abonnement Unibet Coolblue
pi_143009576
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 00:49 schreef Adsumnonabsum het volgende:
En daarnaast, is het dom om alle boeken op de lijst te kopen?
Ja.
  zondag 3 augustus 2014 @ 10:45:07 #52
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_143010435
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 00:49 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Maakt het uit welke anatomie-atlas ik neem? Op mijn lijst staat Sobotta, maar is een andere misschien beter? En daarnaast, is het dom om alle boeken op de lijst te kopen?
Sobotta is een uitstekende atlas. Ik wou dat die in mijn tijd op de lijst stond.
Niet alle boeken op de lijst zijn altijd nodig. Je kunt as altijd je lijst hier even posten zodat een voorganger je kan helpen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_143013836
Dezelfde vraag als Adsum heb ik ook.....Op mijn boekenlijst staan 22 boeken. Ik vind het wel interessant en leuk om ze allemaal te hebben, maar ze zijn niet goedkoop.

Erasmus MC boekenlijst:

quote:
Psychological Science
Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations
Squire fundamentals of radiology
Kumar and Clark's Clinical Medicine: With STUDENTCONSULT Online Access
Essential Cell Biology
Rapid Interpretation Of Ekg'S
Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas
Medical Statistics at a Glance
Medical physiology
Human Embryology and Developmental Biology, 5th Edition
Medische consultvoering
Diagnostiek van alledaagse klachten
Het geneeskundig proces
De Kwestie
Rang & Dale's Pharmacology
Robbins Basic Pathology
Leerboek chirurgie
Leerboek keel-neus-oorheelkunde en hoofd-halschirurgie
Leverziekten
Leerboek urologie
Dokter is ziek
Gray's Anatomy for Students
Sobotta, Atlas of Human Anatomy. 3 Volume Package
Stel ik koop de boeken via marktplaats, en de edities kloppen, maar de ISBN niet (andere oplage ofzo?), is het dan nog wel safe om te kopen?

[ Bericht 1% gewijzigd door DefinitionX op 03-08-2014 13:50:40 ]
pi_143014025
quote:
Dokter is ziek
Is dat nu ook al verplichte literatuur?
pi_143014344
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 13:32 schreef DefinitionX het volgende:
Dezelfde vraag als Adsum heb ik ook.....Op mijn boekenlijst staan 22 boeken. Ik vind het wel interessant en leuk om ze allemaal te hebben, maar ze zijn niet goedkoop.

[..]

Stel ik koop de boeken via marktplaats, en de edities kloppen, maar de ISBN niet (andere oplage ofzo?), is het dan nog wel safe om te kopen?
De Nederlandse leerboeken zou ik niet nemen. Stomvervelend, saai en onoverzichtelijk. Britse en Amerikaanse boeken zijn beter: kleurrijk, duidelijke samenvattingen aan eind van een hoofdstuk, goede plaatjes en schema's (dat zegt meer dan de 1000en woorden die een Nederlands leerboek schrijver aan besteedt). Mijn mening hoor, wellicht vinden anderen het einde.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_143017023
Het geneeskundig proces O+

:')
pi_143017238
Veel boeken zijn gewoon te downloaden of gaan rond via een dropbox, zou dat eerst even afwachten voordat je je scheel betaalt.. Het is wel bij iedere uni anders hoeveel boeken je daadwerkelijk gebruikt, Maastricht heeft bijvoorbeeld alles ruimschoots in de UB dus zou je ze niet eens hoeven kopen.
pi_143017348
In Groningen komt dit jaar een digitale studiekast waarin boeken en onderwijsmateriaal toegankelijk wordt gemaakt zoals e-books etc. Sommige boeken zijn niet beschikbaar als e-boek dus daarom moet ik ze kopen.
pi_143017714
• Het geneeskundig proces
• Anamnese en lichamelijk onderzoek
• Inleiding in evidence-based medicine
• Diagnostiek van alledaagse klachten
• Sobotta, Atlas of Human Anatomy (in 3 volumes)
• Clinically Oriented Anatomy
• Medical Biochemistry
• Essential Cell Biology
• Larsen's human embryology
• Clinical Epidemiology
• Leerboek medische ethiek
• Rang & Dale's Pharmacology
• Medical physiology
• Functionele histologie
• Ziekten in de huisartspraktijk
• Interne geneeskunde
• Medische fysica
• Medische psychologie
• Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine
• Volksgezondheid en gezondheidszorg
• Medical Statistics at a Glance

Dit is mijn lijst, opmerkingen?
pi_143017962
quote:
3s.gif Op zondag 3 augustus 2014 13:48 schreef Godshand het volgende:

[..]

