeerde BA-student, simpelweg omdat hardcore econometrie een veel hogere moeilijkheidsgraad heeft dan de invalshoek "management" binnen de finance (F&I)-master, welke wiskundig weinig voorstelt. In mindere mate geldt dit ook voor Economie, dat sterk gefundeerd is op Econometrie, versus BA.
Als ik uit mijn ervaringen spreek is dit echt gelul (heb zelf ectrie gedaan). Vaak zijn cum laude bedrijfskundigen veel meer gedreven om een baan binnen ibanking te bemachtigen dan een econometrist. De studie en resultaten zijn mooie manieren om een gesprek te bemachtigen en dat lukt je met cum laude bedrijfskunde ook. Daarna begin je gewoon weer op nul en hechten ze er vaak meer waarde aan hoe enthousiast je bent en op de hoogte bent van actuele ontwikkelen dan hoeveel je weet van waarderen, want dat is namelijk echt geen rocket science. Bovendien is een bedrijfskundige met een stage in banking meer waard dan een econometrist (als je gaat voor functie binnen corporate finance).
pi_152573974
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 21:02 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Als ik uit mijn ervaringen spreek is dit echt gelul (heb zelf ectrie gedaan). Vaak zijn cum laude bedrijfskundigen veel meer gedreven om een baan binnen ibanking te bemachtigen dan een econometrist. De studie en resultaten zijn mooie manieren om een gesprek te bemachtigen en dat lukt je met cum laude bedrijfskunde ook. Daarna begin je gewoon weer op nul en hechten ze er vaak meer waarde aan hoe enthousiast je bent en op de hoogte bent van actuele ontwikkelen dan hoeveel je weet van waarderen, want dat is namelijk echt geen rocket science. Bovendien is een bedrijfskundige met een stage in banking meer waard dan een econometrist (als je gaat voor functie binnen corporate finance).
Dit klopt gewoon als een bus. Dat je sowieso econometrie gedaan moet hebben om binnen te komen is gewoon gelul, ik heb zelf meerdere interviews gehad in the City en loop nu stage bij (volgens mij de enige pure zakenbank in NL) Kempen & Co. Motivatie en affiniteit met het hele CF of S&T gebeuren is heel belangrijk.

Achtergrond: BSc Technische Bedrijfskunde Technische Universiteit Eindhoven,
pre-master Econometrie in Rotterdam, aankomend MSc Finance & Investments aan RSM.
pi_155770257
goedendag mannen,

weet niet of het nog leefd in dit topic maar probeer toch iets te vragen.
ik zit nu in 5 HAVO en wou de kant van i-banking ingaan.
nu las ik dat een VWO een must is.(?) ik wou zowiezo al examen economie en wiskunde op vwo niveau gaan doen. en dan 1 jaar hbo-p om vervolgens mijn bachelor op de uni bij mij in de buurt te volgen en een master op de rsm. nu wou ik jullie advies horen, wat ik het beste zou kunnen doen.
gemiddelde op havo is 7.6 zonder al te veel inzet.

groeten en bij voorbaat dank.
pi_155770515
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:33 schreef M-townGangster het volgende:

[..]

Dit klopt gewoon als een bus. Dat je sowieso econometrie gedaan moet hebben om binnen te komen is gewoon gelul, ik heb zelf meerdere interviews gehad in the City en loop nu stage bij (volgens mij de enige pure zakenbank in NL) Kempen & Co. Motivatie en affiniteit met het hele CF of S&T gebeuren is heel belangrijk.

Achtergrond: BSc Technische Bedrijfskunde Technische Universiteit Eindhoven,
pre-master Econometrie in Rotterdam, aankomend MSc Finance & Investments aan RSM.
Als je een pre-master econometrie doet, is het dan niet logisch dat je ook een econometrie master doet ipv een bedrijfskunde master?
pi_155770628
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:07 schreef Jesta het volgende:
goedendag mannen,

weet niet of het nog leefd in dit topic maar probeer toch iets te vragen.
ik zit nu in 5 HAVO en wou de kant van i-banking ingaan.
nu las ik dat een VWO een must is.(?) ik wou zowiezo al examen economie en wiskunde op vwo niveau gaan doen. en dan 1 jaar hbo-p om vervolgens mijn bachelor op de uni bij mij in de buurt te volgen en een master op de rsm. nu wou ik jullie advies horen, wat ik het beste zou kunnen doen.
gemiddelde op havo is 7.6 zonder al te veel inzet.

groeten en bij voorbaat dank.
Het is een beetje zo dat die gasten daar alleen interesse hebben in, zeg maar, de top ~ 3% beste/slimste/meest excellente studenten. Als je havo doet is dat een indicatie dat je al niet eens bij de top 20% van Nederland behoort, dus dan zit een top bulge bracket er niet echt in inderdaad.
  † In Memoriam † woensdag 2 september 2015 @ 21:33:31 #109
230491 Zith
pls tip
pi_155771057
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:07 schreef Jesta het volgende:

gemiddelde op havo is 7.6 zonder al te veel inzet.

Waarom zet je jezelf niet beter in?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_155771263
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:33 schreef Zith het volgende:

[..]

Waarom zet je jezelf niet beter in?
niet gemotiveerd, wist niet wat ik wou doen.

maar wat ik begrijp is dat het een no-go is met een havo diploma, ook al hebje nevenactiviteiten die niemand heeft, denk aan 2jaar in dienst bij de korps commando troepen. wat toch laat zien datje discipline etc. hebt?

thanks!
pi_155771943
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:39 schreef Jesta het volgende:

[..]

niet gemotiveerd, wist niet wat ik wou doen.

maar wat ik begrijp is dat het een no-go is met een havo diploma, ook al hebje nevenactiviteiten die niemand heeft, denk aan 2jaar in dienst bij de korps commando troepen. wat toch laat zien datje discipline etc. hebt?

thanks!
Ga gewoon je best doen op je opleidingen en doe dingen die je leuk/interessant vind, dan kan je altijd zien waar het schip strand. Feit is wel dat je inderdaad met havo al min of meer kansloos bent. Gelukkig hoef je ook zeker niet per sé bij een top IB te werken om een interessante financiële carriere te maken.
pi_155824993
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:15 schreef ulq het volgende:

[..]

Als je een pre-master econometrie doet, is het dan niet logisch dat je ook een econometrie master doet ipv een bedrijfskunde master?
Misschien wel, misschien niet. Ik heb tijdens die pre-master ook stage gelopen (6 maanden bij Kempen) en heb daar nuttige inzichten verkregen. Uiteindelijk gaat het om je totale CV, bij mij is studie daar eigenlijk maar een klein onderdeel van en ben er bij sollicitaties nog nooit naar gevraagd.
  zaterdag 5 september 2015 @ 06:19:17 #113
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_155834170
nog mensen met hun CFA bezig?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_155860150
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:42 schreef M-townGangster het volgende:

[..]

Misschien wel, misschien niet. Ik heb tijdens die pre-master ook stage gelopen (6 maanden bij Kempen) en heb daar nuttige inzichten verkregen. Uiteindelijk gaat het om je totale CV, bij mij is studie daar eigenlijk maar een klein onderdeel van en ben er bij sollicitaties nog nooit naar gevraagd.
Ja oké dat standaard verhaal snap ik :P

Ik vroeg me alleen af of je wel aan die pre-master begon met het idee om daarna de destbetreffende master te doen? Aangezien alleen een pre-master me redelijk nutteloos lijkt? Of is het zo dat je het min of meer kunt gebruiken als 'diploma' om te laten zien dat je na afronding over dezelfde essentiële kennis beschikt als een Bsc Econometrie student?
  dinsdag 29 september 2015 @ 12:43:40 #115
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156470531
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 06:19 schreef One_conundrum het volgende:
nog mensen met hun CFA bezig?
:W Blijkbaar een prerequisite in veel equity research jobs.
  dinsdag 29 september 2015 @ 12:50:40 #116
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_156470696
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 06:19 schreef One_conundrum het volgende:
nog mensen met hun CFA bezig?
Ik overweeg met mijn CAIA te starten. Aardig gerelateerd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_156630413
Ik ben deze week spastisch aan het nadenken over mijn toekomst, waaronder master en baan perspectief.

