abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 07:05:45 #1
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_142982594
Originele OP:

http://www.volkskrant.nl/(...)-antisemitisme.dhtml

quote:
Het antisemitisme in Europa is helemaal terug, schrijft columnist Max Pam. 'In Toulouse en Brussel zijn joden doodgeschoten, gewoon omdat het joden waren. In Amsterdam kun je met een keppeltje niet meer over straat.'

Karel van het Reve heeft eens opgemerkt dat direct na de bevrijding het antisemitisme in Nederland sterker was dan voor de oorlog. Hoezeer men Duitsers verafschuwde, de nazipropaganda had kennelijk toch haar werk gedaan. Pas toen beelden uit concentratiekampen vrijkwamen, ebde het antisemitisme weg, om te veranderen in een uitbundig pro-Israël-gevoel. Een tijdje was het jodendom zelfs sexy.

Idealistische jongeren gingen in de kibboets werken en journalist Joop van Tijn wilde zich nog aanmelden bij het Israëlisch leger, toen in 1967 de Zesdaagse Oorlog uitbrak. Gelukkig kwam het er niet van door de kortheid van de veldslag, want met Joop in de gelederen hadden ze die oorlog zeker verloren.

Het antisemitisme is helemaal terug
Het antisemitisme in Europa is helemaal terug. In Toulouse en Brussel zijn joden doodgeschoten, gewoon omdat het joden waren. In Amsterdam kun je met een keppeltje niet meer over straat, na een anti-Israël-demonstratie in de Haagse Schilderwijk zei een betoger tegen de Volkskrant-verslaggever: 'Als alle moslims een front zouden vormen, dan hadden wij het Westen en de joden allang verslagen.'

Joden als aparte groep om tegen te vechten.

Suurmonds artikel lijkt een aanval op de Nederlandse islamologen, die lang onder een deken van welwillendheid hebben geslapen

Vorig weekend stond in NRC Handelsblad een intrigerend stuk van David Suurmond, die in Leiden cum laude promoveerde op 'de vergelijking tussen nazisme, communisme en islamisme'. Daarin betoogt hij dat jodenhaat nu eenmaal hoort bij de islam. Meer dan 1.400 jaar van indoctrinatie zijn niet zonder gevolgen gebleven.

De rentree van de islam in Europa betekent de rentree van het antisemitisme. En zo kon je erop wachten: aanslagen op joodse scholen en synagogen, die toch al zijn veranderd in bunkers. Tevens worden types die de Holocaust ontkennen in de moslimwereld als helden ingehaald. De conclusies van Suurmond zijn bikkelhard, maar deze is misschien wel de hardste: 'Hoe vaak zijn Bolkestein, Fortuyn, Jansen, Ellian, Hirsi Ali, Van Gogh of Wilders niet beticht van aanzetten tot racisme? Als het gaat om Jodenhaat onder moslims hadden zij gewoon gelijk.'

Nauwelijks reactie
In de dagen daarna kwam uit islamitische kring nauwelijks reactie, maar wel drukte NRC brieven af van verschillende emeritus hoogleraren die zich aangesproken voelden. Een brief was van prof. Witkam, die niet ontkent dat Mein Kampf en De Protocollen van de Wijzen van Sion populaire publicaties zijn in islamitische landen. (Hamas heeft die protocollen zelfs in zijn Handvest opgenomen, hoewel alom bekend is dat het vervalsingen zijn). Maar volgens Witkam is daarmee juist aangetoond dat gaat om 'een boemerangeffect van het Westers antisemitisme'.

Dat is geen overtuigend argument, zeker niet als je bedenkt dat de Koran regelmatig joden voor apen en varkens uitmaakt. En door maar weer naar het Westen te verwijzen, valt het argument in de naargeestige categorie: dat het mijn schuld is, is eigenlijk jullie schuld.

Suurmonds artikel lijkt een aanval op de Nederlandse islamologen, die lang onder een deken van welwillendheid hebben geslapen. Misschien herinnert u zich de judaïst Pieter van der Horst, die in 2007 een afscheidscollege wilde geven over het antisemitisme in islamitische landen, maar die door het Utrechtse universiteitsbestuur lafhartig werd gecensureerd, zogenaamd omdat zijn lezing 'onwetenschappelijk' zou zijn. Eerherstel graag.