De Nederlandse leerboeken zou ik niet nemen. Stomvervelend, saai en onoverzichtelijk. Britse en Amerikaanse boeken zijn beter: kleurrijk, duidelijke samenvattingen aan eind van een hoofdstuk, goede plaatjes en schema's (dat zegt meer dan de 1000en woorden die een Nederlands leerboek schrijver aan besteedt). Mijn mening hoor, wellicht vinden anderen het einde.
Eerlijk gezegd kan ik hierover niets zeggen....Ik ben nog geen arts of ouderejaarsstudent, dus kan ik niet oordelen wat goed of niet goed is voor de bij het studeren. Ik schaf denk ik aan wat de faculteit aanraadt.

quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 15:31 schreef Temple het volgende:
Veel boeken zijn gewoon te downloaden of gaan rond via een dropbox, zou dat eerst even afwachten voordat je je scheel betaalt.. Het is wel bij iedere uni anders hoeveel boeken je daadwerkelijk gebruikt, Maastricht heeft bijvoorbeeld alles ruimschoots in de UB dus zou je ze niet eens hoeven kopen.
Nou, ik vind het fijner om uit boeken te leren. Ik heb weleens een anatomieboek online gedownload. Het leren ging op zich wel, mjah, ik gebruik liever 'echte' boeken.
pi_143018549
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 15:52 schreef Adsumnonabsum het volgende:
• Het geneeskundig proces
• Anamnese en lichamelijk onderzoek
• Inleiding in evidence-based medicine
• Diagnostiek van alledaagse klachten
• Sobotta, Atlas of Human Anatomy (in 3 volumes)
• Clinically Oriented Anatomy
• Medical Biochemistry
• Essential Cell Biology
• Larsen's human embryology
• Clinical Epidemiology
• Leerboek medische ethiek
• Rang & Dale's Pharmacology
• Medical physiology
• Functionele histologie
• Ziekten in de huisartspraktijk
• Interne geneeskunde
• Medische fysica
• Medische psychologie
• Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine
• Volksgezondheid en gezondheidszorg
• Medical Statistics at a Glance

Dit is mijn lijst, opmerkingen?
Belangrijkste tip: je hoeft het niet nu te beslissen. Studieverengingen zijn nauwelijks goedkoper dan bol.com of bookdepository.co.uk (of PDF'jes die je ergens vindt ;) ). Je kunt het boek dus altijd nog kopen, nadat je merkt dat een PDF-je of lenen uit de bieb niet voldoet.

Als die huisartsgeneeskundige boeken (Het Geneeskundig Proces, Diagnostiek van ..., Ziekten in de huisartsenpraktijk) zou ik proberen te vermijden: weinig diepgang, gebruik je niet als naslagwerk. Tegenargument: huisartsen hebben (in ieder geval bij de RU) een flinke vinger in de pap bij de vormgeving van het curriculum, dus ze zullen er wel redelijk vaak naar refereren. Het Geneeskundig Proces heeft de illustere eer verkozen te zijn tot slechtste geneeskundeboek door Arts in Spe.

Een atlas moet je zeker op papier hebben, het anamnese en lichamelijk onderzoek-boek en Moore ook omdat je daar tijdens practica gebruik van moet maken (tenzij je een tablet wilt meenemen op snijzaal). Van de basale wetenschappen zal je biochemie en histologie het meeste gebruiken, de rest minder vaak.