Dus wil graag meerdere mogelijkheden bekijken, puur ter informatie.

Stel je bent 22 nu, bijna klaar met studie Economie. Zou het dan verstandig zijn om een pre-master econometrie te doen en eventueel een master er na te doen en in de tussentijd proberen een internship te krijgen? Ik heb het niet per se over een interview krijgen, maar over carriere perspectief. Eerder werd hier genoemd dat je toch weer op 0 begint?

Voor IB.

Verder vroeg ik me af of wellicht interns op dit forum wat kunnen delen qua interview vragen? Ik heb een offer voor een internship gekregen voor een HFT en daar dus meerdere interviews gehad maar ik heb zo het idee dat dit nogal verschilt.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 10:56:08 #118
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156635927
Gewoon doen wat je leuk vind. Ik weet dat in dit topic (en op fok) erg de nadruk wordt gelegd op zoveel mogelijk beta maar in mijn ervaring kom je vaak wel binnen als je echt enthousiast over het "I'bank beroep" bent.

Edit: specifiek voor hft geen idee, maar je zal altijd vragen krijgen als waarom [insert job], waarom [insert bedrijf], noem je zwakke punten, noem een situatie waarin alles misliep (en wat heb je er aan gedaan om het te verhelpen/wat heb je ervan geleerd) etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sokz op 06-10-2015 13:04:26 ]
pi_156640879
Waarom geforceerd een master econometrie doen? Doe gewoon wat je leuk vindt en doe je best.

Ik denk dat het voordeel van econometrie de analytische basis is die in je bachelor gelegd wordt. Dat ga je niet inhalen met alleen een (pre-)master. En de technieken uit zo'n master ga je volgens mij ook nooit in je werkende leven gebruiken. Dan lijkt mij de waarde van een econometrie master na een economie bachelor niet heel erg veel.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_156651360
Bedankt voor de reacties.

Ben het eigenlijk vooral met je eens wimjongil, ik voel me eigenlijk als een kat in het nauw die rare sprongen maakt.

De afgelopen week vliegt er van alles door me heen over mijn toekomst. Ik had gedurende mijn studie een eigen online business die wel lekker liep maar dat is nu helaas voorbij. Daardoor heb ik eigenlijk 3 dan wel 4 jaar lang niet over mijn toekomst nagedacht. Ik dacht altijd easy peazy ik kom er wel, maar nu ben ik toch een stuk pessimistischer geworden en besef ik me hoever ik achterloop bij de gewone student.

Om die reden kreeg ik het spaans benauwd en probeer ik nu spastisch zoveel mogelijk informatie te vergaren. Echter heb ik het idee dat ik niet verder kom. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit uberhaubt een interview zal krijgen voor een IB. Ik heb welliswaar de HFT internship offer, maar vraag me echt af wat ik daar realistisch aan heb.

[ Bericht 14% gewijzigd door JVHJ op 06-10-2015 21:47:03 ]
pi_156668961
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 21:41 schreef JVHJ het volgende:
Bedankt voor de reacties.

Ben het eigenlijk vooral met je eens wimjongil, ik voel me eigenlijk als een kat in het nauw die rare sprongen maakt.

De afgelopen week vliegt er van alles door me heen over mijn toekomst. Ik had gedurende mijn studie een eigen online business die wel lekker liep maar dat is nu helaas voorbij. Daardoor heb ik eigenlijk 3 dan wel 4 jaar lang niet over mijn toekomst nagedacht. Ik dacht altijd easy peazy ik kom er wel, maar nu ben ik toch een stuk pessimistischer geworden en besef ik me hoever ik achterloop bij de gewone student.

Om die reden kreeg ik het spaans benauwd en probeer ik nu spastisch zoveel mogelijk informatie te vergaren. Echter heb ik het idee dat ik niet verder kom. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit uberhaubt een interview zal krijgen voor een IB. Ik heb welliswaar de HFT internship offer, maar vraag me echt af wat ik daar realistisch aan heb.
De gewone student heeft geen online business die lekker loopt. Er zijn een paar studenten die cum laude slagen, drie eigen bedrijven bezitten, vijftien IB/strategy consultancy stages hebben gelopen etc., maar het grootste gedeelte zit daar ver onder. Dat je een offer bij een HFT hebt gekregen, toont ook wel aan dat je niet kansloos bent op de arbeidsmarkt.

Heb je tijdens je bachelor carrière evenementen van de studieverenigingen bijgewoond? Waarom wil je zo graag IB in? Wat voor andere mogelijkheden heb je onderzocht?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_156681452
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen evenementen bijgewoond behalve gastcolleges van werknemers van verschillende bedrijven, shell, tomtom, etc. Ik denk dat ik IB zo interessant vind omdat het de beste van de beste trekt en je met grote projecten uiteindelijk bezig bent. Kan ook zijn dat het naïviteit en hebzucht is, iets waar ik niet trots op ben maar wel helaas zo voel.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:04:53 #123
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156686496
Niemand wordt M&A / ECM analyst omdat het zo'n leuk werk is hoor; denk dat leeuwendeel dit ambieert door de leercurve, cv(roem/exit mogelijkheden) en waarschijnlijk >80% dat applied doet dat puur en alleen voor de centen.

Die 80% prikken ze redelijk rap doorheen in interviews.

Maw vraag je eerst af wat elke discipline binnen het ibanking doet en wat je leuk lijkt.
pi_156758667
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:52 schreef wimjongil het volgende:
Waarom geforceerd een master econometrie doen? Doe gewoon wat je leuk vindt en doe je best.

Ik denk dat het voordeel van econometrie de analytische basis is die in je bachelor gelegd wordt. Dat ga je niet inhalen met alleen een (pre-)master. En de technieken uit zo'n master ga je volgens mij ook nooit in je werkende leven gebruiken. Dan lijkt mij de waarde van een econometrie master na een economie bachelor niet heel erg veel.
Ja, maar het idee met zo'n premaster is dus juist dat je de analytische/wiskundige skills die je als Bsc student economie nog niet hebt geleerd in één á twee jaar bijleert. Als je het in Rotterdam doet (bsc economie->msc econometrie) moet je eerst in je derde jaar al 4 ectrie vakken volgen en vervolgens nog een heel jaar 60 ects aan vakken volgen als pre-master. Maar dan zit je dus wel op hetzelfde level als een bsc econometrie student.
pi_156760823
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 09:49 schreef ulq het volgende:

[..]