En dan ga ik nu een lekker broodje ham eten, om met wijlen Ischa Meijer te spreken.

Max Pam is columnist van de Volkskrant.
Zelfs linkse policorrakker Frits Barend is deze mening wel toegedaan denk ik. En ik wil de stelling graag uitbreiden met: Rentree islam in Europa is rentree van homofobie.
pi_142982867
Wat is dit voor grote onzin? :r

Joden uitgemaakt als apen en varkens in de qur'an? :') Joden zijn onze neven toch jwz :P Joden (van die tijd) en christenen (van die tijd) zullen samen met alle andere rechtvaardigen de hemel ingaan volgens de qur'an... Altijd maar valse info geven om de qur'an als haatdragend boek neer te zetten. Wat het gewoon helemaal niet is!

En vanaf wanneer stond antisemitisme gelijk aan Jodenhaat? Dat zijn twee compleet andere dingen. Antisemitisme is zionisten haat. Haat naar de staat Israël toe en deze vijnand zien. En daar is al 't recht toe imo. Israël heeft heel wat ergst op haar naam staan en wordt daar inderdaad niet geliefd door haar buurlanden.

In de qur'an staat het volgende vers:


Vertaling:
Say: O disbelievers!
I worship not that which ye worship;
Nor worship ye that which I worship.
And I shall not worship that which ye worship.
Nor will ye worship that which I worship.
Unto you your religion, and unto me my religion.

Duidelijk lijkt me. Iedereen zijn religie.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142982943
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 08:36 schreef darkmond het volgende:
Wat is dit voor grote onzin? :r

Joden uitgemaakt als apen en varkens in de qur'an? :') Joden zijn onze neven toch jwz :P Joden (van die tijd) en christenen (van die tijd) zullen samen met alle andere rechtvaardigen de hemel ingaan volgens de qur'an... Altijd maar valse info geven om de qur'an als haatdragend boek neer te zetten. Wat het gewoon helemaal niet is!

En vanaf wanneer stond antisemitisme gelijk aan Jodenhaat? Dat zijn twee compleet andere dingen. Antisemitisme is zionisten haat. Haat naar de staat Israël toe en deze vijnand zien. En daar is al 't recht toe imo. Israël heeft heel wat ergst op haar naam staan en wordt daar inderdaad niet geliefd door haar buurlanden.

In de qur'an staat het volgende vers:

[ afbeelding ]
Vertaling:
Say: O disbelievers!
I worship not that which ye worship;
Nor worship ye that which I worship.
And I shall not worship that which ye worship.
Nor will ye worship that which I worship.
Unto you your religion, and unto me my religion.

Duidelijk lijkt me. Iedereen zijn religie.
Grappig hoe je de feiten probeert te ontkennen. Doet vermoeden dat jij ook al zo'n Isis schandknaap bent.
pi_142982946
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 08:36 schreef darkmond het volgende:
Wat is dit voor grote onzin? :r

Joden uitgemaakt als apen en varkens in de qur'an? :') Joden zijn onze neven toch jwz :P Joden (van die tijd) en christenen (van die tijd) zullen samen met alle andere rechtvaardigen de hemel ingaan volgens de qur'an... Altijd maar valse info geven om de qur'an als haatdragend boek neer te zetten. Wat het gewoon helemaal niet is!

En vanaf wanneer stond antisemitisme gelijk aan Jodenhaat? Dat zijn twee compleet andere dingen. Antisemitisme is zionisten haat. Haat naar de staat Israël toe en deze vijnand zien. En daar is al 't recht toe imo. Israël heeft heel wat ergst op haar naam staan en wordt daar inderdaad niet geliefd door haar buurlanden.

In de qur'an staat het volgende vers:

[ afbeelding ]
Vertaling:
Say: O disbelievers!
I worship not that which ye worship;
Nor worship ye that which I worship.
And I shall not worship that which ye worship.
Nor will ye worship that which I worship.
Unto you your religion, and unto me my religion.