Disclaimer: het is inmiddels 7 jaar geleden dat ik eerstejaars was :')

[ Bericht 2% gewijzigd door dotKoen op 03-08-2014 16:42:48 ]
pi_143018789
Wij hebben snijzaalpractica van 2-4 uur lang. Ik vraag me af, wat doen we in die 4 uur practica? Ik dacht het blijft bij het bestuderen van lichaamsdelen van mensen die hun lichaam hebben gedoneerd aan de wetenschap na het overlijden. Bv. bestuderen van handen e.d. Bij ons staat op het eerste snijzaalpractica botten, banden en gewrichten, maar in oktober thoraxorganen.
pi_143018914
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 16:34 schreef DefinitionX het volgende:
Wij hebben snijzaalpractica van 2-4 uur lang. Ik vraag me af, wat doen we in die 4 uur practica? Ik dacht het blijft bij het bestuderen van lichaamsdelen van mensen die hun lichaam hebben gedoneerd aan de wetenschap na het overlijden. Bv. bestuderen van handen e.d. Bij ons staat op het eerste snijzaalpractica botten, banden en gewrichten, maar in oktober thoraxorganen.
Ja, dat dus. Welke faculteit? Op de meeste faculteiten werk je met meerdere tafels waar allerlei soorten prepareren liggen. Bij je bewegingsapparaat-practicum dus een heel skelet, maar ook losse knieën, handen, enkels etc. op allerlei verschillende manieren geprepareerd. Meestal ontvang je een syllabus waarin een aantal opdrachten staan ('identificeer de tuberositas radii', 'beredeneer welke beweging de m. infraspinatus faciliteert'). Docenten (anatomen, clinici en student-assistenten circuleren om uitleg te geven. Bij 6 preparaten ben je wel 2 uur bezig.
pi_143019199
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 16:40 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ja, dat dus. Welke faculteit? Op de meeste faculteiten werk je met meerdere tafels waar allerlei soorten prepareren liggen. Bij je bewegingsapparaat-practicum dus een heel skelet, maar ook losse knieën, handen, enkels etc. op allerlei verschillende manieren geprepareerd. Meestal ontvang je een syllabus waarin een aantal opdrachten staan ('identificeer de tuberositas radii', 'beredeneer welke beweging de m. infraspinatus faciliteert'). Docenten (anatomen, clinici en student-assistenten circuleren om uitleg te geven. Bij 6 preparaten ben je wel 2 uur bezig.
Bedankt! Het Erasmus Universitair Medisch Centrum. Nou....Stel ik zie het gewricht van de pols, dan leg ik in lay-man's terms uit 'beneden, boven, links, rechts en schuin' o.i.d.?
pi_143019316
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 16:23 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Belangrijkste tip: je hoeft het niet nu te beslissen. Studieverengingen zijn nauwelijks goedkoper dan bol.com of bookdepository.co.uk (of PDF'jes die je ergens vindt ;) ). Je kunt het boek dus altijd nog kopen, nadat je merkt dat een PDF-je of lenen uit de bieb niet voldoet.

Als die huisartsgeneeskundige boeken (Het Geneeskundig Proces, Diagnostiek van ..., Ziekten in de huisartsenpraktijk) zou ik proberen te vermijden: weinig diepgang, gebruik je niet als naslagwerk. Tegenargument: huisartsen hebben (in ieder geval bij de RU) een flinke vinger in de pap bij de vormgeving van het curriculum, dus ze zullen er wel redelijk vaak naar refereren. Het Geneeskundig Proces heeft de illustere eer verkozen te zijn tot slechtste geneeskundeboek door Arts in Spe.

Een atlas moet je zeker op papier hebben, het anamnese en lichamelijk onderzoek-boek en Moore ook omdat je daar tijdens practica gebruik van moet maken (tenzij je een tablet wilt meenemen op snijzaal). Van de basale wetenschappen zal je biochemie en histologie het meeste gebruiken, de rest minder vaak.

Disclaimer: het is inmiddels 7 jaar geleden dat ik eerstejaars was :')
Bedankt :)

Ik overweeg om een Microsoft Surface Pro 2/3 te kopen, dus misschien zijn PDF-jes dan zo slecht nog niet.
pi_143021890
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 16:53 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Bedankt! Het Erasmus Universitair Medisch Centrum. Nou....Stel ik zie het gewricht van de pols, dan leg ik in lay-man's terms uit 'beneden, boven, links, rechts en schuin' o.i.d.?
Dit wordt echt allemaal in geuren en kleuren nog uitgelegd. Zou me daar op dit punt nog niet echt druk om maken.
pi_143022507
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 18:34 schreef Temple het volgende:

[..]