Ja oké dat standaard verhaal snap ik :P

Ik vroeg me alleen af of je wel aan die pre-master begon met het idee om daarna de destbetreffende master te doen? Aangezien alleen een pre-master me redelijk nutteloos lijkt? Of is het zo dat je het min of meer kunt gebruiken als 'diploma' om te laten zien dat je na afronding over dezelfde essentiële kennis beschikt als een Bsc Econometrie student?
Ik moet zeggen dat ik toen nog erg twijfelde, ik vond mezelf na 3 jaar bachelor nog niet klaar voor een master en wilde sowieso mijn CV verbeteren. Uiteindelijk voor Finance & Investments gekozen.
pi_156791240
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 06:19 schreef One_conundrum het volgende:
nog mensen met hun CFA bezig?
Ik niet meer, net level 3 gehaald. :)
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 00:23:14 #127
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156795514
Grats :) ! Ook je charter al of nog niet die 4 jaar experience? Hoelang gemiddeld per examen gestudeerd? Iedereen die ik spreek heeft het over 300u/examen maar ik heb wellicht alwel 100'en vragen gezien van alle levels en ik kan me niet voorstellen dat je daar zoveel tijd mee kwijt bent :P
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:45:05 #128
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_156805434
Goed bezig. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar je komt het bij elke vacature tegen hier. Doe 1 in December
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_156819827
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 00:23 schreef Sokz het volgende:
Grats :) ! Ook je charter al of nog niet die 4 jaar experience? Hoelang gemiddeld per examen gestudeerd? Iedereen die ik spreek heeft het over 300u/examen maar ik heb wellicht alwel 100'en vragen gezien van alle levels en ik kan me niet voorstellen dat je daar zoveel tijd mee kwijt bent :P
Thanks! Ja charter is ook binnen. Stages telden gelukkig ook mee. Aantal uur liep per level denk ik. Level 2 was veel stof en level 3 zat wel wat extra effort in omdat ik niet wilde falen op de open vragen.
Level 1 ~ 200
Level 2 ~ 250
Level 3 ~ 300

Ga jij ook Level 1 doen?
  donderdag 15 oktober 2015 @ 10:47:29 #130
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156847629
Nu een scholarship voor de examens dus begin in Juni met 1 ja. :)

In ander nieuws: Basjkorv heeft de I'bank business ook achter zich gelaten. :7

pi_156918003


[ Bericht 100% gewijzigd door Alxander op 19-10-2015 21:41:37 ]
pi_157327263
Zijn er nog mensen aan het solliciteren voor een zomerstage? Ik wil graag de testen oefenen. Heeft iemand hier toevallig wat oefenmateriaal? Bedankt!
  donderdag 5 november 2015 @ 11:19:25 #133
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_157331552
koop ' het psygolohisvch onderzoek' , van wim bloemers
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  maandag 9 november 2015 @ 14:51:09 #134
256829 Sokz
Livin' the life
pi_157425572
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 september 2015 12:50 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik overweeg met mijn CAIA te starten. Aardig gerelateerd.
Wellicht interessant: http://www.lseaic.com/ ; wij gaan er waarschijnlijk met een groep heen.
  maandag 9 november 2015 @ 17:37:54 #135
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_157428950
quote:
99s.gif Op maandag 9 november 2015 14:51 schreef Sokz het volgende:

[..]

Wellicht interessant: http://www.lseaic.com/ ; wij gaan er waarschijnlijk met een groep heen.
Thanks! Ik zal het even doorlezen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_157746445
Ik vind het lastig om een cover letter te schrijven, omdat ik nog geen ervaring in de financiële wereld heb. Ik ben een tweedejaars econometrie student(7.4 gemiddeld) die jaarvertegenwoordiger is, student assistent is (geven van de practica van wiskunde) en nog een formele commissie heeft gedaan. Maar dat is eigenlijk alles. Ik heb in mijn netwerk eigenlijk niemand zitten die een functie heeft in de top van de financiële wereld. Heeft iemand enig idee hoe ik de stap naar de Investment Banks kan maken? Of kan ik me beter eerst focussen op een stage bij een bank in Nederland?
pi_157873767
Ik heb het één en ander opgezocht over de salarissen van investment bankers en ik moet zeggen dat de verschillen tussen investment bankers enerzijds en management consultants en advocaten anderzijds een stuk minder groot is dan gedacht, zowel in Amerika als in Nederland.

Waar komt het idee dat investment bankers wat salarissen betreft iedereen ruimschoots overtreffen vandaan?
  zaterdag 28 november 2015 @ 02:37:53 #138
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_157875295
bonussen
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_158120258
Denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat banken er minder goed in slagen om buiten de publiciteit te blijven. Banken krijgen overal de schuld van en advocatenkantoren een stuk minder.
Play hard, go pro.
pi_158124071
De meeste mensen die IB willen worden doen dat vanwege de exit opportunities (PE en HF) en die zijn zeer lucratief.
pi_158124148
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 19:58 schreef ibri het volgende:
Ik vind het lastig om een cover letter te schrijven, omdat ik nog geen ervaring in de financiële wereld heb. Ik ben een tweedejaars econometrie student(7.4 gemiddeld) die jaarvertegenwoordiger is, student assistent is (geven van de practica van wiskunde) en nog een formele commissie heeft gedaan. Maar dat is eigenlijk alles. Ik heb in mijn netwerk eigenlijk niemand zitten die een functie heeft in de top van de financiële wereld. Heeft iemand enig idee hoe ik de stap naar de Investment Banks kan maken? Of kan ik me beter eerst focussen op een stage bij een bank in Nederland?
Ik zou voor een stage gaan tussen het derde jaar en de master omdat je het jaar daarop dan kan beginnen. Probeer er eerst achter te komen welke afdeling je het interessants lijkt. Focus daar vervolgens op in je motivatiebrief/sollicitatie.

Waar studeer je econometrie?
pi_158149330
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 09:53 schreef Quantise het volgende:

[..]

Ik zou voor een stage gaan tussen het derde jaar en de master omdat je het jaar daarop dan kan beginnen. Probeer er eerst achter te komen welke afdeling je het interessants lijkt. Focus daar vervolgens op in je motivatiebrief/sollicitatie.

Waar studeer je econometrie?
Mij lijkt equity research het interessants, omdat je dan veel bezig bent met het analyseren van bedrijven en modellen maakt hoe die bedrijven gaan groeien over een x aantal jaar.
Ik studeer econometrie in Groningen
  donderdag 10 december 2015 @ 16:23:06 #143
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_158152704
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:35 schreef ibri het volgende:

[..]

Mij lijkt equity research het interessants, omdat je dan veel bezig bent met het analyseren van bedrijven en modellen maakt hoe die bedrijven gaan groeien over een x aantal jaar.
Ik studeer econometrie in Groningen
Probeer in de vakantie TKP. lang niet iedereen weet dat die best groot zijn en in GRoningen zitten. Ook leuk voor je CV, en mooie stap naar grotere stage verderop
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  donderdag 10 december 2015 @ 22:56:10 #144
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158162774
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:35 schreef ibri het volgende:

[..]

Mij lijkt equity research het interessants, omdat je dan veel bezig bent met het analyseren van bedrijven en modellen maakt hoe die bedrijven gaan groeien over een x aantal jaar.
Ik studeer econometrie in Groningen
Sell-side ER is minder though. :P
pi_158167055
quote:
99s.gif Op donderdag 10 december 2015 22:56 schreef Sokz het volgende:

[..]

Sell-side ER is minder though. :P
Het is toch bijna onmogelijk om direct na het afstuderen te werken in the buy-side?
  vrijdag 11 december 2015 @ 12:14:43 #146
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158169413
Zie het wel eens gebeuren maar inderdaad niet gebruikelijk.
pi_158175184
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 16:23 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Probeer in de vakantie TKP. lang niet iedereen weet dat die best groot zijn en in GRoningen zitten. Ook leuk voor je CV, en mooie stap naar grotere stage verderop
Moet je wel bij TKPi zitten. ;)
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159428731
quote:
6s.gif Op maandag 12 oktober 2015 21:36 schreef Rejected het volgende:

[..]

Ik niet meer, net level 3 gehaald. :)
Kan je iets vertellen over je certificaten?
(Waarom) vergroot het je kans om een baan in IB te krijgen?
Heb je echt dingen geleerd of vond je het tijdverspilling?
pi_159435226
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 01:41 schreef krullendhaar het volgende:

[..]

