abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:23:36 #176
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143598675
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:18 schreef killerkip69 het volgende:

[..]

Ik hoop dat Piet Verdriet niet erg vindt dat ik dit even post over de Quiche Lorraine met recept:

[..]

[ link | afbeelding ]

Recepten

Kleine quiches met ham en kaas

Maak fonceerdeeg en bereid de vulling voor als voor quiche lorraine; maar vervang
het spek door 150gr fijn gesneden rauwe ham en gebruik 100gr geraspte gruyère.
Bekleed 6 taartvormpjes met 'n doorsnede van 10 cm met het deeg (of 1 grote..), verdeel
de vulling erover en bak ze ca. 18 min in de voorverwarmde oven van 180 °C.

Lotharingse taart - Quiche Lorraine

Maak fonceerdeeg van 250gr bloem, 125gr boter, 1 flinke mespunt zout, 1 ei en 3 eetl. ijskoud water.
Vorm er een bal van en laat het enige uren in de koelkast rusten. Rol uit tot 'n plak van 4 mm dik en bekleed 'n beboterde taartvorm met opstaande rand met 'n doorsnede van 22 cm. Prik de bodem in en bak hem 12-14 min blind in de voorverwarmde oven van 200 graden Celcius. Laat afkoelen. Snijd 250gr half-zout buikspek in vlakke reepjes, blancheer ze 5 min in kokend water, koel in koud water, dep ze droog en bak ze zachtjes in boter. Schik ze over de bodem. Klop 4 eieren los en meng er 3 dl dikke crème fraîche door met zout, peper en nootmuskaat. Schenk over het spek en bak de quiche ca. 30min in de voorverwarmde oven van 200 °C.

Origineler kan haast niet ^O^ :Y)
Nee hoor,
Klassiek lorraine is trouwens met gerookt spek en zonder kaas, maar persoonlijk vind ik het met gruyère en prei veel lekkerder
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143621189
Crème fraîche! Doe ik dat verkeerd, ik gebruik altijd gewone slagroom...
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:32:16 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143621300
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:27 schreef _Nienna_ het volgende:
Crème fraîche! Doe ik dat verkeerd, ik gebruik altijd gewone slagroom...
Doe ik ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143622798
Piet ik heb gisteren 2,5 kilo kogelbiefstuk gekocht,vacuum verpakt een week geleden geslacht.
Hoelang moet dat rijpen in de koelkast,of in de vriezer?
Zij die niets te zeggen hebben zoeken het gezelschap van anderen op.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:33:06 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143624368
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:37 schreef zevha het volgende:
Piet ik heb gisteren 2,5 kilo kogelbiefstuk gekocht,vacuum verpakt een week geleden geslacht.
Hoelang moet dat rijpen in de koelkast,of in de vriezer?
In de koelkast rijpen, week of 3-4.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143624843
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:18 schreef killerkip69 het volgende:

Origineler kan haast niet ^O^ :Y)
Och, als ik op zoek ga naar het meest oorspronkelijke recept dan kijk ik meestal in het land van oorsprong. Toevallig kwam ik daar de extra dooiers tegen, maar ik neem aan dat ook in Lotharingen de meningen over het precies juiste recept verschillen.

De klacht was echter dat het 'te eiig' werd. Dan zou je het met minder eiwit kunnen proberen. Of als het teveel eidooierig is met in verhouding meer eiwit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_143625249
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de koelkast rijpen, week of 3-4.
Dank je wel.
Zij die niets te zeggen hebben zoeken het gezelschap van anderen op.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:38:27 #183
97745 Thorical
finding a way
pi_143626554
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de koelkast rijpen, week of 3-4.
Wacht ff hier wil ik meer van weten.
Hoe moet dat vlees verpakt zijn en waar in de koelkast moet het liggen?
De medelandse slagers hier in de buurt verkopen best wel aardig vlees maar aan het besterven daarvan doen ze niet.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:42:30 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143626708
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:38 schreef Thorical het volgende:

[..]