Duidelijk lijkt me. Iedereen zijn religie.
a) Mekkaans
b) Geen tolerante boodschap
pi_142982986
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 08:51 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Grappig hoe je de feiten probeert te ontkennen. Doet vermoeden dat jij ook al zo'n Isis schandknaap bent.
Ik ben mezelf... En niet 't stel achterlijke debielen die zichzelf moslim noemen en massaal Jodenhaat uiten in Nederland hoor. Wat die "moslims" doen wordt nergens goed gevonden in de Islam.

Ik zeg hier alleen dat dit weinig echt te doen heeft met islam, en dat dit simpelweg hun idee en beeld is van wat hoort. Dat ze goed doen en of dit wel "jihad" is in naam van God etc is de vraag. Enige wat ik doe is de islam zelf niet zwart te maken met valse dingen. Want de quran maakt joden niet uit voor apen en varkens. De quran zet ons niet tot massale haat tot elk jood en deze zomaar doden en de islam zegt ons ook anderen te respecteren, no matter what religion.

En maak niet zo'n stupide vergelijking met ISIS. Je komt daardoor erg debiel over. Nergens in wat ik zei kun je zoiets opmaken. Dat vers laat zelfs het tegenovergestelde zien van ISIS.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142982991
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 08:51 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

a) Mekkaans
b) Geen tolerante boodschap
Oké.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142983061
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 08:36 schreef darkmond het volgende:
En vanaf wanneer stond antisemitisme gelijk aan Jodenhaat? Dat zijn twee compleet andere dingen. Antisemitisme is zionisten haat. Haat naar de staat Israël toe en deze vijnand zien. .
Dan haat je de inwoners en aanhangers toch ook?

Er wordt er altijd op gehamerd dat Palestijnen niet per definitie Hamas zijn.
Andersom zie ik het niet zo. Wat ik wel zie is dat zionisten als term wordt misbruikt om alle joden te haten.
pi_142983111
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:14 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dan haat je de inwoners en aanhangers toch ook?

Er wordt er altijd op gehamerd dat Palestijnen niet per definitie Hamas zijn.
Andersom zie ik het niet zo. Wat ik wel zie is dat zionisten als term wordt misbruikt om alle joden te haten.
Het lijkt me onmenselijk om een heel volk te haten. Ik haat Israël stsat. Ik haat mensen die een vieze politiek spelen. Maar hoe kan ik een jongen van 10 nou haten als die daar geboren is en simpelweg niet beter weet? :?

Moet wel zeggen dat ik ISIS en zo nu wat meer haat. Zulke sektes zijn nog erger en onmenselijker dan Israël.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142983136
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:01 schreef darkmond het volgende:

[..]

Ik ben mezelf... En niet 't stel achterlijke debielen die zichzelf moslim noemen en massaal Jodenhaat uiten in Nederland hoor. Wat die "moslims" doen wordt nergens goed gevonden in de Islam.

Ik zeg hier alleen dat dit weinig echt te doen heeft met islam, en dat dit simpelweg hun idee en beeld is van wat hoort. Dat ze goed doen en of dit wel "jihad" is in naam van God etc is de vraag. Enige wat ik doe is de islam zelf niet zwart te maken met valse dingen. Want de quran maakt joden niet uit voor apen en varkens. De quran zet ons niet tot massale haat tot elk jood en deze zomaar doden en de islam zegt ons ook anderen te respecteren, no matter what religion.

En maak niet zo'n stupide vergelijking met ISIS. Je komt daardoor erg debiel over. Nergens in wat ik zei kun je zoiets opmaken. Dat vers laat zelfs het tegenovergestelde zien van ISIS.
Hoe verklaar je het verband dan? Islam + = jodenhaat +

Overigens slaat dat versengedoe natuurlijk nergens op. Als er al niet 25 haatzaaiende versen tegenover kan worden gezet, dan nog gaat het om feitelijk gedrag en uitingen, niet om het sprookje zelf
pi_142983198
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:24 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Hoe verklaar je het verband dan? Islam + = jodenhaat +

Overigens slaat dat versengedoe natuurlijk nergens op. Als er al niet 25 haatzaaiende versen tegenover kan worden gezet, dan nog gaat het om feitelijk gedrag en uitingen, niet om het sprookje zelf
Vergelijking klopt niet. Islam staat sowieso niet gelijk aan Jodenhaat.