Kan je iets vertellen over je certificaten?
(Waarom) vergroot het je kans om een baan in IB te krijgen?
Heb je echt dingen geleerd of vond je het tijdverspilling?
MSc Finance achtergrond en vooral veel geleerd op accounting gebied. Je wordt net iets handiger in derivaten berekenen.
Voor de rest leer je niet heel veel extra.

Met alleen een CFA vergroot het je kans op IB niet. Werkervaring + CFA voegt wel wat toe.
Je moet dan vooral denken aan Equity Research en Portfolio management.
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:10:45 #150
256829 Sokz
Livin' the life
pi_159439254
Heb het gevoel dat CFA in New York meer gewaardeerd wordt dan in London :P
pi_159441616
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 13:00 schreef Rejected het volgende:

[..]

MSc Finance achtergrond en vooral veel geleerd op accounting gebied. Je wordt net iets handiger in derivaten berekenen.
Voor de rest leer je niet heel veel extra.

Met alleen een CFA vergroot het je kans op IB niet. Werkervaring + CFA voegt wel wat toe.
Je moet dan vooral denken aan Equity Research en Portfolio management.
Ik studeer momenteel econometrie en heb een beetje snel gekeken naar die CFA certificaten en ik zie zelf niet in waarom een CFA certificaat naast mijn econometrie opleiding waarde toevoegd.
Ik spreek niet alleen over IB, maar gewoon in het algemeen.
Zo'n certificaat-opleiding volg je toch naast je part time baan of kan je hem ook voltijd volgen?

Weer even over IB, ik denk dat je dan het best voor je MBA kan gaan, als die mogelijkheid bestaat.
De vraag is dan: Waar volg je die opleiding? Ik heb het gevoel dat amerikanen neerkijken op Europese diploma's. Daarmee bedoel ik dat een MBA aan een Nederlandse universiteit mij niet echt een slim idee lijkt (of heb ik het mis?). Helaas kom je niet zo 1,2,3 binnen bij Harvard o.i.d.
Persoonlijk spreek Private Equity mij erg aan, maar van wat ik begrijp komen de meeste mensen daar terecht via IB. Dat lijkt mij erg moeilijk concurreren als ik geen werkervaring heb bij dergelijke bedrijven.
  woensdag 27 januari 2016 @ 22:07:43 #152
256829 Sokz
Livin' the life
pi_159452158
Geen MBA doen voordat je werkervaring hebt opgedaan. Sowieso is msc + MBA beetje dubbelop imo :P Denk dat je HBS etc ook alleen binnenkomt als je al werkervaring hebt. CFA is alleen zelfstudie en een 6 uurs examen per level.

Als PE je doel is inderdaad de IBD weg volgen. Eerst dat twee jaar en dan eens rondneuzen wat voor opties je hebt. De echte echte echte topscholars kunnen het direct bij de grote shops proberen die kunnen miss de twee jaar IBD overslaan.
pi_161550607
Wat een geweldig topique. Maar ik zie aan de datum wel redelijk dood? Waar zijn alle mensen naartoe?!

Alles even teruggelezen. Ik heb niet zo heel lang geleden een passie ontwikkeld voor finance en m&a. Mijn studie loopt binnenkort af dus redelijk laat. Binnenkort gesprekken met PE firms, NLse banken en M&A boutiques voor stages, wellicht zelfs nog later dit jaar aanmelden bij Londense IBs. Zin an!

[ Bericht 1% gewijzigd door Explorator op 20-04-2016 00:12:48 ]
pi_161561117
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 15:06 schreef Explorator het volgende:
Wat een geweldig topique. Maar ik zie aan de datum wel redelijk dood? Waar zijn alle mensen naartoe?!

Alles even teruggelezen. Ik heb niet zo heel lang geleden een passie ontwikkeld voor finance en m&a. Mijn studie loopt redelijk af dus redelijk laat. Binnenkort gesprekken met PE firms, NLse banken en M&A boutiques voor stages, wellicht zelfs nog later dit jaar aanmelden bij Londense IBs. Zin an!
Zie dat je FE doet, wat zijn je bsc / msc cijfers als ik vragen mag dat je die interviews hebt weten te krijgen?
Play hard, go pro.
pi_161566327
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 21:46 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Zie dat je FE doet, wat zijn je bsc / msc cijfers als ik vragen mag dat je die interviews hebt weten te krijgen?
Ik heb het idee dat er holistisch wordt gekeken: cijfers, nevenactiviteiten, motivatie/interesse etc.

Verder Bsc sterk, Msc vooralsnog cum laude.

Zit je zelf aan Erasmus/wil je iets doen binnen een IB?
pi_170019822
http://www.politico.eu/ar(...)-is-sweating-brexit/

Zie de laatste tijd wel erg veel van dergelijke artikelen. Londen lijkt wel echt rap minder aantrekkelijk te zullen worden als finance stad.
pi_170022430
Het lijkt me ook moeilijker om als Nederlander na de Brexit in Londen aan de slag te gaan, qua visum. Hoe lastig is het eigenlijk om op Wall Street te beginnen? Is het makkelijk om aan te tonen dat er geen vergelijkbare versie van jou met een Amerikaans paspoort rondloopt?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_170022861
quote:
5s.gif Op woensdag 5 april 2017 17:15 schreef wimjongil het volgende:
Het lijkt me ook moeilijker om als Nederlander na de Brexit in Londen aan de slag te gaan, qua visum. Hoe lastig is het eigenlijk om op Wall Street te beginnen? Is het makkelijk om aan te tonen dat er geen vergelijkbare versie van jou met een Amerikaans paspoort rondloopt?
Volgens mij moet je dat sowieso niet willen. Ik hoor altijd dat je in NY (nog) meer uren werkt, nog minder verantwoordelijkheid hebt en nog meer iemands monkey-bitch bent. Terwijl dat sowieso al het geval is.
pi_170059928
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 17:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Volgens mij moet je dat sowieso niet willen. Ik hoor altijd dat je in NY (nog) meer uren werkt, nog minder verantwoordelijkheid hebt en nog meer iemands monkey-bitch bent. Terwijl dat sowieso al het geval is.
Maar je krijgt wel meer betaald geloof ik. En je zit in NY. :7
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_170193259
quote:
5s.gif Op woensdag 5 april 2017 17:15 schreef wimjongil het volgende:
Het lijkt me ook moeilijker om als Nederlander na de Brexit in Londen aan de slag te gaan, qua visum. Hoe lastig is het eigenlijk om op Wall Street te beginnen? Is het makkelijk om aan te tonen dat er geen vergelijkbare versie van jou met een Amerikaans paspoort rondloopt?
Valt wel mee, meeste shops sponsoren visa.

VS is een loterij voor de H1B met ongeveer een ~1/3 kans dat het lukt geloof ik. Qua vergelijkbare versie van je: ze mikken gewoon een radioclipje ergens op een onbekend station, waar ze dan geen reacties op krijgen, behalve die van jou, en daarmee tonen ze aan dat er niemand in het binnenland beschikbaar was.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 15:09 schreef Kaas- het volgende:
http://www.politico.eu/ar(...)-is-sweating-brexit/

Zie de laatste tijd wel erg veel van dergelijke artikelen. Londen lijkt wel echt rap minder aantrekkelijk te zullen worden als finance stad.
Eerst zien dan geloven, ken weinig bankers/PE boys die zin hebben om naar Frankfurt of Dublin te gaan. Parijs zou eventueel nog kunnen. Amsterdam gaat niet door. Zou verder niet weten welke steden in aanmerking komen.
pi_170401624
Beste fokkers,

Ik zit momenteel in mijn eerste jaar Econometrie, wat cijfermatig erg goed gaat. Echter vind ik de richting die het op gaat mbt programmeren / modellen maken, buiten de Finance richting om, minder interessant, waardoor ik het plan heb om volgend jaar over te stappen naar Economics & Business Economics. Deze studie heeft meer van doen met Corporate Finance, Excel modellen en presentaties.