Dit wordt echt allemaal in geuren en kleuren nog uitgelegd. Zou me daar op dit punt nog niet echt druk om maken.
Oh super!!! Ik dacht ze geven ons wat delen van het lichaam en we moeten het maar uitzoeken hoe we dingen formuleren in de gegeven opdrachten o.i.d.
pi_143022725
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 13:32 schreef DefinitionX het volgende:
Dezelfde vraag als Adsum heb ik ook.....Op mijn boekenlijst staan 22 boeken. Ik vind het wel interessant en leuk om ze allemaal te hebben, maar ze zijn niet goedkoop.

Erasmus MC boekenlijst:

[..]

Stel ik koop de boeken via marktplaats, en de edities kloppen, maar de ISBN niet (andere oplage ofzo?), is het dan nog wel safe om te kopen?
Absoluut niet kopen:
Dokter is ziek
Leerboek Urologie
Leerboek KNO en hoofd-hals
Leverziekten
Leerboek chirurgie
Medische consultvoering
Het geneeskundig proces
De kwestie

De 3 pagina's per boek die je daaruit gaat gebruiken, kan je ook wel in de bieb lezen. Of gewoon niet.

Kumar and Clark en Junquiera gebruik je veel. Diagnostiek vd alledaagse klachten is niet heel hoogstaand, maar wel erg makkelijk voor een hoop opdrachten die je krijgt. Essential Cell Biology is ook ok. Als je per sé van tevoren boeken wil kopen, zou ik het hierbij houden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2014 19:03:02 ]
pi_143049639
DefinitionX zit jij in de facebook groep van Erasmus 2014/2015? Een derdejaars die ook ín de decentrale commissie zit dit jaar heeft daar 2 weken terug ook al zijn mening over de boeken gegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(geen idee of er anderen zijn die hier een andere mening over hebben :P maar voor mij is het wel duidelijk welke boeken ik ga halen en welke niet)

EDIT: Ik merk nu ook dat zijn boekenlijst verschilt met die van jou, waar heb jij dat lijstje vandaan als ik vragen mag? Ik kan de boekenlijst op de site van het Erasmus niet vinden namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ascarona op 04-08-2014 13:31:22 ]
pi_143049707
Ik vind Sobotta als anatomie atlas helemaal niks. Prometheus is veel fijner om uit te leren. Verder zou ik als je in Maastricht gaat studeren boeken kopen gewoon nog even uitstellen, alles staat in meervoud in de bieb en tientallen boeken per onderwerp. En het is daar best chill studeren. Per blok kan je dan wellicht het meest gebruikte naslagwerk aanschaffen, maar dat is voornamelijk voor je eigen bibliotheek.
pi_143051317
quote:
2s.gif Op zondag 3 augustus 2014 19:00 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Absoluut niet kopen:
Dokter is ziek
Leerboek Urologie
Leerboek KNO en hoofd-hals
Leverziekten
Leerboek chirurgie
Medische consultvoering
Het geneeskundig proces
De kwestie

De 3 pagina's per boek die je daaruit gaat gebruiken, kan je ook wel in de bieb lezen. Of gewoon niet.

Kumar and Clark en Junquiera gebruik je veel. Diagnostiek vd alledaagse klachten is niet heel hoogstaand, maar wel erg makkelijk voor een hoop opdrachten die je krijgt. Essential Cell Biology is ook ok. Als je per sé van tevoren boeken wil kopen, zou ik het hierbij houden.
Bedankt voor het advies!