Geef mij eens wat verzen dan? Liefst 25 zoals je me zegt. Qur'an wordt altijd als haatdragend neergezet. Maar dit wordt dan ook altijd gedaan door dezelfde personen die 0 kennis hebben over dit boek.

Dat laatste ben ik het mee eens. Behalve "sprookje" maar dat moet je zelf weten. Maar gezien dit niet echt islam is, maar wel wordt gedaan door moslims, waarom wordt het dan toch benoemt met islam? Deze zet hier niet tot aan... Maar de aanhangers doen dit nou eenmaal. Ik kan hierdoor zulke berichten niet meer serieus nemen. Het broodje ham aan 't eind zegt ook genoeg.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142983221
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:32 schreef darkmond het volgende:

[..]

Vergelijking klopt niet. Islam staat sowieso niet gelijk aan Jodenhaat.


Aub andere verklaring dan
pi_142983230
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:35 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Aub andere verklaring dan
Waar gaat dit naartoe? Ik neem aan dat jij niet echt pro Israël bent, en ik ben geen Jodenhater.

Is goed zo.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142983246
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:24 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Hoe verklaar je het verband dan? Islam + = jodenhaat +

Overigens slaat dat versengedoe natuurlijk nergens op. Als er al niet 25 haatzaaiende versen tegenover kan worden gezet, dan nog gaat het om feitelijk gedrag en uitingen, niet om het sprookje zelf
De koran staat vol met elkaar tegensprekende verzen. Dat is natuurlijk lastig, want welk vers moet je dan volgen? De moslims hebben dit probleem als volgt opgelost: naskh. Simpel, doch briljant. De koran staat nu nog steeds vol met elkaar tegensprekende verzen, maar het laatst geopenbaarde vers treedt in de plaats van het eerder geopenbaarde vers, en er is geen sprake meer van tegenspraak. De kunst van het koranlezen is nu om te weten wanneer een vers geopenbaard is. Als men de islamitische opvatting omtrent de chronologie wil weten, raadplege men tafsir.
pi_142983288
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:20 schreef darkmond het volgende:

[..]

Het lijkt me onmenselijk om een heel volk te haten. Ik haat Israël stsat. Ik haat mensen die een vieze politiek spelen. Maar hoe kan ik een jongen van 10 nou haten als die daar geboren is en simpelweg niet beter weet? :?

Moet wel zeggen dat ik ISIS en zo nu wat meer haat. Zulke sektes zijn nog erger en onmenselijker dan Israël.
Dit klopt dus niet in je redenering. Je kan het gooien op de politiek maar Israël is niet een of andere gare dictatuur. Het is gewoon een parlementaire democratie dus die zogenaamde nuance vind ik altijd wat eigenaardig aangezien de politiek acties onderneemt met een mandaat van het volk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2014 09:42:09 ]
pi_142983318
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:41 schreef Tem het volgende:

[..]

Dit klopt dus niet in je redenering. Je kan het gooien op de politiek maar Israël is niet een of andere gare dictatuur. Het is gewoon een parlementaire democratie dus die zogenaamde nuance vind ik altijd wat eigenaardig aangezien de politiek acties onderneemt met een mandaat van het volk.
Klopt. En toch niet. Zoals in mijn voorbeeld, een 10 jarig joch heeft niks te stemmen bv.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_142983374
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 08:51 schreef Quiche_lorraine het volgende:
a) Mekkaans
b) Geen tolerante boodschap
Wat is Mekkaans? 109? Waarom niet tolerant?
-
pi_142983440
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:36 schreef darkmond het volgende:

[..]

Waar gaat dit naartoe? Ik neem aan dat jij niet echt pro Israël bent, en ik ben geen Jodenhater.

Is goed zo.
Er wordt geconstateerd: islam + jodenhaat +. Jij stelt dat hier geen verband tussen is. Welke alterelatieve verklaring heb je dan voor jodenhaat+?
pi_142983442
Het geschil tussen joden en moslims is m.i. meer politiek en economisch van aard. In het Midden Oosten is het leven in dictaturen vrij ondermaats en de machthebber biedt een degelijke zondebok. In Europa is het leven ook niet altijd zo welvarend als gehoopt en biedt een conflict in Israël de nodige uitlaatklep.