Ik ben een aantal weken geleden ook geinteresseerd geraakt in IB / Trading en wat de beste route hier naar toe is. Op de meeste Engelstalige sites zie ik veelal dat de snelste route is om direct na je bachelor aan de slag te gaan als analyst (en dus geen master te volgen!), terwijl ik hier op dit forum veel mensen hoor spreken over een master. Daarbij gaat het dan meestal om een MBA, terwijl ik hier veel lees over MSc.

Vandaar dat ik eigenlijk twee vragen heb:
1. Is het nuttig om bijvoorbeeld de komende jaren nog een aantal vakken van econometrie te blijven volgen, of kan ik me beter volledig focussen op E&BE en meer richting de Finance gaan.
2. Is het handig om een master te doen? Of is het verstandiger dat ik mij richt op een baan als analyst direct na de bachelor? En waarom hebben zoveel mensen op dit forum de neiging om wel een MSc te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties !
  zaterdag 22 april 2017 @ 14:24:49 #162
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_170403441
of econometrie blijven doen en de CFA er naast !?!?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 22 april 2017 @ 14:59:44 #163
256829 Sokz
Livin' the life
pi_170404053
Econometrie blijven volgen en je vrije delen invullen met corpfin oid. Of als het heel gemakkelijk afgaat zou je E&BE erbij kunnen doen. Zou nu je toch bezig bent met ectrie en er al een jaar op hebt zitten en het gaat gemakkelijk af niet snel meer switchen in je bachelor.

Bsc -> MBA is typisch Amerikaans. In Europa is de Msc route wel gebruikelijk.
pi_170404342
Het probleem is dat ik de theoretische, wiskundige aanpak van Econometrie (en dus de studie) niet leuk vind. Ik wil later dan ook geen baan in de quantitative finance, research of structuring, maar meer in de richting van IB / Trading.

Daarnaast ben ik nog relatief jong (klas overgeslagen op de basisschool), dus dat ik dan een jaar langer over het studeren doe is geen probleem, een P econometrie met een gemiddelde >8 staat altijd goed op je CV.

Ik heb wel de gedachte om, naast E&BE, de vakken van econometrie die specifiek richting de Finance gaan te volgen, zodat ik bijv. Finance Theory & Modelling straks wel heb gevolgd, maar de vakken richting actuariaat en OR niet. Ik weet echter niet of dit nog wel toegevoegde waarde heeft als ik toch niet in de richting van research etc. wil gaan, waardoor extra curriculaire activiteiten of vakken accountancy wellicht een betere keuze zijn.

Wat betreft alleen BSc / MBA / MSc, wanneer je richting Engeland of Amerika wilt, is het dan niet handiger om hun route te volgen?
  zaterdag 22 april 2017 @ 16:33:05 #165
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_170405728
MSc en dikke stages dan
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_172308918
Leeft dit topic nog? :')
  maandag 10 juli 2017 @ 14:35:45 #167
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_172318257
CFAII was een biiiiiitch.

Ben nu stukken uit dit boek aan het herlezen.

Interessante geschiedenis van hedge funds

http://www.goodreads.com/book/show/7936425-more-money-than-god
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 11 juli 2017 @ 00:27:30 #168
256829 Sokz
Livin' the life
pi_172333177
Jep interessante overview. Vooral over de oudere funds had ik nog vrij weinig gelezen (Samuelson etc). Ook mooi om te zien dat Tudor basically zijn carriere maakte op een haast tostramsiaanse manier van grafieken lezen. :P

Vond level 2 relatief makkelijk. Zeker compared met de mocks. Alleen f#cked dat alle makkelijke onderwerpen (e.g. equity / corpfin) ver in de onderste bandwidth zaten qua aantal vragen. Scheelt alleen al ~5% in EV
pi_172359870
Nu alvast bezig met me resume voor de IBC in september. Iemand bereid om even een kijkje ernaar te nemen en wat commentaar erop willen leveren? Zou fijn zijn :')
  woensdag 12 juli 2017 @ 18:24:41 #170
256829 Sokz
Livin' the life
pi_172369151
Sure
pi_172394090
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juli 2017 18:24 schreef Sokz het volgende:
Sure
Thnks. Ik Kan je alleen pas vanaf zondag pm'en aangezien ik dan een week lid ben :?
pi_175149148
Is Natuurkunde + Wiskunde met Econometrisch studiepad aan de UU een goede voorbereiding?
  zaterdag 18 november 2017 @ 23:22:02 #173
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175163329
Jap is een van de betere wegen richting Rome. Maar gewoon doen wat je leuk vindt als je het echt wilt en je weet dit vroeg genoeg, dan geraak je er vaak wel.
pi_175386708
Ik zit in vwo 6 en heb deze reeks afgelopen zomervakantie doorgelezen. Afgelopen maand heb ik me aangemeld voor het double degree programma econometrie en economie waarvoor ik een cv moest opstellen. Ik heb als werk/internationale ervaring verteld over het feit dat ik bijles geef aan 4 leerlingen op het moment - waaronder een internationale studente/scholier - in wiskunde A, B en D. Is deze (werk)ervaring ook relevant voor een werkgever op de Zuidas of in London wanneer je een cv moet indienen voor een investment banking stage of maakt dat voor hen geen moer uit?
  woensdag 29 november 2017 @ 18:43:46 #175
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175387785
Boeit ze niet bijster veel nee. Maar als je nu nog in vwo 6 zit heb je meer dan genoeg tijd om het eea aan stages te lopen die er wel toe doen.
pi_175387829
Als je in vwo 6 al actief bezig bent met bankier worden heb je echt een probleem. :P
  woensdag 29 november 2017 @ 18:47:21 #177
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175387854
Vrij zeker dat mijn eerste posts in deze reeks uit vwo 5/6 waren. :P Later wordt je wijzer natuurlijk ..
pi_175387885
quote:
99s.gif Op woensdag 29 november 2017 18:47 schreef Sokz het volgende:
Vrij zeker dat mijn eerste posts in deze reeks uit vwo 5/6 waren. :P Later word je wijzer natuurlijk ..
Is ook wel weer zo. Toen wilde ik ook alleen nog maar geld en bitchez. Nu heb ik een bitch die enkel geld kost. ;(
pi_175389085
Oke thanks Sokz. En Kaas, het geld lijkt me opzich wel mooi, maar daar gaat het me niet alleen om. Het lijkt me ook mooi werk (anders houd je het waarschijnlijk niet lang vol). En volgens mij maak je bij IB afdelingen in Londen ook een stuk meer kans dan bij Trading afdelingen daar, omdat een aantal banken aparte IB benelux teams hebben, terwijl dat niet geldt voor Trading (correct me if I'm wrong). En dus zou je dan bij IB niet heel veel concurrentie hebben als Nederlander van Engelse topuniversiteiten terwijl je dat bij Trading wel zou hebben. Daarnaast automatiseert Trading ook veel en IB minder.
pi_175389240
Ook begreep ik - uit berichten van een aantal jaar oud - dat de IB stages hier in Nederland allesbehalve hoog aangeschreven staan. Weten jullie of dat nu nog steeds zo is?
pi_175389544
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:48 schreef RealReaguurder het volgende:
Ook begreep ik - uit berichten van een aantal jaar oud - dat de IB stages hier in Nederland allesbehalve hoog aangeschreven staan. Weten jullie of dat nu nog steeds zo is?
Dat is nooit zo geweest, behalve onderling. Dat is het mooie aan IB. Je gaat dan 80 uur per week werken en alles aan je leven is dan kut, en je doet dat enkel voor een ander terwijl anderen buiten je groepje dat helemaal geen bijzonder werk vinden. Beetje dag en nacht checken of de komma’s in je baas zijn presentatie goed staan bij een organisatie waar nog nooit iemand van gehoord heeft.
pi_175389880
Dat laatste klinkt verschrikkelijk saai, maar dat moet je dan blijkbaar op te koop toenemen als je een IB carriere wil. Ik kan me niet voorstellen dat dat het niveau van - een groot deel van - het werk is. Dan zouden ze net zo goed goedkopere mensen kunnen aannemen. Wanneer begint het werk dan een stuk interessanter te worden? Bij de rang van Associate, VP of MD?
pi_175389920
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:17 schreef RealReaguurder het volgende:
Dat laatste klinkt verschrikkelijk saai, maar dat moet je dan blijkbaar op te koop toenemen als je een IB carriere wil. Ik kan me niet voorstellen dat dat het niveau van - een groot deel van - het werk is. Dan zouden ze net zo goed goedkopere mensen kunnen aannemen. Wanneer begint het werk dan een stuk interessanter te worden? Bij de rang van Associate, VP of MD?
Zo ongeveer rond je derde scheiding.
  donderdag 30 november 2017 @ 11:58:10 #184
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175400354
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:48 schreef RealReaguurder het volgende:
Ook begreep ik - uit berichten van een aantal jaar oud - dat de IB stages hier in Nederland allesbehalve hoog aangeschreven staan. Weten jullie of dat nu nog steeds zo is?
Nog immer ja. Kun je beter een PE stage ergens in Nederland gaan doen. Vaak is iets van een stage wel een prerequisite om een summer internship bij een bank in london te doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:17 schreef RealReaguurder het volgende:
Dat laatste klinkt verschrikkelijk saai, maar dat moet je dan blijkbaar op te koop toenemen als je een IB carriere wil. Ik kan me niet voorstellen dat dat het niveau van - een groot deel van - het werk is. Dan zouden ze net zo goed goedkopere mensen kunnen aannemen. Wanneer begint het werk dan een stuk interessanter te worden? Bij de rang van Associate, VP of MD?
Toch wel. Denk dat je ~ 70% van je tijd bezig bent met het maken en/of verbeteren van pitchbooks danwel IM's. Veel het modelleerwerk wordt tegenwoordig ook gedaan door een capiq / excel plug-in dus dat is vrijwel alleen nog het controleren van. Je wordt wel een pro in googlen en je zal regelmatig informatie moeten ontfrutselen uit bijvoorbeeld een plaatstelijk bulgaars weekkrantje.