Wacht ff hier wil ik meer van weten.
Hoe moet dat vlees verpakt zijn en waar in de koelkast moet het liggen?
De medelandse slagers hier in de buurt verkopen best wel aardig vlees maar aan het besterven daarvan doen ze niet.
Nee, dat hoeft niet, maar jij hebt geen rijpkast. Droog gerijpt vlees is beter dan in plastic maar ook iets waar je echt moet weten wat je doet. Ik laat dat ook over aan de vakman.
Ik koop gewoon gerijpt vlees, laat het hooguit narijpen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143691741
Hoi :D

Laasts op vakantie had ik een soort heldere soep met een soort van eier reepjes erin. Het leek een beetje pannekoekachtig. is dat duidelijk genoeg? Het was oostenrijks dus misschien helpt dat :P. Als het duidelijk genoegis, wat is het en hoe maak je het klaae
Because you know i'm all about that ass
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 07:26:06 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143693322
Frittatensuppe heet dat

2 Eieren
60 g bloem
1/8 Liter Melk
1 TL Zout
1 EL mais of zonnebloem olie

Meng alles tot een glad beslag en bak er dunne pannenkoekjes (flensjes) van
afkoelen en in reepjes snijden
1 liter goede runderbouillon aan de kook brengen, de reepjes erin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 07:27:49 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143693330
Käsenockerlnsuppe is ook heel oostenrijks
Dat zijn kleine ronde noedels gemaakt van zacht griesmeel, kaas en ei. Erg lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143698984
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 07:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Frittatensuppe heet dat

2 Eieren
60 g bloem
1/8 Liter Melk
1 TL Zout
1 EL mais of zonnebloem olie

Meng alles tot een glad beslag en bak er dunne pannenkoekjes (flensjes) van
afkoelen en in reepjes snijden
1 liter goede runderbouillon aan de kook brengen, de reepjes erin
danku _O_
Because you know i'm all about that ass
pi_143743267
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Doe ik ook.
Beste Piet, even tussen topchefs...
Heb jij al je vingers nog? En zijn die helemaal compleet?
Ik was daarnet wat appeltjes aan het snijden (voor de bobotie) en prompt ging er weer een plakje van de linkerduim mee (+- 3mm). Dus ik kom goed weg. Het is net of al het bloed in het lichaam zijn kans ziet om te ontsnappen. Ze zijn verdomd scherp die messen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 23-08-2014 16:34:13 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 16:28:10 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143743343
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 16:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Beste Piet, even tussen topchefs...
Heb jij al je vingers nog? En zijn die helemaal compleet?
Ik was daarnet wat appeltjes aan het snijden (voor de bobotie) en prompt ging er weer een plakje van de linkerduim mee (+- 3mm). Dus ik kom goed weg. Het is net of al het bloed in het lichaam zijn kans ziet om te ontsnappen. Maar ze zijn verdomd scherp die messen.
Ja hoor. Heb echt veel meer brandwonden gehad dan snijwonden. Maar ik heb ook snijtechnieken moeten leren. Kijk eens op youtube naar snijtechnieken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143743471
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja hoor. Heb echt veel meer brandwonden gehad dan snijwonden. Maar ik heb ook snijtechnieken moeten leren. Kijk eens op youtube naar snijtechnieken.
Dat ga ik doen. Voordat er niets meer over is :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_143747088
Hoi, misschien een noob vraag:

Misschien een beetje een rare vraag maar ik kwam laatst iets tegen waarin verteld werd dat je verse kruiden kan bewaren door ze in te vriezen in olijfolie. Ze deden dat in vormpjes voor ijsklontjes.

Dit zou voor mij heel handig zijn aangezien ik altijd wat van mijn favoriete verse kruiden (voornamelijk tijm en rozemarijn) overhoud en ze uiteindelijk bij het vuil gooi.