De echte jodenhaters blijven extremisten met verscheidene achtergronden, deze zijn nooit verdwenen. Verdwenen is de geïnstitutionaliseerde haat waar niemand echt beter van wordt behalve de leider die het tijdelijk weet aan te wakkeren.

De gemiddelde 'pro-Palestina' demonstrant van vandaag haat helemaal niet, het is een voorbijganger met eigen problemen die hij of zij even kan negeren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_142983452
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:44 schreef darkmond het volgende:

[..]

Klopt. En toch niet. Zoals in mijn voorbeeld, een 10 jarig joch heeft niks te stemmen bv.
Uiteraard. Toch zou je in een parlementaire democratie eerder een volk verantwoordelijk kunnen houden dan bij een staatsvorm waar dit niet het geval is. Wat mij alleen opvalt is dat wanneer je mensen aanspreekt op dit soort generalisaties snel wordt gegrepen naar een nuance over de verantwoordelijkheid terwijl men toch blijft scanderen Israël te haten en in demonstraties wordt geroepen dat alle joden dood moeten.
pi_142983463
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:37 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

De koran staat vol met elkaar tegensprekende verzen. Dat is natuurlijk lastig, want welk vers moet je dan volgen? De moslims hebben dit probleem als volgt opgelost: naskh. Simpel, doch briljant. De koran staat nu nog steeds vol met elkaar tegensprekende verzen, maar het laatst geopenbaarde vers treedt in de plaats van het eerder geopenbaarde vers, en er is geen sprake meer van tegenspraak. De kunst van het koranlezen is nu om te weten wanneer een vers geopenbaard is. Als men de islamitische opvatting omtrent de chronologie wil weten, raadplege men tafsir.
Dat is hooguit hoe een deel van de moslims het oppakt. Of zijn de Isis barbaren de volgers van de laatste versen?
pi_142983506
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 09:58 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Dat is hooguit hoe een deel van de moslims het oppakt. Of zijn de Isis barbaren de volgers van de laatste versen?
Nee, dit is niet hoe hooguit een deel van de moslims het oppakt. Dit is hoe de islamitische geleerden met de tekst omgaan.
pi_142983549
"En vanaf wanneer stond antisemitisme gelijk aan Jodenhaat? Dat zijn twee compleet andere dingen. Antisemitisme is zionisten haat. Haat naar de staat Israël toe en deze vijnand zien. En daar is al 't recht toe imo. Israël heeft heel wat ergst op haar naam staan en wordt daar inderdaad niet geliefd door haar buurlanden."

Christeziele....jij bent dom ?

Semiet is afgeleid van Sem/Sjem een van de 3 zonen van Noach.
Dit slaat dus perse op een volk...grappig genoeg ook op Berbers, maar dat schijnen de meeste Mocro's te willen vergeten.
Zionisme is de politieke beweging die vecht voor het Joodse Thuisland...zeg maar de Joodse ISIS.

Als je dan toch moet haten..doe het dan wel goed.....
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_142983565
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 10:02 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Nee, dit is niet hoe hooguit een deel van de moslims het oppakt. Dit is hoe de islamitische geleerden met de tekst omgaan.
Dat is een gedeelte nietwaar? En dan nog gaat het om uiteindelijke gedragingen en uitlatingen van de moslim in de straat
pi_142983723
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 10:07 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Dat is een gedeelte nietwaar? En dan nog gaat het om uiteindelijke gedragingen en uitlatingen van de moslim in de straat
Nee, dat is niet een gedeelte. En de gedragingen en uitlatingen van de moslim in de straat zijn oninteressant waar het de leer betreft.
pi_142983892
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 10:02 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Nee, dit is niet hoe hooguit een deel van de moslims het oppakt. Dit is hoe de islamitische geleerden met de tekst omgaan.
Een deel van de islamitische geleerden hooguit. Er bestaat geen uniformiteit onder 'de islamitische geleerden' en het is evenmin een homogene entiteit of iets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')