Imo is associate / vp de interessantste 'rank'. Analyst doe je vaak wat je opgedragen wordt terwijl je vanaf associate een beetje zelf invulling kan geven aan hoe je een pitchbook/IM vorm geeft (binnen de kaders van jouw bank en in overeenstemming met je MD natuurlijk). Boven VP wordt er van je verwacht dat je langzaam zelf deals gaat binnen halen en begint het grote pijpwerk.
pi_175408235
quote:
99s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

Nog immer ja. Kun je beter een PE stage ergens in Nederland gaan doen. Vaak is iets van een stage wel een prerequisite om een summer internship bij een bank in london te doen.

[..]

Toch wel. Denk dat je ~ 70% van je tijd bezig bent met het maken en/of verbeteren van pitchbooks danwel IM's. Veel het modelleerwerk wordt tegenwoordig ook gedaan door een capiq / excel plug-in dus dat is vrijwel alleen nog het controleren van. Je wordt wel een pro in googlen en je zal regelmatig informatie moeten ontfrutselen uit bijvoorbeeld een plaatstelijk bulgaars weekkrantje.

Imo is associate / vp de interessantste 'rank'. Analyst doe je vaak wat je opgedragen wordt terwijl je vanaf associate een beetje zelf invulling kan geven aan hoe je een pitchbook/IM vorm geeft (binnen de kaders van jouw bank en in overeenstemming met je MD natuurlijk). Boven VP wordt er van je verwacht dat je langzaam zelf deals gaat binnen halen en begint het grote pijpwerk.
Hehe.
pi_175412677
quote:
99s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

Nog immer ja. Kun je beter een PE stage ergens in Nederland gaan doen. Vaak is iets van een stage wel een prerequisite om een summer internship bij een bank in london te doen.

Een PE stage zou me wel mooi lijken. Maar ik begreep uit eerdere berichten dat een PE stage juist veel moeilijker te bemachtigen was dan een IB stage; misschien geldt dat enkel voor Londen en niet voor NL. En goede ingangen bij IB stages zijn toch vooral ook workshops en activiteiten als de London Banking Tour en de Quantitative Finance tour?
pi_175412786
Wat vooral het punt is is dat ze bij PE verwachten dat je wel ongeveer weet hoe het werkt en wat ervaring hebt. Ze hebben daar vaak niet zo’n zin / geen tijd voor om je alles nog te leren.
Play hard, go pro.
  vrijdag 1 december 2017 @ 00:45:54 #188
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175416664
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:31 schreef RealReaguurder het volgende:

[..]

Een PE stage zou me wel mooi lijken. Maar ik begreep uit eerdere berichten dat een PE stage juist veel moeilijker te bemachtigen was dan een IB stage; misschien geldt dat enkel voor Londen en niet voor NL. En goede ingangen bij IB stages zijn toch vooral ook workshops en activiteiten als de London Banking Tour en de Quantitative Finance tour?
In Nederland zijn er wel een aantal PE partijen waar je zonder noemenswaardige ervaring stage zou kunnen lopen. Uiteraard niet met 6jes en verder geen CV. Inderdaad de LBT / QFT en International Banking Cycle (?) zijn goede events om met dergelijke bedrijven in contact te komen. Zou ook proberen in je eerste of tweede jaar een spring internship / snuffelstage proberen te fixen. Is vaak twee weken, leert er ws niet bijster veel van (geen idee nooit gedaan) maar je kan dan wel [insert coole BB] op je CV zetten plus er is een kans dat dit door rolt naar een summer internship.
pi_175433093
Thanks voor de info. Weet je toevallig ook welke PE partijen in NL daartoe behoren?
  vrijdag 1 december 2017 @ 21:00:47 #190
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175434903
FSA site staan er wel wat.
pi_175629124
Waar zijn S_E en Drive-r eigenlijk? Echt al heel lang niet meer gezien op fok! (lurker :) )
Get right witcha
pi_175652212
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2014 16:21 schreef OR-Explorer het volgende:
Hartelijk dank voor alle goede informatie in dit topic, erg waardevol!

Is Drive-R echt helemaal weg trouwens? Graag stel ik enkelen van jullie wat vragen per PM. (...) Ik hoop, in due time, ook iets te kunnen toevoegen in het topic.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 02:19 schreef Sokz het volgende:
Weggepest
pi_175652614
Ik las zojuist dat Sokz het als reactie op dit bericht schreef, maar het heeft dezelfde strekking.

quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:57 schreef corehype het volgende:
Waar is Basj/Drive-r ? :P
pi_175676717
Oh, wel jammer. Deze reeks heeft me heel erg geholpen mijn eerste IBD internship bij een BB te krijgen. Na mijn internship heb ik een offer gekregen! Ik maak nu mijn master af om vervolgens full time in Londom te beginnen :). Iedereen bedankt voor deze prachtige reeks!
Get right witcha
pi_176797938
Rest In Peace IB-topic :'(
Get right witcha
  maandag 29 januari 2018 @ 14:45:08 #196
256829 Sokz
Livin' the life
pi_176819014
En dat terwijl business booming is. :+
pi_176856490
:D

[ Bericht 0% gewijzigd door Naxiss op 31-01-2018 14:08:58 ]
Get right witcha
pi_177026359
De echte Bankers hebben natuurlijk pas weer tijd om hier uitgebreid te posten als ze VP zijn geworden.
Play hard, go pro.
  donderdag 8 februari 2018 @ 11:43:29 #199
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177031427
Beetje echte (neppe) Banker heeft dan allang zijn exit te pakken.
  zondag 11 maart 2018 @ 18:41:23 #200
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_177752523
Welke studieachtergronden hebben de users in dit topic eigenlijk? :p
pi_177769305
Natuurkunde en wiskunde
Get right witcha
  maandag 12 maart 2018 @ 19:40:26 #202
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177776235
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 14:53 schreef Naxiss het volgende:
Natuurkunde en wiskunde
Sunde. :P
pi_177779005
Ach ja, ik koos destijds voor de studie die mij het leukst leek zonder te denken aan de mogelijke beroepen. Eenmaal toen ik studeerde wist ik dat ik niet in het vakgebied verder wilde gaan (al vind ik het zeker toffe studies), maar ik denk dat ik me erg zou vervelen met een studie als bedrijfskunde of economie.