Is dit een goed idee om ze langer te bewaren?
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:36:43 #193
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_143748603
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 18:45 schreef Belsezar het volgende:
Hoi, misschien een noob vraag:

Misschien een beetje een rare vraag maar ik kwam laatst iets tegen waarin verteld werd dat je verse kruiden kan bewaren door ze in te vriezen in olijfolie. Ze deden dat in vormpjes voor ijsklontjes.

Dit zou voor mij heel handig zijn aangezien ik altijd wat van mijn favoriete verse kruiden (voornamelijk tijm en rozemarijn) overhoud en ze uiteindelijk bij het vuil gooi.

Is dit een goed idee om ze langer te bewaren?
hmm... opzich wel interessant want het vriespunt van olijfolie ligt op -6 tot -12 graden C, een stuk lager dan die van water dus.
het water in de cellen van de kruiden zal ook niet veel lager gaan dan -2/-4 (water moet iets kouder worden dan 0 graden om te bevriezen, 0 graden is het triple-point (zowel gas, vloeibaar en vaste stof.. 0,01 graden C om precies te zijn)
pi_143748732
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 19:36 schreef SiGNe het volgende:

[..]

hmm... opzich wel interessant want het vriespunt van olijfolie ligt op -6 tot -12 graden C, een stuk lager dan die van water dus.
het water in de cellen van de kruiden zal ook niet veel lager gaan dan -2/-4 (water moet iets kouder worden dan 0 graden om te bevriezen, 0 graden is het triple-point (zowel gas, vloeibaar en vaste stof.. 0,01 graden C om precies te zijn)
Dit is het artikel:

http://www.thekitchn.com/freeze-herbs-in-olive-oil-173648
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:07:59 #195
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_143749809
quote:
't lijkt me opzich een prima methode, zeker voor gerechten die toch al olie kunnen gebruiken.
Ik zou denk ik zelf wel zoveel mogelijk kruiden en zo min mogelijk olie per "blokje" doen, omdat ik in een gerecht ook niet meer olie wil toevoegen dan nodig is.
En het doseren lijkt me ook een stuk lastiger, beetje meer of minder kruiden kan dan ook niet.

af en toe zelf een plantje kopen bij de supermarkt (meestal niet echt goed van kwaliteit en vrij duur voor zo'n plantje), islamitische supermarkt (opvallend hoeveel beter die plantjes zijn terwijl ze goedkoper zijn) of tuincenrtum (goede kwaliteit maar je betaalt meteen een stuk meer) is evt ook nog een optie, dan heb je alles echt vers.
's zomers kan je die plantjes ook prima buiten zetten, 's winters in de vensterbank (maar niet met een loeiende verwarming eronder).
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:15:48 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143750163
Zou ook een neutralere olie dan olijfolie gebruiken, ivm de smaak, maar dan moet je uitzoeken wanneer ze stollen. Je zou ook boter kunnen gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143756985
Ok, bedankt voor de tips!

Ik ga het een keertje proberen. Mocht het niks worden dan misschien toch maar eens plantjes aanschaffen :)
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
pi_143861654
Piet, kun je uitleggen waarom je bij risotto het vocht lepel voor lepel moet toevoegen? Ik doe dat altijd braaf hoor, maar vraag me af waarom niet gewoon alles er in een keer bij kan.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_143862580
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 21:31 schreef Naamah het volgende:
Piet, kun je uitleggen waarom je bij risotto het vocht lepel voor lepel moet toevoegen? Ik doe dat altijd braaf hoor, maar vraag me af waarom niet gewoon alles er in een keer bij kan.
Alles in een keer kan ook gewoon hoor, doe ik ook altijd. Maar met lepel voor lepel kan je de risotto beter onder controle houden.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:54:37 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143863018
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 21:31 schreef Naamah het volgende:
Piet, kun je uitleggen waarom je bij risotto het vocht lepel voor lepel moet toevoegen? Ik doe dat altijd braaf hoor, maar vraag me af waarom niet gewoon alles er in een keer bij kan.
Omdat je er dan niet teveel bij doet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')