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 13:24 schreef Ascarona het volgende:
DefinitionX zit jij in de facebook groep van Erasmus 2014/2015? Een derdejaars die ook ín de decentrale commissie zit dit jaar heeft daar 2 weken terug ook al zijn mening over de boeken gegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(geen idee of er anderen zijn die hier een andere mening over hebben :P maar voor mij is het wel duidelijk welke boeken ik ga halen en welke niet)

EDIT: Ik merk nu ook dat zijn boekenlijst verschilt met die van jou, waar heb jij dat lijstje vandaan als ik vragen mag? Ik kan de boekenlijst op de site van het Erasmus niet vinden namelijk.
Hier vandaan: http://www.stichtingremedi.nl/

Daar vond ik het bij de optie waar je boeken kunt kopen.

Ja, ik weet het even niet meer jongens......Straks koop ik die kernboeken en loop ik info mis doordat ik niet die andere boeken koop.
pi_143054195
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 14:16 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Bedankt voor het advies!

[..]

Hier vandaan: http://www.stichtingremedi.nl/

Daar vond ik het bij de optie waar je boeken kunt kopen.

Ja, ik weet het even niet meer jongens......Straks koop ik die kernboeken en loop ik info mis doordat ik niet die andere boeken koop.
Je kan ze altijd nog later kopen. Het is niet alsof je geen toegang hebt tot de informatie in de boeken als je ze niet koopt, want als het goed is staan ze allemaal in de UB.

Vanwege de verdeelde meningen over welke anatomie-atlas het beste is, ben ik nog even gaan kijken in andere delen. Het gaat al over welke boeken en anatomie-atlas je moet kopen in SES / Geneeskunde #37 Elitair & immuun voor H1N1 en SES / Geneeskunde [Deel 9] en SES / Geneeskunde #107: Waar er mensen oppleuren en SES / Geneeskunde #103 Nu met Topicwaarschuwing! en SES / Geneeskunde #39 en SES / Geneeskunde # 29 (waar we leren dat Sobotta is geschreven door Hitler zelf) en nog vele andere delen.

Er blijkt niet echt een consensus te zijn. De afbeeldingen uit Netter schijnen vaker te worden gebruikt op tentamens en Sobotta zou te duur en te antisemitisch zijn. Ik ga maar voor Sobotta, omdat die op mijn lijst staat.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:36:02 #73
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_143064289
Antisemitische anatomie :') "And this is where the heart is... if they'd have one!"

Kumar and Clark (Ook bekend als Kommer en Kwel) is wel een boek waar je heel veel info uit kan halen. Robbin's Pathologic Basis of Disease is het boek wat ik het meest gebruikt heb. Voor de rest heb ik persoonlijk nooit zoveel boeken gebruikt, er komt steeds meer en meer op internet en als je graag een boek wilt heb je inderdaad de UB. Bedenk tegen die tijd welke boeken je absoluut mee wil nemen naar practica, of waarvan je merkt dat ze heel erg veel gebruikt worden.
WFPB!
pi_143086142
Ik heb nog even een vraag over het Erasmus boek "Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations".

Zou ik niet gewoon mijn Biologie Campbell boek kunnen gebruiken daarvoor? Heeft iemand ervaring met dat boek van Devlin?
pi_143087406
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 14:29 schreef DefinitionX het volgende:
Kent iemand nog leuke medische programma's? Hier een lijst van wat ik al gezien heb:

- Boston Med (reality)
- Hopkins (reality)
- Scrubs
- Grey's Anatomy (totdat George dood is gegaan, toen gestopt met kijken)
- Artsen van OLV
- Arts als mens en dokter
- Huisartsenpost (niet alles gekeken)
- De co-assistent
- Radboud Spoed (nog niet alles gekeken)
- Trauma: Life in the ER (dit programma vind ik enorm interessant door al de operaties en interacties in de SEH met patienten die vaak direct hulp nodig hebben)

Of misschien nog een andere leuke serie/film (hoeft niet perse een medisch element te hebben)? Ik heb een maand voordat school begint. Wil een beetje uitrusten tot dan.

Edit:

Zijn jullie aan te spreken over Hart of Dixie? Ik heb thuis een beetje gekeken met mijn zusjes, het kwam alleen minder over als een serie met een heel groot medisch aspect erin verwerkt.
Heb verder niet alles gelezen, maar is Off the map al genoemd? Ik vond het opzich wel tof om te zien :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')