Eigenlijk wist ik niet veel van het beroep af tot een vriend mij erop wees. Na wat googlen dit topic tegen gekomen in de laatste fase van mijn studie en het leek me wel wat om het te proberen. Zonder echt veel voorbereiding (alleen fok!, ervaringen en de vault guide) de assessments en interviews doorlopen en kreeg een stage aangeboden.

Misschien zal ik over een jaar nostalgisch terug kijken en spijt hebben dat ik niet iets gerelateerd aan mijn studie als baan heb :)

(Toch lijkt een baan bij CERN of ESA mij echt tof en stiekem ook wel een beetje een droom).

[ Bericht 0% gewijzigd door Naxiss op 13-03-2018 14:38:39 ]
Get right witcha
  woensdag 25 april 2018 @ 13:02:48 #204
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_178731817
Zou toch mooi zijn als deze reeks een beetje actief blijft.

Nog bankiers aanwezig?
pi_179657796
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 13:02 schreef Chaes het volgende:
Zou toch mooi zijn als deze reeks een beetje actief blijft.

Nog bankiers aanwezig?
Eens! Tellen bijna bankiers ook?

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:22 schreef Naxiss het volgende:
Oh, wel jammer. Deze reeks heeft me heel erg geholpen mijn eerste IBD internship bij een BB te krijgen. Na mijn internship heb ik een offer gekregen! Ik maak nu mijn master af om vervolgens full time in Londom te beginnen :). Iedereen bedankt voor deze prachtige reeks!
Same here (Long time lurker, nieuw account vanwege anonimiteit)
Begin van de zomer ook bij een BB in Londen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Approved op 07-06-2018 17:50:39 ]
  donderdag 7 juni 2018 @ 18:12:15 #206
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179658414
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 17:33 schreef Approved het volgende:

[..]

Eens! Tellen bijna bankiers ook?

[..]

Same here (Long time lurker, nieuw account vanwege anonimiteit)
Begin van de zomer ook bij een BB in Londen.
Super gaaf!

Zelf probeer ik mijn komende jaar (tussenjaar) op te vullen met een aantal stages in de bankensector. Begin vanaf september met een stage bij een grote Nederlandse bank.

Daarna van plan om een Master te gaan doen (waarschijnlijk RSM, of héél misschien in het buitenland).
Einddoel is om ook voor een BB te gaan werken in Londen.
pi_179689952
Stage in IB? Anyway stages zijn altijd goed om erachter te komen of het wat voor je is.
Komt vaak voor dat lui na zo een stage toch een hele andere richting op gaan ;)
  zondag 10 juni 2018 @ 12:33:24 #208
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179706916
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 12:26 schreef Approved het volgende:
Stage in IB? Anyway stages zijn altijd goed om erachter te komen of het wat voor je is.
Komt vaak voor dat lui na zo een stage toch een hele andere richting op gaan ;)
Nee stage Corp/Institutional banking (client coverage).
Maar ben van plan daarna een stage Corporate Finance/M&A te doen als dat lukt.

Wat is jouw studieachtergrond?
pi_179709567
Econometrie bachelor, doe nu verwante master.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 12:33 schreef Chaes het volgende:

[..]

Maar ben van plan daarna een stage Corporate Finance/M&A te doen als dat lukt.
Met een goede voorbereiding moet dat wel lukken. Tip: Check ook even tokos zoals RD recruitment. Helpt bij overzicht krijgen van welke NL IB shops er allemaal zijn en zijn vaak op de hoogte van last-minute spots die vrijkomen.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:42:01 #210
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179711332
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:41 schreef Approved het volgende:
Econometrie bachelor, doe nu verwante master.

[..]

Met een goede voorbereiding moet dat wel lukken. Tip: Check ook even tokos zoals RD recruitment. Helpt bij overzicht krijgen van welke NL IB shops er allemaal zijn en zijn vaak op de hoogte van last-minute spots die vrijkomen.
Wooow, toeval. Heb juist met behulp van RD Recruitment deze stage gefixt!
En ze willen me na mijn aankomende stage verder helpen. Echt een top recruitmentbureau. Behoorlijk wat goede partners, vlotte samenwerking, veel mogelijkheden.

Welke IB "shops" (:p) zou je zelf aanraden?
pi_179731953
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:42 schreef Chaes het volgende:

[..]

Welke IB "shops" (:p) zou je zelf aanraden?
Zou gewoon overal solliciteren en dan offer pakken waar je denkt het beste in het team te passen. Als je echt voor BB in Londen wilt gaan is het wel handig dat de naam bekend is daar, iets om rekening mee te houden.
  maandag 11 juni 2018 @ 21:03:18 #212
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179732946
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 20:05 schreef Approved het volgende:

[..]

Zou gewoon overal solliciteren en dan offer pakken waar je denkt het beste in het team te passen. Als je echt voor BB in Londen wilt gaan is het wel handig dat de naam bekend is daar, iets om rekening mee te houden.
Mag ik je even DM'en?
pi_179746477
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 21:03 schreef Chaes het volgende:

[..]

Mag ik je even DM'en?
Uiteraard
pi_179758929
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 13:02 schreef Chaes het volgende:
Nog bankiers aanwezig?
Ex-bankier. Zit inmiddels al ong 9 jaar in the City. Las dit topic toen het nog actief was.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
  woensdag 13 juni 2018 @ 09:56:08 #215
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179759526
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 09:10 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Ex-bankier. Zit inmiddels al ong 9 jaar in the City. Las dit topic toen het nog actief was.
Waarom gestopt? Goede exit opportunities zeker?
pi_179759831
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 09:56 schreef Chaes het volgende:

[..]

Waarom gestopt? Goede exit opportunities zeker?
Ja. Na 3 jaar als analyst kreeg ik een baan 'aangeboden' die ik niet kon weigeren: meer salaris voor minder uren. 3 jaar 70 uur per week werken werd me op de gegeven moment te veel.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
  woensdag 13 juni 2018 @ 11:23:15 #217
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179761020
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 10:09 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Ja. Na 3 jaar als analyst kreeg ik een baan 'aangeboden' die ik niet kon weigeren: meer salaris voor minder uren. 3 jaar 70 uur per week werken werd me op de gegeven moment te veel.
Hoe ben je uiteindelijk in Londen terechtgekomen? Was het altijd al je plan geweest tijdens je studieperiode om bij een BB te gaan werken?
pi_179766540
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 11:23 schreef Chaes het volgende:

[..]

Hoe ben je uiteindelijk in Londen terechtgekomen? Was het altijd al je plan geweest tijdens je studieperiode om bij een BB te gaan werken?
Na mijn vwo ben ik naar de lse gegaan om daar economics (bsc) te studeren. Wiskunde en economie waren mijn favoriete vakken op het vwo (ik wist nog niet eens van het bestaan van investment banking, strategy consulting ed af). Eenmaal in London werd ik (en mijn medestudenten) doodgegooid met recruiting events van banken. Tussen mijn tweede en derde jaar een stage gelopen om na mijn 3e jaar te beginnen bij een elite boutique.

Na drie jaar geheadhunt en werk inmiddels al 6 jaar bij een PE firma.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
  woensdag 13 juni 2018 @ 17:35:05 #219
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179766920
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 17:07 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Na mijn vwo ben ik naar de lse gegaan om daar economics (bsc) te studeren. Wiskunde en economie waren mijn favoriete vakken op het vwo (ik wist nog niet eens van het bestaan van investment banking, strategy consulting ed af). Eenmaal in London werd ik (en mijn medestudenten) doodgegooid met recruiting events van banken. Tussen mijn tweede en derde jaar een stage gelopen om na mijn 3e jaar te beginnen bij een elite boutique.

Na drie jaar geheadhunt en werk inmiddels al 6 jaar bij een PE firma.
Gelijk al naar LSE na je VWO, dat is ook iets wat ik niet vaak gehoord heb.
Als je daar eenmaal studeert staan ze volgens mij haast in de rij voor je :p.
pi_179766971
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 17:35 schreef Chaes het volgende:

[..]

Gelijk al naar LSE na je VWO, dat is ook iets wat ik niet vaak gehoord heb.
Als je daar eenmaal studeert staan ze volgens mij haast in de rij voor je :p.
Nee hoor, er is heel veel concurrentie en je moet alsnog door al die selectierondes. Je diploma is alleen relevant voor de cv scan, maar daarna speelt het geen rol meer.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
  woensdag 13 juni 2018 @ 17:50:34 #221
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179767093
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 17:40 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Nee hoor, er is heel veel concurrentie en je moet alsnog door al die selectierondes. Je diploma is alleen relevant voor de cv scan, maar daarna speelt het geen rol meer.
Dat wel, maar je hebt sowieso een streepje voor op de graduates van tier 2 en 3 business schools
pi_179773923
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 17:50 schreef Chaes het volgende:

[..]

Dat wel, maar je hebt sowieso een streepje voor op de graduates van tier 2 en 3 business schools
Ja, dat wel. Maar als iemand van Cass en iemand van lse door de cv check komen, maken ze evenveel kans. Alleen is het wel makkelijker om daar door te komen als je van de lse komt

[ Bericht 3% gewijzigd door FGAbstract op 14-06-2018 00:24:41 ]
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
  donderdag 14 juni 2018 @ 19:16:44 #223
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179789542
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 22:47 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Ja, dat wel. Maar als iemand van Cass en iemand van lse door de cv check komen, maken ze evenveel kans. Alleen is het wel makkelijker om daar door te komen als je van de lse komt
Hoe vond je het werk over het algemeen? Begon je als analyst?
Was het uitdagend (aantal uren p/w daar gelaten).
pi_179805082
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 19:16 schreef Chaes het volgende:

[..]

Hoe vond je het werk over het algemeen? Begon je als analyst?
Was het uitdagend (aantal uren p/w daar gelaten).
Ik begon idd als een analyst. Het werk was wel uitdagend, maar ik ben liever een investeerder.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
  vrijdag 15 juni 2018 @ 16:07:38 #225
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_179805441
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 15:51 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Ik begon idd als een analyst. Het werk was wel uitdagend, maar ik ben liever een investeerder.
Volgens mij is dat ook wel best een gangbare carrièreswitch toch?
Van analyst (of een hogere rol) later overstappen naar een PE of hedgefund firma. Minder uren, beter salaris, etc.
pi_179815901
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juni 2018 17:07 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Na mijn vwo ben ik naar de lse gegaan om daar economics (bsc) te studeren. Wiskunde en economie waren mijn favoriete vakken op het vwo (ik wist nog niet eens van het bestaan van investment banking, strategy consulting ed af). Eenmaal in London werd ik (en mijn medestudenten) doodgegooid met recruiting events van banken. Tussen mijn tweede en derde jaar een stage gelopen om na mijn 3e jaar te beginnen bij een elite boutique.

Na drie jaar geheadhunt en werk inmiddels al 6 jaar bij een PE firma.
Mooi zeg, toch wat eerder aan de bak dan de gemiddelde Nederlander :7.

Zelf hoor ik binnenkort in welk team ik ingedeeld ga worden, hoe belangrijk is dit voor PE prospects in Londen vanuit BB IBD? Hoor bijvoorbeeld dat FIG je opties zou kunnen verminderen (al lijkt me dat team wel interessant)? Any insights are much appreciated.
pi_179816683
Veel hangt er ook vanaf wat voor PE fund je op wil natuurlijk. Voor een PE is het vooral belangrijk dat je goed kunt modelleren en wat transactie-ervaring hebt omdat ze geen tijd hebben (/willen spenderen) om dat nog aan je te leren. Daarom zijn teams als M&A en Lev. Fin zo "goed aangeschreven". Een team als Financial Sponsors is ook een goede omdat je daar rechtstreeks contact hebt met PE firms. Als jij een PE fund wil joinen waar ze specialiseren in een bepaalde sector is het natuurlijk handig als je wat van die sector hebt meegekregen in een sector team.

Ook is het per bank verschillend natuurlijk. GS heeft bijv. geen specifiek M&A team dus al het modelleerwerk gebeurt in de sectorteams, en sommige banken hebben wel een Lev.Fin team maar het modelleren wordt uitbesteed aan een ander team of wat dan ook.
Play hard, go pro.
pi_179821476
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 16:07 schreef Chaes het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ook wel best een gangbare carrièreswitch toch?
Van analyst (of een hogere rol) later overstappen naar een PE of hedgefund firma. Minder uren, beter salaris, etc.
Idd, het is geen rare overstap.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
pi_179821505
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 23:29 schreef Approved het volgende:

[..]

Mooi zeg, toch wat eerder aan de bak dan de gemiddelde Nederlander :7.

Zelf hoor ik binnenkort in welk team ik ingedeeld ga worden, hoe belangrijk is dit voor PE prospects in Londen vanuit BB IBD? Hoor bijvoorbeeld dat FIG je opties zou kunnen verminderen (al lijkt me dat team wel interessant)? Any insights are much appreciated.
Wat Aethereal dus zegt, en verder hangt het ook van de bank: sommige teams zijn beter bij een bank dan bij de ander. Maar al met al is het haalbaar om PE binnen te komen ALS je je heel goed voorbereidt vanaf het begin af aan.
I would never lie, young forever, I ain't ever gonna die&lt;br /&gt;Told me grow up, but I went and showed 'em why&lt;br /&gt;I could make it, I showed 'em the power in youth, power in truth&lt;br /&gt;The younger you stay the closer you are to your
pi_179861168
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 10:59 schreef FGAbstract het volgende:

[..]

Wat Aethereal dus zegt, en verder hangt het ook van de bank: sommige teams zijn beter bij een bank dan bij de ander. Maar al met al is het haalbaar om PE binnen te komen ALS je je heel goed voorbereidt vanaf het begin af aan.
Thanks beide voor de info! Wat betreft heel goed voorbereiden van het begin af aan, hoe heb je dat zelf aangepakt if you don't mind me asking?
  dinsdag 19 juni 2018 @ 21:32:14 #231
256829 Sokz
Livin' the life
pi_179906598
Rekening mee houden dat FIG veelal balance sheet driven is; net een iets ander koekje dan waarin meeste PEs in investeren
  zondag 26 mei 2019 @ 18:35:13 #232
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_187102692
Nog IB'ers aanwezig?
  maandag 3 juni 2019 @ 15:11:45 #233
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_187238679
Nog mensen die zich aangemeld hebben voor London Banking Tour? :p
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')